načítám data...

Volvo C40 Recharge Twin: Poprvé bez spalování

Volvo představilo svůj nový model C40 a poprvé s ním vykročilo do neznáma. Tohle auto se spalovacím motorem už nekoupíte.

zobrazit celou galeriiFoto:   Honza Hamster Křeček

Když před léty přišla na trh nová generace vozů Volvo, tradicionalisté z ní neměli velkou radost. Tradiční pětiválce, ale i šestiválce či dokonce osmiválce automobilka nahradila vlastně jen jedním jediným motorem. Dvoulitrovým čtyřválcem. Mohli jste ho sice mít v rozličných verzích, mohl být zážehový i vznětový, byly tu hybridy, mildhybridy i plug-in hybridy, přeplňování turbodmychadlem nebo i kompresorem, zkrátka výběr byl docela velký, ale stále to byl dvoulitrový čtyřválec nebo nic. 

Ani příchod druhého motoru nadšence neoslovil, Volvo tu totiž bylo ještě radikálnější a odebralo další válec. Z diskusí na motoristických webech by se mohlo zdát, že to má Volvo spočítané. Kdo by tohle proboha mohl chtít? Jenže jako už tolikrát se i tady ukázalo, že s auty to nikdy není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. A tak prodeje vytrvale rostly a rostou stále. Ona ta auta totiž vůbec nejsou špatná. Uživatelsky jsou Volva přívětivá a samozřejmě je tu i ona pověstná bezpečnost.

Foto: Autíčkář.cz a Kristýna Bůžková

A teď přichází C40. Na první pohled je zjevné, že toto auto má základ v momentálně nejmenším modelu značky XC40, jen namísto klasické zádě malého SUV nebo chcete-li crossoveru se nám tu představuje jakési SUV kupé či tak něco. To však není ta zásadní novinka. Tou je pohon. Volvo C40 už vám nenutí dvoulitrový čtyřválec. Vlastně ho tu vůbec nenajdete. Nenajdete tu ani onen tříválec. A vlastně vůbec žádný spalovací motor. Volvo C40 je čistý elektromobil. 

Když se nad tím tak zamyslím, není to vlastně vůbec žádné překvapení. Naopak, trochu mě zaráží, že s takovým autem přichází Volvo až teď. Vždyť ryze elektrický automobil už nabízí kdekdo včetně naší domácí automobilky, tak proč by nás něco takového mělo překvapit právě u Volva, značky, která nikdy necílila primárně na petrolheady? K onomu důvodu se ostatně za chvíli dostaneme.

Foto: Autíčkář.cz a Kristýna Bůžková

Než se ale ponoříme do technických fines novinky, pojďme si ji trochu představit. Volvo C40 je, jak už bylo řečeno, nejmenším modelem v nabídce značky. Stojí na platformě modelu XC40, oproti němu však dostalo unikátní splývavou záď. Na první pohled působí možná trochu divoce, ale jakmile oči přestanou zmateně těkat po všech těch spoilerech a křidýlkách, nevypadá to vůbec zle. Celé je to kompaktní, vyvážené, má to šmrnc a nová koncová světla jsou vyloženě atraktivní. Krom toho Volvo tvrdí, že tento tvar znatelně zlepšuje obtékání vzduchu. Možné to je.

Foto: Autíčkář.cz a Kristýna Bůžková

Příď žádné velké překvapení nepřináší, tady je to Volvo XC40. Maska byla u testovaného kusu v barvě karoserie, což ještě více podtrhuje elektrické já vozu. Pod přední kapotou se pochopitelně neukrývá motor, je tu však praktický úložný prostor, kam pohodlně umístíte nabíjecí kabely, které by jinak překážely v zavazadelníku. Vysloveně povedený je lak, tahle modrá se vážně povedla a v kombinaci s černou střechou je prostě skvělá.

Foto: Autíčkář.cz

Uvnitř žádná velká překvapení nečekejte. Tvar karoserie ukousl něco málo z prostoru nad hlavami cestujících vzadu, jinak je ale kabina stále na svou třídu velmi prostorná a příjemně široká. Zajímavý je dekor, který se objevuje ve výplni předních dveří a na palubní desce. Na první pohled to vypadá jako nějaký celkem obyčejný černý plast, který utváří jakousi fiktivní krajinu složenou z vrstevnic, tento dekor je však za jízdy prosvícený a potom vypadá vážně dobře. Hezkým detailem v testovaném voze potom byly modré koberečky na podlaze a modré výplně dveří, které ladí s lakem karoserie. Z XC40 pochází i středový tunel, ukrývající odpadkový koš. Proč nemají všechna auta odpadkový koš? 

Foto: Autíčkář.cz

Samotné ovládání auta je ve znamení jednoduchosti. Proč to komplikovat? Páčkou volíte, zda pojedete dopředu nebo dozadu, pedálem určujete, jak moc jedete dopředu nebo dozadu, volantem měníte směr a … a to je celé. Nic víc k řízení Volva C40 nepotřebujete. Zní to banálně, ale ono to až tak banální není. Vyladit techniku tak, aby se auto samo staralo skutečně o všechno a po řidiči nechtělo nic navíc, to je těžká věc. 

A tím se dostáváme k tomu, proč Volvu tak dlouho trvalo, než s plně elektrickým vozem vyrukovalo na trh. Zdejší konstruktéři zkrátka chtěli, aby to auto fungovalo. A ono funguje perfektně. Spojení brzd a rekuperace je dokonalé, funkce One Pedal Drive opravdu umožní řídit C40 jen jedním pedálem, ten brzdový se tak stává vlastně jen nouzovou brzdou, kdyby něco.. 

Foto: Autíčkář.cz

Zrychlení motorů o celkovém výkonu něco přes 400 koní je působivé, díky pohonu všech kol auto vystřelí vpřed z jakékoli rychlosti a okamžitě. To neznamená, že je tohle Volvo sportovní auto, to totiž určitě není. Je skvěle čitelné, velmi rychlé, dobře ovladatelné, to ano, ale na sportování si Volvo nepořizujte. Ostatně k tomu Volva obecně nebývají, čest několika výjimkám. Ovládat tohle auto je radost právě díky jednoduchosti. I proto zmizelo tlačítko startování, volič jízdních režimů a podobné nesmysly – k čemu to? Kdo si chce před každou jízdou konfigurovat auto jako by se chystal odstartovat s Airbusem? Jen nasednete a jedete. Jednoduše.. 

Foto: Autíčkář.cz

Za zmínku stojí i světlomety, které Volvo zřejmě zas o něco vylepšilo a fungují vážně dobře. Ani tady není potřeba žádné ovládání, světla účinně vykrývají protijedoucí auta, jejichž řidiči nejsou oslňování, přestože všude okolo září výkonné LED lampy. Oproti dříve testovaným Volvům mám pocit, že opět povyrostl počet segmentů světel. Jen prosím všechny, kdo mají tuto technologii v autě (bez ohledu na značku vozu) – na dálnici ji prosím vypínejte. Středový pás je konstruovaný tak, aby bránil světlům proniknout na druhou stranu, auto tedy nemá podle čeho detekovat vůz v protisměru. Bohužel ale středové bariéry nejsou dost vysoké, takže řidiče kamionů potom budete oslňovat a tahle světla umí být vážně nepříjemná.

Foto: Autíčkář.cz

Zatímco k pohonnému ústrojí nemám jedinou výhradu, radiomapa je trochu jiný příběh. Volvo se rozhodlo i tady k radikálnímu kroku. Původní systém je pryč a na displejích teď září systém Android. A tady mám dvě zprávy, dobrou a špatnou. Začnu rovnou tou špatnou, ať to máme hned z krku. Android ve Volvu stále ještě není úplně hotový. Je znát, že je tu obrovský potenciál nové platformy, který se teprve bude naplňovat. Momentálně vám třeba přístrojový štít nabízí dvě zobrazení – s mapou a bez ní. A to je všechno.

Ta dobrá zpráva se týká příčin tohoto stavu – pokročilejší funkce zkrátka ještě nejsou hotové, teprve se na nich pracuje. A než by Volvo nasadilo systém nehotový, jak to ostatně některé značky udělaly, raději jej do světa pustilo osekaný. To sice znamená, že máte jen dvě možná zobrazení přístrojového štítu, ale všechno to, co tu je, funguje. Celý systém naběhne okamžitě, nemusíte čekat, až se nabootují mapy či audiosystém. 

Foto: Autíčkář.cz

Integrace Google navigace je skvělá, auto u všech cílů zobrazuje stav baterie v cíli a také stav baterie po návratu zpět, což jsou velmi užitečné hodnoty. Vychází totiž z reálné trasy a narozdíl od dojezdu, což je obecné a nepřesné číslo, těmto hodnotám můžete věřit. Samozřejmostí je mobilní aplikace, kde můžete sledovat stav nabití, aktivovat topení či klimatizaci na dálku nebo třeba auto odemknout či zamknout.

Ve jménu jednoduchosti se nese i samotné objednání Volva C40. Zatímco sesterské XC40 můžete mít ve třech stupních výbavy a dvou úrovních powertrainu, C40 se momentálně nabízí vlastně jen jedna. To ale není úplně naškodu, protože to je přesně ta specifikace, kterou chcete – silnější verze s pořádnou výbavou. Cena se díky tomu usadila na částce něco přes 1,5 milionu korun, což není málo, na druhou stranu a i s ohledem na konkurenci – kolik by dobře vybavené Volvo s výkonem přes 400 koní mělo stát? A to bez ohledu na to, zda je elektrické či benzinové.

 

Verdikt

Volvo C40 jsem používal týden a během toho týdne se stala pozoruhodná věc. Zatímco na začátku jsem byl typický nováček v elektromobilitě, snažil se mít neustále nabitou baterii, plánoval a nervózně pošilhával po hodnotách dojezdu, v půlce testu jsem seznal, že je to pěkná kravina. Když člověk netrvá na plné baterii, dokáže se elektromobil nabít během jedné kávy dostatečně na to, aby se dalo pokračovat ve výpravě. Vlastně je mnohem pohodlnější udělat si i třeba dvě zastávky, než hodinu čekat, než do baterie nateče posledních 10%. Nabíjecích stanic je už relativně hodně, takže ani to plánování už není až tak nutné. A situace se bude nadále zlepšovat.

Foto: Autíčkář.cz

Co se samotného auta týče, C40 patří mezi opravdu dobře postavené elektromobily. Palubní systém Android s každou aktualizací získává nové funkce, to hlavní, tedy odladění pohonu, však žádné aktualizace nepotřebuje. Auto je svižné, příkladně tiché, hezky vyrobené a uživatelsky nesmírně příjemné. Volvo věří v budoucnost elektromobility natolik, že pro C40 už se spalovacím motorem vůbec nepočítá. A po týdnu stráveném ve společnsti tohoto Volva v ní začínám věřit i já.

 

Technické údaje

Motor: Dva synchronní elektromotory, pohon všech kol
Výkon: 300 kW (408 koní)
Kapacita baterie: 78 kWh
Nabíjení: AC nabíjení / DC nabíjení (až 150 kW) 
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,7 s 
Dojezd dle výrobce: 444 km
Dojezd v testu: cca 350 km
Cena (C40 Recharge Twin): 1 506 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
29. ledna 2022, 00:48
7

"Nabíjecích stanic je už relativně hodně, takže ani to plánování už není až tak nutné. A situace se bude nadále zlepšovat." ironie?

reagovat
Csaba
29. ledna 2022, 12:58
12

A nakonec předhoníme i ty kapitalisty a maso bude vbrzku!
Ach ti věrozvěstci světlých elektro zítřků... :)
Chvílemi jsem si nebyl jist jestli čtu článek psaný redaktorem Autíčkáře nebo propagační materiál výrobce... :(

VK
VK
29. ledna 2022, 13:06
-1

Pravdu přiznat, nabíjecí stanice bych na provoz po většinu týdne vlastně ani nepotřeboval. Přes noc to nabiju v garáži a na 250 kilometrů to vydrží s bohatou rezervou. Naopak by mi to kupodivu ušetřilo většinu prdlání se k pumpě.

MB
MBMB
29. ledna 2022, 13:22
-4

Pro vlastní posouzení např. https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/

Viola Procházková
29. ledna 2022, 17:36
-3

Csaba: Ale to snad ne. Ono je to auto fakt dobré. Drahé, ano, ale dobré. A nabíjení je sice pořád na ko*ot, ale ne zas tolik, jak si většina lidí myslí. Fakt je třeba se to naučit používat jinak.

Csaba
29. ledna 2022, 18:33
13

No, pokud jde "o to auto jako takové" tak o tom jak je dobré nebo ne, drahé nebo ne, použitelné nebo ne jsem vlastně nenapsal vůbec nic, tady nejsme v rozporu :)
Jsem už holt stará konzerva a autíčka na baterky chci od sebe udržet do konce svých dnů co nejdál a tak jednoduše nesdílím ono - až budovatelské - nadšení autora článku/příznivců tohoto způsobu pohonu vozidel - to k druhému řádku mého prvního příspěvku.
A posledním řádkem jsem jen konstatoval - a není to nic osobního - že styl psaní Honzy K. mi "lidsky nesedl", velice málokdy souhlasím s tím co napsal a téměř nikdy s tím jak to napsal. Což ale nemusí trápit nikoho, natož Honzu :), nikdo se, logicky, nemůže zalíbit všem.

Honza Hamster Křeček
29. ledna 2022, 19:48
-6

Netrapi. Mozna malicko mrzi dalsi obvineni z uplatnosti, ale na to uz jsme si tu stejne vsichni zvykli a uz si z toho jen delame legraci. Chapu, ze elektromobil neni pro kazdyho, ja ho taky nikomu nenutim. Stejne, jako nikomu nenutim ani benzinova auta nebo parni stroje. Dostal jsem za ukol udelat recenzi elektromobilu, toz jsem ji udelal. Psat do ni, ze je skoda, ze to neni osmivalec, by mi prislo stupidni, osmivalec pod kapotou by asi zadneho zajemce o elektromobil nepotesil, takze proc psat, ze by tam mel byt?
Ja jen recenzuji auto. Nic vic.

Csaba
29. ledna 2022, 20:07
11

Žádné obvinění z úplatnosti to není, himlhergot, to jsem nikde nenapsal (a ani o osmiválci) a ani mě nenapadlo že by to tak kdokoli mohl chápat. Jen píšeš tak (podle mě) formálně, takovým tím "píár" způsobem... - spousta odstavců v tvých textech mi jednoduše připadá že to nejsou tvá vlastní slova, tvůj osobní názor na auto/problematiku ale jakoby zkopírovaný text z nějakých reklamních/tiskových materiálů výrobce/prodejce. Tím tě zase z takového kopírování ("ulehčování si práce") neobviňuji, jen to na mě prostě takhle působí.
Kdo má elektro auta v oblibě, určitě si z dané recenze něco vezme a jistě s tebou budou mnozí zcela souhlasit a je to tak naprosto v pořádku. .

Sa
Sato
29. ledna 2022, 20:15
3

Honza ty EV nikomu nenutis, ale boli by sme vsetci radsej keby si ho nam nutil, ale na vymenu emisne normy co nam ho postupne vynucuju, by ho nutit prestali.

beastar
29. ledna 2022, 23:21
10

Já teda taky patřím k těm kteří se s názory tady Honzy ne ztotožňují. Jenže fakt je ten, co o tomhle můžeš napsat :D Vždyť je to furt dokola. Dnešní Volvo a ještě navíc elektrické. Možná to je dobré. Určitě ne tak nějak obecně. K ceně se nemá smysl vyjadřovat. Žádný dnešní elektromobil není cenově konkurence schopný. Spoléhá se jen na dotace a pár bohatších soudruhů.

je
jerry
30. ledna 2022, 09:37
1

Ano, přerozdělování, agilní funkcionáři, nadšení svazáci, světlé zítřky, poručíme větru dešti, tak nějak to začínalo s budováním komunismu. Zajímavé je, že tam, kde tu snahu o budování zažili na vlastní kůži, to tolik nežerou. Včetně bývalé NDR. Holt každý se musí spálit sám, ani ta západní Evropa té trpké zkušenosti neuteče.

beastar
30. ledna 2022, 11:13
7

Jerry ono je to těžké dnešní mladí svazáci převlékli rudé košile za zelené. Heslo děláme to pro lid zůstalo a přidalo se ještě klima. Typická argumentace, že když nevíš argumenty směřují k socialismu minulosti neobstojí. Protože oni to vážně připomínají. Včetně plamenných projevů, agitace a nesmyslných dotací z peněz všech. Jen chybí ten vnitřní nepřítel. Zlé imprialisty nahrazujeme my, co slepě nesouhlasí s tímto směřováním.

Dnešní Volvo tohle vše bohužel symbolizuje. Rádoby zelený život, ale v domku na předměstí. Kde jsou všichni bratři a dýchají čerstvý vzduch. Typicky tupá alibistická Evropa. Ono není náhodou že Čínští pseudosoudruzi rádi značku odkoupili a vybudovali. Ten úsměvný board kde dohlíží strana pomocí dosazených soudruhů na skandinávské, zelené l socialisty. To je správná Družba. Hrůza že jsme v době kdy i auta velmi souvisí s politikou. Aby bylo jasno nejsem žádný fašista, jen vidím co se děje. Bohužel i v automotive a jací lidé jdou do funkcí a proč. Tohle konkrétní auto je produkt doby stejně jako byla Š120. Teoreticky se to tenkrát také chválili. Prostě taková byla doba. Za to úplně nemůže autor biť z H. Křečka je cítit jisté zaujetí EV a touhle divnou dobou. Prostě někomu to může imponovat na tom rostou vždy lidové režimy.

je
jerry
30. ledna 2022, 11:53
3

Včera jedna nadšená zelená svazačka Ricarda Lang byla zvolena spolupředsedkyní Zelených v Německu. Fanatismus jí čiší z očí. Vypadá to, že to sem nepatří, ale opak je pravdou. Protože Německo je lídrem automobilového trhu v Evropě a Zelení tam jsou vládní stranou, přičemž ve volbách byli na třetím místě. Mezi mladými Němci mají jednoznačnou podporu. Takže se máme na co těšit. Mimochodem druhým spolupředsedou se stal německý politik íránského původu Omid Nouripour. Taky dobrý.

Avex
30. ledna 2022, 14:45
-6

Já bych byl pro, aby se tu za politiku dával ban, protože majoritně je tu parta lidí, pro který je cokoliv nalevo a sociálního komunismus a velký fuj fuj, a pak je tu parta mladších lidí který to tak neviděj a dostávaj mínusy bez argumentů nebo naopak s argumentačním faulem, že "je zkurvená doba". Pak to dost připomíná circlejerk a echo chamber kde se tu lidi plácaj navzájem po zádech jak je všechno nahovno, ale absolutně nejsou ochotný přijímat jiný názory, než ty jejich. I když s někým politicky nesouhlasím, tak se to snažim limitovat (ne vždycky úspěšně) a držet se aut.

Jinak automobilky jsou hlavní hybatel přechodu na EV, ne(!!!) státy.

beastar
30. ledna 2022, 17:38
4

Avex: Určitě mi pojď dát ban za to, že sem chodím aktivně komentovat asi pět let. Napsal sem asi třicet blogů a tak dále. Kdyby si nebyl mladý jak sám píšeš. Napsal bych ti dej si facku. Ok nebudeme osobní. Takhle si představuješ svobodu a demokracii? Banovat jiný názor než jakože oficiální? To že dostávají mínusy ti lidé má svůj důvod. A ani semnou vždy každý nesouhlasí. Nikdy bych ale nepsal o banech, nebo se cítil dotčený. To snad časem pochopíš. Chce to k tomu dojít. Mimochodem kde máš jediný důkaz že automobilky iniciovali přechod na EV. Prosím tě kde to žiješ. V Evropě? Jako vnímáš aktivně tu politiku a podobně? Pokud chceš diskusi nemůžeš vypisovat taková hesla. Proto šéfové koncernů mají výhrady k tomu, co se teď děje. Proto je VW v nevídaných problémech. Protože Green deal a elektromobilita je jejich nápad. Bože. Nepřímo si podpořil svou příslušnost právě k tomu, co tady třeba já kritizuji dlouhodobě.

Avex
30. ledna 2022, 19:16
3

Vůbec ti neberu to jak si tu dlouho, ani to že aktivně píšeš blogy. Vlastně ten původní komentář nebyl ani tak na tebe. Já jenom píšu, že na Autíčkář patřej auta a ne furt brečet jak je EU hrozně špatná. To je lepší zabloudit na Novinky :)

To o těch banech nepíšu v reakci na mínusy (který maj zrovna tady skoro nulovou vypovídající hodnotu) ale v souvislosti s tím, že politika je offtopic. Já sem rád chodím, ale to že pod každým článkem o hybridu nebo EV je aspoň jeden komentář, kde je něco ve stylu o "budovatelských zítřcích", "green dealu", nebo "něco něco EU" mě fakt sere.

Automobilky neiniciovaly přechod na EV - to bylo čistě politický rozhodnutí, ale aktivně se mu ani nebráněj, moc dobře totiž vědi, že v tom je do budoucna mnohem víc prachů. Kdyby chtěly, můžou si diktovat co budou prodávat, ale z PR hlediska je lepší brečet že "zlá EU" a přitom si mastit kapsy jako nikdy.

je
jerry
30. ledna 2022, 19:33
5

Víš proč jsem psal o tom, kdo jsou Zelení v Německu. Protože to sakra souvisí, s čím budeme jezdit v příštích letech, a tedy s auty. Dochází ti, že jsem závislostí jakousi další spolkovou zemí, bohužel spíš ale protektorátem. A posloucháš někdy ty německé Zelené? Slyšel jsi někdy tu tlustou svazačku Ricardu Lang? Zkus si najít nějaké její rozhovory. Pokud budeš rozumět. Ta sní o tom, že nikdo nebude auta vlastnit a všichni budeme podle potřeby sdílet nějaká unifikovaná přibližovadla. Pořád to nemá nic společného s auty? Vždyť už teď, to kde jsme, je výsledkem těchto lidí.

riderhenry
30. ledna 2022, 20:56
4

Avex: Nebudu s tebou argumentovat na politické úrovni, ostatně sám říkáš, že to sem nepatří (podle mě naopak - to patří pod každý test minimálně elektromobilu, ale dost možná jakéhokoliv auta, jelikož je politika ovlivňuje daleko extrémněji, než tomu bylo dříve, a to se ne každému asi bude líbit...). Tak tedy z hlediska Autíčkáře. Vzbuzuje-li každý test těchto vozidel bouřlivé negativní diskuze, je otázkou, jestli právě tato auto jsou to pravé pro zdejší publikum (nechci hodnotit). Ono totiž recenzovat něco, co nikdo nechce, k tomu si to nemůže dovolit a zároveň ví, že to bude brzy povinné, není prostě vděčná práce...

Btw. nechcete udělat nějaký dotazník, jak to má zdejší čtenářstvo co se plánování nákupu nějakého elektromobilu týče? Můžeme tam třeba přidat i bicykl nebo nějakou lokální tramvajenku, ať redakce dostane optimální zpětnou vazbu, zda-li je pro čtenáře vhodnější testovat automobily spalovací, elektromobily, kola, nebo snad kvalitu MHD...

Honza Hamster Křeček
30. ledna 2022, 21:09
-3

Uz by nam zase nekdo chtel prikazovat, o cem smime a o cem nesmime psat? To vazne? Kolikrat jeste….

riderhenry
30. ledna 2022, 21:18
1

Evidentně jsi to vůbec nepochopil. Nevadí. Reagoval jsem na Avexe a použil jeho optiku, to je vše. Pište si o čem chcete, já jsem ten poslední, kdo by vám proboha cokoliv zakazoval...

Honza Hamster Křeček
30. ledna 2022, 21:30
-4

Takze jsi tu nenavrhoval dat hlasovat, co by melo a nebo nemelo bejt na strankach Autickare?? Zbabelost je odporna vlastnost…

beastar
30. ledna 2022, 21:31
3

Avex: Ok, tak co se týká názorů tady. Já nikomu nic nevnucuji a zároveň neberu. Jen chci to stejné od ostatních. A ano souhlasím, že určitá část lidí v automobilkách to má takhle hozené. Vidí v tom příležitost jak bohatnout. Bohužel politická rozhodnutí mnohdy padla bez souhlasu. Nakonec auta jsou teď v nemilosti. A tabákových gigantů se taky nikdo neptal zda se jim líbí zákaz kouření v restauracích. Přitom prachy z daní z cigaret éraru nesmrdí. Zkazky o propouštění ve VW a tak zní spíše jako zoufalství prozatím. Politici to jakoby neslyší. Uvidíme co budou říkat až se skokově zvýší nezaměstnanost. Víš co se dělo v sedmdesátých letech v GB? Můžeme se těšit na podobný vývoj.

Honza K.: Nikdo ti nemůže nic přikázat. To neznamená že si nemůžeme třeba říct, že by bylo fajn kdyby... Dosaď si cokoliv. Protože ač to tak možná někdo vnímá pro sebe si to tady určitě nepíšeš že. Omezovat ani diktovat tvorbu ti nikdo nechce. Trochu mi přijde, že máš rád ale ten pocit. Jakože kontroverzní věci píšeš rád. Proč ne, někdo to dělat musí. Henryho poznámku si pochopil velmi špatně. A upřímně ti přeji aby si dobu, kdy ti bude někdo říkat co a jak máš psát nezažil.

Takže snad ani jednou!

riderhenry
30. ledna 2022, 21:37
4

Honza: Za mě už to napsal v podstatě beastar (díky), ale ještě dodám - anketa za účelem zpětné vazby není určitě cenzura, ani nějaký příkaz nebo zákaz. Zase nechci redakci ani tebe nijak hodnotit, ale to je spíš docela normální kapitalistický (svobodný) nástroj, jak zjistit, co mám svému zákazníkovi nabídnout, budu-li chtít... Ale jak už zaznělo, evidentně nebyla těžce pochopena nadsázka mého příspěvku (nebo si někdo myslí, že bych očekával testy kvality MHD na autickari?). Žádnou anketu nedělejte, pište si o čem chcete a jak chcete, hlavně ať to děláte s radostí.

Honza Hamster Křeček
30. ledna 2022, 21:41
-3

Tu dobu mezi petrolheady zazivam neustale a rok od roku je to horsi. O cem bych mel psat, z ceho musim byt nadseny, co musim odsoudit… je to porad dokola. Ja chapu, ze si nedokazete predstavit, ze nekomu pripada Caterham jako ta nejblbejsi vec pod sluncem, ale ja vam nikdy nic nenutil. Nikdy. Tak nenutte nic vy mne. Omezovat a diktovat tvorbu tu chce co chvili nekdo. Mozna to i mysli dobre, ale tohle je magazin o autech. O vsech autech. I o tech, co bavi me.
Ja rozhodne netvrdim, ze musite bejt nadseny z elektrickyho Volva. Ja zas treba nebyl nadseny z te M4. V tom je krasa rozmanitosti. Ale nerikejte mi, ze bych to mel videt jinak a jinak o tom psat (resp. nepsat vubec). Jsme svobodne medium. Vam navzdory.

riderhenry
30. ledna 2022, 21:45
5

Napsal bych X důvodů, proč ty komentáře jsou naprosto mimo mísu, ale evidentně máš v sobě cosi negativního a teď ses rozhodl, že za to můžu já. OK, třeba bude zítra líp.

beastar
30. ledna 2022, 21:49
6

Honzo promiň, ale fakt se rozohňuješ zbytečně. Sám mám dost vyhraněný postoj. K autům k tomu, co se mi líbí. A určitě nikdo, nikde nenapsal, že by si měl psát jinak. A svobodné médium je v pořádku. Takže jestli se ti líbí ev ok. Tohle vůbec není v osobní rovině problém. To co se mi nelíbí tady nečtu. To co jo, jo. Zpracovat téma dle vlastního pocitu je ok. Unést to, že ne každý je s tím ok taky.

Honza Hamster Křeček
30. ledna 2022, 21:53
0

Jen doplnim, ze kazdou recenzi tady vc. teto si precte minimalne nekolik tisic lidi, to jen k te poptavce. My samozrejme mame radi to jadro, nase stale ctenare, co pisi komentare a nekteri i prispivaji do blogu, to je skvele a dava to Autickari jeho specificky charakter. Ale zas abysme nenabyli falesneho dojmu, ze ten magazin vznika jen pro par nadsenych petrolheadu. Ja doufam, ze i pro vas je tu obsahu porad dost a treba vas nekdy zaujme i recenze elektromobilu. I kdyby jen proto, ze je dobre znat sveho nepritele… ;-)

beastar
30. ledna 2022, 22:16
0

Souhlasím, že zajímavá témata a obsah tu stále je. A naštěstí i dost různých pohledů. Proto sem pořád chodím. Neočekávám, že budu se všemi souhlasit. A jsem si jist že ani semnou často jiní nesouhlasí. Tak je to v pořádku. Až někdo vyrobí ev pro skutečné lidi, určitě mu budu fandit. Škodovka je hodně blízko.

Avex
30. ledna 2022, 22:18
1

Hele já si upřímně nemyslim, že by nás čekal vývoj jako VB v 70s. Do pár let se snad vyhrabeme z korony, přesedláme (dočasně) na jádro a energetickou krizi na nějakou dobu zaženeme. Auta se spalovákem se budou nejspíš vyrábět i po tom avizovaným roce 2035, aspoň tomu dosavadní (ne)vývoj docela nasvědčuje. Automobilky jako Toyota mezitím utrácí neskutečný prachy na R&D různejch alternativ EV... neviděl bych to tak černě, bude zase dobře.

VK
VK
29. ledna 2022, 13:03
0

Měl jsme před zhruba dvěma měsíci možnost strávit den a zhruba půl tisíce kilometrů ve svém standardním provozu s XC40 coby náhradním vozidlem. K vlastnímu skoro zděšení jsem si musel přiznat, že tohle vozidlo by mi úplně stačilo a nic víc bych nepotřeboval. Jediná věc mi vadila, když se prošlápl plyn, znatelně to tahala do volantu, ale to byla benzínem poháněná verze s náhonem na předek. A ten pocit vzadu v hlavě, že to nehrabe zadníma kolečkama a to mi (přece!) nemůže vyhovovat. Což tenhle twin-engine koncept řeší.

reagovat
riderhenry
29. ledna 2022, 15:54
7

Taky to auto stojí skoro jak 2 nevybavené XC40... Opět stejný problém a stejné argumenty jako u každého elektroauta.

MB
MBMB
29. ledna 2022, 17:33
-8

To je tak u všeho, elektro neelektro. Octavia 1.0 TSI Active taky stojí polovinu toho co RS.
Základní XC40 Recharge stojí 1,2 milionu (FWD, 170 kW). Spalovací respektive MHEV XC40 B4 (FWD, 155 kW) se srovnatelným výkonem stojí v základu 1,05 milionu. Čili elektro aspoň v tomto případě žádný závratný rozdíl nedělá, respektive na TCO ten Recharge vyjde dokonce levněji.

Franz Kafka
29. ledna 2022, 23:37
12

Určitě máš spočítáno tco pro všechny varianty. Pane MbMb. Rozdíl to dělá velký. Bohužel my, co musíme ty peníze vydělat prací. To máme jinak. A hodně přes milion za malý nepraktický crossover je prostě hodně. A že je to tak u všeho sice možná platí. Reálně zrovna ta Octavia je příklad úplně mimo.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 00:28
-7

Bohužel v dané výbavě a s daným výkonem (respektive co nejbližším, protože testovaný vrcholný Recharge je pořád o 100 kW výkonnější než B5 AWD) stojí hodně přes milion i spalovací XC40. Čili já jen říkám, že ta cena zde není dána elektrickým pohonem jako takovým, tolik to auto prostě stojí. Ať se nám to líbí, nebo ne.
S BEVem budu pohodlně šetřit 1 Kč/km jen na palivu, klidně i víc dle situace. Čili je zjevné, že když je rozdíl mezi srovnatelným Recharge a spalovákem dle varianty 150-200 tisíc Kč, tak se to dorovná. A opakuji, to jen v nákladech za palivo/elektřinu bez zohlednění zůstatkové hodnoty či nákladů za servis.

Ho
Honza123
30. ledna 2022, 07:49
10

S dnesnimi cenami elektriny ta cenova vyhodnost provozu elektromobilu asi moc dlouho nevydrzi - podle aktualniho ceniku CEZ stoji kWh na rychlonabijecce 10 Kc, po pricteni ztrat pri nabijeni to pri spotrebe 25kWh/100km vychazi na nejake 3 Kc/km.. To nic moc, zvlast s prihlednutim k tomu, ze u elektriny zatim neni zadne extremni zdaneni jako u benzinu/nafty..

ro
rock
30. ledna 2022, 09:00
9

to MBMB:
Aj bych souhlasil, koukal jsem do ceníku a podobně vybavená a výkonná XC40 opravdu není o moc levnější. Nicméně to "ale" tam je: že je ta cena přiměřená se bude dát říct až v tom okamžiku, kdy Volvo nabídne (a ono se to netýká jenom Volva) i elektro variantu základní XC40 za 809 t. Do té doby se o C40 Recharge nedá říct nic jiného než to, že je pekelně drahá.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 09:13
-3

Cenu 10 Kč/kWh má ČEZ u rychlonabíječek 100+ kW, který to má dnes z těch tří hlavních dodavatelů nejdražší. EON a PRE to mají za 9, respektive 8 Kč/km. Především ale nikdo reálně nebude 100 % času takto nabíjet. Bude to k tomu mix DC 50 kW, veřejného AC, doma s tarifem pro elektromobily za 3-3,5 Kč/kWh a občas zadarmo u obchoďáku a podobně. Výsledná cena za kilometr je individuální podle toho, jak to má člověk namixované. Dá se dostat i pod 1 Kč/km, do 1,5 Kč/kWh pak naprosto běžně.
Pro porovnání se spalovacím variantou bychom museli vzít spotřebu v podobných podmínkách. Rámcově budu jezdit za 8 l/100 km, což k dnešku udělá 3 Kč/km. Proto jsem napsal, že budu pohodlně šetřit 1 Kč/km, ve skutečnosti klidně i víc.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 09:27
-3

Rock: Samozřejmě, pokud někdo kouká po té nejzákladnější T2 s manuálem (95 kW), tak BEV ekvivalent k tomu zatím nemá. Už to ale není tak, že BEV by byla jedna nejvyšší varianta, i ten Recharge se dá koupit aspoň ve dvou výkonových variantách (a zároveň FWD/AWD) v různých stupních výbavy kromě té úplně nejnižší, čili od středu nabídky výš už si člověk může reálně vybírat.
V ceně C40 je zakomponovaný ještě příplatek 40 tisíc Kč oproti XC40. C40, jak bylo řečeno, existuje jen jako BEV, čili srovnávám jen varianty XC40.

Ho
Honza123
30. ledna 2022, 09:44
8

3-3,5 uz je minulost (bez dobihajici fixace). V nejvyhodnejsim tarifu D57D (podminka je tepelne cerpadlo, tarif elektromobilita vychazi hure) vychazi aktualne kWh (cenik CEZ na dobu neurcitou) 4,4 Kc. Pri pomalem nabijeni jsou ztraty nizsi, ale i tak to nejakych 15% bude. Plus jak jsem psal, elektrina je danove zvyhodnena, to se muze rychle zmenit. Navic pokud nekdo resi spotrebu, zrejme dost najede a tudiz bude casto odkazany na verejne rychlonabijecky.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 10:39
-2

Ceny samozřejmě mohou být různé podle dodavatele a typu smlouvy. A je rozdíl, jestli to člověk uzavírá teď, nebo má nějaký lepší tarif s fixací z minulosti. Každopádně já pro nabíjení elektromobilu beru za primární nízký tarif, kde ty ceny jsou pořád celkem výhodné. Bývaly ještě nižší, to je samozřejmě pravda.
To se tak nedá říct, že vysoký nájezd znamená víc veřejných rychlonabíječek. To spíš souvisí s tím, jestli jezdím spíš občas hodně dlouhé trasy, nebo třeba denně 100 km. K tomu nelze říct žádný obecný soud, to je prostě individuální a každý si to musí spočítat pro svoje použití.
Do budoucna se budou hýbat nejen ceny elektřiny, ale i paliv a aut, čili těžko předpovídat, jak to bude vycházet třeba za 5 let.

Ča
Ča Snač Aj
30. ledna 2022, 11:24
8

MBMB: na srovnání si vybereš nejdražší spalovací verzi.. a pak to srovnáš s octavkou 1.0 vs RS.. jakože what? Tak bude vezmeš základní verzi vs nejdražší u obou nebo druhou nejdražší vs nejdražší u obou. Ne u jednoho to a u druhého jiné. To je demagogie.

beastar
30. ledna 2022, 12:17
5

Však tenhle šašek tady ani nic jiného nepředvádí. Jen demagogii. Polopravdy a dobře načtené články na ev fórech a webech. Plus není hloupý jen provokáter a produkt dnešní vymejvárny mozků.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 12:18
-2

riderhenry se výše vyjádřil ve smyslu, že testovaná C40 v nejvyšší výbavě (AWD, 300 kW, top výbava) stojí dvakrát tolik co základní XC40 T2 s manuálem, FWD a 95 kW a vinil z toho elektropohon. Tak jen říkám, že ten cenový rozdíl je podobný jako mezi Octavií 1.0 Active vs. RS a že to nemá moc co dělat s elektrickým pohonem.
XC40 totiž stojí v dané výbavě a motorizaci dost podobně bez ohledu na to, jestli je tam spalovák, nebo elektromotor. Stačí se podívat do ceníku.

Ča
Ča Snač Aj
30. ledna 2022, 12:48
4

Verze Essential je v konfiguratoru za 809 tis. Otázka je, dokázali by udělat použitelné EV s podobnou výbavou za tuhle cenu? Spíš ne.

MB
MBMB
30. ledna 2022, 16:52
-2

Ano, spíš ne. Mohli by samozřejmě hypoteticky udělat nějakou verzi se slabším a levnějším motorem, menší baterkou primárně jen do města a oholit výbavu, aby se to minimálně v TCO blížilo té T2 Essential. Nejspíš by toho ale prodali tak málo a s tak malou marží, že jim ekonomicky nedává smysl takovou variantu dělat. Tu T2 Essential by taky nejspíš nedělali, kdyby ten motor a manuální převodovku museli extra vyvíjet, naštěstí je to jen aplikace již existující vyráběné techniky. BEVy se do této fáze dostanou taky, to je jen otázka času.

beastar
30. ledna 2022, 21:37
0

Mbmb to bude stejně nějaká míra postižení. Nebo mentální nedostatečnost. Malý cokoliv, nebo neúspěch u žen. Psát tímto způsobem veselesbírat mínusy a defakto vždy být za blázna. Nejvíc si to prokázal u článku Dana, kde si byl i čelem proti reálným důkazům schopen lhát. Pozměňovat pravdu a otáčet různá tvrzení. Jako mě se vcelku líbí že na mě nereaguješ, protože tvá mentální kapacita na to nestačí. Bohužel a to je škoda. Nestačí ani na ty na které reaguješ. Určitě je jev jako si ty hoden zkoumání.

Ča
Ča Snač Aj
31. ledna 2022, 12:47
1

Takový trošku jehovista..

blud
31. ledna 2022, 12:59
3

MBMB: při úspoře 1 Kč/km a rozdílu 150-200tis. Kč jsou to přesně ty kilometry, které musí člověk ujet, aby to srovnal. A až to srovná, tak si koupí novou baterku a už to nikdy nedorovná. Pokud ušetří 2 Kč/km, pak 75-100tis. km začne na tu novou baterku šetřit, což se nikdy nepodaří. Tak já fakt nevím, kde je ta úspora

MB
MBMB
31. ledna 2022, 14:25
-1

blud: Ta 1 Kč/km, jak píšu výše, je bezpečně dosažitelná úspora pouze na palivu, respektive elektřině. Další velké položky, které se promítnou do TCO, je servis, zůstatková hodnota při prodeji, případně třeba i parkování v Praze, pokud se to daného majitele týká.
Pointa je, že pokud mám výrazně rozdílné provozní náklady, tak není směrodatné se koukat jen na prodejní cenu auta. Za elektromobil mohu dát víc, protože na něm obecně budu šetřit při provozu. Jestli vysloveně ušetřím, nebo se mi to akorát srovná, nebo skončím i lehce v mínusu, už je dost individuální v závislosti na tom konkrétním autě a nabíjení.
Potřeba měnit baterii je, obávám se, jen zažitá představa mezi skeptiky částečně založená na Nissanu Leaf první generace. Obecně lze u dnešních aut počítat s tím, že baterie vydrží s rozumnou kapacitou po celou životnost auta.

je
jerry
31. ledna 2022, 16:21
-1

A jak vysoká je ta rozumná kapacita? A kolik je ta životnost auta? Mohu poprosit o upřesnění?

beastar
31. ledna 2022, 16:48
2

Prý u skeptiků:D Oko je to koukám jak náboženství už. Sorry za herezi. Psát věci jako rozumná kapacita a životnost auta. To je tak když píšeš a neřekneš nic. Pro výrobce bývalá rozumná životnost auta 5 let ne tak pro uživatele. Kapacita baterie je problém pro všechny. Když už tři roky stará Tesla má často jen 65% původní kapacity.. Omg omg

MB
MBMB
31. ledna 2022, 17:19
-2

jerry: Za hraniční rozumnou kapacitu se běžně bere 70 %, pak už člověk tahá spoustu mrtvé váhy. Mimo jiné na tuto hodnotu taky výrobci zpravidla poskytují záruku na baterii. Pokud v rámci určitého nájezdu/let klesne kapacita pod tuto hodnotu, jde o jasnou vadu a baterie se mění.
Auta končí svůj život z různých důvodů v různých nájezdech a stářích. Co já říkám, je, že konec životnosti elektromobilu bude baterií způsobena pravděpodobně jen v malém zlomku případů. To je tím míněno.

Ča
Ča Snač Aj
31. ledna 2022, 20:14
2

Ten konec je ve chvíli kdy vlastník zjistí, že náklady na uvedení do provozuchopneho stavu (baterka abych se nebál jet dál než do nejbližšího města) jsou vyšší cena vozu. A to většinou nastane o hodně dřív než si asi myslíš.

je
jerry
31. ledna 2022, 20:18
3

Dnes průměrné stáří kolem 15 let. Jediný způsob jeho snížení je zlepšení dostupnosti nového auta pro většinu populace. Tedy příznivé ceny a dobré platy. Teď to vypadá spíše opačně. Pokud tedy baterie vydrží přes 70% kapacity do 15 let, proč výrobci nedávají tak dlouhou záruku? Navíc vzhledem k době, po kterou jsou zatím bateráky v provozu, je tvůj názor pouze spekulací. Co když když většina baterií po 10 letech klekne? Zůstane auto s nulovou hodnotou. Jak asi budou vlastníci tohoto rezidua spokojeni? Hele, to jsou otázky, na které dnes nikdo neumí odpovědět. A pokud ano, tak je to podvodník s vodičkou na růst vlasů. Ten také slibuje nemožné a lidi na to letí.

MB
MBMB
31. ledna 2022, 21:57
0

To je běžné, že auto končí, pokud se nevyplatí ho už dál opravovat/udržovat. Nic nenasvědčuje tomu, že by elektromobily měly končit nějak hromadně předčasně zrovna na baterkách. Ale to v praxi uvidíme pořádně až v následujících letech.
Co se záruky týče, nikdo přirozeně nebude dávat víc, než musí. Má to krýt jen zjevné vady a zároveň to musí být dost na to, aby se to první majitel nebál koupit. Z dat víme, že reálně to vydrží výrazně víc.
Bateriím klesá kapacita dvěma základními vlivy - stářím a cyklováním. Obojí je známo, čili se nejedná o spekulaci. Data z reálného provozu jsou samozřejmě taky zajímavá a má to svou váhu. Co se stáří týče, zatím jsme u moderních elektromobilů s li-ion bateriemi někde lehce přes deset let. S cyklováním je to jednodušší, elektromobilů s nájezdem v řádu stovek tisíc kilometrů už jsou kvanta, někteří lidé to najedou za pár let.
Baterie po deseti letech samozřejmě kleknout může, stejně jako může kleknout spalovací motor, což se normálně děje a holt smůla. A stejně jako v tomto případě se to dá řešit. Například výměnou jen samotného modulu, kde k problému došlo a nemusí se vyměňovat za nový, ale už použitý. To je běžná praxe.

liška
29. ledna 2022, 19:27
8

Ja si asi otevru kafestanek s nabijeckama, kdyz kazda recenze elektromobilu kvantifikuje delku nabijeni na pocet vypitejch kafi :)

reagovat
Sa
Sato
29. ledna 2022, 20:17
5

priratal by som co2 z kavy co 200km k emisiam EV :) google vravi ze jedno kafe je 60g co2, to mame +30g co2 :)

martin_100
30. ledna 2022, 00:21
3

Ano to kafování mi přijde stupidní. Natankuju zaplatim vezmu kafe a odjíždim. Představa že s tim kafem musim někde stepovat mě sere.

je
jerry
30. ledna 2022, 09:52
4

Mám najeté stálé trasy, Vezmu kafe, ale zastavím si a vypiju ho v klidu o kus dál na místě, které se líbí mně. U pumpy se zdržuju, co nejméně, natankuju a jedu, nelíbí se mi tam. Někdo to má jinak, je to jeho volba. Já si svoji volbu také ponechám. Ať si zelení svazáci i ti bohatí, co stojí v pozadí, trhnou nohou.

ne
nebel
29. ledna 2022, 20:23
4

„Když před léty přišla na trh nová generace vozů Volvo, tradicionalisté z ní neměli velkou radost. Tradiční pětiválce, ale i šestiválce či dokonce osmiválce automobilka nahradila vlastně jen jedním jediným motorem. Dvoulitrovým čtyřválcem. Mohli jste ho sice mít v rozličných verzích, mohl být zážehový i vznětový, byly tu hybridy, mildhybridy i plug-in hybridy, přeplňování turbodmychadlem nebo i kompresorem, zkrátka výběr byl docela velký, ale stále to byl dvoulitrový čtyřválec nebo nic.“

Vypustím kacířskou myšlenku, že čtyřvál dvoulitr je ten nejtradičnější motor Volva. :D Všechny ty redblocky atd. vždy hrály prim, PRV je jen výstřelek pro podivíny, sebemrskače a nadšence, řadové šestiválce taky vždy hrály druhé housle, pětiválce byly v podstatě jen ve dvou a půl generacích Volv, seriová V8 byla jen jedna, ta od Yamahy a rozhodně to není motor pro normální lidi (svým způsobem je to takový moderní PRV, viz Chasovo trápení popsané v jeho blogu) a jinak byla V8 už jen jedna, jako prototyp B35 a ta v ničem nejezdila - než z ní vznikl uříznutím dvou válců B27 a PRV už navždy zůstalo šestiválcem.

A to píšu jako člověk, co nad čtyřválcovými redblocky ohrnuje nos a má tři šestiválcová PRV v různém stavu nepojízdnosti. B)
-
Komentář upraven 29. 1. 2022, 20:24:17

reagovat
riderhenry
29. ledna 2022, 22:04
4

No jo, jenže ono nejde jen o objem a počet válců, ale taky o kvalitu daného motoru. Nejhorší kombinací je pak absence výkonnějšího agregátu a zároveň skutečnost, že ten můj čtyřválec je horší, než ty konkurenční. Ono i ty pětiválce nebyly žádné klenoty (myšleno ty běžné). V době prvních X5 a další konkurence byla základní XC90 D5 se svou ospalou převodovkou opět a znovu na chvostu, co se dynamiky týče. Že by to snad méně žralo (= ekologie)? Bohužel, opět konkurence umí lépe. Tak já nevím, proč bych to měl obhajovat. Dříve byly cenové rozdíly myslím vyšší, že to trochu smysl dávalo. Dnes už se Volvo cenově více blíží klasické prémii a tam už to vadit může dost. Vůbec mi nevadí vyzdvihovat kvality aut, ale problém recenzí této značky je v tom, že se často glorifikuje a vlastně doporučuje jako univerzální auto pro každého soudruha. Ale to je blbost. Stejně jako kdybych chodil lidem doporučovat Alfu Romeo místo VW nebo Audi. Je to prostě pro užší skupinu lidí, která má vyhraněné priority, lehce mimo střední proud automobilistů. Plus je to jakási ikona a způsob vyhranit se vůči "vulgárním" Německým vozům...

Ho
Honza123
30. ledna 2022, 06:56
0

S tim, ze petivalce nebyly zadne klenoty bych si dovolil nesouhlasit.. V porovnani s nimi jsou treba se soudobe (a dodnes nesmyslne vychvalovane) M54 motory od BMW docela bida.. Samozrejme mluvim o benzinovych petivalcich, diesel do osobniho auta nepatri.

Skipper
29. ledna 2022, 20:51
9

No, asi takhle. Nelíbí se mi to a elwktromobilita jako taková je podle mně hrozná kravina.
Na druhou stranu, nikdy jsem nechtěl SUV a po vyzkoušení mám 2. Nikdy bych si nekoupil VW a po vyzkoušení jeden hned mám. Bůh ví, za pár let možna taky budu jezdit ve vehiklu na baterky. Teď se nad tím ale křižuji a pomyslně jsem si odplivl!!!

reagovat
sheogh
29. ledna 2022, 21:06
1

Nebudes! :-D

Opelfahrt
29. ledna 2022, 21:22
3

Co Volkswagen! Kdyby dávali motor W12 do Dacie, taky bych nad ní uvažoval.

Jinak nechápu design tohoto Volva, strašně odpudivá věc. Přitom ty jejich spalovací auta mají design slušný.

je
jerry
30. ledna 2022, 10:05
2

Skipper: Ale rozhodl jsi se svobodně. Nikdo ti tvoje SUV ani VW nedotoval z daní. Což u aut na baterky neplatí. Proč mám někomu dotovat jeho baterák z mých daní? U nás ještě ne, ale na západ od nás normál. Proč chtějí do budoucna jenom bateriáky? Který soudruh to bude řídit? A kdo z toho bude mít profit?

sheogh
30. ledna 2022, 11:54
7

Dotace jsou zlo obecne, z mnoha duvodu.
Me to casto prijde, ze nekteri lidi se v tom nasli a citi se ted jako prukopnici :-) Zachranime planetu za pomoci ekologickych li-ion baterii, ktery se musi kazdych par let ekologicky zlikvidovat. Hlavne, at nam tu nikdo nevypousti ten smrtici plyn, co se dava do sodovek :-)
Pokud by se masivne rozsirily EV (s pouzitim soucasnych baterii), tak se imho dost zredukuje trh ojetin, protoze EV s "ojetou" baterkou je nanic a nova je (zatim) nerentabilni.
Jako jedina vyhoda me z toho vychazi jednodussi pohon a ovladani...

martin_100
30. ledna 2022, 00:16
6

I z těch tmavejch fotek tušim jak je to megahnusný. Předpokládam žepohkedza světla mi to potvrdí.....
A cena úlet

reagovat
ro
rock
30. ledna 2022, 09:06
5

Sice jsi nafasoval mínus, ale absolutně netuším proč. Fotky JSOU tmavý, auto JE hnusný, cena JE úlet. Tak nevím...

martin_100
30. ledna 2022, 19:55
-1

Mě je mínus celkem volnej ;-)

fortress
30. ledna 2022, 10:11
4

Některé redakce se bez Volva obejdou úplně, na autíčkáři klasicky převolvováno. Čím to je?

reagovat
beastar
30. ledna 2022, 11:02
2

Malá země a každý je s někým někde kamarád..

Ha
Habakukk
30. ledna 2022, 14:54
1

Stejně jako Subaru 100x jinak a stále stejně.

Adam Forman
31. ledna 2022, 06:36
0

Ze stejného důvodu, jako se jiné redakce obejdou bez UAZů :-) Osobní úchylka redaktora, kterého baví specifická auta a tak si je aktivně shání na testy :-)

Viola Procházková
31. ledna 2022, 10:12
2

Psát o tom, o čem chceme a co nás baví, je jedna z výhod nezàvislého webu. Dost si na ní zakládáme, protože jinak těch výhod moc není. Abyste ale byli v obraze ( a vlastně i my), letem světem jsem si spočítala pár značek, jak jsme je testovali loni.

Volvo 4
Subaru 4
BMW 12
Citroen 6
Ford 10
Hyunda 13
Mazda 8
Mercedes 8
Peugeot 7
Škoda 7

Svědomí mám asi klidné.

je
jerry
31. ledna 2022, 12:41
0

OK. Že dnes převažují SUV, hybridy a bateriáky není v žádném případě vina redakce. A člověk tak nějak víc vnímá to, co nemá rád. Naopak to druhé bere víc samozřejmě. Ten odpor je dán hlavně něčím jiným. Tím, že bateriáky jsou protěžované politickým vedením EU a subvencované z daní nás všech. Proto se z toho stává celospolečenský problém. Redakce ho nevyřeší. Ale je dobře, že se v debatách pod články jaksi sjednocuje mínění odpůrců. A pokud bude většina lidí proti tomuto způsobu řešení mobility, tak by to měly politické strany vyslyšet, mělo by se to projevit ve volbách a situace se může změnit. Protože současná auta už jsou tak těžko dostupná pro mnoho lidí s průměrným platem, tak proč to ještě zhoršovat předraženými bateriáky? Co lidem poskytnout už věděl Henry Ford. Něco podobného musíme chtít jako voliči a zákazníci, ne drahotu a tím nedostupnost.

riderhenry
31. ledna 2022, 13:46
2

S tím protěžováním jedné značky běžte někam... Je naprosto jasné, že obzvlášť v ČR a obzvlášť pro "nemainstreamové" médium, jako je Autičkář, to fakt nebude fungovat tak, že si zavolají do Scuderie a nadiktují si, jaký model Ferrari jim mají kam a kdy přistavit... Prostě se otestuje to, co se zrovna nabízí.

Co jsem ale nepochopil nikdy je to brutálně pozitivní hodnocení Volva a Mazdy v ČR. To není kritika Autíčkáře, spíš takové moje zamyšlení. Já zrovna s těmito značkami mám paradoxně nejbohatší osobní zkušenosti (+ BMW) a i když si myslím, že jsou to obě super značky, tak pro strašně úzkou skupinu zákazníků (takový opak koncernu, který pro mě představuje tu univerzální šeď...). U Volva se tak setkávám s tím, že se bagatelizuje objektivní "technická nedostatečnost" pohonných ústrojí, horší ergonomie, špatné automaty a namísto vyzdvihování bezpečnosti a "jiného přístupu" se z nich dělají často pomalu nejlepší auta kategorie, nehledě právě na tu jinakost, kterou mají spíše vyčnívat. U Mazdy zase zjišťujeme v testech, že jsou to totální řidičské grály, které prakticky musí pořídit každý racionální petrolhead, který chce normální vůz na běžné cestování. Akorát že vůbec - ta auta mají strašné řízení (minimálně minulé generace) a poměrně letargické motory. Třeba taková Mazda 6 vyloženě působí o půl tuny lehčím dojmem, což beru ale jako velké negativum - to auto je extrémně nejisté na volantu a člověk se ho musí "naučit", jinak nikdy netuší, co ten lehký předek dělá. Fakt to nemyslím jako kritiku, ale zajímá mě, jestli to někdo dokáže vysvětlit? Jakože stokrát opakovaná "nepravda" se tak zažije, že už je těžké vystoupit z toho zažitého schématu?

Jan Machač
01. února 2022, 09:04
2

Hele my píšeme zejména o tom, jak na nás to auto působí. O pocitech. A zrovna to, co popisuješ u Mazdy já nevidím jako nejistotu, nebo nervozitu, ale v šestce g145 jsem si to pochvaloval, protože mě to bavilo a dodávalo mi to jistotu. Sto lidí, sto chutí, proto je i fotka redaktora tak velká, vždy jde o pohled krz něčí oči...

riderhenry
01. února 2022, 13:14
0

No já budu mít za týden zrovna vedle sebe tu G145 a BMW E90 330i. Tak se někdo stavte, ať uděláme srovnávací test toho super řízení Mazdy a katastrofálního elektronického "Efficient Dynamics" řízení BMW, protože za mě je to skóre zatím 10:0 pro BMW :) Zajímavé, jak to lidi dokážou vnímat tak různě.

Honza Hamster Křeček
01. února 2022, 15:35
1

Volva tu hodně testuju já a bez vytáček přiznávám, že i proto, že je mám prostě rád. Dneska už si těch aut na test během roku beru jen pár a skutečně si vybírám jen to, co mě zaujme, zbytek se snažím nechat služebně mladším kolegům ku radosti. Paradoxně to ani nepředstavuje nějaké jablko sváru, že Hamster jednou za čas přijde do redakčního chatu a vyzobe si to nejlepší z redakční garáže, protože většinou auta, co zajímají mě, nezajímají nikoho jiného. Enkové hyundaie a emkové baworáky mě nechávají klidným.

Určitě bych neřekl, že Volva jsou auta pro každého. Ostatně už fakt, že vyhovují mně, je důkazem, že nejsou. Normální tuctové auto, s jakým je spokojena většina řidičů, jsem si nepořídil snad nikdy žádné. Ale mají pro mě svoje kouzlo v pohodlí, designu a uživatelské přívětivosti. Prostě je mi v nich dobře, což je pro mě asi i důležitější, než že nemají nejnižší spotřebu, nejvyšší výkon nebo nějaká cool cingrlátka.

Určitě to není tak, že bychom se snažili jít někomu na ruku. Kolegové vědí, kolik telefonátů se zástupci značek, kde vysvětluju, že jsme to tak prostě napsali, protože to tak cítíme a s tím se nedá nic dělat, už mám za sebou. Vyloženě špatných aut je na trhu málo, ale přesto jsou rozdíly mezi nimi obrovské. Proto se ta auta snažíme popisovat tak trochu očima potenciálního kupce, zaměřit se na to, co zákazníci od daného modelu mohou čekat a proč by o něm třeba i měli uvažovat. A občas dokonce trochu proti vlastnímu přesvědčení či vkusu. Třeba Jeep Wrangler Rubicon jsem tu popsal jako skvělý vůz a dost možná špičku ve své kategorii. A on skutečně takový je - pro lidi, kteří chtějí pravý offroad. Kdyby se mě ale někdo zaptal, jestli bych ho chtěl, tak ani za zlatý prase. Co bych s takovou věcí proboha dělal?? Na silnici to nedrží, kravál to dělá, nikam se to nevejde.... I proto jsou třeba jízdní vlastnosti tohoto Volva v textu odbyté snad jen jednou větou - ony nejsou špatné, ale nejsou ani důležité. Kdo by si kupoval Volvo proto, jak sedí v zatáčkách, že?

Pro nás všechny je to vždycky zajímavá zkušenost zkusit si sporťák, MPV, offroad, bagr či malý městský elektromobil, umíme říci, zda jsou ta daná auta dobrá a případně v čem jsou dobrá. Ale to ještě neznamená, že zrovna té dané kategorii nějak fandíme. A dokonce to ani není podstatné. Zájemci o elektromobil nebo SUV nebo roadster je úplně fuk, jestli by si takové auto koupil Hamster. On ho nekupuje pro mě. On chce vědět, jestli to konkrétní auto v rámci svého segmentu stojí za zvážení. To je celé...

riderhenry
01. února 2022, 16:47
0

Mě by ani nenapadlo, že to je nějak cílené, uměle vyvolané automobilkou nebo jinak řízené. Ale vyloženě u těchto dvou značek (Volvo, Mazda) mi přijde, že se kolem nich objevují určitá klišé, která významně ovlivňují výsledky recenzí (zase, bez jakékoliv kritiky vůči vám). Samozřejmě i když se asi všichni snažíme věci okolo zjednodušovat a dělat tak z testů aut něco objektivního (přitom to píšou různí lidé, v různé dny, za různého počasí a aktuální hormonální (ne)rovnováhy...), určitě to tak nejde brát. Ale prostě... Když ty testy +/- všude vycházejí stejně, tak už je to pro mě trochu zajímavější téma. Navíc když jsem našel po čase člověka, který auta testuje a kupodivu to hodnotil stejně, tedy úplně mimo ten mainstream - tak už jsme alespoň dva :)

Zajímavá jsou i nová BMW - z mého pohledu. Většinou dostanou docela bídu za to, že "už to není, co to bývalo". Což jakoby není, protože to tak není nikde, víme. Ale když to auto pak vyzkouším, tak zjistím, že to naopak je daleko víc to, co to bývalo dřív (rozhodně víc, než bych očekával u aut typu 520d atd.) - výborné řidičské auto. Jen schované za tím komfortním chováním, které dříve třeba trochu chybělo.

Závěrem je třeba říct, že aut jsem zkoušel strašně málo (ve smyslu alespoň několika stovek km za volantem), takže svoje dojmy neberu jako kdo ví jak objektivní...

Adam Forman
04. února 2022, 06:28
1

Třeba zrovna u té Mazdy taky nemám úplně čisté svědomí :-D První auto co jsem mohl svobodně řídit byla 626 GE a od té doby prostě velké Mazdy absolutně žeru :-) Jo jsou dost specifické, ale neřekl bych, že by byly už za hranou auta pro každého. Podle mě je to spíš tím, že člověk, který má vztah k autům dokáže lépe vnímat specifika jednotlivých modelů. To, že nám Mazda přijde jiná a specifická běžný uživatel ani nezaregistruje.

riderhenry
04. února 2022, 12:48
0

Adam: Tak já mám už 13 let MX-5, což se tu bojím vůbec zmiňovat. K tomu jsem právě zapříčinil nákup asi 6 firemních aut této značky do firmy. Právě na základě testů (a jednoho svezení s 2.5 benzínem Mazdou 6). A jak jsem objevoval čím dál tím víc aut, především pak zažil několik let s trojkovým BMW, které není zrovna nejpopulárnější, co se řízení týče, začal jsem si uvědomovat ten paradox. A dnes bych vlastně Mazdu nedoporučil asi nikomu, kdo je náročnější co se nějakého sportovního svezení týče, protože mi přijdou zajímavější alternativy... Až moc věcí bych jim musel odpouštět (horší odhlučnění, horší materiály, slabé motory, přední náhon, kvalita laků), naopak jsou to super auta pro takové ty konzervativní lidi, co chtějí spolehlivé, relativně technicky jednoduché auto. A jako bonus dostanou super podvozek.

Frankie
30. ledna 2022, 16:31
9

Taková úvaha, a trochu čísel. Automobilky tvrdí, že budou končit se spalovacími motory, tak si představme, že by to tak bylo a byl by současný stav co se aut týče. Nyní je registrováno v ČR 6 milionů osobních aut. Pokud bychom vzali do úvahy, že každé najede v průměru 15 tis km za rok, a spotřeba je 20 kWh na 100 km, tak dojdeme k tomu, že musíme vyrobit o 18 000 GWh víc elektrické energie, než vyrábíme teď. V roce 2020 bylo u nás vyrobeno 81 000 GWh. Dělají se kroky k tomuto navýšení výroby? A zvládne to vše přenosová soustava?
A ještě k ceně na km. Oktávka mi žere 6 litrů nafty na 100 km, to je 2 Kč na km. Jenže polovinu z toho jsou daně, které na elektřině nejsou. Bez těch daní je cena stejná....

reagovat
riderhenry
30. ledna 2022, 20:51
6

To jsou ale strašně plytké dotazy! Plán jsme schválili a musíme plnit minimálně na 100 %, zpět ani krok! Je jedno, jestli to dává smysl, nebo snad jestli to občan chce, nebo na to má!

Všechny tyhle věci byly řečeny mockrát, žádné rozumné argumenty a odpovědi na to, obávám se, neexistují.

beastar
30. ledna 2022, 21:44
5

Bohužel. Tady je to takzvaně domluveno. Těžba ropy špatně, těžba kovů pro baterie v pohodě. Občan bude většinově uvrhnut do energetické krize, možná nakonec i do potravinové. Něco jako osobní mobilita ho nakonec přestane zajímat. Pěkně ráno do fabriky v lepším případě na elektrickém skútru. Večer v přesně stranou stanovený čas na nabíjení a alou spát holoto jedna. Nebyl sem natolik militantní do doby, než sem slyšel ten skvělý nápad. Ojetiny se spalovacím motorem zákazem vyloučíme že silnic. Nemáš 1,5 milionu korun na Volvo. Smůla ani v ojeté oktávii nám iluzi čisté mobility kazit nebudeš.

Prostě svoboda dle progresivní levice západního okruhu. Nové způsoby. Kdo by chtěl snad relevantní odpovědi. Briskně dostane nálepku pitomce, radikála, nebo dokonce zpátečníka. Eurosocialismus ten si rozvracet nedáme soudruzi.

VK
VK
30. ledna 2022, 22:15
0

Roční výroba elektřiny 81 TWh, k přechodu čistě na elektromobily potřeba vyrobit za rok 18 TWh navíc To je nutnost navýšení o zhruba čtvrtinu, rozložená do zhruba dvou desítek let. To zas nezní tak nerealizovatelně.

Jenda_K
30. ledna 2022, 22:35
1

nemusíme ani nic vyrobit navíc, stačí jen přestat exportovat do Německa, téměř trvale tam teče výkon celého Temelína a Dukovan.
Teda kromě vyjímek jako třeba dnes, kdy němci tlačí svou přebytečnou energii z větrníků mimo jiné k nám a díky nadvýrobě byla cena silové elektřiny celé odpoledne 0,25 Kč /kWh

blud
31. ledna 2022, 13:07
1

obávám se, že těch 18 TWh je spočítáno na rovnoměrné nabíjení a nikoli nárazové, kdy se lidé rozhodnou po příjezdu domů začít nabíjet - řekněme v šest hodin

Frankie
31. ledna 2022, 15:28
6

Jo, to máš pravdu. To je jeden z dalších nároku, pokud bychom přešli na elektromobilitu.
A to ještě neuvádím trend zavírání uhelných elektráren. Jak jsme zranitelní co se týče dodávek zemního plynu a tím pádem i hledisko elektráren na plyn, které např. právě slouží k vyrovnání vykyvu dodávek větrníku víme.
Prostě to je vše opravdu běh na dlouhou trať a je otázkou, zda je to správně. A kdo se kdy motal kolem EIA, stavebního řízení apod., tak ví o čem mluvím. Vždyť i ty jednoduché větrníky je problém postavit. A to se nebavím o opravdových elektrárnách.
Co se týče toho že vyvážíme, ok, je to argument. Ale pak můžeme začít počítat na celou EU a problém je tu stále.
A zde je na místě opravdu otázka, zda to není trend na dost velké omezení osobní mobility.
A na závěr, nejsem odpůrcem elektromobilů či jiných alternativních pohonů, ani odpůrce snižování spotřeby paliva. Jsem odpůrce toho tlaku, falše, dotaci a demagogie.

Ča
Ča Snač Aj
31. ledna 2022, 20:46
1

Ono tahle zelená demagogie bohužel není jenom u aut. Třeba se řeší jak je potřeba z lesa po těžbě dostat všechny zbytky - větve, kter se dřív pálili na místě, apod. aby se z toho udělalo jakože CO2 neutrálni palivo.. to že odstraněním veškeré organické hmoty vyrábíme z bývalého lesa poušť, je ve jménu CO2 náboženství jedno. Konečny důsledek bude pro změnu klimatu nejspíš paradoxně horsi.
Příklad druhý: velké plochy solárních panelů. Jedna z věcí která má objektivně vliv na oteplování Země je odrazivost povrchu. A teď si představme jak pokryjeme signifikantní plochu černými a tmavomodrými panely které se rozpálí, ale na elektřinu převedou jen cca 20% té energie a ze zbytku se ohřejí a pak sálají do okolí. To vede ke vzniku tepelných ostrovů a zvýšení teplot ve městech, kde je jich hodně. Jeden tým to teď zkoušel i na poušti, kde teplota naměřená v okolí panelu a pod nimi byla o 1.5 až 2°C vyšší než tam kde nebyli (Konečně na tohle téma začínají vznikat seriózní studie, doteď se ignorovalo aby se náhodou neprislo na něco, co se nehodí). Tohle je mimochodem důvod, proč je pokrývání Sahary fotovoltaickými panely, jak občas vymýšlí ekologové co skoncili s fyzikou v páté třídě, totální kokotina.

PV panely mají své místo, ale stejně jako EVs a další věcí je to taky otázka míry, ale ta bohužel často chybí. A to sám považuju za environmentalistu, nevím co s tím.

Nakonec bych se rád omluvil za tenhle off topic výblitek, ale musel jsem to ze sebe dostat.

beastar
30. ledna 2022, 17:30
11

Ano někteří se v tom vyloženě rochní. O těch sem psal nahoře. Prostě tyhle věci na těchto lidech rostou a bylo to tak vždy. Většinou málo sebevědomí ublížení lidé. Co teď mají šanci se ukázat. Kázáním polopravd, bludu, žraním salátu a ježděním na kole. Teda občas když je zrovna neveze dieselový bus. Nebo náhodou neletí letadlem přes půl světa zachraňovat planetu.

Smutné že tihle lidé ovlivňují životy milionů. Protože tak jako vždy se do čela těchto myšlenek tlačí blázni a psychopati. V zemích s vysokými daněmi mezi které patří už dnes téměř všechny Evropské svobodné. To nejvíce odnášíme my, co platíme nejvíc. V ČR to jsou vlastně téměř všichni pracující. A nejen tam samozřejmě.

reagovat
martin_100
30. ledna 2022, 19:58
3

Podepisuju všechno do puntíku!

Adam Forman
31. ledna 2022, 06:32
0

Vypadá to jako civic s takovým tím papundeklem, co dávají důchodci v zimě na chladič. Ale fotky jsou fakt boží. Nevím, kde si tu fotografku vyhrabal, ale nech si ji!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem

GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko 1998
GMC 2500 Suburban Silverado Sierra Yuko

1998 rok výroby
190 koní výkon
0 ccm objem