načítám data...

Subaru BRZ versus zbytek světa

Musí se vypořádat s hot hatchi, roadstery i konkurenty z minulosti. Obhájí BRZ svou existenci proti těmto soupeřům?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

O Subaru BRZ (a také jeho dvojčeti od Toyoty) už byly napsány stohy papíru. Pro někoho je dokonalé a vyvážené, pro jiného slabé a předražené. Bývá konfrontováno se zadokolkami i předokolkami, levnějšími i dražšími konkurenty, novými vozy i ojetinami. Já dlouho přemýšlel, jakým stylem test uchopit, aby to nebylo po sté to samé…   …a tak jsem BRZ s trochou nadsázky konfrontoval s úplně vším, co jsem potkal. Ring volný, souboj začíná. Článek bude dlouhý, přece jen by nebylo hezké jednotlivé kapitoly odbýt, tak snad se dostanete až na konec.

BRZ versus Praha a dálnice

Jako prakticky u všech testovaček, také v případě sportovního Subaru probíhají první kilometry na území hlavního města. A to je nemilé. Matička stověžatá disponuje opravdu nehezkým množstvím nejrůznějších výmolů a překážek a není pro BRZ zrovna přátelským prostředím. Podvozek BRZ vás v tomto prostředí začne zanedlouho otravovat. Věrně kopíruje každou nerovnost a ačkoli nepatří mezi vyložené tvrďáky, na poskakování Prahou to zkrátka není to pravé ořechové, protože se neustále natřásáte. Nevybije vám ale plomby jako třeba předchozí generace Mini JCW. Facelift v roce 2017 přinesl BRZ překalibrované tlumiče, větší zadní stabilizátor a přidané výztuhy a zesílené polorámy, což vyústilo nejen v nárůstu pevnosti karoserie, ale také v mírně tužší charakteristiku celého auta. Tohle je však problém Prahy – mimo středočeský kraj je BRZ zcela snesitelné. 

Město však dá vyniknout ještě dalším nedostatkům – z podstaty věci v koloně koukáte po interiéru a komfortní výbavě a tyhle oblasti zkrátka nejsou srovnatelné se stejně drahými hot hatchi. Do BRZ se sice nastěhoval infotainment, přibylo ovládání na volantu a konečně i trojblik, ven koncem je ale na interiéru vidět, že při konstrukci auta nebyl prioritou. Místo hořekování nad ne zcela dokonalou navigací nebo některými materiály, je na křižovatkách lepší koukat po holkách… nebo mávat dětem, kterým se placaté kupátko líbilo o to víc, že na sobě neslo křiklavý subarácký polep.

Anebo na to můžete nahlížet z té druhé strany. Místo cinkrlátek se v japonsku utrácely peníze na konstrukci podvozku, na nízké těžiště, a obecně na celou koncepci poctivého sporťáku. BRZ je krásně jednoduché. Sednete a víte. Neotravuje vás start/stop, nemusíte nic nastavovat, nemusíte se proklikávat kopou načančaných menu a tlačítek, aby auto dělalo to, co chcete. Nepřevažuje náhodou tenhle oldschool benefit výše zmíněné nedostatky?

Na dálnici se už BRZ cítí podstatně lépe. Rozený dálniční křižník to samozřejmě zdaleka není, ale při běžné sto-čtyřicítce ještě neobtěžuje nadměrným hlukem, točí okolo 3500 otáček a díky malé čelní ploše a atmosférickému motoru je úsporné – s rezervou se vlezete do 8 litrů. S ohledem na určení auta si zde není nač stěžovat.

VÝSLEDEK ZÁPASU: Praha knockoutuje BRZ v prvním kole. S ostatními městy si však BRZ poradí. Na dálnici vyhrává BRZ na body.

BRZ versus okresky

Z dřívějších zkušeností moc dobře vím, co bylo BRZ zač. Stroj na radost, v němž se stačilo škaredě podívat na zatáčku a zadek už vás předbíhal. Bylo to snadné a přirozené jako zavazovat si tkaničku. Již po pár kilometrech klikatých úseků na I/11 za Vamberkem si však všímám, že u faceliftovaného auta je něco jinak. Nové nastavení učinilo BRZ mnohem neutrálnějším. Větší zadní stabilizátor by měl sice hravost zádi podpořit, zakopaný pes se však zřejmě ukrývá ve formulce “nová specifikace tlumičů a pružin”. BRZ stále ochotně následuje pokyny volantu se strmým převodem řízení, vrhá se do zatáček, má skvělé reakce na plyn a stopu můžete dle libosti korigovat přenosem váhy. Místo rozpustilosti je však nyní nějaké vážnější. Do první pomalejší zatáčky najíždím zeširoka s pozdním apexem, povoluji plyn a zároveň trochu přitahuji volant, šlapu zpět po pravém pedálu a už se chystám dávat kontra, když tu…  nic…  vnější zadní kolo si jen trochu hvízdne a BRZ dál pokračuje čistou, byť o kus utaženější stopou. Ve druhé zatáčce se situace opakuje. V té třetí už si na pomoc přivolávám shiftlock, ale ani ten mi k většímu vybočení nepomůže… 

Až mě to nutí zastavit a v manuálu si zkontrolovat, zda jsem stabilizaci opravdu vypnul nebo mě ze zálohy seká přes prsty. BRZ, ta mašina na přetáčivost, se nechce pod mýma rukama kroutit a v některých zatáčkách dokonce nedotáčí? Mám chuť se zastřelit pro neschopnost a BRZ jet vrátit někomu z pražských kolegů…  V kombinaci s ne zcela přesvědčivou dynamikou na rovnějších otevřených úsecích to není žádná hitparáda.

Kolo druhé. Za Sobotínem začíná pasáž, kterou mám mnohem lépe přečtenou než mému bydlišti vzdálenější pasáže jedenáctky. Stoupání kolem chaty Ztracenka je místem, kde BRZ bude muset odevzdat i poslední dvě desetiny svých schopností. A najednou se cosi stane. Skládačka do sebe zapadá. Godott přišel…

Zkrátka až teď, v důvěrně známých místech, jsem se přepnul do režimu BRZ. A režim BRZ se nyní dá volně přeložit jako ‘maximální útok’. Dvoulitrový boxer se zmítá mezi 5,5 a 7 tisíci otáček a zastřený baryton protiběžných pístů naplňuje interiér. Dolovat z něj poslední zatoulané koníky mě najednou strašně baví. Dokonce bych řekl, že se vytáčí radostněji a působí živěji než verze před faceliftem. Podmínkou je nechat na sebe blikat červenou diodu a nedopustit, aby se motor dostal pod 5.500 otáček. Pak se nestane, že se budete natřikrát pokoušet předjíždět dodávku vezoucí “Meble z Polski”, potože čekáte, až se motor sebere. On se nakonec sebere, ale mezera v protisměru už bude pryč. To mi je však teď úplně jedno. Rychlá a krátká spojka, trochu nepohodlná na pražských křižovatkách, se najednou náramně hodí, protože umožňuje bleskové změny převodových stupňu, jaké si např. v BMW nikdy nebudete moci dovolit. Řadící páka však v krátké kulise stále chodí s drobným chroupnutím ve středové poloze – tak typickým znakem pro převodovky Subaru. Pozor na to, může to být zrádné. Víte, že nejvíce zničených motorů u BRZ má prý na svědomí špatné přeřazení?

A probouzí se i podvozek. Při jízdě na hraně na mě auto chrlí moře informací, komunikuje skrze volant i sedačku a sem tam vykouzlí i nějaký ten bok. Sic je to mnohem méně snadné než v původní variantě – teď se na auto musí tvrdě, až pod velkým bičem začne záď opouštět stopu. V tomto kontextu mi však přijde paradoxní, že v podbězích se stále nalézají ekologické tvrdé šlupky Primacy HP, které se na BRZ a GT86 nazouvaly právě kvůli dostupnému driftování. Podstatné však je, že začínám být chycen a až domů se za volantem děsně bavím. 

Chcete sumář celého odstavce v jedné větě? BRZ modelového roku 2018 se více konsolidovalo, při uvolněnější jízdě působí trochu nepřístupně a jeho přirozeným životním prostředím se stala jízda alespoň na 9/10.

VÝSLEDEK ZÁPASU: BRZ poráží okresku ve druhém kole.

BRZ versus MX-5

Ideologicky nejbližší soupeř BRZ pochází také z Japonska. Sice nemá střechu a je o kus menší, ale tahle auta jsou z velmi podobného těsta. Obě v sobě ukrývají cosi z černé okreskové magie. Obě umí rozdávat radost už v nízkých rychlostech a obě fungují tím lépe, čím více na ně tlačíte. Mazda má sice papírově o 40 koní méně, ale také je o více než 200 kilo lehčí. Její dvoulitorvý Skyactiv je větší silák – má hutné střední pásmo, možná drobet horší reakci na plyn, ale v reálném světě s ním budete díky jeho pružnosti rychlejší. Koně nemusíte hledat kdesi ve výšinách, ze kterých vás srazí každá nepřesnost, ale ochotně se ukazují už ve středním pásmu. Než se řidič v BRZ vzpamatuje a podřadí, Mazda už směle útočí na vzdálený horizont. Boxer v BRZ je ale podmanivější. Má hezčí zvuk a hutnou špičku. Mazda je nahoře lehce tupá.



Ačkoli jsem v úvodu říkal, že jsou si auta velmi podobná, přece jen si myslím, že si každé hájí svůj píseček, byť jsou to písečky na stejném hřišti. Mazda boduje větší bezprostředností díky chybějící střeše, je pohodlnější, má hladší a ještě o chlup rychlejší převodovku a kupodivu je i rozpustilejší (ačkoli u BRZ před faceliftem by to bylo přesně naopak). Řidičské potěšení rozdává aniž by bylo třeba tlačit na pilu. Dokonalé auto pro požitkáře. BRZ má zase pevnější podvozek, nenaklání se tolik (aniž by se to projevovalo v chování na nerovnostech) a jeho posilovač řízení je o dvě třídy lepší než přiliš lehký a nezúčastněný systém v Mazdě.  BRZ tedy plní roli preciznějšího sporťáku. Jeho podvozek bude lépe zvládat případné okruhové nasazení. Výrazným plusem pak je mnohem větší vnitřní prostor vozu s plejádami ve znaku. Kdybych měl o 5 cm víc než konfekčních 180, už by to v Mazdě nebylo žádné terno. BRZ nabízí skvělou pozici za volantem i pro vyšší postavy.  No a také Subaru posádce dopřává standardně věci, které si do Mazdy neobjednáte ani za příplatek – řadu odkládacích míst, použitelný kufr a také (už méně použitelná) zadní sedadla. 
Tak jako tak, pokud hledáte zážitky za volantem, chybu neuděláte ani jedním autem. A konkrétní rozhodnutí asi nakonec stejně bude nejvíc ovlivňovat fakt, zda je pro vás střecha nutnost nebo zbytečnost.

VÝSLEDEK ZÁPASU: Plichta se vším všudy. Tihle dva by se mohli rvát do nekonečna a přesto by nikdo nevyhrál.

BRZ versus přeplňovaný ostrý hatchback

Již od úplného prvopočátku je internet plný zkazků, že je BRZ příliš slabé. Že si s ním vytře podlahu kdejaký dieselový rodinný kombík a hot hatch jej potom rovnou sfoukne jako svíčku. Domuvil jsem si proto rande s Mini Cooper JCW.  Stojí zhruba stejně jako BRZ, nabízí i podobnou užitnou hodnotu, ale dvoulitr pod jeho kapotou je dopován turbodmychadlem a nabízí 230 koní a hlavně 320 Nm. To je o skoro 2/3 více než v případě BRZ.

Co je horší, tohle byly papírové předpoklady, ale vedle mě teď reálně stojí Mini Cooper JCW na kolech Sparco obutých do lepivých pneumatik Yokohama AD08R, postavený na sportovním podvozku, opatřen silnějšími stabilizátory, lepšími brzdami, brutálním samosvorem a hlavně úpravami motoru, které v současnosti dávají zhruba 300 koní. A aby toho nebylo málo, majitel se často vydává na okruhy a jezdí závody do vrchu. Já tu mám jedno astmatické BRZ na ekologických priuskách. To bude potupa…

Nechci však dopustit, aby z tohoto utkání odešlo BRZ se svěšenou hlavou. Klasický sporťák je mi mnohem sympatičtější, než hypertrofovaná nákupní taška. Předpoklady však nevypadají dobře. 
Oblíbenou cirka patnáctikilometrovou pasáž projíždím s minimální rezervou a opět se mi potvrzuje, že v posledních dvou desetinách je BRZ skvělé. Chrlí na mě kopu informací, krásně se nechá směrovat a korigovat, brzdy sice nemají super ostrý nástup, ale skvěle se dávkují, takže se opovažuji posouvat brzdné body na samou hranici zdravého rozumu. 

Přes to všechno se velká huba Mini John Cooper Works stále nechce pustit mého zadního nárazníku. Zhruba před poslední třetinou trasy přichází další patálie – Primacy HP se začínají hřát a grip pomalinku ubývá. Záď je najednou mnohem rozpustilejší, takže na Mini použiji magiku v podobě pasáže dvou vraceček a dvou 90° zatáček projetých s rozevlátou zádí – na tohle může Mini leda zírat svou velkou hubou, žádnou protizbraň nemá. Jeho odstup se však nepřekvapivě nezvětší. 

Ty jo, dost dobrá jízda..”, slyším říkat Davida, když jsme na konci vystoupili z chladnoucích aut. V ten moment mi došlo, že úkol je splněn. BRZ bylo schopno prohnat překoňovaný hot hatch do té míry, že to pro něj nebyla zívačka a v některých pasážích se dokonce musel snažit. Kdyby byly na Subaru pořádné gumy, bylo by to ještě veselejší. Kdyby bylo Mini v sériovém stavu, pravděpodobně by se pořádně zapotilo. BRZ a Cooper JCW jsou však odlišné jako den a noc. Subaru je precizní japonský samuraj, který přesnými pohyby a dokonale vyváženými katanami krájí okresku, aniž by si toho nezúčastněný všimnul. Mini působilo jako kombinace Thora kříženého s wrestlerem – okresku jednoduše rozmlátí svým dvoulitrovým kladivem, které na jakýkoli stupeň drtivě akceleruje za asistence velmi agresivního samosvoru tahajícího za volant jako za časů Focuse RS Mk.I, a ještě k tomu předvádí poctivou show pro širé okolí pomocí výrazného vzhledu a nepřeslechnutelného výfuku. Nic naplat, mému srdci je rozhodně bližší ovladatelnější a přesnější zadokolka, byť to znamená znatelně slabší dynamiku v přímce.

Mini má oproti běžnému hot hatchi navíc tu výhodu, že je zážitkově výrazné. Hlavní zbraní BRZka proti typickému hot hatchi totiž je fakt, že je záživné a zábavné v relativně normálních rychlostech a nemusíte jet jako blázen. BRZ si s vámi povídá a nabízí mnohem plastičtější zážitek než typický hot hatch. No a taky v Subaru sedíte krásně sportovně nízko, v ideální poloze a v ideálně tvarované sedačce a nikoli jako na vyhlídkové záchodové míse, jak tomu v mnoha případech u ostrých hatchbacků je. Když se vám však postaví do cesty kamion, hot hatch ho přeskočí na první dobrou, a BRZ si můžete trochu počkat…  

VÝSLEDEK ZÁPASU: Štastné vítězství BRZ. Hot hatch možná bude díky silným pažím a universálnosti sbírat bod za bodem do tabulky jako z německého srovnávacího testu, na překvapivou a efektní kombinaci úderů poctivého sporťáku se samosvorem se však nikdy nezmůže.

BRZ versus 200 koní

Tady půjde do tuhého. Odstavec, ve kterém si budeme brát na paškál pouze motor, Jednotka D4-S to od začátku schytává ze všech stran. Že na auto nestačí, že má díru ve středním pásmu, že projevem neodpovídá 200 koním… Jak už jsem psal v okreskové pasáži, tenhle pofaceliftový motor na mě působil živěji než dřívější ročníky a vlastně mi jeho projev byl docela sympatický – je vážně příjemné moci šlapat na pedál plynu na plno, aniž by to znamenalo po dvacet sekundách návštěvu cizího státu. Na startovní čáře však čeká připraven Civc Type-R EP3, který pod kapotou ukrývá jeden z nejlepších atmosférických čtyřválců všech dob – jednotku K20A2. Dva dvoulitry, které to nejlepší odevzdávají až úplně nahoře, dva krát papírových 200 koní. Jediný vítěz. Kdo to bude? Ještě chvíli odbočme…



Tenhle červený ‘tajpár’ mi opět připomněl, jak snadno si člověk může udělat chybný úsudek na základě zkušenosti s ojetinou…  Ostré EP3 jsem řídil několikrát a ve všech případech se jednalo o méně, či spíš více upravené jednotky. K20A2 jsem si proto zapamatoval jako hlasitě mechanicky řinčícího dravce, který doslova žere otáčkoměr a systém VTEC dává kopance jako naštvaný pštros. Vlastně jsem byl překvapen, jak kultivovaný a tichý je tenhle motor v sériové podobě. Hladce se vytáčí a v 6.000 otáčkách si ostrá vačka vezme slovo sice výrazně, ale rozhodně ne tak brutálně, jak jsem si pamatoval. Motor je vlastně velmi jemný a ani zdaleka nedělá takový randál. Musím říci, že jsem byl překvapen, když jsem zjistil, že role drsňáka bude patřit dvoulitrovému boxeru v BRZ. Má hrubší a zajímavější zvuk (minimálně vevnitř), jeho točivost je v reálu velmi podobná (třebaže mu chybí to návykové přepnutí vačky) a vedle sériové K20 rozhodně pocitově nepůsobí jako nějaký kulhající sekundant. Naopak, třeba za reakce na plyn se nemusí stydět ani před lankovou Hondou. Nezapomeňte, že motory dělí 15 let, 3 EURO normy a 80 kilo pohotovostní hmotnosti, kterou musí tahat. A také cirka 170 tisíc najetých kilometrů, abych byl fér.

Následný sprint však ukázal, kdo je tady pánem. Pro omezení vlivu typu pohonu, který by zvýhodňoval BRZ, jsme se rozjížděli volně a Type-R  od prvních okamžiků získával metry k dobru. Civic se za všech okolností pomalu ale jistě vzdaloval, na 500 metrech získal zhruba 1,5 – 2 délky. BRZ však rozhodně překvapilo charakterem jednotky. A pro mnohé může být překvapivá i informace, že oproti Civicu Type-R z doby ‘kdy se auta přece ještě dělaly pořádně a řidičsky’, působí pevnějším a částečně i mechaničtějším dojmem.

VÝSLEDEK ZÁPASU: Vypadalo to, že BRZ zaskočilo favorita a má zápas překvapivě ve svých rukou, nakonec však těsně prohrává.

BRZ versus Lotus Exige

Za cenu nového BRZ se dá shnat ojetý Lotus Exige. To jsem se ale zbláznil, co?  Navzdory tomu, co si myslíte, to ale nebude zcela jendoznačná záležitost. Přesto tenhle odstavec berte spíše jako setkání než srovnání. Už jen proto, že tohle je jen pár let starý Exige S s výkonem 240 koní a ve skutečnosti bude stát minimálně o čtvrtinu více, než zbrusu nové BRZ.

Kdybychom byli na okruhu, nemá Subaru nejmenší šanci. Jenže my jsme na okresce někde u Jedovnic a asfalt zde není zrovna v ideálním stavu. Oproti Lotusu vypadá BRZ velmi obyčejně až fádně. Je zbytečně vysoké, příliš vybavené, uvnitř má dokonce izolaci a tapecírung. A dá se do něj nasedat aniž byste před přihlížejícími vypadali jako kvadruplegik začátečník. Při samotné jízdě je pak Lotus zcela podle očekávání v úplně jiném vesmíru.

Ze všech stran k vám proudí velmi intenzivní vjemy. Řízení bez posilovače se ‘lepí’ ke kolům, slyšíte, jak kamínky bubnují do podlahy monokoku, jak brzdy se sportovními destičkami skřípou a za zády se ozývá ječení kompresoru, protkané mechanickým rykem motoru, blafáním výfuku a pištěním bůhvíčeho. Akcelerace je okamžitá a výrazná, spojka tuhá, podvozek ještě tužší a všecko tolik jiné a intenzivnější. A právě velmi nízký a tvrdý podvozek je příčinou toho, že je Lotus v některých pasážích použitelný jen omezeně. Tohle je ultimátní stroj pro ultimátně kvalitní asfalt. Nerovnosti nejsou příliš tolerantní ke krátkým zdvihům podvozku, přičemž se krásný splitr dostává nebezpečně blízko hrbolům.

Zatímco se Lotus přede mnou zmítá na nerovnostech a jeho zadní křídlo se natřásá tolik, až mám pocit, že musí upadnout, já v BRZ využívám bohatýrské tuhosti karoserie a poddajnosti podvozku, která přicházi s vyšším tempem a většími silami působícím na pružiny a tlumiče. V Exige se musíte méně kvalitní silnici přizpůsobit, v BRZ ji klidně můžete napálit do maxima. Jakkoli to tedy vypadalo nepravděpodobně, může být Subaru na horších okreskách lepší volbou než lehkonohá britská klasika s motorem uprostřed, která přímo srší přímočarostí. Tohle ale nemá smysl více pitvat, auta jsou zkrátka příliš rozdílná a nemějte pochyb o tom, kdo je tady s náskokem větší sporťák a strojovna na zážitky. Pro BRZ je rozhodně čest, že jsem po ukončení tohoto dýchánku s britskou sportovní školou neměl pocit emoční prázdnoty, ale pořád jsem si užíval řízení zábavné sportovní zadokolky.

VÝSLEDEK ZÁPASU: U tohoto exhibičního utkání vlastně o výsledek nejde. Soupeř je navíc z jiné váhové kategorie. Konstatujme však, že na domácí půdě BRZ dokáže svou flexibilitou a znalostí prostředí držet krok a mít místy nad slovutným sokem na vrch, na hřišti soupeře by však nastal velmi rychlý knockout. 

A konečně finální verdikt…

Psal jsem už kdysi, že lidé jsou divní. Tak dlouho volají po starých časech, že když jim je někdo dá, začnou se ohánět výkony a dynamikou aut nových. Občas je těžké zavděčit se…  BRZ je auto postavené podle starých pořádků. Je jednoduché. ‘Obujete’ si jej na první dobrou. Rychlost z něj musíte dolovat. A také pocit z řízení a zážitek z rychlosti je velmi blízký dobám minulým – to jsou všechno věci, po kterých každý petrolhead volá. V dnešní době, kdy vám všichni všechno servírují na stříbrném podnose až pod nos, může být složitější prokousat se ke skutečné osobnosti BRZ skrze slupku běžného módu jízdy.

Verdikt tedy nebude příliš překvapivý, BRZ je totiž od svého uvedení stále skoro stejné a facelift na tom naštěstí mnoho nezměnil. Pokud patříte ke skupině řidičů, kteří ke svému životu potřebují turbomotorovou salvu koní, nemá smysl vám vtloukat do hlavy, že je pro vás BRZ dostatečně výkonné. Není. Pokud jste však stejná krevní skupina jako já, hračička, který nade vše preferuje ovladatelnost a strohou sportovní jednoduchost, pro kterého jsou předokolky plochá nedochůdčata, je BRZ trefou…  

Je fajn, že facelift přidal BRZ do vínku trochu ‘dnešní’ výbavy. S menším povděkem jsem přijal fakt, že podvozek je naladěn více do stopy. K charakteru hračky a použitému obutí se mi lépe hodil dřívější rozevlátější setup. To však určitě půjde vhodně donastavit. Poslední věta? BRZ se mi vracet nechtělo…   …přestože jsem si po prvních 200 kilometrech někde u Červené Vody říkal něco úplně jiného…

Technické údaje:

Motor: atmosferický zážehový čtyřválec 1 998 cm3 
Výkon: 200 k (147 kW) / 7 000 ot./min.
Točivý moment: 205 Nm v 6 400 ot./min 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 226 km/h
0-100 km/h: 7,6 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 7,8 l/100 km
Pneumatiky: 215/45 R17 – Michelin Primacy HP 
Cena od: 820 000,- Kč
 

Za tu hezčí část fotogalerie velmi děkujeme Aleši Kaňákovi

Za poskytnutí svých vozů patří rovněž velké díky Petrovi, Davidovi, Ondrovi a Vaškovi

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Beny
06. června 2018, 07:53
0

" V té třetí už si na pomoc přivolávám shiftlock, ale ani ten mi k většímu vybočení nepomůže… "

Tuhle fíčuru neznám, prosím osvětlit. Jinak super test, hořce závidím. Docela by mě zajímal i sprint z klidu, BRZ má výhodu vyšší trakce, ale stačí to na vítěvství? :-)

reagovat
David Střítežský
06. června 2018, 08:19
0

ja jsem si to vylozil jako podrazeni bez meziplynu (v kontextu toho, ze to chces poslat bokem)
... trochu guglovani to potvrzuje, asi ... https://www.autoevolution.com/news/how-to-drift-fourth-lesson-shift-lock-49482.html
ma to BRZ svor ? jsem to nejak nepostrehl v clanku, driv byl myslim za priplatek?
a jinak - BRZ, Lotus, cesta do Křtin ... takle nejak vypada to pitralonhedsky nebe

Vavris Vavrisovic
06. června 2018, 08:24
0

Shiftlock - hrubé podřazení bez meziplynu - následuje okamžité zablokování kol a ztráta trakce, je to zaručený recept, jak u zadokolky vyvolat přetáčivost bez rizika počáteční nedotáčivosti (jako třeba u vyvolání smyku plynem). U BRZ samozřejmě funguje taky, ale mnohem blíže limitu než bylo obvyklé u předFL verze.

Sprint z klidu díky lepší trakci zadokolky na chvilku BRZ posune na roveň CTR, ale to později stejně začne ujíždět.

Beny
06. června 2018, 08:28
1

Díky, jsem hlava děravá, taky jsem to dřív znal. Akorát u vlastního auta je to asi lepší nepoužívat. :-D

M P
06. června 2018, 09:53
0

Cesta do Křtin nebe je, akorát že z Adamova jsou samý slepý zatáčky, cyklisti a další auta. Ale dá se, v dobrou hodinu je to tam super. V zimě navíc s bonusem, že se tam nesolí. Už jsem tam viděl driftovat i náklaďák s čerstvou dávkou tankového projímadla z Brna... teda pardon, piva.

A shiftlock se mi podařil pokaždé, co jsem podřazoval do dvojky :) nechtěně. Ale já jsem holt jelito

David Střítežský
06. června 2018, 10:15
0

Já tam s oblibou jezdím ukazovat mým autům co je čeká - stará huť Adamov (prej Františčina, tak je možná jen na miaty)
Slepý zatáčky jsou ok, až na tu hnusnou utahovací co se točí kolem hospody :) dobra hodina je základ
... jediný co vás nešlechtí je, že jste neřekli ze tam jedete (a nepůjčili mi BRZ , a Lotus a ... ještě v tom nebi nejsem, co?! :D )

Pólin
06. června 2018, 08:47
1

Perfektní test...takové se mě zamlouvají. BRZ/GT86 je podle mě momentálně nejlepší auto pro lidi co mají rádi řízení. Svezl jsem se, pravda, jenom cca 20km, ale i za tu chvilku se mi to auto neuvěřitelně dostalo pod kůži a mít teď volných 700K na hračku, beru jej všemi deseti... Že to má "jenom" 200 koní a je to hlučnější? No a co...? Teď jen čekám, jestli Toyota vypustí tu malou zadokolku SF-r. Ta ta už by pro mě za těch cca 400K, jak slibovali, byla reálnější... Nicméně tím nechci říct, že BRZ za 700 je předražená- to ani náhodou...

reagovat
Stanley
06. června 2018, 08:56
0

Po několika letech se 180 koňovým autem jsem zjistil, že 200k na okreskové onanie stačí. Docela stačí, z hlediska bezpečnosti, i na frustrované pantáty ve stadardních naftových kombících, co vám po započetí předjížděcího manévru dupnou na plyn. Takže pokud mi nejde o to, být nejrychlejší na silnici, je výkon zcela ok.
Jinak díky za test, rozhodně nebyl dlouhý a BRZ pěkně zasadil do kontextu ostatních aut.

reagovat
Sedrik
06. června 2018, 09:08
4

Naprostý souhlas - po půl roce s 300+ koňovým autem jsem přesvědčen, že tolik koní je na okresku až moc. I krátké rovinky stačí k nabrání naprosto strašných rychlostí a zábavu za volantem občas střídá nejistota....
Na "vystříkání adrenalinu" za volantem je vhodnější mrštné slabší auto (alespoň pro mizerného řidiče, jako jsem já)

beastar
07. června 2018, 15:49
0

No a teď si vem, že máš těch koní 400 ,) Jak sem tady někde psal na běžný hopsání stačí i 100 koní když to neni ve dvoutunový kastli. Na normální blbnutí je 200 dost opět když to neni v nějakým autě typu S klasse. A 300+ to už je dostačujíi vždycky a určující faktor celýho ježdění je potom odvaha a zkušenost řidiče. A taky F&F faktor... to znamená jak moc se bojíš, nebo nebojíš jet na limitu kde by mohla čekat smrt. Znám pár klučíků co by nám natrhlo sedínky i v obyčejný náčkový miátě, že by sme v těch Brz jenom čuměli jak jelítka.

Sedrik
07. června 2018, 15:56
0

JJ - naprostý souhlas. Pomalu jsem dospěl k názoru, že co chci je menší, lehké sportovní auto (sportovní auto pro mě = zadokolka, kvalitní podvozek, brzdy, ideálně samosvor) s manuálem s výkonem 200-300 koní (ale není to podmínkou - koukám i po ND Miatě) a nechat si jej dost dlouho na to, abych se s ním naučil jezdit tak, aby mě to za všech okolností bavilo.

Teď je jen vybrat a někde splašit prachy :D

beastar
07. června 2018, 16:29
2

Na tyhle účely je to přesně tak. Hodně lidí si tady v těhle vodbornejch debatách neuvědomuje, že jezdit denně pracovně a tak dále je úplně jiná soutěž, liga i vesmír, než si jet zalítat tajdle někam do Břežanskýcho kde sem mimochodem jel i s tou svojí novou dehtovou skoro dvě tuny těžkou kapslí a bavil sem se u toho jak prase ve dvě ráno nádhera. A těch 280 koní sem stejně nevyužil páč jak se rozjedeš tak hned brzdíš. Proto přesně na ty víkendy klidně snad i něco podobnýho jako je ta nová miata, nebo klidně hot hatch... ale nic překoňovanýho.

Sedrik
06. června 2018, 09:05
0

Mno nic...
www.mobile.de
Mazda
MX-5, samosvor

*snění*

reagovat
ne
nexus_cz
06. června 2018, 09:47
0

Hezký test, shodou okolností jsem stejným kusem jezdil a musím nesouhlasit s natřásáním, auto i po Praze funguje hezky, nepřenáší rázy nevyklepává plomby. Vůbec mi nepřišlo tvrdé nebo nepohodlné, naopak.

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. června 2018, 10:08
0

Plomby určitě nevyklepává a rozhodně není přehnaně tvrdé, ale při menších rychlostech kopíruje povrch velmi věrně - a tento velmi častý vertikální pohyb jsem si dovolil nazvat natřásáním. S kolegou jsme se shodli, že protloukat se v BRZ denně skrze Prahu do práce bychom nechtěli.

-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 10:09:35

Jan Machač
06. června 2018, 10:10
0

Záleží na tom, s čím to člověk srovná. Pokud to srovnám s m240i, pak je to normálně pohodlný auto. Pokud třeba s Alfou Giulia, pak jde o prkennou věc, která na větších dírách i odskakuje. Ostatně to se děje i m240i. Dráždím ty věci na cestách kolem Turska a Úholiček na západ od Prahy...

ne
nexus_cz
06. června 2018, 10:13
0

Tohle jsem vážně nezaznamenal, ano, auto je tuhé... ale určitě se mi v něm jezdilo přes Prahu lépe než například na něčem s kravskýma nízkoprofilama.

M P
06. června 2018, 09:51
0

Ha, Vavris píše, že auto je naladěno více do stopy. A mně to tak nepřišlo, přičemž pokus o čistou stopu svižným tempem, ne na krev, mě totálně zklamal a vůbec mě to nebavilo.

Tak nevím, jestli je to potřeba drtit až na krev, aby z toho něco bylo, mně to celkem zklamalo...

reagovat
krab
06. června 2018, 10:08
6

A Matěji, zkusil si vyndat ten extra klíček, který se vloží do speciální spínací skříňky a tím odemkneš dalších několik set koní? Auto zkontroluje veškeré systémy, stav i stáří pneumatik, o 25 mm si sedne blíž k zemi a pak je to s ním vážně mazec!

... nebo vlastně počkej, tohle je u Bugatti Chiron. Mě už se ti taky všechny ty testovačky pletou... je toho moc :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. června 2018, 13:46
3

Tehle klicek mely i Corvetty uz pred triceti lety. ;-)

bitner
06. června 2018, 11:16
0

"Psal jsem už kdysi, že lidé jsou divní." Tak urcite, ale hlavne nemaji prachy, tak si to aspon nejak kompenzujou.
Test je super, docela mi jako analfabetovi priblizil, o cem to auto je.

reagovat
Ronoath
06. června 2018, 11:37
0

Opravdu vynikající počteníčko. Super srovnání s ostatními auty. Díky za tenhle materiál, už dlouho jsem tu něco nečetl s takovou chutí.

reagovat
Jimi
06. června 2018, 11:44
0

Slušná srovnávačka, takový oldschool ideál. Těch 200koní na blbnutí bohatě stačí. Překvapila mě ta spotřeba na dálnici. Na tu krátkou převodovku výborný. Zajímalo by mě, jako by to obstálo na Deutsche Autobahn...hluk, otáčky, 200km/h a tak...

reagovat
krab
06. června 2018, 11:55
1

Právě že tam by to neobstálo. Tahle auta vůbec nemají ráda dlouhé dálniční přesuny, ačkoliv to samozřejmě dělat jde. Majitelé, kteří mají teploměr oleje, tohle nové to navíc má v menu palubního PC říkají, že teplota oleje docela povážlivě stoupá, úměrně s rychlostí a délkou jízdy po dálnici v +- stabilních řekněme 4 tisících otáčkách.

Já jsem s tou mojí GT86 na dálnicích prakticky vůbec nejezdil, skoro bych toyobaru doporučil spíš člověku, který nebude nucený ve svých obvyklých trasách trávit příliš času na dálnici.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. června 2018, 13:50
0

To je vazne az takovy problem? To by mne vubec nenapadlo.

M P
06. června 2018, 14:22
0

Taky mě to udivuje, že by moderní auto nezvládalo dlouhé dálniční přesuny. Samozřejmě je to o tom najít optimální režim pro auto, ale pokud jedu po dálnici, tak fakt nechci řešit přehřívání oleje ...

Krabe, o jakých teplotách se to bavíme vlastně?

RCNP
06. června 2018, 14:29
0

Pokud člověk nejde 180 na tempomat 500km, tak je to v normě. Já obvykle jezdím něco jako tachometrových tempomatových 140-150 a ani jsem se nepřiblížil 120, spíš to osciluje někde mezi 105-115. Což pro olej není problémová teplota.

krab
06. června 2018, 14:48
0

Tak jsem to asi přehnal ... totiž teploty oleje, jdoucí přes 130° jsou typickým strašákem, kterým se vzájemně straší kluboví členové a majitelé všech Slowbaru a vzájemě se utvrzují v tom, že je nutné namontovat chladič oleje a jezdit na Motul 300V 5W-30 :-D Což, teda já jsem taky na sezónu dal jinej olej, vhodnější než ten lehkoběžný 0W-20. Tenhle týden tedy mě to už netrápí, už jsem zkrátka na lovu jiného sporťáku ....

RCNP
06. června 2018, 14:54
0

Takhle, pokud jezdíš trackdaye, tak to fakt chce a ulevíš tím sekundárně i tomu když ti rupne v bedně na dálnici :D Reálně tím nic nezkazíš, ale záleží taky jak to auto používáš. I když bys to měl jen jako víkendovku, ale zas jezdil pokaždý peklo, tak by ti ten olej v pěkný formě moc dlouho nevydržel, s čímž by ti mohl pomoct ten chladič abys nemusel každých 5000 km měnit olej.

ToMyx
06. června 2018, 15:19
0

Nevím, jaký je předepsaný olej u toyobaru, ale podobný "přehřívací" problém mají i Nissaní Zetory. Pak je řešením olejový chladič, což není zase taková raketa ;-)
Pokud bych měl Toyobaru jako víkendovku s občasných denním využitím, do olejového chladiče bych asi radši šel. Mimochodem, těch 105-115°C mi taky nepřijde moc. Na dálnici mám těch samých 115°C na oleji na Přímce při 140-150 tacho taky, 5w50 by to dávat mělo s přehledem.
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 17:17:06
-
Komentář upraven 7. 6. 2018, 08:57:37

dom
07. června 2018, 14:51
0

Krabe, chápu to správně, že tvoje Toyka půjde do světa?

H_F
06. června 2018, 11:46
0

zrovna z tveho pera mi trochu chybi srovnani s nejprirozenejsim konkurentem BRZ
a hondou s2000- mechanicky japonec, tocivy atmosfericky dvoulitr, pohon zadku, stejna vaha, stejna cena ojetin, stejne provozni naklady

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. června 2018, 13:23
0

Řekl bych, že v základu jsou obě auta podobní 'slimáci' co se týká dolování výkonu, přestože Honda má na papíře o 40 koní víc, reálně si myslím, že to nepůjde mimo okruh skoro poznat. Co se týče jízdy, je za mě S2000 mechaničtější, přetáčivější, intenzivnější - čistě z hlediska zábavy za volantem by to u mě jasně vyhrála.

BRZ/GT86 ale budou za tu samou cenu o 10 let mladší. Spíše v dnešní době už si člověk za Hondu v porovnatelném stavu oproti dvojčatům připlatí. A S2K mi ani nepřipadá jako nejpřirozenější konkurent, nejblíž bych pořád viděl MX-5
-
Komentář upraven 6. 6. 2018, 13:25:16

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. června 2018, 13:37
0

Mně rejže nikdy nic moc neříkala, ale tohle jsem přečetl celé a ohromně jsem si to užil. Vavris píše fakt dobře a dokáže vtáhnout do děje. Muselo být skvělé vyzkoušet všechna ta auta najednou. Můžeme jen tiše závidět. :-)

reagovat
RCNP
06. června 2018, 14:22
1

Tak jsem tady, připravte popcorn! Nebudou žádný flamy na test, ten se mi moc líbil, ale s dovolením přidám pár vlastních postřehů. Jako na potvoru jsem přemýšlel při výběru, kromě BRZ, i o Cooperu. Ne však JCW, ale "jen" S. A na ježdění po Praze je to i v měkčím eSku ohromný rozdíl co se týče komfortu. S tím, že BRZ je mnohem pohodlnější, ač je tužší, tak to není tak prkenný. Asi kvůli nižšímu těžišti nebylo třeba dělat tak šíleně tvrdý podvozek jako v Mini. Co potom v JCW. Druhá věc k Mini, že jsou v "základu" za podobný peníze, je pravda, ale základ BRZ je zároveň ftopu, přitom Mini vypadá trochu ochuzeně a pokud to člověk dovybaví aspoň tak aby to nevypadlo jak auto z půjčovny, tak tam nechá aspoň další kilečko. Jinak souhlasím v podstatě se vším. Hlavně s částí, že se tomu musí doopravdy šlapat na plyn aby člověk dostal tu sladkou odměnu. Na druhou stranu, čím to auto netrpí, třeba jako WRX STI, je že není nepohodlný a nevrlý když se s ním jede jinak než v totálním nasazení. Já to mám jako daily a takový to plutí po městě a pohodový svižný tempo na výletě mu nedělá problém. Okolo těch 2000-3000 má skoro všechen krouťák (ač se pak propadne okolo 3500 a zase přijde až okolo 4500), takže i přicmrdávání je úplně v pohodě, někde na úrovni trošku ostřejšího hatchbacku. Není nutný jet pořád plnej aby to auto fungovalo. A přesně mě mrzí, že lidi furt brečí, že auta jsou moc složitý, plný nesmyslů a restrikcí a pak si koupí Golf R nebo oktávku RS protože simply clever a na papíru je napsáno jen 200 koní a motor netáhne odspoda a chce to moc usilí atd atd. Lidi prostě vždycky chtěj to, co nemaj.

reagovat
sumy
06. června 2018, 19:41
0

Tak znáš to, lepší nemít co chceš, než mít to co nechceš ;-)

Ju
Junior
06. června 2018, 14:28
0

Jako ex potenciálního zájemce mé nadšení pro koupi tenkrát chladila hlavně jedna věc. Cena v porovnání s tím, co se dá pořídíit místo toho.
Za těch 900k nový, navíc brutálně jendnoúčelový auto (a to jsem nevěděl o tom, že se to na dálnici přehřívá jak píše Krab), je to prostě moc. Na mě jo. Předváděčky nejsou, nějaký zásadnější ojetiny taky ne. Drží to brutálně cenu. A když už člověk spadne do ojetin, vylítne na něj o skoro polovinu levnější 130i (která, dobře, nebude mít v základu svor), která má navíc koně, i válce a o tom, že se tomu brzo vysere motor není půlka uživatelských fór.

Jasně, 130i bude starší a o dost ojetější, nicméně rozdíl v PC cenách nechává slušnou rezervu na servis (=kde spousta věcí pasuje z jiných jedniček, případě jiných N52 vozů, BRZ je jednorožec svého druhu) a dost možná se dá očekávat, že do 130i člověk tolik nezahučí na ztrátě ceny, která BRZ s přibývajícím nájezdem pravděpodobně potká.

Takže za mě nakonec palec dolů pro auto. Palec nahoru za test. Jako vopravdu. Super čtení, super koncept.

reagovat
Ju
Junior
06. června 2018, 14:29
0

nebo 800, teď nevim,

RCNP
06. června 2018, 14:36
3

900K? To chce toyota za GT86, protože neumí dělat ceníky, ale BRZ stojí o kilo míň, navíc reálně se dá koupit nový za lehce pod 800K. V plný výbavě (aka to samý co prodává toyka za 920K). To je jako za Golf GTI s pár malichernejma příplatkama a máš...no golfa. Jednoúčelový zaměření vysvětlím fotografií, kterou doplním pár slovy: přestěhoval jsem v tom byt, byl jsem v tom na horách, převezu v tom sadu kol a posledních tři a půl roku to mám jako jediný auto a nějak jsem neměl potřebu vícero vehiklů. Ba vlastně jo, ještě potřebuju motorku :)

Ju
Junior
06. června 2018, 14:50
0

čoveče já teď vybírám druhý auto k GTDčku kvůli práci a 3er GT je na hraně, spíš to bude muset bejt kombík. Ta jednoúčelovost je dost relativní. Golfa k práci semtam v klidu využiju, BRZ by bylo asi horší, respektive k ničemu.

Užívej :-)

RCNP
06. června 2018, 15:39
0

Jasný, vždycky záleží na tom jaká je ta první nebo druhá funkce pro konkrétního člověka, na druhou stranu to prostě objektivně není jednoúčelový auto. Není to třeba ten Lotus, nebo nějaká jiná placka s motorem uprostřed. Velká většina majitelů to má jako daily, dokonce i přes zimu. Navíc to moc nežere a spotřebáky stojí prd, takže to není taková zhýralost na denní používání. A ne každej vozí dvakrát tejdně lednici, to by pak každý auto co to nesvede bylo jednoúčelový.

MartinCoupe
07. června 2018, 05:45
0

Další co je zblblej tím nafto Wow-nic efektem a myslí si, že tohle je vrchol techniky. Přehřívání motoru u boxera je fail, na druhou stranu nové benzínové motory u BMW taky nejsou vzorem spolehlivosti (karbon kam se podíváš). A za těch 800K se dá určitě pořídit spoustu jiných ojetých "sportovních" vehiklů, ale to neznamená, že BRZ je špatné auto.

ToMyx
07. června 2018, 09:05
0

to MartinCoupe: Myslím, že tady Juniorovi trochu křivdíš. Jeho hon na auto jsem zaznamenal na Autoforu a neřekl bych, že šlo o opojení kopancem do ledvin ve dvou tisících ;-) Možná by tě až překvapilo jak moc velká matematika to byla.

Ju
Junior
07. června 2018, 09:15
0

Nejseš nějakej nervózní, Martine? Že je to špatný auto jsem nenapsal, napsal jsem, že za svoji value (=pro mě) je na mě nový moc drahý a ojetý už je to "málo". Něco jako, že novou O3RS TDI si klidně koupím, ale ojetou už ne, ojetou už budu chtít 330d.

Argument, že boxer se sice přehřívá, ale BMW taky, je na úrovni "všeci kradnůůů". Já teda nevím, že se boxer přehřívá, já si to tady teď přečet :D

MartinCoupe
07. června 2018, 10:36
0

Jasan, jsem nervózní z dalšího vyznavače turbo smradu, co mi bude na silnici smrdět pod nos. :-)

beastar
07. června 2018, 15:46
0

No nevim jako:D Moderní diesel s nižšíma emisema než starý smradlavý atmosféry voe. Z toho jde skoro pára jak je to svázáný těma normama našej európy. A jinak turbo jsou i benzíny a třeba biturba jsou dobrý ideálně teda aspoň šeštiválcový, nebo osmička, nebo desítka. Potom je jedno co v tom je. Ať to jezdí klíďo na lpg.

RCNP
07. června 2018, 16:06
0

Jen malej edit: Ten motor se nepřehřívá, jen je spousta lidí trochu nervozních, že jde teplota oleje na okruhu celkem rychle nahoru. Což se na okruhu tak nějak stává :D Ale jelikož hodně lidí co tohle auto má, tak jezdí na okruhy, tak potom je z toho halo. Ten motor je jinak absolutně spolehlivej. Jsou už i kousky s 200K km a bez větších problému. Navíc 200K po dálnici na 1500 otáček s nějakym rodinnym kombíkem je něco trochu jinýho než 200K násilí ve kterym skoro každý toyobaru žije :D Jinak se samozřejmě toyobaru nesnaží být za každou cenu univerzální, jen nebýt úplně nepoužitelný, takže prostě pokud někomu nevyhovuje (a že to může být z hromady důvodů) tak je to celkem pochopitelný, takže Juniora úplně chápu, že šel jinam.

MartinCoupe
07. června 2018, 16:35
0

Eco voe :-)

beastar
07. června 2018, 16:47
0

Blů moušn spotřeba 3,21221 litrů nafty + 0,01221 adblůčka na sto. Z vejfuku jde šeříkovej závan a norma EURO6+.

ToMyx
06. června 2018, 17:27
8

Úplně jsem zapomněl dodat: excelentní formát testu, lahůdkový jazyk a palec nahoru, že se povedlo sehnat tolik plechovek najednou! Super

reagovat
jc
06. června 2018, 17:56
0

Dik za fajn test. S tim olejem jak pise Krab je to tak, ze se hreje pri soustavne jizde na limitu na okreskach nebo (hlavne malem) okruhu. Neni problem udelat 120C+ (zalezi taky, kde se meri). Na dalnici v normanich rychlostech bych se nebal.

reagovat
ro
rock
06. června 2018, 18:35
0

Přečetl jsem si test a mám jasno; chci Lotusa :-)
Vlastně bych se spokojil i s obyčejným 100 kW Elise

reagovat
AspidMan
06. června 2018, 18:42
0

Opel Speedster ;-)

sumy
06. června 2018, 19:40
0

Ale jedině v kabriu. Já z toho bez sundání střechy nevystoupim :-D A to ani nejsem žádnej obr.

MartinCoupe
06. června 2018, 19:18
0

BRZ bude asi good kára, pokud nejseš moc zblblej morem TDi... A takových lidi bude v Čukrostánu asi málo

reagovat
M P
06. června 2018, 20:47
0

To se klidně přiznám, že točivý moment mám docela rad a tak se mi v brz několikrát stalo že jsem křičel a ptal se kde je můj krouťák...:) jsem kvůli tomu horší člověk? :D

MartinCoupe
06. června 2018, 22:21
0

Nejseš. Jenom jseš prostě zblblej tím Wow-nic průběhem Nm u průměrného sazometu. Klukům z Baworske fabriky na motory tímto uděluju vyjímku. :-)

krab
06. června 2018, 22:30
3

Jsi :) Podstata toho auta je jinde. Je to platforma, ve které se může "junior" naučit líp řídit. Žádné lepší nové moderní auto k tomuhle účelu na trhu není. Pomůže ti bezpečně pochopit jak se ovládá sportovní automobil klasický koncepce a protože nemá tolik výkonu a síly, tak ti dá šanci se něco naučit než to někde rozštípeš řidičskou chybou. Na druhou stranu, něco podobného tě naučí i lehce upravené NA čko Miata, něco jako má František a za zlomek ceny nového BRZ. Na druhou stranu, kdo koupí dnes nové BRZ a má doopravdy rád řízení a chce se zlepšovat, bude dlouho nadšený a může ho bez potíží používat jako denní auto. ( když nemá nájezd 40K kilometrů + a většinu toho jen dálnice a Praha ( Brno)

Na těžších a výkonnějších autech typu BMW 1er / 2er s přeplňovaným šestiválcem, případně na WRX STi, atd ... budeš sice jezdit rychleji, ale naučíš se míň.

Ale ono vůbec : pojem sportovní auto a sportovní jízda znamená pro leckoho leccos :) Proto se to taky tak dobře neprodává. Chybí praví nadšenci a to je evidentní. Krásně je to vidět na komentářích třeba Juniora.

MartinCoupe
07. června 2018, 05:49
0

Kdysi jsem měl E36 320i Coupe, tam se taky pro Nm muselo do vysokých otáček. Ta to BRZ bude asi podobný. Bylo to v továrním M podvozku, na okreskách s tím byla fakt zábava. Zažil jsem s tím na jedný trase fakt řidičskou nirvánu... :-)

Ju
Junior
07. června 2018, 09:21
0

Krab: Klidně se přiznám. Že mám autíčka rád, poctivě meziplynuju, rámcově mě zajímá i "jak to funguje uvnitř". Ale nakonec je pro mě důležitější jak se to chová ve 180+ na dálnici než čistota ovládání v zatáčkách projížděných na jedničku.

ToMyx
07. června 2018, 09:31
0

Petr 'Krab' Jeřábek: Ano, ano, a ještě jedou ano. Pro každého může znamenat sportovní jízda/ řízení/ auto/ cokoli ...něco úplně jiného. A je nadšenec a nadšenec :-) Kdo jezdí párkrát za měsíc na okresky jen pro ten pocit z dobře zvládnutého podřazení na brzdách, pro trefení apexu..., bude mít asi trochu jinou představu o sportovním svezení než ten, který jezdí piplanou víkendovkou na výlety s přítelkyní. Není to dobře, není to špatně, je to prostě tak. BRZ mi v této optice přijde jako lakmusový papírek.

Přesně jak popsal Junior o kousek výš.
Řidiče, co vyžaduje "produkt" na zábavu bez vlastního přičinění bude štvát, že za ty prachy to netancuje na lusknutí prstu a jak můžou být všechny ty testy tak pochvalné.
Kdo hledá auto na hledání zbytků přilnavosti, zkoušení přenosů hmotnosti a řízení plynem, ten bude po relativně kratším soužití nadšený.
-
Komentář upraven 7. 6. 2018, 09:43:55

krab
07. června 2018, 09:33
0

V těch komentářích je nadsázka vždycky ... :) Já nepochybuju, že máš autíčka rád. To je dobře. Jenom se snažím říct, že pokud třeba Matěje BRZ nevtáhlo, nezaujalo, tak to nebylo BRZtkem, ale příliš krátkou příležitostí se projet. Další věc je, že my všichni bychom se ideálně něco naučili, když budeme mít vedle sebe nějakého dobrého učitele. Taky neumím řídit zdaleka tak dobře, abych si řekl, že něco umím ...

Rychlost 180 + na dálnici : pokud je tohle důležitý, tak autem jezdíš asi odhaduju víc do Německa a navíc často dlouhé štreky v noci. Jinde se 180 + svezeš jenom sporadicky a pokud to zkoušíš, je to zbytečně riskantní. To já nechci moralizovat, ale smysl radosti za volantem nevidím na Hradecký dálnici v 250km/h , při modlení se, aby mi náhodou nevybočil do levýho bulharskej kamión, případně v lehčí variantě mě jenom změřili.

Roční zkušenost a "dlouhodobý" test s BRZ/GT86 mě ukázal, že je to ideální okreskové auto pro mírně pokročilého nadšence do sportovních aut. Na to aby z něj bylo velmi dobré okruhové ( track day) auto vyžaduje úpravy, na to aby z něj byla dálniční stíhačka mu nepomůže ani kompresor. Zkrátka na tuhle disciplínu postavené nebylo.

Z mýho pohledu jiné, lepší fungl nové auto do 800 tisíc , určeně pro nadšence do sportovních aut neexistuje. Skoro bych řekl, že to je fakt, než jen můj osobní názor :)

MartinCoupe
07. června 2018, 10:22
0

Na ježdění 180+ je bílej služebák nejmenované značky z MB :-)

beastar
07. června 2018, 11:54
3

Podstata toho auta je v tom, že není univerzální. Není to krosouvr ani hatch. A ano jel sem s tim asi 30 minut. Hned sem poznal že to není nic pro mě. Prostě kdo nemá rád malý sportovní auta, agilní tak se v tom nemá šanci najít. Podle mě ho to bude nudit. Nadšenců do aut je hodně. Jenže ne každý si pod pojmem učit řídit a nadšenej řidič představý to stejný.

Mimochodem když kolikrát vidím ty idioty na dálnici. Ono i jezdit high speed po dálnici chce minimálně cit a odhad. Jako trefovat apexy a podobně je supr, ale to můžeš trénovat i na starým Cliu sport anebo Miatě. Vlastně i na tom starým bavoráku se svorem. A za 800 si koupim 4 takový:)) No pak jsou tu lidi co chtěj výkon! Co chtějí vzhled agresivního žraloka kříženého s olihní, dvacítky kola a biturbo a takový po Brz nešáhnou i kdyby k tomu dávali zlatej řetěz. A ne každej chce za volantem dřít...tzn neustále muset řídit. Krab a další píšou moc pěkné věci. Věřím že Petr, Vavris a tak dále umí celkem řídit. Ale co to je umět řídit? Že udělá na Mýtě o 2sekundy lepší čas jak Standa Vomáčka?

A to tě má učit dvousetkoňová atmosféra? Hale já to vidim naopak Brz je auto pro lidi, co už řídit umí. Nebo si to alespoň myslí. Umí najít tu ideální míru otáček a udržet si je. A s tím výkonem. Ono v běžným provozu fakt stačí 100 koní v malý turbo bedně. Na jízdu dle plus, mínus předpisů. Když dojde na jančení je to nic. Mě turbo motory taky docela serou jenže dneska už je taková doba. A zcela na rovinu napíšu že bych si koupil Leon Cupra. Možná trochu za víc, ale dveře navíc. Sedadla navíc. A kvalitnější interiér i výbava... Jasné ve víkendovce nepodstatné, ale jinak docela jo. A že to mají lidi taky jako daily... Ok beru, jenže znám lidi co maj jako daily 911, nebo taky vyrámovanou Feldu na šestnáctkách. To nejde takhle obecně říct. Je to pro tebe voe dobrý páč ty seš ten nadšenec.

Takže sorry neříkám, že to je špatný. Vzhledově se mi to líbí a největší slabina je zvuk. Ale rozhodně to neni tak, že všechny nadšený řidiče to musí lákat! A když se ti to nelíbí tak fandíš turbo naftě. Mimochodem prodeje nejsou špatný ale je to okrajovka což odpovídá zaměření auta.

Jimi
07. června 2018, 13:55
0

MartinCoupe: bohužel ani ten moc ne, RS v naftě 120tisíc km, používané na jízdy do DE, rychlostní průměr tak 140km/h a začala se ztrácet voda z motoru- prasklý 1 a 4 válec- nový motor na výměnu...Ta samá trasa a průměr s dřívější 1.8TSI- generálka motoru po 150tis.- asi páteční kousky...
K BRZ- ten objem a větší počet válců bez turba by se hodil, když při 160-ce si to jen brouká na 3-tisících v benzínu. ale to už je teritorium GT a ne jenom okreskového auta.

Ju
Junior
07. června 2018, 15:28
0

Když mě včera natvrdo zavřel nějakej krypl v M4 na ústeckých značkách, hezky bez blinkru, s tím, že nebejt tam odstavnej, tak jsem v něm, (protože to prostě neubrzdíš) tak jsem si říkal, jojo ty vole, hlavní je mít pořádnou káru :)

MartinCoupe
07. června 2018, 16:34
0

Přesně, ideálně nějaký BMW :-)

beastar
07. června 2018, 16:46
0

No jako ideálně. Nebo na prasárny a vytlačování s dálnice a vybržďování černýho voe supa na hlínách, nebo audinku.

Ju
Junior
07. června 2018, 17:52
1

Je suis Lacina!

Vr
Vrooom
06. června 2018, 21:09
0

Brz vs svet? To mi nehraje, chybi tam etalon zadokolek - Bawo :-). Me by zajimalo porovnani nejake 220i v mpaketu s brz.
Vzdyt to stoji skoro stejne.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=260729993&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=84&pageNumber=1&scopeId=C&transmissions=MANUAL_GEAR&usage=NEW&searchId=9c460890-4204-f228-ae6b-13117559a618

Pocteni dobre, taky bych uprednostnil BRZ, akorat nesouhlasim se zvukem, ten mi prijde desny.

reagovat
Inženýr
06. června 2018, 21:45
1

Moc kvalitní srovnávačka! Takový formát si nechám líbit, a doufám že něco podobného se tady objeví i v budoucnosti.

Mimochodem, lidé kteří tvrdí že BRZ je slabé a v parametrech ho nakope kdejaký hothatch současnosti, mám na vás otázku - když vypijete staré víno, tak se neožerete? Myslím si, že vnímání rychlosti a hlavně zrychlení se za tu dobu nijak nezměnilo, nebo ano?

reagovat
Ju
Junior
06. června 2018, 21:53
-1

No jasně, ale proč se za stejný prachy honit v 6tis, když si můžeš surfovat na vlně točivýho momentu a nechat BRZ v dááááli za sebou.

Proto se líp prodává digitální než analogovej foťák. Ne, že by to nešlo dělat i s tím druhým a ne že by to pro běžnýho člověka nemohla bejt vlastně větší zábava. Ale běžnej člověk spíš ocení výkon než čistotu. :)

Inženýr
06. června 2018, 22:06
2

Já měl na mysli to, že pokud před 20 (30, 40, 50, 100 a více) lety bylo podobné zrychlení (7-8 sekund) bráno jako rychlé - zábavné, tak to platí i dnes. Jedině, že by se lidský organizmus již existujících jedinců změnil natolik, že to z ničeho nic přestali vnímat. Mohou existovat auta se zrychlením pod 2 sekundy, ale pokud je něco objektivně řečeno rychlé, tak je to rychlé. Proto jsem to přirovnal k vínu. To staré víno může mít méně alkoholu než nějaká whisky, ale není to žádné nealko :)

Stanley
07. června 2018, 07:32
5

Tož ona je doba "fastfoodová". Nemáme na nic čas a všechno musíme mít hned... Stejně jako jsou oblíbené mikrovlnkové hamburgery za pár korun a snězené za pět minut i s přípravou, je pro mnoho lidí lepší mít výkon dostupný hned i za cenu menšího požitku a většího efektu. Kdo si rád vychutnává, počká si na sice dražší, ale kvalitnější burger v restauraci a rád pročeše otáčkoměr k té očekávané špičce. Pak zařadí a pročesává znova :-)

LuckyK.
07. června 2018, 09:01
5

Ono to prostě není auto pro každého, ten kdo řekne, že se nebude honit za vykonem v 6k, ale radši má výkon hned, tak pro toho takové auto opravdu není, nic ve zlém, ale nemyslím si, že by s tím dokázal jezdit blízko limitu a že by dokázal ocenit genialitu podvozku a takovou tu "oldschool" syrovost...no a pro ty je golf GTI a podobné, pro mě osobně s žádným předohnaným a překoňovaným hothatchem nebude nikdy taková zábava jako se sportovním autem s klasickou koncepcí...je to radost laborovat s projížděním jedné a té samé zatáčky a sledovat svoje zlepšení a reakce auta na rozdílné povely

fortress
07. června 2018, 08:51
2

Pěkná recenze a počtení. To už se dneska nevidí :)

reagovat
motion
07. června 2018, 11:17
2

Předně, díky za parádní test, k plichtě s Miatou, nedávno jsem řešil stejné dilema a v garáži skončila Miata, větší pevnost podvozku se dá elegantně vyřešit v sekci Mazda příslušenství Eibach pružinami, které si v mých očích skvěle rozumí s tlumiči Bilstein, auto je pevnější a stále se s ním dá v pohodě žít a neodskakuje na nerovnostech, ke všemu model 2018 má vylepšené a pocitově tužší řízení, takže není horší o dvě třídy, ale už jenom o jednu:) Větší zábava v každé rychlosti a v reálu rychlejší motor na úkor trochy charakteru na hraně nakonec přiklonil pomyslný jazýček vah na stranu MX-5...

reagovat
Ma
Matys
23. července 2018, 10:41
0

Kvalitní test, některé RZty na fotkách (kolem Háje) jsou pro brzo jako stvořené. Jeden dotaz - píšeš, že velké množství Toyobaru se zadřelo kvůli špatného přeřazení, co tím přesně myslíš?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem