načítám data...

Ptejte se: Jaké první auto?

13. května 2019, 17:49 79 komentářů Daniel Borský Ptejte se

Výběr prvního vlastního vozu je důležitý milník v životě každého nadšeného autíčkáře. Jaké je to správné první auto?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Zdravím redakci svého nejoblíbenějšího média o autech a dovolím si přejít k otázce, z které by mohl vzejít článek: Jaké je nejvhodnější auto pro začínajícího řidiče? Na vůz mám jen 3 požadavky 

-co nejlevnější (řekněme pořizovací cena okolo 30 000Kč, motor +- do 1.4 kvůli pojištění) 

-co nejspolehlivější (nechci trávit všechen čas v servisu a garáži) 

-co nejzábavnější (jsme přeci nadšenci) 

Napadlo mně Saxo VTS, ale nějaké sehnat, to už začíná být pomalu problém. 

Předem díky za odpověd. Adam K. 

Ahoj Adame, 

Vítej mezi námi autíčkáři, jsme rádi, že se těšíme přízni i u začínajících řidičů. Co se týče tvé otázky, není na ní jednoduchá odpověď. O tomto tématu se vede vášnivá debata pokaždé, když se někdo zmíní, že shání to své první auto. Jsou mezi námi lidi, kteří se začínali učit na stodvacítkách a Žigulících. A ti často zastávají názor, že je nutné učit se na jednoduchém a technicky “čistém” autě, aby začínající řidič pochytil ten správný cit pro techniku. Zároveň se během těchto svých prvních kilometrů naučil vnímat mechanickou zpětnou vazbu, kterou takové auto dává. Osobně jsem přesvědčený, že pro takové vozy už není v dnešním provozu místo tak, aby fungovaly jako učící nástroj. Přeci jen, jsou to dnes již padesátileté automobily a jako takové přestávají nárokům aktuálního provozu stačit. Ať už s ohledem na bezpečnost, která je na zhruba podobné úrovni, jako krabice od bot, nebo na provozní vlastnosti a výkony. A toho času v servisu (či v garáži) bys taky trávil asi dost, spousta komponentů bude unavených časem a budou chtít vyměnit. Takže takové auto asi zavřít do garáže a vytahovat jej na víkendové výlety (pokud má někdo takové touhy), či srazy veteránů, případně setkání automobilových nadšenců jako jsou Kafe&Káry. Tam jistě hezkého Žigula oceníme. Nicméně, učit bych se na tom asi nechtěl. 

Druhá kategorie dnešních řidičů začínala patrně na nějakých běžných vozech 80. a 90.let. A ti budou většinou chtít zase doporučit to “své¨ vozidlo z mládí. Což nebude asi špatná volba. Tahle věková skupina je mnohem více doporučeníhodná. Daná auta již vcelku bez nějakých větších potíží stačí tempu dnešního provozu. A zároveň si ponechávají takovou tu správnou dávku oné mechanické zpětné vazby, která je důležitá při získávání řidičských návyků. Řekl bych, že těchto vozů se bude rekrutovat i tvůj budoucí nový vůz. Samozřejmě pokud se zaměříme na věci jako je bezpečnost, pak ani zde nemůžeme očekávat zázraky. Nicméně je minimálně potěšitelné, že třeba taková případná srážka s cyklistou již nebude v devadesátkovém autě fatální.  

Třetí kategorií jsou zcela moderní auta. Myslím, že jejich výhody a nevýhody dobře známe, takže asi není potřeba dokola omílat to, co je jasné. Nicméně se obávám, že tvé možnosti nebudou stačit na úplně nejnovější automobily, takže je asi ani nemá cenu nějak zásadně rozebírat. 

Co tedy doporučujeme konkrétně? Ani na tohle neexistuje jasná odpověď. A opět se vyskytuje spousta názorů, co je dobře a co špatně. Někdo by doporučil jednoduchou a slabou předokolku, která toho spoustu odpustí a člověk bude mít mnoho prostoru na chyby. A teprve až začínající řidič pochytí jisté návyky na ovládání vozidla, poté by doporučili přechod na silnější auto, případně jinou koncepci. Jiná skupina řidičů zase naopak doporučuje začínat na silnějším autě, které bude klást na svého majitele již od začátku zvýšené nároky, protože jedině tak získá ty správné základy pro řízení. Osobně si myslím, že je úplně jedno, na čem budeš začínat. Pokud nebudeš mít rozum, pak se můžeš dostat do svízelných situací i se slabým autem. A naopak, pokud budeš k řízení přistupovat obezřetně a s respektem, pak nemusí být překážkou ani větší síla. Všechno je to o hlavě. Já sám začínal na řidičsky naprosto tupém autě, s pohonem všech kol a výkonem dvouset koní a nezanechalo to na mně žádné trvalé následky. Přežil jsem celkem bez problémů a nic velkého nerozbil, přestože jsem rozhodně nebyl andílek na silnicích. 

A teď už konečně k výběru správného auta. Tady je volba naopak celkem jednoduchá a jasná. Pokud máš na pořízení přesně 30 tisíc, vůbec neřeš model či značku auta. Vezmi něco, co se ti bude líbit, nebude zrezlé tak, že si to po zimě nameteš na lopatku a bude mít v pořádku aspoň brzdy. Neřeš, jestli bude dostatečné silné či zábavné. Ostatně, první vlastní auto je vždycky zábavné, ať je to cokoli. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
13. května 2019, 18:16
0

jenom add pojištění: To se dá vždycky napsat na příbuznýho, co už ty bonusy má. V kontextu výběru auta za 30k to ušetří nezanedbatelný kačky.
Nicméně souhlasím s kolegou nahoře. S 30k bych šel do nejbližšího většího bazaru a koupit cokoliv, co je malý, na benzín a vypadá, že se rozpadne až za rok, ne ještě cestou domů. Následně si na to vzal to nejdebilnější financování co mi nadrženej bazarník nabídne, vydindal z něj proti tomu slevu, hned s první splátkou to zaplatil celý s fixní pokutou 1% a zase měl něco málo do kapsy. Nějaká složitá rešerše, hledání toho pravýho kusu (...) dopadne tak, že dáš 10% rozpočtu za nádrž na cestu k tý supervýhodný nabídce na druhý straně republiky a až ten šrot uvidíš ve skutečnosti, bude ti ho líto nekoupit a roztočí se klasický kolo udržování nesmyslný plečky.

reagovat
ro
rock
14. května 2019, 11:44
3

ad pojištění - příbuznej by byl blázen, aby se takhle nechal připravit o bonus na svým autě - což hrozí s pravděpodobností blížící se 1.

beastar
14. května 2019, 12:12
3

Hlavně jako pojištění. Ok asi sem v tomhle trochu jako ... No. Ale ty vole fakt je hodně peněz třeba 5000 za rok?:D Jestli jo tak je lepší pak s autem počkat a nechat si zatim kolo. Taky sem byl student a tak dále. První auto za který sem nesl odpovědnost bylo fáčko. A ok přiznávám když sem měl koupit nový gumy celou sadu neměl sem tehdy na to prachy. Přišla family help. Ale pojistka.... To by měla bejt banalita...

BubaaCZek
14. května 2019, 12:21
2

Hlavne je treba ty malusy zacit stradat...

Ju
Junior
14. května 2019, 12:24
0

Tak když havárka na Gallardo bude kolik, 2 kila ročně? 8-10% z ceny? Na auto za třiceťák je to v relativnim vyjádření ještě víc a to jenom za POVko. Platil bys havárku+pov na Superba kilo ročně? Dyť by to bylo šílený.
Takže jo, skoro bych si tipl, že pro někoho kdo chce dát za auto 30k, bude 5k ročně "hodně", respektive nezanedbatelnej náklad. Navíc za to "jakoby" nic nemáš. Jenom klid. No ale klidu se nenažereš a do práce tě taky neodveze.



ro
rock
14. května 2019, 12:34
1

Tak on se student s první jedna-čtyřkou za 30 těžko bude zatěžovat s havarijním; podle mne je v článku míněno jenom povinné ručení.

beastar
14. května 2019, 12:43
0

Tady se jedná určitě o POV nez havu. Na 30k stroj nemá havárka smysl. A povko do bůra? To máš 1x za 3 měsíce 1250,- to většina dnešní mládeže prokalí za Páteční pifko... Nemyslim že to je hodně.

A to Gallardo by bylo dražší. Mnohem dražší jestli nepícháš někde pani ředitelku...

Ju
Junior
14. května 2019, 12:53
0

Jasně, že v absolutních číslech to hodně není. Ale poměrově k tomu, co vlastně pojišťuješ, je 5k POVko na 30k auto prostě "hodně". Takovejhle poměr, bys u (novýho) auta za míč ochotnej akceptovat nebyl, ani kdyby v těch 16% (5/30) byla i havárka.
Nakonec si budu odporovat, nejde vlastně o 5k, ale o ten rozdíl mezi pojištěním 1.4 a dvoulitru, což pokud ti není 18 a nemáš trvalý bydliště v Praze tolik nebude.
Ale páteční pifko je sranda :)

beastar
14. května 2019, 13:08
1

Jasně v tomhle směru je ten rozdíl dost mezi 1.4 a třeba tím 2.0l. Ono je samozřejmě lepší platit co nejmíň. Za pojistku! Ale u prvničky je fakt dobrý mít to hlavně pojištěny:) Jako jo tak když jsou tady ty mladý někde na "párty". Tak se dneska říká tomu sedět u stolu pít z kýble přeslazený queer pití. A vymyslet jak to dát zajímavě na insta... Tak 1200 utratíš za hodinu kolikrát. To není nepoměr?:)) Jak píše vždycky Tomyx... Tohle je o prioritách. Mimochodem 1200 necháš dneska za večeři pro dva někde na periferii v rádoby posh čtvrti... Prostě v tomhle světle mi 1250 čtvrtletně přijde jako.... Ez deal:D

ro
rock
14. května 2019, 13:43
0

Vona je ta Praha nějaká drahá, ne? Tedy chci říct, seš si jistej, že někdo, kdo shání svoje jediné auto za

ro
rock
14. května 2019, 13:47
0

sakryš, zmizel mi kus textu. Divný. Zkusím to dokončit:

...auta za 30 a řeší i výši pojistného, uvalí 1200 / h na flámu nebo na večeři pro dva? To bude asi trochu jiná kategorie mládeže.

Ju
Junior
14. května 2019, 13:58
0

Za večer?Jdeš s partou, steak s přílohou a hořčicí (muss sein!) máš za 250, dvojitej panák 150, redbull 60 a než se naděješ, seš v tom za dvojec.

Sem byl nedávno vylákán do posh podniku, ale protože jsem hlavinka koumavá, kouknul jsem na net, co tam ten chlast vlastně stojí, abych jako věděl ne. No, ty vole, jako není to málo, ale tak přežiju to. Při placení jsem se skoro posral, vypíčoval pingla na ty tři doby, že sice 20+ kousků, ale já su kluk z dědiny, já si svůj chlast spočítat umím za každých okolností, tak ať odmaže co tam připsal a zkusí to znova. (...) To číslo, který "nebylo málo, ale přežiju to", bylo totiž za malej...

beastar
14. května 2019, 14:00
0

:D To teda bych řekl není. Jasné nejsou to ti co sedí v parku dávaj špeky a krabicák. Jenže takhle to je. V Praze určitě. On uvali 1200 a tejden suší hubu... Ta kategorie mládeže co si asi myslíš jezdí v lehce jetý q7 abt šňupe koks a prachy nepočítá. Mám takovýho zákazníka:)) Platí otecko. Hodnej kluk mám ho rád. Komu jinýmu prodáš 4 auta do roka že....

Mě se líbí jak tady každej druhej hází milionama když je třeba... A najednou 1200 big money baby... Když kupuju auto i kdyby za 30!! Znamená to, že nějaký prachy mám. To že chce nížší pojstku neznamená že nemá ani na párek.

Ju
Junior
14. května 2019, 14:04
0

sranda. sice se pohybuju mezi lidma, kde se krámy jako nová X5 berou na milost, ale takovýhleho týpka neznám snad ani jednoho. Jeden byl nadějnej, ale ten se dal na umění a piko, takže stáhnout fotra o káru už je mimo žebříček priorit. :)

ro
rock
14. května 2019, 14:08
0

To mně teda přijde, že člověk, co přemýšlí, jestlá dá ROČNĚ trojku za 1.4, nebo pětku za dvoulitra, tu dvojku rozdílu nenechá za jeden večer v baru.
I když možná jo, co já vím. Jsem starej a divnej.

Ju
Junior
14. května 2019, 14:10
0

korunka ke korunce :-))

cP
cPetan
14. května 2019, 14:23
2

Klucí už vám asi dlouho nebylo 18, co? Zkuste si to pojištění vypočítat. Pro přítelkyni to za blbý 1,2 Clio vycházelo nepěkně k 10 tisícům a to opravdu nejsme z Prahy

beastar
14. května 2019, 14:34
1

Petan: Nebylo no bohužel:)) Sakra ty to zdražili.
Junior: On to má tak, že sls kdyžtak půjčí otec. Tohle je na takový to jeho ježdění. Škola, bary.... Rozumíme si. A po pravdě něco fakt exotického sem prodával mladýmu málokdy. Je to spíš samá Audi, Bmw max kdo je hodně mimo tak Bentley, Jaguar...V kategorii holek velký Porsche, Mercedesy sem tam Volvo. Nějaký sporťáky se tady dětem moc nekupujou. Ale jasně neprodáváme to nový. Co já vim sem jenom chudej obchodník;)

Ju
Junior
14. května 2019, 17:39
0

do Q7 se vejde víc bitches než do R8. Navíc když je fotr doma, dá se v Q7 i nouzově oblažovat spolužačky.
Já mu rozumim.

Fa
Fandatik
15. května 2019, 11:14
0

Junior: jenže se na ten problém díváš ze špatného úhlu. Těch 5k je za to, že smahne nějaké to Gallardo. A je vlastně jedno zda má auto za 30k nebo 500k. Vlastně by nějaká forma povinné odpovědnostní pojistky byla fajn i pro běžné situace a fyzické osoby LOL.

Kdyby našel Focus I v 1,6, který nebude na prach zrezlý.

beastar
15. května 2019, 13:08
0

Fandatik: Taková pojistka existuje. Jak pro život. Tak pro výkon povolání. Funguje podobně jako pov pro auto. Kryje škody způsobené osobou na majetku i zdraví. Limity jsou čistě na tobě.

Ju
Junior
15. května 2019, 13:20
0

neasi. bez blbenky bych nevylezl z domu

Fa
Fandatik
15. května 2019, 14:00
0

Tak jasné :-D.
Proto jsem tam psal "povinné".

ToMyx
15. května 2019, 14:02
2

Junior + beastar, vaše komentáře jsou kolikrát vydatnější než mlíko v kindrčokoládě :-))

Skoro bych ten požadavek na auto upravil na auto+pov = 30.
Je asi rozdíl, když někdo platí pov 3 litry a někdo přes deset, to je fakt. Jen jsem nečekal, že samotné riziko škodní události je "dražší" než samotná služba :-D
-
Komentář upraven 15. 5. 2019, 14:04:53

beastar
15. května 2019, 15:03
1

Tomyx: to máš recht. Na felinu už potom pov splátka převyšuje vypořádání totálky i s platem vajec vzadu a rádiem pajonýr.

Fa
Fandatik
16. května 2019, 12:29
0

Jenže by musel trefit sobě podobného.
Na druhou stranu pokud řeší auto za 30k (s rezervou na první servis tak trochu počítám automaticky) je úplně jedno jestli POVko stojí 250kč nebo 500 za měsíc. To je palivo na 80km. Čerňák-Zličín a zpět.

beastar
16. května 2019, 13:20
0

Fakt jo? A co sem tady psal na začátku;D Ano pokud to bude tak malej rozdíl. Tady jde prostě o to aby neměl v6 2.5l třeba a k tomu Bmw.... Proto myslim tam řeší požadavek na nižší kubaturu.

Fa
Fandatik
16. května 2019, 16:48
0

A vždyť já s tebou celou dobu souhlasím, trochu nad tím přemýšlej.
Jinak se nám stále opakuje ta o opičce a banánech.
A místo POVka by měl řešit aby STK nebyla jen na další měsíc a třeba zimáky k tomu.
Takže jak jsem psal nezrezlýho Fočuse nebo Almaru N16 a má po starostech.

beastar
16. května 2019, 18:14
0

Jo přesně nedostatky na STK, nebo sada pneu dokáže rozpočet nahlodat mnohem víc, než trochu dražší POV. Jako u obou co píšeš bude hlavně těžký najít nezrezlý kus. Nicméně ža 30 už to asi půjde a třeba ta Almara je za 3 pětky slušná. Já jak sem psal. Klidně i to Stilíčko bych si vzal. Nějaký pěkný míň olítaný, importovaný s historkama. Třeba takovej 2.4 ... aha no to bych byl já. Takže třeba taková 1.2, 5dv... Jsou to slušný ročníky má to klimanlage i rozumnou spotřebu a levnej servis...

ToMyx
17. května 2019, 09:37
0

Tak, tak, stilíčko v 1,2 má fajn převodovku se šestkou. Společně s Almuchou a Fočusem je to celkem doporučeníhodná skvadra.

beastar
17. května 2019, 13:34
0

Jo je to dobrá parta. Klidně bych přiřadil i Polo, Fabia, Ibiza. Ona i haťapka na začátku stačí. Ona jede pod plnym jako jiný auta na desetinu plynu.Ale jede.

BubaaCZek
17. května 2019, 19:31
0

No vida, panove, sice to par dni trvalo, ale dobrali jste se z ruznych duvodu k doporuceni budget aut :) Shrneme:
Fiat Stilo
Nissan Almera
Ford Focus
Skoda Fabia / VW Polo / Seat Ibiza

Neco z tech nahore co je pobliz na sklade v nejlepsim stavu v ramci $$$.

Fa
Fandatik
17. května 2019, 20:19
0

Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů

Beny
13. května 2019, 19:22
0

Ty devadesátky jsou daný aji tou pořizovací cenou. 1,4 Saxo Vts by bylo hezký, ale bude to oříšek. Já měl jako první auto Almeru GTi, to bude ještě horší. :-) Jak bylo nakousnuto k těm výkpnům, pořizovat si jako první auto nějakej slabej litr mi přijde jako naprostá ptákovina - pokud to člověk nemá v hlavě srovnaný tak dostatečná rychlost na zabití se jde vydolovat i z tohohle, jen ne všude. Pak takový předjíždění kamionu jedoucího 80 s podmotorovanou paštikou a slabým odhadem vzdálenosti se stává ruskou ruletou. Vždycky je dobrý mít kam to došlápnout...

ad žigul:

:-)

reagovat
PepaSFI
13. května 2019, 19:33
2

zrovna teď řeší v příbuzenstvu auto pro 18 letou studentku, aby jako měla do čeho sednout když bude potřebovat do školy jinak než autobusem. Jenže jak už to tak bývá, rodina na to jde moc seriozně a zodpovědně, takže se obávám že to dopadne nějak naftově kombíkově a chudák holka se bude trápit s parkováním nějaký óbrškatule co při tom hopkání po městě bude samej problém.

Ono to vybírání nejde udělat nijak rozumně. Tyhle auta za pár korun budou skoro jistě problémový všecky. Bezpečnost je relativní pojem. Před lety, když ještě fungoval Italiancars.org, nám umřel kamarád na zadním sedadle moderního BMW. Hlavní je ta bezpečnost v hlavě. Když ta chybí, ta v plechu už toho moc nezachrání. A ano, taky jsem hodil škodovku na střechu když jsem s ní jel trochu jinak a ona mi udělala něco nepěkného, nečekaného. Jestli je auto silný nebo slabý je celkem jedno, ono spíš jde o pocit. Já začínal na š105 a to bylo hrozný. Kdybych vytrval, moh jsem se naučit být skvělým ignorantem a dnes bych měl TDI a nudu jak ve vlaku bez novin. Jenže já přesed na Trabanta, to nejhorší co bylo kdy k mání. Jenže to byla taková zábava! Ono to jelo! Maximálka reálně použitelná někde kolem 100kmh, jenže to krásně poslouchalo plyn, řídilo to lehce a citlivě, všude se to vešlo, všechno se vešlo do toho. A hlavně, bylo to moje a já si to vybral, všem rozumným rádcům navzdory.

reagovat
Wl
Wlken
13. května 2019, 19:53
0

Ono je to asi fakt celkem jedno, většina nových řidičů má prostě radost že to jede a že je to jejich a nemusí žebrat o půjčení:-) 1. Nejdřív bych obešel příbuzné/sousedy/kámoše rodičů, jestli neprodávají něco rozumného, sníží se tím šance koupit úplný šrot. 2. nešetřit na pneumatikách! Většina začátečníků a nemajetných různě dojíždí staré gumy a kupuje levné číny a to může být v kombinací s nevyježděností fatální ( z vlastní zkušenosti vím že i ten žigul se na moderních pneu začal chovat úplně jinak). Ideálně koupit auto s 14/15 kolama, kde i dobrá guma stojí lehce nad litr. 3 .Snažit se vybrat auto, které má aspoň trochu nějakou strukturální pevnost a mělo alespoň v době svého vzniku nějaký počet hvězd z crashtestů (devadesátkové rakve typu Felicia, Civic, Saxo/106/306, BMW E36, Alfy Romeo apod. bych asi synovi nekoupil). Je jasné, že za dané prachy to nikdy nebude extra bezpečné auto, ale i tak se dá vybrat typ u kterého konstruktéři aspoň měli snahu o nějakou pasivní bezpečnost. 4. Volil bych něco s rozumným výkonem, ani málo, ani moc.. Něco jako 1.6 benzín by mohlo být ideál, slabé auto brzdí provoz a je nebezpečné při předjíždění a silné auto zase svádí k závodění a neříkejte že ne:-) Taky bych se asi vyhnul různým "závodničkám" kde je motor rychlejší než podvozek (různé swapy a tuningy)

reagovat
Trinom
18. května 2019, 08:25
0

1,6 v sedanu bude horší, jak litr v malé nákupní tašce. Tady bude potřeba začít uvažovat spíš nad poměrem výkon ku váze.

Mi
Michal Lenc
13. května 2019, 19:56
0

Jak všichni radí, moc to neřešit, tak souhlasím. Ale nejspíš trochu jinak, než ostatní. Zaprvé, nevidím důvod, proč by se s rozpočtem 30tis. měl člověk spokojit s autem z devadesátek. Za ty peníze klidně můžete mít auto z roku 2005 a mladší. Jen to asi bude muset být nafta. Což nakonec nebude na škodu, protože to bude jezdit o pár litru levněji, než dobový benzín. Za druhé, já mám takovou zkušenost, že úplně první auto člověk často omlátí. Takže bych vizuální stav taky moc neřešil. A nakonec, zaměřil bych se na značky se špatnou pověstí, Fiaty, Francouze apod, v této cenové hladině pak můžete ušetřených deset, dvacet tisíc za srovnatelný rok vrazit do prvního servisu.
Jinak, já jako první auto ve dvaceti kupoval desetiletou Mareu 1.9JTD za 34tis. A věrně mi slouží ještě teď, po nějakých sto tisíci km. Ačkoliv letos se naše cesty nejspíš rozdělí, protože z toho začíná být 1000MB. A asi zase vezmu nějaké auto, za 30-40.

reagovat
Pochtli
13. května 2019, 20:25
0

Od svého začátku mám suzuki swift 1.3 (1999) a jako první auto obstojí i dnes (učila se na něm nedávno i má drahá polovička) - malé při parkování, při správném řazení jede fakt pěkně, jednoduché a levné na údržbu, spotřeba 6/100 při mém stylu jízdy. Jediná nevýhoda pro holky - nemá to posilovač řízení (náš kousek).

reagovat
beastar
13. května 2019, 20:36
2

Přesně jak je tady psáno. Moc to neřešit. Koupit to co bude mechanicky dobrý, míň shnilý. Když na tom budou pěkný gumy jedině dobře. Tady jsme ve vodách kde se cení i vylepená dálniční známka.

Za mě nějaké pěkné 3.dv Stillo. Nebo Compact od Bmw. Klidně Golf ... Prostě pěkný auto v rozumným stavu. Na který jsou díly. I ta Corolla jak píše kolega zní rozumně.

reagovat
Perníček
13. května 2019, 20:41
0

Za mě mohu doporučit Nissan Almera N15, popřípadě Toyota Corolla okolo roku 1998... Obojí nenáročná auta na údržbu, jenom si pohlídat korozi a jezděj slušně, popřípadě Civic 6g, ale ty už bývají značně... použité. Co mě tak ještě napadá, tak Fiat Punto druhé generace, dokonce se dá sehnat i 1,2 16 Sporting, živé auto pro začátke, které lze občas sehnat i s takto omezeným rozpočtem. Zde akorát může nastat problém se zapalováním, případně nějáká ta koroze,...

reagovat
D
D
13. května 2019, 21:56
0

Presne tak, vzdycky je k mani par kousku techto aut zachovalych od koroze. Corrolu jeste pred nastupem vvti,ktere se tolik nepovedly,takze 1.3 63 kw idealni. Almera N15 tam je jakykoliv benzin bez problemu,stejne jako civic. Jen Fix It Again Tony bych se radeji vyhnul,i zachovaly kousek bude vzdycky loterie kvuli mizerne elektroinstalaci uz z vyroby.

Asid
13. května 2019, 20:51
1

Mít v 18 letech nějakej dvoulitr zadohrab tak jsem pravděpodobně mrtvej, protože rozum a rozvážnost bylo všechno co jsem na silnici neměl a to jsem jezdil s 1,6 Daewoo Racer (licencovanej Kadet)

reagovat
Ju
Junior
13. května 2019, 21:07
0

klid, dvoulitr zadohrab za 30k už bude tak vylítaná plečka, že na nějaký powerslidy stejně nebude mít sílu.

krab
13. května 2019, 21:30
1

Já bych si koupil Alfu Romeo 145 1.4 Twinspark za 25 a za zbytek nářadí, olej Selenia, balíček dobrýho italskýho kafe, kávovar přemístil do garáže a stáhnul a vytisknul repair service manual od Haynese...

Tu jsem totiž vždycky chtěl...

Ono je to sice zdánlivě jedno co si koupíš jako první káru za 30 tisíc, ale pokud tě auta baví, chce to něco co úplně nezabije veškerý autíčkářský sny. Takže hlavně nekupuj nic korejskýho. :-D

reagovat
Kuře
13. května 2019, 22:49
0

145ku? Vždyť je hnusná;D

Fax Slupson
13. května 2019, 22:06
3

Pokud nemáš pro nějakou značku vyloženě slabost, odpích bych se od servisu – je někdo ze známých automechanik, nebo jezdí někdo do servisu, který může doporučit. Jaký značky umí. Šel bych se tam podívat a zatáhl bych je klidně do pomoci s výběrem – budou pak mít k tobě a k autu (nebo aspoň ty budeš mít pocit že mají) jinej vztah. Budeš tam stejně častěji než by sis přál, tak ať se aspoň tešíš na lidi :-)

reagovat
Blix
13. května 2019, 22:26
0

Svoje "první" Saxo 1.4 VTS jsem sháněl před osmi lety. Byly jich plné inzerce a přesto byl problém vybrat nějaké které není střep. Jestli jde sehnat nějaké dneska nevím, možná toto (https://auto.bazos.cz/inzerat/102062368/Citron-saxo-14-VTS-rv-2004.php). Auto je to zábavné, 1.4 s tím sluší velice slušně, pokud ale nejsi holčičího vzrůstu je nutné pro pořádné ježdění vyřešil pedály, volant, sedadlo a zvyknou jsi na opravdu francouzské řazení.

Kamarád si teď ale koupil auto které splňuje všechno co chceš, snad jsem za 25tisíc ani nic zábavnějšího ještě neviděl. Subaru Libero 4WD :)

reagovat
Woyta
13. května 2019, 23:39
0

Mno bmw compact nesplňuje obsah motoru. Mno a o spolehlivosti mě e36 bych mohl hodně vyprávět. Takže tam raději nekoukat. Velmi dobrou zkušenost jsem měl s Protonem. Tedy klonem Mitsubishi Colt. Swift by měl být taky dobrá volba. Hodně to je o tom jak se majitel staral. Já kupuju krámy na plechcup :)

reagovat
cP
cPetan
14. května 2019, 14:46
0

Mám asi štěstí, ale ani E30 nigga style ani E36 po dědovi mi nikdy nikde nenechaly (ťuk ťuk)

Woyta
14. května 2019, 21:35
0

Jak casto to beres na okruh? Ja uz vymenil komplet brzdy, komplet chladici okruh, spousta veci vymenena za lepsi z darce dilu, nejake to vareni. Silentbloky jsem uz menil podruhe a radeji jsem daval vse z PUR. A ted se mi pri razeni zasekla spojka. Takze hromada penez za nove dily a porad to je stara omlacena E36 Compact 316i lakovana sprejem.

cP
cPetan
15. května 2019, 12:23
0

Já s tím akorát normálně jezdím ????

cP
cPetan
15. května 2019, 12:25
0

Otazníky byly smajlík :-/

orobo
13. května 2019, 23:55
0

AR 147 1.9 JTD 16v. Nesplňuje 2 ze 3 bodů zadání, ale je to skvělá volba. Pochopíš až si koupíš svoje druhé auto.. :D

reagovat
CZmisak
14. května 2019, 07:50
0

Punto s plátěnou střechou nebo nějakou podobnou nesmyslnost.

reagovat
Safa
14. května 2019, 08:17
1

Už to tu někdo psal a já plně souhlasím. Šel bych do sviště...

reagovat
sheogh
14. května 2019, 12:30
0

Ja bych ty podmotorovany plecky zas tak nepropagoval - zvlast ze zacatku, kdy chybi odhad, se v tom akorat zrakvi - zkusi neco predjet, nebo se pripojit na dalnici, slapne na plyn - a nic. Auto s rozumnym vykonem je mnohem bezpecnejsi a pohodlnejsi, nez nejakej shitbox s parodii na motor pod kapotou...

Navic to, ze zacina neznamena, ze se mu musi rizeni znechutit nejakou vylitanou srackou za 10k, ktera nedrzi stopu, a ma ve vsem vule...

Okolo 30kCZK uz se da poridit i auto, nejen "auto" :-)

Treba neco takovyho - sice jedina zabava s tim bude, az bude menit rozvody (nejspis rovnou s motorem), nebo shanet odtahovku v noci u dalnice, ale zase za 30k se nejakej kompromis udelat musi

https://www.sauto.cz/osobni/detail/honda/accord/18242302?goFrom=list
https://www.sauto.cz/osobni/detail/mg/zs/18252389?goFrom=list

Treba toto musi byt uplne bozi

https://www.sauto.cz/osobni/detail/kia/magentis/18269721?goFrom=list

Nebo treba takovyho osklivyho primeraka (ten zas bude fungovat, dokud vas kovomorka nerozdeli :-) )

https://www.sauto.cz/osobni/detail/nissan/primera/17823275?goFrom=list

reagovat
D
D
14. května 2019, 15:05
1

:-). Tak ten Accord by nemel skryvat zadnou zaludnost,i kdyz ta cena je i na 6g. pomerne nizka,asi to bude tim,ze tech inzerovanych 250t km bude spis 400 soude dle hlavice radici paky:). Ta Primera se asi s majitelem kvuli kovomorce hned tak nerozdeli,protoze P12 mela antikorozni ochranu oproti p10 a p11 na mile lepsi,zato vsechno ostatni, kvuli cemu byly predchozi generace primer oblibene, vyrazne horsi. Tady uz totiz neni SR20DE a vetsina elektroniky neni od Densa ale od nejakych evropsky lumpen vyrobcu typu Valeo apod...

sheogh
14. května 2019, 15:16
0

Jo, to uz je ta nova francouzska? jasne, ty prvni 2 vypadaly vyrazne lip... Tak to beru zpet - francouzskyho primeraka nee ;-) I kdyz, za 30 litru je asi jedno, v jakym bananistanu to smontovali, hlavne, kdyz to pojede

D
D
14. května 2019, 16:41
0

Myslim,ze byla vyrabena porad v UK, ale jen uz je to z obdobi velkeho kamardsoftu s Renckem a ta kvalita sla obecne dolu. I kdyz jak rikate, za tricitku, je to trochu jedno:)

PepaSFI
14. května 2019, 18:55
7

to s tím výkonem a předjížděním, to je takový oblíbený a myslím že dost nebezpečný mýtus. Když někdo předjíždí blbě, bude blbě předjíždět i se silnějším motorem. Když někdo nemá ještě vycvičený odhad, nemá ho a silnější motor mu v tom nepomůže. A když ho ještě moudrý rádce prokrmí, že to má sílu na předjíždění, je to nejlepší cesta do futrálu. Začne si víc troufat, spoléhat na výkon a najednou to nevyjde. Tam kde by to se slabým autem vzdal, protože to fakt nestačí a je to poznat, se silným to zkusí. Jenže se dostane na vyšší rychlost a ten čas kdy se musí rozhodnout jestli pokračovat nebo ubrat zpátky, je najednou strašně krátký. Ano, větší výkon usnadní předjíždění. Jenže jen tomu kdo ví co s tím.
Často mě někdo předjíždí blbě, někdy tak blbě že mu radši uhnu protože očividně není při smyslech a nikdy to není žádný Punto nebo Matiz. Vždycky nějaký nadauto s nadmotorem.

J.K.
15. května 2019, 20:17
0

Naprostý souhlas! Fatální pak pro nevyježděného řidiče se silným autem může být předjíždění vozu, když je před ním další, který jede stejně rychle, nedej bože ještě pomaleji, jako ten první.

Zrovna teď o víkendu: Lesní okreska s krátkými rovinkami. Přede mnou plahočící se dva vozy. Přece takhle nepojedeme až do cíle, říkám si v duchu. Druhé auto se od prvního drží dál. Výborně – mohu je předjet po jednom. Navigace ukazuje, že za zatáčkou je rovinka. Přepínám na režim S. Kamarádka na sedadle spolujezdce chtěla zažít sportovní jízdu, tak ji to konečně trochu dopřeju. Již ze zatáčky vyjíždím pod plynem a pak pohled do rovinky prozrazuje volno. Plynový pedál na podlahu, otáčky při meziplynu vystřelují vzhůru, převodovka podřazuje na dvojku, motor řve a už nás akcelerace tlačí do sedadel. V tom se v protisměru na konci krátké rovinky objevuje dodávka. Není čas očima zkoumat, jak jede rychle, ale silnice je tu klikatá a tak tipuji, že moc to nebude. Držím nohu na podlaze s absolutní důvěrou ve svůj tolikrát servisovaný vůz, ale už je mi jasné, že s velkou rezervou toto předjetí nebude.

Přestože adrenalin stoupá, snažím se rukama nedržet volant křečovitě a klidně dýchat. Čekání, než mineme předjížděný vůz, se zdá nekonečné a tak mám čas vnímat i rostoucí nervozitu ze sedadla spolujezdce. Nahlas mazácky prohodím: „V klidu.“ V ten moment cítím, jak automatická převodovka zařadila trojku. Znamení, že jsme právě překonali rychlost 128km/h. Držím dál plyn na podlaze, než jsem si zcela jist, že se mohu zařadit zpět do pravého pruhu. Dodávka v protisměru se přibližuje o to rychleji, o co rychleji jedu. I kdyby řidič dodávky po vyjetí ze zatáčky duchapřítomně nepřidal, tak stejně nyní jede minimálně 60km/h. Blížíme se tak teď k sobě už rychleji než dvěstěkilometrovou rychlostí, což je více než 55 m/s! Ano, jestli je mezi námi padesát metrů, tak mám necelou vteřinu.

To už jsme ale minuli předjížděný vůz a já se začínám řadit zpět. Dobře si uvědomuji, že jedu dálniční rychlostí a tak s volantem musím citlivě. Točím volantem vpravo, při manévru se dívám do směru, kam chci jet, zapomínám na právě míjenou dodávku a sleduji zadní část prvního vozu, ke kterému se rychle blížím. Brzdová světla?! Ano, řidič vozu přede mnou začal brzdit před zatáčkou na konci rovinky, přestože ta je ještě hrozně daleko. Sám bych to nikdy neudělal, ale to je nyní jedno, hlavně to teď nezvorat – nezačít brzdit před dokončením manévru s rozhozeným těžištěm na špinavé lesní asfaltce. Pouze ubírám plyn, abych nezrychloval ani nezpomaloval, plynule přejíždím do pravého pruhu, točím volant zpět a vůz rovnám jako už tolikrát – jedním pohybem bez nutnosti další korekce - do přímého směru. Až teď zcela pouštím plyn a brzdím. Kvalitní drahé pneumatiky se lepí na asfalt a přesto ABS dvakrát cukne, než s prvním vozem srovnám rychlost.

Tvářím se jakoby nic, machrovsky odkládám pravou ruku na hlavici automatické převodovky a následující zatáčku vytáčím levou rukou. Kamarádka je bílá jako stěna a i po týdnu vypráví ostatním, že sportovní vozy nejsou nic pro ni, že ji bylo hrozně zle celý večer. I já moc dobře vím, že tohle nebylo standardní předjetí. Ale i taková jsou předjetí při využití schopností silného vozu.

Na podobné situace v autoškole nikoho neupozorní, protože s průměrným vozem to nepotřebujete. Učit něco takového nezkušené řidiče by byl úplný nesmysl. Doporučovat proto někomu do začátku silný vůz nepovažuji za rozumné. Že nebude moct někoho předjet? No a co? Silnice nejsou na závodění, ale na přepravu z místa A do místa B. Kolik tak asi mohly jet výše popisované plahočící se vozy na lesní asfaltce? Na rovinkách minimálně 90km/h. A i to je pro začátečníka až moc.

Na prvních 50 000 kilometrů, které dle mého dělí začátečníka od řidiče, doporučuji VW Golf nebo nějakou podobnou nezáludnou předokolku. Pak až vymýšlet, co by kdyby.

sheogh
15. května 2019, 22:14
0

Naprosto tomu pohledu rozumim, na druhou stranu - to, co popisujes bylo z casti tim machrovanim pred kamoskou.. coz byva nebezpecny i v slabsim aute. Ja to samozrejme nemyslel tak, ze by mel zavodit. Ale pokud je nekdo nema rozum, tak se rozseka i v slabym aute.. je fakt, ze asi pomaleji.

Ja to beru i podle sebe, moje prvni auto bylo s 2.5l V6.. sice absolutne antisportovni, ale nikdy ani tukanec. :-) predtim jsem jezdil jen firemni feldou a mondeem mk2, ale to jen chvilku.

Tomino
15. května 2019, 23:54
1

Taky to znám. Machrování před slečnou, v místě, kde jsem to znal. I tak jsem tušil, že tahle zatáčka je na mokru zrádná, ale pustil jsem to přes limit. V té době málo zkušeností za volantem, výsledek: auto opřené o svodidla. Se slečnou to tehdy dopadlo dobře, ale děsím se toho, co by se nám mohlo stát, mít silnější auto.

Takže za mě, pro začátečníka rozhodně slabší auto.

Já měl možná výhodu/nevýhodu, že táta závodil. Takže to bylo o tom, jsi metr mimo apex, blbě řadíš, blbě brzdíš atd. Pak mě občas pochválil, tak jsem si myslel, že jsem fakt pilot a výsledek viz. výše.

No, jsem fakt rád, že jako začátečník jsem měl slabé auto...

J.K.
16. května 2019, 00:58
0

Kámoška v příběhu ukazuje, jak moc může být jízda v silném voze vzdálená od té běžné. Přestože je sama řidička a sama chtěla poznat jízdu ve sportovním voze, bylo tohle předjetí na ní moc, Jestli její přítomnost ovlivnila jízdu? Ano, ale obráceně než popisuješ. S žádným spolujezdcem neriskuji. Naopak, i když se to z mého popisu asi nezdá, se spolujezdci jezdím na polovině svých schopností.

Na co upozorňuji v textu je, že nový řidič na tom z principu zatím není svými schopnostmi a zkušenostmi dobře a proto by dle mého bylo chybou mu do ruky dávat něco silného. Ta rozdílnost se mi opět prokázala na škole smyku, kterou jsem nedávno absolvoval, kde rozdíl mezi nevyježděnými řidiči a starými matadory začínajícími na stopětkách a žigulech byl při zvládání simulovaných krizových situacích propastný. A nebyl rozdíl, zda to byli mladící v plečkách či audinách. Jen prostě vyznávám to samé jako na motorce. Nejprve slabou, pak silnější a nejsilnější až nakonec.

Je logické, že radíš, co jsi sám zažil a co se Ti osvědčilo. Nejsem na tom jinak. Mým prvním autem bylo dnes již legendární Daewoo Tico (nakonec rozbité v hodinách zepředu i zezadu). Následovala Fabia 1,2 HTP (otočená na střechu). Až pak vozy skutečně schopné něco předjet.

Umím si představit, že je mnoho řidičů a řidiček schopných začínat i s vozy silnějšími. Myslím ale, že ti jsou schopni začínat i se slabými vozy a vůbec to vadit nebude. Pak je tu druhá skupina, které začít s něčím slabým více než doporučuji, protože začínat hned se silným vozem by bylo pro ně sebezničující :-(

beastar
16. května 2019, 01:44
2

J.K.: Nejsem teda z generace úplně těch 120, žigulíků. Moje první vlastní auto byl ale 89 Favorit jak sem tady už psal kdysi někde. Nechci se teda nějak chvástat, ale přetočit fabku na střech to teda lol:D To se mi ani fakt v začátcích nepovedlo podobný triky. Po Fáčku sem měl feldu v naftě... A pak teprve přišlo první pořádný auto 5er se šestiválcem. Tuhle dobu doteď dělí asi tak stovky tisíc km za volantem kde, čeho. A v čem s tebou souhlasim. Na začátky silný auto (obrazně prostě třeba 180 koní a víc) nemá smysl. Stejně je to všechno o praxi. Než sem seděl v silným autě nechápal sem to. Než sem sedl do závodního auta myslel sem, že je to jako jezdit normálně po silnici. Prostě všechno má svůj čas a svoje specifika. Učit se je třeba i řídit. A nejlépe se člověk poučí i s chyb, ale ty by neměli být fatální. Takže bezpečné auto na začátky proč ne, rychlé však být nemusí.

sheogh
16. května 2019, 10:43
0

Ja taky tyhle "legendy" nikdy nevlastnil (S120 apod) a popravde me to ani nemrzi. Mam rad stary auta, dokonce radsi, nez lecktery novy, ale zrovna vozovej park RVHP byl az na vyjimky tristni :-)

Ja taky na zacatku nikomu neradil zadny sportovni, zavodni nebo buhvijakou premotorovanou bestii - byla tam 2.5V6 a 1.8 R4... To prece neni zadnej zavodak...

A jo, neni to zadny chlubeni, ale proste jsem zatim neboural. A to se rad svezu ostreji, ale proste nejedu, kam nevidim a predjizdim, kdyz jsem si jistej, ze to dam. Kdyz mam pochybnost, proste pockam... Ze zacatku davat bacha, nez si clovek na to konkretni auto zvykne a vybuduje nejakej odhad.

Moje kratky pouzivani zhuntovane Felici 1.3 LX me spis od rizeni odrazovalo (nehlede na to, ze v tom fakt bourat nechci :-) ). A potom, co jsem se nekolikrat s Mondeem (1.8TD Endura - velmi zenovej motor) tahl x km za jakymsi valnikem, protoze proste v patek opoledne nebyla nikde po ruce volna rovinka delky runwaye.. Tak jsem to myslel, ne, ze si ma koupit zadokolku s V8 a kompresorem :-D

sheogh
16. května 2019, 10:44
0

J.K.: Jo, plnej souhlas, se spolujezdcem vzdycky klidek, pianko... Kdyztak si rozbit hubu sam...

beastar
17. května 2019, 13:44
0

Já měl 2 nehody obě s feldou takže dávno. Jednou mě trefila tramvaj. K té bezpečnosti. Já i felda jsme přežili. Já v klidu a felda na dílnu. Dostala na bok od tram. Tak v 30kmh. Klasila cink cink z kopce. Mrdám tě tady máš na solar. A felda mystery málem zařvala. Ale šlo to opravit a řidič přežil bez následků. Druhej test mi udělali kucí z PHMP když se služební vokynou odbočili tak nějak do mě. Prej mě přehlídl. Felina opět přežila blatník, světlo v háji.

Jasně dneska srážka moderní auto vs felina je průser. Nedávno sem četl o smrtelný nehodě. Dvě děti. A oni cestovali s matkou feldou. Možná kdyby měli novou oktávku jso dneska tady. Bohužel. Takže je to papirovej krám. Ale zase to není, že z toho nevylezeš nikdy.

sheogh
17. května 2019, 21:24
0

Tak zas stodvacitka to neni a taky u feldy bude zalezet na rozsahu kovomorky :-)

sheogh
17. května 2019, 21:34
0

S tou tram jsi mel celkem stesti, ono i ve 30kmh je to v pohode 15t-20t na kolejich ze :-) Ve meste z toho asi vylezes v klidu, ale jinak...

Inženýr
15. května 2019, 09:25
0

Takže, zase to samý.

Za 30 tisíc bych se snažil najít něco konstrukčně co možná nejnovějšího. Za tolik peněz se nedá najít auto natolik "nové", aby to mohlo být nevýhodou, ale na druhou stranu je to částka dost velká na to, aby se tazatel vyhnul povozům jako Felicie, spomínané Saxo a tak dále.

Určitě bych se vyhnul hnijícím kusům, což je jasné, ale taky bych se díval na to, aby to auto samotné nebylo známé problémy s kovomorkou. Nevím, zda-li něco takového za tu cenu existuje - možná starší Audiny? Dá se za to koupit normální B5 v benzínu? Na druhou stranu, jako první auto za menší cenu, s tím že to naučí a pak se koupí něco "většího" by se ty požadavky na nehnijící auto mohli trochu přehlédnout a šanci by mohla dostat některá z těch Mazd.

Jinak už nevím kdo to tady napsal, ale taky si myslím že z hlediska výkonu bude nejlepší zlatý střed - okolo 10 kg na koně, zrychlení okolo deseti sekund. To už je auto dost silné pro 99% situací včetně předjíždění a nájezdů na dálnici, ale není to dost silné na to provokovat debila (netvrdím, že je to tazatelův případ) k něčemu, na co jako řidič ještě nemá.

reagovat
ransom
16. května 2019, 12:00
0

Na první rok ježdění jsem kdysi holce nechal svoje Cinquecento Sporting. Bytelná, vepředu překvapivě prostorná motokára, která jela skoro sama, aj do kopce padesátkou na pětku jí nevadilo. Dnes bych radil Seicento, což je v podstatě téměř totéž. Párkrát si s ním někde drcnout, převalit ho do škarpy na bok, zkusit si sejmout svého prvního důchodce a pak to zrovna zahodit.

reagovat
Rien
16. května 2019, 17:15
3

Ja zacinal s jednickovou oktavkou 1,9 tdi fcipu a byl jsem naprosto spokojenej. Jako zacinajicimu ridici mi prislo, ze to jako fakt jede:D

reagovat
beastar
17. května 2019, 13:47
0

:D Joo to já mám taky zasebou. Přesednutí z atmo 1.9d přes r6 bmw do číplé okyny slx tdi. A taky mi to v těch cca 20 letech přišlo. Jakoby hustý a rychlý.

Mi
Michal Lenc
15. října 2019, 15:33
0

K tomu, že je třeba auto z devadesátých let, 1.4, benzín aby to bylo jednoduchý apod. Já bych doporučil přesnej opak. Nějakou menší naftu z let 2003-2007. Zrovna jsem si prošel výběrem auta. Prakticky v podobné cenové relaci, kombíka, ne moc starého. Chtěl jsem a koupil benzín, ale jsou tak o pět až deset tisíc dražší než podobné nafty. A to v tomhle případě dělá možná třetinu rozpočtu.
Takhle od boku bych vypálil nějakého fiata (stilo, punto), megana, c4. Čím horší pověst tím lepší cena.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem