načítám data...

Potřeba rychlosti je erozí mysli příčetného řidiče

Každý den jedu do práce tou samou trasou a pokaždé o kousek rychleji. Kolikrát ještě pojedu, než s autem obejmu strom?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Blbnu, přeháním a asi brzo umřu. Pokud se považujete za nadšence do aut, tak nějak z toho logicky musíte vyvodit, že jste nadprůměrný řidič. Víte přeci o těch autech úplně všechno. No jenže teorie nestačí a já si to často a nepříliš nadšeně připomínám. Vláček mých úvah začal na polňačce mezi Vlčnovem a Slatiňany. To jsou takové dvě pr… vesnice ve východních Čechách. Samy o sobě nejsou ničím zajímavé, ale jarní kypření asfaltu na hlavní silnici do nich poslalo asi tak trojnásobek dopravy, než kterou zvládnou pojmout a v této koloně najdete dvakrát denně i moji maličkost. Otrávený pracovním (ne)vytížením jsem se vracel domů testovanou Kiou a nejdříve jsem nezablikal na kruhovém objezdu, při výjezdu zasáhl k udivení protijedoucího náklaďáku do protisměru (za řevu mocné naftové jedna-šestky) a jen tak-tak jsem se držel rychlostního limitu, tedy asi tak dvojnásobné rychlosti vůči dopravním a povětrnostním podmínkám a zejména technickému stavu vozovky. Pro okolí jsem byl jen další frajírek v novém SUV s pražskou SPZ, ale jak jsem se do takového stavu dostal?

Ještě nedávno se mnou moje rodina odmítala jezdit. To kvůli mému důslednému dodržování veškerých rychlostních limitů a dopravních značek. "Tak mi tady přibrzdi" žadonila matka, ale já tvrdě oponoval "Ne na žluté čáře!" a zastavil jsem až za rohem. Jak se tak pozoruji, každodenní ježdění je jakousi erozí mého odhodlání chovat se na silnicích tak, jak bych chtěl aby se chovali ostatní. Přitom za volantem dodávky nebo náklaďáku opravdu vydržím pomalu se valit vstříc mému údělu. To jen v osobních vozech a to zejména těch rychlejších, mě postihne jakási duševní choroba a z kdejaké zapadlé silničky se v mžiku stane rallye.

Kdybych aspoň řídil dobře. Tedy na jízdu v terénu si celkem věřím, stejně tak dokážu zaparkovat náklaďák či přívěs s uspokojivou přesností, ale rychlá jízda tak úplně není mojí doménou. O to víc mě děsí, že s přibývajícími kilometry za volantem stále více zrychluji. Při výletu na zámek Chyše (mimochodem moc hezký zámek s milou hospodou, mini-pivovarem a zakroucenýma cestičkama) jsem zmíněnou Kiu týral v manuálním módu řazení a nadával, že dvou-spojka sama odřazuje a nenechá mě podřadit k omezovači. Proč proboha?! Vždyť jsem jel na výlet s přítelkyní! Tam přeci nemusím nahánět desetinky a riskovat horizonty.

Vyděšen tímto zjištěním se snažím o sebekázeň, ale věřte, že je to těžké. Plést najeté kilometry a teoretické znalosti s řidičskými schopnostmi je zatraceně nebezpečné. Naštěstí na to znám jeden lék: Zabavím nějaký z rodinných střepů a vyrazím na Autíčkářův trackday do Bělé a budu jezdit do úplného vyježdění. Znáte snad jiný způsob, jak se 'potřeby rychlosti' za volantem zbavit?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pr
Prokawa
03. května 2019, 07:43
0

Koupit motorku.

reagovat
Ha
Hanis
03. května 2019, 08:12
0

Při "potřebě rychlosti" bych se teda motorce raději vyhnul obloukem, protože tam se chyby a nevybouřenost neodpouští.
(disclaimer: jezdím na motorce zhruba 15 let)

ro
rock
03. května 2019, 10:09
0

Zase by to zařídilo poměrně spolehlivě rychlé vyřazení rušivého (případně nebezpečného) prvku ze silničního provozu a možná i z genofondu...

ma
martinw
03. května 2019, 08:24
0

kupte si hybrida a jezdete ecorallye ! Ja dojizdim pouze po dalnici par desitek km a tam je to dost jednotvarne, parkrat jsem jel Vmax ale ze bych z te jizdy po primce mel poteseni to se rict neda, zavidim tem co maji zajimavejsi denni trasy, ale jen do te doby nez zacne mrznout a nasnezi :)

reagovat
Raspby
03. května 2019, 08:44
1

Takový poznatek..když začne mrznout a nasněží, nebývá to v tu chvíli právě na dálnicích nejhorší? :-D

Adam Forman
03. května 2019, 08:49
1

A na okreskách zároveň nejlepší?

Raspby
03. května 2019, 08:59
0

Leckdy ano...není tam souvislá kolona, nikdo se mi nelepí na zadek, nevybočují tam kamiony....ano je tam zase zvěř, nástrahy v podobě lesního přimrzlého úseku, když jinde je už sucho atd...je to tedy hlavně o tom jak to uřídím já...na dálnici jsem napůl v rukou ostatních :-D já teda nevím, ale když jsou fakt blbé podmínky, tak se fakt nejhůř cítím spíš na dálnici, než někde na okreskách.

ma
martinw
03. května 2019, 09:06
0

asi máte pravdu - vetšina dálnic je peklo, jsem rozmazlený z D4 tam moc kamiónů nejezdí :D

Raspby
03. května 2019, 09:08
0

Pravda, mám zkušenosti hlavně s D1, tam když začne hodně chumelit, tak to fakt vezmu radši po okreskách :) Jinak omlouvám se za offtopic...ale nedalo mi to :-D

ro
rock
03. května 2019, 09:26
2

ad perex:

Každý to má jinak, u mne ten vývoj byl relativně jednoduchý: s rok starým řidičákem jsem na námraze postavil rodinnou Š120 na pravý dveře (doteď mne v tom místě udivuje, jak dlouho jsem dokázal držet rozkývanou škodovku na silnici od začátku smyku až po to osudný svodidlo), o nějaký dva roky později jsem na oslizlo-namrzlé silnici zaparkoval do trolejbusu na zastávce.
Od obou nehod jsem odešel po svých (škodovka dokonce po převrácení na kola po svých i odjela), ale tak nějak mi to stačilo na to, aby se mi to v hlavě srovnalo a od té doby už jsou to desítky let a největší nehody z mého zavinění byly lehké kontakty se srnkou nebo toulavým psem.
Eroze už nepostupuje, alespoň v tomto směru zůstává moje příčetnost konstatní.

reagovat
Hospodský
03. května 2019, 09:42
5

Pořiď si dítě.

reagovat
vojtacz
03. května 2019, 10:05
2

Tak nějak. Od té doby co jsme tři jezdím podstatně jinak. Míň jako hovado. Víc defenzivně. A nijak mi to nevadí, jestli do cíle dojedu o 5 minut později je celkem jedno, když vím že dojedu a nikomu v autě z toho nebude špatně.

Vavris Vavrisovic
03. května 2019, 19:08
1

Nefunguje. Teda, když jedu s ním, tak jo, akorát stejně nejrači jezdí v Mazdě a ještě hecuje "tato udělej smyk!" :D

sumy
03. května 2019, 19:49
1

Mě zas děti hlásí, že ať řídí kdokoliv cokoliv, tak se jim v autě dělá blbě. Jen se mnou prý ne... Sám si to nedokážu vysvětlit. Možná v nich zanechalo Need for speed hlubokou stopu :-D Ale ne, s dětma vždy opatrně, klidně svižně, ale opatrně. A nejmenší miluje off závodění. Jeho hláška "Juuu, já letim" při cca 5m dlouhým skoku s motorem vyrvanym do červeného je nezapomenutelna.

Adam
10. května 2019, 09:44
0

S tim hecovanim to mam stejne. I kdyz se s E39 snazim, vyjimecne, jet rozumne a na spotrebu, kdokoliv vedle me me neustale ponouka at na to slapnu. At to rve a leti bokem :D Moc dlouho se samozrejme premlouvat nenecham..

ToMyx
03. května 2019, 09:55
0

S tím rozuzlením celé "bajky" souhlasím. Mnoha "závodníkům" by pomohlo, kdyby si své schopnosti pilovali na trackdays. Člověk se vybouří, zažije krizovky v bezpečném prostředí s velkým množstvím únikových zón (kromě Nordschleife:-) ), vezme si z toho nějaké pomaučení a pak nemá zapotřebí to ventilovat na okreskách ve špičce. Druhý pohled, ještě stále jde (v létě) brzy ráno nebo pozdě večer najít okresky bez provozu. Pokud je tedy potřeba, raději na tyhle místa než blbnout v plném provozu.
-
Komentář upraven 3. 5. 2019, 09:58:25

reagovat
gramo
03. května 2019, 10:31
0

No zrovna v té Bělé to s bezpečnýma únikovýma zónama není nijak slavné.

ToMyx
03. května 2019, 10:41
0

Zase se tam nedosahuje takových rychostí, aby to tam na suchu bylo nějak nezvladatelné a nebezpečné. Ale ano, Bělá není úplně nejlepší co se týče těch únikových zón.

sp
spooon
03. května 2019, 23:29
0

ono ani Sosna...

beastar
03. května 2019, 11:39
1

Já 80% času rychle nejezdím. A vlastně ani nebezpečně. Ok někdy jedu dokonce tzv.na spotřebu. Těch zbývajících 20% tvoří noční jízdy a tak dále. V autě\ch který nejsou na spotřebu ani na pomalou jízdu. Tj to co nejlíp pomůže nějaký ty koně a dost místa okolo. A jako poslední instance je ten okruh.

reagovat
fortress
03. května 2019, 12:51
3

Nekoupil jsem si rychlý auta abych jezdil pomalu. Současně ale nikoho neohrožuju.

reagovat
sheogh
03. května 2019, 13:16
4

Ja bych to popsal, ze jezdim, jak to jde - v hustym provozu opatrneji a defenzivne, ale ani ne pomalu. Spis "rychle od vsech pryc, vymotat se a jet".
Ve slabym provozu pak i celkem rychle, ale porad bez zbytecnyho blbnuti - kdyz tam nevidim, nepredjizdim apod...

Na spotrebu celkem prdim, spis me bavi to drzet trochu v otackach kvuli pruznosti...

reagovat
Tomino
03. května 2019, 13:55
4

Přesně tak to mám i já. A hlavně to "kam nevidím, tam nejedu". I když jak vidím na cestách, tak tohle ještě spousta lidí nepochopila.

beastar
03. května 2019, 14:52
1

Sheogh souhlasím:) A vidím to velmi podobně. Jen k té spotřebě... Co se mě lidi občas ptají... Ty voe ty jedeš jak na vyhlidkovy trase proč sis bral 275hp/600nm v naftě. To si mohl mít xy...

Kdybych nebyl lakomej trochu neměl bych peníze:D A hlavně na 1000 km je 6l nebo 10l už znát. Proto bych na daily použití ten tvůj werk nechtěl za 20 n98 už sem jezdil a díky nechci.

sheogh
03. května 2019, 18:11
0

Beastar, tim souhlasim, hlavne ve meste to ubyva fakt rychle, nastesti tam je rozumne dimenzovana nadrz (95l), takze to chvilku vydrzi. Kdyz jsem to auto kupoval, tak byl profil tras 80% dalnice, takze no problem.

A poklidnej cruising si uzivam semtam taky - vzdy podle nalady :-) Nakonec, Phaetonu takova jizda svedci nejlip

S tim, ze kdybys nebyl lakomej je to pravda, a je to logicky. Zase jako se vsim - neprehanet :-)

sheogh
03. května 2019, 18:14
2

Tomino: Ja bych dokonce rekl, ze spousta lidi by vubec ridit nemela, protoze jim chybi jakejkoliv cit, jak pro rizeni, tak technickej... A to neni zadny haneni nekoho - proste jim jde zase neco jinyho...

Tomino
03. května 2019, 18:42
0

Sheogh: Naprostý souhlas. Znám ale i pár lidí, co ví, že jim řízení vyloženě nejde a dokážou si to i přiznat. Podle toho pak jezdí, pomalu a defenzivně. Tenhle přístup a uvědomění, je mi daleko sympatičtější než někdo, kdo si myslí, že je mistr volantu, Seb Loeb hadra a pak tě předjíždí před horizontem nebo v nepřehledné zatáčce...

briza
03. května 2019, 19:49
0

Je fakt, že já jsem spotřebu nějak nikdy extra neřešil, byť teda největší průměrku jsem měl 15l dehtu na Tuřínovi, což zase není takový drama. Ale co jezdím pidlovokou Růženou v džíteku, tak mě ta nicotná spotřeba fakt baví. Byť se teda dostávám do situací, kdy za 190,- dám trasu Praha - Jizerky - Praha a v Jizerkách následně nechám 200,- za parkovný, což už mi teda připadá až bizarní :) Navíc tohle auto řeší i problém, o němž píše Adam, protože kombinace nějakých 130kg nádrží v kufru a lehkého TSIčka , které má navíc snížený výkon, to není nic, co by člověka svádělo k pokusům o zábavnou jízdu, nehledě na to, že když když je mokro nebo zmrzlo, zajišťuje tohle kombíčko fakt tristní trakci.

krab
03. května 2019, 14:47
4

Okreskový ježdění je vždycky zrádný, chce to hlavně zdravej rozum a vyrovnanou psychiku.
Přečtete si někdy nějaký z blogů na stránkách Petra Mutafova, učí lidi řídit a jako jeden z mála netrénuje jen na okruhu ( kde se to hodí), ale i na okreskách. Ono to zní jako, když banda "hovad" letí nepříčetně krajinou, důchodci hrozí holí a cyklisti se bezhlavě vrhají do škarp.. Ale myslim, že to dělá ty tréninky právě pro to, abychom se sice svezli, ale bylo to bezpečný a v rozumných mezích "korektní" to svezení. Dost z těch věcí a zásad najdem i v kopu letým "Horkým Volantu" Dalibora Janka. Ty věci platí furt stejně.

Chce to předvídat a využívat inteligenci k tomu se prostě nevrhat do nebezpečných situací, furt to vyhodnocovat a nejet tam, kam nevidím. Docela mě naučilo ježdění na motorce, nejsem zdaleka skvělej pilot, ale chci zůstat na živu a pokud se máš rád a nejsi horkokrevnej střelec, tak tě ta motorka tyhle věci naučí. Prostě předvídat co se bude dít dál, dívat se správně na silnici, periférně sledovat dění kolem ní a nejen čumět blízko před sebe. A když máme hodně silný auto, hodně rychlý auto, je potřeba se naučit vybojovat boj s vlastním egem a využívat ten výkon podle zdravýho rozumu.

reagovat
Co
Core
03. května 2019, 16:29
0

Jj krabe,motorka je na nauceni nejlepsi,a potom okruhy,....kdyz to prezijes.

Ju
Junior
03. května 2019, 15:36
0

Já se teda přiznám.
Jezdím rychle. Furt, nevzpomínám si, kdy naposledy jsem to nerval co to jde. Lhostejno v čem, klidně v dodávce. Ale PPL driver zase nejsem.
Je mi úplně jedno odkud a kam jedu, ikdyž vím, že budu na konci 20 minut čekat, stejně chvátám, abych tam byl co nejdřív.
Nevím proč to dělám, asi mě to prostě baví :)

reagovat
Ju
Junior
03. května 2019, 15:38
0

teď mě napadá, že v souvislosti s tou zaviněnou totálkou, kterou zmiňuju ve vedlejším tématu, asi zním jako hroznej píčus...

Co
Core
03. května 2019, 16:33
0

Ne,jen te to proste bavi,rozumim...kdo nepada(neboura) ten nezrychluje,akorat je si potreba uvedomit ze v tom nejsi sam..s tebou jedou mamy s detmi do skoly,spousta lidi treba do prace atd..kdyz udelas chybu a posles nekoho treba na invalidni vozik zak te to na naslednych treba 10 let hodne spomali a ty casy ktere si predtim za mlada jezdil uz asi nedohonis :)

BubaaCZek
03. května 2019, 18:47
2

Ty ani ne, v poho. Spis v kombinaci s tou prezdivkou zníš jako mladý a nevybouřený pičus ;)

Vavris Vavrisovic
03. května 2019, 19:21
1

...já se teda přiznám, že výše sebekázňe je úměrná výši květeny... a teď z kraje jara, kdy bylo hezky, sucho a všude vidět, nebyly ty rychlostní průměry na oblíbených úsecích zrovna publikovatelné... :-X

reagovat
Co
Core
03. května 2019, 20:42
0

Jj,kdyz jsou podminky optimalni tak se jede samozrejme cotoda...

Ju
Junior
03. května 2019, 21:43
0

optimální podmínky jsou definovaný pouze osobní statečností

Ronoath
04. května 2019, 09:38
3

Nějak mě nebaví jezdit rychle.

Ať sedím za volantem čehokoli, spíše mě baví jen tak pomalu jezdit a poslouchat, jak reaguje motor, kvílí převodovka a tak.

Už před deseti lety mi brácha řekl "ty fotrovatíš!" a zdá se mi, že jsem neomládl.

reagovat
RBMK
04. května 2019, 21:20
0

To znám. Ať sedlám Pežrouta 206 1.1i nebo Teréňáka s dýchavičným komůrkovým čtyřválcem, tak vždycky mám tlaky po čase na známých trasách tomu dávat na maximum možností. Na motorce už raději nejezdim, protože honit starou jawu 250 100km/h+ je už trochu extrém. Dřív to šlo, ale motor, uložení, tlumiče, kola, už prostě nejsou, co bývaly. A provoz je nebezpečnější, proto je lepší sedlat teréňáka a než honit maximálky a žezat zatáčky dveřma napřed, to raději někde zahrabu po střechu do bahna a pak se budu škrábat ven. A vyblbnu se taky. Nebo cvaknout karavan na kouli a jet někam k vodě. To prostě člověk musí jet v klidu a užije si jízdu až až. Stačí schody do Brna/Prahy D1 nebo oklikou přes Hradec, pokud není dálniční známka.

reagovat
Doubitch
15. října 2019, 12:14
0

Já se za poslední dobu přistihl, že čím častěji jezdím tu samou trasu, jako je napsáno v článku, tím ji zajíždím rychleji a rychleji. Abych řekl pravdu, cítím se za volantem mnohem bezpečněji, když jedu na hraně možností auta, nebo se o to aspoň snažím, jelikož se plně soustředím, mnohem více předvídám, mnohem více sleduji stav silnice, provoz, zvěř (čti cyklisty), apod., než když jedu "na pohodu". Pak je stejný případ maximálního vnímání okolí a to ten, kdy jedu s prázdnou nádrží a snažím se spotřebu dostat pod fyzikální zákony. :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem