načítám data...

Pět řešení problému, který nebyl

Automobiloví výrobci s každým novým modelem posouvají výkony a komfort svých automobilů. Občas ale věnují hodně úsilí řešení problému, který vůbec neexistoval.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Technologie a technika se posouvá mílovými kroky. Každému detailu na novém autě je věnována péče, nad každým centimetrem se někdo zamyslel. Není to tak dávno, co jsem pro otevření kufru v Alfě Romeo 166 musel buď vložit klíč do zámku ukrytého pod logem výrobce ve víku, nebo zavazadelník odjistit tlačítkem uvnitř schránky před spolujezdcem.

Foto: Alfa Romeo

Z pohledu dnešního auta s elektrickým ovládáním kufru, které lze aktivovat i pouhým pohybem špičkou boty pod nárazníkem, je to skoro nepředstavitelné, ale tenkrát to nebylo nic neobvyklého, tak se to zkrátka tenkrát dělalo. Pokrok zkrátka nezastavíš. Ale potom jsou tu ale inovace, které řeší bůhvíco. Tohle jsou některé z nich.

 

Mazda | Atmosferický motor

Foto: Mazda

Pokud dnes toužíte po atmosférickém motoru, nemáte věru mnoho možností. Požadavky na moderní vůz jsou zkrátka takové, že je již technika našich dědů nedokáže naplnit. Dnešní vůz musí být schopný svižného pohybu i při relativně skromném výkonu a nadto jsme již všichni velice přísní, co se spotřeby týče. Auto střední třídy s motorem o výkonu sto padesát koní už dnes zkrátka nemůže z nádrže ubrat deset litrů každých sto kilometrů. 

Foto: Mazda

Poměrně jednoduchým řešením se ukázalo přeplňování. Energii výfukových plynu, která jinak nemá žádné využití, používá přeplňovaný motor ke zvýšení výkonu. I relativně malý motor tak může podávat výkon motoru velkého, přitom si ale zachovat rozumnou ekonomiku provozu. Když se trend přeplňování rozeběhl naplno, sílily i hlasy proti němu. Hlavním argumentem byl nerovnoměrný nárůst výkonu v závislosti na otáčkách. Kritikům však unikl podstatný fakt, totiž že doba se posunula. 

Zatímco přeplňované Lancie či Saaby z osmdesátých let skutečně trpěly na tenkou hranici mezi situací, kdy turbo ještě nezabralo, a vystřelením stroje téměř neovlivnitelným směrem náhlým a těžko korigovatelným přívalem síly, moderní vozy již pracují velmi dobře v celém spektru otáček. Přesto se jedna automobilka rozhodla odolat vábení turba a jít proti proudu. Mazda i nadále odmítala přeplňování a rozhodla se upravit starý dobrý atmosférický motor tak, aby vyhovoval i dnešnímu řidiči, který už není zvyklý chodit si pro výkon do vyšších pater otáčkoměru. Výsledkem byla pozoruhodná řada motorů Skyactiv. 

Foto: Mazda

Aby byly motory pružnější a spotřeba konkurenceschopná, postavila Mazda motor na pomezí vznětového a zážehového agregátu. Výsledkem tedy byl naprosto nový a do značné míry unikátní motor, pokud ale hledáte ten ‘starý dobrý atmosférický motor’, není tato volba tak jednoznačná, jak by se mohlo zdát. Ano, motory Mazdy skutečně přečkaly bez přeplňování až do dnešních dní, nejsou však ani staré a vlastně ani tak dobré, jak někteří možná doufali. Oproti konkurenci působí líně, je potřeba je vytáčet a ani jejich projev není kvůli značně pozměněné konstrukci tak úplně tím, co si pamatujeme ze starých aut. Spotřeba naopak je vynikající, tady si Mazda s přeplňovanou konkurencí nezadá. Přesto se nemohu ubránit dojmu, že tu Mazda za nesmírného úsilí a nákladného vývoje přišla s řešením problému, který ve skutečnosti vůbec neexistoval. 

 

Jaguar F-Type | Vysouvací kliky

Foto: Jaguar

Jaguar F-Type pro mě představuje jeden z pilířů image britské značky. Sportovní kupé a sportovní limuzína, tak má portfolio této značky pro gentlemany vypadat. A F-Type nejen, že navazuje na snad vůbec nejslavnější Jaguar všech dob, model E-Type, svým jménem, i charakterem jsou si tato auta nesmírně blízká. Obě balancují na pomezí ryze sportovního auta a komfortního GT a obě se mohou pyšnit čistou elegancí bez zbytečných kudrlinek. Zkrátka F-Type mám opravdu rád. 

Foto: Jaguar

Je tu ale jeden detail, který příliš nechápu. A to jsou kliky. Jaguar není jedinou značkou, která se rozhodla jít cestou tohoto nového trendu, podobné věci najdeme i na autech sesterského Range Roveru, ale i na elektrických Teslách. Kliky těchto aut jsou zcela zapuštěné do dveří a vysunou se do pracovní polohy až v okamžiku, kdy člověk odemkne vůz nebo v případě bezklíčkového přístupu provede nějaký ten trik. 

Foto: Jaguar

Myšlenou zde zřejmě bylo, že takto ukryté kliky nehyzdí ladné linie vozu a snad i zlepší obtékání vzduchu ve vysokých rychlostech. Aerodynamický odpor dveřní kliky bude mít jistě tak zásadní vliv na výkony a jízdní vlastnosti sportovního Jaguaru, že se tímto tématem asi ani nemá smysl zabývat, pokud však jde o onu estetiku, ani tady to není takové terno. Zajížděcí klika by měla splynout s plochou dveří a zmizet, ale nezmizí. Výrazná spára okolo ní tam prostě je, je tam dveřní klika, nikam nezmizela. Věřím, že konstruktéři Jaguaru věnovali tomuto detailu mnoho pozornosti, vše dobře promysleli, připravili záložní způsoby otevření dveří pro případ vybití baterie či zamrznutí mechanismu. Já si ale kladu otázku, zda to za tu pozornost skutečně stálo..

 

Tesla | okno, dveře a průvan

Foto: Tesla

Pokud jde o šílené inovátorské nápady, asi nikdo nepředčí Teslu. Z celé plejády nesmyslů, které samozvaný vizionář Musk prosadil do svých kreací, jste již o některých jistě slyšeli. Třeba slavné dveře největší Tesly, Modelu X, které jsou sice neuvěřitelně komplikované, zato však přináší jen pár drobných nevýhod oproti dveřím konvenčním – například že se ta věc nevejde prakticky do žádné garáže. Tesla však zdaleka neskončila u praštěných dveří. To by bylo příliš málo. A tak přišel Model 3. Kde začít… 

Foto: Tesla

Začneme třeba zadním oknem. Dnes už jsou panoramatická střešní okna poměrně běžná věc, výrobci navíc často i okolí skla ponechají v černém lesklém provedení, takže nakonec celá střecha působí jako jeden velký kus skla táhnoucí se přes celou kabinu. Někdo v Tesle přišel s nápadem, nestačí jen dojem, že skutečně propojí čelní, střešní a zadní okno do jednoho celku. Ukázalo se však, že to nebude tak snadné. Čelní sklo se od všech ostatních skel v autě liší, je vrstvené a odolá i střelbě ze vzduchovky, aby dokázalo čelit odletujícím kamínkům a jiným nástrahám. Vyrobit takové sklo přes celou délku kabiny je zkrátka tak velký nesmysl, že to uznali i v Tesle. Čelní sklo tedy z plánu vyňali, ale jinak pokračovali dál ve svém konceptu.

Foto: Tesla

A co je výsledkem? Výsledkem je Model 3, vůz s vizáží praktického liftbacku, ale praktičností sedanu. Protože zadní okno i střecha jsou jeden kus, otevíravá může být karoserie až pod oknem. A co za tento ústupek v použitelnosti zákazník dostane? Jedno obří nepřerušené sklo to není, to už jsme si vysvětlili, navíc tu je ještě jedna rozpěra nad zadními sedačkami kvůli pevnosti karoserie a střešní část okna musí být výrazněji probarvena, aby slunce nebylo pro posádku příliš obtěžující. Tesla tak celou tuhle složitou a jistě technologicky náročnou operaci provedla jen proto, aby zmizela příčka za hlavami cestujících vzadu, kterou nikdo z posádky tak jako tak nemá v zorném úhlu. 

Foto: Tesla

Ale tím Model 3 ještě nekončí. Ještě jsem si nic neřekli o ventilaci! V Tesle totiž zapřemýšleli i nad tím, jak vylepšit ventilaci uvnitř auta a odstranit ty nevzhledné ventilační mřížky. A vymysleli skutečně inovativní řešení. Místo mřížek se táhne po celé délce palubní desky štěrbina, odkud se na cestující valí čerstvý vzduch. Řešení je to vskutku elegantní, nikde žádné plastové žbrlení, žádné posuvné čudlíky, nic takového, jen čistý minimalismus. 

Je tu ale problém. Ony čudlíky a mřížky v konvenčních autech mají svůj smysl, ventilace jimi lze ovládat a regulovat. Jak ale regulovat směr proudění vzduchu v Tesle? Konstruktéři zde přišli s další originální inovací. Je tu ještě druhá štěrbina namířená směrem vzhůru, která vysílá druhý proud vzduchu, který naráží do toho prvního. Konečný směr proudění vzduchu je tak výsledkem srážky těchto dvou a celé je to pochopitelně řízeno počítačem a ovládáno přes dotykový displej. Krásné a pokročilé řešení problému, o kterém doposud lidstvo vůbec nevědělo.

 

Land Rover Defender | Box na věci

Foto: Land Rover

Nový Defender je oproti svému předchůdci zcela jiným typem automobilu. Stále je to offroad, dokonce velmi povedený, už to ale není pracovní stroj. Tato evoluce je vcelku logická, za ceny vysoko přes milion korun zkrátka nechcete dostat karosovaný malotraktor. Mnoho lidí však přesto nemile překvapila přepravní kapacita novinky. Místo korby pro čtyři muže v plné polní je tu celekm obyčejný zavazadelník. Jak říkám, Defender už je jiný, smiřte se s tím.

Foto: Land Rover

Samotnému Land Roveru však absence prostoru pro expedici okolo světa nedala spát a začal vymýšlet, jak auto trochu vylepšit, udělat ho trochu drsnější. Výsledkem je celá řada příslušenství, kterou si k novému Defenderu můžete objednat, včetně boxu pověšeného na boku auta. Nejsem si úplně jistý, jestli takovou věc lze nějak prakticky využít, zato jsem si téměř jist, že se bude zachytávat o každé křoví a každou přesahující větev, na jakou v terénu narazíte. Naštěstí se po každém takovém incidentu můžete ihned přesvědčit, že bedna zůstala na svém místě, stačí pohled do zrcátka. Ta věc je totiž to jediné, co ve vnějším zrcátku Defenderu uvidíte. Skvělý nápad!

Foto: Land Rover

A takových řešení, která pomocí nemalé investice peněz a času řeší problém, který svět dosud nezaregistroval a patrně existuje jen v autorově hlavě, je samozřejmě víc. Mnohem víc. Jistě vás také nějaké napadají. Podělte se s námi o ně v diskusi!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

To
Tomshon
26. února 2021, 18:55
0

K těm Jag klikám, to už tu bylo. Měl to tak jistý fiat punto, který nebyl úplně punto, ale byl hodně stylový. Pravda, nevyskakují samy. Ale každému se fest líbí.

reagovat
PepaSFI
26. února 2021, 19:22
0

schovaný kliky, teda částečně, měla i Miata NA, taky bez pohonu, musely se vyloupnout prstem. Určitě toho bylo víc, na něčem jsem viděl kliku co se na ni prostě na jednom konci zatlačilo a druhý konec se vyklopil. Třídveřový UNO nebo stará Panda neměly kliku vůbec.

To
Tomshon
26. února 2021, 21:49
0

Barchetta přeci :-)

eLzyx
27. února 2021, 02:04
-1

ad zapuštěné kliky a aerodynamika - dneska se už řeší i to, že jsou na pneumatikách z boku různá loga, nějaký ten design atp. a že ten 1mm reliéf narušuje aerodynamiku. Takže se zvažuje, že minimálně jedna bočnice bude hladká.

MB
MBMB
27. února 2021, 02:45
0

eLzyx: To je pouze informace od J. Vrtala z rozhovoru v Brocastu, nebo ještě odjinud? On jen řekl, že management ŠA údajně dal úkol prověřit, co to udělá. Což je legitimní, když to neví, tak se zeptají. Ale není mi tedy známo, že by to někdo reálně řešil.
Co se řeší, jsou samozřejmě samotná kola, do jisté míry se prověřuje i tvar samotné pneumatiky (každý výrobce a model má trochu odlišný profil), ale ne nápisy. Rychlým googlením jsem ohledně tohoto tématu narazil pouze na celkem starý koncept s poměrně vysokými výstupky na boku, které měly za cíl proudění podél kol optimalizovat. Ale jestli je pneumatika hladká, nebo má na boku nápisy o výšce pár desetin milimetru, je jedno.

Jinak hladké kliky udělají rámcově -0,001, možná až -0,002 (samozřejmě podle toho, jak vypadá výchozí klika, se kterou porovnáváme) na koeficientu odporu. Čili absolutně nic zásadního. Hlavní motivací pro tento prvek je čistota designu, proto ani různé koncepty a designové studie kliky nemají. Nicméně je to zrovna takový prvek, kterého si člověk všimne, čili u aut s nízkým koeficientem odporu to často v marketingových materiálech vypichují jednak samotní výrobci a jednak to pak samozřejmě přebírají i novináři. Přitom na tom to vůbec nestojí.

eLzyx
28. února 2021, 02:39
0

info z jedné "české" pneumatikářské firmy. Také z fáze prověřování.

MB
MBMB
28. února 2021, 03:30
0

Zajímavé. Já právě úplně to samé zachytil v tom zmíněném rozhovoru, tak jsem měl za to, že to pochází odtamtud. Každopádně dle mého skromného názoru to na první, druhý i třetí pohled nemůže mít žádný měřitelný vliv. Jak už jsem zmínil, proměnná, se kterou si lze hrát, je spíš samotný tvar pneumatiky, který se mezi výrobci znatelně liší a ten měřitelný vliv tam je.

eLzyx
28. února 2021, 11:19
0

jo, je možné, že neřeší jen bočnici pneumatiky, ale celkově její tvar, směs, tuhost a další parametry. Ono jim nic nezbývá než inovovat, když za nimi přijdou automobilky s tím, že "začínáme vyrábět elektromobily, chcete-li nám dodávat gumy do prvomontáže, tak dodejte gumy co ten dojezd prodlouží". Nejsem u vývoje, takže ty informace mám spíše zprostředkované.

Mechanik
28. února 2021, 12:59
1

Zapustene kliky měla i Škoda 1201
https://www.valka.cz/files/_koda_1201_sanita_364.jpg

Avex
26. února 2021, 20:54
2

Přidal bych další - všechno na elektřinu. Třeba víčko nádrže nebo řízení - PROČ?

reagovat
su
sulcik_94
27. února 2021, 13:10
0

A to má být to víčko hydraulický? :D elektrika je na tohle nejjednodušší řešení v době CANu. Jako někdo kdo miluje hydraulický řízení přechod na elektriku plně chápu. Pro 95% lidí je elektrika lepší, protože má příjemnější síly na volantu pokud to je dobře naladěný, menší energetické ztráty, je to bezúdržbový a spolehlivý řešení. Hydraulika má jedinou výhodu a to je zpětná vazba, kterou třeba oceníš ty, ocením já, ale tím to končí.

beastar
27. února 2021, 13:52
1

Sám to tam píšeš pokud je to dobře naladěný. A to často není. Jinak jako máš pravdu. Já moc hydrauliku taky dnes nemusím zejména proto že ty systém často nefungují dobře (stáří) je od toho bordel (stáří, teče to) Reálně to prostě bylo super když to bylo nový.

Avex
27. února 2021, 18:35
0

Když hydraulika funguje, tak je mi sympatičtější než elektrika. Na druhou stranu normálnímu člověku to je beztak úplně buřt, a zajímá ho jenom cena, když se to vysere :D

Blix
27. února 2021, 21:58
0

Nedivil bych se kdyby bylo to elektricke ovladani víčka nádrže dneska levnější řešení než 4m bowden.

ro
rock
28. února 2021, 09:52
4

Zrovna u víčka nádrže je nesmysl jakékoliv dálkové ovládání. Neušetří to vůbec žádnou námahu nebo pohyb, stejně tam musím jít, když chci dát pistoli do ústí nádrže. A pak už je pohodlnější to otevřít venku na místě, než uvnitř hledat (a u některých aut doslova lovit) nějaké táhlo nebo čudlík.

Blix
28. února 2021, 21:52
0

U nás není ve zvyku nechat se obsloužit pumpařem. Někde jo. Jinak souhlasim ze je to blbost, miata má víčko nádrže na táhlo přitom na něj ze sedačky došáhnu :D

ro
rock
28. února 2021, 22:14
0

On si to může sám otevřít i ten pumpař...

Sc
Sch
26. února 2021, 22:35
1

Bezramová okna u automobilů s pevnou střechou.

reagovat
PachezZ
27. února 2021, 01:15
12

jsou jediný správný způsob :)
Zapomněl si tu větu dokončit...

su
sulcik_94
27. února 2021, 13:11
-1

v čem? Se staženým oknem to vypadá dobře jinak je to nahovno ve všem. Měl jsem a už nechci.

Le
Leo
27. února 2021, 07:35
0

Výsledek vývoje dveří u Tesly X je důsledkem faktu, že v Kalifornii nesněží.

reagovat
SamGenZ
27. února 2021, 08:28
-2

Nebo toho, že si majitelé Tesly před cestou dokáží své auto vytopit.

František Čáslavský
27. února 2021, 09:16
0

a odhrabat všechen sníh!

PepaSFI
27. února 2021, 10:07
2

copak o to, vytopit auto před cestou není až tak neobvyklá věc, já měl nezávislé topení v Trabantu, žádná novinka. Jen si tak říkám, kolik asi tak kilowatthodin sežere vyhřátí auta do té míry, aby z té střechodveřní skládanky zmizel všechen sníh. Když si představím jak je kolikrát problém otevřít a zavřít auto s normálníma dveřma, tak to musí být velká výzva. Ale to asi patří k věci, dělat dobrodružství z věcí které se jinde staly běžnou rutinou.

Vavris Vavrisovic
27. února 2021, 10:57
11

Nechápu, vytopit dokážu každé auto, nezávisle na tom, jaká má skla. Tu zahradní hadici lze dovnitř přece dostat různými způsoby.

beastar
27. února 2021, 12:46
5

Tak hlavně "vytopit" prachy za Teslu to mluví za vše. Pak to můžeš vytopit na zahradě tou hadicí, nechat shořet a máš vytopeno i v garáži... dost dobrý auto. Takový multifunkční.

Sa
Sato
27. února 2021, 08:28
4

Ten clanok mohol byt prakticky cely len o tesle. Velky centralny displej ako jedina ovladacia vec v aute, interierova kamera pre ku ktorej zakaznik nema pristup atd atd. Nehejtujem tesly, ich uspech sa da pochopit. Byvat v californii a zarabat tych 150-250k za rok tak si jednu tiez kupim. K potunenemu mustangu.

reagovat
Franz Kafka
27. února 2021, 13:27
8

Není celá Tesla problém který nebyl? Než přišel jeden nafoukaný jihoafričan a začal dělat auta byl docela klid. Mě se jeho podnikatelské projekty docela líbí sám podnikám hromadu let. I když vizionář asi nejsem a už ani nebudu, protože to co děláme je docela nuda a mimo jiné se to váže i k těžbě ropy:)) K věci podle mě prostě auta neměl dělat, tečka. Navíc logicky se obklopuje lidmi kteří jsou taktéž "vizionáři" a výsledek všichni vídáme denně. Neslícovaná, nespolehlivá auta s divnými nefunkčními řešeními. A to se bavím o nových autech. Ta ojetá to je no go vyloženě. Prostě když auta dělají lidé, co je nemají rádi. To je jako kdyby v cukrárně vyráběl dorty těžký diabetik začal je dělat čistě bez cukru a vydával to za objev, pokrok a začal arogantně považovat zavedené cukrárny za póvl.

reagovat
Autíčkový Jelen
27. února 2021, 23:54
4

Sám nejsem ani zdaleka fanoušek Tesly, některé "vizionářské" kroky mi přijdou přímo hloupé, ale tenhle příspěvek mi přijde silně mimo mísu. Kdokoliv kdo v současné době dokáže za cca 12 let vybudovat úspěšnou automobilku (Tesla sice možná není extra výdělečná ale její cena jako automobilky je obrovská) má plné právo auta vyrábět (jedinej další kdo to dokázal je asi tak McLaren).

Nejdříve ke spolehlivosti. Ano, je žalostné jak velké mezery mezi panely mají některé kusy, nebo jak jim padaly nárazníky, ale když srovnám tyto neduhy prvních tří modelů automobilky s některými konstrukčními hrůzami, které dokázali dovést do výroby hodně dlouho zavedené automobilky, tak to nakonec vlastně tak strašné není. Tím nechci říct, že to není obrovská chyba, ale kdo ví jak vypadaly první kusy první generace Mercedesu ML ví, že tohle prostě dokážou zdrbat i mnohem větší hráči.

Auta co dělají lidé co nemají nějak extra rádi auta. To je překvapení, kdo by to byl řekl, když auta jsou hlavně byznys. Vím, že je to smutné, ale automobilky nevydělávají na nás nadšencích, ale na lidech co doopravdy kupují nová auta, a ty z tak 90% nezajímá jestli to má ukecaný volant. Pro nás kdyžtak udělají jeden, dva zábavné modely a je hotovo. Toyota ještě před nástupem současného ředitele také nebyla zrovna automobilka kde vyráběli auta lidé co je zbožňují a nikdo si nestěžoval, tak proč u Tesly je to problém?

Celkově Teslu fakt moc nemusím, a kult okolo ní a Muska prakticky nesnáším, ale říct, že Tesla nemá na to dělat auta je podle mě vcelku nesmyslné.

MB
MBMB
28. února 2021, 01:20
2

Já na podobné příspěvky zpravidla ani nereaguji, protože jsou tak mimo na tolika úrovních, že ani nevím, kde začít, tak to radši vzdám. :D
Každopádně krátká verze reakce je, že kdyby Tesla neřešila žádný problém, tak by ani nikdy nevznikla, nepřežila a nezískala pozici, kterou dnes má.

St
Staromil
28. února 2021, 09:46
1

Nejlepší výrobek Tesly pro mne zatím zůstává gramofon NC500 a jeho následovník MC600Q, čímž jim do věčných lovišť posílám vzpomínku...:-))...a ještě to tak asi nějaký čas zůstane...

ro
rock
28. února 2021, 09:58
4

to MBMB:
A to je právě omyl. To, že Tesla přežila a získala pozici, jakou má, je výsledek geniality Muska coby prodejce a ideového guru. To ale bohužel s tím, že (a jestli vůbec) Tesla řeší nějaké problémy (nebo jen vytváří nové, které by ostatní mohli slepě kopírovat), nemá vůbec žádnou spojitost.

beastar
28. února 2021, 10:41
-3

MBMB: Ty na to ani nereaguj, protože ty o autech nevíš zhola nic. A o byznysu možná to, co si někde přečteš. Zrovna tady František by tě mohl doučovat, tak si zalez zpátky do knihovny a sní o elektrické budoucnosti. Ty ignorante. Už jenom z té tvé reakce je znát. Tesla je firma která měla kliku na dobu vzniku a příchod na trh byl ruku v ruce s propagací elektromobily. Když to auto prolezeš zjistíš že za ty peníze je to dost hrůza. Servis a zázemí kolem tristní. I když se zlepšilo. Musk slibuje a láká investory. Říká se tomu vizionář. Jiné jeho projekty jsou daleko zajímavější a skutečně mají asi vize. Auta to nejsou.

Jelen: Taky dost jednostranný pohled. Mimochodem auta vyrábí kde, kdo. Těch malých automobilek je víc. A v Číně dělá elektrická auta asi 12 výrobců. Tesla jede na vlně hypu a marketingu. Slušného. A jakési důvěry že jsou lepší. Oni tomu byznysu logicky věřit musí. Převratné to není tyhle firmy přišli a odešli už v minulosti. NSU, Talbot atd.

Ju
Junior
28. února 2021, 10:47
1

Jak píše býst. Musk s Teslou není žádnej pdnikatel a už vůbec ne "pan továrník". Šikovnej podomní prodejce, to je celý. Prachy to sype, ne že ne. Na BTC se teď asi povozil. Škoda, že fabrika na výrobu aut mu stojí. Skutečnost, že ho ti skutečně bohatí ještě nedotlačili do kriminálu za jeho opakovaný manipulace s akciovým trhem, jenom potvrzuje, že reálnou hrozbu pro MB a další koncerny Tesla vopravdu nepředstavuje.
Jednou to celý spadne. Nevsadím si na to kdy. Ale "fundamental" to fakt nemá.

Ju
Junior
28. února 2021, 10:50
3

A jo, kdybysme nežili v době, kdy se
1. poslední dělník ve šroubárně skládá milionářovi na auto, protože je údajně ekologický, a
2. zároveň si výměnou za nákup elektromobilu nedostal parkování zdarma a jinej rychlostní limit (což je prostě fakt lol), a
3. nemohl si (jako výrobce elektromobilu) prodávat ostatním výrobcům něco, co ti dala vláda zadarmo, za to, že vyrábíš elektromobily...

Tak už po Muskovi ani neštěkl pes.

Srovnání s McLarenem je urážilivý. Ty chlapi totiž vopravdu umí. A dali dohromady něco, co je konkurence schopný v tý nejvyšší kategorii, proti Lambu a Ferrari. To si zaslouží obdiv.
Tesla ne.

MB
MBMB
28. února 2021, 10:50
-3

rock: Do jisté míry to je pravda. Kdyby s elektromobily a technologiemi/přístupy odpovídajícími 21. století přišel někdo méně schopný než Musk, tak by takový startup nejspíš nepřežil. I Tesla, jak známo, měla dost namále.
Nicméně snad se shodneme na tom, že Tesla zároveň přinesla i technicky unikátní produkt. A tím oslovila jistou klientelu. Vznik Tesly umožnilo to, že automobilový průmysl jako celek byl poněkud zkostnatělý a neudržel tempo s dobou. A tenhle problém Tesla řeší. Zdaleka ne jen z hlediska pohonu. Kdyby tahle díra na trhu nevznikla, tak by jen těžko někdo postavil úplně novou automobilku na zelené louce a neprosadil se mezi velkými výrobci, kteří se svými rozpočty mohly snadno to samé udělat už dávno.

Ju
Junior
28. února 2021, 11:27
5

Tesla nereaguje na tržní poptávku, reaguje na poptávku pološílených byrokratů. Kteří nastavili pokřivené podmínky. Žádné "tempo s dobou".

PepaSFI
28. února 2021, 12:18
2

myslím že budem těžko hledat co je příčina a co následek. Že je Musk šílenec co se pouští do projektů co mohly skončit kolosálním průserem, to je bez debat. Než přišel s Teslou, elektromobilita byla okrajová záležitost bez zájmu. Vlastně se elektrika používala, kromě pár řídkých případů, jen na pohon pracovních strojů menší velikosti, vysokozdvižných vozíků, paleťáků a skladových přeprav. Muskovi se povedlo být ve správnou chvíli na správném místě. Technika dospěla do stavu kdy jde používat a nálada společnosti je ve stadiu kdy jsou lidi schopni dát nesmyslný peníze za něco co vlastně uživatelsky nepřináší žádnou výhodu ale je to in. Otázka je jestli rozmach elektrik není taky příčinou byrokratické ekologie, přitvrzování limitů prostě proto že to jde.

MB
MBMB
28. února 2021, 12:51
-5

PepaFSI: Ano, ta souslednost byla spíše obráceně. Nejdříve se trochu rozmohla elektrická auta (Tesla, Leaf, Zoe, později pár dalších) a až v reakci na to, kdy se ukázalo, že to jde, to začaly více podporovat politické strany, kterým to sedí do programu.
Zakládat firmu s business modelem, který by spoléhal na to, že za 10+ let budou někde platit nějaké regulace, je pochopitelně nesmysl. Samozřejmě že tím impulzem byla vidina, že lidi budou chtít kupovat auta podle jiného receptu, než nabízel kdokoliv jiný. A ten ten tam evidentně byl, protože v tom jistá klientela viděla víc výhod než nevýhod. Ale regulace jim teď pomáhají, to je jasné.

Sa
Sato
28. února 2021, 18:41
0

Pockat pockat, tesla ma nejake servisy? Kazdy kto da obtrel o burzu vie, ze tesla nie je automobilka ale tech company. Ked sa vam pokazi televizor tiez nejdete do servisu ale kupite si novy, zarucny servis vymena kus za kus, tak na co servis? :)
Ale inak sa tesly a muska zastanem, podla mna nieco dokazali, to cele sialestvo okolo nastalo az potom.

Jo
Josephus
01. března 2021, 22:05
-1

Teslu nezaložil žádný podomní prodejce ani jihoafrický programátor, natož pak domnělý vizionář či snad filantrop... To je "jen" najatý manažer, kterému Tesla z části patří za vydělané odměny.

Vo
Vosisko
28. února 2021, 10:27
-1

Nezlobte se na mě, ale autor článku zjevně trpí osedantně-kompulzivní poruchou. Není článek, aby se nenavezl do atmosfér. Jasně, malý přeplňovaný motor, aby měl vlastnosti slušný atmosféry, tak musí mít reverzní alternátory, tuny baterek, kompresory pro malý otáčky, vyvažovací hřídele a podobný vifikundace. Takový auto váží pak o plus mínus 200 kg víc než ta zastaralá atmosféra a ještě návdavkem je mnohem složitější konstrukce. A to se vyplatí. Takže to moderní auto, např Ford Fokus 1.0 Ekoněco má sice 125 koní, ale 1400 kg a dynamiku 20 let starý "šestnáctistovky" při minimální úspoře paliva! Jediný co automobilky nutí dělat tyhle opičárny je zasranej limit na CO2. Tohle není žádný progres! Tohle je vynucený a všichni za to zaplatíme!

reagovat
Jakub Pospíšil
28. února 2021, 11:05
4

Ne, to je bohužel úplný nesmysl. Chápu do jisté míry averzi vůči novým a složitým motorům, ale 1.6 ve focus mk1 74 kW rozhodně není mrstnejsi, než nový 1.0 mhev (114 kW psaných, na válcích naměřeno 129). S jednasestkou mám najeto kolem 20 000 km, novou mhev jsem testoval před pár týdny a najel asi 900 km. Ba dokonce bych si troufnu říct, že hybrid je dynamický lepší, než dvoulitrovy mk2 107 kw(toho zase nedávno provozoval kolega Machač).
Tahle moudra od stolu absolutně degradují jakoukoli diskuzi na téma nové vs. staré, protože drtivá většina lidí, jež za stará auta orodují, zná nová jen stylem "psali to na netu", případně "kamarádův kolega z práce má tetu, ta to má a říkala, že to je blbý".

-
Komentář upraven 28. 2. 2021, 11:09:48

Mechanik
28. února 2021, 12:56
-1

Ono ani nejde o tu mrštnost, ale o to že to auto je zbytečně složitý a ve finále to nikdo nechtěl, tak proč to vyrábí? Nějaký CO2 regule, dyť je to blbost, vic toho naprděj krávy co pak sníme. By mohli potom přijít s tím že maso budeme jist jen dvakrát týdně a nakonec by mi to dávalo větší smysl.
Je lepší vyrobit auto co bude v pohodě jezdit dvacet let nebo auto co za pár let nemá cenu opravovat a půjde do šrotu, navíc ani ty baterky neumí recyklovat??

Vo
Vosisko
28. února 2021, 13:31
-4

Čéče, vy jste klasický příklad svazáka moderní doby. Přesně takový tu byli v padesátých letech, co tvrdili, že všechno progresivní je lepší starého. No a po 40 letech jsme vrátili s velkou slávou zpět k původnímu státnímu zřízení. Tahle moudra od stolu... Vůbec nevíte kdo jsem, vůbec nevíte co mám v garáži, nevíte vůbec co dělám. Nevíte nic a nic nechápete. Bavíme se o mo-to-rech! Tvrdit, že atmosféra je technika našich dědů je blb. Bez pardonu! Koncepčně je ten přeplňovaný motor furt, tedy stále, ten stejný motor. Pro vás svazáky. Píst, ventil, vačka a tak. Dobře udělaný motor je hodinářská práce, o tom něco vím! Už jste někdy vyvažoval ojnice na lékárenských vahách? Jak píše Mechanik, nikdo to nechtěl! 90 % lidí vůbec nezajímá co má pod kapotou, ty chcou spolehlivě a levně dojet z místa A do místa B. Tím levně, není myšlena jen spotřeba, ale i údržba a pořizovací cena auta! A pak taky, že si s údržbou poradí Lojza od vedle. Honit dynamiku složitě elektrikou u mizernýho malýho motoru a vydávat to za moderno může fakt jen svazák. Jediný smysluplný progres u spalováků za poslední léta je elektronikou řízená distribuce paliva a zapalování. Ostatní je na hovno.

beastar
28. února 2021, 13:54
3

Lol, for sure. Vždyť má ten 25 lety svázák pravdu. Půlka z vás co píšete o nových motorech jak jsou složitý. A podobný plky z papíru, tak jste většinou nový auto viděli max na obrázku. A nebo Pepa říkal že to koupil a stojí to za hovno. Kolik si vlastnil a řídil nových aut.. A kolik starých atmo motorů... :)) A tvl dynamika i spotřeba je jinde rozhodně u nových motorů. Já mám teď osmiválec Maserati z roku 08 a taky třeba čtyřválec dvoulitr turbo starý rok.. A rozdíly jsou mamutí :D Prostě starý atmo.. Jo něco do sebe to mělo ale dnešní malý turba rozhodně nejsou tak hrozný jak část neznalých lidi píše. A technika dedů to je.. Byla není tam psáno jen..

Honza Hamster Křeček
28. února 2021, 15:59
4

Ja nikomu jeho stary vuz neberu a o nejake ekologii nebo honbe za emisemi jsem nikdy nepsal a paat ani nehodlam, bo me to nebavi.
Nicmene vsem, kdo tak kritizuji moderni motory a slozitost jejich techniky bych doporucil : zkuste si to. Nekde si to auto pujcte, svezte se, podivejte se pod kapotu. Turbo neni nic sloziteho, je to jen vrtulka. Elektromotor je dokonce uplne primitivni soucastka a v pripade mildhybridu nahrazuje starter, coz je (svete div se) taky elektromotor.

Svezte se tim, at vite, jak to jezdi. Potom mi prijdte rict, ze pro normalniho ridice, co se chce hlavne pohodlne dostat z bodu A do bodu B, je lepsim resenim stary atmosfericky motor...
-
Komentář upraven 28. 2. 2021, 15:59:50

Jakub Pospíšil
01. března 2021, 08:34
4

Proč bych měl vyvažovat motor na lékařských vahách, když na to máme dnes mnohem přesnější automatizaci? To že si s autem poradí Lojza od vedle stejně ve většině případů dopadá tak, že to "tak nějak zaflikuje" a pak jsou vesnické ojetiny v takovém stavu, v jakém jsou. To je přesně to žehrání po stodvacítkách, na kterých si "člověk udělal všecko sám", ale ve finále si pamatuju jen spousty aut pospravované tak, že to sice tak nějak jezdilo, ale když si to člověk chtěl půjčit, dostal půlhodinovou nalejvárnu stylem "na tohle nešahej, tohle nefunguje, tady je potřeba trochu zabrat, tady na tohle je tady gryf a tenhle plech zakrývá díru v podlaze". Myslím, že do svazáka mám z redakce skoro nejdál, věkový průměr mnou provozovaných aut je 20 let (i když je teda pravda, že nemám žádnou "klasickou atmosféru"), mám starší auta docela rád a mrzí mě, když zbytečně končí na vrakovištích, ale vyzdvihovat u nich to, že se v nich už stihnul povrtat každej jouda, případně tvrdit, že jsou rychlejší a uživatelsky příjemnější, než soudobá produkce, to bych si věru netroufnul... (protože to je blbost).

krab
01. března 2021, 09:09
-3

Koukám, tuhle diskuzi tady úplně zbytečně hrotíte a nějakej rozumnej komentář jste poslali do kopru, zbytečně asi všichni. Za první Hamster úplně nepochopil proč Mazda vyrábí motory jak je vyrábí a ten jeho příklad s problémem který neexistoval zrovna na motory skyactive nesedí. V Mazdě jde inženýrům o efektivitu spalování, ale hlavně taky o reakce motoru na řidičovy podněty a celkový projev. A je to i chytrý marketing, protože Mazda přiláká přesně ty zákazníky, kteří nechtějí tu uniformitu tří a čtyřválcových turbomotorů. Téhle značce v tom snažení docela fandím.

Když už, tak se bavme o něčem rozumným. Já jezdím vším možným ... ve vlastním autě turbomotor nemám a nejspíš ani do budoucna nechci. Ale současně neříkám, že by to bylo špatný řešení, znám mraky turbomotorů, kde se mi jejich projev líbí. Dokonce jsem si i takových pár v minulosti koupil. Víc se mi líbí přeplňování kompresorem, ale to je drahý řešení a nevyniká nízkou spotřebou, tak se až na výjimky nepoužívá. Vlastně si kompresorem přeplňovaný motory Toyota může dovolit (do letoška - páč to končí) instalovat Lotus, protože jejich auta jsou lehká a tím pádem celkově nesmírně efektivní. Dokonce mi ani nevadí řešení elektro-benzín (s atkinsonovým cyklem) u Toyoty, protože jim ten systém už leta výborně funguje a pořád se zlepšuje. Je to rozumný řešení za použití baterie, která současně neváží přes čtvrt tuny jako v některých plug inech nebo elektro ... potom tu řídíme 2.5 tunové osobní náklaďáčky s dojezdem 250 km a říkáme tomu budoucnost :-D U Toyoty a Lexusu ten hybrid funguje, snižuje při vhodným jízdním stylu spotřebu na zajímavé hodnoty a neubírá na komfortu. Zkrátka nemusí se to externě dobíjet aby to fungovalo jak bylo zamýšleno.

Klidně se přiznám, že třeba nemám rád diesely. To mi nevonělo nikdy, ale zas kdo jezdí hodně tak pro něj jiný řešení logicky není a v nich nastal až do nedávna, kdy se to vývojově prakticky zařízlo extrémní pokrok.

PS: pro mě je subjektivně dneska nejlepší motor Lotus Twincam 1600 co mám v Elanu, ale nebudu to cpát jako obecnou pravdu, protože to tak není. Třeba novej tříválec 1600 turbo v Toyotě GR Yaris má více než dvojnásobný výkon ze stejnýho objemu a pravděpodobně i při dvojnásobný výdrži mezi nutností nějaké GO. Celá věc je o tom, že staré motory máme rádi z pohledu zážitku a radosti, když to člověk slyší nastartovaný na těch weberech a užije si čistý a přesný reakce. Tomu ty nový neumí konkurovat a je to i logická věc. Nemá smysl se tím nějak frustrovat. Někdo má rád starší klasickou mechaniku a ví proč a jinýmu kdo to nezažil to ani nemůže dojít proč tomu tak je...

beastar
01. března 2021, 09:58
1

Mě se líbí třeba Trophy 300 1.8 turbo emise nižší jak ta stará V8 (když jsme u toho) 221kW/420 N.m. točí to 6.000 a z stovku udělá za necelých 6s. Já bych docela chtěl vidět nějakou starší atmosféru 1.8 s takovými parametry:D Když si vzpomenu na starou dobrou 1.8 koncernu VW jak to zoufale nejelo a žralo 10 litrů ve všem a furt... S A4 to ještě docela hýbalo, aaaale. Jako jo R6 BMW fšechny starší mají duši a jsou naprosto skvělý i v režimu z bodu A do B. Starší emérický atmošky mají ten svůj hrubý projev a jsou prostě sexy, ale žere to jak hovado (většinou) a kdovíjakou dynamiku to taky nenabídne. A zrovna Ecoboost ve Focusu je velmi dobrý turbo-mini motor. Možná to nemá tak klidný projev atd atd. NIcméně dlouhodbě za 6l se s tím dá a právě na jídy z A do B je to konstruovaný skvěle.

Já nikomu neberu vášeň pro atmo motory a starý auta. Porovnávat ale starý spotřební auta (1975-2005) s modernější produkcí od 2015 třeba to je nesmysl a starý auta nikdy objektivně lepší nejsou právě pro ty obyčejný uživatele kterých je většina. Z mého současného auta starého co provozuju teď by se totiž uživatel dávno posral v kině a chtěl by to honem prodat. A jak vždycky s oblibou píšu chtěl by si dělat obchoďáka co ti dá novej služební Favorit, nebo Fabii (?) A to nemluvím o tom, že blíž je tomu Scala.

Ka
Karda
01. března 2021, 14:46
2

Zajmavé, že nikomu nestýská po atmosfércké naftě :-)

Jinak jsem nedávno najel 900 km s Mazdou CX-5 2020, dvoulitr benzín, manuál. V tomhle případě musím dát názoru v článku za pravdu. Ten motor mi v tom autě neseděl. Po měste dobrý. Dá se s tm normálně rozjet a člověk nemá pocit, že by plyn ovládal gumovým špagátem. Ale na dálnici nic moc. Do kopců je občas nutný z šestky podřadit jenom abych se udrželo dálniční tempo. Vytočený motor nemá nějak extra zvuk a spíš to obtěžuje posádku. Kdo tohle chce v SUV?

Je dobře, že někdo ještě atmosféry dělá. Dokážu to pochopit v menších autech (třeba minulá Mazda 3 je boží), ale pro BFU jsou dnešní přeplňovaný motory lepší.

Vo
Vosisko
01. března 2021, 16:38
0

Se musím přiznat, že jsem to malinko hrotil schválně. Diskuze je pak ohnivější a snese se víc argumentů. Nicméně, stejně jste mě moc nepřesvědčili. Každý máme díl pravdy. O tom žádná. Jinak chlapci, nemějte starost, moderní auta mám projetý, sem si zrovna jedno nový koupil. A tady se musím přiznat, že po pečlivém výběru Mazdu 6 2,5l. Já jsem zastánce, že v jednoduchosti je sílá. Je sice pravda, že turbo je taková vrtulka, ale... A to už Hamster nedořekl, co všechno je tam navíc, aby ten "turbotříhrnek" dobře fungoval. Ono to není, jako dřív, kdy se rozřízlo potrubí a vrazil se tam "vesgejt". Všechno je to podřízený jedný věci. CO2. Všechny ty elektriky jsou tam jen jako náplasti na nevíhody těch malejch turbomotorů a zároveň, aby tosplňovalo limity CO2. Mě turba moc až zas tak nevadí, já je mám docela rád. Kdysi jsem jezdil Ford Escort Cosworth v první generaci, ještě s velkým turbem. Ty vole, to bylo něco. Tam jsi musel přídávat už 100m před zatáčkou, aby jsi ji projel pod plynem. Takový to turbo mělo zpoždění. Jenže to bylo auto kterýmu si ty, musel dokázat co umíš. A když ses to naučil, tak nebe. To nenebylo jako dnes, kdy všechny auta jsou zglajchšaltovaný pro kdekterýho joudu. Teda, ale žralo to jak buldozer. Si tankoval co dvě stě km. Takovouhle bestii už dnes nekoupíš. A o tom to je, o svobodě volby. Ještě k tomu servisu. Jak každej jouda? Oni někteří ty joudové a Lojzové mimo značkovej servis jsou totiž, třeba frajeři co maj na ponku zrovna rozebraný motory ze soutěžáků a váží na lékarnických vahách ojnice, protože žádná automatizace ti toleranci na čtyřech ojnicích neudělá jako lékárenská váha. Nesmíte v těch autech jen jezdit, musíte si taky někdy stoupnout za ponk.

krab
01. března 2021, 17:08
-3

Vosisko, jo, teď už to zní líp :-D ... osobně jsem taky jen mechanik amatér a učím se věci na pochodu, i když se celoživotně hrabu ve veteránech, ale sebekriticky vím, že spoustu toho neznám a nechám radši zkušenějším. Tady na tomhle webu je to poslední dva roky dost o tom modernějším a technika se úplně odborně neřeší nebo jenom tu a tam někdo přijde a ví ... třeba Vojta u Alfy Romeo apod... jinak je to takovej kecací koutek mimo facebook, pro chlapy co si píšou rádi klidně ještě takhle komentáře přes web, což už taky nebejvá zvykem. Cosworth je pecka a můžu potvrdit, že naučit se to auto nebude lehký a to je právě to, co se mi právě taky líbí. Ale pozor, zase to nechce házet vše do jednoho pytle. Ono ty nový sportovní auta taky nemůže řídit úplnej blbec bez pudu sebezáchovy, to taky umí zle dopadnout. Já se některejch novejch rychlejch aut bojím víc než starý klasiky, která ti přímo říká co se autu libí a co už se začíná nelíbit.

Zajímavej je třeba tady pohled Beastara, se kterým si tu dopisujeme často a jak kdybychom se prakticky znali a to je člověk, který třeba dřív uměl zajet erzetu na hobby rallye s autem typu já nevím Ibiza 2.0 GTI nebo s Feldou a dneska brázdí okresky s novým Méganem Triophy a je z něj dlouhodobě nadšenej. Už tam má pádla a hromadu elektroniky a nevadí mu to. Já tenhle typ aut rád vyzkouším a typicky po svezení uznale pokývám hlavou jak pěkně to funguje a jak nesmírně rychle to peláší, ale radši si zpátky nasednu do svejch obstarožních sporťáků, kde si tu jízdu užívám líp.

Další věcí je, kde člověk jezdí, kam jezdí , jak často ... na rovinu, když budu muset ročně nakroutit 40 tis kiláků, tak se asi taky uživatelsky nechám "překecat" do něčeho co má automat a nějakej turbomotor. I když zrovna Mazda 6 2.5 litr by bylo ideální a elegantní řešení jak si vybrat trochu jinak než uniformně. Zrovna tak, když se budu chtít rozmazlit autem na dlouhý cesty a budou na to prachy, tak třeba takový Lexus LC500 s atmosférickým V8 je prostě paráda. On v podstatně levnější sféře bude nesmírně příjemnej i Mustang 5.0 V8 , pro tu elementární radost z auta, zvuku motoru a současně i pro dlouhodobou výdrž relativně jednoduchý techniky.

Atmo nafta ... jo, to je fakt, to se asi nikomu nestýská, ale loni nebo kdy to bylo jsem měl možnost pojezdit s W115 220D a byl to náhodou zážitek co si pamatuju dodnes ... a příjemnej zážitek. I když v reálu bych si tenhle starej mercedes představoval daleko radši s benzínovým šestiválcem, to má sakra jinou kulturu chodu i výkony.

Vo
Vosisko
02. března 2021, 17:31
-1

Máš pravsu Krabe, odborně se to tu moc neřeší, což mě mrzí hlavně od kluků co píšou články. Já mnohndy čtu tady spíš diskusi než článek a zrovna i kvůli tobě. Máš ten správný nadhled a rozhled. Moc tu nepřispívám, ale čtu vás rád. Je to tu o něco lepší než jinde. Já v motoristyckým sportu vyrůstal a ještě dnes si s tátou nějakou tu dědkovskou rallye sjedu. Právě proto mě mrzí, že ty mladíci tady jedou hodně po povrchu a příde mi, že za moudra od stolu padají hlavně z nich. To že si sjedeš hromadou aut a počteš katalog výrobce z tebe lepšího znalce neudělá. Ono ani spousta těch inženýrů z vývoje nakonec praxi nezná. Když sedíš na závodech s těma dědkama ( ale i mlaďochama ) z dílen co připravujou soutěžáky, nebo třeba tuní Hondy, nic dobrýho o součastný technice neslišíš. No nic. Naskytla se dnes příležitost dát si pár km ve vostřejším tempu s novou Mazdou 3 s technologii starejch dědů. A super! Parádní kára. Jenže! Jako všecko dneska M-Hybrid. Takže těžká, trochu jí to ubralo na živosti oproti přešlé generaci. Krásnej lineární zátah a to řazení. Vůbec nevím proč bych měl chtít tříválec v turbu. Řídil jsem třeba Audi A3 s litrem o 110 koních a nevidím nic co by na tom bylo lepšího. Akorát ten odpich byl trochu lepší, jo a víc žralo.

beastar
02. března 2021, 19:10
0

Nevím no. Já sem třeba vystřídal aut hromadu, prodávám je, závodil sem skoro deset let, jezdím na okruhy, znám se s lidma. Mladej kluk už taky úplně nejsem:D Třeba asi jako ten Krab. Nebudu se vyjadřovat k lidem co tůní cokoliv natož Hondy. Atmosférický motory mi nevadí a pár sem si jich taky pojezdil. Jenže je rok 2021 technika je trochu jinde. Elektromobil mi do baráku ani po vyzkoušení dvou už nesmí. Starý pořádky mě baví. Zabednenost a vzpomínání na to jak bylo dřív vše super je ale trapnost a hloupost. Nemyslím si že je třeba obhajovat Mazdu:D Každej ví že to jede na hovno ale většině lidí to stačí asi jako ten litr trivál o 110 kW.

Jak říkám já teď chvilku mám 1.8t v kombinaci s edc automatem a 4controlem a to auto je skvělý a ne v módu z a do b. V módu z A do kosmu a zpět. Tak proč bych měl brečet po čtyřválcove atmosféře.. V ničem to není lepší a hlavně ani nebylo.. Než udělá nějakej Honda fanoušek na svým supr tajp aru z roku pod na mě z boku 300hp a mamutí n. M. dám mu pusu a dort. Atmosféru mám osmicalcovou to čemu se říká vole poctivý motor... Má to zvuk, zátah, výdrž ale...

Vo
Vosisko
02. března 2021, 21:06
0

Však v podstatě nejsme ve sporu. Mě se po starejch časech nestejská. Jenže ty přítomny a budoucí časy musí mít nějaký racio. A řídit 2 tunovej složitější křáp plnej baterek s malým motorem, kterém je drahej jak hovado a když ho pustíš škarpy tak za rozum absolutně neopravitelnej. To mě nepřijde jako dobrej nápad. Umíš si jistě představit co by sme měli za káry, kdyby tu nebyly ty zkurvený limity CO2.

krab
02. března 2021, 22:03
-3

Jako co je evidentní a je to vidět i tady na webu a vlastně na spoustě místech kdekoli jinde okolo aut, že už prostě mizí takový to řešení a debatování aut jako strojů, kterým chceme rozumět a leccos si na nich sami i udělat, ale diskutuje se spíš už jen takový to uživatelský. Ale ono je to i logický ... člověk by si třeba říkal, že tu bude rozsáhlejší debata o maserati z blogu anebo přijde víc fanouškovských témat, přitom vidím, že je tu docela zájem a frmol kolem elektrogolfu a plug in hybridu.

Je fakt, že jsem si to teda taky přečet, zvědavej jsem byl to ne že ne, ale že by mě tohle směřování aut nějak těšilo, to se říct nedá. Jinak já jsem rád, že mám kolem sebe ale pořád fajn lidi se kterými si o těch starých nebo klidně i nových ale zajímavých kárách pokecáme vcelku hezky.

H_F
13. května 2021, 23:20
1

beatstar
4valcova atmo s2000 se stock motorem a jen mirne pofackovanym podvozkem, lamelakem etc., nebo treba i zrovna otunena eg6 s atmo k20 na okruhu v klidu pojede uplne vsechno, co si kdy vlastnil nebo vlastnit budes, nebo o cem jen mokre snis, sestimsmir

tady mas cca 300k N/A S2000 vs WRC rallye special



tady 2l 4valcovou 280k atmosferu, ktera zajela na okruhu lepsi casy, nez nejrychlejsi hypersporty
kdyby se tam vypravilo pagani, nebo jak se ty tvoje oblibeny testoviny s baden-wurtenberskou naplni jmenujou, tak dostane naloz jakbysmet
Tsukuba 0:56.5s

SamGenZ
28. února 2021, 19:19
1

reagovat
St
Staromil
02. března 2021, 00:07
1

Super...vytvoříme problém, vyřešíme ho skvělým, složitým a náležitě drahým způsobem, za den spotřebujeme na otevírání a zavírání dveří větší část kapacity baterie ( samozřejmě s nadsázkou), odprezentujeme ho za úžasu výskajících nadšenců ( co na tom, že na nastupování a vystupování si budeme muset asi vytvořit denní časové rezervy...:-)))..).... a do manuálu pak malým písmem napíšeme, že nedoporučujeme nastupovat a vystupovat za deště...:-)))... Ale jo, do garáží dobrýýýýý...!

MB
MBMB
02. března 2021, 02:06
0

Zas nemá smysl to vnímat tak, že tam tyhle dveře dali kvůli těmto situacím. Ano, má to i nějaké výhody, stejně jako nevýhody, kterých je nejspíš i víc, ale z 99% to tam je jen jako cool prvek, který má to auto udělat zajímavějším.
Mimochodem Musk se nechal slyšet, že s modelem X to trochu přehnali, snažili se do něj nacpat až moc věcí a dost si tím zkomplikovali situaci na mnoha frontách. Speciálně ty dveře jsou věc, na kterou by se býval zpětně vykašlal.

ro
rock
02. března 2021, 06:49
2

Noo, to by udělal chybu. Je to sice na nic (jak přesně by mi to coby řidiči v téhle situaci pomohlo nastoupit a odjet?), ale je to wow. Bez těch dveří by Model X byl jenom vizuálně nezajímavej, přetíženej, užranej ocucanej bonbón s divným vnitřkem.

(Takhle je to vizuálně nezajímavej, přetíženej, užranej ocucanej bonbón s divným vnitřkem se zajímavými (nicméně nepraktickými) zadními dveřmi).

SamGenZ
02. března 2021, 09:41
0

Staromil: Na střeše jsou senzory. Pokud auto stojí pod nízkou překážkou, dveře se neotevřou.

Mechanik
02. března 2021, 18:54
0

Takže si otevřeš okénko a vypadneš z toho jak z tanku :-D

beastar
02. března 2021, 19:13
1

Vylezes poklopem v podlaze jak v t55:D Nebo to dáš na zákaz vedle parkoviště a počkáš až to odtahnou. Zase to ale umí hrát hudbu a má tajdlencty technologie... Že

St
Staromil
02. března 2021, 21:45
0

No právě, často v projektech v garážích taháme nějaké rozvody a pod průvlaky se sotva vejdou trubky. Dodávky už třeba někdy nemůžou parkovat všude, úspěch je, když všude alespoň projedou. A pak dorazí nějakej nadšenec s křídlama a ani zezadu nevyleze...:-)))..
Takže příležitost vyřešit problém...ten poklop je jasná volba. Pak zase budou ale muset přemístit část baterek a jedeme s vylepšeníma dál...:-))... trochu přeháním, ale nedá mi to trochu se v tom porejpat....



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem