Od loňského roku musí být každé nové auto v EU opatřeno takzvaným inteligentním asistentem rychlosti – ISA neboli Intelligent Speed Assistant. Nařízení se týká všech nově homologovaných vozů (to je důvodem, proč váš nový služebák tuto vymoženost zatím nemá), od 7. července 2024 však bude tvořit povinnou výbavu každého prodaného nového auta. Prý se jedná o největší průlom v automobilové bezpečnosti od zavedení bezpečnostních pásů. A mně nad tím zůstává rozum stát….
Poprvé jsem se s průlomem setkala na předváděcí akci Lexusu před pár měsíci. Při každém překročení rychlosti mě auto vyplísnilo protivným zvukem a bohužel jsem během jízdy za živého boha nedokázala zjistit, kde se ten zatracený troll vypíná. Pomohla až rada zástupců značky, kteří už měli cestu nachozenou.
Jelikož jde o vaše bezpečí, holenkové, budete muset funkci vypnout po každém nastartování, stejně jako dneska třeba start-stop nebo u některých aut lane-assist. A bude ještě líp. V jednání jsou totiž další stupně, které budou zajišťovat bezpečnost na silnicích a mír na planetě ještě účinněji. Co byste řekli třeba na zpětný tlak proti noze na plynovém pedálu nebo na to, že auto po dosažení nejvyšší legální rychlosti prostě nebude zrychlovat? To bude na silnici vzorných a bezpečných řidičů!
Nebudu znovu začínat rant na téma rychlosti jakožto alfy a omegy bezpečné jízdy, toho už se velmi pěkně zhostil Honza. Berte to spíš jako zářný příklad asistenčních systémů, které v autě otravují vzduch. Skoro jako by se snažily řidiče od dalšího cestování autem nadobro odradit. Jsem si samozřejmě vědoma faktu, že člověk je tvor konzervativní a většinu novinek přijímá a priori s nedůvěrou. Vsadím se, že když se zavádělo povinné ABS, našlo se hodně takových, co protestovali, žehrali na establishment a poukazovali na brzké zakrnění řidičské schopnosti správně brzdit. Snažím se tedy nepanikařit a spíš si počkám na další vývoj. Koneckonců ani se zmiňovaným start-stopem to nakonec není tak zlé, a to jsme z něj zpočátku taky padali do mdlob. Část automobilek už se naučila umístit tlačítko pro jeho vypínání někam hodně na oči, o zbytek se nejspíš zanedlouho postará definitivní vyřazení aut se spalovacím motorem…
Ani vzpomínaný Lane-assist nepatří k mým oblíbencům, jakkoli na tom velkou část viny nese skutečnost, že ho málokdo umí dobře naladit. Prát se s volantem mi není příjemné tak nějak z principu, navíc zkušenost opakovaně potvrzuje, že se na tohoto pomocníčka – zejména v nestandardních situacích – nelze spolehnout. A na co je asistent, na který se nemůžete spolehnout? Ano, přesně na to.
Ne všechny jsou tak zlé
Ale pojďme se podívat na asistenty, které vnímám naopak pozitivně a které mi dokáží cestu zpříjemnit. První a nejmilejší z nich je adaptivní tempomat. Zajímavé je, že klasickému „hloupému“ tempomatu jsem nikdy moc na chuť nepřišla. Možná jsem jen jezdila málo dálkových tras, možná jsem jezdila v prostředí, kde člověk stanovené tempo zkrátka nemá šanci udržet (což je dneska bohužel i většina dálnic), takže tempomat nemá smysl pouštět, každopádně to pro mne byla funkce zbytná a snadno oželitelná. Ne tak jeho chytrá varianta. Právě na silnicích, kde je velký provoz a často je třeba přizpůsobovat rychlost okolním vozům, je ACC neboli Adaptive Cruise Control velmi vítaným společníkem.
Možná už stárnu, ale to neustálé zpomalování, zrychlování a číhání na to, kdo mi zas bez blinkru přibočí přímo před auto, mě prostě obtěžuje, zvlášť když mám za sebou náročný den. Ne že bych snad chtěla využívat ušetřenou pozornost na aktivity, které nesouvisejí s řízením, ale frustrace z okolního provozu se mi zvládá líp, když na něj reaguje auto, nikoli já. I zde samozřejmě záleží, jak je systém naladěný. Některé brzdí příliš prudce a stejně prudce zrychlují, což ve výsledku nečiní jízdu moc příjemnou. Situace se ale každým rokem zlepšuje, a jak automobilky technologii zdokonalují, jsou i chytré tempomaty chytřejší a tím pádem důvěryhodnější.
Za užitečnou věc považuju třeba i hlídání mrtvého úhlu. Sice se nestává moc často, že by ji člověk opravdu využil, ale když už, může to zachránit zadek. Nevíte, jestli už něco podobného vymysleli i pro motorky?
Z novějších trpaslíčků, kteří se v autech více objevují až poslední dobou, musím zmínit Rear Traffic Alert neboli kontrolu příčného provozu při couvání. Všichni totiž známe situaci, kdy není šance vidět, jestli něco jede, nebo nejede, a zrovna nemáte v autě nikoho, kdo by posloužil jako závozník. Musíte se zkrátka pomodlit a pomaličku couvat.
Poslední pochvala bude patřit nočnímu vidění. Netuším, jestli se na jeho funkci dá zcela spolehnout a vlastně ho asi k životu nepotřebuju. Ale baví mě pozorovat srnky na kraji silnice.
A teď předávám slovo vám. Které asistenční systémy vám pomáhají s každodenním cestováním a které byste nejradši vyškubli z hlubin palubky a zapálili, ideálně i s člověkem, který je vymyslel? Diskuse je vaše.
13. září 2023, 07:12
0
Měl bych si už koupit něco novějšího, ať už můžu začít zkoumat ty asistenty. Zatím nadávám jenom na trotly, kteří neuměj (asistent v těchhle případech asi nepomůže).
13. září 2023, 08:31
3
Co teda nechci a velmi těžko se s tím budu smiřovat, přijde-li v nevypnutelné variantě, omezovač rychlosti podle lokální maximálky.
13. září 2023, 09:31
2
Ad to ABS - samozrejme ze to tak bylo (to jsem tak stary?!) a dokonce si pamatuju auta kde bylo ABS vypinatelne a jak ho za pekneho pocasi clovek radeji vypnul, protoze zabrzdil opravdu rychleji bez nej... dnes uz to rizeni a senzorika je tak daleko, ze bych chtel videt clovek, ktery lip funguje bez nez s ve vsech situacich konzistentne. A to se uz vubec nebavime o elektrovehiklech.
drzeni v pruhu - to naprosto souhlasim - na dalnici na dlouhe cesty s jasnym znacenim super, ale porad se jeste najdou vyrobci a situace kdy si to vezme jako caru nejakou dilataci v asfaltu, to je potom radosti na starem belidle...
dodrzovani maximalni rychlosti / povinny limiter - to by me zajimalo, jak to bude fungovat, specialne v pripadech, kdy system cteni znacek usoudi, ze ta 30 vedle dalnice vlastne patri k ni. Ze 160 (neironicky nemecka dalnice) vyhazujeme kotvy a vsichni ostatni at maji v kufru nahradni pradlo... Nestava se to casto, ale zase - ruzne auta maji ruzne vrtochy...
Obcas mi pripada, ze lidi, co designuji narizeni, vyhlasky a zakony by meli obcas vykrocit do sveta, klidne i dal, nez 50km od Bruselu, Prahy nebo snad i Budina. ale tak to neni jenom izolovane na cesty, nebo?
-
Komentář upraven 13. 9. 2023, 10:40:18
13. září 2023, 09:43
1
Moderní ACC je super, ty starší (co se neumí sami znovu-rozjet a vypnou se pod 30km/h) jsou jen ok na dalnici nebo hlídání rychlosti po městě...
Active Braking System u Mercedesu mi jednou nejspíš zachránil přední nárazník, když jsem byl natočený do křižovatky vpravo a zleva mi poslal "achmed" dodávku odněkud z chodníku... medvěd to zašlápnul za mně, achmed byl nadšený, že stihne dát další šíšu a já nemusel řešit pojišťovnu...
Co nemusím jsou od výrobce "vychytávky" typu: chcípnutí motoru při otevření dveří, zatažení ruční brzdy při podobných scénářích nebo blokování zavírání kufru... chápu, že to někdy někomu může pomoct, ale...
ABS - vypínání na palubce bylo téma, stejně tak, věčné debaty, jestli ten či onen zastaví lépe s či bez... zkuste si někdy vytáhnout pojistku a jděte se na mokru/sněhu projet... myslím, že sebevědomí vezme za své :-)
13. září 2023, 10:22
0
ABS - má smysl, auto při krizovém brzdění pokračuje rovně, neskončí v hodinách a nenarazí bokem do překážky.
ASR/kontrola trakce - u výkonějších aut má smysl. s kdejakým fwd hothatchem se průměrný řidič rozjede rychleji s kontrolou trakce než bez ní. v běžném provozu ji nechávám zapnutou, vypínám pouze když si chci zablbnout
tempomat - hloupý neadaptivní - mám ve všech svých autech, na dálnicích používám, mimo dopravní špičky to je OK, s ACC zkušenost nemám.
line assist - mám ve fordu na dálnici a širokých silnicích funguje bez výhrad, ford má tlačítko na páčce blinkru kterým se snadno vypíná při sjezdu z dálnice.
parkovací asistent/samočinné parkování - občas to je fajn, když večer dojedu domů po náročném dni a je tma, tak to usnadní parkování.
parkovací kamera - není to úplně asistent ale když střídáte více aut a některé mají i pevné tažné tak je to pomocník k nezaplacení.
asistent dálkových světel - ve fordu funguje dobře, spokojenost.
startstop - k ničemu, vypínám po každém nastartování.
ESP - všechny auta co mám jsou předokolky, 10 let jsem měl auta bez esp, naučil jsem se že se brzdí před zatáčkoum ne panicky v zatáčce. esp mi do řízení nehrabe, při běžné jízdě ho nemám potřebu vypínat.
Limiter rychlost - ve fordu co mám jde zapnout, po každém nastartování je defaultně vypnutý jako tempomat a je to dobře protože je to systém nahovno a řídí se s ním velice nepříjemně, šlapete na pedál a ono to nejede a nevíte proč když kuře nesvítí a auto v nouzovém režimu není.
13. září 2023, 10:48
1
U toho ABS bacha - to co většina lidí podceňuje je to, že moderní ABS obsahuje i EBD - electronic brake distribution system. To znamená že tam není žádný mechanický proporcionální ventil na nastavování brzdného poměru předek/zadek. A když u takového systému vypneš ABS pojistkou, tak to naprd bude fungovat nejen kvůli tomu, že ABS nebude pulzovat, ale dost pravděpodobně i proto, že to bez EBD bude silně rozvážené. To EBD v tom dělá opravdu půlku práce (jak je třeba zajímavé vidět na Alfě 164, kde bylo staré ABS a mechanický proporcionální ventil a Alfě 166, kde je EBD v moderním ABSku)
14. září 2023, 10:58
0
poprve slyším že vůbec nějaké auto mělo abs a zároveň proporcionální ventil, u VW všechny auta s abs z důvodu úspory nákladů neměli mechanický proporcionální ventil.
14. září 2023, 12:24
0
Skopy: Hele překvapivě i MX-5 NB má to samé - taky má ABS ale k tomu pevnej proporcionální ventil u brzdového válce. U té 164 to je průser v tom, že ten proporcionální ventil je ještě ovládanej podle zdvihu zadní nápravy a funguje hrozně debilně...
14. září 2023, 15:10
0
To mělo Uno taky, teda většinou jen do doby než urezavěla pružinka co za to tahala. Problém byl v tom že to bylo jen na jedný straně nápravy, že se počítalo s tím že řidič ví, že v zatáčce se zkrátka nebrzdí. No a kdo brzdil v zatáčce, tak podle toho kam to bylo nakloněný, to na zadku brzdilo málo nebo moc. Což u lehoučkýho autíčka mohlo taky skončit v úplně nejvíc přetáčivým smyku zadkem napřed.
14. září 2023, 16:26
0
ještě k ABS, půl života jsem jezdil bez ABS, většinou i bez posilovače a nechybělo mi to. A opravdu mám vyzkoušeno, na ujetém sněhu, že když se tu brzdu snažím ovládat, zabrzdím výrazně dřív než když to prostě zatlápnu a nechám hospodařit ABS. Ovšem to je v rychlosti "sněhové", v situaci kdy to čekám, na připraveném místě. Jestli bych to dokázal i v krizovce, to fakt nevím, ikdyž ty dávno naučený postupy tam jsou někde v podvědomí uložený. Vlastně ani nevím jestli jsem někdy musel brzdit až do ABS. Jsem zastáncem řízení "furt ve střehu", to co je přede mnou, to si ohlídám. Horší je to zezadu.
22. září 2023, 08:29
0
ABS, protiprokluz i kontrola trakce jsou třeba už v E90 z 2007 na takové úrovní, že má člověk pocit že vlastně nic nedělají. Když to vypne tak zjistí že neumí řídit. Naproti tomu Volvo V50 z 2011 nechá vždy sekundu průser průserem a pak ho teprv řeší, asi aby byl řidič vděčný? :)
13. září 2023, 11:09
0
Líbí se mi asistent světel. Fakt je super, když vždycky vidím a současně nemusím řešit, jestli a jaká světla mám zapnutá a jestli jsem je nezapomněl zhasnout a jestli někoho neoslňuji a jestli jsem vidět.
ABS, ASR (ESP) - jsou léty dotažené do takového stavu, že fakt fungují, pomáhají, moc neštvou a běžnej řidič (já) těžko někdy dokáže fungovat líp než tihle pomocníci.
Vyzkoušel jsem si držení v pruhu a brzdovej asistent a -aspoň zatím- fakt ne. Když se na to nemůžu 100% spolehnout, tak ať to tam raději není vůbec. Protože to otravuje a ještě navíc to stejně musím hlídat.
Deptá mne, že některý auta nenastartují, když nejsou splněny určité předpoklady (sešláplá spojka, zařazenej neutrál, sešláplá brzda, zavřený dveře atp)
13. září 2023, 21:06
2
nenavidim asistent svetiel. ale nie ten moj. nenavidim ten tvoj.
totizto dnesne asistenty svetiel su zrejme presvedcene, ze kazdy sedi v aute tri metre nad cestou. alebo aspon su presvedcene ze nikto nemoze sediet v aute nizsie ako sofer toho konkretneho auta s asistentom. cize kazdu nocnu trasu stretavam hodne aut v protismere, ktore ineligentne prepnu svetla z pozicie svietim ti na strechu do pozicie svietim ti iba do oci, ale strechu mas uz v tme.
a to neriadim nijaku placku so zadkom na asfalte. obycajny stary kombik, do ktoreho ani moj 80+ rodicia nemaju problem nastupovat.
14. září 2023, 11:05
0
To řeším přepnutím na dálkové (bez asistenta).
14. září 2023, 18:32
0
Pche, jae v nákladiaku sedím o dosť vyššie a mnoho tých auto svetiel mi páli rovno do očí. Oni ma na diaľnici proste nevidia. Totiž moje horné obrysky sú im málo a hlavné svetlá dole v nárazníku za zvodidlami nevidia vôbec. Aspoň že mám pod oknom prídavné diaľkové a na tie zareagujú. Sa čudujem kto také nepodarky pustil do výroby a do premávky.
13. září 2023, 11:09
1
Nejlepší asistent je ten co se dá vypnout natrvalo nebo ho můžete úplně ignorovat. Za mě čtení dopravních značek (bez ISA), 360 parkovací kamera a z těch moderních to co má BMW - asistent vycouvání kde si pamatuje kus cesty a umí jí odcouvat.
13. září 2023, 11:36
1
Můžete někdo potvrdit, či vyvrátit zda u nějaké automobilky funguje systém čtení dopravních značek včetně dodatkových tabulek? Bez čtení dodatků nemá žádná "maximální povolená rychlost" relevanci. Bez toho nemůže přeci LIMitér fungovat korektně.
Ze všech asistentů mi úplně nejvíc vadí adaptivní tempomat a asistent ekonomické jízdy v ostatních vozech. Když jedu v zákazu (předjíždění) a první z vozů, nebo i ostatní mají jeden, či oba asistenty zapnuté, tak když jsem třeba pátý, šestý za nimi, tak furt prudce dobržďuju z 90 do 60 i méně; několikrát za minutu a je to sračkově otravné.
Mě by vyhovovalo, aby auto jezdilo samo, ale ne s takovou vyjebávkou, že jsem za jízdu zodpovědný já. Takovou autonomii ať si strčí do vrásečníku.
13. září 2023, 12:54
0
Ale to je zajímavá připomínka. Dodatkový tabulky (E13) nemají -alespoň u nás- striktně předepsanou syntaxi. Dá se tam napsat skoro cokoliv a ještě jako bonus je možné kombinovat je s grafickými tabulkami (E9). A to všechno -aby to bylo použitelné- ve všech jazycích Evropy. Paráda. To se asistent zapotí, než si s některými vychytávkami poradí...
13. září 2023, 13:05
2
Krocan: V prevedení od BMW to nerozumie dodatkovým tabuľkám, vrátane relatívne jednoduchých (do 3,5t, časové platnosti a podobne). Nerozumie to ani koncu obmedzení križovatkou. Je to tak debilné že si to prečíta maximálnu rýchlosť z návesu kamiónu alebo z tých priteplených reklám poisťovní okolo ciest že máš ísť 40 a podobne. Väčšinu času to auto nemá tušenia, ak to začne hrabať na pedále a brzdiť podľa "značiek", tak to bude nebezpečné.
13. září 2023, 13:41
0
To je divne, ja jsem presvedceny, ze tento rok uz mi to u ruznych VW co jsem zkousel fungovalo s case (casove omezeni) pomerne spolehlive a treba to poznalo i omezeni za deste (nicmene na to to teda tempomat nenastavilo, jenom to zobrazilo korektne na pristrojich). Samozrejme pokud tam bude napsane francouzsky "liche dny sudych mesicu, jizda povolena jen pro automobily s znackou kde je cislo delitelne dvema" tak to samozrejme neni uplne jednoduse resitelne.
13. září 2023, 14:20
0
U mercedesu to funguje, minimálne u najnovších softov v nových radách.
Referenčná vzorka EQE a GLA. Bez problémov reaguje na obmedzenia rýchlosti časovo aj kategórie. Všade v európe. Nebol problém/nie je problém.
13. září 2023, 14:23
0
Radim: Neviem ako VW, ale moje auto pozná časové a iné dodatkové obmedzenia len natvrdo z mapových podkladov, nie prečítaním značky kamerou. Tá vezme len rýchlosti. Dokonca aj dávanie prednosti čo je len obyčajná značka je založené na mapách, nie na kamere. Ono to teda celkom funguje, ale rýchlo prestane keď skončí podpora máp na moje auto. Neviem ako sú na tom najnovšie stroje, možno doba naozaj pokročila.
13. září 2023, 16:18
1
@Heavysmoker: pokud je to zalozene na mapach a ne na znackach, je to uplne k nicemu, protoze to nebude vubec schopne reagovat na docasne upravy apod, tudiz to naprosto nutne musi byt zcela nespolehlive.
14. září 2023, 12:56
0
HeavySmoker:
ad ukončení platnosti omezení křižovatkou:
Drobná zákeřnost spočívá v tom, že to není univerzální pravidlo. Nejenom že jsou státy, kde takovou vymoženost nemají a křižovatka platnost neruší.
On je další problém v tom, že i v zemích, kde to platí, existují nuance v křižovatkách. Hlavní a vedlejší jasně, v pohodě, to je zřejmé. Jenže pak jsou tady různé místní komunikace IV. kategorie, které jsou často vizuálně nerozeznatelné od účelových komunikací - jenom s tím rozdílem, že napojení místní komunikace IV. kategorie MŮŽE BÝT křižovatkou a rušit omezení, zatímco napojení účelové komunikace křižovatka NENÍ. A asi nebude úplně jednoduché dostat tohle všechno do mapových podkladů, protože místní komunikace IV. kategorie nemají centrální evidenci.
A včil babo raď.
16. září 2023, 12:43
1
tohle je mý oblíbený téma do diskusí, co je a co není křižovatka. Zprava auto, značka žádná, co s předností? Ono ji to totiž může úplně obrátit podle toho jestli to je silnice nebo plácek na popelnice. A podle člověka který se profesionálně zabývá dopravou v tom mají policajti jasno. Když se tam stane nehoda, vezmou si na pomoc katastrální úřad. Ale jak to máš řešit jako řidič?
16. září 2023, 18:18
0
Jen vizuálně na místě to občas vyřešit nejde. Nenapadá mne nic jinýho, než nespoléhat na přednost.
Perlička: úplnou shodou okolností jsem v pátek řešil s člověkem na odboru dopravy městského úřadu jednoho okresního města (postarší chlapík, dělá tam spoustu let, předpokládám, že svůj rajón zná jak svý boty), jestli je jedna konkrétní ulička místní nebo účelová komunikace. Výsledek: řekl mi svůj tip, ale pro finální rozhodnutí to chce probrat s kolegou a resultát mi sdělí v pondělí. Tož asi tak...
21. června 2024, 22:45
2
Oziveni mrtvoly, ale ted jsem jel do Francie Golf-em GTE a na dalnici rozlisoval podle senzoru deste jestli prsi, nebo neprsi a podle toho upravoval maximalni rychlost 130/110. Takze aspon tohle na novejsich vecech funguje. Cteni znacek taky, vcetne dodatkoveho deste.
13. září 2023, 12:50
0
No, pominu-li takové ty ABS a pod, tak bych využil asi jedině asistenta na stěrače a pak semtam Hill-holder
13. září 2023, 13:37
1
Co me prijde fajn je ACC, parkovaci senzory + kamera, auto-sterace a svetla, mozna semtam nocni videni. Zbytek si muzou uplne nechat.
Omezovac rychlosti urcite pujde vyradit, stejne jako ostatni
13. září 2023, 13:41
0
ISA je super. Konečně poslední hřebík do rakve novych aut. Tady už končím. Tohle prostě nedám.
13. září 2023, 16:17
1
Obavam se, ze zakazou v ramci vyssiho dobra i veterany a budeme mit po srande
13. září 2023, 19:05
0
na to me napada jenom klasika "...dul, to je takova dira v zemi, to vam nikdo nevezme..."
kone, kolo a podobne veci taky nikdo nezakazal... tak ja asi budu doufat...
13. září 2023, 21:12
0
Chlapi ale toto je fakt v prdeli. To mam volit Svobodne, nebo co? Aneb hodim to blaznum, kdyz nikdo jiny nema rozum.
14. září 2023, 13:12
-6
Ne, přestat blbnout s plynem a všechny novoty špatně zahořklostí. Zrovna pro tvoje ježdění kolem komína je EV ideální.
14. září 2023, 13:33
7
VK: Súhlasím, keď nemám na chleba, tiež to riešim nákupom koláčov. Odporučiť maníkovi čo lieta na LPG Dachne ktorej zostatková cena lieta o 30% hore dole podľa toho koľko v tom má natankované aby si došiel po EV za mega. LOL
14. září 2023, 14:52
5
VK: 1) EV tady ale neresime
2) kdyz uz je teda resime, bydlim KURVA v panelaku. Chapu, ze hodne lidi nema tuseni, co to obnasi, ale i kdybych byl Kelnerova dcera, dokud bydlim v panelaku, tak proste EV je no way.
14. září 2023, 18:08
0
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-rozhovory-juricek-automotive-je-jednou-nohou-v-blate-druhou-v-louzi-a-cina-posiluje-236762#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Pro ilustraci. Borec z byznysu říká to stejné, jak kdokoliv, kdo se nad tím nekdy na 10 minut zamyslel.
14. září 2023, 19:11
-3
Borec z byznysu vyzdvihuje vysokou úroveň čínských laciných elektromobilů. Hmm…no…ale….proč by to mělo být špatně? Jako zákazník chci laciné elektromobily vysoké úrovně. Kdybyses nerochnil v zapšklé zatrpklosti, chtěl bys taky. Tak jde je problém? Jo ony nebudou moct evropské automobilky dál prodávat předražená auta s rekordním maržemi. Ale to je mi jich strašně líto.
-
Komentář upraven 14. 9. 2023, 19:12:40
14. září 2023, 21:30
0
Asi se jen snazis trollit, ale dobře. Bydlím v paneláku. Mám 2 dacie v plynu. Takže jestli mě chceš podezirat, že touzim po drahem naftaku prémiové evropské značky. Tak si poslus. Až doda cinan nějakou svou dacii na plyn za 250... Evropská automotive je v prdeli already, to je už nevratné.
13. září 2023, 15:32
0
Za mě s dostatečným otupením zvládnu všechny asistenty. U ACC mi vadila velká mezera kam mi každý vlítné a moc časté brždění a přibržďování auta, kde bych to nechal prostě dojet. Nakonec to zničilo rychle kotouče i desky. I tak si myslím, že ACC jedině s automatem a rozjezdem z 0. Line assist je velké téma, protože ten hloupý je opravdu otrava, ale aktivní řízení je už mnohem chytřejší bráška, který dokáže pomoci, protože limituje některé pozapomnění se zatáčením u některých řidičů. Front assist, když funguje je dle mě must have, a dokáže zachránit nšjakým špekům, akorát měá pořád svoje mouchy a drbne do pedálu tam kde je vše OK. No a Side assistu se vyhýbám, protože je tak dobrý, že se jednou zapomenu v jiném autě, že ho nemám a kvůli zvyku někoho ještě zbořím :)
13. září 2023, 16:22
0
Jako ze presednutim do auta, co nema side assist nedavas pozor, ze tam neco je? Sakra to snad davam i v aute se side assistem ne? I s nim se tam sakra opravdu kouknu, ne ze slepe jedu za tim, jestli sviti nebo ne... To je totalni degenerace a debilita prece. I u auta s parkovacima senzorama a kamerama se podivam, kam jedu, kudy tam jedu a necumim jen na priblbly displej, ten je jen mala pomucka pro pohodli.
14. září 2023, 08:37
0
Ne, ale jako každá berlička i tohle funguje jako ujištění se, že tvoje rozhodnutí jde v souladu s asistentem. Když se podíváš do zrcátka a usoudíš, že je vše OK a asistent svítí tak se pro jistotu ještě extra podíváš. Pokud si myslíš, že je vše OK a systém taky nenadává, tak jen získáš vyšší jistotu. A jelikož systém funguje, tak že když nesvítí, je to OK. Tak je to problém, když přesedneš do jiného auta a tam podvědomě máš to potvrzení systémem ač tam vlastně žádný není. A proto jsem taky napsal, že ho nikde nechci, abych se této teoretické situaci vyhnul. Trochu si to tady vyhejtil do jiné, nepsané vrstvy ;)
13. září 2023, 15:47
0
Myslim, ze pri trose vule lze trvale vypnout spousty asistentu.
Odpojit lidar, kamery, par spinacu, online pripojeni, zdroj pipani do kabiny a asistent nefunguje.
13. září 2023, 16:03
6
Mně nejlíp vyhovuje manželka. Umí "zprava dobrý", "bacha" a "jsme v obci", a když ji vyhodím z auta, zvládne i parkovací kameru. Když náhodou přepne do módu Extra Safe ("setři to okno, já nevidím"), strčím jí dvoustovku spolu s hlasovým pokynem "drž hubu" a drží hubu. Nemusím to lovit nikde v hloubi nastavení.
13. září 2023, 16:21
8
Mozna by zvladla i lane assist (pokyn "podrz mi volant"), hlidani slepeho uhlu (kam jedes???? Nevidis, ze je tam auto?) a front pre-crash assist (voleeeee!) 🤣
13. září 2023, 19:02
0
hlavne teda to plizive "subscription / feature on demand" je zradne.
13. září 2023, 20:53
0
Z těch dobrých bych aktuálně zvolil asi adaptivní světla. Jet pořád na dálkový (a občas sledovat kvalitu “stínování” protijedoucích) je super. Potom je fajn zmiňované sledování mrtvého úhlu a asistent na vyparkování. A nikdy jsem si to nemyslel, ale couvací kamera je taky fajn - ale primárně na podélné parkování u obrubníku.
Adaptivní tempomat mě nikdy neoslovil (používám jen v kolonách), udržování v jízdních pruzích je defaultně off (ikdyž na dálnici povětšinou funguje) a co se týče upozornění na rychlost, tak jsem měl v posledních dvou autech čtení dopravních značek (samozřejmě pouze se zobrazením aktuálního limitu na budících) a pokud ty asistenty budou “vnímat” okolí, jako tento systém, tak to bude totální tragédie. Častěji ukazoval chybnou hodnotu, než byla právě platná a byl občas schopen chytnout i “omezení” z plakátu vedle silnice (třeba Besipu), nebo z návěsu kamionu. Konec omezení rychlosti nedokázal identifikovat téměř nikdy.
14. září 2023, 13:28
5
Mam rád automatickej sytič. Dokud jsem jezdil s autama s páčkou tak mě to štvalo. Občas jsem ho stáhnul moc brzo a motor se dusil a netáhnul jindy jsem ho nechával zbytečně dlouho což taky motoru neprospívá.
Taky je fajn automatický vypnutí blikru, že pak člověk nehede kilometr rovně se zaplym blikačem.
14. září 2023, 16:31
0
Trabant to měl snadný, nastartovat se sytičem, hned zavřít na polovinu a po rozjezdu zavřít úplně. U Škody 1000MB si lidi automatický sytič předělávali na manual protože chodil blbě. A totéž potkalo později i Favorita.
14. září 2023, 17:07
0
Embéčko mělo automatický sytič? Škoda 100 (1975) měla páčky a to byla mechanika, ne? Podobně to bylo u 742 až do konce výroby. Automatický byl až u Favorita. Nebo se pletu?
14. září 2023, 17:59
1
to co se pak stalo standardem, byla původně lidová tvořivost. Mezi sedadlama byly dvě páčky, černá a bílá, ovládalo se s nima topení. Jednou se pouštěla voda do radiátoru a druhou se otvíral vzduch. A protože topení pod zadním sedadlem toho vzduchu moc nefoukalo, bylo jeho přivírání zbytečné a tak se ta páčka použila pro sytič. Automatický sytič byl připojený trubičkou na výfukové svody a jak se to ohřívalo, bimetal v karburátoru zavíral sytič. Ovšem fungovalo to jen v režimu "nastartuju a furt jedu". Při nějakém tom popojíždění a zastavování se teplota výfuku a motoru jaksi neshoduje, nejdřív je výfuk teplejší, pak zastavíš, výfuk chladne a motor ne, prostě to nechodilo dobře a tak si to lidi předělávali na to táhlo od klapky topení. Škoda 100 už to měla originál a š120 už měla topení vpředu takže zůstala jen páčka sytiče.
14. září 2023, 22:38
0
Tak s tím Embem jsem to nevěděl. Brácha měl sice 1000 MBX, ale nestačil jsem se svézt, protože ho brzo orezlý prodal. Z dnešního pohledu blbost, ale taková byla doba.
Já jsem začínal jezdit na Š100 a pak 742 a pak Favec, tak si to pamatuju jenom tyhle vehikly.
15. září 2023, 05:15
0
Trabantů jsem měl/mám několik. sytič jen na start a hned vypnout. Škodovek sem sedlal taky x. Tam byl už sytič alchymie. Ale u brouků automatickej funguje výborně. Holt na západě uměli. Tady to ani u o desítky let novějšího fáva nefungovalo....
18. září 2023, 10:08
0
V mém autě, konstrukčně z roku 2007, i když mám model 2016, vyráběl se docela dlouho bez nějakých větších inovací. Tak mám jen ty nutné asistenty, ABS, ESC a parkovací kameru.
Měl jsem ale půjčenou Toyotu C-HR kde byla většina asistentů.
Automatické parkování v obou směrech, pro vyjíždění z parkoviště hlídání provozu, to se mi asi líbilo nejvíce a chtěl bych ho i v mém současném autě, to má přes pět metrů a při vycouvávání prostě není vůbec nic vidět.
Hlídání pruhů mělo jen problém při zúžení na dálnici a nebylo tak agresivní do řízení oproti například Scale.
Automatická dálková světla, ta fungovala jak kdy. Když jsem jel lesem na chatu po úzké silnici, tak jsem musel dálková světla celou cestu držet páčkou, protože z nějakého důvodu je automat vypnul.
Největší nevýhoda toho auta bylo, že většině pasažérů bylo vzadu špatně. To samé jsem ale četl i v recenzi.
Bylo to už hodně blízko k tomu, abych nemusel vůbec řídit.
Tempomat zpomaloval možná až příliš brzy před autem vpředu, jinak to ale bylo i vzhledově pěkné auto.😀
21. září 2023, 09:43
0
Za mne je to čtení dopravních značek relativně fajn věc, pokud teda na sebe jen decentně upozorní (např. informací na palubní desce, bez zvukového doprovodu a zásahu do ovládání vozu). Ještě víc super, když lze "jedním kliknutím na tom adaptivním tempomatu" je možné danou rychlost převzít a vůz v klidu zpomalí (ale když nechcete, nenutí zpomalit). Prostě asistent a ne "tchýně co mne kecá do řízení" (Maryša mne odpustí - aktuálně mám fajn tchýni, která sedí vzadu a spí).
Mám taky rád kontrolu mrtvého úhlu (klidně i se zvukovým upozorněním, vyhodí-li člověk do daného mrtvého úhlu blinkr).
Lane assist: Nevím, furt se ho docela bojím (kdy u Škodovky se fakt je schopen chytit i spáry na silnici). Ve Fiatu 500 jsem o tomto asistentu nevěděl do chvíle, kdy byla uzavřená dálnice a provoz převeden žlutými čárami do protisměru (tedy bez blinkru přes bílou čáru - všichni to známe) a začal mne tahat za volant. Zase u toho Fiatku bylo super, že dvěma stisky na páčce blinru se to deaktivuje (prostě geniálně rychle a jednoduše).
No a parkovací senzory jsou super. Jasně, parkuji podle zrcátek, ale je-li za autem malé dítě, nebo sloupek, tak je parkovací senzor nenahraditelný (viz. stejně jako ta kontrola mrtvého úhlu).
V každém případě je nezbytnost to mít možnost rychle a "bez protestů auta" vypnout.
17. října 2023, 07:54
0
až na jedno to nejsou asistenti, ale funkce...
velmi oceňuji hlídání mrtvého pruhu indikací v zrcátku, párkrát v životě se mi už stalo že jsem to auto fakt neviděl a uviděl jsem ho až periferně když jel vedle mě... stalo se to třikrát ale od té doby co jezdím s autem co mi to hlídá se mi to nestalo nikdy.
a pak spíš funkce auta... naklopení zrcátka při parkování couváním, skvělá funkce... neodřu si kolo a zaparkuji napřesno
hillholder... vím že můžu půjčit auto s manuálem i mé ženě a ona se nestresuje že jí to ujede moc a něco způsobí. a co si budem povídat, na nějaké podélné parkování natěsno v kopci je to super věc i pro chlapa