načítám data...

Jezdíme křápy, aneb Proč nás lidi nemají rádi.

Automobil je od nepaměti symbol statusu a životního úspěchu. Tak proč mezi těmi Superby stojí dvacetiletá plečka?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Jezdíme křápy, aneb Proč nás lidi nemají rádi.

Tento článek by mimo bezpečné vody Autíčkáře mohl být podnětem k intervenci, nebo přímo k internaci v ústavu pro choromyslné. Naštěstí jsme tu mezi ‚svými‘ tak se s vámi mohu podělit o zážitky s denním provozováním třech vozidel, kterým je dohromady přes 60 let a reakci mých nejbližších na má podivuhodná dobrodružství. Zlatou nitkou protkávající mé motoristické zážitky je věta ‚Proč si nepořídíš něco normálního?‘ Nesnáším normalitu. Kdyby automobily vydával stát na příděl, budu nejspíš jezdit na koni. Ne že bych musel být za každou cenu originální, třeba kalhoty nosím normálně poklopcem dopředu, ale rozlišuji svět na líbí – nelíbí a nenechám se svázat obecným vkusem. No dobře, občas se mi věci líbí jen proto, že je jen tak někdo nemá. Bohužel, stejně to mám i s automobily, které musí v mém životě zastat roli i ryze praktickou.

Foto: Archiv Autíčkáře

Mé automobilové počiny si mě obvykle najdou samy. Skoro by se dalo říct, že jsem v tom nevinně. Provozování Fordu Puma, který jsem dostal od otce, protože odvezl příliš málo dřeva z lesa a neustále zapadal na bahnitých cestách, bylo prvním shledáním s čtyř-kolou nevšedností. Puma byla bouraná na úplně každý roh, jak už to s těmito auty bývá, avšak netrápila ji kovomorka, měla podvozek ve slušném stavu, klimatizovala a nebýt absolutně dodrápaného interiéru od tahání polen, byla by vlastně v docela hezkém stavu. Až na lak. Stříbrná metalíza byla spíš variací na téma 50 odstínů šedi. Na první automobil má člověk jen velmi omezené finanční prostředky a když navíc vlastníte automobil poměrně neobvyklý, je zázrak, když se vám ho vůbec podaří udržet v pojízdném stavu. Říká se, že Puma je kříženec Focusu a Fiesty. Kéž by. Třeba sedmnáctistovku od Yamahy do jiného auta nemontovali. Takže jiná karoserie, motor, interiér od sedadel řidiče dozadu, světla, elektronika, zavěšení… A protože je to Ford, problémy na sebe nenechaly dlouho čekat.

Foto: Autor článku

Nefunkční elektronicky ovládaný ventil topení je u Pumy klasika. Nachází se pod ostrou plechovou hranou, kde je motorová přepážka přivařena k spodnímu lemu čelního skla. Takže ruce za motor, zavázat hadice, aby neutekla chladicí kapalina a pěkně si řezat klouby prstů o ostrý plech. Pak to vzdala vodní pumpa. Pak startér. Následoval posilovač řízení, notorický potížista Fordů z přelomu milénia a dovádění v Mýtě a na Sečringu si rychle vyžádalo kompletní repasi podvozku a nové pláště. Jo a vědeli jste, že Puma díky kombinaci rozteče a ETčka má zcela unikátní kola? To vše přišlo v rozmezí necelých čtyř let a s rozpočtem zkrachovalého studenta, hledajícího první zaměstnání. Nutno podotknout, že Puma jezdila zhruba tři čtvrtiny každého roku a po zbytek čekala někde odstavená na náhradní díly.

Foto: Archiv Autíčkáře

Motor točí šest a půl tisíce otáček, táhlá levá směrem z Křižanovic nabízí skvělý výhled, místo odřazení ubírám plyn, malé trhnutí doleva-doprava a odlehčená záď poslušně vybočuje. V sedmdesátce chytám kontra, pištící gumy a krátký rozvor vyplavují tsunami adrenalinu. Krátké sklouznutí následuje opět příval otáček. Brnknutí o omezovač, další rychlost a horizont se poslušně sklání, aby odhalil výhled na liduprázdné seprentiny zaplavené chladnoucím světlem babího léta. Puma je jak běžecká teniska. Nejen že dělá všechno co má, ale dokonce váš výkon zlepší naprostou předvídavostí a ryzí komunikací. Tahle kára je analogová, ale ne zlá a každý výlet promění ve vzpomínky na dětství a modré autíčko s žlutými koly z Rallye Champioship 2000.

Foto: Archiv Autíčkáře

Pak jsem si pořídil Sebring, Tedy evropskou verzi Chrysler Stratus a protože všechny automaty, které v té době byly v nabídce, nefungovaly a pomalu se blížil květen, vzal jsem kus v nejlepším mechanickém stavu, který byl zrovna v inzerci. Dvoulitr z Mitsubishi pod kapotou sliboval dostupnost náhradních dílů. Stejně tak převodovka sdílená s Japonci, ale i s u nás prodávaným Dodgem Neon. Navrch devadesátkový design ‚ocucaného bonbónu‘ který zbožňuji od dob sledovaní X-Files a samozřejmě, stahovací střecha. Začněme třeba oním stanem, jenž supluje funkci střechy. Po dobu mého vlastnictví nebyla ani jediná chvíle, kdy by do auta někudy neteklo. Nejdříve teklo úplně všude, ale za to mohlo špatné seřízení střechy. Pak začalo téct v rohu čelního okna u spolujezdce. Dozvěděl jsem se o přítomnosti odvodňovacích kanálků v A-sloupku a potíže vyřešil. Následně se odlepil pruh látky pod zadním skleněným oknem. Začalo mohutně téct do interiéru v místě, kde začínají C-sloupky. Po zalepení začalo téct kvůli uštíplé gumové liště na zadním okénku, suplující funkci B-sloupku. A tak dále a tak dále. Jednu díru jsem zadělal, aby se vzápětí objevila další. A to jsem mezi tím dal auto na výměnu rozvodů mechanikovi, který málem vyndal motor, ale zakroucený řemen nedokázal vyjmout, a tak se Chrysler projel na tyči do servisu povolanějšího.

Foto: Autor článku

Výměna oleje skončila strhnutím závitu na olejové vaně, jelikož má Stratus kód JX a Jeep Cherokee ze stejného období XJ. Ve skladu došlo k záměně těsnících podložek pod šroub a šlamastyka byla na světě. Pak začaly potíže s elektrikou a záhy se ukázalo, že dvoulitr pod kapotou nemá s japonskými modely prodávanými v Evropě společného zhola nic. A tak se čekalo na komponenty zapalování z USA s třítýdenní dodací lhůtou. Čekání na díly je vlastně takovou charakteristikou tohoto vozu. Čekal jsem na hromady silentbloků, čidel, ventilů… Teda, ne těch motorových ventilů. Nejdřív to vzdal EGR a pak PCV, tedy Positive Crankcase Valve. To je ta věc, která zamezuje přetlaku v klikové skříni. Chrysler jej tedy zcela logicky namontoval na víko ventilů, a tak chvilku trvalo, než jsem jej našel. No a pak mi přišel PCV na Jeep Cherokee. Už zase. Za celou dobu auto žralo olej jak vzteklé a když ho zrovna nežralo, zdatně jej lilo pod sebe. V kufru se uhnízdila pětilitrovka oleje a hadry na vysušení interiéru po deštivých nocích. Momentálně je již motor v pořádku, karoserii po menším ťukanci se také podařilo zachránit a nové silentbloky táhel převodovky nyní umožňují haptické rozlišení zařazeného rychlostního stupně od neutrálu. Bohužel to vzdaly silentbloky motoru. Všechny čtyři. Mimochodem právě kvůli degradující pryži mám teď vyměněné všechny podtlakové hadičky. Kdo by to byl řekl, že když praskne hadička ovládající EGR ventil, auto skoro přestane brzdit?

Foto: Autor článku

Samozřejmě s těmi silentbloky bude ještě sranda. Chrysler má na raily karoserie pověšený pomocný rám, který spojuje motor, karoserii a zavěšení. Hádejte, od čeho jsou navulkanizované silentbloky v přinýtovaných pouzdrech? Takže auto na zvedák, podepřít motor, vyprostit podélník pomocného rámu, odvrtat nýty… A už jsem vám vyprávěl, jak se s hlasitým výbuchem odporoučela baterka, k jejímuž odpojení je třeba sundat kolo a podběh u řidiče?

Foto: Autor článku

První víkendová dovolená. Komplikované dětství znamenalo, že největší vzrůšo byla návštěva u babičky. Tentokráte mám vedle sebe přítelkyni, stažená střecha a zapadající slunce navozují atmosféru cestování nekonečnými silnicemi amerického středozápadu a ze skvělého sterea Infinity hraje Hotel California. Zakroucená silnice do Špindlu postavená Poláky je zcela bez provozu. Dokonce i cyklisti už dávno zalezli. Ačkoliv je již devět večer, červnové slunce sveřepě drží nad obzorem jako klíště, vysílající poslední paprsky k odrazu od mých aviatorek. Tohle je fakt pohoda a kdyby ta silnice byla nekonečná, vůbec by mi to nevadilo. Dvojice lichoběžníků na všech kolech vedou půldruhé tuny těžký vůz s neochvějnou jistotou a bezpříkladným komfortem. Motor bez výkonové špičky, tempomat a výhled všude kolem dávají zapomenout, kolik kilometrů a času uteklo a do hotelu přijíždíme úplně zrelaxovaní.

Foto: Archiv Autíčkáře

Pokud Autíčkáře čtete pravidelně, určitě znáte redakční Mazdu Xedos 9. Koupil ji Dan, pokazil se startér, cena opravy převyšovala hodnotu auta, a tak se po bezmála dvou letech odstavení zjevuji na scéně já. Je leden, ideální čas na opravy auta na ulici, a já začínám zjišťovat, kde že ten startér je, a jak moc drží na motoru. No kde by asi byl. Uhnízděný na přírubě převodovky, pod intercoolerem, baterkou, pojistkovou skříní, a hadicemi, vedoucími z vodní pumpy do výměníku topení. Nic z toho jsem samozřejmě nevěděl, takže jsem prostě cestou od Švagra zaparkoval v zastrčené pražské jednosměrce, zastavil v protisměru a jal se zjišťovat, kde že to asi má startér a proč se to netočí. Začal jsem někdy těsně před obědem a skončil hodinu po setmění s vítězným výrazem, hromadou dílů v kufru nebohé Mazdy a startérem v ruce. Po celou dobu na mě v autě čekala má drahá polovička, zachumlaná do spacáku, dvou dek, zimního kabátu a šály, s knížkou v ruce. Že si mě po tom dokonce vzala považuji za projev absolutního zenového klidu. Nebo masochismu.

Foto: Autor článku

Nyní Mazda jezdí po Chrudimsku. Za volantem je můj bratr a vesele si užívá 132 kW výkonu akcelerace vyplývajících z kompresorového pištění. To proto, že už jsem ji opravil. Zase. Nedávno to totiž vzdala kůstka stabilizátoru, krásně ilustrovala hranici houževnatosti materiálu a křehkého lomu, a v devadesátce na mokru a ke všemu v zatáčce poslala vůz zadkem napřed do protisměru. Jak jsem dokázal vypnout kontrolu trakce, manuálně podřadit a dát pod plynem kontra doteď nechápu, ale vykouzlil jsem moc hezkou piruetu a k údivu řidiče v protijedoucím Caddy, které jsem minul o nějakých 10 centimetrů, jsem se trefil opět do svého pruhu. Bohužel tam byla svodidla, a tak to odneslo pravé přední světlo a blinkr na blatníku. Au. Mimochodem brácha si sviští už celé léto a k jeho radosti jsou hned dva důvody. Zaprvé jsem opravil řídicí jednotku klimatizace, takže je na palubě velkého sedanu vždy příjemná teplota a druhak jsem převzal jeho Citroën Xsara, který po krátké eskapádě s velmi špatně zapojenou zásuvkou pro vozík prakticky nesvítí ani v jednom ze čtyřech rohů. Jen počkej bráško, už mi zbývá opravit jen levou zadní mlhovku!

Foto: Archiv Autíčkáře

Některé dny by zasloužily zrušit. Celý den poprchává, synovec byl celý den nastaven do módu ‚nazabití‘ a ke všemu na mě něco leze. Je pozdě večer, najíždíme na D11 u Čerňáku a domů je to ještě kus cesty. Škrábe mě v kru, má drahá polovička spí už od Kobylis a jemné mrholení s doznívajícím soumrakem tvoří jedinečnou kombinaci k sebevraždě usnutím na dálnici. Mačkám plyn a přede mnou se ozývá ‚kvíííÍÍÍSSSSS‘ a Mazda vystřelí kupředu. Není to náraz kamionu ani ohavné škubnutí. Hydroměnič si podřadí a jemnou, ale důraznou akcelerací smaže vše z pravého pruhu. Jedu v autě z rodu 1995 rychlostí daleko za legálními limity. Přitom na palubě panuje dokonalý klid. Převodovka zvolila nejvyšší stupeň a agresivní zvuk motoru zcela zmizel. Mám vůbec nastartováno? Trošku si narovnám sedačku, bzukot elektrických motorků je všudypřítomný. Posouvají sedadla, nastavují zrcátka, mění proudy vzduchu z automatické klimatizace… V autě z roku ’95! Tempomat změní dálniční stíhání v nenucený přesun a já jsem doma s osobním rekordem, s doznívajícím vědomím a ledvinami příjemně ovinutými sálajícím teplem vyhřívané sedačky. Mimochodem, ne tak úplně automobilové sedačky, jako luxusním křesílkem z gentlemanského klubu. Pojízdný přeplňovaný obývák, vysoký jako supersport, mě prostě strašně baví.

Foto: Autor článku

A proč to všechno podstupuji? Vždyť za ty peníze mohla být hezká, spolehlivá Fabia SDI, která by si řekla o čtyři litry nafty a jezdila by do skonání světa, jako automobilová obdoba švábu. Přesně tady spoléhám na duševní podporu autíčkářů.

A co tedy vy? Stojí zmíněné zážitky za strach z každé technické a hromadu práce a zoufalství nad neustálými opravami? Já odolávám, i přes silnou opozici všech, kterým na mě záleží, případně jsou na mě odkázáni v otázce osobní přepravy. Momentálně se z videí na trubce učím, jak doma vyměnit střechovici na Stratusu a po očku sleduju bazarové kompresory od Mazdy…

Fotografie: Archiv Autíčkáře

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bigg.I
02. listopadu 2020, 16:23
4

Ford Sierra 1991 DOHC - proste moje srdcovka. Nema zadnou vybavu, ale ja to auto miluju se vsim co k nemu patri (aj kdyz ted je defakto zase nepojizdna :D).
Ford Orion 1991 - Odstrojenej ceka na karosare uz nejaky ten mesic...uz se tesim az se projedeme poprve (naplanovano na 202X)
Toyota Corolla E10 - omlaceny stroj kteremu sleza barva snad uplne vsude, je to auto bez vybavy, bez serva, bez centralu, ma to jen 3 dvere, vzpery od kufru jsou tak tuhy, ze moje draha polovicka ma problem jednou rukou to otevrit. Uz jsem v tom odvozil snad uplne vse. To auto dostava strasne na prdel a ono furt jezdi a jezdi... uz ma ale prvni zavadu, Praskla zarovka osvetleni topeni, takze musim po hmatu nastavovat :D. Az bude Orion funkcni tak pujde z domu... (proc se chcu zbavovat jedineho funkcniho auta co mam???). Neni to FORD.. to je mozna duvod, proc je funkcni. No.... a abych mel misto na dalsiho Forda. Zalusk byl na V6 Granadu, ale on se delal aj fajnovy mrkackovy Ford s Turbem z poctaku let 90tych..

reagovat
Ev
Evlo
02. listopadu 2020, 16:29
-6

Já jsem ještě neudělal technickou s žádným autem, ani tu první po 4 letech, ale já jsem vůbec případ, ani když jsem si koupil auto téměř nové a musel na evidenčku, tak ani tu jsem neudělal. Jinak se mě 26 letá auta nějak nekazí, tak jedna závada ročně, nedávám to do servisu, když jsem měl auto nové, dával do servisu, tak se to kazilo víc. Ale je to tím, že prostě exot, věřím, že s novou oktavii-kodiakem-superbem by ty problémy nebyli, navíc to člověk veme z MALu za pár a je to cízí starost, takže ideál a ten machr index.

Takže provozování starého auta podle mě je prostě známka masochizmu, zcela rizí.

reagovat
Perníček
02. listopadu 2020, 16:31
2

Asi také trpím obsedantní poruchou mít něco méně výdaného, důkazem toho částečně Almera, které už jenom ubývají (takže rare factor se zvyšuje) a Saab, který asi není třeba vícero komentovat.
S kecama typu "Nechceš tu Almeru už konečně prodat?" se setkávám často, ale na té funguje zatím všechno, teda krom ochrany proti korozi a majitele, který vymýšlí kraviny, jak ji zušlechťovat, takže uměle vyvoláva problémy, jako třeba při domontování klimy, ale to je spíš na jeden článek... :-D

reagovat
Ev
Evlo
02. listopadu 2020, 16:40
-6

Esej kd ebhajuješ demotovní klimy jako zušlechtění auta provozovaného v lokálních klimatických podmínkach si rád přečtu.

Kuře
02. listopadu 2020, 16:56
12

Tvl dobrá šifra;D

beastar
02. listopadu 2020, 18:38
3

Taky tahle Almera to je vrchol spolehlivosti a toho jak se má stavět kvalitní "lidové" auto. Sice co se týká nějaké krásy tak to úplně nemá. Jenže jsou to funkční auta a hlavně docela to i jelo. I ta obyčejná 1.4 byla živá s dobrou reakcí na plyn. Podvozek to má sice relativně hloupej, ale s autem si poradí a na motorizace stačí. A i GTi je hodně zábavná. N15 150hp.

Ev
Evlo
02. listopadu 2020, 23:10
0

Esej, kde budeš obhajovat demontování klimy jako zušlechtění auta provozovaného v lokálních klimatických podmínkách, si rád přečtu.

Kuře
02. listopadu 2020, 23:23
0

Pro úplnost, já to rozhodně vůbec nemyslel ve zlém, to se občas může stát každému že se mu ty prsty na klávesnici nijak roztančí:)))
Jen mě to prostě trošku pobavilo, nic víc:))

Ha
Habakukk
03. listopadu 2020, 08:44
0

Almeru jsem měli na firmě byla od nového z roku 96 základní 1,4 vše manuální jediný luxus byla klima. Onehdá jsem s kolegy vzpomínaly jak při předjíždění se vypla klima aby byl výkon. Jinak fajn vozítko najelo nějakých 500t km sedadlo prosezené, volant vyleštěný jako zrcadlo prahy shnilé, ale pořád to jezdilo.

Goldies
03. listopadu 2020, 11:52
7

Evlo: nezměnil si medikaci nebo doktora?

Ev
Evlo
03. listopadu 2020, 13:01
0

Tak to je opravdu smutné ...

st
st. Padre
02. listopadu 2020, 17:33
-3

Japonská Mazda a imperialistický křápy Ford a Chrysler. To je jen pozérství. Když už tak tak buď patriot. Amíci také nejezdí ve starých Oktávkách...

reagovat
Jakub Pospíšil
02. listopadu 2020, 17:41
12

Nejezdí no. Protože to jsou krámy.

Ča
Ča Snač Aj
02. listopadu 2020, 18:48
7

Amíci jezdí vlastenecky hlavně v Toyotách a jiných Japoncích a Korejcích..

st
st. Padre
02. listopadu 2020, 18:57
-2

Na bosozoku to pořád nemá. A opravdový americký patriot by do japonce po Pearl Harlbouru nesedl.

František Čáslavský
03. listopadu 2020, 09:32
5

No jo, měl by bejt patriot a konečně si nějakej ten UAZ koupit...

beastar
02. listopadu 2020, 18:22
1

To mi přijde skoro jak reakční článek:D Teda je to trochu protiklad toho mého dnešního blogísku.

reagovat
Fízl
02. listopadu 2020, 18:22
2

Pumu mám taky a je fakt že každá jízda vykouzlí úsměv na tváři. Sedačky Recaro sou taky až neočekávaně pohodlné. Mám na ní ještě hodně co spravovat a vylaďovat ale ono mi to ani nevadí protože to auto zbožňuju. Ale taky je fakt že za dobu co ji mám tak tak třetinu z toho stála hlavně kvůli prasárnám výkonanými předchozím majitelem.

reagovat
zahry05
02. listopadu 2020, 18:38
1

Mým prvním autem je tolik v Čechách oblíbený FIAT (konkretně PODEZŘELE VÝHODNÝ Bravo 2009 1.4 T-jet). Doteď si v podstatě vždy poslechnu, proč jsem si nekoupil koncern - Octavii, Pašíka nebo Fabii. Být originální se zcela očekávaně prodražilo kompletním repasem převodovky do pár měsíců (m32, ložiska z čokolády), výměna prasklých svodů, zbytek bylo spoustu oprav a úprav v rámci snahy o navrácení "zánovního stavu". Takže vlastně velice chápu autora článku :D

reagovat
Ronoath
02. listopadu 2020, 18:55
1

Brácha si též jako první auto koupil Bravo. Má nějaký podobný ročník, ale obyčejnou atmosférickou 1.4. Hned potom, co se pochlubil v hospodě, se mu všichni kamarádi vysmáli, že si měl přece koupit Okynu či Supa...

Já jsem taky divný. Mám rád Citroeny, Peugeoty, a koupil jsem si před třemi lety nového Fiata Tipo s prapodivnou kombinací 1.6 benzín a automat. A víte co? Pořád mě baví, jak mi to prostě perfektně zapadá do mého (podivného) světa...

Takže Adame, máš mou podporu! A vůbec, fandím všem, kdo ví, proč mají rádi svá auta!

beastar
02. listopadu 2020, 19:53
1

Rozdíl tady je tom, že Tipo je vyjimečně podařené auto. A u toho Brava už to až taková pravda není. Samozřejmě nikde není napsáno, že kdyby si koupil okynu, nebo supa, tak do něj taky nezahučíš, ale ta pravděpodobnost je tady menší. Ve srovnání s opravdu poruchovější Bravou. Každopádně nechápu proč by měla být volba jenom VW konzern VS FCA FIAT. Oba jste měli xy dalších variant japkama a korejí začínaje emerickou károu konče.

Vojta
02. listopadu 2020, 21:19
0

U Brava je problém prakticky jen a pouze ta převodovka z Opelu, jinak je to povedené auto a i ten motor FIRE je dlouholetá klasika, dokonce ani ta přeplňovaná varianta není problémová. Je potřeba si uvědomit, že i u koncernových vozů umí potrápit dost věcí. Ostatně manuální převodovky se jim rozpadají taky a k tomu přidávají veselé problémy s TSI, kde hraje roli i úhel dotažení svíčky. Ale jinak bych volil samozřejmě novější Bravo s Fiatí C635 a nebo Giuliettu. Tam se tyhle věci nedějí.

beastar
02. listopadu 2020, 22:08
-1

Vojtěchu ty kluku jeden. Statistiky bohužel mluví jinak. Bravo je opravdu špatné. A osobně vím o kousku který byl 24x v servisu jen v záruční době. To bych chtěl vidět to Polo, co je takhle na návštěvě po servisech. To by bylo keců jak to VW stojí za piču a podobně:) Ne fakt k dealershipu mimo jiné Fiatu máme hodně blízko a tohle bylo zlo..Zrovna ten Tjet co má on to prostě není ono. Mimochodem já tam teda píšu, že tím že jdeš do oktávky nebo supa něco řešíš... Neřešíš nic. Vyřešil by si to Corollou :D

Vojta
02. listopadu 2020, 22:27
1

Nemůžu potvrdit, s autorizákama se znám celkem dost a u Brava se fakt žádné katastrofy nedějou. Stejně tak Delta nebo Giulietta - všechno auta na jedno brdo. Ano, trpí na kokotiny typu vysypané motorky štelování vzduchu, praskající stahovačky a tak. Tam, kde je, M32 skutečně problém je, tím spíš u motorů s turbem, které mají víc krouťáku v nižších otáčkách. Samotný T-Jet je v pohodě, občas někdo řešil turbo, protože neměnil rozumně olej. Problematické jsou u nich až Multiairy, to se řeší poměrně často - tam nestačí ani ten výrobcem udávaný interval na olej. Ale klidně jmenuj konkrétní problémy, fakt o nich nevím a neví o nich ani lidé, co těmi auty jezdí :)
O TSI více zde: http://dfens-cz.com/skoro-100-000-km-s-1-2-tsi/

Sa
Sato
03. listopadu 2020, 07:49
2

Rodicia mali dvojkove Bravo, od nova, zakladna 1.4 a za 200tis a 10r bola jedina zavaznejsia vec spojka ktora odisla tak nejako necakane. Samozrejme umerne vekom sa museli riesit nejake dalsie veci, tusim zadne brzdice, vyfuk a pod. Oznacil by som to bezproblemove auto, ale ku koncu uz tej spotrebky bolo celkom dost a tak slo prec za par drobnych.

Ha
Habakukk
03. listopadu 2020, 08:49
2

No s Bravem mám také něco odkrouceno 1,6mjet 105koní, základ manuální klima. Krom lanovodů k ruční brzdě a egr se na autě dělal jen spotřebák. Skončilo v 280t km rozstřelené od kolegy. Proti větší Deltě se mě sním jezdilo lépe.

Vojta
03. listopadu 2020, 11:28
0

Jo jo, jak říkám... Bravo je dobré auto, kromě té M32 se tam fatální věci prostě nestávají :) Na tu převodovku ale případný zájemce prostě musí mít rozpočet stranou, protože to se nevyhnutelně stane - ale dnes už to lze opravit tak, aby to bylo jednou pro vždy. Lze tam dát nový kryt převodovky s větším ložiskem, které už neselže. Nicméně je to zhruba okolo 30k i s prací za opravu a musí se s tím počítat.

Sa
Sato
03. listopadu 2020, 12:20
1

tak 30k je celkom rozumný výdaj. Na clio rs (197) je to tak 80? Ja viem, úplne iné určenie auta, ale aj tak.

Vojta
03. listopadu 2020, 15:48
0

Ono to není tak přemrštěná částka, ale spousta lidí s tím nepočítá. Většinově vybírají nejlevnější auta z nabídky a pak nemají na servis. Tím spíš si málo kdo připlatí za Fiata. Pokud má víc peněz, koupí si něco prestižnějšího, třeba Dacii nebo Hyundai.

zahry05
03. listopadu 2020, 17:08
1

Aby to někdo nepochopil zle .. to auto opravdu potřebovalo jen spravit tu převodovku (která je opravdu nepovedená, ale aspoň krátká a šestistupňová) a od té doby jsou to spíš menší úpravy a opravy, které by asi normální člověk nedělal, jenže já mám to auto rád ... a právě kvuli tomu motoru - na TJET jsem teda dnes v komentářích slyšel špatnosti poprvé, ten motor nepomlouvá snad vůbec nikdo, je vlastně kouzelně jednoduchý, nepřímý vstřik, malé japonské turbo a na válcích má 140 i když v papírech 120 koní (a 230 N.m). Brzdy jsem vyměnil, protože jsem chtěl, ne že to potřebovaly, Spojka, rozvody - s tím se počítalo ... kor když to bylo rozebraný. A pak se opravila "trocha" kosmetiky od spadlých štaflí v garáži. Sice při výběru mezi focusem, Mazdou, Golfem, Polem atd to nehrálo vubec roli, nakonec jsem rád za 400litrů v kufru. :) Tipo a 1.6 bude dle mého věrný pracent ... jen bych se bál toho automatu - je to ta robotizovaná převodovka?

Ha
Habakukk
03. listopadu 2020, 18:25
1

Tipo nemá robota v žádné specifikaci. 1,6 má klasiku 6° hydroměnič assin dynamika jako základní 1,4Fire.

Vojta
03. listopadu 2020, 20:04
2

zahry05: i lidé, jako je Martin Vaculík nebo D-Fens FIRE a T-Jet chválí, kudy chodí (kromě těch úplně posledních někdy od druhé půlky 2018, kde to zabíjí nová Euro6ka). Tedy určitě se není čeho bát a ač Beastar je většinou rozumný, tady zkušenosti zkrátka ukazují jinak. Pokud ta převodovka byla opravena dobře, pak by na tebe neměl čekat žádný průšvih. Znám s Bravem pár lidí a kromě převodovky a prkotin jako právě ty motorky automatické klimatizace nemají problémy a to jsou kolikrát auta s nájezdem hodně přes 250tkm.
Co se týče automatu v Tipu, tak jsou dvě možnosti. Může tam být dvouspojková C635, což je v pravdě celkem povedená převodovka, řadí to příjemně a problémy s ní zatím pokud vím nikde nebyly. No a nebo tam může být šestikvalt Aisin - běžný hydroměničový automat. Ten by měl být u verze 1.6 EtorQ.

Ronoath
04. listopadu 2020, 11:43
0

... a tuhle verzi přesně mám. Už je to tu trochu off-topic, ale neměl bys náhodou nějaký relevantní zdroj informací k té dvouspojce? Zajímala by mě do budoucna, protože 1.6 s hydroměničem se nedělá...

Vojta
04. listopadu 2020, 11:48
1

Je to tahle konkrétní převodovka: https://en.wikipedia.org/wiki/FPT_C635_DDCT_transmission Přímo odkazy jinak nemám, dá se to podle toho názvu vygooglit. V zásadě ale s ní problémy nejsou, dává se už roky do Giuliett, Dartů, 4C atd... Sám ji mám v 500X a zatím se s ní, narozdíl od DSG, jezdí docela příjemně. Na soudy o spolehlivosti přímo ode mě je brzo, ale dle internetů to není žádná katastrofa :)

Mechanik
02. listopadu 2020, 19:01
0

U mě v rodině je nejmladší auto dvacetileté a novější bych nechtěl, s úsměvem vzpomínám na 150km v nouzovém režimu směr hory, opačný směr bez posilovače, opravilo se to samo. Cesta z Turnova do nížin bez brzd, po dálnici samozřejmě. Prasklý kříž kardanu 100km od domova a taky jsem dojel......
Já nejradši jezdím autem 50+, ty už mají porodní bolesti vychytané.
Ale jinak tě chápu a dyť by to byla jinak nuda, že.
Vždycky mě nejvíc pobaví chudák co mi řekne : a dyť je to morálně zastaralý, proč si nekoupíš něco nového.....

reagovat
eLzyx
02. listopadu 2020, 19:13
0

no, sice mám taky obstarožní křáp, jenže naprosto spolehlivý, v hodně nadprůměrném stavu. Vlastně je to tak levný povoz, že se mi nevyplatí kupovat cokoliv jiného. Volvo S60 2.4T 2001. Ale občas také slýchávám, že bych neměl jezdit v autě za jednu výplatu a pořídit si něco novějšího, aby mi to nedělalo ostudu.

reagovat
krab
02. listopadu 2020, 19:40
0

Neboj, taky jezdím starýma autama, není to masochizmus, je to normální... a někdy mám dojem, že podvědomě snad i záměrně, abych na každým mohl tu a tam něco rozebrat a pak zas opravit. Protože to je radost, něco zvládnout dát dohromady na vlastním stroji

reagovat
beastar
02. listopadu 2020, 20:03
2

Radost je to sice velká, ale musí tě to bavit a musíš na to mít prostory. Já mám sice velký obývák ale auta se do výtahu nevejdou. A barák fakt kvůli tomu nechci to by mi to starý Porsche vyšlo na hodně peněz. Co teď?:))

krab
02. listopadu 2020, 20:54
1

Já chtěl podpořit spíš tuhle diagnózu ... já se obvykle "seru" i s běžnou údržbou doma sám, zrovna dneska než byla tma jsem konečně vyměnil olej a filtry všechny na Mitu, protože už to po roce bylo potřeba a normální člověk by si ťukal na čelo, proč to neodvezu normálně do servisu... Prostě se v těch autech rád vrtám a hraju si s tím. Na Lego nebo Merkur už si dlouho připadám moc velkej, tak auta nebo motorky jsou ideální příležitost kde jde občas něco šroubovat, rozebírat a zase montovat zpět

lu
lumix
02. listopadu 2020, 22:24
0

Jsem na tom podobně, teď jsem rozdělal saní u M52b28 abych vyměnil olejovy separator za catch can oil. Přitom jsem vyčistil co šlo a nakonec jde dolu i cele saní neboť je tam docela dost bordel. Saní nechám opiskovat zbytek vyčistil sám. Bude krása až to tam bude zpět čisté jako z fabriky.

Jo
José Jiménez
02. listopadu 2020, 20:31
0

Úplně to chápu. Máme doma tři auta , dvě z nich jsou od jistého definitivně mrtvého švédského výrobce a třetí je od jistého skoro mrtvého italského výrobce. V jednom kuse poslouchám od některých lidí ,že je to blbost. Vždyť neseženeš díly a nebo, vždyť je to italský bude se to furt srát a rezne to hrozně nahlas.
Mě je to úplně fuk. Musa je malé a chytře vymyšlené městské MPV se spoustou výbavy a komický levným provozem. 9-5 je pohodlný,svižný dálkový jezdec který na mne má skoro až konejšivý vliv. Jsou jiná ,divná a úplně mimo mainstream.........a tak to chci.

reagovat
Pólin
02. listopadu 2020, 20:31
1

taky jezdím vždycky starými krámy. Já, který pocházím z rodiny, kde si můj otec i jeho bráchové nikdy nekoupili jediné starší auto, nebo motorku, si já kupuji zásadně starší auta. Nejmladší auto, jaké jsem kdy měl byl ve své době 7 let starý Renault Mégane. Jinak 20 let staré BMW 318is coupé, 22 let stará Barchetta, 12 let stará Impreza a 10 let staré Lego a 10 let starý Suzuki Ignis Sport. Vždycky jsem si od okolí vyslechl, že jsou to krámy do kterých budu jenom sypat, že na japonce je všechno drahé, BMW bude žrát, protože je to skoro DVOULITR!!!! největší vtip je v tom, že já na žádném z těch aut nemusel dělat nic jiného než běžnou údržbu... zkrátka nikdy se mi tam fakt nic nerozbilo..buďto dobře vybírám a nebo, a to je pravděpodobnější, jsem prostě šťastný parchant...:D

reagovat
Po
Pospis
02. listopadu 2020, 22:21
7

Pohádka o tom jak jsem si pořídil první pořádný Auto, Požadavky Nesmí to mít každý, nesmí to bej drahý a musí to jet.
Tak jsem si koupi v krabici 3ks Acura Integra DA9. Složíte auto, postavíte na papíry. A užíváte si toho, že pojezdíte kdejakýho machýrka v E46. Motorizace B18C6 tam sice nepatřila, ale na technický to stejně nikdo nepozná. V servise u pana Hondy jsem vždy přišel s číslem dílu. Po třetí se mě servisák zeptal jestli ty starý Hondy sbírám. když jsem mu prozradil že mám jen jednu, myslel si že si dělám prdel. Potom jsem zhodnotil že stačilo a prodal jsem to dalšímu bláznovi. Šťastný konec? No nikde jsem se v tom nezrakvil. protože CRX jsou proti tomu houpací koníci. Upozorňuji, že natankované auto mělo 955kg a 187hp

reagovat
Vojta
02. listopadu 2020, 22:32
0

Asi jsem v dostatečně velké sociální bublině autíčkářů, ale u mě se autům nikdo nediví. Ono 166 a 159 i po těch letech dokáží zaujmout a zároveň případné spolucestující hýčkat komfortem a pohodou. Stejně tak že bych někam nedojel nebo řešil nějakou závadu na cestě, to se mi už spousty let nestalo, když nepočítám cizí a zapůjčené vozy. Dokonce ani na technických nemívají výhrady, občas k některým technickým zvláštnostem (typový štítek v kufru, RZ na straně, nekonvenční kontrolky), ale to je tak asi všechno.

reagovat
Franz Kafka
02. listopadu 2020, 23:00
0

Já mám starý Porsche, starou S4 a relativně novou Alfu. Všechno jsou to paštiky a pořád slýchám ať si koupím už něco pořádného. Kdybych to vše prodal mohl bych si teoreticky koupit třeba nového Mustanga a ještě by mi zbylo. Jenže mě se nechce. Na to Porsche nemám skoro čas. S4 je v garáži pod plachtou a taky nejezdí. Takže nakonec nejvíce najezdím Giulií v naftě. Ta je teda naprosto parádní akorát by se nemusela uvnitř tolik ničit a rozpadat. Když mám konečně čas na Porsche ujedu tak 100 km... je to skvělé mám to auto moc rád. Přestože je to optikou dneška už zastaralá a relativně pomalá babička.

reagovat
Sedrik
03. listopadu 2020, 09:30
1

Nějak nevím, co k tomu napsat, ale nechce se mi to nechat bez komentáře, protože je to velice hezky a čtivě napsaný článek člověkem, který fakt miluje auta.

A protože tady není možné dát palec nahoru, tak to napášu: palec nahoru

A pevný nervy.

reagovat
Ha
Habakukk
03. listopadu 2020, 09:46
0

No chápu cpát prachy do Mazdy protože to auto stále funguje pro tvoje potřeby dostatečně výkon, pohodlí co víc si přát. Vlastně i ta Puma bude za málo peněz hodně zábavy, jediné co mě hlava nebere je ten Chrysler na to bych neměl nervy a hledal nějaký kabriolet od Evropského výrobce.

reagovat
Mo
Mooney
03. listopadu 2020, 09:49
3

Očividně nadšený mechanik :D.

Na toto téma mám jednoduchou kalkulaci a to:
Pokud mě staré auto stojí víc jak 5 tísíc měsíčně (v průměru během roku) na opravách. Tak už smysl nemá a je lepší koupit novější.
Měl jsem Pumu a nakonec se nevyplatila (nejsem mechanik vyměním max olej, brzdy, filtry, takže vše ostatní v servisu). Teď mám Fiestu ST 180 a je rychlejší, zábavná a víc modrá. Stojí mě přitom vlastně méně a to hlavně i času.

reagovat
martin_100
03. listopadu 2020, 20:24
0

Nejnovější auto co sem kdy měl mělo rok výroby 2003 a taky se podle toho sralo. Obecně čim novější auto jsem měl tim bylo horší. Pokud si teda udělám matematickej model jako je teď díky kovidu v módě pak mi vychází že nový auta jsou naprosto nepoužitelný. Radši občas dopřeju nezbytnou údržbu starý spolehlivý vráně. A To s vědomim že mě to stojí zlomek peněz oproti vlastnictví zánovní mrdky.

reagovat
Xp
Xpepe
04. listopadu 2020, 17:55
1

….to je taková neotřelá pravda, novější auta jsou sice mnohem lepší, ale jen a pouze jako nova. Cim je novější auto starší (dobry paradox) tím víc se sere a srát bude. Vidim to na autech co mam doma od r. 1973 přes 1981, 1995, 2005, a 2016. V podstatě to vše servisuji, až na občasné výjimky u r.2016, doma. Udržet "perspektivního Youngtimera" i do let budoucích bude cim dal vetší výzva, elektronické komponenty ovládající kde co, s kombinaci všeho plastového je smrti každého současného auta a budouciho youngtimera, normy na "ekologickou" vyrobu používaní eko resinů v plastových komponentech tomu jen všemu jen napomáhá, a (skoro) vůbec nezaleží na tom jak moc se jedna o prémiový model. Tak si držte ty křápy co mate, brzy nebudou...…...muhehe.

Calif
04. listopadu 2020, 23:53
0

Já to vzdal, 15 let ve 3 Bmw, poslední dvě 7er e38....po investicích blížící se 200 tis Kč to začala vzdávat karoserie a další desetitisíce jsem prostě odmítl pumpovat.... jako daily na dojíždění do fabriky a bez garáže to prostě přestalo dávat smysl.... navíc přišla rodina.. ale moc mi ten obývák s neskutečně pohodlnýma sedačkama chybí....koupil jsem český sen v benzínu, ale neodpustil jsem si aspoň měničový automat....kvedlání klackem mě sedma definitivně odnaučila....ale plně ti rozumím....ale jak říkali Němci...."es komt der Tag"...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě 1969
Ford Mustang Kabrio V8, Manual, Na cestě

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR! 1971
Chevrolet Corvette LT1, Matching, Manual, V ČR!

1971 rok výroby
245 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT Fastback, Na cestě 1970
Ford Mustang GT Fastback, Na cestě

1970 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG 2014
Dodge Grand Caravan 3.6, 2014, 7 míst, DPH, StownG

2014 rok výroby
214 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Aerostar MPV 1991
Ford Aerostar MPV

1991 rok výroby
150 koní výkon
3 000 ccm objem