načítám data...

Jak jsem dal druhou šanci Mazdě MX-5

Milovaný i nenáviděný roadster je zpět na Autíčkáři. Ano, dnes budeme mluvit o Mazdě MX-5. Zdá se, že oblíbená reznoucí vana dostává druhou šanci.

zobrazit celou galeriiAutíčkář na cestách, Editorial: Jak jsem dal druhou šanci Mazdě MX-5

Venku je dávno tma, potemněla i světla kancelářské budovy, jen na mém patře se stále svítí. Kolegové se dávno odebrali domů za svými drahými polovičkami a rodinami, jen mou tvář stále zaplavuje namodralé světlo dvou počítačových obrazovek. Jak dlouho už tam jenom jsem? Dvanáct hodin? Čtrnáct? Mám moc přesčasů. Dost. Už toho bylo dost. Potřebuju volno. Nejlépe už včera…

Ačkoli jsem to letos tvrdil už tolikrát, že jsem té myšlence sám uvěřil, zpětně musím přiznat, že nápad nevzít si letos dovolenou byla pěkná hloupost. Zvlášť stres z divokého tempa projektu druhé poloviny roku mě o tom přesvědčil. Nekonečné hodiny prosezené v kanceláři, málo spánku a poměrně tristní životní styl si vybraly svou daň. Snažím se zachránit svět? Nebo proč to dělám? Bylo potřeba to změnit a tak se stalo, že jsem si v kalendáři naklikal dovolenou a poslal ke schválení. Teď už stačilo jen vymyslet kam vyrazit. Jo a taky sehnat auto.

Znáte jistě sami mnoho lidí, kteří tvrdí, že u nás se žádná pořádná dovolená nedá vymyslet a že to vůbec v Čechách stojí za prd, leťte radši někam do Egypta za sluníčkem a podobně… nesmysl. Už na škole jsem měl spolužáky, kteří už už čekali, až skončí studium a budou se moci vydat někam za prací do vysněného zahraničí, kde je tráva zelenější, stromy mají delší stín, alkohol je tam silnější a erekce tvrdší. Nikdy jsem s tímto přístupem nesouhlasil a naši malou vlast považuju za jeden z nejkrásnějších koutů světa.

Plán byl tedy jasný, během několika dní navštívit pár hezkých míst, vypadnout do přírody a vyčistit si hlavu. Nejlépe také bez internetu, což bylo díky absenci firemního telefonu rázem snažší. No a příroda se automaticky rovná hory a v horách je co? Pěkné okresky. Ale protože můj ohavný Focus nebudil ani po tolik očekávaném návratu ze servisu příliš důvěry, potřeboval jsem auto. Shodou okolností se stalo, že jsem dostal k dispozici červenou Miatu. Díky Pecovi, opět! 

Bylo potřeba zajistit jen pár věcí, třeba zimní kola. Nebo vyměnit náboj na předním kole, ložisko se totiž začalo ozývat více, než by bývalo zdrávo. Na tomto místě musím poděkovat Wanixovi a jeho lešenářské trubce, bez nichž by můj odjezd byl ohrožen. V plánovaný čas odjezdu jsem totiž utahoval poslední šroub na kole, spouštěl auto z heveru a konečně jsem byl připraven vyrazit.

Víte, já tu MX-5 nikdy moc rád neměl. Jasně, vždy pro mě měla jisté kouzlo, pramenící ze správné koncepce, nízké hmotnosti, nízkého posazu a celkové obratnosti. Na druhé straně mě vždy iritovala nízká tuhost karoserie, skutečnost, že Miata je vždy první volba pokud jde o levný sporťák, taky to, že je to kabriolet, a v neposlední řadě výkon. Lépe řečeno, nedostatek výkonu. Přece nemůžete mít sporťák, co se chlubí výkonem 100 koní. Nebo 130, to je vlastně jedno. Jak jsem však ukrajoval další a další kilometry ze svého ledabyle sestaveného itineráře, začínal jsem chápat, že věci jsou možná trochu jinak. Uznávám, že nyní už tak zprofanovanému autu, které jsme tu kdysi chválili do nebes, pak zase ostentativně hejtovali, až jsme o něm přestali mluvit úplně, dělám další reklamu. Koho se to dotkne, nechť přijme mou omluvu.

Nastal u mě totiž takový krabí moment. MX-5 jsem vždy měl k dispozici třeba na hodinu, nebo na pár dní městkého ježdění, ale nikdy se mi nedostalo příležitosti se pořádně projet po hezkých silnicích a s autem zkusit trochu žít. Najednou, když přede mnou bylo něco okolo tisíce kilometrů a já věděl, že je strávím v maličké kabině maličkého roadsteru. Nešlo to jinak. Ale s každou další zatáčkou, s každým hezkým úsekem silnice, dokonce i s každou křizovatkou vybízející k podřazování na brzdách jsem měl stále intenzivnější dojem, že tohle auto, jakkoli má své nekritické obdivovatele i zapřísáhlé odpůrce, je vlastně docela správný nástroj pro řízení. 

Jistě, nikdy to nebude chlapácké auto s pořádným kusem motoru a brutálním výkonem, ale o to ani nejde. Prim hraje podvozek, za všech okolností rychlejší, než motor. A řízení. A ovládací prvky vůbec. I když je dnes docela nesnadné najít kousek, který by opravdu dobře odrážel myšlenky a cíle konstruktérů, právě ovládáním a bezprostředností je MX-5 nenahraditelná. Ponechme teď stranou klišé o lehkých britských roadsterech stranou, protože britského na tomto autě není nic, naštěstí. 

Oblíbený roadster kolem sebe má jistou auru, a ta vás může trochu trápit, máte-li pochybnosti o tom, jak vás vidí okolí. Nebo vám to může být jedno, dokonce se tomu můžete i smát. Navíc není nouze o komické situace, kdy zastavíte na benzince vedle obřího černého SUV, ze kterého vystoupí maličký vietnamec a dá se s vámi živě do řeči, jejíž předmětem je malé kabrio. Zvlášť komická situace to je, měříte-li nad 180 cm. 

Co ten nízký výkon? Vadí to? Ano a ne. Sám jsem se ještě nerozhodl. Na běžné ježdění, občasné předjetí a většinu situací stačí zcela jistě, leč já jsem odkojen favoritem a nejvíce času jsem za posledních pár let strávil za volantem vozů o výkonu okolo 70 koní. 115 či dokonce 130 koní na tunové autíčko je z mého pohledu porcí vskutku královskou. Nemluvě o tom, že zdánlivě hodný roadster umí být také záludný, pokud podlehnete báchorkám o tom, že je slabý, pomalý a vůbec pro kadeřníky tak akorát. Vše záleží na tom, jak jej budete řídit.

Možná i proto je tak populární. Můžete si ji dotvořit k obrazu svému, udělat z ní okruhovku, nebo ji nechat takovou a jezdit s ní na výlety. Za mě je ale pro většinu situací tovární nastavení prostě nejlepší. Naklání se tak akorát, aby vám dala možnost hrát si s přesuny váhy, standardní geometrie je také poměrně vyhovující pro většinu řidičů a dává prostor hrát si s nájezdy do zatáčky, zkrátka pro postupné zlepšování řidičského umění solidní základ. A překvapivě ta věc není ani tolik nepohodlná. Nevím, zda za to může ona zmiňovaná nízká tuhost karoserie, nebo je podvozek fakt pohodlný, málokdy se však stane, že by z vás MX-5 vyloženě vytřásla duši. Ona se prostě po té silnici nějak vlní, kroutí a ve výsledku celkem plavně překonává velkou část nástrah českých silnic. 

Nedokážu tento editorial nějak uzavřít, protože nevím jak. Rád bych ale znal váš názor. Pro mě týden za volantem roadsteru znamenal víc objevů a příjemných překvapení, než jsem si prvně připouštěl. Nabízí se taková analogie s těmi českými dovolenými, potažmo českými silnicemi. Stačí chtít a člověk si v tom to svoje zkrátka najde. Nebo taky ne, ale to není důvod si to pořádně nevyzkoušet. Ať už se bavíme o MX-5, dovolené v Čechách, nebo českých okreskách.

Takže vás prosím, napište do diskuze svůj názor na MX-5. Co vám na ní vadí? Čím vás naopak oslovuje?

A pro všechny, kterých se kdy dotklo, že jsem prohlašoval, že je MX-5 blbý krám, tu mám ještě jeden vzkaz. Omlouvám se.

Hezkou neděli vám všem!

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sedrik
25. listopadu 2018, 10:37
3

Moc pěkně napsané.

Pro mě byla Miata první auto, které mě učilo.Přesně jak píšeš.
A výkon mi nikdy nechyběl - jak mi říkal při koupi jeden můj kamarád: prostě budeš muset víc řadit. Nikdy jsem si v Miatě na silnici nepřipadal pomalej (kvuli výkonu - většinou jsem sundal nohu z plynu, protože strach).
A co se vzhledu týče - je mi jedno, co si lidi o mých autech myslí. A jak také píšeš - setkal jsem se s obrovským množství lidí, kterým se to auto líbí (muži, ženy a hlavně děti :))
Takže pro mě je Miata jasná volba ne jen kvuli ceně (to samozžejmě taky), ale taky kvuli tomu, co tě naučí a také kvuli tomu, že když už tě přestane učit, stačí sáhnout do nastavení a můžeš se učit zas :p

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
25. listopadu 2018, 10:40
10

Tak jo, já začnu.

Mám škodolibou radost, jak autíčku Malibu Stacy podlehnou i odpůrci. :D Nedá se nic dělat, pokud někdo rád řídí, má Mazda silné zbraně. A poměr cena/zábava/spolehlivost je zkrátka stěží překonatelný.

MX-5 není auto, které vyrazí dech, vezme duši nebo poskytne nezapomenutelný zážitek. Ale umí po kousíčkách nosit drobky každodenního štěstí, až jich je za několik let obrovská hromada. :-)

reagovat
Beny
25. listopadu 2018, 10:54
1

Výkon je strašně propíraná věc, já koupil nejslabší NAčko a naopak jsem se divil jak těch "90" koní peláší. Na okresce to trochu kazí převodovka, chtělo by to mít kvalty blíž k sobě, protože držet otáčky je klíčový. Zrovna dneska jí odvážím na zimní stanoviště kde by měla dostat všechno co má správnej hairdressercar mít. Včetně lepší převodovky. :-) Takže za mě jo, je s tím sranda už v základu, ale určitě to chci posunout dál. Jen by to nemuselo bejt tak malý, pro moje necelý dva metry nic moc. Ale s tím už jsem se taky docela slušně popral. :-)
-
Komentář upraven 25. 11. 2018, 10:54:43

reagovat
ToMyx
26. listopadu 2018, 09:42
0

Převodovka pomůže dost! Tak ať zimní servis dopadne a třeba zase někdy někde!

Beny
26. listopadu 2018, 10:25
0

Mám to v plánu! Otázka je jak rychle všechno půjde svépomocí.

ToMyx
26. listopadu 2018, 17:06
0

Já doufám, že do cca března budu ready i já se svými plány, to bys mohl stíhat, ne?:-)

Beny
26. listopadu 2018, 18:34
0

Snad jo, mám na to jen víkendy a garáž není vytápěná tak uvidím jak to vydržím . :-D Je toho v plánu hodně.

krab
25. listopadu 2018, 10:56
1

Tady se dějí věci! :-D A krabí moment tedy jako fakt pobavil...

A MX-5?
Co mi vadí? Rezne to
Co mě baví? O tom jsem snad už psal asi tři články... Ale pravdou je, že tohle autíčko jsem už před delší dobou prodal a nemyslím si, že se k němu budu kdy vracet. Sice to není originální volba levného sporťáku, ale pokud máte právě jen rozpočet na ojetou MX-5, nenechejte se hejtry odradit. Beztak nemají argumenty proč ne...

Blbé je, že člověk by už teď, když jsou všichni z Autíčkáře miatáři chtěl zůstat v opozici, ale nejde to. Výlet se starou Miatou je pořád fajn věc co zvedne náladu.

reagovat
Sedrik
25. listopadu 2018, 12:19
1

Souhlasím s tím, že se k ní nebudu už vracet. Měl jsem ND (to silnější) půjčené na dovolené a je to super auto. ALE - za cenu nové ND je na trhu ojetin spousta zajímavějších roadsterů. A jako správná automobilová děvka chci zkoušet nové věci :p

krab
25. listopadu 2018, 17:18
1

Jinak tím - nebudu se vracet , myslím, že už si Miatu pravděpodobně znova nekoupím :) Jinak jako pro rozšíření obzorů, recenzi atd. mě naopak velice zajímají funkčně a vkusně upravené Miaty , příběhy majitelů atd.. To je vždycky moc zajímavý.

Sedrik
26. listopadu 2018, 08:05
0

Tak jsem to pochopil a taky to tak mám :p

Stanley
25. listopadu 2018, 11:10
4

Sice naprosto chápu čtenářstvo, co jim další z nekonečné řady miatích článků leze krkem, ale to jen z objektivních důvodů.
Subjektivně jsem spokojený. Tady totiž nejde jen o miatu, ale o všechno okolo. A příběh s širším rozsahem si vždycky rád přečtu.
Navíc souhlasím s postojem k nekonečným hodinám prosezených v kanceláři (krom pokusu o potvrzení vlastní důležitosti to nikdy nemělo smysl) a k dovoleným v Čechách, co jsou k prdu. Pokud jsou k prdu, buď si je někdo neuměl zařídit, nebo tam byl se špatnými lidmi :-)

reagovat
BubaaCZek
25. listopadu 2018, 12:14
3

anebo spatnym autem...

wdave_t
25. listopadu 2018, 14:51
1

Když jsem si koupil svou NBfl (protože po projížďce bez střechy jsem ji prostě musel mít) a odjížděl s ní z bazaru, tak první myšlenky nebyly zrovna moc pozitivní. Uvědomil jsem si, že tohle je teď moje auto, dal jsem za něj celkem dost peněz na to, že je v tom děsnej rachot i s hardtopem (měl jsem ho nasazenej, potřeboval jsem ho odvézt) a kroutí se to jak svině a působí to strašně chatrně a jako že by se to mohlo každou chvíli rozpadnout. Ten pocit chatrnosti ale rychle přešel, Miata byla vždycky spolehlivá a rozhodně se nerozpadala :)

Ty starší generace (NA/NB) jsou ale opravdu auta do pěknýho počasí, protože jakmile je hnusně, prší a člověk potřebuje někam dojet, tak je to za trest. Zejména varianty bez klimatizace, to už bych znovu dailit nechtěl.

Jenže když už jsou ty správný podmínky a po týdnech hnusnýho počasí, kdy člověk poněkud trpí, lze zase vyjet na projížďku bez střechy, tak se tomu za ty prachy nic nemůže rovnat a to si pak říkám "proč by někdo jezdil v uzavřený paštice, když může mít tohle?"

Po roce a půl s NB 1.6 jsem koupil NC 2.0 s el. stahovacím hardtopem a pár sympatickýma drobnýma zlepšeníma a zjistil, že ta mi vyhovuje daleko víc (takže jsem pak NB prodal). Mnohem rychlejší a kultivovanější auto, který je díky skládacímu hardtopu daleko praktičtější a celoročně použitelnější. V létě není problém tuhle celoročně provozovanou záležitost vzít na trať a řádit tam jak blázen, s tím že v sériovym stavu bude ze všech MX-5 rychlejší jedině ND 2.0.

Tenkrát jsem tu napsal blog o jejich srovnání: https://www.autickar.cz/blog/clanek/mazda-mx-5-nc-2-0-ve-srovnani-s-nb-1-6/390/

reagovat
beastar
25. listopadu 2018, 15:06
0

Tak jako hezký povídání. To Matěj umí zasadit to do příběhu. No a to. Miata po 1000x. Vím že je tady hodně lidí co to mají. Ve všech možných generacích. A jistě někoho to může těšit.

Co mi vadí zcela subjektivně
Je to malý, slabý, rezne to, má to každej( oktávka mezi malými sporťáčky ) nelíbí se mi design alá bonbonék vyjma poslední generace, absence elektrický střechy u starších paštik, neni to dostupný ve čtyřkolce, je to petrolheadskej mainstream, starý ojetiny jsou většinou domlácený a z původních vlastností mx5 toho nabídnou málo.

Co se mi líbí
Dostupnost a ceny ojetin, snadná opravitelnost, jistá porce zábavy na správné silnici, syrovost, možnost úprav, posaz v autě dobře imitujicí sportovní auto:) kufr... nad poměry.

reagovat
Pochtli
25. listopadu 2018, 17:22
1

"slabý" - jj, chtělo by to alespoň dvojnásobek kW, na rovince se pak některé exempláře "mstí" za potupu v zatáčkovitém úseku.
"rezne to" - asi největší slabina těch našich vehiklů
"má to každej" - s tím též souhlasím, dřív byl skoro svátek mimo srazy potkat mxku 1x ročně, teď není problém potkat 1-3x měsíčně (samozřejmě vždy, když nejsem za volantem mxky :oD).
"design" - v době "nasraných" výrazů většiny aut je to aspoň "něco jiného"

Hlavním plusem auta jsou relativně zanedbatelné náklady při zábavě i v legálních rychlostech.. K čemu je mi supersport, se kterým cítím rychlost až výrazněji nad limit, nedá se s tím jezdit všude a náklady na provoz jsou až nesmyslné.

beastar
25. listopadu 2018, 17:34
0

Tak já to psal bez emocí. A bez srovnávání s něčím. To že to má hodně lidí by mě trochu vadilo. Ten výkon v rovinkách tam fakt chybí. Proto sem psal ale zase plus že na vhodný silnici je to dostačující. A poskytne to radost z ovládání auta a trochu té syrovosti. Bum, bum hluk cvak bum hluk jé já to projel...

Pro mě to v kostce znamená že jsou to fajn auta. Jen já nejsem tahle krevní skupina. Výkon a absolutně absurdní přilnavost mě prostě baví víc. Ale to jsem já. Zase na výlety je miata zlatá ve srovnání s tím co preferuju. Záleží vždy na potřebách.

Letis
25. listopadu 2018, 17:58
0

Pobavil si mě s tím, že nění problém ji potkat 1-3x měsíčně. Já různý generace v létě potkával třeba i dvakrát denně. :)

Pochtli
26. listopadu 2018, 09:43
0

Beastar: Však jsem, jako majitel mxky, v podstatě tvoje hodnocení potvrdil ;o)

Letis: Hodně záleží na tom, jaká je jejich koncentrace v místech, kde se pohybuješ. Před 5-6 lety byl zázrak, když jsem potkal 1-2 za rok (a to žiju v Brně).

beastar
26. listopadu 2018, 15:20
0

Pochtli.. .A tak ty si byl vždycky rozumnej. Popravdě čekal sem tady víc miatobijců kteří budou křičet a bít se az svůj svatý grál. A bouřit proti jakékoliv i pravdivé kritice a ono to nakonec je celé docela rozmné. Asi už jsme překonali i tu auru nedotknutelnosti některých aut, která tady jeden čas panovala.

Ma
Martin Martin
28. listopadu 2018, 11:23
0

Myslím, že 190k ND 2.0 už ty rovinky za zatáčkou definitivně řeší. Už ND s 2.0 160k při lehkosti a rychlosti výjezdu ze zatáčky nemá se "závodníky" problém s výkonem, spíše s nervama. Když se na rozbité okresce se stromořadím rozhodl jet starý Golf více než 150, tak to už není o výkonu :-D :-D :-D . Jinak už i ta první generace ND si lehce velmi dopádí k 180km/h a velmi ochotně k 200km/h. Nikdy jsem tedy běžně problém za zatáčkou s výkonem neměl. Takže s novu ND FL (asi správná zkratka) už to nebude běžně křeč. Samozřejmě to pořád není primárně (a bez úprav) nástroj pro agresivní závod s 911 nebo závody na světlech s čímkoliv s x kW nebo na okruh. Naopak gentlemanský slušné vyblbnutí s reálně o třídu lepším sporťákem končíci palcem nahoru možné je :-)

beastar
28. listopadu 2018, 20:34
0

Martine jo to řeší. On je taky problém u té Miaty to brát v globálu. A těch skoro 200 koní už je hodně pěkný. Ten závěr co píšeš. To zcela určitě. Je to prostě docela rychlý auto, ale žádnej zabiják rekordů. Naftový dvojce okyně s tim v pohodě ujedeš a 911 s tebou asi nebude chtít závodit... Většinou:)

motion
25. listopadu 2018, 15:32
3

Bude to skoro rok, kdy jsem si pořizoval nový služebák a jelikož "the answer is always miata", trochu jsem se zbláznil a vzal si tento citát za svůj a hned na začátku musím říct, že to bylo skvělé rozhodnutí! Mám auta rád, opravdu rád, v garáži mám pár veteránů z 60. - 70. let, rukama mi prošlo spousty zajímavých aut, ale můžu Vám říct jedno, Miata mě pohltila od prvního kilometru.
Chápu, že z pohledu levného sportovního auta dává Miata perfektní smysl, ale zkusím napsat pohled majitele modelu ND soft top, kde se cenovka nebezpečně přiblížila hranici 900 tisíc korun, tedy suma, za kterou se dá už vymyslet spousta jiných zajímavých aut? Nebo ne?
Kategorie HH, měl možnost jezdit s Cuprou 280, Megane RS, Astrou OPC, Focusem RS nebo třeba pro mě zajímavým Coltem CZT, kategorie HH má společné pojítko a tím je rychlost, rychlost v každé situaci, dostupná, nekončící, na oslizlé okresce budete trápit majitele mnohem zvučnějších značek. Přirovnal bych to k fast foodu, dokonale plní účel, ale necítím tam žádné extra emoce, je to takové umělé, chybí mi tam něco, co by chytlo člověka za srdce...
Ojeté skutečné sportovní auto: tady je to těžší, jako služebák by například starší 911 nedávala smysl, ale co jako auto na víkend? Pro mě by stále byla a je volba Miata, zkusím Vám vysvětlit ve stručnosti proč. Problém například 911 je, že abych se bavil jako v Miatě, musím jet o hodně hodně rychleji a to sebou nese své úskalí, i základní Carrera 997 dokáže během krátké rovinky upalovat přes 200km/h, o silnějším Mercedesu AMG-GTs ani nemluvím, tam jsem plnej plyn dal asi třikrát za celou projížďku, nejvíc jsem se bavil za volantem R8 V8, byla akorát tak rychlá, zábavná, ale na okresky je už prostě velká, kde se s Miatou prosmýknu, tam s těmito dospělými auty bojuju, pro někoho právě to, může být zajímavé, ale já mám radši když auto chytnu pod krkem a vymáčknu z něj to poslední, co v něm je, to je to, co mě baví, naučit se auto řídit a nespoléhat se na motor, že když podělám zatáčku nevadí, na rovince to doženu...
BRZ, Lotus, Boxster, Caterham: věřím, že tato auta by mě bavila podobně jako Miata, bohužel jsem ještě neměl tu čest se svézt

Pokud jste nabyli dojmu, že v tom lítám, ano, máte pravdu a jediné, co mě momentálně trápí na Miata ND1 je Miata ND2, na jaře se svezu a je mi úplně jasné, jak to dopadne, budu ji muset mít, protože jestli ND 2.0L má nějakou vadu na kráse, tak to není nedostatek výkonu, ale charakter, který není špatný, ale kdokoliv se svezl se slabší 1.5 ví, že nový dvoulitr a teleskopický volant bude přesně to, abych mohl říct, jo, tak teď je to nejlepší auto na světě....

reagovat
beastar
25. listopadu 2018, 16:09
0

Fajn pohled na věc. Stejně je ale 911 pořád lepší auto i zážitek jak miata:) Jasně je to nesrovnatelný jak cenou auta tak potom provozem. Mám asi 20 dnů Megáne RS a taky sem spokojenej. Je to vždycky o pohledu na věc. R8 V8 považuju asi za nejpovedenější auto z posledních let co do poměru cena, výkon, zábava... velká ale je a na okresky působí už mnohdy neohrabaně....

krab
25. listopadu 2018, 17:03
-1

Jak říká Beastar. Takovýhle komentář čtu taky děsně rád. Od člověka, který má zkušenosti, něco zažil a zkrátka ví, proč mu jaké auto vyhovuje. Já vyzkoušel generace MX-5 všechny, snad mimo několika limitovaných edic. slabé NA 1.6 jsem asi rok a půl měl a s NC 2.0 najezdil několik desítek tisíc kilometrů. To se jako nechci vychloubat, spíš vysvětlit, že na malé japonské roadstery zvyklý jsem. A považoval jsem za dobrou koupi právě to z levnějšího spektra. Tím neříkám, že nejde zvolit lepší sportovní auto za 150 tisíc než je MX-5, ale moc objektivně zajímavějších aut za tu cenu není. A tak se důvody pro MX-5 snadno najdou.

Ale to poslední auto - ND jsem vyzkoušel ve dvou exemplářích, v RF a roadsteru, pokaždé 2.0. Dobrá, najel jsem spíš jen desítky kilometrů, což je málo. Ale roadster jsem si zařídil v létě v Rakousku na Rossfeldstrasse, kde nebyl provoz, ani kamery, jen krásné zatáčky a výhledy. A i když měla už upravený výfuk a tužší pružiny od Eibachu (myslím), měl jsem prostě problém se do ND zakoukat. Auto se příliš naklání, přilnavost ty Bridgestony taky nemají kdoví jakou, sedím v ní trochu výš než bych chtěl a i při mojí běžné postavě mám čelo moc blízko rámu skla. Prostě mi ten poslední model moc nevyhovuje. Na denní ježdění je to určitě fajn roadster, ale spousta novinářů z něj dělá nejlepší sporťák světa ( pomalu) a já to neumím potvrdit. I když je to fajn svezení.

Takže než jít automaticky do výměny ND-1 za ND-2 a utratit dalších několik set tisíc ( protože ojeté MX-5 klesají dost na hodnotě) svezte se něčím dalším. Pokud je kritériem nebe nad hlavou, BRZ/GT86 nebudu doporučovat, přestože z mého pohledu nabízí lepší řidičskou pozici za volantem a ovládají se mi lépe. ( s GT86 jsem najezdil mnoho tisíc km, rok jsem jí měl) A Lotus nebo Caterham? Mám kamaráda, ten má ND Roadster, svezl se v Elise, auta jsme si chvíli prohodili a on by prostě neměnil - přišlo mu příliš spartánské/ závodní atd... Takže ono každý jsme jiný. Pokud sledujete i věci jako hluk od silnice, chcete slyšet něco v rádiu, případně využijete klimatizaci, Lotus ani Caterham nejsou ta cesta...

A silná, opravdová sportovní auta? Je to něco za něco. Taky netoužím po Aventadoru, se přiznám. Od určitých výkonů to na české silnice prostě není a do města nemluvě. Ale zkuste si nějaké základní starší Porsche. Je to sice něco za něco ( drahé provozní náklady), ale budete vidět. Nakonec za cenu nové ND model 2019 s 2.0i pořídíte hodně zajímavý ojetý sporťák.

A kategorie hot hatch? Existují i ty s kterými je velká zábava. Pro určité řidiče dokonce daleko větší zábava než s Miatou. Je to o úhlu pohledu na to ježdění. Proto je právě to "škatulkování" a "the answer is always miata" takový spíš úsměvný :)

wdave_t
25. listopadu 2018, 17:40
9

OT / btw: je to "miata is always the answer" - pořadí slov je důležité, protože počáteční písmena slov toho "sloganu" dají dohromady "MIATA", což je tak trochu pointa

Zdenduk
25. listopadu 2018, 18:20
1

Konečně zas nějaký pěkný japonský vehikl! A kola z NA tomu docela sedí :)

reagovat
Matěj Podhorský
27. listopadu 2018, 09:47
2

Jo vidíš to, na to jsem zapomněl úplně. Nemohli jsme se s Frantou shodnout, zda se nám to líbí nebo ne. Ale za mě daisies bez pokliček na NB jednoznačně ano. Škoda jen že standardní kola jsou tak daleko zaražená v karoserii, chtělo by to vystrčit ven. A já osobně mám asi nejraději plechy

Ha
Habakukk
27. listopadu 2018, 11:56
0

Podložky a plechy to jistí.

Matěj Podhorský
27. listopadu 2018, 12:11
0

Nemuzes moc, pokud zachovas standardni stefty. Mel jsem ted zrovna diskuzi na tohle tema nedavno...

Ha
Habakukk
27. listopadu 2018, 12:36
0

No tak 85% Land Roveru má na nápravě namontovaný toto https://www.litep4x4.cz/detail/defender/podvozek-a-napravy/rozsirovaci-podlozky-30mm-pro-def-d1-rrc Tak věřím, že to existuje i pro jiný značky.

ma
martinw
27. listopadu 2018, 12:48
-1

hehe pro RAV4 existujou taky ale neznam ani v diskuzich nikoho kdo by to mel, to je presne ten rozdil mezi zakazniky - u Toyoty je kazdymu jedno jak to vypada jsou to konzervativni lidi zatimco majitele LR daji hodne na efekt a 'aby to vypadalo' :))

Ha
Habakukk
27. listopadu 2018, 13:17
1

To máš asi absolutní pravdu, někdo to má na efekt někdo jako funkční nutnost proto to lidi od LR dávají. Pokud chceš tak uboze paušalizovat určitou skupinu lidí no proč ne. Mohu to otočit, že RAV4 nikdy nevjede to pořádného terénu tak podložky nepotřebuje. Dokonce bych ti vysvětlil proč se to dělá, ale kdo ví tak ví.

motion
25. listopadu 2018, 19:21
1

Vezmu to postupně:

wdave_t : v zápalu boje jsem to prohodil, ale rozumíme si:)
beastar: 911 není holka moc na hraní na okresce, ale pokud se člověk jmenuje třeba Chris Harris, může se 911 jevit jako objektivně lepší auto:)
krab: Váš test s Miatou, Lotusem a Caterhamem jsem četl a moc jsem mi líbil, problém vidím v dané specifikaci Miaty, co jsi vzpomínám, neměla výborná Recara, ve kterých se sedí níže a mají mnohem lepší oporu pro tělo a taky, a to si nejsem teď jistý, ji chyběly tlumiče Bilstein, kombinace tlumičů Bilstein a Eibach pružin vidím právě jako geniální, auto se zpevní, ale zároveň stále dobře kopíruje povrch a neodskakuje, což vidím v ČR jako důležitý fakt. Z pneu mám stejný pocit, hlavně na mokru musí mít člověk opravdu rychlé ruce při tom krátkém rozvoru, jak to chytí, je to v pohodě a už si jen hraje s plynem a vlastní odvahou. Ale pneu je poměrně snadno řešitelný problém.

Ano, některé HH jsou svým způsobem zábavné, přiletět před zatáčku, odbrzdit si levou (bohužel hodně aut, hlavně koncernových tohle neumožňuje, protože když jdete levou na brzdu, ŘJ Vám vypne plyn), zatížit přední kola, trochu cuknout volantem, váha se přenese a zadek Vám krásně utíká do strany, plyn a auto krásně vytáhnete ze zatáčky ven, neříkám, že to nemůže být zábava, je, ale ta rovnice bývá stejná, se zadokolkou je těch rovnic, když se chcete bavit, více a nemusí to být nutně Miata, proto HH vidím jako skvělá daily auta pro rodinu, zábavu, práci, ale jak to u univerzálních věcí bývá, dělají vše dobře, ale nic perfektně.

A volba Miata 2019, uvidíme, když člověk zkusí pocit z otevřeného auta, už se mu do coupé nechce, ale nebráním se novým výzvám a třeba v budoucnu budu tady obhajovat něco jiného, ale momentálně je pro mě Miata vším, co k řidičskému životu potřebuju a slovy klasika: " Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.":)

reagovat
krab
25. listopadu 2018, 20:28
1

Dík, tak ono my jsme ani moc test nedělali, spíš takový roadtrip a sešli jsme se kamarádi s "podobně" zaměřenými auty. To je přesně, tisíc lidí, tisíc chutí. S Alešem, ten má tu červenou MX-5 ND 2.0 byste si rozuměli :) Taky jí má moc rád. A on si naspecifikoval Revolution výbavu s několika vkusnými doplňky navíc. Měla samosvorný diferák typu torsen určitě, ale chyběly mu ty recaro sedačky z modelu Revolution top. Ale říkal mi, že si nechal vyměnit pružiny za tužší Eibachy. A koncovku výfuku. Ale asi teda neměla Bilstein B4 nebo B6 ( nevím co přesně montují) tlumiče. U našeho NC to bylo standartně - torsen, Bilsteiny a navíc tam fakt hodně pomohlo dát Eibach pružiny. Pofacelift už měl trochu nižší podvozek z továrny a zrovna to encéčko se mi ovládalo právě dobře. Před facelift na standartních pružinách byl zase trochu nedoladěný. Tak, že by někdy bylo možné se dostat do třetice za volant Revolution top s Recary a na Bilstein podvozku? :-D No, snad přijde jaro brzo.

Jinak jak kamarádův Caterham Roadsport, tak moje Elise 111R používají tlumiče od Bilsteinu. A fungují právě skvěle... Já navíc mám model 111R podvozkově prakticky shodný s tehdejší Exige, se stejnými koly, vpředu 195 mm šířky oproti 175 mm co byla tehdy standard u Elise 111S. No a obuto mám Toyo Proxess R888R, což je sice docela hlučná pneu, ale pro letní použití, po ohřátí prostě funguje fantasticky. A ani v Mostě mě na okruhu nezklamala, naopak. Tam je to spíš o tom, že technika je pořád lepší než řidič, ale to je nakonec dobře. Mám se pořád co učit. :)
-
Komentář upraven 25. 11. 2018, 20:33:16

motion
25. listopadu 2018, 21:42
1

No proč ne, za pokus se do ND trochu víc zakoukat to stojí:)

beastar
25. listopadu 2018, 23:27
0

Motion... Asi takhle proti většině textu nic nemám. Popis hh celkem chápu. Proč bych se musel jmenovat Ch.Harris ? Mě přijde 911 jmenovitě 996/7 jako super zábavný auto na okresce. Ok okresce lepší kvality. Lítat s tím po rozbitých dvojkách je spíš nuda. V tom exceluje spíše Focus Rs, nebo třeba c63amg. A okruh bude vždy lepší volba. 911 je skvělá ale tím jak je vyvážená a pokud člověk alespoň něco umí... Hravá a záludná až když se to žene někam na hranu. Občas jezdím okresku ještě s trochu zajímavějším supersportem a taky to jde. To už jsme ale úplně na jiné rovině debaty.

Jinak jako do jisté míry je asi miaty řidičsky pro jistý typ řidičů zajímavější. Než většina hh. Na druhou stranu pokud nechceš cabrio je tady mnohem všestranější brz. Prostě zase bych tu miatu tak neglorifikoval;)

motion
26. listopadu 2018, 10:23
1

Jenom na úvod jsem si všiml, že článek o MX-5 vznikl v 9:11, náhoda?:)

Tady se úplně neshodneme, ale je to tím, že naše preference se rozcházejí a tím i naše volby auta, pro mě je ideál okreska II.třídy někde III. třídy s minimálním provozem, zapadlá někde v koutě republiky, Vysočina, Český les a jeho bavorská strana apod. Jak jsem psal, mám pár veteránů a řízení se nedá srovnat s ničím, kromě Miaty, je totiž krásně analogová na řízení a člověk se baví i v relativně nízkých rychlostech. Nevím, jestli jste už vlastně Miatu ND řídil, ale já 911 997 ano a vůbec nezpochybňuji její kvality, řízení, zvuk, motor jsou naprosto perfektní, přilnavost dokáže vytáhnout špatně upevněné plomby v zubech, ale na těch krásných a zapomenutých (nikoliv rozbitých) okreskách by to moje volba nebyla. Baví mě ta atmosféra 911, v garáži mám jejího "pradědu" z 50. let, ano, nejpomalejší Porsche, tedy VW Brouk, ale byla by to moje volba? Nebyla, minimálně ne v generaci 997, vím přesně proč a finance to nejsou. Ono je to ve finále jedno, je dobře, že spektrum zajímavých aut je pestré a rád ukážu palec nahoru někomu, kdo nejezdí miatou, nicméně momentálně kopu za tenhle tým...

krab
26. listopadu 2018, 10:27
-1

Já myslím, že tady na autíčkáři je krásně vidět, jak moc lídí ta Miata učaruje úplně až neskutečně. Ale víte co? Ono to kouzlo spočívá hlavně v tý dostupnosti a v rámci poměru cena/zážitek je to prostě dobrý. Já bych dneska už spíš jako levné sportovní auto na okresku, občas okruh, občas motokárový okruh typu Mýto/Sosna atd. doporučil Clio RS. Já jsem s ním "otravnej" už leta, ve třech jsem se svezl a furt jsem si žádný nekoupil. Takže, tohle asi u mě ještě musí přijít. A pak uvidíme, po několika měsících s ním.... A vlastně je jedno jestli MK2 172, nebo 182 nebo 197 či 200 ( to jen přejmenovali v roce 2009 - neplést s tím aktuálním, to už šlo trochu jiným směrem)

To je auto, kterýmu stačí prostě dobré gumy, když má navíc Recara a Cup podvozek a není to po smrti, tak máš "race car for the road". Což Miata vůbec není a ani nikdy nebyla. Problém je, že na Autíčkáři taky panuje velký mýtus : front wheel drive = wrong wheel drive. Což je tedy fakt jen věc vkusu každýho. Spíš si při výběru třeba prvního sportovního auta nenechte hned vsugerovat, že nejlepší je Miata a nejít ani zkoušet něco jinýho ...

Motion: díky ještě za dovysvětlení těch výbav atd..a třeba se někdy potkáme na kafé a kárách, nebo vyrazíš s námi někam na výlet :) Budu rád.

PS: 911 je nepochybně perfektní sportovní auto pro všechny příležitosti, taky ho mám extrémně rád. A základní modely Carrera ještě nejsou právě tak rychlé, aby to bylo pro silnici příliš. To bych vážně netvrdil - minimálně ne ty starší modely. Ale chápu všechny co to dělají jako já. Mají ho na výlety, zvláštní příležitosti, užívají si, ale nelítají s tím každý druhý víkend do Mostu na okruh. Protože prostě je to sakra drahá sranda.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
26. listopadu 2018, 11:21
5

Můžeš mi krabe prosímtě říct, kolik přesně aut s pohonem předních kol jsi za poslední 2 roky měl pro zábavu? Já jen, abych si ten mýtus dal do kontextu tvé garáže ;)

Naprostá většina lidí, kteří zkusí sportovní zadokolku, se už k přednímu pohonu nikdy vracet nechce a důvody si myslím netřeba vypisovat.

PS: řídil jsi vlastně někdy nějakou Miatu, která měla balíček těch základních sportovních úprav? (geo, lepivé gumy, sportovní desky, tužší podvozek/stabíky) Protože já bych si dovolil tvrdit, že Clio RS i Miata v dobově odpovídajících generacích nabízejí dost podobný zážitek.

krab
26. listopadu 2018, 11:47
-1

Miatobijec se ozval :-D
Dobrá, poslední auto s pohonem předních kol, který by se dalo nazvat "na zábavu" byl Focus ST 225. Ty jo a ten už nemám asi 5 let...
Ale to Clio se mi líbí fakt furt. Posledně jsem ho chtěl předloni, když jsem nevěděl co bude se Sally, ale k mání za dobrou cenu byla zrovna na potvoru GT86tka, oranžáda.. takže zase nic. Tak na mě někde pořád čeká zkrátka...
PS: posledně v létě jsem pochválil NC 2.0, která měla aspoň ty Eibach pružiny a Bilsteiny. Podvozek měla v moc dobrým stavu. Jedinou Miatu, co jsem moc nepochválil - ale bál se vyloženě kritizovat ( je za to trest ukamenováním) byl ten poslední model ND.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
26. listopadu 2018, 12:39
1

Zrovna ty bys to Clio prodal po pár měsících, protože bys zjistil, že tě to vlastně dlouhodobě nebaví... Tím jsem si docela jist :D

PS: To je jedno, jestli pochválil/nepochválil. Já se záměrně ptal na ty úpravy - protože právě těch pár drobností dělá rozdíl mezi normální rozblemcanou Miatou a Miatou, která je velice rychlým okreskovým náčiním, jako to Clio... Třeba moje současné NCFL, které je dá se říci sériové a je obecně považováno za o kus rychlejší auto než jakými jsou předchozí generace, by od mojí stříbrné ex NBFL dostalo na brzdách a v zatáčkách takovou bídu, až by to hezké nebylo. A převážne jen díky destičkám, pneumatikám a geometrii.

krab
26. listopadu 2018, 12:45
1

:) jo, jestli by mě Clio fakt bavilo si asi budu muset zkusit, tím, že jedno koupím a uvidím. Asi jiná metoda tu moc není...

PS: ty úpravy mě jako taky zajímají, to jsem odepsal někde nahoře - že Miatu jako takovou už bych si pravděpodobně znova nekoupil, ale pokud bych měl příležitost a majitel dobře funkčně upravenýho kusu by mi ukázal jak to jeho funguje, tak to by mě samozřejmě dost zajímalo. Protože máš pravdu, že zkušenosti s Miatama mám s těma "obyč" sériovkama. (až na nějaký drobnosti)
Tak jsem zvědavej co teda na NCFL budeš sám ladit...

beastar
26. listopadu 2018, 14:05
0

Motion.. To je přesně ono. Okreska je zavádějící pojem. A je samozřejmě pravda že III. nebo II. s ne úplně dobrým povrchem není pro všechny auta. A velké dost výkonné 911 nebude potom úplně zábavná ani jí to nebude dělat dobře. Tak ono taky srovnáváme nesrovnatelné což sem psal na začátku. To je asi hlavní deviza Miaty, že ceny jsou proti další konkurenci úplně jinde. O starších ojetinách nemluvě. Miatou jsem jel několikrát. Nechal se svézt atd. A na mě to kouzlo nefunguje. Cejtim se v tom autě divně. Takže nedohodneme se přesto v podstatě jen v tomhle. Se zbytkem souhlasim. A velký rozdíl mezi námi já veterána nemám a moc je nemusim. 944 což není defakto ani pravý veterán jsem prodal. A vůbec mi nechybí.

Krab, Vavris... Miatobijec:)) Tak někdo to dělat musí. A samozřejmě chápu, že nějaké sportovní úpravy z toho dělají jiné auto. A je to pak ještě Miata?;) Carrera a Gt3 to je taky svého typu jen úprava. No nic to jsou zbytečné úvahy. Prostě jezdí to pak jako okruhový náčiní a stojí to polovinu čehokoliv silnějšího a s jinym znáčkem na kapotě.

V čem souhlasím s Krabem. Miata bývá dnes až příliš často první volbou rookie driverů. Ti kluci toho moc neřídí a skočí hned do Miaty. Srovnání s ničím jiným nemají. A když tak ne adekvátní a na tom, že je třeba zábavnější jak 3jka Golf se asi shodneme. Prostě není to tak černobílé jak to někteří snaží stavět. Pro zkušeného řidiče kdo měl možnost se svézt jinde a v lepším už potom ty miaty taky nejsou zase takový opojení. Pak jsou lidi jako Vavris kterym to sedne tenhke typ auta. Budiž. Malá váha, skvělý podvozek a možnost tuningu v rozumných cenách. Já to nikomu neberu a moc alternarnativ navíc zadokolek není.

Krab a Clio. Nemyslím že by se mu to nelíbilo. Jen je to na jiný účely jak na blbnutí drahý Porsche tak superlight Lotus alá tvl nesmim to nabourat nebo z toho nevylezu. A z těch oprav mi jebne. O schopnostech Clia svědčí i velký množství majitelů nejen tady. Na okruhy je to skvělý auto. Stejně tak se s tim dá jezdit vcelku dobře někde po rozmlácený silničce v Severnich Čechách. Náklady na to svezení nejsou horentní. Ano nezapadá to do světa veteránů pana Petra a právě proto by to mohlo fungovat.

krab
26. listopadu 2018, 15:46
0

Koukám, že s Beastarem se tu najednou hodně shodujeme. ( ...taky nepadlo ještě ani slovo o Jaguarech) :-D
S tím Cliem to nakonec nebude až tak velký deal. Musím vydržet do jara, když se naskytne nějaké pěkné MK3 RS s Cup podvozkem a Recary, prubnu ho a uvidíme. Jinak ten smysl je přesně v tom, že : 1) levné 2) není potřeba z toho dělat nějaký "race" nákupem hromady podvozkových dílů jako u Miaty, prostě v dobrém stavu bude fungovat tak jak je 3) má opravdu dobrý dvoulitr F4R 4) nebudu se o něj tolik bát na okruhu jako o ta dražší auta, takže si s ním klíďo nějaký trackday na malým okruhu s radostí a bez starostí dám. 5) horší než Corsa OPC to určitě není :-D

Blix
25. listopadu 2018, 23:07
1

Na své dvacetisedmileté miatě mám nejraději takový ten "sváteční" pocit, když jí člověk někam jede. Člověk je hezky venku, sedí na zemi někde u zadních kol a kouká na asfalt přes obří mrkačky. Prostě je to úplně jiné než ostatní auta a je to špešl. Jako dlouholetý motorkář sice nepociťuji za jejím volantem na internetu hojně zmiňovaný orgasmický jinba ittai, ale zatímco motorku člověk ve finále vytáhne čtyřikrát do měsíce, protože prší, ráno je zima, nemá kam dát nákup, je horko, nechce se mi převlíkat, tak miatou se dá dělat radost každý den a nebyl problém s ní letos odjezdit 8 měsíců jako daily.

Taky je na ni vyložené zábava cokoliv servisovat a je strašně roztomilá :)

Co na ni nemám rád už tu zaznělo - koroze, kroucení i s výztuhama ( na to ale na čas pomůže projížďka 206CC, to je teprve něco), jízda se střechou nahoře je podle mě strašná, motor je pocitově slabý i na své parametry a žere jak třílitr.

reagovat
Letis
26. listopadu 2018, 19:53
1

Měl jsem teda NB, ale 1,6 mi žrala tak 8 a 1,8, co mam teď asi o litr víc. Spíš mám pocit, že není moc rozdíl, jak s tím člověk jede, ale právě i když řadím až bůhví kde, tak mi to nikdy tu spotřebu nějak dramaticky nezvedlo. Tak by mě zajímalo, co znamená, že to žere jak třílitr.

Matěj Podhorský
27. listopadu 2018, 09:49
1

Spotřeba u téhle konkrétní 1.6 81kW (nebo kolik to má) mi lítala mezi 6 a 9, za tři nádrže. To mi přijde fajn. Ano, třílitr třeba v BMW 130i umí jezdit podobně, takže jo, miata umí ztrát jako třílitr :D

Ev
Evlo
25. listopadu 2018, 23:36
-1

- vrzajici interier
- nizky poseze - takze kola kamionu ma clovek vedle hlavy, skvely
- temer zadny prostor mezi hlavou a zadnim naraznikem - takze lepici se vam nelepi na auto, ale na telo

reagovat
ri
riderhenry
25. listopadu 2018, 23:53
4

Strašně jsem se těšil, až si tady vyliju srdíčko po deseti letech s MX-5, ale trochu mi to pokazilo pos*ané BMW s vybitou baterkou v kufru, který se otevírá jen elektronicky (logicky...). Ale stejně to zkusím.

Zásadní NEvýhodu spatřuji v tom, že jsou ta auta už příliš stará a (hlavně) levná. Hodně jim to bere i tu minimální image, kterou dřív měla (sám pamatuji, jak jsem byl vnímán před těmi deseti lety, když jsem s MX-5 parkoval před střední a pak i vysokou školou). Navíc se o tom až přehnaně píše, diskutuje, natáčí, fotí... Taky ubývá už kusů, které by asi fungovaly tak, jak mají a jak by si člověk představoval. Zároveň je to dnes často úplně první auto lidí, kteří dřív tíhli k různým starým Civicům, BMW před smrtí atd. Prostě už to není takové to auto pro "znalce", co nemají milión, ale zase nevybírají jen podle toho, na co se nejlíp balí holky s rozpočtem do 150 000 Kč... Pak samozřejmě koroze a i další věci, které jsou často spojené s věkem aut. Určitě pak za mě až zbytečně přízemní nastavení sériového podvozku (respektive geometrie), který je až zbytečně blbuvzdorně nedotáčivý víc, než by člověk u takové auta chtěl nebo čekal. Chtělo by to rozhodně charakternější motor, hlavně absence výkonové špičky u NA/NB 1.8 zamrzí.

Výhod vidím spousty a jsou samozřejmě výhradně subjektivní. To auto člověka posune jinam a dá se s ním hodně hrát, ať už z řidičského pohledu, tak i případného ladění, kdy majitel opravdu může zkoušet kde co a zjišťovat, jak se auto chová. Všude je spousty dílů, informací a lidí, kteří už to stejně udělali. Poměr cena/výkon (výkon nemyslím absolutně co do výkonu motoru) za mě nepřekonatelný, obzvlášť při dnešních cenách. Je to auto, které má určitý potenciál za slušné náklady fungovat jako velmi zábavné svezení na pomalejších okruzích (zkuste tohle dělat s nějakým o 500 kg těžším autem a sledovat náklady...) při minimu úprav (gumy, podvozek). Design je poměrně nadčasový a málokoho to auto i dnes urazí. I auta, která jsou schopná pobavit na okruhu, často zvládnou v pohodě každodenní pohodlný provoz. Dá se s tím odjet ve dvou na dovolenou k moři bez nějakých výrazných omezení. Motor jde sehnat za cenu výměny oleje v autorizovaném servise prémiové značky. Když člověk není líný, v zásadě si na tom může udělat vše sám, stačí mít připojení k internetu. Lehce poučený řidič to auto dostane na limit a nemusí se bát, že by přišel k újmě on, nebo auto. Plus samozřejmě dalších spousta věcí, které jsou už obecně uznávané a známé a nemá smysl je psát pořád dokola...

Když to shrnu, vlastně to auto po 10 letech trochu nesnáším, protože už pro něj nemám to nadšení, jako dřív, ale zároveň mi dalo tolik - a pořád i dát umí, že ho člověk prostě nechce dávat pryč. Nedokážu si představit v podstatě žádné jiné auto, které by člověk mohl provozovat tak, jak ho to baví, aniž by měl výčitky z nákladů, poklesů hodnoty atd. Není to určitě žádný "jednorožec", ale zároveň to bývá často auto, na které majitelé i výrazně "dospělejších" sporťáků vzpomínají s velkou nostalgií, a to mi k tomu sedí asi nejvíc.

reagovat
cP
cPetan
26. listopadu 2018, 07:16
-1

Mě by zajímalo srovnání třeba s e30 318is, rozložení podobný, výkon podobný, váha podobná, jen do toho člověk normálně nasedne místo toho aby se do toho musel oblékat jako do místy :-D

reagovat
cP
cPetan
26. listopadu 2018, 07:17
0

*miaty (pitomej autokorekt)

beastar
26. listopadu 2018, 15:23
1

318is vs 944 vs miata NA :D nevim no moc nevěřim, že kdyby se odpovědná osoba projela ve všem a vše bylo v dobrém stavu, že by byla miata vítězem ale budiž... Sehnat auta do takového správného a čtivého testu je v našich podmínkách v podstatě nemožné. Takže výsledek se asi nikdy nedovíme.

krab
26. listopadu 2018, 15:38
1

318iS E30 , 944 a NA Miata? V zimě už asi nesvedu, ale na jaře není problém... stačí zavolat do kouzelného slucháta :)

btw. ten výsledek už bude spíš jen o té nostalgii a fanouškovství jedné, druhé nebo třetí značky. Námět se mi ovšem hodně líbí. Budu muset sehnat herce a rekvizity...

A winner bude stejně Porsche 944, jenže bude nejdražší... Možná to teda vyhraje krásný bavorák, kór kdyby byl v M-techniku. Anebo ta zpropadená Miata? Píšu si to do diáře...

František Čáslavský
26. listopadu 2018, 18:12
2

Jak E30 318is, tak 944, tak Miaty mám naježděné... Možná by stačilo udělat fotky a článek by byl na světě, ale s verdiktem by stejně nikdo nesouhlasil...

tomyks
26. listopadu 2018, 08:12
2

Miata se mi líbila už v době, kdy jsem o jejích jízdních kvalitách neměl ani potuchy. Akorát jsem byl nejspíše po rodičích ve výběru auta vždy konzervativní a nedokázal jsem si představit, že budu jezdit v něčem menším než je rodinné kombi. Trvalo mi pár let, než mi došlo, že je docela reálné provozovat dvě auta a bylo jasné, že to druhé musí být zajímavější stroj. Uplynulo dalších pár let, během nichž jsem výletoval s Civicem 4g a tajně myslel na Miatu. Tou dobou jsem objevil web Autíčkář, kde mi byla Miata podprahově podsouvána v každém článku a tak se stalo, že od pátku mi parkuje v garáži "rudá bestie", tedy Miata NAFL. Jsem z ní nadšený a to jsem s ní najel akorát pár metrů z odtahovky do garáže. Popravdě, já toho s Miatou obecně moc nenajezdil, ale po těch několika seznamovacích jízdách bylo jasné, že ji musíme mít doma. Do té doby jsem vyzkoušel pár aut se stejnou koncepcí a bylo to hodně fajn, ale nebavil jsem se tak dobře a tak snadno, jako s Miatou. Miata navíc disponuje tím roztomilým usměvavým obličejem, co budí pozitivní emoce. V neposlední řadě je pro mně splněním dětského snu provozovat plnohodnotný sporťák.

reagovat
peca
26. listopadu 2018, 08:19
6

Kdyz jsem to auto kupoval, netusil jsem, ze ovlivni tolik lidi :-)

Tady Mateje naucilo odpustit kabrioletum absenci strechy a torzni tuhosti. Pritelkyne si ho oblibila tak, ze pry budem kupovat jeste jedno pro ni. Tatka po pocatecni skepsi uznal, ze to ma taky neco do sebe a myslim, ze by si dal rict na nejaky kabriolet. Dalsi kamarad po par zbesilych okreskovych a okruhovych jizdach zacal prochazet inzerci a posila mi kazdy slusny kousek na zhodnoceni. Dalsi kamarady to auto naucilo nadavat nad cenou servisnich ukonu na jejich povozy (za jeden TDI motor koupite pet miatich, jsem zjistil). A ja jsem se diky Miate zacal vrtat v autech sam. To, co bych driv resil tak, ze bych auto zavezl do servisu, udelame nekde na parkovisti nebo v garazi sami a jeste se na tom neco naucime. A navic mne hrozne bavi s nim jezdit. Pokazde mam radost, ze muzu jet, ikdyz je to jen za roh do obchodu. Vetsinou se ta cesta totize pekne protahne :-)

Netvrdim, ze je to dokonale nebo nejlepsi auto a ze se vam musi libit a musite ho mit radi a chtit, ale pro mne je proste bozi.

A k tem roadtripum po Cesku. Byli jsme na jednom skoro tritydenim hned dva tydny po tom, co jsem to auto koupil. Spali jsme pod stanem, carali prirodou, stavili jsme se za par kamarady, co je jen tak nevidime, jezdili po krasnych cestach krasnou prirodou a posledni den jsme jeli na trackday. Pochybuju, ze bych si to v jinem aute uzil o moc vic.

reagovat
beastar
26. listopadu 2018, 15:26
1

Miata má koukám lepší auru a vliv na okolí než Bumblebee... jen ta žlutá by jí tolik neslušela.

peca
27. listopadu 2018, 08:15
1

To vis, na co jezdit chlastat svatou vodu do Lurd, kdyz si muzes koupit miatu.

Matěj Podhorský
27. listopadu 2018, 09:51
0

Ale zas Foxovic Megan na miatu asi nesbalíš :D

peca
27. listopadu 2018, 10:07
1

Ja konkretne bych ji nesbalil asi ani na Bumblebee :D

Wanix
26. listopadu 2018, 13:09
9

vzácná fotografie Matěje v nezvyklém prostředí :D

reagovat
Matěj Podhorský
26. listopadu 2018, 13:29
3

Tyvole nene! Tys to i zdokumentoval? Zrovna kdyz mam tak odpornej svetr :D

Wanix
26. listopadu 2018, 13:38
6

každý garážník přeci ví, že garáž není žádné přehlídkové molo! :D

Knightrider
26. listopadu 2018, 14:38
4

A každý kadeřník ví, že přehlídkové molo je jeho druhým domovem. :-D

beastar
26. listopadu 2018, 15:26
1

Ten svetr je dobrej jen na něm chybí logo Shell...

Matěj Podhorský
26. listopadu 2018, 15:32
0

LOL! Tak to me nikdy nenapadlo. Ja ho nikdy nemel uplne rad, a ted uz teda je akorat na takove podobne prace. Logo Shell si primaluju cervenou fixou :D

Picklenose
26. listopadu 2018, 22:25
0

Nedokážu si představit jet v MX-5 ty serpentiny od Opařan směrem ke Stádleckému mostu, tam ze mě třásla duši i moje Camry :D

reagovat
Matěj Podhorský
27. listopadu 2018, 09:52
0

Haha,ono to ale bylo naprosto v pohodě :) víš proč? Ta silnice se zrovna ten den otevírala, chlapi z údržby silnic akorat sundavali dopravní značky uzavírky. Tak jsem s nimi prohodil pár slov a jelo se. Byl jsem možná první auto co si ten úsek legálně projelo :)

Safa
26. listopadu 2018, 22:38
2

Mám radost, Matěji. Jen tak dál. ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem

Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance 2014
Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance

2014 rok výroby
110 koní výkon
1 968 ccm objem