načítám data...

Jaguar F-type 2.0: Rocker hraje unplugged

Správný rocker nepotřebuje masivní ozvučení, aby vás uchvátil. A správný sportovní automobil by k témuž neměl potřebovat masivní motor.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Akustické verze slavných rockových songů jsou zvláštní věc. To si tak prostě autor vezme všem dobře známý a všemi milovaný originál a očeše ho o velkou část z toho, co ho dělalo tím, čím je. Poslechněte si třeba takovou Laylu od Erica Claptona. V původní verzi, kterou nahrál ještě s kapelou Derek & The Dominos, je to řízná rocková písnička. Odstartuje klasickými sedmdesátkovými uječenými kytarami a v ostrém tempu upaluje až do konce, s jedinou pauzou v podobě dlouhého kytarového sóla uprostřed. Žádné otálení, žádné zpytování duše, jen skvěle zahraný, skvěle napsaný rock. Jsem si dost jistý, že třeba takový Jeremy Clarkson tuhle verzi přímo miluje.

Ale existuje také druhá verze Layly. Ta, kterou nahrál o 20 let starší, zamyšlenější a po smrti svého syna zasmušilejší Eric Clapton na své album Unplugged. Zmizely elektrické kytary, tempo se zvolnilo a rockerský řev nahradilo posmutnělé blues stárnoucího muže o nenaplněné lásce. Kromě základní melodie a textu tady není snad nic z toho, co dělalo  původní Laylu tak skvělou.

Jenomže ta nová, ‚nezapojená‘, je skvělá také. Jen úplně jinak. Jestli se vám líbí jedna, nebo druhá, může záležet na spoustě věcí. Na vaší povaze a na tom, jestli máte raději rozjásaný klasický rock, nebo zádumčivé blues. Na vaší náladě – jsou chvíle, kdy si chcete podupávat do rytmu a užívat si ostrých kytar, a jsou chvíle, kdy se raději zaposloucháte do teskného hlasu Erica Claptona. A nebo to také může být zkrátka o tom, kterou verzi jste slyšeli jako první. Ta vám totiž často už navždy bude připadat jako ta správná a lepší.

Snadno tak potom mohou vzniknout dlouhé spory o to, která verze je ta “pravá”. A teď si představte, jaké by to asi bylo, kdyby navíc každá strana sporu znala jen tu “svou” verzi písně a o té druhé měla informace jen z vyprávění strany druhé. Ještě možná kdybyste znali Laylu v akustické verzi a někdo vám řekl, že tam původně byly elektrické kytary a že to byl pořádný rock, dokázali byste si to představit. Ale kdybyste jako první slyšeli originál a někdo vám řekl, že může být stejně dobrý nebo dokonce lepší, když z něj dáte elektrické kytary pryč?

A to je přesně situace, která nastala u nás v redakci. Plamínky vášní se rozhořely už ve chvíli, kdy se v plánovacím kalendáři testovacích aut objevila položka “Jaguar F-type, čtyřválec, dvoulitr”. Napříč redakcí se začaly hloubit zákopy a zejména ze strany tradicionalistů a pravých petrolheadů začala přípravná dělostřelecká palba. Ta byla občas opětována velkorážným trollingem ze strany ikonoklastů, milovníků downsizingu a vůbec příznivců divných věcí – na kteréžto straně jsem však zůstával žalostně osamocen.

Na ty dva dny od chvíle, kdy jsem zpočátku zářivě bílé, později následkem stovek kilometrů strávených v ostrém tempu na okreskách stále více kropenaté kupé zaparkoval u sebe za domem, se však střet změnil v ostrou bitvu na bodáky a holé ruce. Příznivci elektrických kytar, kompresorů a mnohoválců přešli do zteče a skoro by se zdálo, že vyhrají – když ne silou svých argumentů, tak alespoň hrubou přesilou. Potom jsem ale několika z nich dal do ruky klíčky…

Ohně stále ještě doutnají, krátery ještě nebyly zasypány a redakčním chatem se občas ozve kulometná dávka. Někde v pozadí už se ale začíná rodit mírová dohoda a konsenzus. Neexistuje jediný správný F-type. Nemusí vždycky nutně platit, že víc válců je víc Jaguar, a rozhodně není pravda, že jediným důvodem, proč si nekoupit šestiválec nebo rovnou osmiválec je to, že na něj nemáte. Čtyřválcový F-type je totiž taková unplugged verze. Ne horší, jen jiná.

Tento článek ale není (a ani nemůže být) o přímém srovnání. Ostatně jak už jsem přiznal, žádnou z šesti či osmiválcových verzí jsem (zatím) bohužel nejel a tak mi na jednu stranu uniká možnost onoho porovnání, na stranu druhou můžu vnímat dvoulitrový F-type sám o sobě, nikoliv jako odvozeninu jeho silnějších, více rockerských sourozenců.

Je pondělí pozdě večer a já zjistil, že mi došla zakysaná smetana. Normálně bych asi chili con carne přežil i bez tohoto detailu, ale dnes mi to za cestu do hypermarketu stojí. Zvláště když je po cestě čerstvě otevřen další kus mimoúrovňové křižovatky s krásnými oblouky, kruhovými objezdy a nájezdy. Cestou domů nebyl na okresky čas, tak se teď podíváme, co tu vlastně máme. První odbočku na nadjezdu u Parama projíždím zhruba tempem, které bych v Mazdě MX-5 považoval za ostré. Ale Jaguar jako by se mi smál a jen pobaveně zavrněl „tohle má být všechno”? V řízení přesně cítím, že by přední kola chtěla víc – celé auto na mě přímo křičí „šlápni na to, já to zvládnu”. A tak v další odbočce přidávám. V té třetí ještě kousek. A cestou zpátky už se pohybuji tempem, které by se v těchto místech dalo považovat za poněkud nemravné…

Než jsem si F-type vyzvedl, nevěděl jsem úplně přesně, co bych měl od čtyřválcové verze čekat. Tušil jsem, že by inženýři z Coventry nepostavili úplný nesmysl, a věděl jsem, že má díky menšímu motoru lehčí čumák. To mám u aut rád. Za roky testování jsem se naučil cenit si víc agility a obratnosti v zatáčkách než výkonu, kterého má většina moderních aut beztak víc než dost. Pořád jsem ale nevěděl, co odlehčením z chuligánského rockera jménem F-type vznikne. Bude to pohodlné gétéčko na každý den, které bude pohodlnější a zvladatelnější než šestiválce? Auto pro lidi, kteří chtějí stylové kupé, ale nepotřebují mít doma chuligána? Nebo čistokrevnější sporťák pro opravdové nadšené řidiče?

Úterý odpoledne, někde mezi Rabštejnskou lhotou a Sečí. Je to sotva pár minut, co jsem vyrazil na svoje oblíbené testovací kolečko, interně přezdívané ‚Sečring‘. Mám za sebou pár sérií zatáček a začínám pomalu chápat, co že mi to Jaguar chtěl skrze volant i mé pozadí naznačit. A vlastně i to, k čemu je dobré nemít v dlouhém falickém předku těžký kompresorový šestiválec. Postupně zvyšuji nájezdové rychlosti do dobře známých zatáček, brzdím později a dřív přidávám. Na rychloměru se objevují čísla, která vyvedou z míry i otrlého piráta silnic, ale já se cítím klidně a bezpečně. Není to ale o tom, že by mě F-type izoloval od dění, jako to dokáží třeba některé velké sedany nebo v extrémním podání Nissan GT-R. Pořád vím přesně, co se děje. Vím, co dělají přední kola, co dělá zadek auta, a tuším, jak moc si ještě můžu dovolit přidat nebo o kolik utáhnout stopu, aniž by mi došla bezbřehá přilnavost čtveřice širokých pneumatik.

Už tuším, jaká je odpověď na předchozí otázku. Vlastně je docela jednoduchá – tak jednoduchá, že je dokonce obsažena už ve jméně modelu. Dobří lidé v Coventry se zkrátka rozhodli postavit moderní podobu legendárního E-type. To samozřejmě do značné míry udělali už s původními mnohoválcovými verzemi F-type. Ladné tvary poněkud falického charakteru, dvě sedadla, kufr, který je u roadsteru nepoužitelný a u kupé naopak překvapivě užitečný. To všechno odkazuje na E-type, který se – přinejmenším po své první dvě generace – pohyboval někde na pomezí sportovního auta a GT. Nikdy to ale nebyl chuligán. Nepomáhal si kompresorem, nestrhával na sebe pozornost okolí záměrně hlučnými výfuky a neprovokoval svého řidiče k jízdě ‚furt bokem‘. Je možné, že čtyřválcový F-type vlastně znamená – jakkoliv paradoxně to může znít – návrat k tradicím? Návrat do dob, kdy Jaguar vyráběl gentlemanská sportovní auta a ne tlustá gétéčka (jako XK) nebo showmanské hotrody (jako silnější a hlučnější víceválcové verze F-type)?

Uběhlo dalších deset či dvacet minut. Odbočuji doleva a vrhám se na svůj nejoblíbenější a pro auta asi nejnáročnější testovací úsek. Tajná okreska (jinak byste na ní začali jezdit a přestala by být prázdná) kdesi v lesích nad Sečskou přehradou se vine po úbočí kopce, se srázem a stromy po jedné straně a strání po té druhé. Je extrémně zakroucená a úzká, přesně ten typ místa, kde vám ‚jistý roadster, který nesmíme jmenovat‘ připadá jako vozidlo odpovídající velikosti. A s výjimkou počátečního úseku před vjezdem do lesa, kde jsem s nejmenovaným italským karbonovým vozem dokonce škrtl lízátkem o asfalt, je také perfektně hladká, se zánovním povrchem.

F-type by na tohle místo měl být moc těžký a možná i moc velký. A možná moc rychlý. Jenomže není. Rozbitou část na začátku přelétne s jistotou a hladkostí, kterou bych – soudě podle poněkud tvrdší jízdy v městských rychlostech – tak docela nečekal. A jakmile se pustíme do zakrouceného úseku, je hravý jako kotě. Přední kola se drží silnice, jako kdyby vysunula neviditelné drápky, a zadek auta je následuje stejně neochvějně a bleskově jako malá šelma, honící se za odleskem zrcátka. Jedu o dobrých 20 – 30 km/h rychleji, než jsem tu kdy jel, a přesto nemám pocit, že bych dělal něco nepatřičného. Vím, že mám dost gripu na předních kolech a že mi nebude chybět trakce zadku – a kdyby ano, tak mi Jaguar opatrně, s gentlemanským odkašláním a jemným zašeptáním, včas sdělí, že by mohlo dojít ke smyku a zdvořile se otáže, jestli v tom chci opravdu pokračovat.

Zároveň mám ale pocit, že to všechno dělám já. F-type je totiž opravdu dokonalý gentleman. Kdyby byl skutečná kočka, naaranžoval by přinesené myši tak, abyste si mysleli, že jste je ulovili vy. Jako auto se spokojí s tím, že vám poskytne všechny informace potřebné k tomu, abyste jeli mnohem rychleji, než jste si mysleli, že je možné. Nabídne vám možnosti, dá vám prostor pro rozhodnutí a prostor pro chybu. Vyvolá ve vás pocit, že máte věci plně pod kontrolou, ne že jen využíváte geniality těch, kteří navrhovali jeho podvozek. Vtáhne vás do děje a nechá vás užívat si spokojenost sám se sebou.

Kdykoliv jsem něco četl či slyšel o výkonnějších verzích F-typu, narážel jsem na zkazky o jejich značně chuligánském charakteru. Taková V6 S je nejspíš automobilovým ekvivalentem Micka Jaggera a osmiválec je pravděpodobně Keith Moon. Jsou hlučné, je s nimi spousta zábavy, jsou legendární, ale také trochu nevyrovnané. Prý mají trochu moc ostré řízení, které se snaží maskovat těžký a neochotný čumák. Přívaly výkonu jsou skvělé na anihilaci trakce a likvidaci pneumatik, nebo na pekelný úprk po rovinkách za doprovodu kanonády ze dvou výfukových hlavní po zadním nárazníkem. Jezdit s nimi z vás udělá rockovou hvězdu, otevře vám dveře k životu ve světlech reflektorů (či policejních vozů), ve středu pozornosti davů, k životu plnému hluku, rizika a nebezpečí.

Pokusit se zachovat takový charakter u čtyřválce by byl počin předem odsouzený k neúspěchu. Čtyřválec můžete udělat hlučný, můžete ho nechat prskat, praskat a střílet do výfuku – což F-type v ‚hlučném režimu‘ také dělá – ale nemůžete na jeho charakteru postavit osobnost auta. Bylo by to podobné jako snažit se zahrát kytarový riff na začátku Layly na španělku. Takže se v Coventry rozhodli noty na F-type přepsat, změnit aranž a zahrát je pomaleji. Prostě unplugged. Výsledkem je, že se z rockerské šelmy stalo krotké koťátko, které sice dokáže ukázat drápky a zasyčet na svou kořist, ale nehrozí, že by vám při hře ukouslo hlavu nebo vyškrábalo oči.

Je středa a to znamená, že se nezadržitelně blíží okamžik, kdy budu muset F-type předat svým pražským kolegům. Ještě je ale čas na vyjížďku nebo dvě. Slíbil jsem kamarádům, že jim s Jaguarem zařídím trochu toho adrenalinu a po včerejšku už tuším, co všechno si můžu dovolit – a že to je ještě o kus víc, než jsem si myslel včera. Při posledním útoku na okresky už se dostávám do úrovně, kdy tak trochu děsím sám sebe. Ne snad že bych měl obavy, že překročím limity schopností svých nebo auta a že mě F-type ‚kousne‘. Pořád se cítím bezpečně, mám pocit, že přesně vím co dělám, a že vím, co udělá auto. Jen ta čísla na rychloměru jsou vyšší, než jsem zvyklý. Můj poslední sprint po zkrácené trase těsně za hranicemi města je vlastně možná nejrychlejší jízda, kterou jsem na téhle trase – a to tudy jezdím už skoro deset let – kdy absolvoval. Vezu přitom kamaráda, který opravdu není zvyklý jezdit rychle.

Když se vracíme do města, zastavuji a dávám si pauzu na cigáro. Potřebuju jí, protože rychlost, kterou se ta zatracená věc dokáže pohybovat, aniž by to působilo divně nebo nebezpečně, je jen těžko pochopitelná. Můj spolujezdec se ale, stejně jako všichni ostatní, kterým jsem F-typem vezl, tváří spokojeně. Prý to byla zábava a prý se vůbec nebál. F-type se čtyřválcem je totiž gentleman. Nechá svého řidiče cítit se jako hrdina, a zároveň nevyděsí spolujezdce. Zamaskuje fakt, že se dějí zvrácené, nevhodné a neslušné věci a přejde je s anglickým klidem.

Po zbytek středy už jsem neměl příležitost jezdit s F-typem rychle a vlastně se mi ani nechtělo. Těch pár set kilometrů v ostrém tempu bylo skvělých a měl jsem dost o čem přemýšlet. Zbývalo jen nějaké ježdění v klidném tempu po Pardubicích a okolí, cesta do Prahy a potom posunování v dopravní špičce. A tady se projevil další důvod, proč má čtyřválec smysl. Až dosud jsem nikdy nikoho neslyšel říct, že by F-type bylo pohodlné, krotké a příjemné auto do města. Pravděpodobně to bude tím, že o šestiválcových a osmiválcových F-typech si nikdo nikdy nic takového nepomyslel.

Jenomže čtyřválec takový je. Umí být relativně tichý. Jeho podvozek, tak skvělý, čitelný a odpouštějící na okreskách, je ve městě překvapivě příjemný a poddajný. Můžete s ním jezdit přes pražské tramvajové koleje a přes kočičí hlavy, a nemáte pocit, že tam nepatříte. Sedačky vás nejen dobře podrží v zatáčkách, ale jsou dost pohodlné na to, abyste v nich strávili celý den. A kupé má dokonce i kufr, který se dá rozumně používat.

Samozřejmě jsou tu i nedostatky. Kupříkladu radiomapa, na jejíž existenci bych raději zapomněl. Ať už jsem chtěl ovládat telefon, navigaci či přehrávání médií (proč se proboha Spotify z telefonu vypne pokaždé, když mi někdo zavolá??), toužil jsem po tom, aby sem někdo dokázal vecpat základní systém Amundsen z Fabie. A levný český automobil připomínají i některé detaily, jako jsou vnitřní kliky dveří. A upřímně řečeno, snaha vyloudit ze čtyřválce zajímavý zvuk je místy docela otravná.

Jenomže tohle všechno je úplně jedno. Vaše rácio vám může říkat, že z řidičského a uživatelského hlediska by ve stejné cenové relaci bylo nesrovnatelně lepším autem BMW M240i. Jenomže potom vidíte, jak F-type vypadá. Zažijete to, jak výjimečně se v něm cítíte. Vnímáte reakce okolí. Užívate si pocitu, že umíte řídit mnohem víc, než je ve skutečnosti pravda. A díky čtyřválcové verzi si toho můžete užívat pořád, každý den, na cestách do práce, na nákup i na dovolenou. Museli byste být hardcore rocker, abyste si na každodenní ježdění pořídili F-type V6 S. Ale čtyřválec je prostě normální, milý a gentlemanský společník pro každý den.

Verdikt

Ne vždy jsou elektrické kytary a hlasité bicí tou jedinou cestou, jak zahrát dobrý rock. A ne vždycky je víc válců a víc výkonu tím jediným správným způsobem, jak postavit sportovní auto. F-type může fungovat jako drsný rocker a showman, pokud si koupíte některou z ostřejších verzí. Nebo může být milým společníkem pro každý den i pro víkendovou zábavu, pokud sáhnete po čtyřválci. Že stojí jen milion a půl a v běžném jízdním režimu se spokojí s osmi litry na sto (nebo i méně), to už je jen bonus.

Na závěr se mi dere na mysl jedna možná poněkud kacířská myšlenka. Říká se, že jistý japonský roadster je odpovědí na všechny otázky. A je to možná pravda. Jenomže čtyřválcový F-type je ta nejlepší Miata na světě. Je stejně krotký a přístupný jako originál, ještě použitelnější v každodenním životě a tak rychlý, jak jen můžete na veřejných silnicích využít.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 997 cm3
Výkon: 300 koní (221 kW) v 5 500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 1 500 – 2 500 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická ZF 
Pohotovostní hmotnost: 1 525 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,7 s 
Kombinovaný spotřeba (udávaná): 7,2 l/100 km
Cena (F-type 2.0): 1 617 528,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
John Galt
23. ledna 2018, 09:48
0

Tak čistě o autě dva odstavce. Ze zbytku článku jsme se dozvěděli, že to je kotě falických tvarů. Jinak Vojta ví jaká hudba se líbí Clarksonovi a celý úvod článku je spíš do rockového magazínu než na autíčkáře. Nakonec se dozvíme, že to je vlastně dokonalá Místa. Celý článek působí jako kytarové sólo ve kterém se kytarista totálně ztratil, abych se podržel terminologie z článku.

reagovat
Jo
John Galt
23. ledna 2018, 10:30
0

Docela by mě zajímalo proč u článku není druhý pohled, když autor přiznává, že v redakci jsou různé názory na toto auto a svezla se s autem minimálně pražská část redakce.

Inženýr
23. ledna 2018, 11:04
0

Je tam napsáno, že F-type "budu muset předat svým pražským kolegům", což ještě neznamená že s tím někdo jiný z redakce jel.

Jiné pohledy bych si ovšem taky rád přečetl. Snad se dočkáme.

Radek Chlud
23. ledna 2018, 11:46
0

Jel a dokonce jsem nebyl sám. Byli jsme dva. Když je po tom takový hlad, tak to snad i sepíšeme.

gramo
23. ledna 2018, 13:04
3

Kytarové unplugged sólo mi taky přišlo trochu rozvláčné, ale základní myšlenka je jasná a věřím, že i s dvoulitrem je to skvělé auto a v lecčem i lepší než víceválcové verze. I tak si rád přečtu názor z druhé strany "barikády".

Sa
Sausages
23. ledna 2018, 10:13
0

Tohle mě nebaví. 3 minuty čtení a stále žádná zmínka o autě. To se vážně nedalo ani dočíst. Když plánujete sekce Autíčkář Classic a o moderních technologiích, nešla by prosím udělat i nějaká sekce "bez Dobeše"? Abych neměl nutkání klikat na takový články co jsou jen ztrátou času.
PS: nechcete příští zajímavé dát do ruky někomu kdo umí psát o autech? Moc prosím, rád bych si přečetl hezký text o automobilu a ne o hudbě.

reagovat
GanGreen
23. ledna 2018, 10:59
3

"Bez Dobeše" si muzes zaridit sam, neklikej na clanek kdyz je tam uvedenej jako autor... Vyreseno. Nejakej dalsi trapnej navrh?

Inženýr
23. ledna 2018, 11:06
2

Sausages, s podobnými návrhy bych v první řadě kontaktoval šéfredaktora.

Sa
Sausages
23. ledna 2018, 12:13
0

Gangreen: to bych vážně moc rád. Bohužel v mobilním zobrazení není vidět autor až do chvíle, než se rozklikne článek

GanGreen
23. ledna 2018, 12:35
1

Tak si prepnina normalni zobrazeni, nebo co cekas ze ti ted napisu? :-D

beastar
23. ledna 2018, 14:53
0

Nebo nesnášej Jaguar jako já. Potom by tě nenapadlo to číst. Já jsem četl jen úvod a nadpis. Proč? Protože mě to auto vůbec nezajímá i kdyby mělo pod kapotou V12 od Avtovazu.

BubaaCZek
23. ledna 2018, 21:46
2

Ja jsem spokojen. Projel jsem se okreskama jako bych na sedadle spolujezdce sedel ja. O aute mi Vojta vytvoril lepsi predstavu nez dokaze tech par techbickych udaju na konvi clanku. Palec nahoru.

Rien
23. ledna 2018, 23:44
0

Ja bych rek ze ta metafora je vic nez jasna, o aute toho tam je dost

RCNP
23. ledna 2018, 10:37
1

Za mě je nejlepší verze V6S, jelikož to není tak samoúčelný a over the top jako osmiválec. Ač je i tam spousta divadla okolo, tak se s tím dá jezdit jak normálně, tak i hezky ostře. F Type R je čistý násilí, což je sranda když na to má člověk náladu, nebo to má čistě jen jako víkendovku. Ale jako denní GT a sporťák zároveň je to už moc. Na mě moc. Méně váhy na předku a trošičku sofistikovanější jízdní vlasnosti z V6S podle mě dělají F-Type z kterého bude mít člověk nejvíc užitku. A to myslím v tom nenudném slova smyslu. Dobré GT, dobrý sporťák, prostě dobrý balíček vlastností. Nemůžu soudit čtyřválec, jelikož jsem s ním nejel, ale je fajn, že neudělali prostě jen základní verzi pro letušky a sekretářky. Jako základní verze SLC nebo Z4, které byly trošku mdlé a prakticky jen hezká obálka na obyčejné technice s dobrými, ale nijak oslňujícími jízdními vlastnostmi, jak by napovídala koncepce. Což není špatně, jelikož každý nechce lámat rekordy, naopak jako výletní konfigurace je to ideální, ale škoda ztratit tu přidanou hodnotu klasické koncepce tím, že odfláknu nastavení řízení a podvozku.

reagovat
beastar
23. ledna 2018, 14:54
0

Píšeš to z mobilu? Tablet, pc? Že máš vždycky tak dlouhej text s diakritikou a čárkama jako správná čecha.

RCNP
23. ledna 2018, 15:30
0

Podle toho u čeho se nachomejtnu. Diakrititiku jedu jenom na pc, protože na tu nemam nervy když jsem na mobilu. Na tabletu jak kdy. Ale čárky píšu běžně, jako správnej češtin :)

beastar
23. ledna 2018, 15:38
0

Jinak česká sekretářka ani letuška by na z4 a slc neměla:)) Teda aspoň ne na funglovku. Nebo že by mi ta moje doma lhala kolik berou...

RCNP
23. ledna 2018, 16:05
0

Sekretářka si na to vydělá ani nevíš, stačí jen aby dobře vycházela se šéfem, jestli mi rozumíš :D

beastar
23. ledna 2018, 17:09
0

Joo to se dneska ale prej už jmenuje asistentka a nebo taky společnice :D

JayK91
23. ledna 2018, 10:41
3

Me tyhle mimoautomobilove perličky a přirovnání naopak baví a o aute to nebyly jen dva odstavce... Tady se musi číst mezi řádky, ale je fakt že tohle bylo už opravdu moc dlouhé :-)

reagovat
JayK91
23. ledna 2018, 10:42
0

A co se přirovnání k miate týká ... Na to je to moc drahé auto... :D

BobAsh
23. ledna 2018, 12:56
3

Já si právě dokážu perfektně představit, že si někdo koupí třeba Miatu RF (ta, kterou jsme testovali, byla tuším přes 900 tisíc) a když ho po roce nebo dvou přestane bavit, protože je moc pomalá a začne být únavné žít s ní v každodenním životě, udělá další krok k tomu Jaguaru. Ten je jen o něco málo přes polovinu dražší a jako "krok po Miatě" mi dává možná větší smysl než Boxster.

JayK91
23. ledna 2018, 15:01
0

jo tak když se to podá takhle to asi dává u některých lidí smysl ;-) :)

AnGeor
23. ledna 2018, 10:42
0

Až dosud jsem nikdy nikoho neslyšel říct, že by F-type bylo pohodlné, krotké a příjemné auto do města. Pravděpodobně to bude tím, že o šestiválcových a osmiválcových F-typech si nikdo nikdy nic takového nepomyslel.

Pravděpodobně to bude tím, že to není auto do města?

reagovat
RCNP
23. ledna 2018, 11:48
1

Vsechno je auto do mesta pokud jses dost odvaznej. A mas kvalitniho ortopeda :D

Jan Machač
23. ledna 2018, 12:00
2

Já nevidím problém v tom tohogle Jaga provozovat denně. Projel jsem s tím prahu tam a zpátky a že by to byl nějaký kostitřas si nemyslím...

RCNP
23. ledna 2018, 12:51
0

Jo, i jich pár po Praze potkávám. Pořád to není supersport, ale spíš sporťák, nebo sportovní GT. Sám jezdim po Praze v BRZ a nějak si nepřipadám, že bych trpěl. Neni to S-klasse, ale záda ani nic dalšího mě nebolí, spojka neni tvrdá, nikde nic nebouchá, jen si stačí dávat bacha na obrubníky. A počítám, že F-type nebude horší ba spíš komfortnější, navíc když si ho většina lidí kupuje s automatem.

BobAsh
23. ledna 2018, 13:00
1

Proti BRZ je tenhle F-type naprosto komfortní věc. Podvozek není nijak tvrdý ani na poměry "normálních" aut (proti GT86/BRZ je to jak v peřince), automat je hladký, motor umí být tichý, sedačky jsou pohodlné, místa je hodně, asi největší problém pro denní ježdění je infotainment, který je úplně stejně hrozný jako u ostatních aut od JLR. Plus samozřejmě očividná absence zadních sedaček. Ale třeba proti BMW 440i, kterou jsem měl téměř zároveň, je to komfortnější auto. Klidně bych s ním jezdil 365 dní v roce.

RCNP
23. ledna 2018, 13:15
0

Právě, je to už dospělý auto. Zadní sedačky jsou fajn, ač teda hlavně ve složený formě, jelikož než lidi, tak spíš vozím věci. Ale jelikož dělají na F-type zahrádku, tak bych těch pár cajků co tu a tam musím převést, taky nějak zvládnul :D To už je ale můj extrém, kdy počítám, že člověk s F-typem má určitě i další auto. Takže jako osobní přemisťovadlo to musí fungovat velice uspokojivě. Otázka zda se dostane ten už relativně fungující a současně vypadající infotainment z RR i sem, nebo to nechájí už dožít s tou prašivinou.

Pólin
23. ledna 2018, 13:15
0

Chápete někdo, proč tenhle motor nenabízí s manuálem? Docela jsem se podivil, když jsem se mrkl na konfigurátor... A ještě jedna obsahová: čí je ten motor konstrukce? Je to zmenšený Forďácký 2,3 co je v Mustangu?

RCNP
23. ledna 2018, 13:22
0

Řekl bych, že to je Jaguáří Ingenium, co se teď dává do skoro celýho lineupu JLR. Což bude asi důvod proč je to jen automat. Jelikož v ostatních modelech je taky jen s automatem a celkem pochopitelně se jim to nechce kvůli jednomu modelu měnit.

BobAsh
23. ledna 2018, 13:24
0

Přesně tak, je to Ingenium. A manuál k němu nedávají proto, že si spočítali, že by se jim to nevyplatilo. Poměr prodaných manuálových verzí je u Jaguaru obecně naprosto zanedbatelný a vyvíjet/homologovat kvůli těm pár lidem manuálové efko se asi nevyplatí. Nicméně je možné, že to třeba ještě přijde.

Jinak ad praktičnost - narozdíl od roadsteru, do kterého se nevejde fakt nic, má F-type kupé docela použitelný kufr. Já bych k tomu další auto nepotřeboval, stačil by mi jako jediné.

RCNP
23. ledna 2018, 14:01
1

Mě by taky stačilo jako jediný, ale popravdě to tak asi nikdo nemá :D Navíc jsem si ověřil, že to "jde", po skoro třech letech s brzem. Dokonce ten hatch místo klasickýho víka, je velmi užitečná věc, ač někde hluboko ve mě je touha mít jen otvíravý okno a to ještě do strany. Takový BRG s černýma blbinkama a manuálem by mohlo být skvělý daily.

beastar
23. ledna 2018, 14:59
0

K tomu jestli jediný auto jo či ne. V praxi ne, protože dvě auta a víc má dneska v rodině většina z nás. Každopádně tohle auto neznám, ale dle toho co vím jako jediný auto klidně. Bezdětný pár či single by v tom jezdil úplně v klidu.

Inženýr
23. ledna 2018, 10:52
2

Já jsem z testu vyčetl zhruba všechno co jsem chtěl. Auto je mimořádně stabilní a v tomto smyslu bezpečné - líbilo se mi přirovnání k vysunutým drápkům. Podle mně jde o to ukázat, že ani čtyřválec nemusí v Jaguaru působit nepatřičně a zajistí přesně to, co od kompaktního kupé čekáte. Na druhé straně, větší motory se kupují né jen kvůli zážitkům z jízdy, ale také kvůli stylu, charakteru a v neposlední řadě kvůli tradicím.

reagovat
Fa
Fandatik
23. ledna 2018, 11:14
1

Tak jsem si hned po přečtení článku musel pustit Laylu (tu pravou s DaD). Na tu nudnou nemám chuť. Pak ještě pár kousků od Led Zeppelin, atd.

K autu bych měl jedinou otázku. PROČ? To auto je spíš GT než supersport. Radši bych tam viděl umírněnou V6.

Vzpomínám na úžasné dvoulitrové V6 (BMW, Mitsu) cca. 150 koní. Pohodová a kultivovaná jízda. Ano, pro Ftype by to bylo málo, ale zvýšit na 250-280 by stačilo a věřím, že by to inženýři i z atmo vytáhli.

Nadrženou turbo V4 dával Lotus do Esprit SE. Ale tam to byla ukázka technické zdatnosti. Dnes to má každý o polovinu levnější hot hatch.

reagovat
Adam Forman
23. ledna 2018, 12:19
0

Technická: Espirit měl turbo I4. V4 měl snad jen záporožec a Saab Sonett.

RCNP
23. ledna 2018, 12:54
0

Stejně jako BMW moc V6 taky nepostavila, sorry bije mě to do očí.

beastar
23. ledna 2018, 15:01
0

Zrovna u toho Bmw už by ho za to na Bmw fanatic klubu skalpovali. Záporožec to by byl panečku retro test:))

Fa
Fandatik
23. ledna 2018, 16:21
0

mea culpa, mea maxima culpa.

U té vrtule mi to opravila T9, ale jaké hnutí mysli vytvořilo vidlicový čtyřválec u Espritu netuším.

ro
rock
23. ledna 2018, 17:00
0

Neměl ho teď nedávno Porsche v 24h Le Mans? Samozřejmě jako hybrid...

beastar
23. ledna 2018, 17:12
0

9R9 ho měla

Skipper
23. ledna 2018, 11:37
0

Zajímavé přirovnání. Akorát si nedovedu představit kupce, který o autech ví aspoň základ, může si dovolit R6 a přijde do salonu s tím, že chce hlavně tu čtyřválcovou verzi. Asi nějaký klidný důchodce, ale musím říct, že důchodci které znám by šli do šestiválce. Už kvůli tradici.

reagovat
Ni
Ninjaherb
23. ledna 2018, 14:04
0

To já docela jo. Hledám daily driver, který skvěle vypadá, není to tuctovka a je to pohodlný a hbitý auto. Myslím nijak zvlášť raritní sada požadavků. Na jiných trzích, kde jsou různé dodatečné daně a poplatky odvislé od spotřeby/emisí, tak i cenový rozdíl mezi 6 a 4 válci na průsečíku pořizovací cena/údržba/spotřeba/pojištění/daně může dělat rozdíl desítek procent pořizovací ceny. Navíc, kdybych to auto kupoval manželce/synovi/dceři, tak i těch 300 koní by mi přišlo tak akorát.

beastar
23. ledna 2018, 15:03
0

Snad cena? Na firmu v bílý barvě financovaný na operák.

BobAsh
23. ledna 2018, 16:07
0

Skipper: Já bych si vybíral podle toho, na co bych to chtěl. Jako primární daily auto čtyřválec, jako víkendovou hračku V6 nebo V8.

Pólin
23. ledna 2018, 12:28
3

Článek se mě líbil moc, jednak kvůli autu, které je mi i s danou motorizací moc sympatické (jen ten automat teda...taková kára chce manuál), tak i kvůli muzice, na kterou teda s autorem máme asi dosti podobný vkus... Jinak ty víceválce a tradice- na to kašlu. Jaguar je sice tradiční britská značka, ale zase to vždycky (až na pár výjimečných let) byla značka, která vyznávala inovace a vždycky stavěla moderní auta...za mě palec na horu a až to bude 20 let stará ojetina, tak si ji možná koupím:)

reagovat
beastar
23. ledna 2018, 15:09
1

Taky mám rád tohle motto:)) Tak za 20 let v bazaru. Já mysli že mnohem dřív. S timhle motorem jich bude ale málo.

Rien
24. ledna 2018, 12:45
0

me zas ten dvoulitr dava vetsi smysl v automatu, ale ten v6 nebo v8 bych taky chtel v manualu)

GanGreen
23. ledna 2018, 12:28
13

Nechapu co je tady zase za hejt, Vojta pise proste jinak, ale v textu je o aute informaci vic nez dost... To ze je clanek dlouhej, je sice fakt, ale zase je to napsany velice ctive...
Pokud mam problem s autorem a jeho stylem psani, tak jeho testy nectu, nebo se aspon zdrzim priblblejch poznamek... Zacina to tady bejt jak na auto.cz

reagovat
Jo
John Galt
23. ledna 2018, 13:36
-4

Hlavě, že na ty "hejty" tak ochotně reaguješ...

Doba kdy se nesmělo kritizovat tady už byla a vidím, že ti chybí.

Ča
Ča Snač Aj
23. ledna 2018, 13:56
1

Nemyslím si že by to někomu chybělo. Ale ony výkřiky taky moc nechápu. Prostě každý autor píše jinak a je to tak dobře. Pro mě právě jinakost článků dělá autíčkáře autíčkářem. Chápu Gangreena.

GanGreen
23. ledna 2018, 14:18
0

Jo, já na ně reaguju, protože na takový remcaly jako seš ty mám snad alergii nebo co...

Jo
John Galt
23. ledna 2018, 14:20
0

Pak ti dám podobnou řadu jako ty dáváš nám. Nečti diskuze.

GanGreen
23. ledna 2018, 14:35
0

diskuze číst budu, jen ty tvoje bláboly příště vynechám neboj... věř tomu že tohle je moje poslední rekce na tebe ;)

krab
23. ledna 2018, 14:44
2

Víš co Johne ... my se tu na Autíčkáři vzájemně neosočujeme a kritizujeme, jen když to fakt má smysl. Mimochodem i redaktoři mezi sebou si ze sebe uděláme srandu a i si sdělujeme nehezké pravdy.

Mě přijde, že ty jsi sem přišel a nic se ti nelíbí. A dáváš to najevo zbytečně v protivným tónu.

Autíčkář má dokonce unikátní možnost - napiš si svůj blog. A my ti zase pod ním rádi řekneme, jestli se nám líbil nebo ne :)

beastar
23. ledna 2018, 14:46
0

Fakt je ten, že Vojta je nekdy

beastar
23. ledna 2018, 14:50
3

Debilní korejskej mobil.... Někdy trochu poeta. Jde na to hodně pocitově a dokresluje i věci kolem co absolventa techniky nezajímají. Je to jeho styl a třeba o amerikách píše fakt skvěle. Když mě něco sere tak to nečtu... Jako já a radím to i ostatním. Doba kdy to tady bylo amatérský a každá kritika měla smysl je dávno v prachu. Autíčkáře si rozvracet nedáme. Přes náš web imperialisticky agent neprojde.

krab
23. ledna 2018, 14:57
3

Přesně - já jsem tentokrát Vojtu i mezi námi objhajoval a text se mi líbí - už je kvůli hudbě, kterou máme rádi, už jen kvůli Jaguaru, kterej mám rád ( kurnik - já snad ten tvůj "šrot" až s tím skončíš koupím za korunu) a že tento text má nápad a neumí to takto napsat každej. Samozřejmě, že rád provokuje, že je nekonvenční a zasní se v několika odstavcích. Ale to je Vojta. :)

Ono stejně : když chceš vědět jak ten Jag jezdí pořádně, tak se musíš svézt sám.

BTW: já jsem zrovna ten den neměl čas, takže jsem se v něm nesvezl. Jinak až bude příležitost rád přiložím ruku k dílu a o Jagu napíšu. Jen jsem byl ten z těch několika, kdo se "hádal do morku kostí", že by F-type měl mít V6 s kompresorem a manuální převodovku. ( doufám, že teď nepřijde VK se svým hejtem ...)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. ledna 2018, 15:04
1

Je to dlouhý jak tejden před vejplatou, je tam hromada filosofický omáčky tak, jak to umí jen Vojta a občas mně s tím taky pěkně štve, ale zrovna tohle je podle mně napsaný dobře a je tam shrnutý všechno, co by člověka mohlo zajímat. Musím se ho tentokrát zastat. Ta atmosféra z pocitů za volantem je tam krásně cítit.

beastar
23. ledna 2018, 15:07
1

Zase ten kvedlací nesmysl. Prostě to tam musí být:) Jo přesně je nekonvenční někdo to dá jinej ne. Něco se mi i povede nad rámec jeho průměru. Člověk si i říká potom, že je fakt dobrej a jestli to vůbec psal on:D
Každopádně nemám tady nikdy pocit, že by tam bylo málo info o autě. A jízdní dojmy to je jak říkám. Ono popsat to je problém kór když dneska jezdí všechno obstojně a ty rozdíly jsou vážně malý.

Jo
John Galt
23. ledna 2018, 16:22
0

Pane Krabe,
pletete se v jedné věci, a sice není pravda, že by se mi nic nelíbilo. Za dva roky co čtu autíčkáře se mi líbila většina článků, co jsem četl.

O možnosti psát blog na autíčkáři samozřejmě vím, ale psaní mě nebaví...

krab
23. ledna 2018, 16:32
0

tak jo no ... to zas jsem rád, že to tak je. My někdy napíšeme něco alá "poeticky", někdy něco normálně, až prakticky a někdy prostě jen nějakou tu legrácku.

Možná, být to hejt na Vojtův článek o Kia Sportage, neřekl bych ani slovo :) ... u toho Jagu mě to přišlo takový zbytečný ... aspoň motivace si sehnat k projížďce V6 S verzi a zjistit jak jezdí i nadupanější verze.

beastar
23. ledna 2018, 17:17
2

Když už jsme u těch pocitů. Tak za mě Vojta napsal nejhorší článek o Priusu. To auto je hnusný a vůbec docela v našich zemích skoro neprodejný. Takže chápu že tam nebylo moc o čem, ale tam bylo tý poezie a patosu i na mě moc. Jinak je to tady zdaleka jeden z nejlepších borců na klávesnici má podle mě dobrou zpětnou vazbu. V odstavcích mu to vždycky sedí dobře a za použité materiály se nemusí stydět. Ve svém segmentu je na špičce,)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. ledna 2018, 14:23
1

Je to krásný auto, jak coupé tak roadster. Nevím, co bych si z toho vybral. Coupé má asi hezčí tvary, ale nebe nad hlavou je strašně návyková záležitost. Když tak koukám na ty technický parametry, tak by mi asi stačilo i tohle, ale stejně bych si vybral V6 nebo V8. I4 bude asi spíš volba rozumu a především peněženky.
Vojto, když už jste dostali takhle mimořádně zajímavý auto k testování, proč nemáte jedinou fotku z interiéru nebo třeba i z toho tolik vychvalovanýho kufru?

reagovat
BobAsh
23. ledna 2018, 14:34
0

Protože fotky interiéru a kufru, spolu se statickými fotkami celého auta někde v podzemkách, dělal Radek, a pak mu chcípla karta ve foťáku :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. ledna 2018, 14:44
0

Takže je to rukama. :-D

fortress
23. ledna 2018, 14:50
0

Vedle vynikajícího šestiválce s kompresorem (400hp) dvoulitr nemá moc šancí. Resp. není to ani tak volba z rozumu jako z diktátu - emise, hluk , daně. Proto má taky rakouské dealerství je vůbec udat a nejsem si jistý jestli mají třeba V8 jako předváděčku.

reagovat
BobAsh
23. ledna 2018, 16:09
0

No já jsem zvědav na svezení s V6, až nějaká ve fleetu bude - ale všechny testy, co jsem četl, mluví o jisté "disparitě" mezi reakcemi předku a zadku u V6. Že to prostě působí trochu nevycválaně, nevyváženě a hrubiánsky. Ta čtyřka je nádherně agilní, poslušná a strašně hodná. Pokud si V6 představuju správně (což už se mi po letech praxe většinou daří), tak to bude prostě úplně jiné auto na jiné účely.

ro
rock
23. ledna 2018, 16:52
1

A mně se ten článek zrovna líbí tak, jak je. Asi umím číst dostatečně rychle na to, aby se z přečtení tohodle nestala šichta na půl dne.

btw nevím, jak je to u Jaguárů, ale originální Layla je o třídu lepší, než ta bez proudu, byť Clapton zůstává stejný...

reagovat
ToMyx
23. ledna 2018, 17:48
0

Článek se mi líbil i se všemi odbočkami a přirovnáními, prostě jiná poloha, aspoň to není stále stejné stereo :-D
Dokázal bych si představit, že ON má V6S a ONA tento čtyřválec. 300 koní na 1,5 tuny je úplně v pohodě, jen tomu bude chybět ten soundtrack. A nebo se to dá popsat podobně jako v článku....auto je sice umírněnější, ale díky váze a podvozku stále minimálně stejně agilní na okreskách, jen je to vše víc v klidu. Ten pohled zepředu ale zachraňuje vše zlé!!!

reagovat
Vr
Vrooom
23. ledna 2018, 22:06
0

Nesmyslne auto usite podle nesmyslnych EU norem. Tohle nemelo vzniknout. Kvuli "agilite" si nebudu porizovat 1500+ kg auto, tohle mam byt rock and roll na kolech.

reagovat
tomyks
24. ledna 2018, 08:49
0

Díky za článek. Je to sice trochu zdlouhavé čtení, ale proč se snažit vystihnout charakter F-Typu ve dvou větách, když možnosti jsou neomezené. Měl jsem to štěstí absolvovat s F-Typem seznamovací jízdu. Bohužel pro člověka co není zvyklý krotit 400 koní dost krátká jízda na vstřebání všech emocí, vibrací a zvuků co to auto produkuje. Ovladatelnost auta je nevídaná, Jaguar i se zapnutou stabilizací dopřeje i méně zkušenému řidiči docela dost zábavy. Dovedu si představit, že 2,0 bude v tom autě tak akorát, přesně jak vystihuje článek. Jen ten zvuk asi nebude tak nabroušený jako u V6. S otevřeným výfukem to při průjezdu rve uši, ale přitom tak příjemně, že bych to dovedl poslouchat celý den.

reagovat
ar
aries
24. ledna 2018, 21:08
0

Mne sa tento druh pisania velmi paci a dal by som to ako vzor toho ako pisat test auta trochu inak. Cez tie prirovnania a metafory si to vie clovek lepsie predstavit a niektore pasaze si budem pamatat dlhsie ako standardne clanky pisane stylom ktore vacsina ocakava lebo to tak je vsade. Prave preto chodim na autickara castejsie. Samozrejme nemusi to vyhovovat ludom ktori sa este aj tu potrebuju ponahlat a vrchol a pointu by chceli mat v druhom riadku. A pararela s unplugged je genialna, sedi to

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem