načítám data...

FSO Polonez: Svéráz polského automobilismu

Nejúspěšnějším polským automobilem všech dob je bezesporu FSO Polonez. Kde se však vzal tento moderně, až ‘západně’ vyhlížející automobil?

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

V květnu 1978 sjel z výrobní linky první produkční kus automobilu FSO Polonez. Moderně vypadající vůz působil na automobilovém trhu ‘východního bloku’ jako zjevení a sami Poláci jsou na tento klenot národního motorismu dodnes hrdí snad ještě více, než my na svého Favorita. Celé je to ale samozřejmě trochu zamotanější.

Automobilka FSO vznikla v padesátých letech. Písmena FSO představují značí ‘Fabryka Samochodow Osobowych’, tedy prostě továrna na výrobu automobilů. A cílem projektu bylo (kdo by to čekal?) vyrábět automobily. V Sovětském svazu tou dobou probíhala výroba automobilu GAZ M-20 Poběda. Mimochodem – ono ‘M’ v názvu je poctou Vjačeslavu Michajloviči Molotovovi, tedy je to už druhá věc, která nese jméno po tomto nesmlouvavém pánovi. Vůz se samonosnou karoserií se tvářil relativně soudobě, v několika detailech dokonce rýpalové poznávali nepříliš dobře provedené kopie konstrukčních celků z jiných vozů, často kapitalistických. Kvalita konstrukce i zpracování však byla autenticky sovětská, tady nelze mít pochybnosti. Nicméně byl to automobil. A tedy byl to ideální kandidát na výrobu v oné polské továrně na výrobu automobilů.

Foto: FSO

Soudružské slovo dalo slovo a výroba Pobiedy tedy mohla vesele začít. Byly to krásné časy. Ale nic netrvá věčně a to, co je na věčné časy a nikdy jinak, už vůbec ne. A tak nezbylo než začít uvažovat o nástupci. Tak přišel na svět menší model FSO Syrena, který sice nebyl úplně špatný na takové to domácí poježdění, ale motory o výkonu od 27 po závratných 40 koní zkrátka nedokázaly naplnit ambice polských závodníků.

Vedení FSO se proto rozhodlo poohlédnout se po nové technice. Zkušenosti se sovětským strojem byly samozřejmě veskrze pozitivní, přesto hledači vhodného automobilu upírali své zraky spíše na ‘Západ’. A naštěstí i zde existovala továrna na automobily. Celým jménem Italská továrna na automobily v Turíně, tedy poitalsku Fabbrica Italiana Automobili Torino. Zkráceně FIAT. 

Foto: Fiat

Kapitalisté se jednáním vůbec nebránili, naopak, ihned předložili nabídku, jak vykořisťovat Poláky výrobou jejich novinky, sedanu Fiat 125. Ale aby to vykořisťování nebylo tak úplně růžové, do názvu nabízeného stroje přidali ještě malé ‘p’. Tohle malé ‘p’ však změnilo vůz k nepoznání. Namísto moderní techniky se v kabátě Fiatu 125 uhnízdila výprodejová konstrukce z vysloužilého Fiatu 1300 resp. 1500. Moderní přístrojová deska s hezkými ‘budíky’ přístrojů, motory, podvozek – to všechno šlo z auta ven a dovnitř se do Fiatu 125p nastěhovaly zbytky ze skladů.

Foto: Fiat

Ale Poláci byli nadšení. I přes toto osekání výchozího auta tu byl vůz, který vypadal jako ‘západní’ novinka a nejezdil zas o tolik hůř. Fiat 125p se stal hitem. Vlastně nakonec i překonal italský originál, vyrobeno bylo přes 1,4 milionu vozů 125p, to je více než dvakrát tolik, co samotných originálních Fiatů 125. I tady však výroba nemohla běžet donekonečna. Pohled na Ladu Nivu, která zamrzla v sedmdesátých letech a dosud nerozmrzla, možná dokáže našeho redakčního kolegu Adama dohnat až na pokraj nákupu té věci, založit však obchodní model celé automobilky na takových Adamech je čiré šílenství.

Foto: FSO

Továrna na auta tak šla opět s prosíkem k Fiatu, zda by tam neměli nějaký zapomenutý a trochu zastaralý kus na prodej. A právě jeden takový ve Fiatu měli. Sedmdesátá léta již vstoupila do své druhé půlky a i ve Fiatu přemýšleli, kam dál posunout modelovou řadu. V zahraničí se začaly objevovat zajímavé trendy, karoserie sedan dostala nově alternativu v podobě praktičtějšího liftbacku. Taková auta s úspěchem prodával například Citroën.

Italové tedy oslovili Giorgetto Giugiara, věhlasného designéra, aby jim něco takového také postavil. Výsledkem byl prototyp Fiat X 1/32. Gianni Agnelli, šéf Fiatu, však neměl pro nový trend pochopení. Klasickým proporcím důstojného sedanu v jeho očích tahle nová škatule nemohla konkurovat a tak stejně jako v případě menšího Fiatu 128 byl prototyp liftbacku odvezen pryč, uložen do sklepa a opatřen cedulkou ‘šeredné, spálit’. A stejně jako v případě Fiatu 128, i tady to ještě nebyl konec příběhu. 

Foto: Fiat

Přestože mnoho Poláků dodnes věří, že Polonez od první skicy vznikal jako polské auto, realita byla úplně jiná. Obchodníci Fiatu našli ve sklepeních oba prototypy, rychle schovali cedulky ‘šeredné, spálit’ a nabídli vozy zájemcům z ‘Východu’. Z Fiatu 128 s karoserií liftback se tak stala Zastava, prototyp X 1/32 se měl brzy objevit na scéně coby FSO Polonez. Jenže to nebylo tak jednoduché. Fiat X 1/32 byl o poznání větší, než model 125 resp. 125p. A co hůř – protože byl projekt X 1/32 taky rychle zrušen, autu zcela chyběl interiér i pohonné ústrojí. 

Fiat ani tentokrát Polákům nenabídl novou techniku z Fiatu 132, takže se šlo opět do skladů pro díly z Fiatu 125p, tedy techniku starou už hezkých pár let. Vždyť se blížila osmdesátá léta a díly, které se polští inženýři chystali namontovat do zbrusu nového moderního vozu, si svou premiéru odbyly v roce 1960. Navíc bylo potřeba karoserii značně upravit. 

Foto: FSO

Dobrá věc se ale podařila a roku 1978 vznikl FSO Polonez. S novinkou byly velké plány, značka FSO se rozhodla dobýt svět. Po vypršení licence na Fiat 125p začalo FSO vyrábět vozy pod svým vlastním logem a hodlalo v tomto pokračvat. Vývoz měl směřovat do celého světa včetně USA, automobil byl i s ohledem na to připravován, měla vzniknout – a částečně i vznikla – samostatná síť dealerů a servisů. Paradoxně značka FSO s modelem Polonez v rámci celosvětového tažení nikdy oficiálně nevstoupila na československý a později ani na český trh.

Součástí velkolepých plánů byla i licenční výroba novějších italských motorů a dokonce motorsport. Pro tento účel vznikl homologační speciál s motorem o objemu dva litry. Ze závodění ale nakonec nic nebylo, auto bylo zkrátka pomalé a na závodních tratích si příliš dobře nevedlo. Celá série dvoulitrových Polonezů pak skončila v rukou armády a státní správy. Na nákup licencí na výrobu modernějších motorů nezbývaly prostředky a tak se FSO spokojilo s tím, co bylo. 

Foto: FSO

Z velkých plánů tak nakonec mnoho nezbylo, i tak ale Polonez rozhodně není neúspěšným vozem. Vyrobeno bylo přes milion kusů a auto se na trhu díky mnoha modernizacím udrželo až do roku 1997. Výčtem modernizací asi nebudeme ztrácet čas, bylo jich tolik, že z výrobního závodu vyjížděla jiná auta snad co půl roku. Postupně se doplňovala paleta motorů i karosářské verze. Byl tu italský diesel od VM Motori, byl tu přeplňovaný zážehový motor o výkonu 190 koní, existovaly i sedany, kupé, kombi a dokonce i užitkové verze.

Foto: Archiv

Značka FSO však nikdy nepřekročila svůj stín. Do úplného konce to byla značka východního bloku a bylo to znát na přístupu k inovacím i na kvalitě výroby. Polonez možná vypadal v době svého vzniku docela moderně, nalijme si však čistého vína – byl to krám a krámem už navzdory všem úpravám zůstal. V mnoha ohledech zastaralý automobil nemohl ustát tlak konkurence. Automobilku FSO nakonec pohltila značka Daewoo a posléze gigant GM, FSO se stalo pouhou montovnou a nakonec zaniklo úplně. Dnes ve výrobním komplexu sídlí celá řada firem, vyrábí se zde kde co od autodílů po Lego. FSO Polonez tak už dnes zůstává jen vzpomínkou na dobu, kdy měli i Poláci svou automobilku. 

Foto: FSO

Máte osobní zkušenosti s auty FSO? Podělte se s námi v diskusi pod článkem!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
23. července 2021, 16:52
2

O FSO slyším podruhý v životě. Poprvý si ho pamatuju takhle :)

reagovat
sheogh
23. července 2021, 18:26
0

Paradni clanek, ani nevim, jestli jsem to nekde videl nazivo :-)

Jo a prosim opravit - “dobýt svět”, ne “dobít”

reagovat
Adam Forman
24. července 2021, 08:01
2

Jak znam Honzuv vztah k vychodnim zemim, nepujde o preklep...

sheogh
25. července 2021, 12:01
0

:-D ok, ted to dava smysl

Le
LennyLeonard
23. července 2021, 18:56
0

Paradni clanek, paradni cteni. Dekuji redakci.

reagovat
le
lekla_ryba
23. července 2021, 19:43
0

Toto auto jsem za dob studia stopnul - bylo upravene jako pohrebak... Docela zazitek......

reagovat
Liqid
23. července 2021, 22:22
1

To si říká o přestavbu na dostupný obytňák :D

Wa
Wanderer
23. července 2021, 20:10
0

FSO Polonez dělal mraky různých užitkových verzí, různí polští živnostníci, drobní zelináři a vůbec obchodníci (v ČR známí pod souhrnným označením šmelinář) snad v 90. letech v ničem jiném ani nejezdili. Úplně mi to evokuje mé dospívání v Česko-Polském příhraničí.

reagovat
Csaba
23. července 2021, 20:42
0

Několik Polonezů Pick-up jezdilo v "devadesátkách" i po Brně, v nejrůznějších prodloužených variantách. Pro "obyč. řemeslníka" docela dobrá volba, odvezlo to mraky věcí. A i na moravském venkově byl občas nějaký k vidění, ale to už je tak deset let zpět.

Bigg.I
24. července 2021, 00:01
0

Hezké shrnutí, FSO jsem poprvé uviděl asi na Slovensku na dovolené, když v něm přijeli turisté z Polska, šlo asi o tu "nejnovější" verzi a na černých SPZ s bílým textrem - pro mě jako dítě, naprosté ufo.
Myslím si, že článek by si zasloužil aspoň jedno foto Rallye verze!
Mimochodem, jezdím ke známému hned na hranice a jakmile je člověk na polské straně, na Polonez lze narazit i tam :)

reagovat
ev
evermod
24. července 2021, 00:44
1

Měl jsem 125p 1500. Dnes je sranda nad ním ohrnovat nos, ale ve své době to na naše podmínky byla kára. Byl to jediný auťák který bylo možné koupit v mototechně, který měl kotoučové brzdy i na zadních kolech. Samo dal se koupit i Crysler 180, ale za výrazně vyšší cenu, i MB W115 měl kotouče, ale byly to Tuzexovky...
Když to srovnáms Warszawou 223, kterou mám nyní. Tak to byl pokrok asi jako mezi šáde 100 a oktávkou... Ale zase je třeba uznat, že Warszawa je ještě poctivá kovařina, ale taky nejede, to 125p byl pelášivec, a žere o cca 5 l na 100 víc než polák.

reagovat
Opelfahrt
26. července 2021, 22:05
0

Ten Polák, pokud vím od lidí, co to měli, žral minimálně 10, ale klidně i 12. Je to tak?

ev
evermod
03. srpna 2021, 06:18
0

Jo, tak nějak. Delší štreky i pod 10. Ale tenkrát takových aut bylo víc, takže to byla v sedmdesátkách běžná spotřeba...

To
Tom777
24. července 2021, 16:00
0

Skvěle napsáno, s humorem a nadhledem. Jen tak dal kluci!

reagovat
Sc
Sch
25. července 2021, 14:14
0

Už nějakou dobu mě fascinuje a nebudu zapírat, ze naplňuje národní hrdostí že jediné dve země, schopné sami vyvinout osobní automobil bylo Československo a východní Německo (vývoje byli schopni jen do určité doby) . V Rusku vyráběli mnoho vozů, ale vlastní vývoj byly terénní a užitková auta.

reagovat
Greeny
26. července 2021, 12:02
1

To bych si asi troufl nesouhlasit :) Že Lada byla licencovaný Fiat ještě neznamená že v SSSR nevyvinuli a nevyráběli osobní auto vlastní konstrukce. Jako prvni mě napadnul Moskvič a potažmo Iž. Motor byl sice náramně podobný BMW M10, nicméně o žádnou licenci nešlo. Hned za tím mě napadá ZAZ zvaný Záporožec, který mě se svou vzduchem chlazenou V4 fascinuje dodnes :) V sovětském svazu vznikla i Lada Samara, kde už o nějaké licenci mluvit nejde, dál pak Lada Oka, Moskvič Aleko nebo ZAZ Tavria.. Nehodnotím jestli ty auta byly nějak zvlášť dobré, ale jen říkám, že i jinde než v československu a východním německu vyvinuli vlastní osobní vůz.

Csaba
26. července 2021, 15:40
2

Nutno ovšem ale podotknout že s vývojem Samary (a Favoritu) v "množství větším než malém" pomáhali (za platbu v tvrdé měně, pochopitelně) desítky firem ze Západu a nebýt jich tak Samara ani Favorit nejspíš nevznikly, případně nesjely z linky a kdyby teda i sjely, tak s výrazně horšími jízdními vlastnosti, s archaičtějšími technickými řešeními, s horší kvalitou zpracování/materiálů atd. atd.
Nebudeme si přece lhát do kapsy a tvrdit že MTZ východního bloku (a součástková základna) bylo na úrovni normálních zemí. Nebylo, bylo pod ní tak neskutečně hluboko že to bylo až k pláči.
A nebýt Simcy 1307/1308 není Aleko :-)

Frankie
26. července 2021, 21:19
-1

Můj zážitek? Jako malý, ještě za komancu byl u nás v hračkářství. Docela velký, plechový a jiný než auta u nás. Moc jsem ho chtěl. Ukecaval jsem babičku, a povedlo se. Ale jak pak dopadnul, to už nevím.

reagovat
Wanix
27. července 2021, 10:35
-1

opět skvělý článek Honzo!

reagovat
no
nobody
28. července 2021, 23:10
0

Fakt nechápu, proč o tomto autě píšete s takovým despektem a urážlivě. Asi nedosahovalo západních standardů, ale na svou dobu a socialistický stát to bylo docela dobré. Velký, pohodlný liftback s pátými dveřmi a velkým kufrem. Klasická koncepce, určitě nebyl hlučný. U nás se v tu dobu dělaly Škody 100, 110 a 120. Napsali byste o nich, že to byly zastaralé krámy? Byly to strašné krámy !!!! Bylo na nich snad všechno špatně ! Samotná koncepce, jízdní vlastnosti, hrozná hlučnost a poruchovost také. Vím o čem píši, měl jsem Š 100, 125 (jako novou) i Favorita (také nový). Díky těmto "autům" jsem na dlouhou dobu měl ke Škodovkám opravdu odpor. Ale z tohoto šrotu, protože byl náš, se dnes dělají legendy...

reagovat
Opelfahrt
29. července 2021, 00:18
2

S tímhle určitě mnoho lidí tady bude souhlasit. Legendy se ze škodovek dělají z nostalgie, ale tady na Autíčkáři spíš minimálně, tady často zaznívá stejná kritika, že to byly prostě zgerby.

Třeba já jsem už jako děcko po svezení v Ladě 2101 nebo ve Fiatu 125p od rodičů spolužáků jasně viděl, že to jsou mnohem lepší auta. Jen mi pak v osmnácti bylo dáno začínat na Š100 ve stavu vraku po rodičích, pak si polepšit s půjčenou 130GL a vlastní 136 GL (742) a s Favoritem prostě proto, že to byly v té době nejdostupnější káry a nějaká ojetá Astra F nebo Golf III byly v 90. letech zánovní ojetiny za nesnašetřitelných pár stovek tisíc. Čili jezdili jsme škodovkama, protože jsme museli. Pravda, podlehl jsem i názoru kámoše mechanika, co ve volných chvílích šlechtil rodičovskou 105L z roku 1988 (haha) a říkal, že starýho Kadetta GSi nebo Golfa dvojku mi pomáhat servisovat nebude a že se nedoplatím.
-
Komentář upraven 29. 7. 2021, 00:30:23

Jakub Pospíšil
29. července 2021, 08:41
1

Řekl bych, že redakce produkty AZNP rozhodně neadoruje. Ani jiné východní keply. Polonez byl docela konkurenceschopný na počátku výroby, ale fakt, že ta věc sjížděla z linek i v druhé půlce devadesátek, je docela smutný.

ro
rock
29. července 2021, 12:34
0

Jenom bych podotkl, že současníkem Polonezu nebyla 100/110 (maximálně dojížděla výroba 110 R), ale 105/120.
A se 120 jsem nějaký ten nějaký ten desititisíc (možná i stovka to byla) najezdil a nemohu jí mimo hlučnosti vytknout vůbec nic. Do kufru jsem dal, co jsem potřeboval, nikdy mne nenechala stát, příjemně se ovládalo. Zlatý auto, když mělo slušný zacházení...

Adam Forman
29. července 2021, 13:42
0

Tak on ten Polonez vznikl spíš stylem "přiděláme šikmý sloupky a z Fiatu bude liftback". Krám to byl neobyčejný, stejně jako Samara nebo co to tehdy jezdilo z linek v Mladé Boleslavi.

Honza Hamster Křeček
31. července 2021, 17:16
3

Škoda 1000 MB byla dobré auto, Fiat 1500 byl dokonce velmi dobré auto, obojí v šedesátých letech. Ale tam to také mělo skončit. V šedesátých letech. Škoda 120 byla jen několikátou modernizací starého auta (navíc v mnoha ohledech špatně udělanou), Polonez na tom byl stejně. V roce 1990 Fiat vyráběl Tempru, to je trochu jiný svět, ve kterém Škoda 120 už fakt nemohla uspět a Polonez taky ne. A já budu určitě poslední, kdo by adoroval výrobky AZNP. Mnozí na ně jistě vzpomínají s láskou a já to chápu. Byla to první auta, jaká mohli mít, byla to auta, ve kterých poprvé jeli za hranice naší vlasti, poprvé viděli moře, jeli pro děti do porodnice, zažili letní romance... To je ta nostalgie, to jsou ty vzpomínky. Auto jako takové byl křáp. Byl to křáp, když bylo nové, a křáp je to i dnes.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem