načítám data...

Citroën C-Elysée: Vůz za rozumnou cenu

Do redakce Autíčkáře chodí denně stovky dotazů od našich petrolheadských čtenářů, zda je lepší Mazda MX-5 nebo Citroen C-Elysée. Tuto otázku již nemůžeme déle nechat bez odpovědi.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Chystali jsme pro vás srovnávací test. Opravdu jsme se snažili. Mazdu i Citroën jsme sehnali, oba se srovnatelnými atmosferickými motory – bohužel potom Vojta naskočil do Miaty a týden jsme ho neviděli. Srovnávací test tedy nakonec nedopadl, ale nezoufejte, Autíčkář pro vás nachystal alespoň klasický redakční test. A možná je to tak lepší, nebude nám tu překážet ten otravný červený roadster.

Citroën C-Elysée (stejně jako jeho dvojče Peugeot 301, který před časem prošel redakčním testem Autíčkáře) prošel faceliftem a i proto je potřeba tento stroj důkladně vyzkoušet. K testu nastoupil Citroën s atmosférickým motorem 1.6 a automatickou šestistupňovou převodovkou. Vůz jsme dostali v nejvyšší možné výbavě, na palubě tak nechybí moderní radiomapa, elektrické ovládání úplně všech bočních oken a dokonce klimatizace. Citroën dostal hezká litá kola a dnes velice populární lak v odstínu bíle bílá.

Nalijme si hned čistého vína – tento vůz byl stavěn s velkým ohledem na výrobní náklady. Citroën s ním zacílil především na východní trhy a od toho se odvíjí celá řada věcí, především tu však musí být splněny dvě základní podmínky – vůz musí být levný a musí to být sedan. Má však takový automobil své místo na trhu i v EU, kde jsou zákazníci trochu náročnější a místo sedanů preferují hatchbacky?

Konkurecne v podobě Dacie Logan, Fiatu Tipo či domácí Škody Rapid nespí, i proto podrobil Citroën svůj výrobek řadě úprav. A tady musím uznat, že se dílo zdařilo. Nová jsou světla, přední maska i nárazník, automobil dostal modernější a dospělejší vzhled a některé detaily jako přední LED denní svícení či grafika zadních světel vozu dodávají i jistou eleganci. Hranatější tvary také pomohly. Potud tedy vše dobré. Zavazadlový prostor je obrovský. Opravdu. Tady se ukazuje, proč na východě trvají na sedanech a naše evropské hatchbacky je nechávají chladnými. Do kufru C-Elysée naložíte spoustu věcí. Další spousta věcí zůstane doma, protože neprojde skrz nakládací otvor – to je naopak daň za karoserii sedan. Pozor je třeba dávat také na hranu kufru, kde se nachází odkrytý lakovaný plech náchylný k poškrábání.

I uvnitř nastaly jisté změny. Není jich sice mnoho, ale potěší. Středovému panelu dominuje dotyková obrazovka radiomapy zasazená do šedého lakovaného pásu, který se táhne přes celou šíři kokpitu. A to je z novinek vlastně všechno. Radiomapu již známe z jiných modelů Citroënu (stejná byla například v testovaném modelu C3 ), je jednoduchá a přehledná ne zcela nepřehledná. Ostatně jednoduchost je asi základním parametrem kabiny C-Elysée. Nenajdeme tu nic zbytečného, kde má být čudlík, tam je čudlík, kde má být plast, je plast, odkud klidně mohou trčet šrouby, odtud šrouby pochopitelně i trčí. Zkrátka automobil za rozumnou cenu.

Výbava zkoušeného modelu není vůbec špatná. Je tu navigace, tempomat, klimatizace, propojení radiomaopy s mobilním telefonem, elektricky ovládaná okna a .. a to je vlastně všechno. Nic skutečně podstatného nechybí. Ano, klimatizace by mohla být automatická (nebo by alespoň požadovaná teplota mohla být nastavitelná i jinou metodou než ‘pokus-omyl’), ovládání rádia by mohlo být na volantu místo oné páčky pod ním etc. Ostatně volant svým rozměrem připomíná, že jsou stále trhy, kde posilovač řízení nepatří mezi samozřejmosti, místa na tlačítka by tu bylo dost. Ale to všechno jsou malicherné stížnosti zhýčkaného redaktora, na přepravu osob z místa A do místa B tu je všechno potřené.

Jak taková přeprava z místa na místo v Citroënu C-Elysée vypadá? Prostoru v kabině je dostatek. Malý problém je s koleny, která až příliš často naráží do tvrdých plastů, což vede k nepříjemným pocitům velmi blízkým těm, jež popisujeme coby bolest. Sedadla jsou naopak pohodlná, zde není důvod ke stížnostem. Pojďme tedy nahodit agregát.

Benzínová šestnáctistovka VTi je dobrý motor. I šestistupňový automat je dobrá převodovka. Obojí jsme již měli tu čest vyzkoušet v jiných modelech. A když se spojí dobrý motor s dobrou převodovkou, výsledkem musí být ideální pohonné ústrojí. Pardon, opravuji se - nemusí. V C-Elysée si spolu ti dva prostě nerozumí. Při požadavku na zrychlení vytočí převodovka motor do otáček, kde již ubohá šestnáctistovka nepředvádí nic krom zoufalého vytí. Tento motor zkrátka nemá rád otáčky, o to smutnější je, že převodovka je miluje. Pravda – po několika dnech jsem již našel správnou cestu, jak zrychlovat svižněji a bez nepříjemného lomozu. Chce to trochu opatrnější práci s plynovým pedálem, ve středních otáčkách má motor relativně příjemný tah. O co příjemnější by však jízda mohla být, kdyby si spolu ty dvě věci pod kapotou lépe povídaly.

Co se jízdy samotné týče, ani zde nepřichází nějaké zásadní překvapení. Jednoduchá konstrukce náprav a francouzské naladění dělají jízdu přijatelně komfortní, na nějaké zběsilé manévry mladého závodníka si však nechte zajít chuť. Ostatně k tomu nebyl C-Elysée stvořen. Ve vyšších rychlostech se přidává poměrně výrazný hluk, tlumících materiálů je ve voze asi skutečně poskrovnu. Jinak je však jízda plavná a klidná, pokud se člověk nikam nežene, může s Citroënem docela příjemně drndat krajinou.

Verdikt

Teď asi máte pocit, že hodně kritizuji, abych na konci testu mohl říci – ano, Miata je lepší vůz. Nechme však japonský roadster stranou. Citroën C-Elysée je levně udělaný automobil a na tom není nic špatného. Ostatně pokud hledáte vůz s automatickou převodovkou a nestatčí vám malé městské přibližovadlo, cenou nenajde C-Elysée konkurenci. Pravdou však je, že se doba od uvedení tohoto vozu posunula a konkurence umí nabídnout i v této kategorii hodnotněji působící vůz. Pokud však hledáte dostupné přibližovadlo a od automobilu nepožadujete více než přepravu z místa na místo, zaslouží si C-Elysée vaši pozornost.

 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1.587 cm3
Výkon: 85 kW (115 koní) v 6.050 ot./min
Točivý moment: 150 Nm v 4.000 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1.110 kg 
Maximální rychlost: 188 km/h
0-100 km/h: 10,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 7,8 l/100 km
Cena (1.6 VTi EAT6 Shine): 347.900,- Kč
 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
01. září 2017, 09:41
4

Fotky c. 10, 18 a 19 me opravdu rozesmaly :-D Takove podprahove informace, podstatne vymluvnejsi nez cely kratky klisovity text.

reagovat
Pólin
01. září 2017, 10:14
0

špatenka...podle mých zkušeností je to jízdně rovno dacii sanderu atp... To jer přesně to, co na dnešním vývoji aut nemám rád. Namísto toho, aby to trochu slušně jezdilo (rozuměj slušný podvozek a motor) tam je radiomapa a automat... ale tak vyrábí to, co majorita spotřebitelů chce...

reagovat
JLK
01. září 2017, 11:08
0

To by byli proti sobe kdyby se snazili aby to slusne jezdilo. Utratis prachy za vyvoj a uzivatelum teto kategorie je to uplne fuk. I to sandero si spousta lidi pochvaluje, protoze dela to co od nej ocekavaji za malo penez. Nejmin ze vseho je trapi ze to nejede jako Miata.

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 10:18
0

Jo, fotka pole nemá chybu :) A oblíbená bíle bílá barva také pobavila. Jako auto pro nenáročného důchodce je to asi ideální, rozhodně se mi to líbí víc, než některé korejské kreace.

reagovat
Woyta
01. září 2017, 12:04
0

Dodatecne tlumici materialy pro odizolovani sireni zvuku skrze karoseri (cti striknout trchu peny do dutin) znamena vyrazne naviseni vyrobni ceny o 2 eura na cele auto. Proc to neudelaji? Protoze chteji aby jste si koupili drazsi model. Takovejhle podvodu na zakaznika je vicero. Treba oblibena cerna zrcatka a narazniky u skodovky. Na vyrobu drazsi nez lakovana varianta ale je videt, ze pan byl skudlil.

reagovat
ToMyx
01. září 2017, 12:45
0

To je jasné, něco tam v těch spráných odděleních musí vymýšlet, aby finální "nastavení" efektivně mířilo na požadvoaný trh :-)

Woyta
01. září 2017, 15:41
0

Byla sranda kdyz jsme upravovali Fabii pro Indii. Izolace na kapote? K cemu? Opravdu potrebuji 2 ostrikovace? Zadni vyztuhu narazniku urcite nepotrebuji. A podbehy zustali jen protoze by bylo z boku auta videt na motor.

ToMyx
02. září 2017, 15:59
0

no vidíš a teď si představ, že bys to na sebe práskl na jiném webu... To by bylo nenávistných komentářů, přestože jsi jen voják co má rozkazy z hůry.

Woyta
02. září 2017, 16:15
0

Jo resi se kazdej eurocent. Akorat ted v posledni dobe jsou povolene vetsi castky na aero dily. Lidi by asi koukali jak vypadali aero navrhy Octavie IV.

beastar
02. září 2017, 18:08
0

To jo. Tady je to v pohodě tady je třídní nepřítel některých méně inteligentních, podměrečných naivů prodejce vozidel. Ono obecně v Čechách mají lidi problém s tím se veřejně přiznat, co dělají oni.

ToMyx
03. září 2017, 15:03
1

Ono to ne/přiznání k předmětu obživy je do jisté míry dáno rizikem srážky s předsudky, závistí nebo despektem z neznalosti. Je to velmi podobný důvod, proč náklady na servis svých miláčků skoro nikdo nezveřejňuje (Goldies je čestná výjimka co má koule). Snad se obecné přijímání faktu, že soused se může mít lépe než já v dohledné době změní. Já jsem měl také špatné zkušenoti s bazarníky (3x), jednou se dokonce jednalo o známého, ale byla to vlastně vše moje naivita (vše ve věku 18-20 let). Ať jde o auta nebo o elektroniku nebo služby, vše je obchod a má svá pravidla. Všude je důležité orientovat se v "prostředí byznysu" bez naivity a přílišné důvěry. Na druhou stranu, asi není v pořádku jakýkoli podvod nebo lež ze strany prodávajícího/ zprostředkovatele, protože "kupující je socka a určitě se nebude soudit". Tady není vítěze, ale házet všechny do jednoho pytle a lynčovat na netu fakt není řešení. Kdybych se takhle choval, nenašel bych člověka, který mně a mým známým dovezl už 7 aut za poslední 4 roky a dám za něj ruku do ohně.
A teď k tématu, tyhle auta jsou ok jako pixly pro důchodce nebo pro lidi, kteří chtějí nové za málo nebo potřebují jezdit kolem komína a potřebují záruku pro klid duše. Tady asi není třeba super podvozek (stačí, když nějaké ty díry vydrží) a není třeba ani super výbava. Okna a zrcátka v el, manuální klima, rádio s usb a možná denní svícení, si myslím, že by mohlo stačit. Jediné co mi nějak nesedí je ta cena. 1,2 za cca 280tis nebo 1,6 za 300 je ok, cokoli navíc za tento komplet mi přijde neúměrné.

beastar
01. září 2017, 14:10
0

Tak určitá část fotek je super hlavně "44 Tragedy". Co mě dostalo tak že to je "plná" výbava. Chápu je to levné auto, ale tohle je fakt moc i na mě. Volič automatu hnus, palubka bez nápadu, sedadla strašidelnost. Fotka před LV a na golfu je také dostatečně výmluvná:) Tipo, Rapid rulez .... Adieu maître

reagovat
OndrasI
01. září 2017, 17:01
0

Megane I to měl stejně (debiIně).

OndrasI
01. září 2017, 17:02
0

Sorry, to patří k ovladačům oken mezi sedadly - špatně se tu ve stromu komentářů orientuje.

Trinom
02. září 2017, 17:12
1

Ovladač oken na středové konzoli je náhodou docela fajn. V kombinaci s nastavení zrcátek a sedaček to je prostě super. Všechno na jednom místě, došáhnou na to oba, vážně v tom nevidím nic špatného. Jako bonus vede do dveří míň kabelů, co se můžou zpřelámat.

Woyta
02. září 2017, 18:36
0

Taky to mam v BMW u radicky. Je to prima vec. vyhodou je, ze mas vse ovladane jednou rukou a leva zustava porad na volantu. Navic u nekterych aut co maji tlacitka na dverich musim ruku dost zkroutit abych mohl spustit okno.

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 14:20
0

Teď až jsem si všiml toho ovládání zadních oken uprostřed - to je docela nestandardní řešení, vidim to prve. Vpředu to chápu, tam je motivací snaha ušetřit za jeden spínač navíc do řidičových dveří, ale vzadu to nemá snad ani ekonomický smysl - dokonce se přeci využije více drátu, než kdyby byl vypínač hned vedle motorku stahování.
Nenapadá vás někoho proč to tak je?

reagovat
Honza Hamster Křeček
01. září 2017, 14:36
0

V dnešních autech je všechno řešeno přes řídící jednotku, takže nejde kabel z vypínače přímo do motorku. A než tahat kabely celým autem, je asi opravdu jednodušší připojit se na přední ovladače, když jsou jen asi 30 cm daleko vedle řadící páky...

Jakub Pospíšil
01. září 2017, 14:38
0

Na řídící jednotku jsem nepomyslel. Holt mám ještě zafixované řešení "ze staré školy". Díky za vysvětlení.

Honza Hamster Křeček
01. září 2017, 14:54
0

Nic neobhajuju, jen vysvětluju, proč to tak udělali. :-)

beastar
01. září 2017, 15:07
0

Mercedes to takhle řešil v prvním ML už v roce 97 :))

yorkin
01. září 2017, 15:45
0

Ovládání oken uprostřed jsem měl třeba na Saabu 9-5 a byl to skvělý vynález. Spolujezdkyně třeba mohla v klidu řešit požadavky na otevírání a zavírání oken dětí sedících v zadu, takže se řidič může soustředit na...řízení.

Irwinek
02. září 2017, 20:21
0

Ovládání oken na středové konzoli měl třeba už Peugeot 505 z r. 1986 a to včetně šíbru. Nepřišlo mi na tom nic divného :-D

Jakub Pospíšil
02. září 2017, 20:24
0

Na středové konzoli to má kdekdo, to znám. Šlo mi o zadní stahovačky

Irwinek
02. září 2017, 21:05
0

Já Ti rozuměl, před ruční brzdou 5 tlačítek - dvě přední, dvě zadní a jedno střešní okno :-D

Jakub Pospíšil
02. září 2017, 22:27
0

No to právě ne, já jsem myslel ty dvě stahovačky jen na zadní okna na obrázku číslo 15.
Na konzoli jsem měl stahovačky už ve swiftu

Irwinek
03. září 2017, 19:04
0

Už jsem ve vobraze, nějak jsem ty obrázky přepočítal :-(
V něčem luxusním jsem viděl takhle umístěné stahovačky, ale každé dveře měly ještě svojí stahovačku, takže to bylo pro obsluhu toho druhého okna, v tom nějakej smysl vidím, ale co to sakra bylo za auto?

Honza Hamster Křeček
03. září 2017, 19:17
0

Mercedes ML?

Irwinek
04. září 2017, 11:07
0

Já v ML neseděl, takže nevím :-( tohle byla klasická limuzka, žádná hrouda na kolech

KD
KDB
02. září 2017, 08:45
0

Ehmm,
pánové, kdo z Vás se tím už alespoň svezl, aby mohl soudit.....

reagovat
beastar
02. září 2017, 18:10
0

:D Tímhle by se potřeboval svézt jenom naprostý neznalec aby si udělal obrázek. Tady to už z těch fotek přímo sálá ta atmosféra a provedení. Tudíž netřeba v tom jezdit. Naopak každého, kdo tak musel učiniti lituji.

KD
KDB
03. září 2017, 09:53
0

Je to levné auto, v těhle mezích bych to posuzoval.
Vadí mi, když někdo prohlásí, že se s něčím jezdí na h....o, když v tom ani neseděl......

Ronoath
05. září 2017, 09:13
1

Jak mám rád testy nových aut na Autíčkáři, zde jsem poprvé byl poněkud zaskočen. Vždy se mi totiž líbilo, jak se jednotliví redaktoři dokáží vžít do situace potencionálního kupce - a tady mi to chybí. Celým testem se line despekt k onomu vozu.

Každý vůz má svého kupce a pro tento to platí také - pokud mám v okolí servis Citroenu, do kterého jezdím léta, tak si dokáži představit do něj jít. Taky jsem to zvažoval - neboť zmíněná Corolla nemá klasický měničový automat, Focus v sedanu už nevidím a Astra sedan vychází dost draho, stejně jako Mazda 3. Vždy uvažuji karoserii sedan a klasický automat.

Nicméně, ačkoli jsem s C-Elysée najezdil asi 500Km, nakonec jsem si koupil Tipo, neboť je to za podobné peníze lépe udělané auto:-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem