Ačkoliv bílá peřina za okny povoluje a ze silnic se pomalu, ale jistě začíná odplavovat slaná břečka, zůstaňme ještě na okamžik alespoň v myšlenkách obklopeni mrazem a závějemi sněhu. Základním předpokladem fanatického autíčkáře je radost z pobytu v automobilu. Svými vozy jezdíme na výlety, jíme v nich, přespáváme, milujeme se a občas se vyrazíme jen tak nazdařbůh projet. Od nastartování prvního pístového motoru tak bylo jen otázkou času, kdy se někdo pokusí provozovat automobil i ve věčně zmrzlých končinách. Vznikla celá hromada přestaveb, specializovaných vozů i malosériových kusů, ale jen jediný vzbudil ve své době tolik nadšení pro expedice do oblastí věčného sněhu.
První řádky výpravy automobilem na jižní pól se kupodivu začaly psát ve třicátých letech ve Spojených státech. My Evropané si většinou představíme přelidněný New York nebo spalující Californii, ale pod správu USA spadá i dálná a divoká Aljaška, kde není o sníh a drsný mráz ani zdaleka nouze. V roce 1934 zaujala Kongres žádost uznávaných profesorů prestižního Armour Institute of Technology (dnes IIT) o financování ambiciózního projektu. Dle jejich návrhu mělo vzniknout arktické expediční vozidlo schopné zajistit transport po věčně zmrzlé Antarktidě. Vláda dělající si zálusk na nerostné bohatství pod ledovým příkrovem s plánem souhlasila. Vůz měl být postaven ze soukromých zdrojů a náklady na expedici zaštítila armáda.
Prototyp pojízdné základny opustil brány dílen v říjnu 1939 a nebyl to žádný drobek. Pět metrů výšky nabízelo důstojnou průchodnost terénem, i dostatek místa pro stojící obsluhu, a vzhledem k tomu, že na palubě muselo být vměstnáno veškeré zázemí pro posádku, půdorys se zastavil na šesti metrech šířky a sedmnácti metrech délky. Hmotnost kolosu, který se měl bořit do panenských sněhů permafrostu, nakonec překročila 34 tun. Jak se vlastně obr pohyboval vpřed? Náročné podmínky krutého mrazu vyžadovaly, aby všechny důležité komponenty byly skryty povětrnostním vlivům. Kardany, diferenciály a křížové klouby se zdály být příliš velkým rizikem a tak byla třímetrová kola s hladkými, balónovými pneumatikami poháněna elektromotory v nábojích, přičemž každý měl výkon 75 koní. Nebyly to jen centrální motory, které ozvláštňovaly konstrukci. Zavěšení umožňovalo zatažení kol do podvozku tak, aby vůz mohl klouzavě překonat trhliny v ledu. Pro jistotu byla navíc všechna kola řiditelná. Crusier tak mohl v případě potřeby jet podélnou osou vychýlenou od směru jízdy, jako prchající krab.
Pro zásobu elektřiny se na palubu Snow Cruiseru nastěhovaly dva řadové šestiválce Cummins, každý o výkonu 150 koní, které spolu s generátory tvořily věčně bijící srdce vozu. Pořádně hladové srdce když už jsme u toho. V palubních nádržích bylo ukryto 9400 litrů parafínu speciálního paliva (upr. aut. po zásahu všímavých čtenářů). Posádka tak mohla na palubě přežít celý rok nebo urazit až 8000 kilometrů. O teplo v kabině bylo postaráno skrze centrální topení napojené na chladící okruh generátorů. Tepelný komfort byl prý tak dobrý, že posádka spala jen pod tenkou dekou. Kromě kajuty s patrovými postelemi nabízely útroby pojízdné základny velín, ze kterého bylo možno kolos ovládat, radiostanici, centrální místnost, která sloužila pro porady a práci, dále dílnu, sklad jídla a na střeše ještě plošinu pro letadlo. Po vzoru válečných lodí nesl Cruiser na střeše jednomotorový dvouplošník pro krátké průzkumné lety a orientaci v terénu.
Všechny dosavadní testy probíhaly na plážích a v bažinatých oblastech, načež měl následovat přejezd z Chicaga do Bostonu, kde se zářivě rudý obr měl nalodit na ledoborec North Star americké armády. Začal tak neoficiální závod mezi ledoborcem mířícím pobřežními vodami do Bostonského přístavu a Snow Cruiserem využívajícím Lincolnovy dálnice. Závada na systému natáčení kol však vyrvala řidiči vládu nad vozem z rukou a nebohý obr se zřítil z mostku do strouhy. V bahně zůstal tři dny, než se podařilo řízení vrátit do původního stavu. 15. listopadu již stály Snow Cruiser a ledoborec North Star bok po boku připraveni vyrazit na jih.
Bílého kontinentu dosáhla loď v lednu 1940 a ihned začaly práce na gigantické rampě, po které měl Cruiser sjet z paluby. Rampa byla postavena ze dřeva a ocelových podélníků. Při jejím využití se jedno z kol nečekaně probořilo. Duchapřítomný řidič využil veškeré síly a za lomozu praskajícího dřeva a jekotu elektromotorů z rampy napůl sjel, napůl spadl. Jásot nad překonáním dřevěné nástrahy však nevydržel dlouho. Již na prvních metrech jízdy bylo zřejmé, že hladké pneumatiky nejsou pro pohyb v hlubokém sněhu vhodné. Ačkoliv se pláště bez vzorku osvědčily v testech v bažinách a písečných dunách, při tření o sníh vytvářely kluzkou vrstvu vody, která pohybu vozu bránila. Vynalézavá posádka využila dvou náhradních kol k vytvoření dvojmontáže na předních kolech a řetězy vylepšila i trakci kol zadních. Přesto se běhouny zařezávaly více než metr do hlubokého sněhu. V návalu zoufalosti zjistili polárníci, že se kolos lépe pohybuje proti směru zamýšlené jízdy. Vyrazili tak na nejdelší výpravu se zařazenou zpátečkou, kterou lidstvo do té doby podniklo. Urazili 148 kilometrů, a zatímco se jejich velitel vydal zpět ke kotvícímu ledoborci na saních, zbytek osádky podnikal seismologické experimenty, sbírání vzorků ledové vrstvy a nakonec i měření kosmických paprsků. S prvními výstřely druhé světové války bylo jasné, že neúspěšná expedice již nemůže odsávat státní pokladnu. Velitel expedice, který z americké pevniny plánoval dodatečné úpravy pro bezproblémový pohyb závějemi, byl hořce zklamán zrušením vládní podpory. Začátkem roku 1941 Byl Cruiser po přečkání arktické zimy spěšně opuštěn.
Hrůzy velké války, ale i technologický pokrok v podobě proudových motorů a atomové pumy způsobily, že se na Crusier až do roku 1958 úplně zapomnělo. Sedmnáct let po spěšném opuštění Antarktidy nalezla geologická expedice bambusovou tyč hrdě čnící z bílé sněhové pokrývky. Po několika dnech kopání buldozery odkryla skupina badatelů zářivě rudý Snow Cruiser. Dobře věděli, kde hledat a jejich cílem bylo mimo jiné změřit, kolik sněhu dopadlo od doby, kdy zde zaparkoval. Podle jejich slov stačilo dolít parafín, doplnit zásoby a vůz mohl sloužit další rok jako základna. Jenže tehdy již po posledním kontinentu dávno jezdily pásové traktory vycházející z osvědčených tanků a technologie, která ve třicátých letech ohromila svět, byla válečným skokem dávno překonána. O dalším osudu jedinečného stroje se mnoho neví. V šedesátých letech se ta část země, na které naposledy spočinul, odlomila a nikdo neví jistě, na které polovině zlomu vůz stál. Existují také teorie, že během studené války padl za kořist Sovětům a na jeho základech vznikl předek rudých jaderných nosičů. Mnohem pravděpodobněji se však 34 tun zklamání, oceli a parafínu poroučelo k oceánskému dnu, kam jako kostra slepé vývojové větve patří.
Líbil se vám článek o obskurní arktické technice? Sověti totiž na americké snahy odpověděli vlastním strojem zvaným Charkovčanka. Ten již měl pásy a terénní nerovnosti nepřekonával pokrokem a technologiemi, nýbrž brutální silou sovětských tanků. Pokud mě komentáře pod článkem pohnou, napíšu jak o Charkovčanke, tak i o jejím přímém potomkovi jménem Viťaz.
04. února 2017, 10:14
0
Prosim pokracovani! :-)
04. února 2017, 10:34
0
Super článek, prosím o další!
04. února 2017, 10:40
0
Článek supr, rozhodně bych rád viděl pokračování
04. února 2017, 11:07
0
Výbornej článek a bylo to napínavé, protože jsem čekal co se s tím snow cruiserem stalo.
Často jezdím na kole mojí oblíbenou trasu přes Solvayovy lomy a tam taky odpočívá jeden pěkný americký důlní nakladač. V duchu jsem si tak představoval ho oživit a prohnat ho po okolí :) Domů se asi netrefil, leda, že bych rozboural souseda, široký to je asi 5 metrů
04. února 2017, 18:31
1
Uděláš nám foto?
04. února 2017, 18:59
0
Jo, udělám :) Je svelte zelenej a jestli si to dobře pamatuju jedná se o Terex. (nevím který přesně) A je vybavený 2-taktním Dieselovým motorem Detroit. Byla by to vzrušující renovace, ale myslim, že asi ti co to museum spravují maj hromadu práce jen s těma důlníma mašinkama. Webovky jsou : solvayovylomy.cz nebo tak nějak.
Nějaké ty Terexy jsou hezky popsaný zde : http://blackwood-hodge.typepad.com/home/terex/
A když už se zmínil Terex, tak to si pamatuju jak jsem vždycky žasnul nad fotkou Terexu Titan v nějakým technickým atlase co měl doma táta. Byla to taková modrá tlustá knížka.. prohlížel jsem si jí často :D
tahle fotka tam byla : https://www.hemmings.com/magazine/hmn/2012/05/Terex-33-19-Titan/3712101.html
04. února 2017, 23:49
0
To zní super, pocházím z Hranic, kde máme kromě Tondach cihelny, výrobního závodu Schäffer také cementárnu. Shodou okolností tam děda pracoval jako servisák krom jiného i Terex nakladačů.
Pamatuji si jak mi vyprávěl o výměně oleje. Aby pořádně pročistil motor, tak vyskákal po schodkách nahoru, nalil do motoru naftu a než stihla protéct kompletně motorem, tak stihl seskočit dolů a všechnu posbírat do připravené nádoby s kterou opět letěl nahoru.
06. února 2017, 01:39
0
krab: Tenhle Technický atlas byl jedna z mých nejoblibenějších knížek, když jsem byl dítě. Ještě jsem měl Atlas automobilů (resp. oboje mám doteď) a pak mě zásadně formovaly Vojenská letadla 1-5 od Václava Němečka, a Civilní letadla 1-2.
Tuhle fotku mám vrytou do mozku už tak čtvrt století :)
06. února 2017, 08:06
0
Trochu jsem s dovolením Googlil - to bude on, co?
Mapa - https://goo.gl/maps/tnrit5j6rPU2
Foto - https://goo.gl/maps/K2Q2zGpdnrp (nejsem autorem fotky).
Vypadá parádně, díky za tip. Lomy zařadím jako cíl do příštího letního cyklovýletu ;)
06. února 2017, 09:44
0
Ano, přesně tak, to je on, ten Terex. Myslím že tam píšou že sloužil v cementárnách Radotín a pak ho Muzeu věnovali. Je to jeden z těch menších Terexů, ale I tak je to kolos. Co mě zajímá je, jak fungoval ten jeho dvoudobý vznětový motor Detroit diesel. Třeba Adam Forman něco o podobných strojích něco napíše. Jak vidno vyzná se v tom výborně.
Vojto : tak to je přesný, je vidět že jsme jako děti, dost z nás mělo stejné knížky. Oni taky ani jiný nebyly....
04. února 2017, 11:27
0
Mám rád tvé články o těžké technice, těším se na pokračování :)
04. února 2017, 11:55
0
to palivo, není to nějaká chyba v překladu? parafin je za normální teploty tuhá voskovitá hmota. ne že by na to asi nešlo s dieselem jezdit ale muselo by se to rozehřívat což mi připadá trochu komplikované a v podmínkách Antarktidy dost rizikové. Obvykle se neosvědčí ani běžná nafta, právě parafin v naftě obsažený dělá to pověstné "zamrzání". Pro tyhle podmínky se většinou používá nafta ředěná petrolejem nebo petrolej samotný. Je to snad i ve specifikacích pro americkou vojenskou techniku že kvůli klimatické univerzálnosti a zjednodušení dodávek paliva, všecky diesely, včetně motocyklů musí být schopné jet na letecký petrolej.
04. února 2017, 17:55
0
letecky petrolej~lehka motorova nafta
kerosin pouze s vhodnym aditivem (velmi spatne sehnatelne), ktere zaruci lepsi mazaci schopnosti, muzes lejt do normalnich dieselu, klidne modernich common railu aniz by je to poskodilo
resp. pokud namichas motorovou naftu napul s kerosinem, zvladne to kazdy motor bez problemu, neni na to potreba zadna zvlastni uprava
04. února 2017, 18:07
0
nicmene mas pravdu v tom, ze parafin pro arkticke ucely smysl nedava v nadrzich pro auto byla nafta- 9500 l, dalsich 3500l bylo pro palivo pro letadlo (letecky benzin predpokladam) a autor clanku nejspise spatne prelozil posledni palivo- 2800l of white gasoline, coz je vicemene petrolej, rozhodne to neni parafin
https://en.wikipedia.org/wiki/Coleman_fuel
bezne pouziti pro vytapeni
06. února 2017, 20:22
0
Skutečně jsem překlad paliva poněkud podcenil. Vysvětlení viz níže ;-)
04. února 2017, 11:58
0
Pěkně zpravované :) Pokračování určitě ano :)
04. února 2017, 12:10
0
O tomto stroji som pred pár rokmi čítal v nejakom časopise. Fascinujúce! Veľmi dobre napísané, teším sa na pokračovanie. ;)
04. února 2017, 14:17
0
To sjizdeni z rampy vypada spis jak nejaka akce z Top Gearu :)))
06. února 2017, 07:55
0
Já spíš nechápu, který "inženýr" vymyslel, že ty fošny udrží 35 tunový kolos :-D
Chápu, že oproti dnešku musíme brát v potaz rozdíl v technologické vyspělosti a výrobních možnostech, ale on i ten nápad s hladkými pneumatikami nebyl myslím z nejlepších.
04. února 2017, 18:21
0
parafín mě taky trochu znejistěl, ale zas na druhou stranu bych se tomu zas tak nedivil, v rámci inovativních řešení bylo už vymyšleno víc kravin.
A samozřejmě jsem pro další článek, ta těžká technika mě začíná čím dál tím víc zajímat...asi se budu muset v něčem strašně velkým projet
06. února 2017, 20:20
0
Děkuji za upozornění. Parafín byl skutečně velice lajdácký překlad. Bohužel mé chemické znalosti jsou hluboko pod standardem, který by se na tomto místě slušel. To čím Snow Cruiser napájel své generátory byla солярка (soljarka). Líné ruské překladače tento termín překládají jako 'nafta' ale s trochou hrabání se v ruských vláknech o provozování sovětské techniky na Sibiři se dozvíte, že od mínus dvaceti nemá smysl používat naftu, ale onu tajemnou 'solárku'. Naštěstí přispěchali na pomoc Texasané, kteří cosi pod názvem 'solar oil' těží. Pod anglickým termínem se schovává celá množina produktů frakční destilace ropy a protože jsem bytost líná, spokojím se s vysvětlením 'něco mezi kerosinem a petrolejem'. Zdroje: http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Solar+Oil [EN] a http://www.warandpeace.ru/ru/reports/view/52701/ [RU]
04. února 2017, 18:32
0
Moc pěkný článek, ani jsem netušil, že taková obluda existovala. Těším se na pokračování, které věřím, že bude dle ohlasu.
05. února 2017, 09:06
0
tohle http://www.thecoldestjourney.org/the-expedition/equipment/mobile-vehicle-landtrain-aka-ice-train/
je jedna z nejextrémnějších polárních výprav, napříč Antarktidou v tom nehorším období jaké si můžem představit. Dva buldozery caterpillar, upravené, zateplené, táhnoucí vlak saní s obytnýma maringotkama a materiálem. A navíc velkou část cesty šli před konvojem dva lyžaři kteří táhli za sebou georadar kvůli trhlinám v ledu.
05. února 2017, 10:34
0
O tomhle byl myslim clanek v TG... Celkem zajimave cteni.
08. února 2017, 20:57
0
Paradni cteni, diky, tesim se na pokracovani.