Motorem se brzdí vždycky, když pustíte plyn a necháte zařazený převod. Provedení je ve všech autech stejné, výsledek a jeho využití v každém jiné. Zrovna tak záleží na konkrétní situaci. Podíváme se na to a odhlédneme od toho, že u dvoutaktů se motorem brzdit nesmí, protože jinak se motor v Trabantu nebo Wartburgu pořádně nemaže a zaklepe.
Brzdit motorem je obecně super nápad, to vám potvrdí každý odborník na úspornou jízdu a každý líný mechanik. U auta se vstřikováním motor jede „zadarmo“, protože se přívod paliva uzavře a všechno je roztáčeno přes převodovku od kol. Jedinou daní za to je, že čerpací ztráty a tření v motoru i převodovém mechanismu auto zpomalují. A právě proto se říká „brzdit motorem“. Pokud chceme zpomalovat, je to kvalitní základ: šetří se tím opotřebení brzd a v delších klesáních jim ulevíte a předcházíte jejich přehřátí.
Alternativním postupem je vyřadit na neutrál, v ten okamžik zahřátý motor spotřebovává okolo 0,5 l/h (spotřeba na ujeté kilometry se mění podle aktuální rychlosti) a auto jede setrvačností dál.
Vyřazovat? Ano, když víte kdy a proč
Brzdit motorem dává smysl vždycky, když musíte šlapat na brzdový pedál. Vyřadit v ten moment na neutrál by zkrátka bylo nehospodárné. Když ale musíte z kopce lechtat plyn, je lepší vyřadit. S manuální převodovkou je potřeba řídit se citem, zatímco automat schopný vyřazovat na neutrál sám to vyřeší za vás. Pouze on na základě výpočtů odvozených z testů dokáže exaktně určit, kdy brzdit motorem a kdy jet samospádem. Na to lidský mozek nemá kapacitu, stejně jako by se čtyřmi brzdovými pedály člověk neuměl zastoupit ESP.
Jak to přesně funguje, si každý musí na svém autě vyzkoušet sám. S předvídavostí, jejíž rozbor by vydal na samostatný článek, se dá ušetřit klidně i půl litru na sto kilometrů, možná i víc. Obecně ale platí jednoduchá zásada: jet tak, aby se muselo co nejmíň brzdit. Pak šetříte brzdy a efektivně využíváte kinetickou energii, kterou jste autu pomocí motoru už jednou udělili.
Každé auto se chová trochu jinak
Auta, která jsou dnes na pomezí youngtimerského věku, brzdila motorem všechna. Samozřejmě každý typ jinak. Pak přišel tlak na emise CO 2 a s tím spojené všelijaké kejkle, mimo jiné nízká viskozita oleje, typicky 0W-20 (výjimečně 30, ale taky 16 nebo 12) a proti tomu symbolicky působící inteligentní dobíjení, které vám raději zničí baterii za rok a půl, než aby nějak zvyšovalo spotřebu.
Auta posledního desetiletí zkrátka motorem nijak zvlášť nebrzdí. A je jedno, co to je. I minulá, ještě čtyřválcová, Fiesta ST EcoBoost nemá z kopce pořádný brzdný účinek, dokonce spíš se zařazenou rychlostí chce trochu zrychlovat, skoro jako byste jeli na neutrál. S takovým autem je vhodné brzdit motorem pořád, právě proto, že skoro vůbec nebrzdí. Efektivnější a na obsluhu jednodušší systém už nevznikne.
Dnešní CO 2 regule totiž svědčí hlavně nejrůznějším hybridům. A ty „mild“ s elektromotorem místo alternátoru zase pořádně brzdí (elektro)motorem – lehkoběžné charakteristice a řídkému oleji navzdory. To může pomoct trochu, a nebo taky vůbec ne – jako spousta dalších „eko“ vylepšení. Myšlenka hodně dobíjet při zpomalování má něco do sebe, ale řidič se s praktickým fungováním musí sžít. Stejně tak je užitečné takto „vyzálohovanou“ energii zužitkovat při zrychlování.
Problém těchto hybridních pohonů je v současnosti ten, že zpomalují o poznání intenzivněji, než na co jsme zvyklí – asi jako 20 nebo 30 let staré auto. A na dálnici vám zbytečně berou hybnost, když vás napřed z kopce zpomalují, aby vám pak do kopce musely elektromotorem pomáhat.
A jak teda brzdit motorem při normální jízdě?
Nejlépe tak, abyste jinak než motorem nemuseli brzdit. Pak jste dosáhli optima – ne v designu jako kdysi Kia, ale v efektivní jízdě. Chce to taky myslet dopředu, pustit plyn se dá ve skutečnosti o desítky metrů dřív, než to většina řidičů dělá. Potřeba je samozřejmě dostatečně řídký provoz a taky nebýt nervák, aby vás neiritoval pocit, že se jízda zdá pomalejší (přitom je ve skutečnosti průměrná rychlost většinou jen nepatrně nižší nebo dokonce stejná).
Při brzdění motorem byste taky měli mít otáčky v rozumném rozpětí. Řekněme nad alespoň 1500, aby se motor nepodtáčel a nebylo ho nutné „přikrmovat“ palivem, a do nějakých 3000 u dieselu nebo 4000 u benzinového motoru. Víc roztočený motor sice taky brzdí a leckdy i líp, ale všechny jeho části se při tak rychlém provozu naprázdno zbytečně namáhají.
Proti tomu když máte automat, není vlastně skoro co řešit. Motorem do jisté míry brzdíte při každém ubrání plynu, případně se motor odpojí automaticky – tak to umí třeba BMW z posledních let nebo většina koncernových aut. A samozřejmě platí i nadále: u automatu nikdy za jízdy sami nevyřazujte na neutrál. Převodovka, které to neškodí, umí v ekorežimu přejít na neutrál sama.
26. března 2020, 21:07
2
Děkuji za plnohodnotnou odpověď, nejen formou odpovědi na Instagramu. Skvělý článek :)
26. března 2020, 21:35
1
Možná by stálo za to doplnit, že režimy "2" a "1", respektive "S" a "L" u starších automatů jsou zpravidla přímá volba stupně (u některých výrobců jen omezení), které slouží pro dlouhé sjezdy z kopce, tahání vleků, případně zimní použití, kdy to omezí prokluz kol.
26. března 2020, 21:56
0
Brzdění motorem jde použít také jako "poděkování" za buzerační semafory (žádný přechod ani křižovatka, jen semafor s fotobuňkou nastavený asi tak na 40 km/h) a nemístné snížení rychlosti pod záminkou "omezení hluku" . Z přesvědčení jezdím v obcích slušně a bezpečně, ale dnes se to s místní úpravou často zbytečně přehání.
26. března 2020, 22:20
0
jakože přilítneš k ceduli 150 a začneš to směrem ke zpomalovacímu semaforu práskat 6-5-4-3-2 až k 50km/h a potom zase plnej? To je ale pěkně dětinský teda...:-)))
26. března 2020, 22:53
0
Auto s 6kvaltem jsem ještě neměl :) Na 50 stačí podřadit na 3, ale u těch semaforů často ani to nestačí, ale jak píšu, přes obec jezdím slušně, takže dvojka plnej fakt ne...
27. března 2020, 00:02
0
Tahle rozmluva mě pobavila. To jako jedeš 6,5,4... Šestikvalt sem ještě neměl :D Hale a jak toto mám řešit třeba s automatem... mám si tam jako dát pádla a namačkat si to tam sám abych využil motor.... ?
27. března 2020, 00:16
1
jo, v Americe mě bavily značky "no engine brakes" -- "to je super, že se na tomhle úseku žádej motor nerozbije" a jinde zase "save your brakes, use lower gear" -- bezva rada, když je tu všecko s automatem :) (a pak jsem si uvědomil, že to auto má pádla :D)
27. března 2020, 00:36
0
Tak USA to je země neomezených možností a řady upozornění. Tak nějak je to potřeba já byl teda jenom na Floridě. Už to mi stačilo k přesvědčení, že až to tady prdne tak do USA ne e :D
27. března 2020, 01:06
0
Značka "no engine brakes"? Snad to nebylo v kopcovitém terénu, bylo by hodně úchylné zakazovat náklaďákům motorovou brzdu v nějakých serpentýnách.
27. března 2020, 01:36
0
Tak bývá to ve městech, nebo zastavěných oblastech a na rovinu si řekněme, že ty často nebejvaj v kopcích a táhlich stoupaních tak blbý nejsou ani amíci:)) .. ..
27. března 2020, 10:11
0
jenže když tam tu trojku dáš rovnou, tak to není úplně to pravý poděkování :-)
beastar: jasně. Je to takovej pozdrav tomu lopaťákovi, co bydlí hned vedle a před rokem vřískal na zastupitelstvu, že prostě na tý kilometrový rovince před barákem musí bejt zpomalovací semafor, protože se jinak bojí chodit po chodníku.
27. března 2020, 10:40
4
No ale ty znacky v USA nejsou kvuli osobakum, ale kvuli kamionum.
A ty americky kamiony nadelaji mnohem vic ramusu, nez si obycejny Evropan dokaze predstavit, bez prehaneni to je slyset na mile daleko.
edit: je to slyset treba 0:36 nebo 1:20, nevim proc se to sem nevlozi s posunutym zacatkem :/
-
Komentář upraven 27. 3. 2020, 10:42:13
-
Komentář upraven 27. 3. 2020, 10:42:46
-
Komentář upraven 27. 3. 2020, 10:42:58
27. března 2020, 13:17
0
Jinak zpomalovací semafor, není li doplněn přechodem je možno teoreticky ignorovat, neb nesplňuje definici semaforu, tedy neřídí kolizní směry. Tedy je ro vlastně něco jako Vánoční osvětlení. Tedy jestli už neproběhla nějaká novela.
A jinak bych doplnil, zaklepany dvoutakt jsem ještě neviděl, nevim co by se zaklepalo. Pravděpodobně měl autor na mysli zadreni na klice nebo na pístu.
27. března 2020, 19:07
5
on to není obecný zákaz brzdit motorem, je to zákaz použít motorovou brzdu což není totéž a v tom videu je to dobře slyšet. Motorová brzda je něco co nějak zvýší brzdný účinek motoru, buď uzávěra ve výfuku která ztěžuje vyfouknutí přetlaku nebo naopak, systémy co foukají, ale jinak. Ty US kamiony nejspíš používají systém Cummins který mění otvírání ventilů a vypouští z válců stlačený vzduch dřív než normální výfuková fáze, takže nemůže svým tlakem "pohánět" písty. A protože ten vzduch je u dieselu stlačený strašně moc, to vypouštění dělá kravál se kterým ani tlumič výfuku nic moc nenadělá.
27. března 2020, 20:34
1
Juniore: když přilítneš k ceduli 150 a nevzrušeně pokračuješ dál, tak semafor nestihne zareagovat. :-)
26. března 2020, 23:38
9
Mozna detinske...ale vzdycky, kdyz jsem sjizdel s dodavkou mohelnicak, jsem nahore vynuloval dlouhodobou spotrebu, dolu jsem sjel kombinaci kvalt/neutral a dole se bavil dojezdem 9.500 km ????
27. března 2020, 00:19
9
To nejlepší poučení o řízení,které jsem dostal od táty,a ten ho dostal od mého dědy,jeho otce, je ; “Jezdi tak jako by auto nemělo brzdy” A to je úplný základ všeho.
Případne “Vem si z cesty tolik kolik potřebuješ” i to se někdy hodí...
27. března 2020, 00:37
1
Něco podobnýho a podobně chytrýho sem chtěl napsat. Akorát ne takhle elegantně. Sooo THX buddy:)))
27. března 2020, 00:59
0
V zimě s rizikem náledí je to s těmi neexistujícími brzdami dobrá rada, na druhou stranu je dobré vědět, že běžně se brzdy dají použít, a je dobré mít představu, jaký účinek normálně mají
27. března 2020, 06:50
2
U brždění motorem je především problém co má šofér pod kapotou. Takový naftový šestiválec bude brzdit motorem úplně jinak jako benzínová 1,2 kde to téměř postrádá smysl.
27. března 2020, 11:41
4
Ale tohle je hrozne dvousecne...muj otec je vylozeny pan Klobouk za volantem a vzdycky jezdi hrozne plynule a optavdu temer bez brzd. Pak jednou musel krizove zabrzdit a z brzd, respektivekotoucu, jeho Fobie odpadlo asi tak 2 kila rzi...:D a byl nastvany, ze musi menit... vseho s mirou...;)
27. března 2020, 17:44
0
Habakukk: Bacha na to, není benzinová 1,2 jako benzinová 1,2. Mám starou Corsu a když chci, tak můžu jezdit téměř bez brzd, ten brzdný účinek motoru už pár lepičů na zadek asi překvapil :)
27. března 2020, 05:14
4
Nevím, jestli má úplně význam zmiňovat olej. Ta nižší viskozita dělá na spotřebě nízké jednotky procent. Kdyby to bylo něco, co auto neustále brzdí tolik, že by to dělalo rozdíl mezi brzdícím a nebrzdícím motorem, tak už se dávno používají jiné oleje.
U klasického benzinového auta brzdí primárně čerpací ztráty, kdy píst tahá vzduch proti zavřené škrtící klapce. Čili věc, která na to (mimo jiné) má vliv, je zdvihový objem motoru.
27. března 2020, 08:17
0
Články o technice bohužel tady moc nejdou
27. března 2020, 13:55
0
Nevztahoval bych to nutně na zdejší osazenstvo, je to spíš individuální věc a novináři obecně více či méně často plácnou něco, co úplně nedává smysl. Někdy je to v pohodě, ale třeba na klasickou hlášku, že uzávěrka diferenciálu rozděluje moment 50:50, už jsem vysloveně alergický a říkám si, jak je možné, že člověk, pro kterého jsou auta roky full-time job, není schopen si aspoň nějaké základy nastudovat.
A není to jen technika, stejné to je třeba s legislativou.
27. března 2020, 16:22
0
Proto já ty články o autech už nějak nečtu, nebýt karantény...jezdím ve starejch autech v benzínu a v naftě, stejně tak novějších. Teď jsem si třeba v práci uzmul funglovyho Transita, ale to jen na okraj...a prostě číst o autech se nedá v dnešní době. Jsou moc uživatelský, takže se dočtete o elektronických hovadinach, rádií, navigaci atd. jakýsi jízdní pocity a technika na okraj... bohužel si to tak žádá doba.
Tohle jsem musel číst s odstupem. Laicky pro laiky....
27. března 2020, 19:43
0
MBMB je to tak, z mého testování v tuneli Blanka směr z Dejvic do Tróji, tak Okyna 1.6TDI na 4.kvalt neudrží 75km/h. Astřice OPC 2.0T na 4. padala pod 75km/h. Volvo 2.0T, když nechám automat na 6.kvalt, tak neudrží 75km/h, ale ručně hodím 4. a je to v klidu a udrží tuto rychlost, respektive klesá.
27. března 2020, 20:38
0
Taky to už nejsou auto-novináři, ale testovači infotainmentu.
27. března 2020, 21:12
0
Fandatik: pak se bohužel míchají domněnky a poměnky....
28. března 2020, 00:33
0
Fandatik: To právě vůbec ne. Infotainmenty svého času začal testovat až mobilnet.cz, což časem přerostlo v dnešní fdrive.cz specializovaný na elektromobilitu a moderní trendy a technologie v dopravě obecně. Tradiční automobiloví novináři infotainment obvykle odbydou jednou dvěma větami líbí/nelíbí.
Třeba to o té uzávěrce a řadu dalších nesmyslů jsem slyšel právě i od novinářů, kteří neustále vyzdvihují vše "poctivě" mechanické, kde to působí obzvláště komicky.
Já spíš vnímám opačný problém, že řada novinářů jsou spíš jen fanoušci sportovní jízdy a v nadsázce řečeno (ale ne moc) i u rodinného MPV řeší, jestli se s tím dají vymetat okresky a když to je zrovna test v zimě, tak je celý o tom, jak se driftuje na sněhu. Pokud se pak snaží mluvit i o něčem jiném, jako třeba technice, tak to mnohdy nedopadne dobře.
28. března 2020, 10:42
0
Oba máte pravdu. Když vzpomenu (možná bych i dohled ve sklepě krabice s časopisy) na testy aut v těch zlatých 90'. Tak normou bylo v technických parametrech uvádět vše důležité. Např. stály převod + převody na jednotlivé stupně u převodovek, rozkreslený a okotovaný vnitřní prostor (včetně délky sedáku, výšky opěradla, atd.). A ten novinář rozuměl technicky autům.
Dneska jsou to spíš literární volná cvičení jak zaujmout a o auto jde až ve druhé řadě.
Vybírat auto jen dle testů určitě to bylo v těch 90' jednodušší.
Jenže spoustu dřív běžných parametrů dnes automobilky snad ani nezveřejňují.
28. března 2020, 14:08
0
MBMB to dobře napsal. Dneska chce každej testovat jak Clarkson. Takže 7 místný MPV nebo tereňak s tuhejma nápravám prostě zaostávají v jízdních vlastnostech za Octavii RS.
Takže popis jízdních vlastností je často komickej...
Vrchol jsem zažil u SM, kdy proti sobě postavili naftovou Octavii RS a Subaru v benzínu 4x4, samozřejmě octa to udolala už na spotřebě . Nebo Rapid na letních vs. Tipo na zimních. I na zimakach se Fiat držel oproti škodě , kterou dostali na tři kola. Ale to už je spíš náznak toho, že škodovka je a byla nejlepší....
28. března 2020, 14:33
0
Ono je to celý o tom, ze dnesni ctenar se chce instantne bavit. Kdo chce resit detailne techniku ma toho plny internet. Testovat jako Clarkson? To on je jeden z prvnich ktery se zacal autum venovat z pohledu zabavy a vynechal nudu v podobe cisel a prevodu atd. Jako na jednu stranu vas chapu. Na druhou auto novinarina dnes fakt neni o tom vedet jak,co presne technicky funguje. A zakazniky to taky nezajima. Cili pokud si nekdo pujde pro Octavii RS jde mu o jiny veci...
Takze pokud mate radi techniku a treba vas to bavi. Tak super, ale jen o tom auta fakt nejsou. Staci ze jeden z nej auto žurnalniku sveta je puvodne pianista. Mbmb tvuj nazor me neprekvapuje jako zaryty obhajce elektromobility a veci typu Tesla ani fanouskem sportovni jizdy byt nemuzes... Potom rozumim ze je pro tebe nutnost videt vse skrze technicky vykres;)
28. března 2020, 16:31
1
Aby zas nedošlo k nedorozumění, nemyslím si, že by u mainstreamových testů mělo význam rozebírat nějaké hluboké technikálie. Osobně vyhledávám spíše ty zábavné a uživatelsky relevantní, mimo jiné s ohledem na danou kategorii. Na techniku mám jiné zdroje.
Jen konstatuji, že když se novináři rozhodnou něco například o technice zmínit, tak je to někdy blbost. A u základních věcí, které by člověk, který se kolem aut pohybuje roky, měl podle mě znát, je to na pováženou. Někdy je to zmínka v testu, někdy článek o technice, někdy převzatá novinářská kachna, kterou nikdo z absence přehledu neodfiltroval a tak dále.
28. března 2020, 20:38
0
Pokud se někdo něčím zabývá nebo živí, tak by o tom mohl něco vědět. Napodobovat Clarksona je pak jen nefunkční kopie. On má svůj styl a u jinejch to skřípe ala buzny z autosalonu. Když ale novinář nerozumí technice, tak ať negoogli něco, co stejně nepochopí....
Pro nudnou techniku existujou zaměřený články. Bohužel i ty píšou jelita, co akorát smontujou několik technických článků a okoření to vlastníma domněnkami...
28. března 2020, 20:42
0
De facto jsem o autech cokoliv přestal číst. Články o veteránech, kde se popis techniky očekává, jsou dnes pasé. Bohužel i o upravených autech, kde to naopak volá po vypíchnutí technických změn...
Jinak fajn umí psát Krab o kdejakým střepu...
27. března 2020, 08:05
0
Moderní eko auta brzdí motorem méně protože si otevřou škrtící klapku a tím zmenší čerpací ztráty. Některé se pak ale zase musí přikrmovat aby nevychladl katalyzátor ..
Mám hezký příklad doma kdy V50 1.8i brzděním motorem zpomaluje snad i míň než MX5 na neutrál. Nebo když jsem měl půjčené Polo 1.0 TSi tak tam to byl teprv extrém, zrovna z Pico De Teide to bylo vážně supr :D
Nakonec musím poznamenat že proti motorkám auta motorem prakticky nebrzdí a není to třeba řešit :)
27. března 2020, 11:53
0
Tady je asi zasadni rozdil zminit pocet valcu. Nejaky jedno, mebo dvouval je ti schopny pri necitlivem ubrani bloknout zadni kolo...proto se taky davaji anti hop spojky. Ctyr a sestihrnky brzdi stejne, nebo mene, jak auto.
27. března 2020, 12:34
-1
Tohle je zajímavá věc... na motorkách jsem původně z jednoválce přešel na čtyřválec a pochopitelně jsem se divil jak málo brzdí motorem, i když to byla 1250 cc mašina.... Pak jsem přešel zase na lehčí motorku s V twin motorem a chlazením vzduchem a brzdnej účinek motoru jako kráva. A přesně proto jsem tam měl i antihopingovou spojku... aby si člověk nerozbil hubu hlavně na mokru ještě při podřazování před zatáčkou.
U aut hraje roli jejich hmotnost a rozhodně musí taky hrát roli jak velký ty válce jsou a v jakým zdvihu a s jakám kompresním poměrem pracují. Ale v praxi je zajímavý, že třeba takový tříválec HTP 1200 brzdil motorem úplně minimálně oproti čtyřválci OHV 1400 ve Fobii. Přitom ten tříválec má ty válce větší a myslím i větší kompresní poměr. Takže u aut nějak víc hraje roli i ten celkovej počet válců nejen jejich velikost a zdvih.
27. března 2020, 13:57
0
Tohle je presne moje zkusenost...ja mel dvouval vodnik 650 a brzdy jsem v podstate pouzival jen pri zastavovani a v krizovych situacich. Jak jsem presedl na 4val 750, tak jsem menil desky co druhou sezonu...myslim, ze hlavni je opravdu pocet valcu v kombinaci s kompresnim pomerem... jak uz tady kdesi zaznelo...
27. března 2020, 15:22
0
Jo jednoválec 650ccm člověk zavřel plyn, na mokru se blokovalo zadní kolo :-)
27. března 2020, 10:15
5
Já bych ještě přidal tip na použití omezovače jako tempomatu.
Ve městečku, kde pracuju, si nějací bezmozci vykručeli ve své ulici třicítku, která tam přitom vůbec nedává smysl. Navíc je jen v jednom směru - z obce ven.
Takže přijedu na začátek omezení, kopnu tam za jedna, šlápnu podlahu a jedu těch cca 500m ke značce na omezovač. Haťapka udělá tachometrových 35, Sprinter 30. Se svým samochodem tudy nejezdím. ten by asi jel o dost víc... Nebudu to zkoušet.
Motoru to je jedno, na omezovači si sám sleví, promaže se, vypálí se karbon, ohřeje katalyzátor. Celou cestu třímám volant a hledím s vážnou tváří kupředu. U značky dám za dva a vystartuju z města ven.
https://mapy.cz/zakladni?x=16.0371553&y=50.3914721&z=17&pano=1&source=pubt&id=15251028&pid=33852187&yaw=4.128&fov=1.257&pitch=-0.038
27. března 2020, 12:08
1
Ehm, něco podobného dělám v jisté obci, kde v padesátce semafor dává červenou i při reálných 43 kmh :-)
27. března 2020, 21:26
0
Kdyby to bylo na jižní Moravě, tak řeknu, že jsem konečně našel ty dva řidiče, co pokaždé troubí, když jedou kolem radaru blízko našeho domu :D (Ten radar je tam strašná hovadina, nemám ho rád.)
27. března 2020, 10:42
0
u manuálu se pak dost hodí meziplyn. když už šetříme ty brzdy a palivo, proč nešetřit i synchrony a lamelu. osobně teda používám s klidem i o něco vyšší otáčky než zde doporučené a nedomnívám se, že bych něčemu zas tak škodil
27. března 2020, 12:06
0
Brzdění motorem jsem používal rád, dokud jsem jezdil šestiválci. Dnes s 1,6 čtyřválcem jde o zapomenutou techniku - to auto motorem prostě nebrzdí...
27. března 2020, 12:38
0
Jak píšeš, moje auto si se šestiválcovým 2,5l motorem brzdí luxusně, zatímco služebák HTP s 1,2 div nezrychluje. Nějaké zpomalování se u něj uskutečňuje až při zařazené dvojce, ale tu tam ve stovce prostě nedám :-D
27. března 2020, 21:22
0
Pravděpodobně to nebude jenom objemem motoru, ale něčím dalším (komprese ?), že ti to s 1,6 nebrzdí. Ve swiftu je 1,6 taky a motorem lze krásně brzdit.
27. března 2020, 21:55
1
JanSevera: Myslím si, že těch proměnných tam bude více, při brzdění motorem mají největší vliv ty čerpací ztráty, kdy píst při pohybu dolů "brzdí" podtlak vzniklý v sání - je to jako kdybys měl brčko na pití, nasával vzduch, pak jsi to brčko ucpal prstem a snažil dál nasávat, a to jde prostě blbě :-) Každopádně by tam měl hrát roli objem motoru, kompresní poměr a možná i koncepce motoru, tj. krátký vs dlouhý zdvih, a tím pádem páka na klikovou hřídel. Plus další věci. Swifta jsem měl taky (a moc rád) a přišlo mi, že na kubaturu brzdil motorem celkem dobře. Každopádně bych kouknul na YT, kde to Engineering Explained hezky vysvětluje.
27. března 2020, 21:56
0
Corolla z roku 1990 brzdila slušně motorem i s 1.3. Ale ten motor měl maximální krouťák v 5200 otáčkách, takže když se podle toho jelo, tak to při sundání nohy z plynu i brzdilo :) HTP má krouťák v jiném spektru. Taky může hrát roli zpřevodování, dnes je trend šetřit palivo a dávat do aut převodovky s delšími kvalty.
27. března 2020, 13:40
1
Jeste k tomu podtaceni, typicly pod 1500rpm si už motor zase vezme palivo.
27. března 2020, 14:22
0
Brzdil jsem a stale brzdim motorem tam kde to jde. A doplouvam na neutral tam kde to je potreba. Proto me nekdy trochu stvou nahle znacky na snizeni rychlosti. A pak ti co na jejich pokyn dupnou na brzdy na rychlost pro jistotu mensi. A je znatelny rozdil brzdit v Oktavce 1,6 TDI, a v BMW 2,5 atmosfera sestivalec. V Toyote se mi takto darilo najedny desticky najet pres 100 tisic km.
27. března 2020, 14:58
0
V garáži mi stojí "Bába" z roku 2001 Duc 996S s motorem z edice SPS. Polepšený Desmoquattro s titanovými ojnicemi od Pankla, ostřejší vačky a lehčená kliky plus titanový 50-ky Termignoni. Točí přes 11 000 a v Mostě mi před retardérem uměla pěkně nakopat, jak ta kompres dokázala bloknout zadek. Na mokru jsem raději nechal klouzat spojku při podřazení snad pět vteřin. Takže tam šel antihop od Jirky Trčky. Jen se s tím teď uvnitř trochu peru, protože přišla o kus syrovosti..
27. března 2020, 19:38
2
Trabant měl volnoběžku jen na čtyřce a Waran sice na všech kvaltech ale vypínatelnou, právě proto aby se v zimě na kluzkém povrchu dalo brzdit motorem. Nebo možná je přesnější říct, aby se plynovým pedálem dalo citlivě ovládat změny rychlosti vozidla. On ten dvoutakt stejně moc nebrzdí a jak bylo zmíněno, když se bude dlouho drhnout bez plynu, nejde tam mastná směs a může se zadřít. Ale i jiná auta, obvykle vůbec nejde o to nějak vehementně "brzdit", spíš si citlivě a snadno udržovat a upravovat vhodnou rychlost.
A ještě by se mělo připomenout, na kvaltu se kopce sjíždí vždy se soupravou, tedy i s osobákem s vozíkem. Už jsem pár vozíkových hrdinů viděl, jeden případ byl právě necitlivé brzdění spolu se špatně rozloženou váhou. Při brzdění se vozík zhoupl dopředu dozadu, drcnul do auta, tomu odskočil lehký zadek a souprava se ukázkově "zlomila". Kamioňáci tomu říkají jednička nebo kudla. A protože osobák nemá točnu, oj a přední roh vozíku udělali důkladnou inventůru zadku a boku auta.
30. března 2020, 19:14
0
Pozor na to ježdění jako bez brzd. Mně se takto povedlo nechat zcela zreznout zadní kotouče u 3letého superba. Teď občas zabrzdím do kopce aby se rez obrousila.