V poslední době se tu v každém druhém článku o elektrických autech, případně v diskuzi pod ním, šermuje s příkladem člověka, který bydlí někde v domě se zahradou na vsi, má dvě auta a jezdí denně krátké vzdálenosti do sta kilometrů. Že je to naprosto ideální cílovka elektromobilu, a pokud ho nemá, je prý snad mdlého ducha. Příkad shodou okolností popisuje mojí situaci. Navíc v poslední době vážně přemýšlím o upgradu domácího vozového parku, chci poslat do světa stárnoucí naftovou Cromu a pořídit nějakou adekvátní novější náhradu. Jsem si ale jistý, že to nebude vůz na elektřinu, ačkoli jsem jich již vyzkoušel desítky a najel s nimi tisíce kilometru. Dovolím si elaborovat, proč tomu tak je.
1 Elektromobily jsou prostě drahé
Nepovažuju se za někoho, kdo by zažíval finanční tíseň, naopak když si vzpomenu třeba na to, jakými prostředky disponovali rodiče moji a mých kamarádů v devadesátkách versus jak se máme teď, zdá se mi, že se mám opravdu dobře. I tak se mi ale zdá, že jsou elektromobily trochu drahé.
Kdybych chtěl jít do nového auta, potřeboval bych něco trochu většího, Spring, Smart ani Fiat pětistovka se pro čtyřčlennou rodinu nehodí. Vyloučím také doprodejový Nissan Leaf za 700 tisíc, protože ten nebyl příliš dobrý, ani když byl nový. Takže rychlým pohledem do ceníků mi z toho jako nejlevnější řešení vychází již technologicky starší ID3 za 800 tisíc. To se mi ale zdá jako docela dost peněz, navíc se mnou asi budete souhlasit, že je to dost kompromisní řešení.
Velikostně uspokojivá je pak až Tesla Model 3, potažmo spíše Y, protože má použitelnější kufr. Ta se mi i docela líbí, asi bych s ní dokázal žít, ale to už se bavíme o částkách kolem 1,2 milionu. Jasně, jde to nějak financovat, nemyslím si, že bych to neutáhnul, ale proč bych měl něco takového dělat? Obzvláště když bych si za mnohem nižší cenu mohl koupit spalovák s větším kufrem a levnějším pojištěním, nebo takto vysokou cenu investovat do auta, které mi bude dělat doopravdy radost a splní všechny moje požadavky bez zbytečných kompromisů.
A situace není o moc lepší ani u ojetin. Opět z pochopitelných důvodů vyřadím obskurnosti jako Citroen C-Zero, nebo z USA dotažené první elektrické pětistovky. Ojeté e-Golfy, první Leafy a Zoe už často denním dojezdem v zimním období oscilují na hraně toho, co od auta potřebuji. Volbou rozumu by tu byl asi první Ioniq, jenže ten v zachovalém stavu stojí dost přes tři sta tisíc a navíc má docela malý zavazadelník. A to se bavíme o plus mínus sedmiletých ojetinách na pomezí kompaktu a nižší střední. Takový obnos bych zkrátka dovedl investovat lépe. A nesnažte se mě přesvědčit, že se mi penize vrátí provozem, protože…
2 Je to investice bez návratnosti
Motivace pro pořízení elektrického auta může být různá a je mi vlastně celkem jedno, jaký důvod si kdo zvolí. Elektromobily jezdí fakt příjemně, je to něco nového, do jisté míry nadšenecká záležitost, rychle topí, jsou technologicky jednodušší, popsalo se toho už spousta. Ale netvrďte mi, že by se mi skutečně vyplatil. To mi zatím moc nevychází. Problémem je opět ona vyšší pořizovací cena. Na internetu najdete spoustu výpočtů, které vysvětlují, že se investice do EV vrátí během dvou, tří let. To platí u srovnání dvou nových vozů stejného, nebo podobného modelu a výbavy. Chápu, že je-li na stole nákup nového BMW páté řady za dva miliony, stojí za to se nad volbou EV vs. spalovák dlouze zamyslet. Ale já chci jen nějaký relativně použitelný rodinný povoz, klidně bazarový, avšak ideálně v cenových relacích desetiny ceny jmenovaného bavoráku.
A tady ona možnost volby reálně ani nenastává. Zatímco slušných spalovacích rodinných aut se do čtvrt milionu dá pořídit celá řada a některá jsou dokonce i zajímavá, zábavná, nebo jinak lákavá a dokázala by mi na denní bázi dělat radost, elektrické vozy zde nic moc nenabídnou. Stovky tisíc cenového rozdílu by se u ojetiny, která najede ročně do dvaceti tisíc a vydrží u nás tak pět let, když to přeženu, zkrátka ani při velmi příznivých cenách elektřiny nevrátily.
Zmínku si zaslouží ještě vcelku zásadní rozdíl ceny havarijního pojištění vycházející jednak z vyšší pořizovací ceny, jednak z vyšší ceny oprav po kolizích.
3 Výběr je značně omezený
Elektromobil by u nás doma nahradil rodinný kombík. Dávalo by tedy smysl koukat po voze podobné koncepce, těch ale moc není. Technologicky zastaralé a kvalitativně naprosto tristní čínské MG5 bych nechtěl snad ani zadarmo, elektrické BMW řady 5 je skvělé a moc by se mi líbilo, ale obávám se, že na jeho pořízení jsem příliš chudý. Volkswagen ID7 je s 1,35 milonem trochu levnější, ale pořád to není úplně lidovka. Obzvláště, když by mi vlastně úplně stačilo něco jako Ceed nebo i30 kombi, které i úplně nové vyjdou na třetinu ceny.
Protože velký zavazadlový prostor využiji při práci i cestách s rodinou, nehodí se mi sedan ani menší hatchbacky, nezbývá tedy, než zvolit SUV. Nevadí mi to, mám tahle auta vlastně docela rád, problém je ale v tom, že obzvláště v elektrické verzi jde zpravidla o luxusní zboží, které logicky stojí adekvádní sumy a často se zde připlácí i za výbavu, kterou nepotřebuji a na kterou v konečném důsledku nemám. Tenhle jev provází hlavně modely, které se dělají zároveň spalovací i elektrické. Spalovák “již od” pořídíte v očesané verzi, ale elektrický pohon lze zastavět jen do vyšších a o poznání dražších výbav, snad aby se opticky trochu snížil cenový rozdíl mezi ICE a EV. V obyčejnější specifikaci za rozumnější sumy tak pořídím nějaký ten Enyaq, nebo možná Kiu EV6. Samozřejmě bych mohl sáhnout i po elektrickém Berlingu (nebo Combu, Rifteru a tak dále), ale zrovna tento pokus o zastavění staršího nepříliš dobrého elektrického drivetrainu do absolutně neaerodynamické dodávky by mi asi nedoporučil ani největší EV nadšenec.
A ojetiny? Tam to skoro nestojí za řeč. Je jich málo a cenově jsou vyšroubované dost vysoko. Navíc technologie elektromobilů uhání mílovými kroky a tak zatímco desetiletý spalovák je vlastně, až na nějakou tu “bižuterii” a asistenty, skoro stejný jako jeho současník, desetiletý elektromobil dnes působí svými parametry (dojezd, rychlost nabíjení, technologie vytápění) často jako dinosaurus.
4 Nevidím reálný přínos
Jsem si vědom toho, že by mi odpadl olejový servis, méně bych musel řešit brzdy (ačkoli teda výměna ojetých desek a kotoučů mi nepřijde jako nějak extrémně obtěžující proces a většinou u aut řeším spíš různě zatuhnuté pístky a podobně, což se bude elektromobilům dít pravděpodobně taky), jenže to jsou všechno věci, které můžu delegovat servisu. Prakticky jakémukoli servisu, narozdíl od elektrických aut, která zatím opravuje jen zlomek dílen.
Skutečnost, že nemusím k benzínce, mi taky jako nikterak dechberoucí nepřijde – denně jich míjím několik a jistě se shodnu i s elektromobilisty, že zastávka u nich na delší cestě je přece nakonec docela příjemná, člověk si v klidu natankuje, protáhne se, dá si kávu…nijak mě to asi neuráží. Nikdo přeci nejezdíme stovky kilometrů na jeden zátah :) . Možnost “tankování” doma je sice zajímavá, na druhou stranu vyžaduje nějaké drobné stavební úpravy, musel bych vymyslet, kudy bych vedl kabel, budovat na zahradě nějaký sloupek a podobně. Manipulace s mokrým nebo omrzlým kabelem po ránu asi taky nebude úplně příjemná, ne snad, že by to byl nepřekonatelný problém, ale proč bych to měl dělat, když nemusím a nijak tím neušetřím čas ani peníze.
No a pak je tu ta nepříjemnost s dojezdem, obsazeností a nefunkčností nabíječek na delších cestách a podobně. Není to žádné zásadní drama, ale prostě občas se nějaké ty zádrhely objeví a já si říkám, proč se jim dobrovolně vystavovat, když nemusím.
5 Bylo by to stejně jen druhé (třetí…) auto
Doma potřebujeme dvě auta. V současné době máme tři až čtyři, protože kromě těch potřebných se najdou i nějaká, co prostě chci. V létě jezdím kabrioletem, když chci odvézt bordel, beru si pracovní, když nás jede hodně, sáhnu po sedmimístném. Všechno to jsou vlastně staré plečky, ale mám je rád. Elektromobil by byl další do počtu, a aby se vyplatil, musel bych jím jezdit co nejvíc. Jenže chtělo by se mi v létě v zájmu racionalizace pořízení auta na baterky drandit raději “évéčkem”, než se svézt Mustangem? No…spíš ne.
Takže by asi často docházelo k na první pohled bizarní situaci, kdy by elektrický vůz stál osamocený na zahradě a denní provoz by obstarávala auta spalovací – tak, jak to funguje dneska. Protože radost, kterou mi zprostředkuje levný kabriolet nebo unavené americké SUV prostě budgetové EV neumí. Jasně, existují řešení, třeba BMW i8 a elektrický Hummer, ale tady zase narážíme na to, že na tenhle typ šetření jsem moc chudý.
Závěrem
Celý článek by se v zásadě dal shrnout do dvou bodů:
1) Elektromobily stojí hodně peněz, násobně víc než srovnatelné spalovací vozy (rozdíl se stírá u některých prémiových aut, jak správně podotkl Honza Křeček v diskuzi níže, například BMW i4 diesel vs. EV vychází oboje na něco kolem 1.4 milionu. -editováno 26.8. 15:21). A já nerad utrácím víc, než je nezbytně nutné, navíc za méně komfortní variantu.
2) Výběr je omezený a působí trochu jako veganský bufet. Možnosti jsou, ale skoro žádná mě neláká a vybíral bych spíš nejmenší zlo.
Pořídím si někdy elektromobil? Velmi pravděpodobně ano. Ale nebude to letos ani příští rok. Věřím, že časem se z aut na baterky stane věc natolik přirozená a běžná, že budou vzbuzovat zhruba tolik vášní a emocí jako tříválcové Fabie. A taky budou stát podobné prachy a bude je stejně přirozené servisovat v každé vesnické garáži. Cesta k tomu je ale ještě dlouhá a já prostě nechci obětovat svoje pohodlí a stát se průkopníkem a early adopterem. Na takové věci zkrátka nemám prachy, čas ani nervy. Rád se elektrickým autem svezu, rád si ho půjčím, moc rád si o něm něco přečtu a dozvím se o tom, jak je zkonstruované a funguje. Ale mít ho doma, navíc "za svoje"? To mě tedy neláká.
Ale nelámejte nade mnou hůl – náhradou naftového Fiata bude velice pravděpodobně hybridní Lexus, takže se pomalu sunu “správným” směrem… Kdybyste někdo prodávali slušnou RX400h, jsem zájemce!
25. srpna 2024, 17:21
5
Velmi dobre napisane, suhlasim prakticky z kazdym.jednym bodom. Ekonomicky "vyhodnejsie" to vyzera az od zakladnej bmw i4/430i.... a to netusim ako to je so stratou hodnoty a ake su rozdiely v poistkach
25. srpna 2024, 17:49
6
Ja jsem po dlouhem badani dospel k zaveru ze nejvhodnejsim ev jako hlavni vozidlo pro me je kia e-niro 2020-2022 s vetsi baterkou 3f nabijenim a plnou vybavou. Dopredu se da dodela prostorny frunk a po vyhazeni vsech podlazek z kufru to ma i pouzitelny kufr pro 3 clenou rodinu. Nevim zatim jak pro 4 clenou. A ceny uz jsou na urovni, kterou ja si pred sebou dokazu obhajit. Za me tip vozidla o kterem se moc nemluvi a pri tom je rekneme dostacujici pro spoustu lidi. Rozumny dojezd, rozmne rychle nabijeni, rozumne spotreba, velikost tak akorat ani velke ani male. Cena odpovidajici.
26. srpna 2024, 00:36
1
Ano, to je technicky rozhodně hodně dobrá volba a taky jsem nad ní uvažoval. Ale mě se staré e-Niro prostě ukrutně nelíbí 😀
Takže jsem nakonec koupil v podstatě stejnou techniku, ale v provedení Hyundai Kona...
26. srpna 2024, 10:46
2
Ano me se nelibi ani kona ani niro. Ale niro je vetsi. A v cervene barve a kdyz se zrusi chromove listy, kliky a modre listy. Tak uz to neni zas tak hrozne.
25. srpna 2024, 19:13
8
no já bych taky do tabulek zapadal jenže jaksi čas ještě nedozrál. Starej pekáč zatím celkem bez větších problémů funguje. Prodat ho nedává smysl a dvě auta nepotřebuju. Ceny jsou u EV sice vyšší ale u ojetin to není tak hrozný. Kdysi jsem měl limit do 200 tisíc aby to za něco stálo ale to už je hodně let, dnes je potřeba to přehodnotit. Koupit místo jednoho šrotu jiný nemá smysl. Takže dejme tomu 400. Chci něco menšího, jednoduchýho, pokudmožno s co nejmíň euroblbinama. A mám rád divný věci. Takže za cenu krásný nudný Fabie by bylo to plastokarbonový BMW i3 se 180 koníkama v mixéru. Kdybych teď musel pořídit jiný auto, byla by to první volba. Ale čas ještě nedozrál a trošku se bojím že až dozraje, tak zas budou některý věci jinak.
06. září 2024, 12:57
1
i3 si chválí neskutečné množství lidí a dost často se považuje za jedno z mála použitelných EV z let před rokem 20.
25. srpna 2024, 21:38
2
Krasný shrnutí. Asi b,ch to napsalúplně stejně.
Jak vsem "nutičům" EVče rad odpovídam: "Jsem ochotnej prpdat s oje auto na daily, přihodit k ziskaný častce ještě jed ou tolik a koupit EVčko. Víš o nějakym?"
Na to se mě obvykle s nadšením optají čím jezdím. Když odpovim že 22 let starlu fábií junior po dědovi tak jeji h nadšení opadne....
Ale uznavam že na mone jezdění 22 km do a to z práce a pbcas nějam do 100 kilaků daleko by baterkáč plně vyhovoval.
Jenže odmítam vydat statisíce když auto za zlomek xeny slouží stejně možná i líp.
Taky nechápu argument EVčkařů: "Ty to nechces protpže si s tim nejel, svez se a uvidíš jak se tvuj postoj změní."
No ne im jakože když se svezu EVčkem tak mi na účtu přistane půl mega a ppběžim koupit jetou I3 ne o Zoe? Asi nepřistane....
26. srpna 2024, 07:28
6
Tohle jsme si ale už vysvětlili pod minulým článkem - jezdíš starou plečkou za basu piv, za cenu "dvakrát prodejní cena ojeté fábie" nekoupíš jakékoliv jiné auto 2014+. Zakládat na tom argument "proč jsou elektromobily špatně" je přeci nesmysl...
26. srpna 2024, 16:06
1
Kde píšu že jsou špatně?
Špatně he to vseobecný vnucování. Že je všem vnucujou politici... no budiž to jsou psychopati odtržený od reality. Ale že se to snaží všem cpát na potkaní i majitelě EVče to je na povážwnou.
Jsou otravný jako vegani.
30. srpna 2024, 10:00
6
jj, aneb jak poznas ridice EV od ridice spalovaku? " Rekne Ti to..."
25. srpna 2024, 21:51
8
1) Chtěl bych to.
2) Mám na to.
3) Nemám problém s nabíjením.
4) Najezdím do roka cca 5-6 tisíc, z toho nejdál asi tak 3x ročně 140km do Prahy.
Takže v čem je problém?
Nepostavím nový auto za mega u bytovky, protože mi ho zase nějakej debil dojebe, jinej mi ho nechá vochcávat od čokla, soused z přízemí na něj naklepe cigaretovej popel z balkónu, nějaká smažka mi zase vyleze na kapotu etc.
Jednou jsme si se ženou nový auto pořídili. První šrám chytlo do týdne. Místo druhýho novýho po devíti letech jsme koupili starou šlupku a může nám to být šumák. Aktuálně je promáčklá kapota, netuším od koho...
Takže tak.
26. srpna 2024, 00:43
-1
ransom: Tak kup starou elektrickou šlupku, když u těch je ti šumák, co ti s tím kdo na ulici provede ;-)
Sice se cenově asi nejvíc nabízí BMW i3, ale ta karbonová karoserie není úplně ideální na setkání s pouličními vandaly.
Takže spíš třeba Kia e-Niro, které je stejně ošklivé už z výroby, takže ho ti vandalové ani nemůžou nijak významně v tomto směru poškodit 🤣
26. srpna 2024, 16:11
4
Nojo, ale já mám a zase bych chtěl relativně velký auto. Ale dobitý funkční šlupky na baterky ve velikosti Outlandera se zatím moc nevyskytujou. Možná za pár let kamarád pustí Ypsilonko. Kupoval ho nový, věděl bych aspoň do čeho jdu. Ale spíš budu nadále pokračovat v benzínu.
25. srpna 2024, 21:57
5
Pořád nevěřím,že Ev někdo proloboval tak natvrdo. 2035 a konec. Syntetická paliva budou jen zajímavost.
I když vlastně, co se divím. Diesel, repka, erdgas, 1. FV, všechno krutě eko. Všechno dotované a posléze zatracene, protože je potřeba vymyslet nějakou jinou kravinu. Furt dokola. Hlavně podojit plebs.
25. srpna 2024, 22:37
2
To bude obecně platit pro spoustu lidí. Nicméně nová auta soukromě kupuje málokdo, většinou to jsou ojetiny v průměru za nějakých 300 tisíc, v mediánu jen 200 tisíc. A tam ještě elektromobily moc nedospěly, protože jich v odpovídajícím stáří moc není nejen co do počtu modelů, ale i samotných kusů. A i pokud už v některých případech ano, tak to jsou většinou parametrově poměrně morálně zastaralá auta.
Takže souhlas s tím, co padlo. Pokud člověk kupuje nové auto někde od milionu nahoru, případně mladou ojetinu podobné kategorie a zároveň patří do té cílovky, tak by skutečně byl hloupý, aby to minimálně nezvážil. Masy kupujicí auta kolem těch průměrných cen si ještě budou muset hezkých pár let počkat.
26. srpna 2024, 06:45
6
Irituje mě, jak se u EV používá slovo hloupí. Napadlo tě, že to někdo nekoupí už jen kvůli svému přesvědčení nepodporovat Čínu víc než je nezbytně nutné, že nesouhlasí s umělým zdražování elektriky, protože se nějak musí dotovat nucená přestavba el. sítě, protože je mu proti srsti dotační svinstvo, které se kolem EV aut točí, že mu je nepohodlné řešit dobíjení, že má rád spalovací motor jako takový....
Proč, když to kvůli těmto a dalším xy možných důvodům nezváží, by měl být skutečně hloupí?
26. srpna 2024, 09:00
-1
Pokud si někdo důsledně rozmyslí a ověří důvody pro a proti, a rozhodne se poté si to na jejich základě nekoupit, tak to zvážil. ;)
26. srpna 2024, 09:40
0
On si to nemusí ověřovat, ani zvažovat. Má rád V8, tak ho koupí. I když by mu třeba teoreticky stačilo EV. Je proto skutečně hloupí?
26. srpna 2024, 09:53
0
Pokud má někdo nějakou emoční vazbu na spalovací motory a dokáže si bez V8 představit život, tak ať EV ani nezvažuje a kupuje si to dál. Samozřejmě to neznamená, že je daný člověk hloupý, není potřeba tento běžný řečnický obrat brát tak doslova. ;) Ale to se bavíme o naprosto miniaturním zlomku populace, masově se auta kupují úplně s jinými pohnutkami a rozvahami. A tam je pro ty vybrané scénáře rozumné elektromobil zvážit, o tom snad ani není potřeba diskutovat.
26. srpna 2024, 15:30
12
Hloupý je hlavně ten, kdo neví, kdy se ve slově hloupý píše tvrdé a kdy měkké i.
26. srpna 2024, 08:06
4
No jsem na případnou elektromobilitu přípraven asi lépe - FVE s 24kWp ale taky mi to zatím smysl nedává. U víkendovky žádný EV lepší než V10 neni, na denní ježdění chci mít pěknou alfu a ne něco co vypadá jako mejdlo. U zimního shitboxu zase bude vadit dojezd. Takže asi jako čtvrtý auto do rodiny pokud bude mít V2H jako F150 lightning.
26. srpna 2024, 08:07
-1
Hmm, mám pocit, že se nám krásně profiluje, kdo z Autíčkářovi redakce má jaký názor na elektromobilitu. Trochu mi lichotí, že tu vzniknul článek můj popud, ale opět mě mrzí, že autor nepochopil o co v mém komentáři jde a zároveň je opět vidět ta zbytečná vyhraněnost (hlavně u věty "Manipulace s mokrým nebo omrzlým kabelem po ránu asi taky nebude úplně příjemná" jsem se na celé kolo rozesmál, jak snadno lze shodit úplně celý článek jednou větou).
Takže znova - pokud nutně trváš na tom, že se chceš projíždět, že potřebuješ do auta naložit dva kočárky a nebo tři děti a chceš jenom jedno auto, ojetý elektromobil nebude pro tebe. Ale pokud jsi standardní vězeň korporátu (opět, berte s rezervou), který bydlí v domečku (alias plochém paneláku) v okolí 30 km od Prahy a každý den (nebo 3 dny v týdnu, protože homeoffice, to je fuk) dojíždí do Prahy, přičemž padesát procent jízd narazíš na kolonu, tak je to prostě úplně ideální "druhé auto" do rodiny. Za tím si stojím.
Abych to podpořil nějakou statistikou (samotného mě to zajímalo, zase tak moc do krve argumentovat nemusím):
https://csu.gov.cz/docs/107508/d46e576f-9bfb-b640-ba45-9c3487a2e6ed/17200024a_kap12.pdf?version=1.4
Do zaměstnání autem jako řidič dojíždí cca 1.8 milionu lidí (str 112, tab 12.14). Z toho něco jako 50-70% jich takhle dojíždí každý den (str 111, tab 12.12). Zároveň je vidět, že drtivá většina těch aut jede jenom s řidičem (https://vdb.czso.cz/vdbvo2/faces/cs/index.jsf?page=vystup-objekt&z=T&f=TABULKA&pvo=ZV21CR013 - 1.8 milionu lidí "jako řidič", 300 tisíc lidí "jako spolucestující")
26. srpna 2024, 09:22
2
V principu, elektro je asi idealni auto pro moji mamku. Denne dojizdi
26. srpna 2024, 10:03
11
Co je legračního na té situaci s mokrým kabelem? Vycházím z reálných zkušenosti které mám s testovacími elektromobily a phev. Pracovně jezdím do firmy, kde mají 22 kW sloupky na nabíjení, ale musíš tam mít vlastní kabel. A ve chvíli kdy prší nebo sněží a já tam toho hada musím motat a cpát někam do kufru testovacího auta, které je krásně vyčištěné a v mém vlastním zájmu je ho tak i vrátit, tak zažívám opravdu jistý diskomfort.
A co se týče toho tvého komentáře - přijde mi, že mě tam zase manipuluješ do nějaké pozice obskurního podivína s extrémně vyhraněným způsobem používání aut (musíš mít jedno auto, dva kočárky, projíždět se...). To je ale jednak v přímém rozporu s tím co jsem napsal do článku, a jednak to není vůbec pravda, protože stačí jedna z těchto podmínek které jsou u lidí troufnu si říct celkem běžné, a najednou elektromobil ztrácívelkou část potenciálu.
Já s tím nemám ideologický ani jiný problém, ale zatím se mi elektromobil zdá spíše jako hobby, než něco co by mi mělo usnadnit život. Je to vlastně jako jezdit youngtimerem nebo nějakou amerikou Je to svým způsobem fascinující, hezké, drahé, ale zatím je to tak že majitel je spíš služebníkem té věci, než aby to bylo obráceně.
Čili každému co jeho jest.
-
Komentář upraven 26. 8. 2024, 10:26:11
26. srpna 2024, 11:48
0
Mi nekam upadla pulka odpovedi :D :D
V principu, elektro je asi idealni auto pro moji mamku. Denne dojizdi
26. srpna 2024, 20:25
-1
Jakub Pospíšil:
Ono by stačilo mít garáž, ve které by nehrozil žádný sníh nebo voda na kabelu a také instalace wallboxu by byla za pár stovek. A hned by to bylo o poznání lepší.
Navíc pokud má člověk wallbox, i třeba ve tvém případě na venkovním sloupku, tak kabel bývá jeho součástí a jeho stav v dešti nebo sněhu je ti tím pádem šumák, protože koncovku po odpojení z auta jen cvakneš do wallboxu, nebo pověsíš na háček na sloupku a jedeš. Takže na rozdíl od té veřejné nabíječky, kde řešíš uklízení kabelu, se doma žádný diskomfort nekoná.
Pár takových detailů, které vychází z chybějící zkušenosti, ve článku je, ale jinak musím jako majitel EV říct, že to je moc pěkné racionální vyčíslení ekonomiky vlastnictví EV.
Ne každý ale nakupuje auta takhle racionálně a ekonomicky😉
26. srpna 2024, 20:50
3
Jasně, vycházím zatím ze zkušeností z testovacích aut, kde je kabel součástí auta a sloupek stojí sám. Takhle by to šlo určitě předělat jinak a lépe. Mokrý kabel je ale víceméně detail, hlavně by mi vadilo, že musím v rámci přístupu k hlavní rozvodné skříni vrtat do fasády a pak hloubit příkop cestou ke sloupku, navíc pod stávající zámkovou dlažbou, a jak už někdo dole napsal, jak se začne stavět, tak to lítá. Pod krytým stáním bohužel stojí kabriolet a tak by bylo EV odsouzené ke stání venku.
Racionálně nakupuje auta málokdo, na to jezdí po světě málo golfů a fabií. Já jsem prostě jen moc lakomej :)
26. srpna 2024, 09:24
4
No, pro mně to není
1. nemám to kde nabíjet, bydlím v paneléku.
2. Cestuji běžne 350km cestu, co je na hranici dojezdu.
navíc:
Vadí mi jak mi to všude cpou, snaží se mně přesvědčit, že to je nejlepší věc na svetě, až fanatickým způsobem. Svědci Muskovi. Cpou se ještě i na okruh.
Jsem za eko řešení dopravy, ale takhle ne.
26. srpna 2024, 10:17
11
Ten fanatismus me na tom sere ze vseho nejvic. Pomalu jak sektarstvi.
26. srpna 2024, 20:33
-5
Gazdiq:
A můžu se zeptat, kdo ti to cpe? 🧐
Většinou všude spíš vidím samé titulky a články, které EV haní a stejně tak jsou diskuze spíše plné lidí, kteří jen vyzdvihují negativa. A majitelé EV jsou většinou všemi deseti proto, aby se zachovala stávající situace, kdy je EV málo, mají nějaké výhody, nabíječky zejí prázdnotou a nehrozí nějaké nápady jako zdanění provozu.
Takže by mě fakt zajímalo, kde se dá najít nějaké vnucování.
26. srpna 2024, 22:13
8
Zákaz prodeje spalovacích motorů po určitém datu, výmysl emisních povolenek, uměle zdraží palivo aby lidé přešli na EV, zákazy vjezdu do částí měst, modré zóny pro EV zdarma, odpuštění dálničního poplatku pro EV, dotace pro EV, jiná taxa u firemnich vozidel pro výpočet použití auta k soukromým účelům, umělé zvysovani cen elektřiny, aby se vybudovala síťpro EV, povinné kupovani EV ve státní správě.....jo máš pravdu, nikdo EV nevnucuje.
27. srpna 2024, 00:27
-5
Frodo: Já jsem se ptal, kdo ho vnucuje jemu osobně.
Co to má co společného s nějakým zvýhodněním EV? To jsou benefity pro někoho, kdo si chce EV koupit. Ne pro někoho, kdo nemá o EV zájem, jezdí si spokojeně ve svém spalováku a EV nechce.
Jak souvisí dotace pro firmy, nebo dokonce povinné nákupy EV státní správou s nějakým cpaním EV soukromé osobě!???
Zákaz prodeje nových spalovacích motorů, který možná přijde za 11 let někomu dnes vnucuje EV? Co to je za blbost? 🤯
A to, že se možná za tři roky zavedou emisní povolenky plošně na všechna fosilní paliva (tedy třeba uhlí a plyn na vytápění) taky nijak nesouvisí se cpaním EV českému občanovi.
Nevidím v tom výčtu jediný náznak toho, že soukromé osobě v tomhle státě někdo cpe EV. Je tu maximálně nepřímá podpora jejich prodeje jejich malým zvýhodněním, ale to není totéž jako je někomu cpát.
U firem je to teď něco jiného, tam jsou přímé dotace, ale je otázka, na jak dlouho.
Ano, pokud se člověk rozhodne, že EV chce a je za něj ochotný zaplatit vysokou cenu s vidinou toho, že ještě rychle ztratí na hodnotě, tak těch pár malých zvýhodnění mu může udělat trošku radost, ale nemají ani zdaleka šanci jakkoliv ovlivnit jeho rozhodnutí do EV jít, nebo dokonce kompenzovat to o kolik jsou EV dražší. Takže mluvit o nich jako o tom, že ti to někdo cpe, je úplný nesmysl. To nejsou dost velká zvýhodnění ani na to, aby jakkoliv ovlivnila rozhodování někoho, kdo o EV zájem má, natož aby snad člověku, který zájem nemá, to EV cpala🙄
A to "umělé zvysovani cen elektřiny, aby se vybudovala síťpro EV", to je hoax nebo dezinformace? Máš bod za to, že tenhle nesmysl jsem ještě neslyšel a docela mě pobavilo, co někdo dokáže vymyslet 🤣🤣🤣
Jestli něco uměle zvýšilo cenu elektřiny, tak to byl začátek války na Ukrajině a následná panika, že nebude plyn, což vedlo k nárůstu jeho ceny. A protože závěrné elektrárny jsou plynové, tak to vedlo k brutálnímu nárůstu ceny elektřiny. Nicméně tohle už je za námi a ceny se téměř vrátili tam kde byli před začátkem války. Bohužel totéž se nedá říct o ceně distribuce, kterou si distributoři pěkně nafoukli a obhajují to nutností investic kvůli OZE.
Rozhodně ne kvůli EV🙄Těch je tak málo a přibývají tak pomalu, že skoro ani nemá smysl se tím nějak zabývat... Navíc dotažení elektřiny k těm pár rychlým nabíječkám, které se staví tam, kde nejsou dost silné dráty, samozřejmě platí ten, kdo chce tu nabíječku vybudovat, ne distributor, takže nechápu co vůbec bylo myšleno tím "vybudovala síťpro EV". Už to samo o sobě je nesmysl.
27. srpna 2024, 12:46
6
Benefity? Ano. Ale získané na základě výběru peněz od někoho a prerozdelene do těchto benefitů. Tudíž dotační politika nám to cpe.
Bych byl zvědav, kde by byly EV, kdyby vše jelo bez dotaci.
30. srpna 2024, 20:42
-1
Tak se podívej kolem sebe. Bylo by to téměř stejné, maximálně by jich bylo o pár méně, to je celé.
V ČR začali přímé dotace až letos na jaře a to ještě jen pro firmy. Pro soukromé osoby tu nic než těch pár malých benefitů (nebo nepřímých dotací, chceš-li jim tak říkat) pro soukromé osoby nikdy nebylo a nejspíš nebude.
04. září 2024, 15:38
5
Promiň, ale jakákoliv dotace na luxusní zboží je prostě zvrácenost. Jak píše autor a několik dalších - je to drahé. Takže uživatelé z levých 2/3 příjmové gaussovky se mají skládat na byť marginální úlevu pro uživatele, pro které je to vesměs pod rozlišovací úroveň?
Trh s novými vozy je v ČR převážně v rámci právnických osob. Tam přímé dotace jsou a ne malé.
Jezdi si třeba na Tleskačově kole, mě je to fuk, ale nenatahuj ruce!
Podotýkám, že kdybych dostal služebák a měl na výběr, chtěl bych elektrický. Spadám přesně do skupiny, která to využije.
04. září 2024, 17:09
-1
Ti bohatí zas odvádí hodně peněz na daních. Takže bych to nutně nestavěl tak, že se jim na to skládají ti chudší.
Zároveň elektromobil sám o sobě není luxusní zboží, jde o ekvivalent stávajícího zboží, jen s dražším pohonem. Přičemž ten pohon je lokálně čistší a v důsledku z něj pak profitují všichni, což je ten důvod, proč se vůbec něco takového podporuje. Pár aut samo o sobě samozřejmě nic nezmění, podstatná je ta vidina, že se tím výrazně urychlí ten počáteční vývoj, a o to dříve nastane ta masová adopce, kdy daná technologie díky úsporám z rozsahu a dalším efektům dostatečně zlevní.
04. září 2024, 18:06
3
Promiň, ale dotace či výběr eko daní na dotace a benefit je hnus bity hnusem. A tak to prostě je. Já jsem ochoten se skripenim zubů přijmout dotace na základní infrastrukturu a smítec. Pokud podporu, tak maximálně přes daňové ulevy a to ještě kdoví jestli. A primárně pro vývoj vč. aplikovaného. Zbylé dotace to je prvně vybrat daně, pak jakože určit bohulibou činnost, určit na to úředníky, kterým případně dáme prémie za dobré rozdělení dotaci a následně dotovat. A když dotovat, pak se podívejme na účelnost, využití, stanovené limity atd. A pak to jakože někdo kontroluje. Znova napíšu, dotace jsou hnus bity hnusem.
Veškeré eko daně co jsou a přichází jsou navíc právě podmíněné na schválené dotace a benefity do rádoby ekologie.
Mám rád přírodu, ekologii, ale i zdravý rozum. A za mě rozumná je např. Corolla v hybridu s průměrnou spotřebou 4,4 l benzínu na 100 km, s životností cca 15 let, bez dotaci za primerene peníze.
04. září 2024, 19:04
0
Elektromobil sám o sobě není luxusní zboží, jde o ekvivalent stávajícího zboží, jen dražší.
To by se dalo tesat.
04. září 2024, 19:06
2
...samozřejmě se omlouvám za parafrázi, ale vzhledem k tomu, že pohon je jaksi nutnou a nedílnou součástí auta, tak on je ten výsledný význam stejný.
04. září 2024, 19:27
0
Já chápu, že řada lidí je alergická na slovo "dotace", když máme předotováno a přeregulováno všechno možné a taky bych byl rád, kdyby to bylo jinak. Na druhou stranu až na anarchokapitalisty, což je velmi menšinová skupina, je všeobecně uznáváno, že samotný trh bez jakékoliv regulace není všespásný. Na negativní efekty, které se projeví v řádu mnoha dekád až staletí, typicky například z hlediska klimatu či lidského zdraví, jsou trží mechanismy krátké. A toto dle mého spadá do tohoto ranku.
Jinými slovy, kdyby se např. zase mohla prodávat auta neplnící žádné EURO normy a tankovat olovnatý benzín, tak to lidi ve velkém budou pro pár ušetřených korun dělat, přestože bychom na tom jako společnost dlouhodobě zchudnuli. Takže tam má za mě regulace určitě své místo.
04. září 2024, 19:31
0
Rock: Ano, ve výsledku je to produkt dělající tu samou činnost. Ale podstatný je právě ten aspekt, že to dělá s menšími externalitami. A za externality se ve slušné tržní společnosti platí, ať už v jakékoliv formě.
04. září 2024, 21:01
2
Nebudu tu řešit, přít se o rozdílu mezi regulaci a dotaci vč. benefitů. Regulaci uznávám jako vesměs prospěšnou. Dotace je nesmysl. A co mě vyloženě štve, je že se vybírají eko pseudo daně, které se pak použiji na ty dotace. Jako CO2 povolenky, CO2 daně z paliv atd. Do toho sranda výpočty a hlášení uhlíkové stopy, ECG či jak se to píše hlášení atd. To je prostý hnus.
Jinak nejsem apriori proti elektroakustická, hybridum apod. Je to zajímavá alternativa. A co teď běžel test Porsche Taycan, vypadá fakt dobře. Jen to proboha netlacte, nedělejte z toho jedinou cestu atd. Mířím hlavně na legislativce, propagndisty toho...
26. srpna 2024, 13:28
5
Dovolil bych si říct, že je to problém většinové běžné společnosti. Je to jednoduchá matematika bez předsudků. Výše vstupní "investice". Vyplatí- nevyplatí. Osobně je rozhodující, mít k dispozici dobrý servis. Všechny auta se časem kazí, otázka je, jak často a za kolik. Taky potřebuji min. 2 auta, ideál jsou 3. Zatím to těžce nevychází ve prospěch EV.
26. srpna 2024, 15:52
2
Právě že ne. Kdyby za pořízením auta stála čistě matematika a racionální zvážení, jezdíme všichni v dachnách.
26. srpna 2024, 19:00
3
VK: Přesně tak!
Kdyby to bylo jen o tom, spočítat si to takhle ekonomicky, jako to udělal autor článku, tak si nikdo nekoupí nic lepšího než levná auta s dobrým poměrem cena/výkon. Maximálně si tak ještě připlatí na něco maličko dražšího, ale prémiovky by nikdo nekupoval.
A to se rozhodně neděje.
Spousta z nás je ochotná koupit si spoustu věcí, které racionálně/ekonomicky nedávají absolutně žádný smysl.
Klíčem k odpovědi na otázku "Proč to děláme?", je v tom, co nám ty věci dávají navíc, co nejde penězi a hodnotou zachytit.
U někoho, kdo si koupí na dojíždění do práce drahou motorku nebo skútr, i když by mohl jezdit MHD za násobně nižší náklady, je třeba odpovědí radost z řízení jednostopého stroje, nebo svoboda toho, kdy pojede.
U dalšího, kdo si koupí prémiové auto s X litrovým motorem, který žere i trávu kolem silnice, je to třeba to, že prostě miluje ten zvuk a sílu motoru.
A tak by se dalo pokračovat dlouho. Co člověk to jiné důvody.
Stejně tak si dnes lidé kupují elektrická auta, i když jak tento článek velmi racionálně vypočítává, nedávají dnes zatím ekonomicky smysl. Ale prostě když ho chceš, tak není co řešit.
A pravda je taková, že ojetiny v dobrém stavu už se dají sehnat za akceptovatelné ceny. Sice podobně stará spalovací ojetina by třeba stála půlku a tedy se ta elektrika nemůže nikdy stát racionální volbou (i s tím o kolik má nižší provozní náklady to většině z nás nevyjde), ale její cena už není tak vysoká, aby si jí člověk nemohl koupit, pokud jí chce z jiných důvodů, než kvůli racionální ekonomické úvaze.
26. srpna 2024, 16:02
2
Jenom na okraj: velikostně uspokojivý by mohl být SsangYong Torres EVX, což je rozměrová třída Kodiaqu, začíná na 880 t s 73 kWh baterkou. Má nepochybně svoje vady, ale cena je to zajímavá.
Samozřejmě to nijak neřeší autorovu situaci, který by se s nově pořízeným autem rád ocitl (podle textu) asi tak v třetinové cenové kategorii.
26. srpna 2024, 17:49
2
Nicméně je to skutečně dost zajímavá volba, za tyhle prachy je takhle velké auto a baterie docela dobrý deal a doteď jsem o něm vůbec nevěděl.
26. srpna 2024, 16:20
4
Jsem na tom takřka doslovně stejně s autorem.
Body 1-3 se mu trošičku prolínají, ale merito věci je, že i mně stačí hezky zachovalá ojetina za 300 t, ovšem v elektru lze její aternativu pořídit asi tak od milionu. Časem se to možná zlepší, až bude víc ojetin na trhu, ale je tam ten problém, že desetiletý spalovák je v zásadě skoro nové auto, obvykle ho bylo ještě před několika málo lety možno vidět nablýskaný v showroomech a s výjimkou infotainmentu mu proti tomu novému vlastně nic nechybí. Desetiletý EV je muzejní exponát.
V bodu 4 se shodneme naprosto. Domácí nabíjení je realizovatelné i u mně, ale chtělo by to nějaké ty stavební úpravy. A tam jenom vezme člověk do ruky cihlu, tak to naskakuje po desetitisících.
26. srpna 2024, 22:39
2
Čerstvé zprávy z domény clickbait. cz:
https://www.novinky.cz/clanek/auto-soul-chce-po-masivnim-pozaru-omezit-nabijeni-elektromobilu-40485400
28. srpna 2024, 22:43
2
Myslim, že to Kubajs krásně shrnul. Potloukám se po Koncernu od 2014, v MEBu od 2018 a v práci to žere málokdo. Třetina lidí jsou nadšenci, co ve volném čase látají ameriky, druhá třetina vozí rodinu v čemkoli za 200k a ta poslední jsou manageři, pár pozérů a kluci po škole, kteří točí zvýhodněné roční leasingy a plní jimi ŠkodaPlus. Protože mít v pětadvaceti novou Octavii RS je hustý…
Nová auta kupuje zcela jiná sorta lidí, než je vyvíjí a činí tak na základě zcela bizarních popudů a rozhodnutí. Vlastně s trochou nadsázky nechápeme kdo to kupuje…
29. srpna 2024, 13:55
4
Tohle je dobrej článek i ta diskuze tady pod tím. A já jsem v dost podobnej vzorek jako Kubajz. A je fakt, že jen frekvence dojíždění do kanceláře do Prahy (kdy bohužel musím tu Prahu dost projet, nemám pracoviště na stejný straně Vltavy co bydlím) mě nenutí hledat nějaký drastičtější řešení jako třeba pořízení praktickýho a úspornýho auta. Nejezdím prostě každý den, spíš obden dá se říct, někdy ani to ne. A tak holt tu kolonu přetrpím roadsteru s osmiválcem pod kapotou a vždycky když je ta doprava hodně špatná, mlsně dívám na motorky, co se prohání okolo a konstatuju, jestli nejsem hloupej a že bych si nějakou motorku nebo aspoň skůtr na to dojíždění mohl pořídit taky.
Elektroauto pro rodinu? Používáme takřka 20 let starou X3, která nám už řadu dobře funguje, je na benzin, má šestiválec, čili hladký, tichý chod funguje spolehlivě a když bych jí chtěl prodat, nejspíš za ní dostanu už jen pár desítek tisíc a to jen jestli by se vůbec našel někdo, kdo by jí chtěl. A kupovat místo toho auto za x set tisíc na elektriku? Ani ve snu by mě to nenapadlo. Navíc u rodinnýho auta člověk chce univerzálnost, čili mělo by umět dojet kamkoli si usmyslíme a to u těch elektroaut prostě samozřejmostí není. Situace spíš spěje k tomu, že pokud ta stará X3 bude potřeba vyměnit, tak další pohon bude nejspíš benzin/hybrid. Občas si hybridy od Toyoty beru na služební cesty, ve smluvní půjčovně je mají a to se mi čím dál tím víc líbí jak efektivně ty auta fungujou. Naposledy jsem jezdil s Yarisem Cross hybrid a mojí cestu ze západního okraje Prahy do kanceláře na Praze 4 to zvládlo ujet za použití elektřiny ze 73% , to mě překvapilo jak hodně to šetří benzin a přitom nemusím vůbec řešit všechny ty neduhy s tím dobíjením elektroauta...
30. srpna 2024, 21:00
-2
Jasně, dokud ta X3 s pořádným šestiválcem funguje, tak se jí drž. Takový kultivovaný chod a zátah motoru už dneska nekoupíš a pokud jo, tak to bude nejspíš stát víc, než nějaká rozumná elektrika.
Taky mám doma Mnichovský šestiválec v rodinném autě a vzhledem k tomu, že mám i tu elektriku, tak musím konstatovat, že velkoobjemové benzíny jsou jediné spalováky, které se s tou elektrikou můžou srovnávat co se týče tichého chodu, kultivovaného zatahu a okamžité reakce na plyn.
Ale až ten můj šestiválec doslouží, tak mám teda jasno, že ho nahradí elektrika, hybrid ani náhodou, obzvlášť ne od Toyoty. Několika jsem se svezl a je to mimo město dost tragický. Hučí to, nejede to a spotřeba téměř jako normální benzín.
Jo, ve městě obzvlášť v malém autě ušetří dost paliva, ale ani ve městě ani mimo město to nemá šanci jakkoliv konkurovat elektrice.
A až ty naše šestiválce doslouží, tak už nebude s EV nejspíš problém dojet kamkoliv. Zatím je to v pohodě jen po střední a západní Evropě, ale i na východ od nás ta infrastruktura poroste... jen pomalu.
30. srpna 2024, 21:11
-2
Jo a pokud jezdíš do Prahy často, tak skútr můžu doporučit všemi deseti.
Několik let jsem tam jezdil denně na skútru a byla to pohoda. S dekou a rukávníky to jde v podstatě i skoro celou zimu. Měl jsem jen pravidlo, že když sněží nebo to klouže, tak jdu na autobus🙂
Kdybych tam ještě denně jezdil, tak bych teda už asi přešel na elektriku, ale za prvé je nabídka mizerná a zadruhé na těch pár cest ročně se mi nevyplatí pomalu ani vlastnictví toho stávajícího spalovacího skútru, natož investovat do elektrického...
30. srpna 2024, 15:42
1
Jak sem začal číst článek, tak mě úplně napadlo, že bys potřeboval RX400h a ty si o ni na konci článku říkáš :D Já už rok zvažuju, zda ji poslat dál, páč bych po 5 letech chtěl zas zkusit něco novýho, ale manželka je nějak proti a vlastně pořád do těch 3-4 kil nemůžu ani najít adekvátní náhradu...
30. srpna 2024, 20:14
0
My se potkáváme vkusem na auta pravidelně, míval jsem taky Lancii a málem koupil Jaguar, jen mě pak vlastně spíš náhodou lapily ty Ameriky. RX splňuje moje nároky na "quirks and features", komfort a určitou zajímavost, díky které bych to auto mel rád. Manželce se líbí světlý vnitřek, střešní okno, kamera, posuvná zadní lavice a že je z toho vidět. Jen teda kusy v inzerci jsou dost tristní..kolem Prahy do 200 tisíc už mám prohlednuto asi vše a jsou to hodně vrakovité kusy.
01. září 2024, 16:01
0
Tenhle taky spatnej? Sice je nad 2 kila ale treba by se dalo vyjednavat...https://auto.bazos.cz/inzerat/189993620/proda-lexus-rx-400h.php
02. září 2024, 20:13
0
Máš toho tvého ještě? Zrovna jsem teď nedávno četl tvůj blog z 2019. Dívám se po Aurisech v hybridu (rozvážení dětí) a cenově se dost nebezpečně prolínají s RX :D
04. září 2024, 08:43
0
Jojo mám. Ten Auris možná bude mít lepší spotřebu. S Lexem jezdí převážně manželka do práce - okresky, nákupy, děti a nechápu proč má avg 9,5 :) Já když si to půjčím a vynuluju, tak se na okreskách dá s přehledem o litr níž, ale dálnice teda 9plus, tam ten hybrid moc nefunguje.
09. září 2024, 09:58
0
A celkově spokojenost po těch x letech? Nějaké problémy, nebo samé benefity a sociální jistoty?
Auris bude mít spotřebu tak poloviční, ale taky je to tak trochu poloviční i v dalších ohledech. Mě je na RX třeba sympatická možnost tahat 2t. Ale fakt je ten, že se to zvrhává ve výběr auta podle mých kritérií a ne podle mé polovičky.
09. září 2024, 10:54
0
Jsou to samé benefity a sociální jistoty. Dá se říct jen předepsaný věci (rozvody, oleje) či spotřebák - vzadu tyčky stabíku, vpředu silentbloky ramen, zadní a přední kotouče. Plus to "zázemí", v podobě na jedničku fungujícího servisu Lexuspa, takže se ti pak k jiný značce (když občas slyšíš strašidelný historky ze servisů od kámošů s německejma keplama) vůbec nechce. Drobná nevýhoda pak je, že Lexusy obecně odmítají padat na ceně, takže tu další generaci (kde ty první ročníky jsou už dnes taky 15 let starý) prostě za dvě kila nepořídíš.