Tomáš „johny-mnemonic“ Klouda
Bydliště | Beroun |
---|---|
Registrace | před 5.1 měs. |
Poslední aktivita | před 13.6 hod. |
Komentářů u článků | 48 |
Pozitivních komentářů u článků | 16 |
Negativních komentářů u článků | 12 |
Posledních 50 komentářů
johny-mnemonic
včera v 12:35 0Ano, bojím se, že s tou rychlostí je to tak, že dnešní EV už se dají po dálnici používat při 140 km/h i na dlouhých trasách, ale o moc rychleji to smysl nedává, protože co člověk nažene rychlostí, tak ztratí na nabíječce.
Na druhou stranu na našich zatáčkovitých a často plných dálnicích to stejně o moc rychleji nejde i pokud se člověk rozhodně ignorovat zákonné limity, takže za mě už je 140 použitelný kompromis.
johny-mnemonic
08. 1. 2025, 15:03 0mmnt, ta ID.7 má tu 77kWh baterku, kterou má jen nejdražší Elroq, už v základu. Myslel jsem, že do toho v základu dávají menší.
Pak nemá cenu asi o ničem přemýšlet a vzít tu ID.7. Tam by to mělo vyjít i v zimě v mrazu na dojezd ve stylu "s odřenýma ušima a spoceným čelem" a v létě úplně na pohodu.
johny-mnemonic
08. 1. 2025, 11:49 0Myslím, že celkem ano. Těch 22-24 pro Enyaq bude hádám pro starou verzi a navíc Enyaq je větší. Na takovou spotřebu se ten Elroq nejspíš vyšplhá jen v mrazu v zimě. Z dostupných testů to vypadá, že Elroq by se měl v létě na dálnici pohybovat kolem 20-ti kWh/100km.
Takže dle profilu trasy a teploty by to mělo dát 360-390km.
Uznávám, že to už může pro někoho být se studeným potem na čele;-)
Na druhou stranu, pokud bude chtít mít člověk úplný klid, tak prostě někde zastaví na 10-15 minut u nabíječky a dojede s velkou rezervou. Otázka spíš je, co cesta zpátky. Jestli bude moct v cíli nabít, tak pohoda, pokud ne, tak se jedné delší zastávce na nabíjení nevyhne s žádným EV.
johny-mnemonic
08. 1. 2025, 00:27 0Hmm, a nebo vyměknout a vzít Elroq s největší baterkou :-D
Je to otázka priorit no. Buď kombík s menší baterkou a muset v zimě dobíjet, nebo vzít na milost crossover/suv s největší baterkou a zvládat to bez dobíjení. Život není peříčko ;-)
johny-mnemonic
07. 1. 2025, 20:47 0Mrknul jsem teď na ev-database.org a vypadá to, že VW ID.7 a nové Audi A6 (varianty s největší baterkou) by vám to taky měli v pohodě dávat, dost pravděpodobně i v zimě v mrazu.
johny-mnemonic
07. 1. 2025, 20:29 0Nutně to skončit nemusí. Jak Tesla Model 3 LR, tak třeba Hyundai Ioniq 6 LR takové vzdálenosti zvládají i v zimě ujet. V létě dají i 450-500km dálnice.
Já takové dálky moc nejezdím, tak netuším, jestli jsou i další auta, co už takové dálky dávají. Tahle dvě jsou tím hodně známá.
Ještě je určitě i nějaká verze Porsche Taycan, která to umí, ale to bude hádám mimo váš rozpočet...
johny-mnemonic
07. 1. 2025, 20:24 1😮
Já jsem věděl, že EV od Stellantisu jsou nejhorší volbou na trhu, ale netušil jsem, že je to až tak špatné, že pokud vám někdo to auto nabídne zadarmo, tak je lepší vzít s křikem nohy na ramena.
Díky za info a odkazy!
EV Clinic jsou fakt borci, už jsem od nich pár článků četl a je super, že takhle veřejně perou špinavé prádlo automobilek.
Škoda, že nemáme nějakou takovou větší "elektrickou garáž" i tady v ČR. Mám docela strach co by se stalo, kdybych tu elektriku naboural a bylo potřeba opravdu něco složitějšího řešit. Pár borců jako Jirka Zima nebo Tesla Dave tady u nás je, ale to jsou takové malé one-man-show a těžko říct, co by zvládli🤷♂️
johny-mnemonic
07. 1. 2025, 20:12 1Obávám se, že to je trochu nepochopení.
Po ujetí 80-100k za 4 roky dojde k degradaci o 5-10% téměř u každé baterie v EV.
Jak už tu někdo správně psal, tak to je základní vlastnost těch baterií.
Ale pozor, bavíme se o SOH, tedy o zdraví baterie. To není ani zdaleka totéž, jako pokles kapacity a tedy snížení dojezdu.
A aby to nebylo tak jednoduché, tak jsou auta, která nezačnou ukazovat snížení SOH dokud neklesne kapacita baterie pod tu kapacitu, kterou máte v parametrech vozu, přičemž ale všechna auta mají fyzicky kapacitu baterie větší, než tu kterou výrobce uvádí v parametrech vozu.
Netuším jak daleko jezdíte, ale pokud koupíte něco, co má dle recenzí (ne dle WLTP!!!) dojezd o 10-20% vyšší, než vaše běžné jízdy, tak to zvládne ujet ty cesty nejspíš i v zimě, bez nutnosti nabíjet. Pokud ale jezdíte daleko tak vyřadit z výběru Teslu je docela problém, protože nikdo se jí nevyrovná v efektivitě🤷♂️
johny-mnemonic
09. 9. 2024, 21:39 0No testují to zatím různě po Kalifornii, takže sníh a námraza těžko říct, to tam nepotkají.
S mlhou to má podobné problémy jako člověk, dokud není úplně hustá, tak to v ní zvládá jezdit normálně. O dešti se asi dá říct totéž, ale na rozdíl od mlhy jsem ještě neviděl případ, kde by si to začalo stěžovat, že nevidí a má řidič převzít řízení.
Obecně dokud to vidí dostatečně daleko před auto (což je samozřejmě závislé na rychlosti, kdy novější verze si umí zpomalit), tak to zvládá jezdit a nepotřebuje to vodorovné značení na silnici, aby se to dokázalo zorientovat. Takže bych očekával, že dokud to bude mít navigační podklady pro danou oblast, tak to i na sněhu zvládne jezdit stejným způsobem.
Křižovatku s policajtem jsem asi neviděl. Na chodce to ale reaguje dobře, předvídatelně jim to zastaví, když přichází k přechodu, nebo už z dálky zpomalí, když někde přechází mimo přechod a obecně to o nich ví a předvídá jejich pohyb do silnice. Takže minimálně by to toho policajta neignorovalo 😅 Myslím, že už jsem viděl práce na silnici, kde to tam někdo ze stavby řídil a auto si s tím poradilo.
Ano, zatím je to pořád beta, takže to některé věci ještě samo nezvládne, ale už je to ve stavu, že to nezpůsobí nehodu. Když něco nezvládne, tak si řekne o převzetí řízení, nebo zastaví a nechá vás to vyřešit.
Těch zásahů je opravdu málo poslední měsíce a spíš to většinu věcí už zvládne samo, jen u těch složitějších situací třeba pomaleji, než by to zvládl člověk.
Záleží samozřejmě co od toho člověk chce. Ale na cestování s rodinou z bodu A do bodu B, kdy to odjede 98% cesty a člověk se jen poveze jako pasažér a přijede odpočatý, to už vypadá dobře.
johny-mnemonic
09. 9. 2024, 20:34 0@Staromil
Jo, máš samozřejmě pravdu, že jsem nadšenec. Realita je, že jsem si EV téměř nemohl dovolit koupit ani ojeté a přesto do toho šel 😅
Na druhou stranu já jsem v podstatě ideální majitel. Mám barák s FVE, většinou pracuju z domova a na dlouhé trasy jezdím výjimečně. Takže já nevýhody EV, které rozhodně existují, nemám skoro šanci potkat. Rozhodně ne na denní bázi. Zato výhody na denní bázi využívám a tak jsem rád, že jsem do toho šel.
Nicméně se snažím být nezaujatý už i proto, že miluju svezení s tou mou šestiválcovou třílitrovou motokárou a opravdu hodně by se mi nelíbilo, kdyby někdo přišel s nařízením, které by zakazovalo provoz takových aut, nebo nás nutilo je měnit za EV.
To se naštěstí zatím neděje a není to v plánu a každý si může koupit a provozovat co chce a na co má 💰
Ano, v Českých médiích, která obecně šijou do Green Dealu zleva i zprava, se samozřejmě nepsalo o tom, že je v plánu ten "zákaz prodeje spalováků" přehodnocovat. Ale to neznamená, že to tak nebylo. Od začátku je tam klauzule, že se v roce 2026 vyhodnotí jak a jestli se daří plnit cíle očekávaným tempem, případně se upraví cílový termín a stanoví se nový termín, kdy proběhne další vyhodnocení. To žádná lež opravdu není.
To nabíjení všech aut jsem si ani nemusel zkoušet počítat sám. To už udělala spousta lidí přede mnou a ty výpočty jsem viděl. Dnes na to samozřejmě nemáme dostatek nabíječek, ale také nehrozí, že by nějak rychle narostl počet těch aut. Když si vezmeš jakým tempem se obměňují auta, tak i kdyby se od zítřka prodávala jen EV, tak to bude trvat nejméně 20 let, než tu budeme mít všechna auta elektrická. A to je utopie, protože pro některé lidi se ještě ani vhodné EV nevyrábí.
Takže reálně tu možná budeme mít většinu aut elektrických za 30-40 let. To je tak pomalé tempo, že ani vzdáleně nehrozí, že by se nabíjecí infrastruktura nestíhala přizpůsobovat.
Jo a většina majitelů EV má statistiku nabíjení takovou, že 70-90% nabíjení realizují když jejich auto stojí v garáži nebo na parkovišti u místa, kde bydlí. A to i ti, co nemají vlastní nabíjení. Rozšířit množství těchto pomalých nabíjecích přípojek, není ani zdaleka takový problém, jako stavět ty rychlé nabíječky. Už proto, že ta přípojka vyjde na 10-40 tisíc, kdežto rychlá nabíječka na stovky tisíc až přes milion.
Otěr z pneumatik nám tu zůstává a možná je i maličko větší, jenže to jsou velké částice, které zachytí už naše nosní sliznice.
Otěr z brzd u EV téměř není. Tam brzdy umírají na zreznutí, díky nepoužívání, jak většinu ubrzdí motorem. A to do té míry, že jsem zvědavý, jestli se nepřejde zpět na bubnové brzy, které na reznutí tolik netrpí.
Takže lokální emise jsou opravdu u EV zásadně lepší a není moc o čem diskutovat. To globální jsou mnohem složitější otázka...
Kamiony asi v první vlně přejdou na bio a eko paliva. Ne, že by to nějak významně řešilo produkované smrady a jedy, ale jak jezdí většinou mimo města, tak to u nich není tak palčivý problém a produkci CO2 to "vyřeší". Finální řešení si ale netroufám odhadnout. Nejspíš to bude čekat na nějaký technický průlom. Vodíku moc nevěřím. To by nám tu kamionovou dopravu pořádně prodražilo.
johny-mnemonic
08. 9. 2024, 23:07 0U dálnic už máme nabíječky, co dávají 350kW, ale mimo dálnice je to spíš výjimka. Nicméně 150kW nabíječek je docela dost.
A pokud by tam byla 150kWh baterka, tak na té 150kW nabíječce nabiješ 10-80% za cca 40 minut. To je rychlejší, než moje Kona s 64kWh baterkou a nijak mě to neomezuje. A to především proto, že téměř nikdy nejedu tak daleko, abych potřeboval nabíjet zase až do 80%. Většinou jsem na nabíječce 20-25 minut a s tím už do cíle v pohodě dojedu. Ať už je to cílová destinace, nebo místo, kde zastavím na nákup/oběd a tedy mě tam to nabíjení nezdržuje.
Tu 200kWh baterku už bys 10-80% na 150kW nabíječce nabíjel 56 minut, to už by bylo horší.
Na 350kW nabíječce by to ale byla pohoda...tam by to 150kWh baterku dalo za 18 minut.
Ale to se pořád bavíme o dálkových přesunech. Pokud to bude mít 150-200kWh baterku a budeš jezdit běžné trasy po ČR, tak většinou budeš nabíjet pomalu v místě, kde budeš parkovat.
U takové kapacity už by to asi chtělo 22kW palubní nabíječku. Většina stojanů pomalého nabíjení to umí, jen auta mají většinou jen 11kW nabíječky.
Na 22kW bys to měl na jistotu přes noc nabité s velkou rezervou, ta 11kW by už byla možná trochu limitující, ale hodně záleží kolik denně najedeš.
Pokud denně potřebuješ ujet 400-500 km, jak píšeš, tak s tou 150kW baterkou a spotřebou hádám kolem 30kWh/100km, bys to zvládl buď úplně bez nabíjení po cestě, nebo by ses někde stavil na 10 minut jako u spalováku. Takže až se takové dodávky objeví, není se čeho bát. Do té doby nejspíš bude zase ještě víc nabíječek, takže ještě větší pohoda.
johny-mnemonic
30. 8. 2024, 21:11 -2Jo a pokud jezdíš do Prahy často, tak skútr můžu doporučit všemi deseti.
Několik let jsem tam jezdil denně na skútru a byla to pohoda. S dekou a rukávníky to jde v podstatě i skoro celou zimu. Měl jsem jen pravidlo, že když sněží nebo to klouže, tak jdu na autobus🙂
Kdybych tam ještě denně jezdil, tak bych teda už asi přešel na elektriku, ale za prvé je nabídka mizerná a zadruhé na těch pár cest ročně se mi nevyplatí pomalu ani vlastnictví toho stávajícího spalovacího skútru, natož investovat do elektrického...
johny-mnemonic
30. 8. 2024, 21:00 -2Jasně, dokud ta X3 s pořádným šestiválcem funguje, tak se jí drž. Takový kultivovaný chod a zátah motoru už dneska nekoupíš a pokud jo, tak to bude nejspíš stát víc, než nějaká rozumná elektrika.
Taky mám doma Mnichovský šestiválec v rodinném autě a vzhledem k tomu, že mám i tu elektriku, tak musím konstatovat, že velkoobjemové benzíny jsou jediné spalováky, které se s tou elektrikou můžou srovnávat co se týče tichého chodu, kultivovaného zatahu a okamžité reakce na plyn.
Ale až ten můj šestiválec doslouží, tak mám teda jasno, že ho nahradí elektrika, hybrid ani náhodou, obzvlášť ne od Toyoty. Několika jsem se svezl a je to mimo město dost tragický. Hučí to, nejede to a spotřeba téměř jako normální benzín.
Jo, ve městě obzvlášť v malém autě ušetří dost paliva, ale ani ve městě ani mimo město to nemá šanci jakkoliv konkurovat elektrice.
A až ty naše šestiválce doslouží, tak už nebude s EV nejspíš problém dojet kamkoliv. Zatím je to v pohodě jen po střední a západní Evropě, ale i na východ od nás ta infrastruktura poroste... jen pomalu.
johny-mnemonic
30. 8. 2024, 20:42 -1Tak se podívej kolem sebe. Bylo by to téměř stejné, maximálně by jich bylo o pár méně, to je celé.
V ČR začali přímé dotace až letos na jaře a to ještě jen pro firmy. Pro soukromé osoby tu nic než těch pár malých benefitů (nebo nepřímých dotací, chceš-li jim tak říkat) pro soukromé osoby nikdy nebylo a nejspíš nebude.
johny-mnemonic
27. 8. 2024, 01:18 1Obávám se, že jsi s mým hodnocením mimo.
Já jsem a vždycky jsem byl "petrolhead" a auty a motorkami žiju od svých 13-ti. Proto mám v garáži poslední Mnichovský atmosférický šestiválec, na který nedám dopustit a proto mám dvě motorky, nebo taky starého veterána.
A ne, nemám potřebu někomu EV nutit. Naopak. Pokud někdo EV nechce, tak jsem ten první, kdo mu řekne ať dál spokojeně jezdí svým spalovákem, protože příštích nejméně 20 let nehrozí, že by mu to někdo zakazoval (alespoň žádné takové náznaky na politické scéně EU nebo ČR nevidím).
Na druhou stranu ale lidem, kteří se o EV zajímají řeknu, že na ty pomluvy a lži šířené (nejen) na českém internetu nemají brát ohledy a pokud jim nevadí cena, tak si to můžou v klidu koupit (ideálně s vyzkoušením před koupí) a nebudou zklamaní.
Důvod, proč máš pocit, že jsem nějaký věrozvěst je asi v tom, že mi vadí, když lidi o těch EV šíří lži a polopravdy a tak se je snažím vyvracet. Tak nějak chci, aby se každý mohl rozhodnout podle pravdivých informací, jestli o EV stojí nebo ne. A ne aby se rozhodoval podle těch nesmyslů, kterých jsou plné diskuze i rádoby odborné články.
Neřekl bych, že mě bojovat baví (i když můžeš mít pravdu). Je to spíš opravdu jen o tom, že mi hodně vadí, když vidím jak někdo úmyslně lže a vymýšlí nesmysly, jen aby házel špínu na EV a nejčastěji je jediným důvodem to, že EV vnímá jako politickou tlačenku, která mu hrozně vadí a tyhle lži a hejtování jsou jeho způsobem rebélie.
O ekologii mi jde až na posledním místě. Důvod, proč jsem si koupil EV je stejný jako proč jsem si nechal postavit barák s chytrým řízením, nebo proč jsem si koupil FVE. Jestli mě od malička něco fascinuje alespoň trochu podobně jako auta a motorky, tak je to elektrika. Takže kromě toho, že jí mám vystudovanou, se jí i téměř denně bavím a tak je pro mě EV super v tom, že je to zároveň elektrická hračka i auto.
Pokud něco vnímám jako velký benefit EV a zároveň je by se to dalo vykládat jako ekologie, tak jsou to právě ty lokální nulové emise. Ale pro mě je to důležité ze zdravotního hlediska (jsem astmatik, tak mi jakékoliv smrady vadí výrazně víc) ne z toho ekologického...
Psal jsi, že na lidi jako já běžně nereaguješ, takže díky za reakci.
johny-mnemonic
27. 8. 2024, 00:46 0"Neni stará. Je to 2002." 🤣🤣🤣🤣🤣
22 let staré auto ti nepřijde staré? 🙄
Vždyť 25 let už je klasifikace veteránu, pokud s tou hranicí nehýbali!
OK. Kolik aut ze stovky, v cenové relaci do 30-ti tisíc nebude stejná vrána jako to "tchánovo berlingo"? Hádám tak možná 2-3 a dokáže to poznat tak možná zkušený mechanik. Zbytek budou pasti na důvěřivé kupce, které bys nechtěl ani zadarmo.
V cenové relaci 50-80 tisíc už jich v té stovce možná bude 5-10, ale pořád máš vysokou šanci i s důkladnou prohlídkou koupit něco, do čeho buď nasypeš víc peněz, než za co jsi to koupil, abys vůbec prošel STK, nebo to pošleš raději dál, někomu kdo to nepozná.
Pokud jsi tak dobrý, že dokážeš najít vždy ten dobrý kousek, který tou pastí není, tak gratuluju, ale to není něco, co by bylo zopakovatelné ve větším měřítku.
johny-mnemonic
27. 8. 2024, 00:37 -1Je samozřejmě pravda, že ďábel se skrývá v detailu.
A do letošního roku jsem k tomu byl podobně skeptický jako ty.
Ale když člověk vidí jak to dokáže jezdit hodiny bez zásahu člověka komplikovaným provozem, kde to žádné pomůcky nemá, tak člověk začne pochybovat.
johny-mnemonic
27. 8. 2024, 00:27 -5Frodo: Já jsem se ptal, kdo ho vnucuje jemu osobně.
Co to má co společného s nějakým zvýhodněním EV? To jsou benefity pro někoho, kdo si chce EV koupit. Ne pro někoho, kdo nemá o EV zájem, jezdí si spokojeně ve svém spalováku a EV nechce.
Jak souvisí dotace pro firmy, nebo dokonce povinné nákupy EV státní správou s nějakým cpaním EV soukromé osobě!???
Zákaz prodeje nových spalovacích motorů, který možná přijde za 11 let někomu dnes vnucuje EV? Co to je za blbost? 🤯
A to, že se možná za tři roky zavedou emisní povolenky plošně na všechna fosilní paliva (tedy třeba uhlí a plyn na vytápění) taky nijak nesouvisí se cpaním EV českému občanovi.
Nevidím v tom výčtu jediný náznak toho, že soukromé osobě v tomhle státě někdo cpe EV. Je tu maximálně nepřímá podpora jejich prodeje jejich malým zvýhodněním, ale to není totéž jako je někomu cpát.
U firem je to teď něco jiného, tam jsou přímé dotace, ale je otázka, na jak dlouho.
Ano, pokud se člověk rozhodne, že EV chce a je za něj ochotný zaplatit vysokou cenu s vidinou toho, že ještě rychle ztratí na hodnotě, tak těch pár malých zvýhodnění mu může udělat trošku radost, ale nemají ani zdaleka šanci jakkoliv ovlivnit jeho rozhodnutí do EV jít, nebo dokonce kompenzovat to o kolik jsou EV dražší. Takže mluvit o nich jako o tom, že ti to někdo cpe, je úplný nesmysl. To nejsou dost velká zvýhodnění ani na to, aby jakkoliv ovlivnila rozhodování někoho, kdo o EV zájem má, natož aby snad člověku, který zájem nemá, to EV cpala🙄
A to "umělé zvysovani cen elektřiny, aby se vybudovala síťpro EV", to je hoax nebo dezinformace? Máš bod za to, že tenhle nesmysl jsem ještě neslyšel a docela mě pobavilo, co někdo dokáže vymyslet 🤣🤣🤣
Jestli něco uměle zvýšilo cenu elektřiny, tak to byl začátek války na Ukrajině a následná panika, že nebude plyn, což vedlo k nárůstu jeho ceny. A protože závěrné elektrárny jsou plynové, tak to vedlo k brutálnímu nárůstu ceny elektřiny. Nicméně tohle už je za námi a ceny se téměř vrátili tam kde byli před začátkem války. Bohužel totéž se nedá říct o ceně distribuce, kterou si distributoři pěkně nafoukli a obhajují to nutností investic kvůli OZE.
Rozhodně ne kvůli EV🙄Těch je tak málo a přibývají tak pomalu, že skoro ani nemá smysl se tím nějak zabývat... Navíc dotažení elektřiny k těm pár rychlým nabíječkám, které se staví tam, kde nejsou dost silné dráty, samozřejmě platí ten, kdo chce tu nabíječku vybudovat, ne distributor, takže nechápu co vůbec bylo myšleno tím "vybudovala síťpro EV". Už to samo o sobě je nesmysl.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 21:27 0martin_100: Jasně, elektroniky je tam spousta a čas ukáže, jak to s tou spolehlivostí opravdu je.
Ty problémy s elektrikou u spalováků jsou většinou o tom, že tam máš po autě a motorovém prostoru rozstrkaných spoustu malých řídících jednotek a mezi nimi kilometry tenoučkých kabelů, které se časem uklepou.
Otázka je, jestli EV, kde nejsou vibrace od motoru, na tom nebude s uklepáváním kabelů lépe.
A druhá otázka je, kolik takových jednotek rozstrkaných po autě v těch EV je. U tradičních automobilek to nejspíš bude stejné jako u spalováku, mínus ty jednotky, které nějak souvisely s provozem spalovacího motoru. Pro provoz elektrického pohonu je tam většinou jen jedna velká krabice s elektronikou. U nováčků v oboru, jako je třeba Tesla, je ale šance, že se poučili z chyb tradičních automobilek a taky se snažili snížit náklady, a tak řízení většiny věcí soustředili do centrální řídící jednotky. Čas ukáže co je spolehlivější.
Obecně bych ale řekl, že vyřešit uklepaný kablík je sice opruz, ale bývá to o dost levnější, než výměna nějaké mechanické součásti, která dosloužila.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 21:14 1rock: Jasně, může to být konkurenční boj, ale spíše je to o tom, že se staví nové "gigafactory" na baterky, které spolu s úpravami chemie umožňují jít s cenou dolů.
Tohle jsou myslím ceny pro LFP, ne pro NMC a tedy je ta cena umožněná i tím, že se tam nepoužívá žádný z těch drahých materiálů.
A jelikož už se testují sodíkové baterky, které mají mít podobnou energetickou hustotu jako LFP, ale nepotřebují ani to drahé Lithium, tak se nejspíš dočkáme ještě levnějších baterek, než těchto.
Nicméně to ani zdaleka neznamená, že by se cena baterek pro EV stala v dohledné době zanedbatelnou. Takový optimismus určitě není na místě. Levné články jsou super, ale ty baterie jsou drahé i kvůli konstrukci toho, co je v té baterce okolo těch článků.
Je to ale dle mého názoru cesta k tomu, jak nabídnout použitelná auta v cenové kategorii 400-600 tisíc.
martin_100: Asi máš jiné zkušenosti než já. Těch "aut po dědovi" člověk moc nesežene a mimo tuto unikátní třídu ojetin (takové auto chce každý) se za takové peníze z mé zkušenosti prodávali - už před Covidem a následnou krizí s brutálním růstem cen aut - pouze auta, která sice měla už problémy projít STK a měla našlápnuto k cestě na vrakáč, ale majiteli se nechtělo řešit likvidaci auta a tak se ho pokusil střelit za pár korun.
I auta kolem 80k mají většinou nějakou skrytou past v podobě něčeho před koncem životnosti, u čeho majitel ví, že oprava/výměna je drahá a tak se auta zbavuje.
Jasně, člověk může mít štěstí na majitele, který do poslední chvíle do auta investoval, měnil vše co bylo zralé na výměnu, nezanedbával údržbu, atd., ale taková auta většinou skončí u někoho v rodině, nebo se prodají kamarádovi/známému a v inzerátech nebo dokonce v bazaru, se ani neobjeví.
A ruku na srdce, ta Fabie Junior po dědovi je taky extrémně staré auto, které není servisně náročné jen proto, že Fábií je plný český venkov a díly na to seženeš pomalu i ve škarpě kolem silnic. Být to stejně starý Francouz nebo Ital, tak se toho většina lidí nedotkne ani dvoumetrovou tyčí a nebudou to chtít ani zadarmo😉
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 20:33 -5Gazdiq:
A můžu se zeptat, kdo ti to cpe? 🧐
Většinou všude spíš vidím samé titulky a články, které EV haní a stejně tak jsou diskuze spíše plné lidí, kteří jen vyzdvihují negativa. A majitelé EV jsou většinou všemi deseti proto, aby se zachovala stávající situace, kdy je EV málo, mají nějaké výhody, nabíječky zejí prázdnotou a nehrozí nějaké nápady jako zdanění provozu.
Takže by mě fakt zajímalo, kde se dá najít nějaké vnucování.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 20:25 -1Jakub Pospíšil:
Ono by stačilo mít garáž, ve které by nehrozil žádný sníh nebo voda na kabelu a také instalace wallboxu by byla za pár stovek. A hned by to bylo o poznání lepší.
Navíc pokud má člověk wallbox, i třeba ve tvém případě na venkovním sloupku, tak kabel bývá jeho součástí a jeho stav v dešti nebo sněhu je ti tím pádem šumák, protože koncovku po odpojení z auta jen cvakneš do wallboxu, nebo pověsíš na háček na sloupku a jedeš. Takže na rozdíl od té veřejné nabíječky, kde řešíš uklízení kabelu, se doma žádný diskomfort nekoná.
Pár takových detailů, které vychází z chybějící zkušenosti, ve článku je, ale jinak musím jako majitel EV říct, že to je moc pěkné racionální vyčíslení ekonomiky vlastnictví EV.
Ne každý ale nakupuje auta takhle racionálně a ekonomicky😉
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 19:19 1koch:
No většina lidí nikdy neseděla ani v autě s 200kW, protože u spalováků je dost velká finanční bariéra v pořízení i provozování takových aut.
Turba sice zahýbala s tím, že ještě před 10-ti lety většina lidí měla auta s výkonem 50-80kW. Dnes je to spíše 100-150kW.
Ale EV s tím dostupným výkonem dělají skoro ještě větší revoluci, než udělala turba u spalováků.
Takže ano, vzhledem k cenám a výkonům, jsou EV pro běžného člověka rozhodně luxus, který si zatím nemohli dovolit.
Tím "půjč si a uvidíš" je myšleno, zkusit to vzít domů a alespoň týden provozovat namísto svého auta. Zkusit se v tom jen trochu projet člověku neřekne ani zdaleka dost na to aby pochopil v čem je EV lepší a jestli je lepší pro něj.
Jo a jen pro jistotu, já nejsem žádný aktivista, který to nemá a jen kecá. Já jsem sebral odvahu, rozbil prasátko a brzo to bude rok, co jsem majitelem EV ;-)
Díky lidem, jako ty, kteří proti EV brojí a často opakují nesmyslné pomluvy, jsem se toho trochu bál, ale právě díky osobní zkušenosti se snažím všechny ty lži a polopravdy v diskuzích uvádět na pravou míru.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 19:00 3VK: Přesně tak!
Kdyby to bylo jen o tom, spočítat si to takhle ekonomicky, jako to udělal autor článku, tak si nikdo nekoupí nic lepšího než levná auta s dobrým poměrem cena/výkon. Maximálně si tak ještě připlatí na něco maličko dražšího, ale prémiovky by nikdo nekupoval.
A to se rozhodně neděje.
Spousta z nás je ochotná koupit si spoustu věcí, které racionálně/ekonomicky nedávají absolutně žádný smysl.
Klíčem k odpovědi na otázku "Proč to děláme?", je v tom, co nám ty věci dávají navíc, co nejde penězi a hodnotou zachytit.
U někoho, kdo si koupí na dojíždění do práce drahou motorku nebo skútr, i když by mohl jezdit MHD za násobně nižší náklady, je třeba odpovědí radost z řízení jednostopého stroje, nebo svoboda toho, kdy pojede.
U dalšího, kdo si koupí prémiové auto s X litrovým motorem, který žere i trávu kolem silnice, je to třeba to, že prostě miluje ten zvuk a sílu motoru.
A tak by se dalo pokračovat dlouho. Co člověk to jiné důvody.
Stejně tak si dnes lidé kupují elektrická auta, i když jak tento článek velmi racionálně vypočítává, nedávají dnes zatím ekonomicky smysl. Ale prostě když ho chceš, tak není co řešit.
A pravda je taková, že ojetiny v dobrém stavu už se dají sehnat za akceptovatelné ceny. Sice podobně stará spalovací ojetina by třeba stála půlku a tedy se ta elektrika nemůže nikdy stát racionální volbou (i s tím o kolik má nižší provozní náklady to většině z nás nevyjde), ale její cena už není tak vysoká, aby si jí člověk nemohl koupit, pokud jí chce z jiných důvodů, než kvůli racionální ekonomické úvaze.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 18:43 0Problém s těmi emisními systémy je, že třeba takové Euro 6 diesely jsou pro naše zdraví mnohem škodlivější, než třeba stará kouřící dieselová Oktávka z roku 2000.
A to proto, že ta norma jen definuje jaké množství nějakého typu částic smí auto vypouštět.
No a výrobci se přizpůsobili. Přestali vypouštět ty částice, které ta norma zakazuje a místo X tisíc těch částic, které nesmí vypouštět teď vypouští 1000 X těch částic, o kterých norma nemluví a které jsou pro živé organismy násobně škodlivější, než ty, které norma zakázala vypouštět.
A takovýhle věčný boj je se snižováním emisí pořád. Prostě dokud při tom spalování vznikají škodliviny, tak z toho auta lezou ven a ty emisní systémy jen mění v jaké podobě z toho lezou. A jak se ukázalo už několikrát, často to není změna k lepšímu, ale k horšímu 😞
Jak tu někdo správně psal. Zdravotně nejvíce čisté emise mají paradoxně dnes americké benzínové V8 téměř bez emisních systémů. Jejich problém je, že mají tak velkou produkci CO2 (= spotřebu), že by z toho zeleného fanatika na místě jeblo🤣 Takže to bohužel není schůdná cesta. Ale jsou zdravotně mnohem čistší, než všechny ty moderní turbo benzíny s přímým vstřikem a tunou emisních systému, o dieselech raději ani nemluvě.
A když jsme u toho lobbingu a dotací, tak obzvlášť v ČR je velká spousta lidí, kteří až do nebe vychvalují dieselová auta, nechtějí o ně přijít a brojí proti EV. A přitom si vůbec neuvědomují, že nikde mimo EU dieselová osobní auta v podstatě nejezdí a tady je máme právě a jen díky stejnému lobbingu a dotacím, jakými se teď protlačují EV 🤷♂️
Bohužel smutná pravda je, že: "ideál, kdy si technika a technologie hledají a nacházejí své pozice a uplatnění přirozeným vývojem a ekonomickými výsledky bez dotací, lobingu a ideologické masáže" je opravdu jen ideál, který nikdy mít nebudeme a (což je něco co si asi nepřipouštíš) který jsme ani nikdy neměli. Pokud si myslíš, že to tak někdy bylo, tak jsi opravdu naivní.
Politický lobbing a protlačování určitých technologií tu bylo bohužel vždycky...dávno předtím, než na silnice vyjela první motorem poháněná auta. A ani posledních 100 let vývoje aut se těmto vlivům nevyhnul, jak si možná ty a další myslíte. Jeden z pěkných důkazů jsou právě ta dieselová osobní auta v EU, jako naprostá anomálie, která jinde na planetě není.
Já souhlasím, že je to dost smutná realita, ale je potřeba si před tím nenasazovat růžové brýle.
No a když si tohle všechno člověk nějak poskládá, tak mu z toho vyjde, že ač mají ta elektrická auta taky své mouchy, tak je obrovská výhoda, že u nich je 100% záruka toho, že nám do vzduchu, který denně dýcháme, nebudou vypouštět jedovaté hnusy, díky kterým má spousta z nás chronické nemoci na celý život, plníme špitály a ordinace doktorů a celý život třeba zobeme nějaké léky, abychom mohli normálně fungovat.
Já zastávám názor, že EU udělala hrozně hloupé rozhodnutí, když tlačí elektromobilitu přes ekologii, CO2 a klima. Je spousta mnohem lepších důvodů, proč elektromobilitu tlačit, na které by lidi reagovali mnohem pozitivněji. Ekologie a klima jsou spoustě lidí ukradené. Ale ty zdravotní dopady spalování paliv v autech, nebo třeba strategická nezávislost na státech, které nám prodávají ropu, nebo třeba i ekonomická výhodnost. To všechno jsou dobré argumenty pro elektromobilitu, na které by lidé slyšeli mnohem lépe, než na ekologii a klima🤷♂️
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 18:08 2rock: Ano, těch 97,9% nestačí k porovnání s tvým hoaxem o 50% ztrátách. To je pravda.
Teda nestačí to pokud neuvažuješ nabíjení z domácí FVE, tam už se to použít dá.
Pokud ale uvažuješ použití elektřiny z rozvodné sítě, tak tam se většina zdrojů shoduje na ztrátách do 5-ti %.
Takže se řadím do fronty k AnGeorovi a zajímalo by mě, kde jsi na těch 50% přišel.
Obecně účinnost nabíjení baterií je někde mezi 90-100%, v nejhorším případě 80%. A přenos elektřiny přes transformátory má také účinnost hodně přes 90% (běžně kolem 97-98%). Samozřejmě, že když je tam těch konverzí se ztrátou i jen 2-3% víc za sebou, tak se to nasčítá, ale stejně to pořád nemá šanci být tak špatné aby to dalo 50%.
A jak jsi označoval 1,6kWh/litr za hoax, tak to bys měl pravdu, pokud by někdo tvrdil, že to je spotřeba elektřiny při výrobě toho paliva.
Ale pokud se bavíme o energetické náročnosti, která velmi úzce souvisí třeba s produkcí emisí, tak tam jsou běžně uváděná čísla opravdu v rozsahu 1,5-2,5 kWh na litr paliva doručeného do nádrže auta.
Samozřejmě, že to není jen elektřina, většina je ve formě tepla získaného spalováním nějakých ropných produktů, ale ani té elektřiny není úplně zanedbatelně málo, ať už v rámci rafinerie, tak i v rámci provozu čerpacích stanic.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 15:20 1riderhenry: Přesně tak. Také mám v garáži N53 a nedám na něj dopustit.
Ano, je to hodně složitá technika, která při špatné údržbě snadno selže, ale od servisáků, kteří N53 rozumí, většinou člověk dostane jednoduchou informaci: "Stačí se nevykašlat na údržbu a neodkládat servis, když se objeví nějaký problém a ten motor slouží dobře a bezproblémově."
Mě zatím za 6 let a 70k km odešel jen jeden hydroštěl Vanosu (asi 2400Kč) a jinak jen auto krmím kvalitním benzínem a olejem a užívám si toho, že to je v podstatě šestiválcová třílitrová motokára, která jde za plynem a otáčkami jako motorka.
Moje druhé auto už je elektrika, která nabízí svezení lepší než jakékoliv moderní turbo auto, ale tenhle atmosférický šestiválec se jí minimálně vyrovná, takže doma zůstane dokud nedoslouží.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 15:05 0bitner: Já bych na to nespoléhal. Posledních cca 6 měsíců se objevují videa z USA, kde má Tesla na rozdíl od Evropy povoleno to autonomní řízení v autech lidem aktivovat a to jak to jezdí už je opravdu dobré.
Ještě to není dokonalé, ale už je to hodně použitelné, kdy jsem viděl i celé hodiny ježdění po různých silnicích ve městě i mimo město, včetně toho, že si to muselo poradit i s uzavírkou a omezením provozu kvůli opravám (přečmárání bílých čar na zúžené pruhy, atd.) a téměř všechno to zvládlo bez ztráty kytičky a nutnosti lidského zásahu. Občas to třeba zaváhá a trvá tomu déle něco, co by člověk zvládl mnohem rychleji (napr. rozjezd do složité křižovatky) a třeba se to nelogicky zařadí do nesprávného jízdního pruhu a podobné drobné nešvary. Ale že by to dělalo chyby, které by mohly způsobit nehodu, to už se v podstatě nestane. Což značí, že už jsou s vývojem daleko a nebude asi dlouho trvat a dají to k dispozici plošně, ne jen lidem, kteří se aktivně přihlásili k beta testování.
Když to tak vidím, tak mi přijde, že větší problém než technická stránka věci, bude ta legislativní. Obzvlášť tady v Evropě. Uchopit legislativně třeba problém toho, kdo může za zabití chodce, kterého to auto srazilo, když se vyhýbalo čelní srážce s jiným autem, to bude opravdový oříšek. Proti tomu je ta technická stránka v podstatě jen dětská legrace.
Automobilka tu zodpovědnost na sebe nebude chtít vzít a řidič, který neřídil a jen se vezl také ne a někdo bude muset rozhodnout, na koho to padne. To rozhodně nebude jednoduché!
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 14:50 0Michal88:
Obávám se, že jste to s tou zelenou udržitelností úplně nepochopil.
Nikdo nechce, aby se vyhazovali ještě spolehlivě fungující spalovací auta a nahrazovali elektrickými. To je blbost. Ale když staré spalovací auto dojezdí (přestane mít smysl cpát do něj peníze za opravy), tak je cílem nahradit ho už elektrikou a ne zase dalším spalovákem. A důvod je přesně ten co říkáte. Nejekologičtější je to auto, které už je vyrobené.
A co se týče těch baterek, tak máte trochu zastaralé informace. Zaprvé už tak 5-7 let se dělají auta, u kterých baterka velmi pravděpodobně přežije s velkou rezervou zbytek auta. Především auta s LFP baterkami to mají téměř jisté, protože když si spočítáte životnost baterky třeba v takové základní Tesla Model 3 s LFP, kde to na jeden nabíjecí cyklus najede minimálně 300km a přitom ta LFP baterka těch nabíjecích cyklů zvládne minimálně 3000, ale spíše 6000 a víc, tak zkrátka nevěřím, že dnešní automobilky konstruují auta, která by dokázala ujet takovou porci kilometrů, kolik vydrží ta baterka.
Tyhle zkazky o nutné výměně baterek existují díky starým autům, jako Nissan Leaf, kde to na jeden nabíjecí cyklus ujelo 110km a díky tomu, že ta baterka neměla teplotní správu, tak se často nedožila ani 1000 nabíjecích cyklů = 110 tisíc km (což snadno najela spousta lidí). To už je ale EV pravěk a pokud si koupíte nějaké novější auto, které má správu baterky vyřešenou, tak se vás takové problémy netýkají. Každá technologie má své porodní bolesti🤷♂️
Jo a i kdyby ta baterka umřela (což se může samozřejmě stát, protože nejen motory a turba, ale i baterky mají výrobní vady), tak třeba u té TM3 stojí nová baterka tuším 236 tisíc, což s tím kolik stojí dnešní moderní motor jako náhradní díl a s tím kolik člověk ušetří na provozu toho EV, není zase taková darda (třeba u Octavie RS stojí ten motor asi 350 tisíc).
A pokud bychom se bavili o opravě starého auta s nízkou zbytkovou hodnotou, tak do něj určitě nebudete kupovat novou baterku od výrobce, ale seženete netknutou baterku z nějakého bouraného auta za výrazně nižší cenu. Stejně jako do toho starého spalováku taky kupujete díly na vrakáči a ne nové originály, tak u starých EV to není a nebude jiné.
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 14:14 -1Frodo: Ano, když to dotáhnete ad absurdum, tak máte rozhodně pravdu. Zakázat by šlo cokoliv a vymyslet na podporu toho zákazu klidně absurdní důvody. To se ale s těmi spalováky neděje. Tam jsou důvody naprosto racionální.
Víte, stejně jako se dnes lidé bouří proti nařízené elektromobilitě, se bouřili i proti povinným bezpečnostním pásům v autě.
A dnes by si drtivá většina z nás poklepala na čelo, kdyby někdo zkoušel argumentovat, proč je dobré jezdit bez nich.
Přijde mi to jako když rodiče něco dětem zakazují, protože ví, že to je pro jejich dítě lepší a ty děti je za to nenávidí a teprve v dospělosti s odstupem času zjistí, jak dobře jejich rodiče udělali, že byli tvrdí a zakázali jim to🤷♂️
Občas prostě musí politici dělat i nepopulární rozhodnutí a ne jen jet populistickou linii a slibovat lidem modré z nebe...
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 14:00 0Jasně, někde jsem myslím viděl článek o tom, že se pracuje na posunutí na 4,2t.
Bez toho se asi opravdu použitelných elektrických dodávek v brzké době nedočkáme.
Dodávka má z principu horší aerodynamiku než osobák a navíc ještě často vozí větší zátěž, takže bez baterek 150-200kWh to asi nepůjde a to se do 3,5t spíše nevejde, pokud to má ještě něco těžkého naložit.
Ten posun by určitě nejvíc ocenili i obytňáky. Tam je to už dávno ve stavu, že mají užitečný náklad často menší než leckterý osobák, pokud se člověk chce do těch 3,5t vejít, takže prakticky většina lidí jezdí přeložená a riskuje, že je někde zváží a budou mít problém...
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 00:43 -1ransom: Tak kup starou elektrickou šlupku, když u těch je ti šumák, co ti s tím kdo na ulici provede ;-)
Sice se cenově asi nejvíc nabízí BMW i3, ale ta karbonová karoserie není úplně ideální na setkání s pouličními vandaly.
Takže spíš třeba Kia e-Niro, které je stejně ošklivé už z výroby, takže ho ti vandalové ani nemůžou nijak významně v tomto směru poškodit 🤣
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 00:36 1Ano, to je technicky rozhodně hodně dobrá volba a taky jsem nad ní uvažoval. Ale mě se staré e-Niro prostě ukrutně nelíbí 😀
Takže jsem nakonec koupil v podstatě stejnou techniku, ale v provedení Hyundai Kona...
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 00:23 0Je to tak.
A nejsmutnější na tom je, že se objevují pořád dokola už tisíckrát vyvrácené nepravdy,
Člověk má skoro pocit, že bojuje proti chat-botům provozovaným ropným průmyslem a ne proti lidem 😟
johny-mnemonic
26. 8. 2024, 00:20 -1martin_100: Bohužel v této cenové relaci nemůžeš očekávat funkční bateriové elektrické auto. To je realita, která se nejspíš v dohledné době nezmění.
Například cena baterie do toho starého Leafa je kolem 100k. Takže i auto, které už je na odpis, ale má funkční baterii, bude pořád mít hodnotu 100k baterka + pár desítek tisíc zbytek.
Upřímně, auta v cenové relaci 20-30 tisíc jsou buď extrémně staré a servisně náročné kousky, nebo vraky před smrtí, i ve spalovací variantě. A v ceně do 100k se taky hledá něco použitelného extrémně těžko. V drtivé většině případů už jsou to auta, kterých se majitel zbavuje proto, že už ho nebaví s tím jezdit každou chvíli do servisu, protože už na tom každou chvíli něco odejde.
Nissan Leaf doporučuji z výběru vyřadit. Vzhledem k tomu, že to bylo auto první generace a Nissan se na něm teprve učil, jak EV vyrábět, tak nemá například teplotní správu baterie a proto v něm baterie rychle umírají. Dnes asi nejlevnější smysluplná ojetá EV jsou BMW i3, Hyundai Kona a Tesla Model 3. Pokud jsem na nějaké zapomněl, tak mě někdo prosím opravte.
Krocan: Ceny EV asi nikdy takhle nízko neklesnou, protože v tom autě pořád bude baterka, která bude mít vysokou hodnotu i pokud už to auto bude šrot na odpis.
rock: S tím jak rychlý je vývoj věcí kolem EV, je tři roky starý graf asi tak aktuální, jako v roce 2000 recenze grafické karty z roku 1997 😉
To je skoro pravěk 😀
Stačil rychlý dotaz strýčku Googlovi a našel jsem např. tohle vyjádření jednoho z výrobců baterií do EV z ledna 2024:
"Současná cena za 1kWh je 70$, do šesti měsíců bude 56$ a očekáváme, že příští rok se dostaneme na cenu 36$ za kWh."
Takže pokud bychom nakreslili stejný graf s počátkem v roce 2021, tak nejspíš bude podobně rychle klesající jako ten odkazovaný mezi lety 2009 - 2013.
Důvod tak rychlého poklesu je jednoduchý, masová výroba.
Ten pokles v letech 2009 - 2013 způsobilo uvedení EV na trh a díky tomu navýšení objemu výroby, která do té doby pokrývala jen mobilní telefony, notebooky a aku nářadí. Ten pokles v posledních 2-3 letech je zase způsobený tím, že prudce narostly prodeje EV, které od jejich uvedení na trh rostly jen celkem pomalu.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 23:41 0Frodo:
Mě teda přijde, že s tím, že se svět mění máš problém velký.
Ten popis "o ničem, protože chybí zvuk. Jinak řízení, hmotnost, pocit na brzdách....vše špatně.", platí dnes i na velkou spoustu spalováků. Prostě auta, která to tak nemají už se pro běžné lidi nevyrábí. Ještě se k tomu člověk dostane u sportovních aut ale ta z trhu bohužel také mizí.
Většina EV, které dnes může člověk zkusit řídit nebo si koupit, jsou buď městská nebo příměstská autíčka, nejčastěji SUV nebo crossover. Ta nejsou řidičsky zajímavá (a nikdy nebyla) ani ve spalovací variantě. A z toho zbytku aut, která se tomuto popisu vymykají, je stejně drtivá většina spotřební zboží pro masy = žádné sportovní nadání nemají ani v popisu práce.
Elektrických aut, která mají sportovní jízdu v popisu práce je tak málo, že když škrtneme supersportovní a malosériová auta, tak nejspíš budou člověku stačily prsty jedné ruky..
Nicméně i těchto pár aut ukazuje, že udělat sportovní EV lze a bude to řidičsky zábavné. Jen to určitě bude jiné.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 23:21 -3Frodo:
Problém s tím přístupem: "Chceš levné jednoduché malé spalovací auto, jistě pane, tady je.", je v tom, že takové auto jde proti tomu cíli, aby nám tu přestala časem jezdit auta produkující smrady a vysoce toxické látky, které plní nemocnice lidmi se zdravotními problémy. A taky takové auto vyžaduje abychom dál nakupovali a pálili ropu. A jako bonus to ještě vypouští plyny, o kterých je většina vědců přesvědčená, že zrychlují oteplování planety.
Takže pokud je někde něco zlomyslného, tak jedině v tom, že lidi vědí, že spalováku už zvoní hrana, ale přesto se staví na zadní jen proto, že nemají rádi, když jim někdo něco nařizuje.
Žádné tlačení EV lidem, kterým by to mohlo způsobovat problémy se tu rozhodně neděje.
Naopak vám většina lidí, kteří vlastní EV, řekne, že jim vyhovuje současný stav, kdy má EV malé množství lidí a jsou pro ně nějaké výhody a spousta prázdných nabíječek kolem silnic. Až se EV rozšíří, tak to pro současné vlastníky EV bude ve spoustě ohledů horší. Takže rozhodně nikomu nic nenutí.
Pokud můžu mluvit za sebe, tak jsem na tom podobně a každému, kdo EV z objektivních důvodů nechce, doporučuju, ať si jezdí svým stávajícím spalovákem tak dlouho, jak bude chtít. Ale nelíbí se mi, když se o EV šíří lži a dezinformace a proti těm se snažím bojovat.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 23:04 -1Michal88:
Chjo. Když zatím neexistují elektrické dodávky, které by zvládli to co potřebuje, tak proč to řešíte??? 😮To jí tak strašně moc chcete?
Ani si nejsem jistý, že ten zákaz prodeje spalováků od 2035 se týká i něčeho jiného než osobáků. Minimálně pochybuji, že se to týká vozidel nad 3,5 tuny.
S tím jaký je pokrok v baterkách se navíc snadno může stát, že za těch 10-12 let kdy to pro vás možná začne být aktuální už takové dodávky na trhu budou.
A pokud budou mít alespoň podobné rychlosti nabíjení jako dnešní osobáky, tak na nabíječce na to ujetí 500 km strávíte 15-20 minut, což nebude o moc více než dnes se spalovákem.
Dojezd se zátěží zase tak moc nesouvisí. Elektrika je na tom v tomto ohledu ještě lépe než diesel. Jak má velký krouťák, tak jí nedělá problémy rozhýbávat hmotu.
Venkovní podmínky vliv mají asi větší než ta váha. Nejvíc teplota. Ale není to zdaleka tak hodně, jak tvrdí někteří škarohlídi. Auto, které v létě ujede 400km, v zimě většinou ujede 320-340km.
Problém je spíš v tom, že ty hodnoty dojezdu udávané výrobci dle WLTP jsou stejně mimo, jako spotřeba u spalováků. Takže pokud vezmete WLTP dojezd 550 km, tak to snadno s nákladem v zimě může být těch 350 km co píšete, ale v létě bez nákladu to stejně nebude přes 450 km ani náhodou.
Hodně samozřejmě záleží jak a kde jezdíte. Stejně jako stejným spalovákem může jeden člověk jezdit za 8l/100km a druhý za 11l/100km, tak u té elektriky to není jiné...
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 20:10 0Jo, to jsou všechno správné poznámky, ale já jak mám EV necelý rok, tak nedokážu říct, jak moc oprávněné ty obavy o vyšší náklady jsou a nezbývá mi než věřit těm, co už si dali práci to spočítat..
Zatím mi z osobní zkušenosti přijde, že těch servisních úkonů je opravdu objektivně výrazně méně, jen jak správně píšete, většinou je jednotková cena za ten úkon větší.
Ať už jsou to dražší pneu, nebo dražší kapalina do chlazení nebo do klimatizace.
Otázka samozřejmě je, jak dlouho budou ty kapaliny a jejich výměna dražší. Já bych hádal, že až takových aut bude většina a bude to umět vyměnit každý garážník, tak ta cena bude v podstatě stejná jako jsme zvyklí u spalováků.
Pneumatiky budou určitě dražší, dokud budou ty EV těžší. Tam je to jednoduchá přímá úměra, že pneumatika, která má vydržet ujet 60k km a mít dobré vlastnosti v zatáčkách, je dražší, když to má zvládnout na autě co váží 2t, než na autě co váží tunu.
Co se týče brzd, tak některá auta už dnes mají automatiku, co těmi mechanickými brzdami občas sama přibrzdí, aby nedocházelo k reznutí a třeba majitelé Tesel většinou píšou, že 60-80 tisíc jim to vydrží s přehledem, často i přes 100k, což je o dost víc než na co jsem zvyklý u spalováků🤷♂️
Ale obecně souhlasím, že fakt, že EV ty mechanické brzdy nepotřebuje, ještě nutně neznamená nižší investice do jejich údržby.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 17:26 1TomHagen: Nevím jestli ještě něco užitečného přidám k příspěvkům ostatních, ale odpověď na otázku, proč u nějakých aut degraduje baterka výrazně rychleji je v drtivé většině případů jednoduchá: výrobce u té baterky buď vůbec neřešil (Nissan Leaf) nebo řešil špatně/nedostatečně (třeba ta Zoe) teplotní správu baterky.
U Lithiových baterek je to tak, že jsou na teplotu snad ještě víc háklivé než my lidi. Takže pokud má ta baterka chlazení i vytápění a auto jí teplotně dělá pomyšlení, tak vydrží opravdu hodně dlouho.
Ale u první generace aut byla právě auta jako Leaf nebo Zoe, která toto buď neřešila vůbec nebo nedostatečně a z této generace jsou pak ty zkazky o autech, ve kterých odešla baterka a bylo jí potřeba vyměnit.
Druhým faktorem je, že čím menší baterku a tedy menší dojezd to auto má, tím více to majitele svádí nabíjet jí na 90-100% aby někam dojeli. Navíc ta starší auta často neměla možnost nastavit na kolik se má baterka nabít, takže se často stávalo, že ta auta stála půl dne nebo i celé dny nabitá na 100%, což baterku dost zabíjí.
Takže být vámi, buď ještě počkám, nebo omezím výběr jen na auta, která mají plnou teplotní správu baterky (topení i chlazení).
Já jsem udělal to druhé a při výběru mezi BMW i3 a Hyundai Kona jsem nakonec koupil 4 roky starou Konu. Vypadá to, že jsem měl šťastnou ruku a baterka je pořád v kondici jako nová. Obecně ty Kony mají baterky velmi kvalitní a z čísel které už jsou z provozu to vypadá na životnost někde kolem 500k km. Což vzhledem k tomu, že je to Hyundai nejspíš nedá ten zbytek auta😉
BMW i3 mě hodně lákalo kvůli jízdním vlastnostem (přece jen je to BMW), ale nakonec zvítězila Kona protože se toho do ní víc vejde a i3 už je konstrukčně opravdu hodně staré auto, což je nejvíc vidět na zastaralém infotainmentu a některých dalších konstrukčních řešeních.
Jako na to, že i3 je pradědeček elektromobil, který předběhl na trhu i Teslu Model S, je to úžasné auto a nechci ho hanit. Ale to, že je to dizajn z roku 2010, už je na něm prostě vidět na víc místech. Pokrok v elektromobilech je opravdu hodně rychlý...
Mimochodem neklesla už cena první generace Tesla Model 3 natolik, že už má cenu jí zařadit do výběru? Tam je taky celkem záruka, že správa baterky je špičková a tedy i její životnost 🤔
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 01:28 2ratan groch:
1. Tohle je jen snůška dezinformací.
- Lithia je na planetě spousta, mnohem víc než by bylo potřeba pro výrobu baterií do všech aut co po planetě jezdí. Jeho získávání není úplně čisté, ale v porovnání s ropou a tím kolik ho potřebujete pro jedno auto na celou jeho životnost je to ekologická balada. Navíc se už testují baterky, které se bez Lithia úplně obejdou.
- Mangan, Nikl a Cobalt, které se používají v nejlepších baterkách pro EV jsou sice problematické jak ekologicky, tak morálně, ale už jezdí spousta aut, které používají baterky, které tyto materiály v sobě nemají.
- Pokud baterka doslouží v autě, tak jí čeká ještě dlouhý život v úložišti energie, protože je ještě hodně daleko od konce své životnosti. A až doslouží i v tom úložišti, tak moc dobře víme co s ní. Už jsou vymyšlené procesy recyklace a jedou i malé provozy, které baterie recyklují. Zatím se nevyplatí postavit větší, protože ty baterie neumírají a tak není moc co recyklovat.
2. Ten výkon bych raději moc nezmiňoval, protože u elektromobilu je velmi snadné dosáhnout tak vysokých výkonů, že takové mají tak akorát sportovní spalovací auta. Jinými slovy pokud chcete vysoký výkon, tak elektromobil bude ve spoustě případů mnohem levnější cestou než si kupovat tak výkonný spalovák.
Vzhledem k tomu, jakou životnost mají ty baterie, tak jediný důvod měnit v ojetém autě baterku by byl, pokud by jí předchozí majitel poškodil a dobře to zamaskoval. Jinak když si spočítáte, že průměrný nájezd dnešních aut je kolem 300 km na jedno nabití a ty baterky dají v případě NMC 1500-2000 cyklů a v případě LFP 3000-6000 cyklů, tak už jsme se dostali do stavu, že drtivá většina aut mechanicky nevydrží najet takovou porci kilometrů, jako ta baterka. Jinými slovy to auto půjde do šrotu a baterka možná nebude ani v půlce životnosti a tak jí buď koupí někdo jako náhradu za svou poškozenou při nehodě a nebo skončí v úložišti energie.
3. Vy máte křišťálovou kouli, nebo jste věštec? Automobilky tento problém v podstatě ani nemají. Problém s elektromobily mají prodejci a servisy, protože pokud se něco nerozbije, tak oni na elektromobilu nemají jak vydělávat. Na provozním servisu se určitě neuživí. Jenže oni na rozdíl od automobilky nejsou v pozici, aby mohli udělat to co věštíte...tedy přidat do auta placené služby.
4. Ano, síť nejspíš nikdy nezvládne nabít všechna auta naráz a nikdo to neřeší, protože je nesmysl to řešit🙄Proč by vůbec někdo chtěl aby se tohle dělo??? To přece nikdo nechce a naopak jde o to rozložit nabíjení těch aut v čase.
Teoreticky je toto už dávno vyřešený problém a na pár místech na světě to už i v praxi funguje. V Praze například PRE takový systém také testuje.
Ve zkratce to bude fungovat tak, že všichni přijedou domů, auta zapojí, ale auta se nezačnou nabíjet hned všechna, ale postupně se prostřídají tak, aby do rána byla všechna nabitá.
Pokud někdo bude pospíchat a potřebovat nabití ihned, tak to nabíječce řekne a za vyšší cenu si nabije ihned a rychle.
Jednoduchý a v praxi funkční koncept. Nic extra složitého.
Vzhledem k tomu, jaké mají ta auta už dnes dojezdy, tak nebude vůbec potřeba, aby těch nabíječek bylo nějaké obrovské množství. Stejně jako nejezdíte každý den tankovat spalovák, tak ani tu elektriku nemusíte nabíjet každý den, takže se lidi na nabíječkách prostřídají.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 00:52 0Sch: No takhle to dopadá, když se na auto co váží 2 tuny dají pneumatiky určené pro auta, co váží 1,2-1,4t.
Prostě když se šetří a nedají se tam pneu speciálně vyvinuté pro EV, tak je to sežere.
To je stejné, jako dát na dodávku, co běžně jezdí naložená na 2,5-3t, obyčejné pneu pro osobák. Také na ní nevydrží a ještě je to nebezpečné.
Pneumatiky pro EV jsou z tvrdší směsi a s pevnějšími bočnicemi, protože jsou konstruované pro větší zátěž. Takže pak taková pneumatika má správnou tuhost a v zatáčkách mnohem lépe sedí a také se neopotřebovává nijak rychleji, než běžná pneu na lehkém spalováku.
johny-mnemonic
25. 8. 2024, 00:32 0Problém je, že pokud nemá politik v hlavě úplně vymeteno a zamyslí se nad tím, koho má šanci dotací přesvědčit k nákupu toho EV, tak to asi těžko bude ten chudák ve Felicii.
Bohužel život není fér 🤷♂️
Doba, kdy byli politici ochotní rozdávat dotace na pořízení ekologičtějších spalováků je už dávno pryč. Díky tomu nám tady v Evropě jezdí tolik ropáků. To nikde jinde na světe není.
Představa, že jde o nějaké dárky bohatým z daní chudých je opravdu hodně úsměvná🤣 To snad ani nemůžeš myslet vážně🙄
Pokud se pomocí dotací podaří prodat dostatečné množství těch aut komukoliv, tak to znamená, že to nastartuje v dohledné době i sekundární trh s těmi auty (ojetiny) a ty už budou mít cenu takovou, že si je bude moct dovolit i ten chudák, který na nové auto nedosáhne ani s dotací.
Proto nejsou dotace pro soukromé osoby (tedy ani pro bohaté), ale jsou pro firmy. Protože firmy typicky mají peníze, auto využívají k výdělku a tak se jim (obzvlášť s dotací) rychle investice vrátí a brzo si koupí další a to současné pošlou dál.
A v ČR většina nás nemajetných kupuje ojetiny, protože si nemůže nová auta dovolit. Takže tohle je nejrychlejší cesta jak ta auta dostat mezi nás chudý plebs. Jo, dotace se mi taky nelíbí a bylo by fajn nechat to jít přirozenou cestou, ale to by trvalo mnohem déle, než jsou politici ochotní čekat. A pokud se člověk zamyslí, jak to postrčit, aby to šlo rychleji než přirozenou cestou, tak tohle dává docela velký smysl 🤷♂️
johny-mnemonic
24. 8. 2024, 19:52 1krab
Ono ani s tím EV už dnes není problém sednout a jet a když začne docházet šťáva, tak zajet na nejbližší nabíječku.
Ale jde to takhle dělat, jen když člověk neřeší cenu. Pak stačí mít nějakou tu univerzální kartu, co funguje všude.
Bohužel je tento komfort za příplatek.
Pokud člověk šetří každou korunu, tak je to docela dost plánování, to nemá smysl zamlčovat.
Na druhou stranu pokud člověk reálně vyráží na cesty párkrát do roka a mimo to už mu dnešní dojezd EV zajistí, že drtivou většinu cest zvládne odjet bez nabíjení mimo domov, tak se může svobodně rozhodnout, jestli si za ten komfort "nic neřešit" připlatí, nebo jestli bude šetřit a investuje vlastní čas do plánování cesty.
Já se teď vrátil z týdenní cesty po Alpách elektrikou a bylo to úplně v pohodě bez nějakého citelného zdržení proti spalováku. Jen jsem si to musel dobře naplánovat dopředu. Mě to nevadí, jsem hračička, ale chápu, že to tak nemá každý🤷♂️
Zajímalo by mě jaké nevýhody u toho EV vidíte. Mě přijde, že tahle nutnost plánování na dlouhých cestách, nebo placení vyšší ceny za nabíjení s univerzální kartou, je ta už asi jediná, kromě pořizovací ceny.
Změnit tarif na elektřinu za výhodnější, který ušetří náklady celému baráku, mi jako nevýhoda nepřijde a wallbox za 10-20 tisíc není vzhledem ke komfortu jaký vám dává, žádná velká investice s ohledem na cenu toho auta.
Nákup ojetiny je vždycky riziko, na tom se nic nemění. Jen se u EV budeme muset naučit prověřovat jiné věci než u spalováku.
A třeba u té baterie je výhoda, že diagnostika vám řekne v jakém je stavu i jak se k ní kdo historicky choval. Poškozený obal by to také mělo zahlásit pokud se nepletu.
To u spalováku do motoru a turba nevidíte a jen doufáte, že to někdo nehuntoval a nejsou před smrtí🤷♂️
Výhody EV jsou mnohem pohodlnější řízení, u většiny aut i tišší svezení bez vibrací (=menší únava po jízdě) a především nižší náklady na provoz.
Ano, pokud nabíjíte jen na veřejných nabíječkách, tak na "palivu" nic moc neušetříte, ale i tak máte menší náklady na servis. A pokud nabíjíte doma a obzvlášť z FVE, tak jsou ty náklady i násobně nižší než u spalováku.
Mě třeba vychází náklady na elektřinu asi na 36 Kč/100km když nabíjím z FVE a do 100 Kč/100km když ze sítě.
S rychlými nabíječkami v Alpách to bylo asi kolem 240 Kč/100km, takže jen o něco lepší, než běžný úsporný spalovák (cca 300-400). S mým spalovákem by to bylo v Alpách nejméně za 500 Kč/100km, takže z mého pohledu pořád velmi levné.
A k té nezávislosti na ropě od států, se kterými se nekamarádíme je to tak, že pokud tu ropu přestaneme v milionech tun spalovat a budeme jí potřebovat jen pro průmyslovou výrobu, tak si část dokonce i sami natěžíme a zbytek můžeme koupit od těch, se kterými jsme kamarádi.
Nákladní dopravu třeba z větší části pokryjí BIO paliva, která narozdíl od těch syntetických dávají ekonomicky smysl a nebo se podaří vyrobit lepší baterky, které to zvládnou. To se teprve uvidí.
Nicméně rozhodně s vámi souhlasím v tom, že ten přechod na elektromobilitu bude pomalejší, než by si politici přáli. Minimálně za podmínky, že zase nerozjedou velké dotace.
Sportovní elektrické auto není protimluv. Pokud vám jde o rychlou jízdu a nepotřebujete nutně tu zvykovou kulisu spalovacího motoru, tak to už některé EV nabídnout dokáží. Je jich, zatím jen pár a nejsou zdaleka dokonalé, ale je na nich vidět, že to rozhodně půjde a žádná nuda to ani náhodou nebude. Lotus už jedno má a na dalším dělá a to Lotus je známý svou mantrou nízké hmotnosti a skvělých jízdních vlastností. A existuje tuším už i elektrický Catterham.
Mrkněte například na videa z jízdy Ioniqu 5N na Nordschleife. On ten elektrický pohon, který má krouťák k dispozici skoro v celém spektru rychlostí a s odezvou na plynový pedál v říši čtení myšlenek, má také něco do sebe.
A to, že vám řízení EV přijde odtažité, není žádné překvapení. Ono to tak dnes bohužel je i u většiny běžných spalováků. Komunikativní řízení už má dnes jen pár sportovnějších aut😞
Ano, je to jiné, ale to neznamená, že to není zábavné a adrenalinové.
johny-mnemonic
24. 8. 2024, 19:02 2PepaSFI díky za připomenutí toho, že ani to tankování není bez svých negativ.
Na tohle jsem narazil paradoxně až jako vlastník EV, kdy jsem vyrazil na Šumavu spalovákem (páč na EV nemám tažné) a zjistil jsem, že zatímco když tam jedu EV, tak mám nabíječek několik v dojezdu pár minut, tak večer po desáté to je se spalovákem na nejbližší 20 minut, jestli ne víc. Takže bych tím tankováním reálně zabil hodinu času a 40+ najetých kilometrů.
Realita provozu EV je u mě taková, že od té doby co jsem ho koupil jako druhé auto do rodiny primárně pro "mamataxi", tak se na můj skvělý spalovák většinu času práší v garáži.
Řídit EV je sice proti té mojí šestiválcové motorkáře z Mnichova trochu nuda, ale je to ta příjemná a velmi pohodlná nuda. Takže na transport rodiny z A do B vyhrává EV v podstatě vždy, když se do něj poskládáme.
Jako jednu z hlavních výhod, která nesouvisí s jízdou, právě mám tu v článku zmíněnou pohodu nabíjení doma v garáži, takže mi to šetří spoustu času, co bych jinak zabil cestami na benzínku.
A co se týče ceny domácí nabíječky, tak když už si člověk kupuje auto za statisíce, tak dát 10-20 tisíc za komfort nabíjení v garáži, které můžu řídit tak, aby se to nabíjelo když je levný proud, nebo když se mi to hodí, to mi přijde jako malá vedlejší investice. U spalováku většinou stejná suma padne na pár výměn oleje, které u EV nejsou...
johny-mnemonic
24. 8. 2024, 18:40 3Tak ono to utahování šroubů začne už v roce 2027 tím, že i za fosilní paliva se začnou platit emisní povolenky, stejně jako je platíme v ceně elektřiny.
Takže o tom, že se bude provoz spalovacího auta zdražovat (přičemž už dnes je výrazně dražší než u elektrického) vůbec nepochybuji.
To ale neznamená, že pokud je někdo milovník spalováků, tak si nebude moct svého plechového miláčka dál provozovat.
Já třeba také provozuji spalovák, který nikdy nebyl ekonomický.
Mám ho rád a neplánuji se ho zbavit dřív než doslouží.
A vedle něj mám elektriku, která sice je provozně asi 4x levnější, ale nejspíš to nikdy nevyváží její pořizovací hodnotu🤷♂️
Zkrátka ne všechny věci si kupujeme nebo vlastníme proto, že jsou levné nebo alespoň mají dobrý poměr cena/výkon. Často si kupujeme věci, které chceme kvůli úplně jiným kvalitám a ta ekonomika takového rozhodnutí je upozaděna.
johny-mnemonic
21. 8. 2024, 23:47 5Lithiová baterka má samovybíjení naprosto minimální, takže odstavení na 6 měsíců přes zimu není žádný problém.
Prostě baterku nabít/vybít na skladovací úroveň, auto vypnout a pokud je to v garáži bez elektřiny, tak bych ještě odpojil tu archaickou 12V olověnou baterku, protože ta je achilovou patou elektromobilů a s velkou pravděpodobností by těch 6 měsíců nedala (stejně jako u moderních spalováků). To je celé.
Takže jak píší i další, chce to ideálně přečíst návod k autu (jestli nemá nějaký extrašpek navíc, k mému obecnému postupu) a pokud návod není, tak si jen zjistit, jaká je skladovací úroveň nabití daného typu baterie (používá se víc typů baterií).
Je to podrobně složité jako u spalováků. Zkrátka člověk musí pár věcí vědět, aby to udělal správně.
Na víc let už by to asi bylo trochu horší. Tam bude hodně záležet na přesném typu baterie. A to samovybíjení, nad kterým u uložení na 6 měsíců můžeme směle mávnout rukou, najednou začne v horizontu let mít význam řešit.
Hlavní informace ale je, že ta baterie stárne i bez používání, takže je otázka, jak moudré je bateriové auto ukládat (na víc než na zimu) a nepoužívat ho. Některé baterie možná nevydrží v dobré kondici ani 25 let, prostě zestárnou... Je to jen teorie, páč tak staré baterie do aut ještě nemáme a tedy nevíme jak dlouho opravdu trvá, než baterku zabije stáří, ale věčně ta baterka určitě nevydrží.
johny-mnemonic
21. 8. 2024, 23:17 2Pokud berete příštích 20-25 let jako "zatím" , tak ano.
I pokud vyjde ten černý scénář, že od 2035 nepůjdou koupit nové spalováky, tak vzhledem k tomu, že v ČR soukromé osoby nová auta téměř nekupují a průměrné stáří auta je kolem 16-ti let, tak si ještě nejméně 10 let po zákazu bude moct člověk koupit ojetý spalovák jako dnes a udržovat si ho dokud bude sloužit.
Sice si vzhledem k tomu, jaký je pokrok za těch asi 12 let co se elektromobily prodávají, myslím, že v tom roce 2035 už budete horko těžko hledat někoho, kdo by si chtěl koupit spalovák, ale ta možnost tu bude...