načítám data...

Podle čeho si vlastně vybíráme auta?

21. prosince 2015, 22:00 24 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Výběr automobilu považuje většina lidí za velmi racionální proces, ve kterém hrají roli především věcné argumenty a technické parametry. Volit vůz podle výbavy, značky nebo toho, jak působí za ostatní, považujeme za slabost. Ale opravdu jsme při vybírání aut tak rozumní?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Za víc než deset let, co o autech píšu, a ještě delší dobu, po kterou ty podivné hromady plechu na čtyřech kolech představují mou životní obsesi, už jsem mnohokrát nějaké auto vybíral, mnohokrát  někomu při vybírání radil a nesčetněkrát byl tomuto procesu přítomen. V některých případech jsem mohl ovlivnit výsledek, jindy jsem jen neúčastněně či dokonce pobaveně sledoval. A co jsem zjistil? Především to, že čistá racionální úvaha a chladné zhodnocení objektivních faktorů jsou při výběru auta velmi vzácné.

Sám jsem se racionálního výběru automobilu dopustil přesně jednou – když jsem z nějakého důvodu potřeboval relativně mladé naftové auto s automatickou převodovkou, zvážil jsem racionálně všechny své možnosti a pořídil si šestiletý Ford Mondeo. Ze zbývajících přibližně 35 aut, která jsem vlastnil, se za jakž takž rozumnou volbu dá považovat možná těch pár, která jsem dostal či koupil za cenu limitně se blížící nule, nebo která jsem koupil proto, abych je později se ziskem prodal (tato část mých akvizic budiž důkazem, že racionální přístup ještě není zárukou, že neuděláte něco opravdu stupidního).

U mě se ale není čemu divit. Jsem maniak posedlý auty. Je tedy jen logické, že si vybírám auta, která se mi líbí, a různé nepodstatné otázky, jako je třeba praktická použitelnost, jsem vždycky nechával ve druhé či třetí řadě (nebo spíš na chodbě). Byly doby, kdy mi připadalo jako dobrý nápad používat ke každodennímu ježdění newyorský taxík s tak trochu hotrodovým motorem, starý Opel s o něco méně hotrodovým motorem nebo Jaguar ze 70. let. Dá se čekat, že moje kritéria pro výběr auta budou podivná.

Nikoho asi nepřekvapí, že jsem si nemalou část aut pořídil kvůli vzhledu, případně kvůli zvuku či počtu válců. Nedávno jsem dokonce přišel na to, že zcela zásadním kritériem, které rozhoduje o mojí spokojenosti s vozem, je vzdálenost hlavy řidiče od předních a zadních kol. Ten úžasný pocit z ovládání ‚silniční jachty‘, známý z klasických Amerik nebo starých Mercedesů, je totiž dán právě tím, že sedíte uprostřed auta a ono se otáčí ‚kolem vás‘. Když jsem vyměnil Lincoln s klasickými proporcemi za moderní Chrysler s pohonem předních kol, připadal jsem si brzy jako řidič autobusu a s Chryslerem jsem se nikdy pořádně nesžil.

U lidí, kteří si pořizují primárně dopravní prostředek, jsem však čekal racionality mnohem více, než jsem jí nakonec našel. Už když jsem nedávno psal o tom, že často odhaduji lidi podle aut, zmínil jsem se, že vzhled je při výběru auta mnohem důležitějším faktorem, než si většina lidí myslí. Dokonce si čím dál víc myslím, že je dokonce faktorem hlavním (když nepočítáme obligátní faktor číslo jedna, tedy cenu). Sledujte někdy debatu o autech v hospodě či na internetu a zjistíte, že nevyhnutelně přijde moment, kdy bude neoblíbené auto toho kterého diskutéra pohaněno, protože „přece vypadá jako ….”. 

Vzhled není jedinou výspou iracionality při výběru vašeho příštího automobilu. Když se Vavris před nějakým časem ptal, proč téměř vyhynula stylová, nesportovní kupé, byl naším největším podezřelým příchod SUV a crossoverů. Jak může SUV konkurovat kupé? Velmi snadno – koupí si ho totiž člověk, který chce ‚něco jiného‘. A aby si ospravedlnil, že vlastně utrácí peníze kvůli svému dobrému pocitu, hledá nějaké objektivní důvody, proč si ono ‚něco jiného‘ koupit. U kupé to býval pocit sportovnosti a rychlosti, jakkoliv se jen zřídka zakládal na pravdě. U SUV nebo crossoveru je to mnohem snáze odůvodnitelný pocit, že jednou můžeme potřebovat čtyřkolku a vysoký podvozek.

Stejně tak většinu z nás ovlivňuje image a pověst spojená s tou či onou automobilkou nebo modelem. Nechceme kupovat auta určité značky nebo dokonce z celé země, protože jsou nespolehlivá, a naopak jiným výrobcům důvěřujeme, i kdybychom si donekonečna četli o průšvizích, které předvádějí. A je nepochybně i spousta dalších a vesměs hluboce neracionálních cest, které nás vedou k rozhodnutí o našem příštím přibližovadle.

Otázkou zůstává – znamená to pro nás něco důležitého? Je chyba, že jsme při výběru auta neracionální? Já jsem se nedávno pokusil racionálním motoristou na chvíli stát a opravdu objektivně zhodnotit, jaké nové auto potřebuji, jaké bych si teoreticky mohl dovolit a co trh nabízí. Přemýšlel jsem dlouho a přemýšlel jsem hluboko. Zkoumal jsem nabídky a katalogy, a dospěl jsem k téměř jednoznačnému závěru. 

Jediné auto, o kterém bych mohl v dnešním světě s naprosto klidným svědomím prohlásit, že ho potřebuji a nemůžu v ničem ustoupit ani se smířit s levnějším kompromisem, je podivná věc jménem Ford Tourneo Courier. Vypadá jako výsledek žhavého a láskyplného setkání Transita s Fiestou. Z Transitu má krabicovitou karoserii a šoupačky po stranách, z Fiesty má litrový motor Ecoboost a podvozek. A do jisté míry také vnější rozměry. Vypadá jako mládě Transitu (transiťátko?), včetně nepřirozeně velkých skel a světel, podobně jako mají mláďata velké uši. A taky působí dojmem, že se v zatáčce překlopí, byť testy našich kolegů naznačují, že vlastně jezdí velmi schopně. Především je v něm ale dost místa, má dost výkonu na běžný provoz, přiměřenou spotřebu – zkrátka umí všechno, co může člověk potřebovat. Navíc stojí opravdu málo peněz.

Odpověď na naši otázku tak může být dvojí. Pokud skutečně věříte tomu, že výběr auta je racionální proces, očistěte svoji mysl od rušivých vlivů a kupte si maličkou dodávku či jiné hluboce racionální vozítko. Mám ale podezření, že to nedokážete, stejně jako já bych nedokázal žít s Courierem déle než pár měsíců, než by mě přepadla nezvladatelná touha ho přinejmenším doplnit o něco fantasticky neracionálního, nebo ho vyměnit za polo-racionální kompromis.

V tomto případě budiž poučení z dnešního traktátu toto: auta se nevybírají racionálně, stejně jako se nevybírají racionálně domy či boty, navzdory tomu (nebo právě proto), jak je pro nás volba těchto věcí zásadní. Nesnažme se racionalitu předstírat. Až budete mít pocit, že je dobrý nápad koupit si jako primární dopravní prostředek italské kupé, americký pickup nebo třeba japonské miniauto, nehledejte racionální výmluvy pro nebo proti. Jednoduše se smiřte s tím, že si auto kupujete podle toho, co chcete, a ne podle toho, co potřebujete. A jděte do toho. Život je příliš krátký, než abychom jezdili nudnými auty…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
21. prosince 2015, 22:32
0

Ja ted zcela racionalne 1. TCO (fakt, to, ze z toho vysel nejaky 300hp nesmysl je nahoda); 2. barva.

reagovat
Trinom
21. prosince 2015, 23:31
0

Genesis Coupe?

Liqid
21. prosince 2015, 22:37
0

Mně se bohužel zdá, že racionálních lidí je kolem většina. Jak jinak si vysvětlit, že půlka národa jezdí v O1 TDI kombi nebo fabce?

reagovat
BobAsh
21. prosince 2015, 22:46
0

Zrovna obligátní "Oktáfka f tédéíčku, f kombíku a na hlínách" je dost často mnohem míň racionální volba, než si její majitel myslí. Ať už proto, že jí v bazaru šíleně přeplatil kvůli obří poptávce, nebo proto, že od dob 1.9 TDI/66kW už není zdaleka tak spolehlivá a nezničitelná, nebo kvůli spoustě dalších věcí.

Spousta majitelů Octavie nebo Fabie prostě CHCE Octavii nebo Fabii. Ať už proto, že je to status symbol, nebo proto, že jí mají ostatní...

Sh
Shackall
21. prosince 2015, 23:10
0

To je myšlenka dne, méně racionální auto aby člověk pohledal. V podstatě ta auta jsou buď předražená (nová, slušné ojetiny), nebo krámy, nebo čórky. Nic mezi.

Sh
Shackall
21. prosince 2015, 23:07
0

"Navíc stojí opravdu málo peněz..." No, nevím, podíval jsem se na sauto, a těch 320 až 380 tisíc mi při průměrném platu 26 hrubého jako málo peněz nepřijde. A to ani v porovnání s konkurencí - Dacia Dokker umí plus minus to samé a je cca o 80 tisíc levnější. A člověk narozdíl od toho Ecoboostu nedělá automobilce za své testovacího jezdce. Navíc jsem s vozy této kategorie (Fiat Fiorino) něco málo najel a kromě absence radosti z jízdy mi nezaujaly ani praktickými vlastnostmi. Na jednoho člověka je to moc velké, pro rodinu sakra malé. Já kdybych si měl kupovat někdy podobné auto, tak bych asi bral tohle: http://www.sauto.cz/osobni/detail/fiat/multipla/16608246?goFrom=list (Pošilhávám po "Delfínovi", ale tohle je 100% racionalní volba.) Imho dát víc než řekněme 150 tisíc za auto už není racionální. :-D

reagovat
BobAsh
21. prosince 2015, 23:17
0

Mě těch cca 320 tisíc za základ s klimatizací, el. okýnky a centrálem přijde docela v pohodě, na to, že je to prostornější než běžný rodinný kombík (třeba Focus) a narozdíl od Dokkeru nebo Fiorina to jezdí jako osobák a ne jako dodávka.

A Ecoboostu se nebojím, zatím jsem o žádné variantě neslyšel, že by měla problém (snad kromě některých 3.5 v F-150) a to už jsou i ty litrové na trhu docela dlouho - tuším 4 roky?

Trinom
21. prosince 2015, 23:34
0

Jojo, Ecoboost se zjevně vydařil, narozdíl od TSI :)

Ja
James
22. prosince 2015, 13:13
0

Multiplu Ti vyvracet nebudu, zrovna jsem si jednoho CNG delfína pořídil a stěžovat si nemůžu. Jen při tankování utíkám pár desítek metrů od auta, když vidím ty tlaky na manometru na tankovacím stojanu a v nádržích pod autem tak divně lupe. :)
Jezdím tím radši než osobákem, je to pohodlnější.
A holky u diskotéky mi samozřejmě leží u nohou. Vejde se jich tam ke mně 5 oficiálně, ale samozřejmě reálně ještě víc. Mám s tím takovou tu žádoucí auru muže od rodiny, čemuž nelze odolat.

JP
22. prosince 2015, 00:31
0

Nevidím nic iracionálního na tom, že třeba po 8h cestě nechci jet na rehabilitaci, že nechci žít s frustrací z nedostatku výkonu, že se chci občas za volantem i bavit a tak dále... Samozřejmě, kdybych tohle všechno oželel, mohl bych se většinu času dopravovat třeba na Babettě, nicméně bych díky tomu vydělal míň peněz, ničil bych si zdraví a byl bych celkově míň spokojenej se svým životem. Tak proč není racionální jezdit starou limuzínou? :)

reagovat
BobAsh
22. prosince 2015, 01:30
0

S8 D2 mi přijde na spoustu otázek jako velmi racionální odpověď. Najít otázku, na kterou bude racionální odpovědí Quattroporte, už bude poněkud těžší :)

dejv3052
22. prosince 2015, 08:35
0

Otázka spíše zní, existuje vůbec něco takového? Vůz dodávkového tipu MPV - Minivan se kterým nebude nuda? ...

reagovat
Vavris Vavrisovic
22. prosince 2015, 08:45
0

minimálně S-Max :-)

dejv3052
22. prosince 2015, 08:51
0

To je málo srandy, co tak třeba VW Sharan první gnerace VR6 4x4 v manualu. Slušnej zvuk , možnost poladit výkon motoru mnohem vejš, a hlavně ! zahodit přední poloosy a mít z toho RWD. Stále praktické ale iracionální :D

Daniel Borský
22. prosince 2015, 11:53
0

A proc tak slozite s tim Sharanem? Takova Mazda MPV prvni generace (LV) byla RWD a pod kapotou mela i 3.0 V6. :)

JLK
22. prosince 2015, 13:40
0

Espace 3.5 V6, nevim jak to jezdi, ale zvuk paradni.

Spooker
22. prosince 2015, 15:23
0

Previa první generace s kompresorem :)

Wanix
22. prosince 2015, 12:27
0

Já si zas auta vybírám podle motoru. To je kritérium číslo jedna - musí to být pro mě dobrý motor (obvykle nejsilnější motorizace ce se do daného modelu dávala). Na druhém místě je pak vzhled, auto se mi musí jako takové líbit. Dobrý motor může ovlivnit to že se mi začne líbit i auto které se mi původně tolik nelíbilo. Cena nemá vliv na to co se mi líbí a o čem rozhoduji, cena ovlivňuje pouze to za jak dlouho si to koupím :)

reagovat
Woyta
22. prosince 2015, 16:32
0

Ja spise beru auto jako celek ktery my musi vyhovovat a nerozcilovat drodnostma. Takze je pravdepodobnejsi, ze me najdes v necem vyrobenem pred rokem 2000 nez v novem aute.

Wanix
22. prosince 2015, 19:27
0

Auta nad r.2000 se mi v drtivé většině případů prostě nelíbí (čest pár výjimkám jako je Toyobaru, Mazda 6 nebo Challenger) a velmi často nesplňují ani ten požadavek na motor, takže v tomto jsme zajedno

Be
Beaumont
22. prosince 2015, 19:11
0

Samozřejmě si (jako asi většina lidí tady) vybírám podle toho, co se mi líbí / nelíbí, co chci / nechci a co si můžu reálně dovolit koupit a provozovat.
Ale přece jen se snažím zapojovat i rozumový faktor a sice v tom smyslu, abych si pořídil auto, jehož přednosti a schopnosti budu schopen VYUŽÍT. Čili pokud chci auto převážně na ježdění po městě, velký sedan / kombík si prostě nekoupím, i kdyby mě lákal sebevíc. Pokud chci sportovní auto, volím takové, aby mi na jednu stranu nic nechybělo (výkon, jízdní vlastnosti...), ale na druhou stranu aby auto nebylo natolik vzdálené od mých řidičských schopností, že bych nikdy neměl schopnosti / koule s ním jet blízko hranice možností. A pokud potřebuju kočár na dlouhé cesty Evropou, no tak prostě překousnu i čtyřválcovou naftu... ...

reagovat
Frenki190
22. prosince 2015, 23:50
0

Během 2 let budu (možná) chtít nahradit svoji W124 300TDT nečím "racionálním" bohužel. Mám k tomu své důvody 1) Ať si kdo chce co chce říká tak tyhle čtvery jsou již prostě za svým zenitem, i když se o ni pečlivě starám, nemůžu jí tak úplně věřit, jedná se sice o jednoduchou techniku (dá se to opravit za málo), ale řeším a budu na ní pořád něco řešit, startér, podtlaky, podvozek, koroze atd. 2) Mám už rodinu a potřebuji hlavně být neustále mobilní a ne se obávat co zase přijde.... a to mám to auto rád jako žádné předtím, nekupoval jsem racionálně, ale srdcem :)

Zrovna jsem to tak nějak začal řešit a mám dvě varianty 1) Koupím domů něco nového za málo peněz, kde je perspektiva, že se to nebude srát a vydrží 5-10 let (logan, lodgy,nebo ten Ford z článku) a k tomu ovšem něco pro mě, zábavného, hot hatch a miata nebo podobnou kravinku.
2) Nebo zase půjdu do nějaké 10ti leté ojetiny za cenu nové Dačky, která mi bude sice dělat dobře (6 válec, benzin, automat, vyšší střední nebo ještě výš), ale zase se budu v noci orosenej budit, aby se mi na tom zase něco neposralo.

Zatím jsem nakloněn variantě 1) ale uvidíme za 2 roky......

reagovat
df
dfs
23. prosince 2015, 04:46
0

Racionální auto je podle mě např. Fabia 1 Combi SDI.

reagovat
Kn
Knightrider
24. prosince 2015, 08:41
0

O vikendu jsem byl v praci, venku krasne a ja jedu ve firemni Fabii v dehtu a rikam si, jak by to dneska byl uzasnej den na vylet se svoji Vette. Ta Fabia mne vylozene stvala a to mne jeji provoz nestoji ani korunu. Proste a jednoduse jsem zjistil, ze k tomu idealnimu pocasi potrebuju taky vhodny auto, abych z toho vyletu neco mel. Auta si kupodivu ale taky vybiram racionalne, i kdyz se to na prvni pohled nezda. Chci neco, co mne oslovi svym vzhledem, motorem, jizdnimi vlastnosti a mirou zabavy a radosti a kupodivu i tou spotrebou. Vette C4 jsem volil na zaklade racionalnich uvah. Chtel jsem Corvettu, ale od C5 nahoru jsou ceny dost divoky a ja nechtel utracet statisice, ceny nahradnich dilu by mne probouzely ze sna hodne dlouho a mozna bych se zacal i pocuravat :-) a C3 a starsi jsou veterani kazdym coulem, se kterymi uz neni tak snadny zit a spotreba taky horentni. Tak jedinou rozumnou volbou byla C4. Jasne, to auto neni uplne racionalni, je to cabrio, se silnym motorem, nahonem na zadek a dvema misty uvnitr, navic s kufrem velikosti krabice od bot, ale ja potrebuju auto, ktery vybocuje ze stada. Chci neco vyjimecnyho, zajimavyho, pro radost a pak teprve volim prakticnost a naklady na udrzbu a provoz. A rozhodujici jsou samozrejme financni moznosti. Ale verte mi, ze vylet do Italie pres alpsky prusmyky, do Benatek a podel italskyho pobrezi nebo potom do kopcu San Marina byl pro nas fakt nezapomenutelnej v tomhle aute a uzili jsme si ho mnohem vic, nez kdybych to vzal Octavkou v dehtu po dalnici a byl tam za polovicni dobu i penize. Tohle jsou proste vylety, kde cesta je cil a ze kterych mam radost, i za cenu vyssich nakladu a nejakyho nepohodli a na ktery budu vzpominat jeste po letech. A o tom to pro mne je.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem