načítám data...

Chrysler LHS: O životě s levným sedanem a racionalitě v automobilovém průmyslu

Za pár šupů pořízený Chrysler LHS si už v redakční garáži odkroutil první měsíc. A zatím se nerozbil! Jak se s ním jezdí a jaký je ve srovnání s uznávanějším Lincolnem? A co vypovídá o způsobu, jakým lidé konstruují a kupují auta?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Recenze & testy: Chrysler LHS: O životě s levným sedanem a racionalitě v automobilovém průmyslu

Po měsíci soužití se "sedanem chudého motoristy" už jsem nabyl jistého vnitřního klidu a pocitu, že se můžu vydat i dál než dvacet kilometrů od domova, aniž bych musel přemýšlet, kdo pro mě v případě nouze dojede. Přední náprava, která je u Chryslerů z 90. let notoricky slabým místem, sice občas vydává podivné zvuky, řízení má tak trochu vůli a rádio tvrdošíjně odmítá číst cédéčka, ale jinak je LHS překvapivě bezproblémové auto (teď zběsile mlátím do nejbližšího kusu dřeva a doufám, že se mi tento optimismus nevymstí).

Můžu se tak konečně soustředit na "vrozené" kvality velkého Chrysleru. A po více než roce za volantem jiného amerického fullsize sedanu je to velmi zajímavé srovnání. Vypovídá totiž hodně nejen o LHS samotném, ale i o amerických autech obecně a vlastně tak trochu o tom, jak se auta konstruují a prodávají obecně.

Když totiž do LHS z Lincolnu přesednete, praští vás do očí ze všeho nejdřív to, o kolik je proti Town Caru modernějš. Zní to trochu divně, protože dotyčný Lincoln byl modelový rok 1998 (což byl první rok dané generace), kdežto Chrysler byl vyroben v roce 1994 a v roce 1998 už přišla na trh generace následující. Ale přesto obě auta působí, jako by byl věkový rozdíl přesně opačný.

Začíná to už zvenčí – zatímco Lincoln se pokusil na karoserii klasického sedanu naroubovat módní a aerodynamickou oblou karoserii, ale z výsledku je stále cítit jistá staromódnost, Chrysler musel v roce 1994 působit jako zjevení. Nezapomeňme, že to byla doba, kdy Mercedes stále vyráběl W140 alias mamuta a nesmrtelnou W124, u BMW ještě dobíhala výroba klasické E34 a u samotného Chrysleru tohle auto vystřídalo hranatý New Yorker s chromovanými nárazníky, který vypadal jako křižník ze 70. let, vypraný na 90 stupňů.

konstruktéři chrysleru se rozhodli pro krutě racionální přístup

A nejvýraznější designový prvek, totiž prostorové uspořádaní zvané tehdy "Cab Forward" (tedy něco jako "kabina vpředu") má drastický efekt i uvnitř. Klasické americké sedany totiž nade vše vynikající zejména schopností plýtvat prostorem. Takže třeba takový Town Car má sice na délku téměř pět a půl metru, ale vnitřním prostorem se mu (s výjimkou šířky) vyrovná i o půl metru kratší Ford Scorpio. Výměnou však získáte impozantní proporce a jedinečný pocit z jízdy, daný faktem, že sedíte uprostřed auta.

Konstruktéři Chrysleru se rozhodli tyto nehmatatelné věci ignorovat a zvolili krutě racionální přístup. Usoudili, že u velkého sedanu, se kterým stejně nikdo nikdy nebude jezdit sportovně, nehrají věci jako rozložení hmotnosti žádnou podstatnou roli. A že z praktického hlediska je pro typického majitele takového auta důležitější spolehlivá trakce předního náhonu než jakýsi superficiální "lepší pocit" z řízení zadokolky. Z racionálního hlediska měli pravdu. Celkově se však, jak historie ukázala, hrubě mýlili. 

Jejich řešením totiž bylo přizpůsobit všechno vnitřnímu prostoru a pohodlí, bez ohledu na oběti, které si to vyžádá na ostatních frontách. Proto posunuli podélně uloženou V6 až před přední kola (ano, před – když jsem viděl mechanika, jak zjišťuje stav řízení a sahá přitom  za motor, působilo to trochu zvláštně), což jim umožnilo protáhnout kabinu až k nápravě. Při celkových rozměrech znatelně menších než má zmiňovaný Town Car – LHS má na délku ani ne 5,20 m – je tak uvnitř nesrovnatelně více prostoru. Místy skoro lituji, že musím řídit, protože právě zadní sedadla jsou u velkého Chrysleru těmi nejlepšími místy. A zkrátka nepřišel ani zavazadlový prostor, do kterého byste ony příslovečné mrtvoly mohli dávat skoro i na délku.

chrysler je prostornější a "evropštější". tak proč byl zapomenut, zatímco town car je uctíván?

I za volantem je ale prostoru a pohodlí víc než dost, a oproti jiným americkým vozům té doby tu navíc všechno působí až překvapivě "evropsky". Kůže vypadá jako kůže a ty plasty, které nejsou měkké na omak, tak alespoň vypadají zdálky – což je pro ty, kteří netráví čas osaháváním palubky, obvykle dostačující. Tlačítka a přepínače mají sice do BMW nebo Mercedesu daleko, ale zase je tu cool "centrum zpráv" (Message Center) uprostřed palubky – tedy matně černá plocha, ze které v případě potřeby tajemně září kontrolky – a velmi schopné audio Infiniti s grafickým ekvalizérem a stylovým joystickem pro nastavování vyvážení vlevo/vpravo a vpředu/vzadu.

Tak proč je tedy prostornější, praktičtější a modernější Chrysler vysmívaným autem, zatímco ve všech objektivních ohledech horší Town Car se i u nás stále prodává za šestimístné sumy a na západ od nás za sumy často pětimístné, ale v Eurech?

Odpovědi jsou dvě. První, která je o něco více nasnadě, je spolehlivost a mechanická jednoduchost Lincolnu – při jeho koupi platíte za to, že budete muset méně utrácet za jeho udržení naživu. To však nevysvětluje, proč z praktického hlediska geniální prostorové řešení platformy LH nahradila mnohem tradičnější platforma LX (Chrysler 300C a Dodge Charger/Challenger), která je prostorovým uspořádáním mnohem podobnější právě Town Caru. Kde je tedy zakopaný pes?

lidé totiž nekupují auta jako ledničky či pračky, ale spíše jako oblečení

Opovědí na tuto druhou otázku je to, že lidé si auta nekupují čistě z racionálních pohnutek – jako to dělají třeba s ledničkou nebo pračkou – ale přidávají do výběru emoce, což ho činí mnohem podobnějšímu nakupování oblečení, nábytku, domů a podobných věcí.

Koncepce "Cab Forward" je sice teoreticky geniální a z chladného racionálního pohledu funguje skvěle. Jenomže zároveň dává vozu poněkud zvláštní proporce, které mohou sice působit moderně (LHS rozhodně nevypadá jako 20 let staré auto), ale nevyvolávají dojem "velkého, silného vozu". Velké, silné auto přeci musí mít velký, silný motor, který se vejde jedině pod velkou a dlouhou kapotu.

A ještě výraznější efekt má uspořádání vozu na pocit z jízdy. To, že sedíte až téměř u přední nápravy, vyvolává pocit, že vezete většinu auta za sebou – takže si nevyhnutelně připadáte tak trochu jako najatý šofér, který veze toho skutečně důležitého člověka za sebou. Ostatně zrovna v LHS je sezení vzadu i mnohem příjemnějším zážitkem.

Bez následků nezůstal ani odsun motoru do vyhnanství před přední nápravou – kromě drastických následků na její životnost se to, vcelku pochopitelně, projevilo i na jízdních vlastnostech, kterým dominuje monstrózní nedotáčivost. Ne že by vás snad něco lákalo jezdit s LHS na limitu a ne že by onen limit nebyl mnohem dál než u většiny amerik "klasické koncepce". Ale máte jednoduše pocit, že se autu zatáčet nechce.

A luxusní sedany jsou do značné míry právě o tom pocitu. Proto jich drtivá většina používá zadní náhon, přestože to nedává mnoho racionálního smyslu, a proto všechny zachovávají tradiční proporce, byť by dnešní technika umožnila využít vnitřní prostor mnohem lépe. Chladným racionálním uvažováním si totiž stejně nikdy nekoupíte luxusní sedan, ale skončíte maximálně u něčeho jako je Toyota Avalon.

V příštím díle se podíváme na to, jak je to s praktickou stránkou provozování levného sedanu a zjistíme, kolik by stálo napravit dosud zjištěné závady. A uvidíme také, jestli s námi Chrysler zůstane i do budoucna, nebo jestli ho nahradí něco praktičtějšího.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ja
Jaroslav Procházka
03. dubna 2015, 20:20
0

Tak dejte vědět až se rozbije :D po tomhle autě už nějaký čas slintám ale nekoupil jsem si ho právě kvůli jeho pověsti :D Takže když se vám do roka nerozbije něco zásadního :D tak si ho koupím :D

reagovat
BobAsh
06. dubna 2015, 22:07
0

Dal bych vědět, ale není tu na vás kontakt. Možná by LHS bylo k mání...

Da
Dano
03. dubna 2015, 20:53
0

Keď je polovica článku o interiéri, bola by fajn aspoň jedna jeho fotka. :(

reagovat
BobAsh
04. dubna 2015, 17:07
0

Napraveno!

Da
Dano
04. dubna 2015, 20:39
0

Ďakujem :)

ma
martin8
04. dubna 2015, 01:23
0

co takhle koupit nějaký Saab 9000 turbo, do 15ti tisíc Kč, máte zkušenosti, je to špatný / dobrý auto ?
a co třeba Rover series 800, kupé Vistesse (klon Hondy) který z těchto vydrží víc/míň ?

reagovat
bu
bucek
04. dubna 2015, 06:40
0

kdyz 9000 dostane co je treba je to vyborny auto

reagovat
ReVolte
04. dubna 2015, 13:17
0

Jsem nečekal, že se dají udělat takový pěkný fotky bez lidí u zvonu v Plzni :D Jinak amerikám tak nerozumím a tomuhle autu už vůbec ne. Zadek má určitou dávku originality a předek je trest. Možná více fotek interiéru pro představu by pomohlo :)

reagovat
ma
martin8
04. dubna 2015, 23:25
0

a jak se v něm sedí řidiči, kterje má přesně 2 metry výšku a 110 kilo ?

reagovat
martin_100
05. dubna 2015, 19:39
0

koukam smetanka je vděčný pozadí na focení aut ... :-D

reagovat
Ji
Jirka Antoš
06. dubna 2015, 11:18
0

Popis předchozí generace snad nešel napsat výstižněji :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem

Jeep Grand Cherokee WK 3,7 V6 2WD LPG 2005
Jeep Grand Cherokee WK 3,7 V6 2WD LPG

2005 rok výroby
215 koní výkon
3 700 ccm objem

Cadillac Eldorado 4,1 HT V8 Coupe 1985
Cadillac Eldorado 4,1 HT V8 Coupe

1985 rok výroby
101 koní výkon
4 087 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0l 2010
Ford Mustang GT 5.0l

2010 rok výroby
426 koní výkon
4 949 ccm objem