načítám data...

Ich bin ein Hotrodder!

Nechci se pouštět do debat o tom, jestli J.F.K. ve svém slavném berlínském projevu ve skutečnosti řekl, že je Berlíňan, a nebo jestli z něj gramatická chyba udělala koblihu. Pojďme se raději...

Nechci se pouštět do debat o tom, jestli J.F.K. ve svém slavném berlínském projevu ve skutečnosti řekl, že je Berlíňan, a nebo jestli z něj gramatická chyba udělala koblihu. Pojďme se raději podívat na první auto z redakční Garáže a jeho americko-německou osobnost s duchem hot roddera.Podle striktní definice je hot rod americké auto ze dvacátých nebo třicátých let, podomácku a s minimálními náklady upravené tak, aby jezdilo co nejrychleji, bez ohledu na pohodlí posádky. V širším slova smyslu tak ale můžeme nazvat cokoliv, co se drží základní filosofie jednoduchosti a zbavení se všeho nepotřebného ve prospěch rychlosti. a klidně to může být i německé, zvláště pokud jde o něco s tak smíšeným původem jako Opel Admiral A.Fotografie0309Opely řady KAD (Kapitän, Admiral, Diplomat) byly vrcholem tehdejší nabídky automobilky Opel a tedy i evropské produkce koncernu General Motors, kterému Opel patří už od dvacátých let. Narozdíl o pozdějších Chrylerů 180 nebo Fordů Taunus a Cortina nabízely kromě "amerických" tvarů také téměř americkou velikost a ve vyšších verzích hlavně americkou techniku. Základními motory u Kapitänu a Admiralu byly sice řadové šestiválce 2.8 litru, ale za příplatek (u nejdražšího Diplomatu standardně) jste si mohli objednat osmiválec 4.6 litru, za oceánem známý jako Chevy Small Block 283ci. U Admiralu a Diplomatu se potom za další příplatek nabízela ještě jeho silnější verze o objemu 327ci (5.4 litru), původem z Chevroletu Corvette.P1000088To, že Opel v šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl "skoroameriky" s osmiválcovými motory, jsem věděl už dlouho. Nikdy by mě ale nenapadlo vážně uvažovat o tom, že bych si takovou věc měl pořídit. Tedy do chvíle, kdy jsem na mobile.de narazil na inzerát, nabízející Opel Diplomat '66 (nebo Admiral, auto trpí drobnou krizí identity) s osmiválcovým motorem a po kompletní repasi veškeré mechaniky i karoserie. Cena vypadala lákavě, ale vzhledem k mému přebytku starých aut a nedostatku hotovosti mě zaujala spíše věta majitele o tom, že by přistoupil i na výměnu za zajímavé americké auto.P1000096Už dlouho jsem se snažil zbavit Fordu Galaxie 500 fastback z roku 1968, ale zájemců, kteří by ocenili původnost, atraktivní karosářskou variantu a big block pod kapotou a nedali místo toho přednost nudnému sedanu s nablýskaným lakem, se pořád nějak nedostávalo. István, majitel hotrodového Opelu, ale hledal přesně tohle – zajímavý projekt na nenáročnou renovaci. Já zase potřeboval něco zajímavého, ale zároveň použitelného jako dopravní prostředek, ne statickou skulpturu a černou díru na peníze.31 A protože 44 let starý, matně černý sedan s řvoucím osmiválcem naprosto vyhovuje mojí definici praktického automobilu, přišel po několika týdnech vyměňování e-mailů a fotek čas na výlet do dalekých Uher. Spěch a únava z cesty nám bohužel nedovolily lepší prohlídku speed shopu, ve kterém István pracuje, ani hot rodů, customů a muscle carů stojících okolo. Složili jsme Galaxii, zkusil jsem testovací a instruktážní jízdu s Opelem, naložili jsme čtvrt tuny náhradních dílů, automobil a vyrazili jsme k domovu. Cestou zpět to sice několikrát vypadalo, že budeme muset Admiral použít jako záchranný člun, až nám dojde nafta, ale nakonec předvedla 1.9TDi pod kapotou tažné Alhambry svou asketičnost a úspěšně nás dostala domů.P1000110 Od včerejška je tedy mým primárním dopravním prostředkem Opel z roku 1966  s téměř pětilitrovým osmiválcem, řvoucími výfuky a převodovkou, která přeřazuje s podobnou jemností jako SMG ve sportovním režimu. Jsem blázen? Nejspíš. Za srovnatelnou cenu bych mohl mít spoustu pohodlnějších aut, našla by se i rychlejší auta a možná i taková, která by splňovala obě podmínky zároveň. Nemluvě o bezpečnosti nebo o tom, že v šedesátých letech byla ergonomie jen heslem ve slovníku. Ale jen málo jiných aut dokáže udělat i z cesty do supermarketu takový zážitek. A k čemu je člověku schopnost auta projet zatáčku kosmickou rychlostí, když se může pohybovat poloviční rychlostí a stejně se u toho smát jako idiot?IVBLIT~1Samozřejmě jsem mohl zůstat u amerických aut, ale to by znamenalo zaplatit mnohem větší sumu za cokoliv ze šedesátých let, a nebo se smířit s modernějším a méně "syrovým" autem. Navíc mě stěhování do centra města přinutilo řešit i tak banální otázky jako je parkování a obávám se, že cokoliv o délce přes pět metrů by znamenalo každodenní velmi dlouhé procházky k zaparkovanému autu. A navíc – osmiválcových, hlučných a rychlých amerik jsou, relativně vzato, spousty. Ale osmiválcový Opel? Zkuste to někomu říct a uvidíte, jak se bude tvářit.ulice Po necelých dvou dnech je asi na nějaký obsáhlý popis dojmů z jízdy příliš brzy, ale určitě se jich dočkáte zanedlouho. A určitě přidám i nějaké zkušenosti z života šílence, provozujícího tohle monstrum jako dopravní prostředek, případně z postupujícího procesu jeho "civilizace" – přeci jen, bez topení a ukazatele paliva asi dlouho jezdit nevydržím…

Podpořte Autíčkáře, pořiďte si VIP členství.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

De
Dejv
30. listopadu 2011, 17:07
0

peklostroj

reagovat
Pe
Pepek Námořník
20. září 2012, 09:51
0

Moc pěkný!

reagovat
Tomáš Trýska
01. května 2015, 18:05
0

Kde vlastně skončil?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Jeep Grand Cherokee SRT8 435k 6.1 HEMI 2006
Jeep Grand Cherokee SRT8 435k 6.1 HEMI

2006 rok výroby
435 koní výkon
6 059 ccm objem

Chevrolet Tahoe LTZ 2015
Chevrolet Tahoe LTZ

2015 rok výroby
250 koní výkon
5 300 ccm objem

Dodge Ram 5.7 V8  4x4 SPORT-HEMI 2017
Dodge Ram 5.7 V8 4x4 SPORT-HEMI

2017 rok výroby
401 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Express  2007
Chevrolet Express

2007 rok výroby
300 koní výkon
5 ccm objem

Ford Probe GT 1988
Ford Probe GT

1988 rok výroby
150 koní výkon
2 200 ccm objem