načítám data...

Elektrická dodávka aspiruje na titul nejzbytečnější věci na silnici. Opel Zafira-E nedává smysl

Je to drahé, moc to nejede, nikam to nedojede. Za celý týden jsme nezjistili, k čemu je tahle elektrická dodávka dobrá.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Mám rád dodávky a to hned z několika důvodů. Užívám si jejich řízení, kdy se sedíc vysoko nad vozovkou pohupuji v rytmu děr, které zchvacuje měkký podvozek s dlouhým rozvorem, opájím se lukulskými hody prostornosti a možností převážet naprosto zbytečné věci z místa na místo bez jakékoli nutnosti tetrisování, cítím se důležitě při otevírání šoupacích bočních dvěří, obzvláště když jsou na elektrický pohon. U redakčního autobusového entuziasty to asi není nic k divení. 

Ačkoli jsem v minulosti už tuhle univerzální dodávku pěti značek (Toyota, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel) několikrát sedlal, tahle Zafira měla dvě prvenství. Konečně se mi do ruky dostala nejvybavenější verze se sedmi sedadly, stolečky, střešními okny a všemi těmi krásnými vychytávkami, které z dobytčáku na sušenky drobící děti dělají vůz, s nímž se pojí důležitě znějící přívlastky jako businessový, nebo konferenční. No a taky jde také o mojí premiéru s verzí na elektřinu.

Foto: autickar.cz

To ovšem nutně neznamená, že bych se s tímhle bateriovým drivetrainem už v minulosti nesetkal. Ono se mu v případě, že se chcete projet libovolným Stellantisím elektromobilem vlastně nejde vyhnout. Ano, je to ta jediná pohonná jednotka, kterou najdete ve všem, od eCorsy až po prodlouženou dodávku pro devět a náklad. Ještě že nevyrábějí i elektrický tahač, tam už by to mohlo být trochu na škodu.

U Zafiry je to ale docela v pohodě. Kombinace 100 kW a okamžitého nástupu výkonu hýbe i kvádrem na kolech příjemně, alespoň v městských rychlostech. Na dálnici mu rychle dochází dech, ale z nuly na sto zrychlí vůz za dvanáct vteřin, což je na dodávku docela slušné. Dynamika je tedy fajn, ale to je u aut na baterky jen polovina skládačky. A u té druhé to bohužel celé začíná trochu skřípat. 

Foto: autickar.cz

75 kWh patří v dnešní době k takovému slušnému průměru co se kapacity týče, není ale těžké uhodnout, že velká čelní plocha a vyšší hmotnost dodávky si na dojezdu vybere svou daň. Oficiální materiály slibují 330 km na jedno nabití, což je hodnota, které lze dosáhnout, ale pouze s vypnutým topením a klimou, ve voze obsazeném jen řidičem (netučným), na ECO režim a ideálně v rychlostech tak do osmdesátky. Plynový pedál je pak nutné ovládat s delikátně jemným přístupem a raději ani moc nebrzdit, ale jen plachtit a rekuperovat. S jízdou úspornou, avšak takovou, aby neštvala ostatní účastníky silničního provozu se dostanete na nějakých 270 km (bez dálnic, tam je to horší) a pokud si zatopíte a se Zafirou budete jezdit bezohledně jako se služením dieselem, ujedete na jedno nabití s prázdným autem něco kolem 200 km, na dálnici i méně. To už není úplně super. 

Trochu to vylepšuje skutečnost, že Zafira podporuje rychlonabíjení 100 kW nabíječkou, v praxi počítejte spíše se stabilními 80 a v posledních dvaceti procentech pak stále se snižujícími kilowatty. Z dvaceti na osmdesát procent se ale dodávka nabije za méně, než hodinu, což je docela milé. S elektrickou Zafirou lze tedy absolvovat i delší cesty, jen je třeba počítat s pravidelnými zastávkami na dobití. 

Foto: autickar.cz

A tady přijde ke slovu onen avizovaný fancy interiér. Koženka, samostatná křesla, ta přední s výhřevem a masáží, zadní pro změnu doplněná vyklápěcím stolečkem v loketní opěrce a dalším v opěradlech. V prostřed sedící cestující mají tak k dispozici ne jeden, ani dva, ale hned čtyři stoly. Za spolujezdcem je navíc takticky umístěna i zásuvka na 230V. Moje dlouhé cesty v dlouhém Opelu tak vypadaly následovně: hodina a půl cesty, zastávka, přesun na zadní sedadlo, zapojení notebooku, vyřízení korespondence, epizoda seriálu a jelo se dál. Není to vyloženě utrpení, jen bych pořád tak nějak raději koukal na seriál doma, než v autě. Dokážu ale ocenit skutečnost, že se mi Opel přijemnými sedadly a nábytkem snaží onen domov co nejlépe suplovat.

Se Zafirou zkrátka víc než kdy jindy platí moudro, které hanácká kapela Stracené ráj už léta zpívá v opusu Pomalo

“Lepši než se ohnat je pomalo déchat. Ževot neni závod, tak neni kam spichat.
Lepši než se ohnat je pomalo žet. A kdebe se to chtělo zrychlet, na záda se položet.” 


Což lze mimochodem celkem dobře praktikovat na zadní trojlavici, jejíž čalounění je měkké a sedák dostatečně široký. Jen je pak potřeba si zatáhnout roletku střešního okna, jinak vám při ležení na zádech svítí slunko do očí. 

Foto: autickar.cz

Když nad tím tak přemýšlím, docela se mi po tom týdnu plném sitkomů a šlofíků za bílého dne docela stýská. Možná že jsou auta na elektřinu, dobíjení, omezený dojezd a všechny tyhle věci opravdu naše budoucnost. Třeba nás konečně donutí zpomalit, vystoupit z krysího závodu a užívát si života tak nějak pomaleji. Jen teda nevím, co by na to řekli zaměstnavatelé. A jejich názor vás bude rozhodně zajímat, protože dodávka na elektriku stojí bohužel o několik set tisíc víc, než stávala její naftová verze. Ta, kterou si z rozhodnutí Stellantisu už nemůžete koupit. Ještě že je tu pořád alespoň ta Toyota.

 

Verdikt

Na elektrickou dodávku to vlastně není vůbec špatné auto, ani zas tak drahé. Vlastně to dělá věci dost podobně, jako ostatní elektrické dodávky a stojí o pár set tisíc míň. Ve světě, kde by neexistovaly dodávky se spalovacím motorem by tohle byl kup století. Takhle se ale prostě nejde ubránit vzpomínkám na to samé auto, které za méně peněz nabídlo o dost lepší dynamiku, dojezd a v konečném důsledku, vzhledem k nenápadně, ale konstatně stoupajícím cenám za rychlodobíjení u stojanů i čím dál podobněji drahý provoz. Jistě existuje úzká skupina uživatelů, která elektrický vůz ocení a bude z něj mít radost, my ostatní to ale musíme brát buď sportovně a užívat si pomalého životního tempa a nebo (a to bohužel spíše) se slzou v oku zavzpomínat na doby, kdy jsme v konfigurátoru mohli vybírat, jakou výkonovou verzi povedeného BlueHDi v tomto sympatickém jezevčíku chceme. Zvlášť když nám to s každým pohledem na pravý bok vozu připomenou zalepená dvířka naftové nádrže zůstávájící tu jako memento dob minulých.

Foto: autickar.cz

 

Technické údaje

Motor: Elektromotor 
Výkon: 100 kW (136 koní)
Baterie: 75 kWh
Dojezd dle WTLP: 330 km
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s 
Maximální rychlost: 130 km/h
Cena již od (menší baterie, kratší, základní výbava): 1 369 990,- Kč 
Cena testovaného vozu: 1 859 490,- Kč 

 

Foto: autickar.cz


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
29. dubna 2022, 07:39
0

Nechápu k čemu tohle auto má být?
U minulého zaměstnavatele návštěvy po areálu vozil řidič v Caravelle, tak možná na tohle...

reagovat
HeavySmoker
29. dubna 2022, 10:09
2

Niektoré letištné parkoviská dokola jazdia 1km sem a tam (v Prahe napr. Go Parking), tam to vystačí na celý deň prevádzky. Hotelové taxíky už sú ale mimo, lebo sa tam jazdí dokola 15 km po nejakom mestskom okruhu. Vyzerá to že predajca Opel nebude pozerať na predajné čísla, ale iba číslo, tipujem 4 kusy do roka.

beastar
30. dubna 2022, 10:35
-3

Pravda, že v Bratislavě to není potřeba. Tam se k tomu dřevěnému terminálu dojde v klidu pěšky. Přímo z centra.

Sa
Sato
30. dubna 2022, 13:26
0

To si mylis z letiskom Poprad :D (Stara hala)

HeavySmoker
30. dubna 2022, 15:03
2

To mi nevychádza, naposledy keď som šiel na Bratislavské letisko zastavovali ma Rakúsky pohraničníci.

beastar
02. května 2022, 23:27
0

To bylo v roce 1989?

Ev
Evlo
04. května 2022, 21:27
0

Tak ten problém s nedostupností benzínových motorů u tohodle auta i toho o jedno menšího mají všichni, nejen opel, nedá se to ani objednat, teda lepší prodejci umí ojeb s N1, ale za mě vzhledem k dodací době, je to furt drahý..

af
afro-r1
29. dubna 2022, 08:15
0

Pozor na ty prechodniky. Seda, sedic, sedice.
; o )

reagovat
beastar
29. dubna 2022, 09:07
7

Mě se líbí jak se tam žongluje se statisíci. Zas taková ta inflace není aby bezmála 1,9 m bylo vlastně super. Přestože je to jakože ta top verze výbavy je to tristní. Navíc dnešní doba pomalu zabíjí i tu dřívější výhodu. A to sice provozní náklady. Tohle je drahé, drahý provoz a ještě to má dojezd tragicky nízký. Kdo asi takové auto koupí aby v něm jezdil sám?? Kolem baráku ideálně bez klimatizace.

Představa že v tom jedu v plném obsazení. Cestující vzadu si píchnout ntb do zásuvky. Je v létě vedro tak si pustíme klima a jedeme po dálnici. V pravém raději 80 aby se dalo dojet do Brna z Prahy ale spíš ne. To je hell.

reagovat
Jakub Pospíšil
29. dubna 2022, 09:43
-2

Kilo je pořád dost. Pořád je to psychologická hranice, kterou si většina lidí určí - jako že chtějí auto za 600, 800, 1.3 mega. Tady už je cenovka dvou milionů otázka času, věřím, že se to na ní za nějaký měsíc vyšplhá. A to je dost. Ale zas porovnej to s takhle vybavenou Vclass na elektriku, nebo elektrickým multivanem a vyjde ti, že je to vlastně láce. Elektrika je jiný svět. Před dvěma roky jsem měl tohle jako Citroën, kratší a bez střešních oken, ale jinak taky skoro se vším. Stalo to milion a nějaké fakt drobné.

Sa
Sato
29. dubna 2022, 09:58
0

Dobrá poznámka s tou infláciou, tiež som tak podprahovo nejako prijal za fakt, že všetko má stáť dvojnásobok ako pred coronou, ale reálne to tak nie je, resp. byť nemusí. Obedové menu sa stále dá okolo 130, handry/boty/elektronika atď stoja snád rovnako a auto strednej triedy sa dá rozumne kúpiť v rozmezí 800-1M. No a ani ten benzín za 40 nie je vlastne taká tragédia.

HeavySmoker
29. dubna 2022, 10:18
0

Treba vyčkať času, nákupné ceny v priemysle od začiatku roka v EÚ bežne vzrástly o viac než 30%, za pár mesiacov sa to preleje do koncových cien. Len neviem či to znamená že ten Opel bude za rok vlastne dobrý deal alebo že bude za 3 mega. Tipujem to druhé.

Ha
Habakukk
29. dubna 2022, 10:26
0

Inflace se skládá ze spotřebního koše kde se bohužel nepromítají něco jako ceny oceli a dalších surovin kde během roku stouply ceny o 100% v nákupu. Tedy říct, že taková inflace zase není je pravda, ale vzrostly ceny vstupů. Jo jinak 1,9 mega za totálně nepraktický produkt je šílené. Třeba v hybridu bych si to dokázal představit.

Avex
29. dubna 2022, 09:56
0

Dva míče za dodávku s výbavou roku 2013 a dojezdem na letiště a zpátky:dd

reagovat
sheogh
29. dubna 2022, 12:11
0

Za skoro 2 mega? To chci

reagovat
Le
Leo
29. dubna 2022, 16:48
5

Jestli to má ve výbavě zásuvku, tak se to přes noc může nabít samo. Stačí prodlužovačka a pootevřený okýnko. Se divim, že na to kluci u opela nepřišli sami.

reagovat
bitner
29. dubna 2022, 18:44
0

Palec nahoro za Stracene raj!

reagovat
Ny
Nyte
29. dubna 2022, 20:31
1

Jel jsem tím a je to hrozný nesmysl. 100 kW i v nenaloženém autě nic moc, cena brutální, hmotnost taky. Mimo pár specifických případů nevidím jediný smysluplný důvod v tom nemít 2.0 HDi.

reagovat
S.
S.h.I.t.
01. května 2022, 11:48
1

Hm, 270km dojezd. Jako letištní shuttle dejme tomu. Ale chce hotel vozit klientelu opelem za 2M? Nebude MB V lepší?

reagovat
peca
02. května 2022, 16:22
0

Fakt by mne zajimalo, co si u Stellantisu mysli. Jestli jsou presvedceni, jaky to bude prodejni trhak a bude se bouchat sano, nebo jsou smireni s tim, ze jich prodaji par za rok a pak bude mrzeni.

reagovat
beastar
02. května 2022, 23:26
0

Vzhledem k tomu že vývoj téhle krabice je dávno zaplacený. Zbytek zaplatí užitkové varianty. Je jim to totálně u prdele. Jde jen o to mít to. A mimo jiné generovat takové testy jako tento. Více méně je to i v rámci skupiny spíše podružné auto i výrobce.

Frankie
04. května 2022, 18:32
-1

Nádherný důkaz o nesmyslnosti pseudo ekologického tlaku na elektromobily. Auto k ničemu za majland. Drahé na koupi a za určitý čas ti odejde jeho hlavní orgán, dráhy a ekologicky náročný.
Pokud se tu chceme bavit o ekologii, tak hlavními směry by měly být snižování spotřeby, recyklace materiálu, dlouhodobá a udržitelná provozuschopnost. A pak i záchyt emisí, pokud z auta jdou.

reagovat


Poslední komentáře