načítám data...

O řidičích, cyklistech a skládacím metru

Na svatého Jiří nevylézají jen hadi a štíři, ale i další živočišný druh, který se rád vyhřívá na rozpáleném asfaltu…

zobrazit celou galeriiEditorial: O řidičích, cyklistech a skládacím metru

Vyznačuje se obvykle pestrým válečným zbarvením, pachem zpoceného spandexu a shlukováním do skupin. V případě hezkého počasí vylézá klidně i o měsíc dřív a někteří obzvlášť houževnatí jedinci nezimují vůbec. Jejich vrcholná sezóna každopádně právě začíná a je na nás, jestli se silnice promění v bitevní pole, nebo funkční ekosystém. 

Nehodlám sepisovat hejt na pumpičkáře, jak by se možná z úvodu zdálo. Pořád si sice myslím, že útočné trikoty by se měly zakázat stejně jako fusekle v sandálech nebo do půl těla svlečení strejci v prostředcích hromadné dopravy, ale jinak cyklistům přiznávám právo na život a zcela ho respektuju. Mám spíš naivní naději oba tábory trochu sblížit. Vždyť v samotné podstatě mají jejich činnosti stejnou touhu a cíl – svobodu pohybu a občas trochu potěšení z rychlosti. Někde v té džungli vztyčených prostředníčků, dávek z ostřikovače a poměřovaných pindíků musí existovat smír. Zkusme ho najít! Ehm… předem se omlouvám, jestli mi to občas trochu ujede a místo osvěty sklouznu k mentorování. 

Může být prvním krokem ke smíru úprava zákona, která motoristům ukládá objíždět cyklistu s odstupem minimálně metr a půl? První internetové reakce připomínají spíš petardu hozenou do kurníku. Pohoda na silnicích definitivně končí! Cyklisté vyzbrojení skládacími metry se stanou neomezenými vládci provozu. Svobodě za volantem je (už zase) konec. 

To je samozřejmě kravina jako Brno. Optimistický scénář podle mého vypadá tak, že si pár řidičů konečně všimne, že se na silnici občas objevují i jiná vozidla než auta, ať už jsou to motorky, kola, nebo povozy tažené koňmi. Tito řidiči možná pak začnou cyklistům věnovat víc pozornosti než znechucený pohled vyhrazený pro exkrement na botě. Mediální propírání prostě vyvolá diskusi, a až si v ní všichni řeknou své a uleví si od frustrací, vzejde z ní určitě i něco dobrého. Sice si umím představit tisíc a jednu komplikaci plynoucí z výkladu daného zákona, ale krok ke smíru se nám tu jednoznačně nabízí. Bude to stačit? 

Správně tušíte, že ani náhodou. Bez mozkového myšlení a trochy ohleduplnosti to ani tentokrát nepůjde. Jenže jak mít ohledy k něčemu, co je nám cizí a nepochopitelné? Ideální samozřejmě je, když to pochopíme, a to nejlépe tak, že nám to přestane být cizí. Já jsem na to šla vědecky a podrobila se drsnému experimentu v sedle už loni v létě. (První dojmy jsem shrnula do blogu, který se tu někde válí. A protože teď už se před svým synem nemůžu tvářit, že na té věci neumím, bude experiment pravděpodobně pokračovat i letos.) Kromě dobrodružných zážitků a otlačené zadnice mi zkušenost přinesla právě ten smír, o němž jsem mluvila před chvilkou. Můj vnitřní řidič a vnitřní cyklista si všechno přátelsky vyříkali.  

Poslyš, cyklisto, fakt se mě na silnici nemusíš bát. Vypadám snad, že chci strávit zbytek dne na policejní stanici a dalších několik let v base? Nechci tě mít na svědomí, nestojím o problémy, o těžkosti se spaním, nenávist tvojí rodiny a podělanou karmu. Nechci mít ani po zbytek života strach sednout za volant… Prostě fakt nelačním po tvojí krvi. Ne že bych někdy neměla tisíc chutí tě nabrat radlicí a hodit do pangejtu, to teda mám. Hlavně když jedete tři vedle sebe a máte totálně v řiti, co se děje okolo. Nebo když se na úzké silničce v kopci suneš dopředu tempem půdní eroze a tvrdošíjně odmítáš jet při kraji, protože jsi přece kurňa vozidlo! Ale neudělám to – z důvodů uvedených výše. Nebudu ti dokonce ani dělat naschvály a sprchovat tě ostřikovačem, protože to je pod moji úroveň. Od tebe na druhou stranu očekávám, že mého respektu nebudeš zneužívat. Nespoléhej na to, že na to stihnu dupnout nebo že to radši otočím do protisměru. Když si musím vybrat, jestli zabiju tebe, nebo svojí rodinu, máš smůlu. Uvědom si taky, že i ty mě můžeš ohrozit, ne snad svým tělem a bicyklem, ale tím, že mě vženeš do bouračky s jiným autem, stromem nebo čímkoliv jiným. Prostě se chovej slušně, mysli hlavou a aspoň trochu dodržuj předpisy. Jo, a nenavlíkej se do toho klaunskýho kroje, vždyť nejedeš Tour de France, Kristova noho… 

Hele, řidiči, mně je jasné, že jsem tak trochu osina v zadku, protože na tvoje poměry jedu pomalu. Fakt tady nejsem s cílem našňupnout co nejvíc řidičů. Dělám, co můžu. Hezká polní cesta je mi tisíckrát milejší než silnice, jenže infrastruktura je tu holt taková, jaká je. I ty nejhezčí polní cesty rády končívají někde uprostřed ničeho, takže když se chci někam dostat, na tu silnici prostě musím. Skládací metr si s sebou vozit nebudu, ale při předjíždění mysli na to, že větší odstup je vždycky fajn. Ono nejde jen o to, že mě srazíš. Nejspíš nesrazíš. Ale je to sakra nepříjemné. Můžu i zazmatkovat a poslat to do pangejtu, kde se pak zrakvím o šutr nebo o nějaký poklad, který sem spoluobčané vynesli. Až tu úpravu schválí senát, půjde vina za tebou. To nechceš. Já se na oplátku budu snažit neclonit, když to bude aspoň trochu možné, a nekymácet se v sedle jak po dvanácti pivech. Mimochodem, do mých hadrů je ti prd! Starej se o svůj tesil. 

Přes všechny snahy si i nadále občas vjedou do vlasů. S tím se nedá nic dělat. Silnici zkrátka používají každý jinak. Teď aspoň vědí, že ten druhý není alien z jiné galaxie, že cyklista není nepřítel motorismu a řidič nevyhlásil džihád jízdním kolům. Při příštím setkání se jejich role můžou klidně obrátit.  A to je vlastně to jediné, co můžeme s celou situací dělat. Představit si sami sebe na místě toho druhého.

A nebejt zmrdi, radí mi tu ještě František… :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
21. dubna 2021, 12:59
7

Ta poslední věta to vystihuje. A nejenom auto vs kolo, ale naprosto obecně.

reagovat
FidoBlack
21. dubna 2021, 13:26
5

Zas není cyklista jako cyklista
Já osobně neměl nikdy problém s tím cyklistovi ten metr a půl místa nechat když je objíždím (pro mě dobrý cyklista)
Pak jsou problém doslova namyšlení cykloz*rdi co si myslí že jejich 300 let stará Viktoriánská zábavička je jediná na silnici a jedou třeba ve 3 vedle sebe a ještě jsou naštvaní a začnou nedejbože urážet za to že si je předjel. Těm bych ty kola ani nedával když neví jak se na silnici chovat. Bohužel vetšina z těch horších jsou i řidiči aut a o to hůř když nevědí že ani auta nesmí jezdit v jednom směru vedle sebe

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
21. dubna 2021, 16:23
1

Fun fact: spalovací motor je starší než kolo s pedály

ro
rock
21. dubna 2021, 13:33
5

Tak nějak je v lidské nátuře, že člověk svoje prasárny vůči ostatním nevnímá nebo bagatelizuje, lidi, co ho životem neškodně minou ani nevnímá a do paměti se mu vryjí jenom ti, co ho v jeho klidu vyrušili. To se pak stane, že pro cyklistu "řidiči jsou hovada", ačkoliv ho 999 řidičů s respektem minulo ve vzdálenosti dostatečné, spousta z nich přibrzdila a počkala a jenom ten tisící to tam poslal, protože to blbě odhadl. To se pak stane, že pro autíčkáře "cyklisti jsou silniční vši", přestože 900 jich vůbec nepotkal, páč dobrovolně vypadli ze silnice někam mimo, dalších 98 ani moc nevnímal, protože kopírovali pangejt a holt ten 999. a tisící jeli vedle sebe a vykecávali a zrovna v té krásné táhlé pasáži, kudy se to dá tak příjemně protáhnout svižným tempem.

A vlastně to jediné, co můžeme s celou situací dělat, je nebejt zmrdi.

reagovat
Ev
Evlo
21. dubna 2021, 18:54
-5

nesud ostatni podle sebe

eLzyx
21. dubna 2021, 14:17
0

nenašel někdo tu novou právní úpravu? Všude koluje jen těch 1,5m, tu a tam se objeví info, že to má být spojené s povolením přejet v takové situaci plnou čáru. Což by bylo zlepšení stavu, protože rozumný člověk ten bezpečný odstup dodržoval i před touhle úpravou a když se mu situace zkomplikovala plnou čárou, tak se potupně táhnul za pumpičkářem (jsem jím také), dokud nemohl předjet.

reagovat
Opelfahrt
21. dubna 2021, 14:59
11

Čára není zeď. Naprosto není důvod se na plné čáře táhnout za cyklistou.

Wa
Wakantanka
21. dubna 2021, 21:21
-1

IMHO, cyklista sa považuje za prekážku v plynulosti cestnej premávky, teda ľavý blinker a s dostatočným odstupom okolo neho. V tomto prípade nejde o predbiehanie, ale o obchádzanie a teda ani dvojitá plná čiara nie je problém.

ro
rock
21. dubna 2021, 22:01
5

Ó nikoliv. Teda alespoň podle chlápka, co nás tuhle školil. A ten na to má kulatej štempl a tak vůbec, působil důvěryhodně.

Pokud to stojí, jde objíždění. Pokud to jede, jde o předjíždění. Bez ohledu na to, že to jede pomalu. To proto, aby to nesvádělo k výmluvám typu "jede pomaleji než já, tak je překážka plynulosti provozu a tudíž můžu před něj i přes dvojitou plnou".

Wa
Wakantanka
21. dubna 2021, 22:50
-1

I mňa školili a raz za 5 rokov školia, ale minimálne slovenský zákon o cestnej premávke uvádza, že prekážkou v cestnej premávke sa rozumie to čo na ceste stojí, alebo sa pohybuje výrazne pomalšie ako cestná premávka, napr. chodec, cyklista a podobne. Teoreticky sa za prekážku dá považovať aj traktor idúci 25km za hodinu na ceste kde je povolená 90. Ale to už je potom na zvážení každého pomáhača a chrániča. :)

eLzyx
21. dubna 2021, 23:32
1

je to přesně jak píše rock. Pokud předjíždíte jedoucího cyklistu na plné čáře, dopouštíte se dopravního přestupku. Alespoň dle současné právní úpravy.
Ano, plná čára není zeď, taky na to u cyklistů obvykle prdím. Ale někdy ne, protože třeba za mnou jedou pomahači (od peněz). Tak se ptám, jestli nová úprava současnou "praxi" legalizuje, nebo ne.

Viola Procházková
22. dubna 2021, 06:58
0

kopíruju: "Součástí novely je i legalizace přejíždění podélné čáry souvislé (tzv. plné čáry) při předjíždění cyklisty. Podle současné úpravy totiž podélnou čáru souvislou je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pouze pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci."

Sedrik
22. dubna 2021, 11:11
0

Já to ještě doplním - platí, že nesmíš přejet plnou čáru. Předjet můžeš, pokud nepřejedeš čáru (což povinnost dodržovat 1,5m od cyklisty na běžně široké silnici vylučuje, ale bavím se obecně).

Tj., pokud je plná, ale není značka "zákaz předjíždění", tak můžeš předjet, pokud nepřejedeš čáru. Tj., motorkář na plné může předjíždět auta, pokud nepřejede čáru (na státní silnici celkem proveditelné).

Pokud je značka zákaz předjíždění, tak nesmíš předjíždět vůbec, takže tam je to jasné - ani cyklistu.

Opelfahrt
22. dubna 2021, 11:28
0

Ale pozor, značka zákaz předjíždění se vztahuje jenom na předjíždění motorových vozidel. To by jinak byly silnice plné kolon táhnoucích se za cyklisty v čele s důchodcem ve fábce nebo i10, který důsledně dodržuje jakýkoli předpis.
„Zákaz předjíždění“ (č. B 21a), která zakazuje řidiči předjíždět motorové vozidlo vlevo;
motocykl bez postranního vozíku lze předjíždět“.
Tak dokonce i kozí dech lze předjet, jak vidím.
https://www.policie.cz/clanek/zakaz-predjizdeni-c-b-21a.aspx

Sedrik
22. dubna 2021, 17:10
0

No vida - to jsem nevěděl (resp., jak jsi to ocitoval, tak jsem si vzpoměl, že tam ta výjimka na motocykl je :))

eLzyx
22. dubna 2021, 17:21
1

ale častější je plná čára bez svislé dopravní značky. Tam je to předjetí cyklisty "legálně" problematické.

sc
screepy
21. dubna 2021, 14:36
8

Poslední větu tesat do kamene. Já osobně jsem silniční cyklista co je oblečený v propocených upnutých hadrech i řidič, takže ideální stav, jsem ten, co je na obou stranách barikády. Na autě mám samolepku 1,5m, které nedávno dělal kampaň sám Roman Kreuziger a nestydím se za to. Chápu hejt na trojici vedle sebe (ale ta je upřímně k vidění málokdy), mnohem častěji je ve skupinových vyjížďkách vidět dvojice uskupené v kompaktím bloku. Je třeba pochopit, že když nás jede třeba 5, je i pro řidiče (na adekvátně široké silnici) mnohem jednodušší předjet kompaktní blok složený ze 4 + 1 cyklisty za nimi než 5 borců v řadě za sebou, takhle to vnímám i jako řidič. Zákon o 1,5m neřeší bohužel komplex našich spoluobčanů, kteří budou mít navždycky zafixováno, ať si cyklista jezdí někde v lese, protože na silnici vládnu já a moje auto. Nesčetněkrát jsem od takových frustrátů dostal za nic v lepším případě vytroubení, v horším případě pár nadávek a pachuť kapaliny do ostřikovačů v ústech. Takový nevychováme, i kdybychom se na hlavu stavěli. Přitom ono kolikrát (a já to též dělám) stačí, když vidíte že jede v řadě pár cyklistů , lehce zatroubit, tím dát najevo svou přítomnost a pokud nejsou dutý jak štoudev, tak se scuknou a udělají prostor, a funguje to a já za to ani neukazuju prostředníček, co si to na mě ten "šulin" v autě dovoluje troubit, protože je rozdíl krátké zatroubení ve smyslu, bacha, jedu a dlouhý troubení na lesy když předjíždím cyklistu s nezbytnou gestikulací (to je projev frustráta). Já vím, že i v řadách cyklistů je spousta těch, co si myslí, že jedou zrovna Tour de France a tahle silnice je teď jejich a nikoho jiného (ano to je chyba a i tito by se měli úplně stejně zamyslet sami nad sebou, protože jak píše paní Viola, ohrožují nejen sebe, ale v podstatě řidiče auta).
A řeknu Vám jednu true story, která zahřála asi už navždycky mé cyklistické srdce a utvrdila mě v tom, že i mezi řidiči jsou aktivní cyklisté, co rozumí vašim potřebám. Onoho dne jsem jel tady u nás v Jeseníkách ze Skřítku směr Šumperk, krásný dlouhý sjezd po skvělé kvalitní , široké silnici., večer, léto, minimální provoz, dolů to trochu zkušenější silniční cyklista dá v pohodě průměrem přes 50kmh (nesmí do zatáček moc brzdit). A předjela mne Alfa 159, bylo vidět, že v kufru měl řidič nějaká MTB kola. Evidentně viděl, že do toho z toho kopce pěkně dupu a tak si řekl, že mi udělá regulerně větrný tunel a můžu jet za ním, díky němu jsem se na rovinách rozjel až k 70kmh, což se už za nomálních okolností nedá, protože odpor vzduchu už je pak moc velký a normální smrtelník už na to nemá nohy :) Jeli jsme takhle společně cca 10km, zastavil nás až blikající železniční přejezd, už jak jsme k němu dojížděli, borec otevřel okénko a ukázal mi zdvižený palec nahoru. Dojel jsem k němu a s úsměvem a obrovským údivem poděkoval za něco, co mi přišlo v našich končinách nereálné. On se usmál a říkal, supr jízda, co..nemáš zač. Podali jsme si ruku a jakmile projel vlak, už jsme si jeli každý po svých. Takže já stále věřím, že se to bude postupně zlepšovat, je to běh na dlouhou trať, ale jak se píše v závěru, nesmíme být těmi zmrdy. Cyklistice zdar :)

reagovat
Trinom
21. dubna 2021, 21:13
6

S tou spodní částí souhlasím, s tou horní jen částečně. Štrůdl cyklistů jedoucích (téměř) po krajnici za sebou jde předjet s dostatečným odstupem tak, že řidič jede na nebo těsně za středovou čárou. Tehdy se na silnici vejde bez problému i auto v protisměru a všichni jsou spokojení. A beru to jak z pohledu řidiče, tak cyklisty. Taky občas na tom kole někam vyrazím a snažím se ostatní zbytečně neštvat, protože to sám nemám rád.
V okamžiku, kdy musím za hloučkem zabírajícím celou šířku pruhu (ideálně někde za horizontem) prudce brzdit, tak mám před očima rudo. Lehké ťuknutí do houkačky zatím ve 100% případů vyvolalo jen a pouze zdvižený prostředníček.
Další specialita je zmrd záměrně jedoucí zhruba v půlce pruhu, aby ho nešlo snadno předjet. Neříkám někde, kde je silnici těžké rozlišit od minového pole, ale na novém asfaltu? No kde to jsme...
Poslední kapitolou jsou městští zmrdi, kteří neznají červenou, chodník, nic. Prostě jim padne červená, tak se propletou mezi auty, šup přes přechod na chodník, najednou vletí bez rozhlédnutí z chodníku někomu před auto ve volném směru a ještě se vztekají, že na ně dotyčný zatroubí. Tihle by potřebovali fakt sundat z toho bicyklu a vyliskat. Třeba by se vzpamatovali. Co je smutné, tak že jich je čím dál, tím víc.

Frankie
22. dubna 2021, 10:56
1

Je na zvazenou co je lepší, zda dlouhý úzký strudl nebo kratší širší. Asi nejlíp dle situace. Jezdíme každoročně že Svitav do Brna na kole, stezkama. Ale před Letovicemi musíme na silnici 1 třídy. Tam dáme pokyn jet max. 3 za sebou a mezi skupinka i rozestupy, ať nás může auto objet rychle a pak se zařadit.
Co se týče jízdy dal od krajnice. Taky občas tatko jedu. Řidič se může divit, ale cyklista lépe vidí případný bordel, kanály, střepy apod. A ty jsou pro něj fatalnejsi, než pro auta. Ale neřeknu, občas je to i mou chybou, že jsem dal od krajnice.

Trinom
22. dubna 2021, 11:01
0

Menší skupinky s jezdci za sebou jsou asi nej.
A bordel na silnici dokážu pochopit taky. Já jsem narážel především na jedince, kteří jezdí uprostřed záměrně bez hlubšího důvodu.

PepaSFI
22. dubna 2021, 15:00
0

já dokonce v jedný debatě narazil na případy co si obhajovali bránění v předjíždění, že jedou po prostředku aby si zjednali respekt. Co s tím chceš dělat? Zmlátit to nesmíš, srazit do škarpy taky ne, tak jen doufat že si ten debil někde vlastní blbostí rozmlátí lebku bez ůčasti někoho dalšího koho by dostal do neštěstí.

yellec
23. dubna 2021, 08:56
-2

Já v těchto situacích vždycky začnu hrozně blbě vidět a nutně potřebuju ostříknout okno. Dělějme to všichni. Buď dostanou rozum a přestanou to dělat, nebo si pravděpodobně najdou jinej koníček, kde budou sr*t někoho jiného.

František Čáslavský
23. dubna 2021, 09:30
2

No, jak zněla poslední věta článku? No nic...

Sa
Sato
21. dubna 2021, 14:46
0

Na tej silnici sme spoločne, patrí nám všetkým, treba sa podla toho správať. Jediné z čoho mám fakt strach je, že stretnem v neprehľadnom úzkom úseku cyklistu, ktorý bude uprostred pruhu a oproti pojde auto... To je na basu, ako za zrazenie človeka :)

reagovat
S.
S.h.I.t.
21. dubna 2021, 15:06
8

Rozlisuju cyklisty a cyklozmrdy.
Cyklista se v provozu umi chovat a je s nim jednano ohleduplne.
Cyklozmrd ala "vletim z vedlejsky bez dani prednosti, bo sem uzkej a vejdu se" = klidne ho ometu na minimalni rozestup. Jeho chyba.
Nedavno jsem potkal peleton zmrdu. Vylitli roztazeny pres celou silnici, "protoze vole jedou trenink v peletonu jako". Sorry, nemam pochopeni.

reagovat
de
denis5305
21. dubna 2021, 19:33
-13

Nemas pravo shite nikoho vychovat. Jednoho dne narazis na vetsi ku*du nez jsi sam a skoncis. Pocit sily ti dava jen to ze drzis volant, mimo vuz jsi rozklepany sulc se stazenym sveracem.

S.
S.h.I.t.
21. dubna 2021, 20:21
7

To není o vychováváni. To je o tom, že k určitým dementum se nebudu chovat ohleduplně, když mě oni ohrožují tím jak se chovají vůči mně. A ani, mě chrání tuna plechu, tak ať si to ten trouba co nedává přednost "že se vejde" laskavě uvědomí, že on má na sobě jen dres.
Zrovna teď cestou z práce jsem potkal na okresce dva takový dementy. Jeli proti mně po středový čáře. Sorry, do prikopa nepojedu, takže jsem ho prostě liznul natěsno.

PepaSFI
22. dubna 2021, 15:09
1

a to já klidně uhnu. Když je někdo debil, stejně s ním nic nenaděláš. Když ti škrtne o zrcátko a namlátí se, jsi v tom a nic ti nepomůže. Minimálně jako spoluviník a ikdyby ne, stejně máš na dlouho o zábavu postaráno s tahanicema po vyšetřování. Oni jsou někdy tak vylízaní že by se klidně pro svou svatou válku nechali zabít. No klidně, když po tom někdo touží, jeho věc. Ale já u toho být nemusím.

Pólin
21. dubna 2021, 15:49
3

Tyjo, vubec to neni ani o cyklistech ani o autarich, je to proste a jednoduse jen o tom chovat se slusne a s alespon minimalnimi ohledy na druhe. V aute proate hodne lidem naroste sebevedomi a na kolech a motorkach, specialne ve m stech, maji zase jejich uzivatele pocit, ze muzou jet vsude, kam se fyzicky vejdou...bz ohledu na cokoli. Je fakt treba myslet i na sve blizni...i za volantem, nebo riditky...

reagovat
PeterLuk
21. dubna 2021, 16:47
0

Všetko je to o ľuďoch. Pochybujem, že samotná zmena zákona niečo zmení, ak sa nebude vymáhať. Veď už teraz je podľa zákonov bicykel rovnoprávny autu, ale koľko vodičov idúcich z vedľajšej cesty naozaj dá prednosť cyklistovi na hlavnej, a nehodia sa mu tam rýchlo? Na tej istej ceste ma na bicykli jedno auto obehne v širokom oblúku 2 metre odo mňa, a hneď druhé za ním prejde 30 cm odo mňa. A platí to samozrejme aj opačne, voči cyklistom. Pritom väčšina cyklistov používa aj auto, a väčšina vodičov tiež občas vybehne aj na bike, len nie všetci s ním pôjdu aj na okresku či do mesta. Pritom by stačilo, keby všetci poznali a dodržiavali základné pravidlá premávky, a mysleli na to, že cesta nepatrí len im (mne), ale že sa o ňu navzájom delíme...

reagovat
ransom
21. dubna 2021, 19:01
4

Já na to žádnej zákon nepotřebuju. Dávno jezdím tak, abych cyklistu minul co nejdál je to možné. Nemám problém jet za ním třeba kilometr, pokud se nedá bezpečně předjet (tady si spíš nejsem jistej, jestli by ten šlapálista nebyl nakonec radši, abych ho předjel na půl metru a byl už konečně pryč, bo mě celou dobu slyší ale nevidí).
Na kole jsem najezdil nějakých pětatřicet roků, denně, celoročně, za každého počasí, do práce, na nákupy i na výlety. Vždycky jsem se choval tak, abych nikoho nesral, a kolo jsem řídil jako vozidlo. Tedy četně ukazování směru, ohlížení, zastavování na stopce a před přechodem, na semaforu. Zákaz vjezdu, příkazové značky, všecko pro cyklistu platí stejně jako pro auto. Jsem přeci sakra řidič, i když zrovna šlapu dopedálů. Možná jsem někde tu a tam překročil rychlost, no. Kolegovi takhle jednou chtěli dát pokutu v Ostroměři na přejezdu. Pustil to s kopečka a vlítnul tam šedesát.
Jenom jak stárnu, začínám být alergický na filozofické poučky typu "moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého" nebo "chovej se tak, jak chceš aby se lidi chovali k tobě". To jsou slabomyslné pseudohumanistické žvásty blbců co by rádi vypadali moudře. V praxi vaše svoboda zpravidla končí tam, kde na ni druhý sere, a chováte-li se ohleduplně, pro druhé jste snadnou kořistí. Takže se ke slušným chovám jako gentleman, ale kdo si jen zkusí narušit bezohledně mou svobodu, komfort či dokonce bezpečí, dostane přes držku. Jinak moje svoboda (v noci spát) bude končit tam, kde začíná svoboda sjetých mládežníků (dělat bordel). Moje svoboda tudíž v paxi končí tam, kam jsem schopen si ji prosadit.

Zvláštní forma cyklisty je prcek bez dozoru. Já vám nevím. Za nás bylo ve vyhlášce, že dítě smí samo na kole do provozu od deseti let (a v tu dobu mělo za sebou povinnou dopravní průpravu ve škole) a pod dohledem osoby starší patnácti let směl na silnici cyklista minimálně šestiletý. Dnes se vám mezi auty na frekventované silnici motá tříletá larva na pidikolečku a v helmičce, rodič (ideálně matka neschopná ani sama přejít přechod) kdesi v nedohlednu. Naposledy jsem takovou (seřvala mě, proč troubím, když jí synek zdrhnul a vlítnul mi do cesty) dost hrubým tónem vybídnul: "Milostivá, běžte si to dítě zabít někam jinam, ať po vás nezůstane na silnici bordel".

reagovat
PepaSFI
21. dubna 2021, 19:38
9

Kdyby ten předjížděný šlapálista byl trošku co k čemu, udělal by to co běžně dělají řidiči "obtížných" vozidel, uhnul by jak jen to jde a mávnul rukou "jeď, vím o tobě, nechci zdržovat, však se nějak porovnáme". jenže cyklisti obvykle jsou banda naprostých ignorantů a tragicky a totálně nesledují provoz.

Já obvykle trpím velkou tolerantností a předvídavostí, nemám problém s tím uhnout někomu. I tady jsem popisoval jak mávám na chodce z dálky aby bylo jasno že je opravdu pouštím, když vidím v zrcátku hordu motorkářů, výrazně uhnu, oni obvykle pozdraví nohou a všichni jsme v pohodě (mimochodem, motorkáři, nesviťte dálkovýma! Je to blbý, je to bezohledný a je to na prd. Nejste líp vidět, jen hnusně.) Ani ten cyklista mi nevadí když se chová čitelně. Nevadí mi když jede po přechodu ale nesmí tam přilítnout jak mastnej papír do průjezdu. Aťsi jede v pěší zóně nebo i po chodníku. Ale když pojede tak že před ním ostatní musí uskakovat, zasluhuje liskanců po hubě že nedopne helmu.

Popravdě, dost se toho předpisu bojím. Bojím se toho že to dopadne jak se vším "dobrem". Udělali "absolutní" přednost chodců. Hned se našli vymaštěnci co si mysleli že se tramvaj zastaví na fleku. A vono né.
Udělali cyklisty v jednosměrce, někde, podle značení. Hned si to všichni vyložili že furt a všude, někteří dokonce tak, že snad mají i přednost a nesmrtelnost. A to fakt nepřeháním, takový jsem potkal, na silnici i v debatách.
Takže čekám že si to pár pumpičkářů vysvětlí tak že mají silnici jen pro sebe, že můžou beztrestně blokovat provoz a budou prudit a škodit až jim dá někdo po hubě a bude vostuda. Anebo v horším případě, budou bránit svou blbost vlastním tělem, čili se vecpou někomu pod auto ve víře že jsou v právu a bude neštěstí.

ransom
21. dubna 2021, 20:08
0

Když on je šlapálista a šlapálista. Ona to taky může být babka, co tou samou cestou jezdila pro jetel dřív než jsem se já vůbec narodil. Zedník na cestě ze šichty. Prostě když vidím, že cyklista nedělá naschvály, že je rád že vůbec jede, nevím proč bych se na něm hojil.

Trinom
21. dubna 2021, 20:54
0

A jsme zas u toho, že pumpičkáře je potřeba řadit na cyklisty (tj. ty slušné jedince, se kterými není žádný problém) a cyklozmrdy, kteří všem jen pijou krev a dělají naschvály.

Frankie
22. dubna 2021, 11:00
1

Házení do jednoho pytle je fakt nesmysl. Chce to thlavne klid.
Taky se snažím, kde to jde, mavnout na řidiče, že může předjet.

Jy
Jyrki
21. dubna 2021, 21:11
0

za sebe, ja to pochopeni pro cyklisty mam, protoze jsem na obou stranach barikady. Miluju projizdku autem. Je nadherny letet kladu proti kopci v kabriu nekde lesem kde se neustale strida svetlo a stin. To je adrenalin. A zaroven si skvele uziju drinu na kole v tom propocenym spandexovym obleceni, protoze je to pohodlny a funkcni.
A nejsem v tom jen sam. Muj ded i otec, byli automechanici a vasnivi ridici, presto se venovali vrcholove i silnicni a drahove cyklistice.
Ja myslim ze ta averze vuci cyklististum ale prameni od tech co kolum holduji, ale ne organizovane. Uz kdyz jsem jezdil za oddil, tepal nas trener za to ze pri odbocovani neukazujeme, ze si beeeeelku vezeme na riditkach a ne na hlave a jeste tak blbe, ze se to muze priplest do kola nebo ze nemame porad svetly a on byl uz podzim a brzo se stmivalo a hnali nas do chumlu do prostred, aby nas schovali nekde mezi poradne svetlusky.
Zkratka, probihala tam nejaka vychova, pouceni o dusledcich a kazani, ze na silnici nejsme sami.
Ale co ti ostatni nebozaci, kteri jsou taky oznacovani jako cyklisti, ale jsou to proste jen sprosti velocipediste nebo jak je tu nekdo oznacil, slapaci? Mezi ridici jsou postrachem cepicari a nejinak je tomu u cyklistu. Taky tu, velmi negativne, hraji prim lide pokrocilejsiho veku, kterym uz na zivote nezalezi a hledaji nejkratsi cestu k Bohu. Vozit na riditkach tezkou tasku s nakupem a kymacet se ze strany na stranu fakt neni bezpecne.
Odbocovat doprava bez rozhlednuti se a dani prednosti v jizde je opravdu hazard a ne, nejste tak uzci ze se to obejde bez povsimnuti.
A odbocovat spravne vlevo umi jen hrstka slapacu. Vetsina je bud sebevrahu kteri maji pocit ze jedou prvni a muzou si zmenit smer jak chteji, ti vzadu at si to ohlidaji a poperou se s tim nebo jsou to priposranci, kteri se asi boji dat ruku z riditek (s taskou na riditkach to fakt muze byt sebevrazda, ale nemaji ji tam mit) a otocit hlavu dozadu, radeji zastavi u prave krajnice a cekaji az to vrazedne komando v autech projede.
Co zaverem? Tak hlavne at to vsichni ve zdravi prezijem.

reagovat
Jy
Jyrki
21. dubna 2021, 21:20
7

a jeste bych pridal jeden obrazek

reagovat
PepaSFI
25. dubna 2021, 08:34
1

k tomu si dovolím citovat z knihy Umění jezdit od automobilového závodníka Zdenka Treybala: "Největším nebezpečím pro dopravu na silnici jsou CYKLISTÉ. Jsou na rozhraní mezi vozidly a chodci. neberou si bohužel příklad z dobrých vlastností obou těchto kategorií, ale soustřeďují často jen ty nejhorší. Nejsou vůbec školeni a jen málo z nich něco ví o dopravních předpisech vůbec, kromě snad toho, že se jezdí vpravo. Ale ani toto pravidloněkteří nedodržují v domění, že platí jen pro rychlá vozidla. Jsou většinou velmi družní, proto jezdí vedle sebe a jen velmi váhavě přerušují zábavu při objevení rychlého vozidla, které se snaží o předjetí. Jsou sice pomalí, ale velmi pohybliví. Protože jsou zřejmě povahy vrtkavé, nemůžeme nikdy usoudit , co učiní v příštím okamžiku. Při odbočení dávají znamení jen zřídka - zřejmě spoléhají že než někdo přijede, budou už pryč. V noci se zvlášť důrazně starají, aby nás nepřemohla ospalost. Spoléhají se zřejmě na to , že člověk s vadným zrakem nemůže dostat řidičský průkaz a proto jezdí většinou neosvětleni. Ani odrazová skla na zadním blatníku je příliš nezajímají, protože motorová vozidla mají mít podle předpisu dobrá světla a u motorových vozidle se přece výbava častěji kontroluje a pokutuje. Při míjení protijedoucího vozidla v noci, kdy oslněni musíme sjet až na okraj silnice, prožíváme nejhorší okamžiky zoufalé nejistoty - je tam cyklista nebo není? Každý nový motorista by si měl vštípit nesmazatelně do svého podvědomí heslo : POZOR NA CYKLISTY! A každý cyklista by si měl uvědomit, že i on bude možná jednou motoristou." toto napsal pan Treybal v roce 1956. Vlastně asi dříve, moje kniha je druhé vydání. Co se nám od té doby změnilo? Že nám přibyli odresovaní pseudosportovci, výletující rodinky s dětičkama na tyči, v prachožroutím vozejku či volně se hemžícíma a fanatické sekty svatých bojovníků.

Frankie
22. dubna 2021, 05:01
0

Naprostý souhlas.
A i já jsem řidič i cyklista a dost to v pochopení všeho pomáhá. Holt za volantem je dobře občas přemýšlet jako cyklista a na kole občas jako řidič.
Jedna velká prosba k řidičům. Netrubte, když dojedete cyklistů. Možné následky jsou hneduza, ale i šok, infarkt, pád do skarpy nebo pod kola.
Jo a ještě přidám Ladovu přímou umeru: čím blíže jede cyklista krajnici, tím blíže něj jej auto objede. A čím dál krajnici jede, tím větším obloukem jej auto mine. Občas to tak opravdu je.

reagovat
Irwinek
22. dubna 2021, 07:38
0

1,5 m je sice hezkej nesmysl, ale úplně k prdu. Teprve až bude zaveden nějaký smysluplný předpis pro cyklisty a bude se plně kontrolovat a POKUTOVAT, pak má cenu se o něčem bavit. Takhle je totiž stále za vše zodpovědný řidič. Když kvůli vyhybání se cyklistovi , který si klidně zastaví v nepřehledné zatáčce a začne cosik řešit, vletíš do škarpy ( něčeho,.... ) cyklista klidně odjede a za nic nemůže, zatímco když spadne cyklista a vymyslí si RZ, tak řidič bude horko těžko dokazovat, že tam nebyl a neohrozil ho.
Navíc mám tak nějak pocit, že 90% kol nesplňuje podmínky, za kterých může na silnici - zvonek, blatníky, ……..
Autem najezdím tak okolo 30 tis ročně, na kole tak do těch 8 tis, takže jsem spíš řidič, než cyklista, to ale neznamená, že bych na to nekoukal i ze strany toho šlapálisty :-D
Standartně se na kole na slušné silnici nechá udržet čtyřicítka, a to je slušnej švicuňk, někdy takovej, že dokážu předjet nejen traktor, ale třeba i důchodce ve fobii, a to pak řeším velkej problém, jestli těleso předjet vlevo, nebo ho podjet vpravo. Pokud vlevo, musím mít zatraceně dost prostoru, protože víc šlápnout na to sice chvilkově můžu, ale než se dostaví efekt, může něco přijet z druhé strany a já předjíždění nemusím stihnout, když z prava, tak musím řešit, jestli se vejdu mezi těleso a krajnici po celou dobu a jestli ta krajnice bude k tomu, což u nás většinou nebývá.

reagovat
ro
rock
22. dubna 2021, 09:12
0

Jenom ze zvědavosti: v kterým předpise se mezi podmínkami, za kterých kolo může na silnici, objevuje zvonek a blatníky?

Ha
Hansoff
22. dubna 2021, 10:00
0

Povinná výbava jsou brzdy a odrazky, za snížené viditelnosti i světla. Blatníky a zvonek se doporučují, ale povinné nejsou. Pokud se teda poslední dobou něco nezměnilo...

ransom
22. dubna 2021, 12:12
0

Povinnou výbavou by měl být v první řadě zdravý rozum. Nikdy jsem se nevydával na silnici bez nabitých blikaček a bez reflexní vesty, kolo pěkně obsypané odrazkami. Spousta cyklistů zato důvtipně využívá technologii stealth. Potkat takového v noci za deště, to je vskutku chuťovka. Oni si snad pletou silnici s bojištěm - tam je skutečně potřeba nebýt vidět, aby vás pokud možno nikdo netrefil.

ro
rock
24. dubna 2021, 12:18
0

Zrovna tady je napsaný, že jde doporučené / volitelné => nepovinné vybavení.

PepaSFI
24. dubna 2021, 17:55
0

no a to je právě ten průser. Jak je něco doporučené volitelné nepovinné, kromě pár magorů uvědomělých se na to všichni kolektivně vykašlou. Teda přesněji, oni na to většinou kašlali i když to bylo povinné.
Ale z pohledu praktika, zvonek je k ničemu, dyť já ani nepamatuju jestli jsem vůbec někdy použil klakson. Radši situaci řeším, než abych vytruboval a doufal že někdo zareaguje. Blatníky, no je jistá možnost že si cyklista nachlístá do ksichtu bláto a nebude vidět na cestu a něco provede. Světla jen za snížené viditelnosti. To má trůbl už v základu. My motoroví musíme furt svítit aby bylo bezpečněji. Cyklist je asi nesmrtelný, že nemusí mít adekvátní formu zviditelnění. Svícení těma jejich bludičkama ve dne asi nebude to pravé ale třeba něco reflexního barevně výrazného, o velikosti větší než nepatrné by neškodilo. Odrazky na pedálech jsou povinné a taky opravdu účinné. Jenže je má málokdo a ti co mají pedály "když to včas nevycvaknu, nabiju si hubu obličejem přímo na ksicht" je nemají nikdy. Pak je tady další věc, nechce se mi ten zákon hledat ale o odrazkách je tam i požadovaná velikost a myslím i odrazivost. A taky že můžou být nahrazeny reflexními prvky na oděvu či obuvi. Bez dalších popisů, velikosti, odrazivosti či umístění. Takže když budu mít na fusekli reflexní šušeň velikosti 3x1mm, je to v pořádku.

Irwinek
24. dubna 2021, 18:19
0

No tak já bez těhle věcí nejezdím :-D O tom, jak se vyplatí mít blatníky i když zrovna neprší asi ví každý, kdo to občas vezme cestou necestou, a zazvonit považuji za lepší možnost, jak o sobě dát vědět, než řvát : "bacha, uhni,.... ", eventuálně někoho rovnou srazit. Jednoho takovýho blba, kterej na mne zařval až v okamžiku, kdy už mi málem najel na záda, jsem hodil i s kolem do Labe. A nebejt manželky, hodil bych za ním asi i ty dva, co jeli s ním. Je tam cesta pro pěší a cedule jako kráva : " cyklisto sesedni z kola ".
Bez vzájemné tolerance to nepůjde, ale jezdit tam, kde je to výslovně zakázáno a ještě držkovat, to by nas….. i většího kliďase, než jsem já :-D

Irwinek
24. dubna 2021, 18:28
0

PepaSFI - mám pocit, že je to více než 2000 mm2

PepaSFI
24. dubna 2021, 19:46
2

zrovna to je situace kdy je úplně jedno jestli povává nebo zvoní. Jak už jsem napsal jinde, je mi celkem fuk jestli jede po chodníku nebo v pěší zóně nebo jednosměrkou proti. Ale měl by si uvědomit že je v místech kde nemá co dělat a podle toho se chovat. Můžu já jet s autem na cyklostezku nebo chodník? Nemůžu. Když tam potřebuju z nějakého důvodu jet, napíklad abych se dostal do míst kam jiná cesta nevede, pojedu tak aby si nikdo ani nevšim že tam jedu a když už, tak zpomalím, zastavím, uhnu, chovám se maximálně ohleduplně a slušně protože co? Protože kurvadrát nejsem na svým hřišti. Když tam vlítnu stylem "bacha uhni, jede největší king" tak budu za největšího pičuse v kraji. A to by mi vadilo. Jim to nevadí. Někdy mám pocit že to dokonce mají za pozitivum. Není to třeba nějaká soutěž? Maxikurva roku nabo tak něco.

Irwinek
24. dubna 2021, 22:51
0

¨Tak nějak :-D
občas jsem nucen jet služebákem po cestičkách určených pro pěší nebo cyklotrasách, ale jak píšeš, nepatřím tam a tak se podle toho chovám - uhybám, kam až to jde, zastavím, když to nejde nebo i couvnu. Vyslechnu si ledacos, ale třeba 300 kilové baterie 5 km neodneseš. Nedá se nic dělat, já tam tím autem prostě musím. Většina lidí i pochopí, že když se s autem dostaneš přes zamčenou závoru, tak tam asi máš co dělat:-D

Ev
Evlo
22. dubna 2021, 12:42
0

Sitace kdy cyklista v oblecku na silnicnim kole jede 40 v obci a nezpomali kdyz ho clovek predjizdi a jeste pycuje
- zpomalit auto a vlect za nim
- cyklista zpomaly kdyz je predjizden vozidlem
oboje je ohleduplne k tomu druhume, ale jedno je ohleduplne a druhe je tolerovani

reagovat
af
afro-r1
22. dubna 2021, 12:59
1

A schvalne, jak by se zmenila situace, pokud by bylo misto cyklista napsano duchodce ve Fabii?
; o )

Sitace kdy duchodce ve Fabii jede 40 v obci a nezpomali kdyz ho clovek predjizdi a jeste pycuje
- zpomalit auto a vlect za nim
- duchodce zpomali kdyz je predjizden vozidlem
oboje je ohleduplne k tomu druhume, ale jedno je ohleduplne a druhe je tolerovani

ro
rock
22. dubna 2021, 13:55
3

Kdyby jel bez oblečku, bylo by to ještě horší...

K věci: pokud jede 40 km/h v obci, tak to snad nezdržuje tak fatálně, to je jenom 10 km/h od horního limitu.
Coby cyklista bych v takové situaci jel sice u kraje (rozumně u kraje, min. 60 cm od obrubníku sahají dešťové vpusti na které se silničkou dobrovolně prostě nevjedu), ale ani by mne nenapadlo zpomalit. Pičoval bych asi velmi, pokud by mne auto předjelo a následně začalo brzdit. Ale to normální řidič neudělá a prostý předjetí s rozumným odstupem je cyklistovi obvykle naprosto lhostejné.
Coby řidič bych konstatoval, že dělá co může, aby nezdržoval moc (držet stálých 40 na rovině není zas úplně zevling) a předjel bych ho, až by se naskytla možnost. Řekl bych si, že stejně tak jsem mohl potkat traktor, kterej se předjíždí podstatně hůř.
V podstatě v té situaci nevidím žádný prostor pro vytvoření konfliktu ani z jedné strany.

ransom
22. dubna 2021, 16:12
0

Kontrolní dotaz:
Pro koho je jednodušší a méně namáhavé ve zmíněné situaci ubrat a zase se rozjet (a tudíž by to měl spíše udělat)?
a) Pro automobilistu
b) Pro cyklistu

Ev
Evlo
22. dubna 2021, 18:30
0

divny, ja myslel, ze cyklisti v oblecku jezdi aby se namahali

ad duchodce ve fabii - je to stejny pripad, ale ja resim ohleduplnost, ne lokalni realitu

ro
rock
22. dubna 2021, 19:57
1

No, většina v oblečku jezdí proto, že bez něj by byli nazí. Námaha s tím nemá nic společného, roli v tom hrají společenské konvence, § 5 zákona 251/2016 Sb. (veřejné pohoršení) a především pohodlí.

Ev
Evlo
23. dubna 2021, 04:25
-1

to nechapu, oni teda cyklisti v oblecku nejezdi aby se namahali, ale ze se nekam dopravuji, to je pro me dost sok a podle me lzes

clanek je o idealnim s svete, takze pak by duchodce dal taky nohu z plynu aby ho slo lepe predjet, tj. oba pripady to stejne pokud resime ohleduplne chovani a ne realitu prostredi

JN
JNK
23. dubna 2021, 06:29
1

Jsem v šoku!

Toto je snad první diskuze pod článkem na podobné téma, kde se v komentářích nestrhla přebíjená zamindrákovaných buranských čecháčků o největší hejt na cykloodpadní část populace. Je vidět že fanoušci tohoto serveru jsou na jiném levelu. :)

Celou tuto bouři v misce vody jste opravdu krásně shrnuli tou poslední větou. O nic jiného totiž nejde...

Palec hore!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem