načítám data...

Hyundai Matrix: Multipla z Wishe

Designoval ho Pininfarina, kouzla s prostorem okoukal z Itálie, dostal spolehlivé motory a zvučné jméno, přesto však neprorazil. Proč?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Psal se rok 2001 a Hyundai představil na autosalonu v Ženevě vůz, který vypadal jako naprosto dokonalé zboží pro evropské trhy. Kompaktní MPV designované slovutným studiem Pininfarina, s vnitřním prostorem plným šikovných vychytávek, který pohodlně usadil pětici osob na půdorysu Fabie, osazený úspornými motory a navíc pojmenovaný po v té době zatraceně cool filmu (nikoli, trilogii, Reloaded a Revolutions vyšly až o dva roky později).

Korejci si na téhle novince dali opravdu záležet. Věděli, že obyvatelé starého kontinentu příliš neocení konzervativní sedany, jakými byla třeba Sonata nebo menší Accent, ale mohou se utlouct po promyšlených řešeních nabízejících co nejvíce auta na co nejmenším prostoru. Největšími přeborníky v téhle disciplíně byli samozřejmě odjakživa Italové, kolega Jarda to nedávno znovu připomněl ve článku o Fiatu Panda. Není tedy divu, že sic nikdy přímo nepřiznanou, ale přesto velmi evidentní inspirací Matrixu se stal také Fiat, také velmi promyšlený a prostorově skvěle řešený. Fiat Multipla. 

A já vím, že se někteří z vás možná ušklíbají, ale  co do uspořádání vnitřního prostoru nemá nevšedně tvarovaný vítěz každé ankety o nejhnusnější auto dodnes přemožitele. A nespornou inspiraci vidíme na korejském voze ze všech stran. Vysoká stavba karoserie s minimálním zúžením směrem vzhůru slibuje dostatek místa pro ramena a vzdušný interiér, nízko položená hrana bočních oken potěší děti, které mohou nerušeně koukat ven, Krátká nízká kapota pomáhá výhledu dopředu, velké výklopné zadní dveře se světly co nejvíce v rozích zase umožňují naložit rozměrné krabice do kufru. 

Největším problémem Multiply byl samozřejmě její design, který sice léty tak nějak zraje, ale ani tak se nedá označit za hezký. A na konci devadesátek byl vyloženě odporný. Jinak skvělé auto propadlo a skončilo bez náhrady, což je do jisté míry škoda. Hyundai se proto rozhodl svěřit design slovutnému studiu Pininfarina. Tvůrci Ferrari F40, Jaguaru XJ-S nebo Lancie Montecarlo. Co by se tak mohlo pokazit? 

Jak vidno na obrázcích lemujících tento text, pokazilo se mnoho. Výsledkem byla neurčitá bezpohlavní škatule podivných proporcí, která na malých kolečkách působí až komicky. Jako by bylo celé auto slepencem designových nápadů, které samy o sobě nebyly vyloženě špatné, ale dohromady prostě nefungují. Třeba detail zadního bočního okénka, víka kufru a horního spoileru by ve výřezu působil docela elegantně, ale pak najednou stylová linka končí a s c-sloupkem jako by začínalo úplně jiné auto. Přední maska pak byla příliš nízká – jako by se s ní počítalo spíše na nějaký malý hatchback. 

Část vzhledových nešvarů sice (opět se mi chce říci po vzoru Multiply) vyřešil facelift, při kterém vůz dostal úplně nový předek a nenavazující hrana zadního okénka byla alespoň trochu zamaskována polepem, i tak ale Matrix působil dost disproporčně a z některých úhlů vyloženě komicky. Neříkám, že  Cadillac CTS, ve kterém se proháněli Morpheus a Trinity v “Matrix Reloaded” je kdovíjak nádherné auto, ale nad touhle abominací by Neo jistě zamáčkl slzu. 

Podobné to bylo i v interiéru. Inspiraci Multiplou tu opět nelze zapírat. Krátká řadící páka vysoko u palubní desky, přístrojovka uprostřed, vysoký posez a spousta odkladacích schránek a přihrádek. Zadní lavice je posuvná, díky čemuž lze zvětšovat zavazadelník a má také nastavitelný sklon opěradla, opět tak, aby si posádka mohla vybrat mezi komfortem a prostorem pro náklad. Ale je to jen lavice, nikoli trojice samostatných židliček. A dopředu se vejdou jen dva lidé. Matrix je totiž o kousek užší než Multipla, a tak si na její největší devizu, uspořádání 3+3 s šesti samostatnými sedadly, musel nechat zajít chuť. 

Samotný design interiéru je sice o dost civilnější než v podivném Fiatu, nicméně jsem dalek toho, ho nazývat zdařilým. Opět tu najdeme tu a tam dobrý nápad, potěší třeba dostatek stojánků na nápoje ve výklopných schránkách, nebo mnoho poliček na drobnosti, chybí tomu ale jakákoli invence nebo šmrnc. Tam, kde Multipla šokovala obrovským výdechem klimatizace ve tvaru robotí hlavy nebo potěšila plátěným barevným čalouněním, nabízí Matrix jen lány šedých plastů a jako největší vzrůšo nabídne tu a tam plasty stříbrné. 

Co do motorizací, výchozí pozice byla opět velmi dobrá. Základní benzínová jedna-šestka sice asfalt netrhala, ale byla spolehlivá a docela úsporná. Osmnáctistovka měla nabídnout vyžití dynamičtějším řidičům a to, že se téměř neprodávala, svědčí o skladbě kupujících. Nejvíce na dračku šly ale v té době motory na naftu. Patnáctistovka s common-railem zní jako dobrá volba a do jisté míry je, ale až po prvním faceliftu v roce 2004. Do té doby se pod označením 1,5 CRDi skrýval velmi udýchaný a nekultivovaný tříváleček, až později se tu objevil mnohem lepší čtyřválec. Tou dobou už měl ale naftový Matrix bohužel svoji pověst pošramocenou. 

Osobně mám něco odjeto s Matrixem po druhém faceliftu z roku 2009, s naftovým čtyřválcem, ve střední výbavě s klimou a elektrickými okny (která teda vzadu sjíždějí jen asi do půlky). To auto je dokonale nijaké. Zadní víceprvek s dvojicí příčných a podélným ramenem by sice mohl slibovat čitelné řízení nebo slušné jízdní vlastnosti, ale ve skutečnosti je vůz rozbředle nedotáčivý, naklání se a rychlá jízda se mu vůbec nelíbí. Na dírách působí nervózně, obzvlášť roleta, nebo větší kočičí hlavy ho dokážou nepříjemně rozhodit. Na vysoko ukotvených výškově nenastavitelných sedačkách se trůní trochu jako na záchodě a pozice za volantem je na delší trasy docela nepříjemná. 

Zkrátka – když dva dělají totéž, není to totéž, i když dojdou podobného výsledku. Multipla byla sice také hnusná, v nabídce byl motor na CNG, který se s oblibou kazil, její nízko umístěná olejová vana zkazila cestu nejednomu řidiči, který přejel přes příčný práh moc rychle a nekvalitní lepidlo držící pogumování interiérových částí časem udělalo z vozu nepříjemně oloupané místo. Ale známe ji všichni. Je to TA Multipla. Legenda, možná vysmívaná, ale rozhodně nezapomenutelná.

Oproti tomu Matrix je prostě jen tuctové malé MPV, které sice v současné době nabídne na svém cenovém dně zajímavý poměr ceny a výkonu, ale minutu po vystoupení z něj už si nebudete pamatovat, čím že jste to jeli. Ačkoli mu sudičky nadělily do kolíbky Pininfarinu i možnost poučit se z chyb Multiply, vyrostlo z něj nehezké nudné auto, prostě jen obyčejný přepravník bez emocí. Ale možná jde jen o to, se na celou věc podívat s časovým odstupem. Matrix totiž v roce 2010 nahradilo jiné malé MPV. Vůz, vedle kterého najednou tento blob vypadá jako umělecké dílo, jezdí jako formule 1 a oplývá luxusem Rollse. Ano, mluvím o své automobilové Nemesis, tom nejhorším autě na světě, Hyundai ix20. Hyundai Matrix tak nakonec zůstává němou připomínkou toho, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůr. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
19. srpna 2022, 06:36
0

Zrovna včera sem znuděn dlouhou cestou autobusem četl nějaké starší články zde, a v editorialu sem narazil na přání Ježíškovi z posledních vánoc kde měl Kubajz taky nějakou uštěpačnou poznámku na ix20 a říkal sem si, že už sis do ní dlouho nekopnul. A vida, stačí počkat do rána...;)))
už by sis ji měl sehnat na ten test;)

reagovat
Trinom
19. srpna 2022, 10:48
0

Co je na ix20 tak špatného? Že se Hyundai sraly motory úplně ve všem z téhle doby je fakt, ale že by to stačilo na takový hejt, se mi nechce moc věřit.

Jakub Pospíšil
19. srpna 2022, 14:19
5

Je neskutečně hnusné a většinou ho řídí sváteční školič, co jede okreskou 60 v prostřed cesty, abys nemohl předjet a tak podobně. Cilovka byli důchodci a je to znát.

beastar
19. srpna 2022, 15:01
2

Kdykoliv ten sráč ix20 potkám vzpomenu si na zdejší debaty. O tomto vskutku oslňujícím voze se nemá cenu dohadovat. Je to hrůza. K těm řidičům... Skutečně to často řídí nějaký ne příliš schopný a bystrý řidič. Často důchodce. A ano často je to brzda provozu a neohleduplný debil.

HeavySmoker
19. srpna 2022, 15:59
3

Som za ix20 rád. Kedysi bolo treba odhadovať kto vám na stopke nabúra do kufru podľa toho ako sedí za volantom, akú stopu drží atď., teraz je to jednoduché a transparentné. Tiež to auto naštartovalo trend áut, ktoré nie sú ani zlé (ako Matrix) ani dobré, ale len úplne nijaké.

To
Tomshon
19. srpna 2022, 11:07
3

Jeee, Pininfarinova chráněná dílna designu! No koho se to člověk nedočká.
U multiply ty designové věci dávaly aspoň smysl. Tady bohužel vůbec.

reagovat
beastar
19. srpna 2022, 14:58
1

Na tom před fl. Tam je krásný to logo designéra. To muselo stát spoustu sil aby s něčím takovým souhlasili.

Černá Vovce
19. srpna 2022, 11:13
2

Matrixe před FL měla ségra se švagrem. Na jednu stranu strašně unuděné auto, na druhou stranu kolik toho převezla, tak to bylo k neuvěření. Skončila tak, že jí v DE sundal něměcký tuner v BMW při předjíždění, takže aspoň něco pozitivního na ní je.¨Na druhou stranu kdy tohle auto vzniklo, tak to byla doba, kdy se Hyundai začínal nadechovat a započal svou cestu tam kde je teď, tenkrát to byl konec divné sonaty a divného accentu a celkově korejců 90 tých let. Jako na jednu stranu si říkám, nebýt Matrixe nebo Getze tak dneska nemáme Starii nebo I30N

reagovat
Moses
19. srpna 2022, 12:26
0

Ak by som si mal vybrat medzi Matrixom a Multiplou, tak beriem vsetkymi desiatimi multiplu :D
Najlepsie tisickonovu ;)

reagovat
Opelfahrt
19. srpna 2022, 18:09
2

Dobrý, ale pravděpodobně už nepřeveze 3+3 lidi :-)

Spooker
19. srpna 2022, 18:24
1

Jak bylo řečeno, když dva dělají totéž....
:))

reagovat
po
powpow
22. srpna 2022, 09:07
0

Hned jsem tu Toyotu musel vyhledat, jeslit neni nejaka v evrope na prodej, kdysi jsem xrs moc chtel.

Ka
Kalvi
19. srpna 2022, 20:12
1

Já vím, je to nudný auto. Ale já na něj vzpomínám rád, měli jsme ho v rodině jako služebák od novoty a já v něm sbíral první zkušenosti za volantem, první festivaly, spaní v autě a tak. Vlastně každou volnou chvilku jsem dělal tátovi taxikáře abych mohl být za volantem a najezdil jsem v tom celkem dost. Byla to 1.5 crdi 81kw, žádnej trhač to nebyl, ale stačilo to a i spoustu kamarádu to odvezlo a bylo úplně jedno jak hnusný auto to je :D
Dávalo se pryč když mělo najeto asi 280k a kromě údržby se na tom autě nemuselo dělat vůbec nic.
No jo, nostalgie :D

reagovat
Honza Hamster Křeček
20. srpna 2022, 13:33
2

Od chvíle, kdy jsem to auto viděl poprvé, mi na něm něco chybělo. A teď konečně vím, co! Jak to má kapotu pod čelním sklem zalomenou, vzniká tam takové divné tupé místo, tam by to chtělo nějaký hezký detail. Co třeba tam přesunout dálková světla? ;-)

reagovat
Pe
Peťas
20. srpna 2022, 16:45
0

Tak jeste neco o Honde frv a pak treba navazat clankem o prvni generaci Hondy hrv, pro me asi prvni crossover, ktery zalozil to co ted chrli kazda automobilka. Diky :-)

reagovat
beastar
21. srpna 2022, 10:43
0

Tak FRV je jediná přímá konkurence Fiatu Multipla. HRV teda to první je, bylo, ojedinělý právě proto že bylo hnusný a v zásadě nepraktický. Vzhledem k tomu že každá automobilka dnes chrlí spíš pseudosuv. Tak bych to tak neviděl. Založila to Toyota s RAV. Pak Mercedes, BMW... Chápu ale že v Honda klubu máte tu historii jinou. My zase na Maserati věříme, že řídíme ty nejlepší Italský auta.

Frankie
21. srpna 2022, 12:12
2

O té FRV jsem tu chtěl taky napsat, že to je jediné auto koncepčně shodné s Multiplou, ale o dost hezčí, dle mě. Kdysi jsem o ní i uvažoval, ale vyhrála tehdy Corolla Verso, 6 míst nebyla nutnost. Jednu FRV jsem viděl včera. No a taky se nijak neprosadila a je bez nástupce.
Mi se HRV docela i líbila, ale praktičnost fakt mizerná. Vnějším vzhledem, z boku, mi ji pak připomínala Škoda Yeti.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem