načítám data...

ElBlesk Pony: Den plný překvapení

Po půl roce jsme se vrátili do klatovské firmy ElBlesk zjistit, co je nového. A byli jsme docela překvapeni, zcela nový je tu ElBlesk Pony

zobrazit celou galeriiFoto:   Redakce Autíčkáře

Autíčkář už v Klatovech v sídle společnosti ElBlesk byl. Konkrétně kolega Honza si tam udělal výlet, aby se povozil tříkolkou a malým autíčkem Tiger a sepsal o tom podrobnou zprávu. To bylo loni v létě. Od té doby uplynul nějaký ten čas, a tak jsme se do Klatov vydali znovu. Tentokrát jsem byl do výpravy nominován já a se mnou i Marek.

Mé představy, co vše mě na místě čeká, byly poměrně jasné. Na fotkách jsem viděl autíčka, která ElBlesk vyrábí, což mi v souvislosti s mými blahobytnými tělesnými proporcemi dávalo docela jasný obrázek o Honzově motivaci vyslat do Klatov právě mě. Honza je prostě škodolibý kamarád. Tedy plán byl nějak se nasoukat do té věci, udělat pár fotek, kterým se svět zasměje, podívat se na novinku ElBlesk Pony a vyrazit zpět s tím, že zbytky své sebeúcty utopím v tomto článku.

Foto: Autíčkář.cz

Pokud jste neměli tu možnost přečíst si Honzův článek, což vám však vřele doporučuji udělat, potom tu pro vás mám stručné představení firmy ElBlesk. Tato společnost vznikla tak trochu nadšenecky. Autocentrum Blohmann je rodinná firma, která již tradičně nabízí automobily značek Ford a Kia. Zároveň se tu však zrodil nápad zabrousit i do světa elektromobility a vzít to tak trochu z druhého konce, než zavedené automobilky – totiž nabídnout malé a především dostupné městské vozítko.

Foto: Autíčkář.cz

Schválně říkám vozítko a ne automobil, protože prvním počinem byla tříkolka. Ostatně ta tvoří základ nabídky dodnes. Za nějakých 140 000 korun můžete mít vozítko, které odveze jednoho člověka (teoreticky dokonce dva), a to v pěkně v suchu, bezemisně a levně. Tříkolku jsem si vyzkoušel, překvapivě jsem neměl žádný problém s vnitřním prostorem, ale o Tříkolce to dnes nebude. Ona by to ani nebyla moc zasvěcená recenze, přiznám se totiž, že to bylo vůbec poprvé, co jsem řídil něco, co má řidítka a motor. 

To, proč jsme ale přijeli do Klatov, se jmenuje ElBlesk Pony. Ještě před tím, než jsme usedli do kabiny Ponyho, nás ale Miroslav Blohmnann posadil do menšího a staršího modelu Tiger. I o něm už psal Honza a já jen doplním, že je to skutečně takové velmi jednoduché vozítko či chcete-li autíčko. Oproti Tříkolce je to samozřejmě pořádný skok kupředu, tak například jsou tu čtyři kola a volant. Tiger už má také klimatizaci a nějakou tu výbavu a především – opravdu se do něj vejdou dva lidé. 

Foto: Autíčkář.cz

Ale teď už konečně přichází Pony. Na první pohled je o něco větší než Tiger, jakmile však přijdete blíž, pochopíte ten zásadní rozdíl. Tohle už je auto. Zatímco Tiger je pořád takové jednoduché vozítko, které občas trochu zarachtá nebo poskočí, Pony je na své rozměry až překvapivě dospělá věc. Hranatý design pomáhá maximalizovat vnitřní prostor, zároveň ale působí moderně a některé prvky, jako třeba přední světlomety s LED denním svícením, jsou dokonce opravdu hezké. 

Foto: Autíčkář.cz

Ještě větší překvapení nás čekalo uvnitř. Kabina je minimalistická, což je logické – stále se bavíme o miniaturním automobilu a s prostorem je třeba hospodařit rozumně. Ale zároveň je interiér Ponyho vážně hezký. Kabinu prosvětlují tyrkysové ozdobné prvky s karbonovou strukturou vtipně se doplňující s oranžovými detaily a hi-tech dojem dodává dvojice displejů, které si svým rozlišením nezadají ani s vozy prémiových značek. A je tu výbava! Automatická klimatizace, radiomapa postavená na systému Android nebo třeba parkovací kamery. Ne jedna, ale hned čtyři, skládající dohromady 360° obraz, a to ve skvělém rozlišení. 

Foto: Autíčkář.cz

Kabina je překvapivě prostorná. Vůz je do provozu schválen jako dvoumístný, původní konstrukce ale počítala i se zadními sedadly, takže zavazadlový prostor je víc než dostatečný. A když už jsem zmínil původní konstrukci, pojďme si něco říci o původu ElBlesku Pony. Prvotním záměrem firmy ElBlesk bylo skutečně postavit vlastní elektrické auto. Jak se ale ukázalo, něco takového je nesmírně náročné a složité a to by se pochopitelně odrazilo i ve výsledné ceně produktu – což ale jde proti myšlence levného městského či příměstského elektromobilu. 

Foto: Autíčkář.cz

Základem modelů ElBlesk jsou proto malé elektromobily vyráběné v Číně. Ty do Klatov míří v rozebraném stavu, zde se následně upravují a kompletují. A úpravy jsou poměrně zásadní, v ElBlesku například pro některé modely používají úplně jiné baterie. V modelu Pony je dokonce špičková baterie LiFePO4, vynikající dlouhou životností a bezpečností provozu. 

Foto: Autíčkář.cz

Nabíjení probíhá z bězné 230V zásuvky nebo pomocí wallboxu / dobíjecí stanice, ElBlesk ale nabízí i vlastní řešení dobíjení solárními panely. Rychlejší palubní nabíječkou však modely ElBlesk nedisponují. Miroslav Blohmnann nám vysvětlil, že by zabrala neúměrně mnoho místa a zvýšila by cenu auta. Pro běžného uživatele však bude i základní dojezd ElBlesku Pony okolo 170 kilometrů naprosto dostačující.

Foto: Autíčkář.cz

Je na čase vyrazit na testovací okruh. Otočným ovladačem volím D jako Dopředu a jedem. Stiskem kolečka lze aktivovat i sportovní režim, který méně šetří baterii, zato nechává motor o výkonu 25 kW promluvit naplno. No dobře, na driftování asi nedojde, ale brzdou městského provozu rozhodně nejsme. Po uvolnění pedálu akcelerátoru začíná auto hned rekuperovat, při potřebě razantnějšího zpomalení přichází na řadu brzdy – vpředu kotoučové, vzadu bubnové. Autíčko je hbité, reaguje okamžitě na všechny povely a my v klidu drndáme směrem ven z Klatov. Co mě ale zaujalo nejvíce? Jak civilizovaná jízda to je. 

Foto: Autíčkář.cz

Máme autíčko miniaturních rozměrů na maličkých kolech, ale jízda je tichá a komfortní. Nikde nic nemlátí, nevrže, auto se nekymácí, ani rozbitá silnice mu nedělá žádné problémy, a Pony se nechá rozvášnit i na rychlosti překračující 110 km/h - tedy ani příměstský provoz není pro ElBlesk překážkou. Marně přemýšlím, co víc bych po malém městském elektromobilu vlastně mohl chtít.

 

Verdikt

ElBlesk Pony znamená pro klatovskou firmu přechod od alternativních vozítek ke skutečnému automobilu. Pony nás překvapil pohodlným tichým podvozkem a dospělostí svého chování obecně. Díky svým rozměrům a velmi dobrému rejdu nemá problém s manévrováním ani v těch nejužších uličkách a pro mě poněkud překvapivě není brzdou provozu ani mimo město. Velký skok oproti modelu Tiger potom představuje kabina. Z některých detailů by se mohly učit i zavedené automobilky.

Foto: Autíčkář.cz

ElBlesk si za dospělý elektromobil účtuje i poměrně dospělé peníze, Pony vstupuje na trh s cenovkou 369.970 korun. To není úplně málo, stále se však bavíme o jednom z nejdostupnějších elektromobilů, jaký můžete mít. Z mého pohledu mu nic podstatného nechybí, ba právě naopak, pro své poslání je připraven perfektně.

Foto: Autíčkář.cz

Nabídka klatovského ElBlesku se stále rozšiřuje a zahrnuje už nejen malá osobní vozítka, ale i elektrické dodávky pro lokální rozvoz či komunální služby. A protože elektromobilita se nás všech bude týkat čím dál tím víc, myslím, že jsme v Klatovech nebyli zdaleka naposledy.

 

Technické údaje

Motor: elektromotor 
Výkon: 25 kW (33 koní)
Kapacita baterie: 13,7 kWh
Nabíjení: 5 – 6 hodin AC konektor nebo 230V zásuvka
Maximální rychlost (udávaná): 100 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: ano
Provozní hmotnost: 600 kg bez baterie, maximální přípustná 1040 kg 
Rozměry: 3060 x 1480 x 1585 mm
Dojezd udávaný výrobcem: až 170 km
Dojezd v testu: cca 150 km
Cena: 369.970 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
24. února 2023, 20:16
0

Nečekal jsem, že se tu někdy budou ofiko prodávat LHD kei cars.

reagovat
af
afro-r1
24. února 2023, 21:00
2

Pokrok nezastavis.
Fabia za 400 by byla pro zakonodarce strasna nuda...

Woyta
26. února 2023, 00:27
0

Tak nějaká Kei se tu prodávala. Alto, Cube, Tico,... Ale o taková auta tu není zájem. Naše města jsou pro ně malá a mimo to není úplně ono.

Trinom
26. února 2023, 08:45
1

No zrovna Cube není Kei ani omylem. A ten zbytek měl pro Evropu větší motory, takže taky ne.

PepaSFI
26. února 2023, 09:35
4

v Evropě není na Kei nastavená legislativa, není žádný důvod s tím jezdit a hlavně, kromě pár magorů co si zakládají na tom že se otočí tam kde jiný sotva zaparkuje (já), je takové připrcatělé auto považované za společensky podřadné. Podstatou Kei bylo, ulevit dopravě v hustých japonských městech a proto měly nastavené výhody. Jenže tady je městským standardem Octavia kombi nebo Volvo velký jak lokomotiva a výhody na parkování má větší nějakej třítunovej behemot s EL na značce než Smart, Panda nebo nějaký třiapůl kroku dlouhý Daihacu.
Ale občas se světlý místa najdou, třeba v Jihlavě v obchoďáku jsou dvě parkovací místa pro miniauta a Panda se tam vejde. Takže já si klidně zaparkuju i o vánocích, úplně na jistotu.

Trinom
27. února 2023, 08:19
3

Tohle mi právě uniká, proč jsme se tady nemohli inspirovat taky. V Evropě dřív bylo malé auto na každém rohu. Co se stalo, že jsou teď z aut skoro tanky?

Mechanik
27. února 2023, 08:39
1

protože čim větší to je, tím víc to stojí, ikdyž náklady jsou samozřejmě neúměrně nižší. Jde jen o zisk. Lidi se nechali vmanipulovat do SUV a uvěřili že je potřebují. Za pár let budem rádi když nejaké auto bude, určitě na to nebude mít každý, natož na víc aut.

MB
MBMB
27. února 2023, 11:15
1

Mohlo by být ještě hůř. V USA naopak zvýhodnili pick-upy. Tam to jsou teprve tanky.

Trinom
28. února 2023, 08:27
1

Nezpomínej, že SUV je v 95 procentech taky v kategorii Truck. A důvod je jednoduchý - nížší požadavky na plnění emisí.
Nicméně je potřeba dodat, že v Americe byla velká auta v kurzu vždy. Malá kompaktní auta si tam vždy kupovali jen ti, co neměli na větší. Možná až poslední dobou se to rozštěpilo na mastodonty a menší "ekologická" auta.

Woyta
02. března 2023, 01:47
2

Co se stalo? Emisní předpisy se staly. 100g/km CO2 pro 1200kg? auto byl základ a dále se to dělilo podle hmotnosti auta. Čím těžší auto, tím více povolených emisí. To bylo jednoduché a levné. Ale opačně s klesající hmotností se snižoval limit. K tomu se časem přidali požadavky na bezpečnostní výbavu a malé auto se rázem stalo drahé a málo výnosné. Takže jako obvykle. Hon za ekologickým autem, zabil ekologická auta.

MB
MBMB
02. března 2023, 08:49
0

To nutně neznamená aktivní podporu těžších aut, protože těžší auto má z principu větší spotřebu. A zároveň je obvykle i větší, takže má v průměru i vyšší aerodynamický odpor. A smyslem to bylo nastavit tak, aby se to akorát vykompenzovalo, tj. aby těžší auta nebyla penalizována. Asi by nebylo od věci tam nějakou lehkou penalizaci zavést, ale určitě se lobbovalo proti tomu.
Tento systém nicméně bez pochyby podporuje těžká elektrická auta, protože ta nula se váží vyšší hmotností a více to snižuje ten flotilový průměr. Což minimálně snižuje motivaci dělat elektrická auta co nejlehčí a je to to bohužel u některých vidět.

Trinom
02. března 2023, 20:01
0

MBMB: Nejsem si jistý, že by hmostnost hrála nějakou roli ve váze emisních kreditů. Spíš ne.

MB
MBMB
02. března 2023, 21:21
1

Jde o CO2 pokuty. Jedna z možností, jak to spočítat, je vzít průměrné emise všech prodaných aut, průměrnou hmotnost všech prodaných aut a pro tu průměrnou hmotnost vzít odpovídající limit g(CO2)/km vztažený na jedno auto. Pokud jsem pod, tak neplatím nic, pokud nad, tak platím odpovídající částku podle toho, o kolik jsem přesáhl.
A pokud prodám těžší elektrické auto místo lehčího, tak si nijak nezvýším průměrné emise, ty zůstanou stejné, ale zvýším tím průměrnou hmotnost flotily, a tím pádem i ten svůj limit na CO2. Ve výsledku si tím tedy pomohu.

af
afro-r1
03. března 2023, 07:30
2

Tady me napada snad jen okridlene: Mysleli jsme to dobre, ale dopadlo to jako vzdycky.

Woyta
04. března 2023, 18:51
0

13 roku jsem ty auta konstruoval. Snížení aero odporu o 0,003 při nákladech 9€ na auto? Drahé do koše s tím. O tom co se bude vyrábět rozhodovali kalkulačky. Pro mě konstrukce auta začínala excelovskou tabulkou od marketingu co všechno má nové auto splnit. Včetně rozměrů. Ano spotřeba roste s odporem vzduchu celkem lineárně ale v případě hmotnosti to neplatí.

MB
MBMB
05. března 2023, 11:45
0

Podle mě celkem ano. Jízdní odpory mají několik složek, hmotnost se přímo úměrně podílí na valivém odporu a odporu vůči gravitaci a zrychlení - ty jsou v principu vratné, ale v provozu a při jízdě z prudšího kopce je reálně potřeba brzdit, čili se to částečně zmaří.
Pokud mám auto v pevně daném cyklu jako ve WLTP, tak se dá přímo předpovědět, o kolik se zvýší spotřeba, když například o 10 % zvýším hmotnost daného auta (rámcově to bude kolem 4 %). A podle toho lze ten nárůst hmotnosti kompenzovat v tom CO2 limitu.

Woyta
08. března 2023, 23:28
0

Mno, víš jak se měří emise při homologaci? To je hodně velká komedie. Na válcích se hodně čaruje. Tam se roztahují i brzdové destičky od sebe. :D

MB
MBMB
24. února 2023, 22:10
-1

V Číně v přepočtu za cca 150 tisíc Kč.

reagovat
bl
blohmmi
24. února 2023, 22:23
2

Vzal bych si jich za tyhle peníze 20. Kdy je dodáte?

MB
MBMB
24. února 2023, 23:17
-1

Auta nedovážím. Dodávám jen pro kontext.

bl
blohmmi
24. února 2023, 23:23
2

V bolívii stojí banán 20 talířů v Tescu v Plzni 20 Kč. Dodávám jen pro kontext. To co píšete navíc není pravda.

bl
blohmmi
24. února 2023, 23:23
0

* halířů

MB
MBMB
24. února 2023, 23:58
1

Ta čísla jsou úplně mimo. Nicméně chápu pointu. A já neříkám, že auto dovezené konkrétně z Číny může v ČR stát na korunu stejně, jsou tam samozřejmě vícenáklady. A ani neříkám, že to má stát méně.
Ta čínská cena však vyjadřuje, za kolik se takové auto dá navrhnout a vyrobit a jaká je jeho konvenční hodnota s ohledem na vlastnosti a parametry v rámci automobilového trhu. Tedy kolik musí stát, aby se nějak masově prodávalo a zaplatilo se výrobci. Dovézt pár kusů a prodat je nějakým specifickým klientům, je samozřejmě jiná disciplína.

Honza Hamster Křeček
25. února 2023, 08:15
-1

V Somálsku stojí zaměstnanec 2.500,-/měsíc. Nechápu, proč to českým lidem taky nestačí… :-)
Ne, fakt, takle porovnávat to opravdu nejde.. Parametrově ne nepodobný Smart ForTwo EQ zas stojí dvojnásobek, úhlů pohledu je spousta…

bl
blohmmi
25. února 2023, 09:01
4

Ono to právě není jen auto přivézt a šup na trh. Auto z Číny bez úprav a homologací tady v životě nikdo nepřihlásí. Proto ho upravujeme a vylepšujeme tak, aby to fungovalo a vše bylo legální a zároveň, aby jízdní vlastnosti dávaly smysl. Je proto nesmysl vyvolávat pocit, že je možné to auto tady mít za půlku. Není to tak a nejspíš ani nebude.

MB
MBMB
25. února 2023, 09:28
-1

Nic takového netvrdím. Říkám, že je to auto za 150 000 Kč, protože za tolik se prodává a je to i odpovídající parametrům a typu auta v kontextu celého automobilového trhu. To, jestli stojí za to zaplatit náklady na to mít takové auto tady, je už na každém individuálně. Protože faktem je, že takový typ auta tu lokálně dostupný není a jistě existuje poměrně úzká klientela, která je ochotná to zaplatit. V tom je to podobné tomu Smartu.

ro
rock
25. února 2023, 10:02
1

Jakási konkurence už tady je, mimo cenově fest přepáleného Smartu je tu i čínský protivník: ZhiDou D2 je tuším okolo 450 t při 18 kWh AKU.
Konkurence je potřeba, ať už jakákoliv. Nevím, jestli ceny někdy půjdou dolů v konkurenčním prostředí, ale URČITĚ nepůjdou dolů, když konkurence nebude. Takže asi malé plus za jakýkoliv další počin.

MB
MBMB
25. února 2023, 10:36
-1

Teoreticky by to samozřejmě už v Číně mohli vyrábět připravené pro evropský trh a dovážet to sem standardně jen s přirážkou za clo a dopravu. Ale otázka je, jestli by tu o podobná auta byl stejný zájem jako v Asii, aby se takový krok vyplatil. Spíš bych řekl, že moc ne, ty okolnosti jsou poněkud jiné.
Přímý konkurent Wuling Hongguang Mini EV je jedno z nejprodávanějších elektrických aut v Číně se stovkami tisíc kusů za rok.

ro
rock
25. února 2023, 11:29
3

No a ten Wuling má EU homologaci? Protože jestli ne, tak to konkurent není.

bl
blohmmi
25. února 2023, 11:45
1

Přesně tak.

MB
MBMB
25. února 2023, 12:37
-1

Rock: Přímý konkurent tohoto BAW Yuanbao na čínském trhu. S Wulingem dělají to podobné v Litvě, prodávají to v různých evropských zemích jako Freze Nikrob.

ro
rock
25. února 2023, 16:33
-1

No a jako Freze Nikrob jsem ho teď našel za 13 000 E. 13 500 pokud má mít 13" kola jak ten ElBlesk. To je asi 320 t? A to ani nevím, jestli se to dá koupit u nás, nebo jestli bych pro to musel někam za hranice. Takže příběh o 150 t se nekoná ani tady. Ale pravda, asi by to vyšlo levněji. Akorát bych si to nemohl koupit, protože neumím zahraničně tak, abych uzavíral smlouvy.

bl
blohmmi
25. února 2023, 18:10
0

Nikrob je pro koncového uživatele zatím nekoupitelný. Navíc kvalitou a jízdním projevem je Pony úplně jinde.

MB
MBMB
25. února 2023, 22:02
0

150 tisíc to holt stát nebude, když člověk musí zaplatit lidi, co to sem přivezou, ručně sestaví, udělají nějaké modifikace atd. A ten předpokládám velmi malý počet aut, co takhle prodají, to musí všechno pokrýt a ještě ideálně generovat zisk. Což je všechno strašně neefektivní. Aby to mohlo stát aspoň přibližně takové peníze, tak to musí ve velkých počtech sjíždět hotové z výrobní linky.

Sa
Sato
25. února 2023, 23:44
2

schvalne, kto si este pamata akciovu thaliu za 150? :)

martin_100
26. února 2023, 15:09
1

Jo vono i Sandero za 189 bylo dnešní optikou kurevsky fajn ;-)

on
ondrascz
24. února 2023, 22:31
3

Jakou hodnotu k BAW Yuanbao (S3) v Klatovech pridavaji, ze se cena zvysila z cca 165kkc na 370? A ne LiFePo4 to neni, protoze s tema to vyjizdi z fabriky uz v Cine. Se stejnou kapacitou samozrejme.

reagovat
bl
blohmmi
24. února 2023, 22:50
0

Přijeďte se podívat do Klatov. Rádi vám to ukážeme 😉 On je totiž trochu rozdíl mít auto přes půl sveta v Číně a v ČR. Ty ceny co píšete jsou prostě nesmysl. LiFePO4 jsou v Ponym originál. V jiných našich vozech je doděláváme to je napsáno trochu nešťastně.

HeavySmoker
24. února 2023, 23:06
0

blohmmi: Aký je dôvod toho že sa to dováža v čiastočne rozmontovanom stave? Predpokladám že cena narastie hlavne o dovozné clá a homologáciu, či tam musia prebehnúť aj nejaké fyzické úpravy aby to bolo spôsobilé pre EU trh?

bl
blohmmi
24. února 2023, 23:18
2

Lepší možnost přepravy, kvalita montáže a zpracování. Způsobilost pro EU je dána platnou
homologací.

martin_100
24. února 2023, 23:05
3

Tedato už vypadá hezky. Jenže za tu cenu bych si radši pořídil opravdový auto. Tuto by mi na cesty do práce stačilo ale rodinu do toho neposadim a kupovat za cenu opravdovyho auta jednoúčelovou věc je nesmysl.

reagovat
Fr
Frodo
25. února 2023, 07:35
0

To tu bylo výsměchu, jak čínské auto nedokáže konkurovat evropskému a hle, tady s Číňanem panuje spokojenost. Další náznak toho, že v Evropě, pokud neuděláme zásadní krok z zeleného šílenství, nás čekají zlé časy.

reagovat
Honza Hamster Křeček
25. února 2023, 08:25
1

Čínská auta těm evropským konkurovat jistě budou, ale nějaké revoluce se opravdu nebojím. Ano, dokážu si představit, že časem bude čínské auto normální jako třeba dnes auto korejské, ale domácí značky kvůli tomu jistě neskončí (jako neskončily kvůli těm Korejcům, jako americké značky nezabil příliv aut z Japonska).
Současné čínské auto jsme si vyzkoušeli, testy MG tady na stránce jsou, moc dobré to není. Elektrický kei car jako ElBlesk Pony je za mě rozumná volba toho, co z Číny vozit - po takovém městském vozítku nikdo nechce sofistikované asistenční systémy ani jemné ladění podvozku, protože to takové autíčko zkrátka k ničemu nepotřebuje.

MB
MBMB
25. února 2023, 09:04
2

Tak ono hodnotit čínská auta obecně jen na základě jedné značky, není z logiky věci úplně směrodatné. To by tam člověk musel jet a vyzkoušet spoustu různých aut, aby získal nějaký ucelený obrázek.

beastar
25. února 2023, 09:23
0

Není nutné tam jezdit. Informací je dost. Včetně spolupráce s firmami z Evropy. Tohle je Čínská specialita. Malý elektromobil do přeplněných měst. To umí dobře. Luxusní sedan případně v EU tolik módní crossovery by od nich masově zatím nikdo nechtěl. MG přišlo ve správný čas. Kdy EU značky ustrnuli v problémech. A stejně... Masovější prodeje má defakto rádoby lifestyle a luxusní Tesla. Proč asi. Navíc prodeje dělá i podpora a marketing. A ten se Číňani pořád nenaučili pro Evropsky myslící lid dělat....

Možná za pět let.

Fr
Frodo
25. února 2023, 09:49
1

Příliv aut z Japonska nezabil americké značky? Nezaregistroval jsem, že by Detroit jako USA automotive centrum nějak zvlášť prosperoval. A jako podobný skanzen můžeme dopadnout i my. Navíc si to děláme sami. I tenhle super nápad dovážet soudružské spotřebiče přispívají tomuto úpadku.

XT
XTad
25. února 2023, 11:24
6

Co by nezvladli Cinani sami, to dorazi evropsti zakonodarci.

riderhenry
25. února 2023, 11:40
6

No mě trochu překvapuje ten optimismus, protože já mám trochu obavu, že tlak na elektrifikaci je právě tlačen Čínou. I na akciových trzích jde vidět, že Čína prostě válí, co se el. aut týče. Západ má Teslu, nějaké startupy a pak zavedené automobilky, které se snaží roubovat do svých výrobních programů el. auta s obecně spíše horšími výsledky (nemyslím z hlediska funkčnosti, ale spíše ekonomiky). Takže jak naznačil Frodo, očekávám buď výrazný propad co se Evropských automobilek týče (tzn. i konec některých značek), v nejlepším možném scénáři pak jejich přesun jak k čínským technologií, tak i výrobě. Otázka je, kdo si tohle přeje (a kdo si přeje jezdit v el. autech)?

Samozřejmě, že Japonské značky razantně poškodili domácí výrobu v USA. Stejně, jako Korejci tu v Evropě (každé prodané asijské auto na obou kontinentech logicky "vytlačilo" nějaké to domácí z trhu). Ty příběhy jsou dokonce trochu podobné. Ale to nevnímám až tak negativně, protože to byl nějaký přirozený vývoj. Nikdo nezakázal domácí produkci dělat to, co umí nejlíp, a nepřikázal vyrábět něco, co umí lépe Asijská konkurence.

Sa
Sato
25. února 2023, 12:54
3

Len by som rad pripomenul, ze v Amerike Ford uz pasanger cars(sedan/hb/combi) nepredava a GM ma uz len posledne tri modely. Inak vsetko su len suv/trucks. Povodny US vyrobcovia tento segmeny trhu proste prehrali.

sheogh
25. února 2023, 08:43
2

A ja se tesil, ze se to u nas fakt vyrabi... no, optimista no... A to neni uplne kritika, jen zklamani
Ale nedovedu si predstavit, ze bych dal 369k soucasnych korun za miniauticko na cesty do obchodu. A ano, 100k sice stoji dobry kolo a chapu, ze musi na to dat zaruku apod, ale stejne... do 200k by to bylo jeste v pohode

reagovat
bl
blohmmi
25. února 2023, 09:12
6

Vyrábět auto tady je pro nas bohužel nereálné. Už takhle se vám nezdá levné a s výrobou tady bychom byli na několikanásobku ceny. Snažíme se mu ale dávat přidanou hodnotu nejen v mechanické části (montáž, podvozek, komponenty, výstupní kontroly...), ale vzhledem k tomu, že jsme parta elektroinženýrů hlavně v elektrice (jiné nabíjení, podpora nabíjení z FVE, V2L, jiné typy baterií atd.). Další věc je samozřejmě servis, technická podpora, záruky, díly atd. Za 200k dostat na trh obdobné auto je bohužel nereálné.

sheogh
26. února 2023, 11:11
0

Jj, ja tomu verim, ze tam je spousta dalsich nakladu a to auto vypada dospele, neni to jen "elektro-ctyrkolka", pricemz treba Smart stoji mnohem vic.

Skipper
25. února 2023, 11:15
5

Zde se ve mně pere několik věcí. Autíčko jako takové se mi líbí, na druhou stranu si myslím, že podpora čínské ekonomiky a přeprava kolem dokola zeměkoule je chybou. Tohle by mi dávalo smysl jako odrazový můstek, který zaplatí vlastní vývoj, příležitost oslovit strategického investora a rozjet vlastní výrobu. Ale asi jsem naivní, v tomto oboru se vůbec nepohybuji, takže opravdu netuším, jak to reálně funguje a jaké jsou možnosti.
Pokud by jste zůstali u stejného modelu fungováni, nebyla by cesta ke snížení ceny navýšit prodej vytvořením úžitkové jednlmístné verze, možná s očesanou výbavou a oslovením firem typu pošta rohlík atd?

reagovat
krab
26. února 2023, 11:24
2

Máš úplnou pravdu ... třeba v odvětví, kde se pohybuju (elektronika) se výroba v minulosti bohužel příliš zaměřila na Čínu a dneska řešíme jak líp diverzifikovat a umět víc a konkurenceschopně vyrábět lokálně. A je to dlouhodobá cesta, kam to věřím, půjde. Automobilový průmysl monopolizovanej Čínou zatím nebyl, ale bohužel díky nesmyslné evropské politice tam směřuje. Já doufám, že až se v Europarlamentu vymění v nějakých dalších volbách doufejme ti zelení poslanci za nějaký pravicovější a pragmatičtější osazenstvo, tak se plány přehodnotí. Soustředit se na to, že automobilový průmysl vyřešíme elektromobilitou je obrovská chyba, důsledky vidíme už dnes.

Pidi autíčko z Činy homologované pro provoz u nás pak stojí 370 tisíc, což je absurdní. Nebo absurdní to není, protože ty náklady s tím skutečně ta firma má a neprodá miliony aut , čili ty náklady nemá jak snadno amortizovat. Baterie jsou těžký a drahý atd... Být toto stejný autíčko s jednoduchým spalovacím motorem, třeba 2 nebo 3 válcem o objemu od 600 - 800 cm3 tak má větší výkon, lepší dojezd , snadné tankování i velice nízkou spotřebu a stálo by to 2/3 toho co to elektrický. Ale evropská legislativa nás nutí dělat takový autíčka na elektriku...

A přitom malý městký auta s malou spotřebou jsme uměli už přes 60 lety , Fiat 500 , Mini , Kachna 2CV a podobný ..

Marek Brunner
26. února 2023, 11:43
-1

Krab: doporučuju se s tím opravdu svézt a nekydat na EV jen špínu, Pony má slušnou dynamiku. S benzínovým dvouválcem by to rozhodně nebylo tak příjemné svezení - musel by se odhlučnit motorový prostor, takže váha nahoru a navíc by to bylo pocitově slabší si myslím.
Snadné tankování - tohle je auto na popojíždění po městě nebo po vesnicích, jen masochista s tím vyrazí na delší cestu..a kupujícího takového auta spíše tankování otravuje. Chce to prostě jiný mindset.

Evropská legislativa tyhle auta vůbec nechce, Pony nejde přihlásit jako auto, Smart už je přežitek, co nikdo nekupuje (kdys naposledy viděl aktuální Smart?) Fiat 500/Mini nejsou stejná kategorie, ale stylovky.

beastar
26. února 2023, 15:52
0

Marek: Smart aktuální sem viděl naposledy včera. Jiný mindset to chce. Za čtyři kila už vidím jak si to kupují davy. Zejména na Českém venkově. Pravdou je že Evropská legislativa tyhle auta moc momentálně nepodporuje. Zprostředkovaně svými rozhodnutími a plánem 2035 to tím směrem vlastně tlačí. To je realita. Můžete si tomu říkat jak chcete ale blíží se problémy. A podporovat Čínský automobilový průmysl je velká chyba. Třebaže jen dovozem těchto vozítek. Slovo auto se k tomu zdráhám použít. A čeká někdo o mini vozu na ježdění po vesnici komfortní a příjemné svezení když je to jen lepší skútr se střechou za třikrát tolik?

Ne vůbec nemá smysl tu diskuzi rozvíjet. A kdy si potkal naposledy v provozu čínský EV ? A Fiat 500 s elektrickým pohonem byl jednu chvíli nejprodávanější elektromobil v US. Prostě ti Amíci mají asi slabost pro stylová auta no;D

krab
26. února 2023, 18:17
0

Marku, jo já vim, jsem vůči elektroautům negativně zaměřenej, ale nějaký zkušenosti s nima přeci jen mám. Tohle Pony mi svým způsobem přijde jako sympatický nápadem, ale celkovým provedením a cenovkou už moc ne. Třeba si pamatuju živě jak jsem si jednou na týden půjčil Toyotu IQ , to bylo maličký městský auto co vážilo taky necelou tunu jako toto vozítko a mělo litrovej motůrek o výkonu asi 70 koní. Bylo to živý, zajímavě postavený a bylo to dokonce i velice bezpečný případně při nehodě. A nový to tehdy stálo víc než, aby se to masově rozšířilo, ale pořád to nebyla taková darda. Toyota / Citroën / Peugeot pak vyráběla lokálně ty "Kolíňata" prostě Ayga, C1 atd.. a to mi přišlo v tu dobu super, maličký auto, nouzově i pro 4 , litrovej motor cca 70 koní, bylo to živý, žralo to málo ..

Dneska se všechno per definice konstruuje jako elektro, cena jde strašně nahoru a ta cílovka prostě na to už nejčastějš zkrátka ani nemá. To je to co jsem chtěl jakoby podotknout.

PS: nedávno mi dali k testu pár let ojetý Renault Zoe , auto co je v podstatě elektrický Clio stojí v českým ceníku Renaultu přes milion, možná ti udělají slevu, tak se dostaneš na 900 možná ani tam ne. Ojetý stále pře půl míče a nikdo to moc nekupuje. To je auto, který by mohlo zafungovat, ale problém je, že ta běžná střední třída obyvatel na to za takový peníze jednoduše nemá. A i tak je to spíš alternativa než plnohodnotná náhrada k benzinovýmu Cliu. I když změníš ten "mindset" jak říkáš, pořád je tu ten problém, kde to nabíjet, respektive řešení toho problému na každodenní bázi přidělává jen starosti.

U toho Pony mi zase připadá hodně limitující, jestli se to dá nabíjet jen z wallboxu doma anebo běžně ze zásuvky. To člověka teda limituje čistě jen na popojíždění kolem komína

ro
rock
26. února 2023, 19:09
1

Teď se tady (a předpokládám, že i jinde) stalo módním doporučení k přenastavení mindsetu. Co to má ku**a jako bejt? Normální člověk si chce koupit auto, který bude co nejlépe sloužit jeho potřebám a ne si přenastavovat mindset tak, aby vyhodil peníze za něco, co jeho potřeby neuspokojuje. Běžte už do p**i s nastavováním mindsetu...

Marek Brunner
26. února 2023, 19:14
0

Beastar: zajímavý, já už Smarta neviděl fakt nějaký ten pátek. K prodejnosti Ponyho, souhlasím, že cenovka je relativně ambiciózní a taky bych za ty peníze pořídil jiné (ojeté) EV, ale věřím, že svou cílovku to má, jen já to nejsem. Oproti předchozím počinům ElBlesku je ale vidět skok kupředu, že už to je opravdu použitelná věc na každý den, byť s určitými limity (zejména rychlodobíjení..).

krab: cílovka Ponyho je člověk v domku, který bude dobíjet doma ze zásuvky/wallboxu/FVE, má to jako druhé auto na popojíždění kolem komína nebo nikam daleko nejezdí. Na druhou stranu to jde nabíjet i veřejně, má to normálně Mennekes Type 2 konektor, takže i u Kauflandu nebo jiné veřejné nabíječce můžeš nabíjet, byť dost pomalu (+- jako běžný PHEV). To, jestli není lepší benzínové postrkadlo, si musí každý srovnat sám, oboje má své výhody, i nevýhody, pokud opravdu nenajedu denně víc jak 150 km, mám doma možnost nabíjet (ideálně z FVE) a nepotřebuju víc jak dvě sedačky, má Pony z mého pohledu jasnou výhodu jak z finančního, tak uživatelského hlediska.

rock: nikdo nikomu nic nenutí, jen pro pochopení zamýšlené cílovky je třeba otevřít svou mysl i jiným věcem:)
-
Komentář upraven 26. 2. 2023, 19:20:51

martin_100
27. února 2023, 20:14
0

Marku opravdu si to koupí domkář jako druhý auto k prvogenerační fábii nebo oktávce? Dost silně pochybuju.
Koupí si to majitel domu jako druhý auto ke kodiaqu třeba?
U obou asi sotva. Ten první by si za ty love koupil rád nějaký dobrý novější auto ale asi na něj nemá.
Ten druhej do takový skořapky nesedne a radši koupí nějaký dražší EV.

Nějak to prostě nemá cílovou skupinu zákazníků.
Ti nehejtuju samotný autíčko. To se mi líbí ale bohužel viz výše.
-
Komentář upraven 28. 2. 2023, 07:42:39

Marek Brunner
28. února 2023, 13:59
0

Martin_100: jestli daná cílovka opravdu existuje je už věc druhá. Já mám takový pocit, že by to mohlo oslovit tu cílovku, co aktuálně sedlá US importy Fiatu 500e, cenová hladina je +- stejná. Třeba to osloví i některé důchodce (levné provozní náklady, jednoduchost…)..
Ke Kodiaqu mi to ale přijde jako slušný doplněk, Kodiaq na delší cesty, Pony na cesty do krámu nebo do práce.

martin_100
28. února 2023, 15:34
0

Ano bereš to pohledem marketéra kterej dostal za úkol to prodat. Ten kdo si importuje 500e tuto chtít ne ude protože ch e stylovou 500e. Ten důchodce by to jistě rád koupil ale nejspíš zato nedá víc jak 2 kila. A ke kodiaku plasovou krabičku z číny? To si spíš vezme citigo iv / eUp protože chce aspoň bagy, zadní sedačku a pevnou kastli.

Kdyby to stálo kolem 250 tak se to bude pro spoustu lidí zajímavý. Za 370 je to málo muziky.
Ale jak jsem psal sympatický autíčko to je.

Sa
Sato
25. února 2023, 12:40
1

Super. Ak to mame s ekologiu skutocne mysliet vazne tak toto je cesta, nie 2.5t suv na 245kach pneu, ehm ehm volvo.... a ina pseudo ekologicka pakaz

reagovat
Skipper
26. února 2023, 18:50
8

No, jestli to máme s ekologii myslet skutečně vážně, tak nebudeme dovážet věci přes polovinu zeměkoule a vyrábět tuny spotřebního zboží. Pokud bychom to s ekologii mysleli skutečně vážně, tak budeme dbát na to, aby vozový park měl co nejvyšší životnost. abychom nemuseli co 5 let vyrábět nové spotřební krámy, na které musíme vyrábět ocel, těžit ropu a z ní vyrábět plasty, pak těžit vzácné kovy na výrobu baterii atd.
Asi už stárnu, ale tak nějak mi jako největší přínos ekologii dává smysl využívať lokální zdroje a starat se o své okolí. Nepotřebuji novou elektroniku každý rok, nové auto taky nechci, takže raději budu klidně zachraňovat auta předtím, než aby se z nich stal odpad. Popravdě jsem docela zvědavý, co má horší uhlíkovou stopu. Můj životní styl, kde při nájezdu 10k za rok vypustím do vzduchu X kg CO2 se svými obstarožními vehikly, nebo co pár let kupovat podobný vozítko, které se poskládá ze součástek z materiálů z celého světa, které se pak naloží na loď, dovezou do číny, tam se udělá prvovýroba, znovu naloží na loď, doveze sem a tady to s velkou slávou budu nabíjet z elektrárny...
Největším problémem pro ekologii nejsou auta. Největší problém je spotřební ekonomika. Kdy musíme vyrábět a pořád a pořád obměňovat staré za nové, i když to zdaleka není potřeba.

Ronoath
26. února 2023, 21:35
1

Pokud chceme ekologii myslet vážně, tak se musíme zamyslet na samotnou dopravou. Pokud se jogurt vyrobený v Olomouci do libovolného supermarketu v témže městě musí projet přes centrální sklad onoho řetězce v Praze, musím zkonstatovat, že největší ekologický problém mé dieselové dvoutunové SUV před dotyčným supermarketem rozhodně nebude.

Čili jednoduše: nejen doprava z Číny je špatně, tyhle zbytečné rozvážky po republice považuji za ještě větší zlo, neboť je to všem úplně jedno.

Mechanik
27. února 2023, 08:09
0

Ranoath : A návrh tvého řešení?
Ono totiž z toho centrálního skladu jede do Olomouce kompletní zavážka co si vedoucí den předem objednal, né jen ten jogurt.
Kdyby se tam tedy kamion s jogurty zastavil a vyhodil jim tam tu půl palety jogurtů, tak to nic neřeší.
Jak píše hore Skipper, jestli jezdím dvacet let autem, které splňuje euro4, tak je to asi ekologičtější, než když si budu každé tři roky kupovat nové auto a vytvářet tak daleko větší zátěž než je rozdíl mezi euro 4,5 a 6. To snad dává smysl, ne??
A samozřejme, je ekologičtější si koupit auto, které bylo vyrobeno v EU, nemuselo plout přes půl světa, ale v té uhlíkové stopě z jeho vzniku už je to zanedbatelný procento, i to se samozřejmě počítá.

Ronoath
27. února 2023, 09:06
2

Mechanik: dovolím si odpovědět protiotázkou: a inspirovat se rozvozem piva a pečiva by nešlo?

Jinak s tebou souhlasím, je nesmysl měnit měnit auto z rozmaru touhy spotřebovat. Ale chtěl jsem tím říci, že takzvaní ekologové si vybírají jen to, co se jim hodí do krámu a věci ostatní přecházejí nevšímavostí, což mě rozčiluje.

Mechanik
27. února 2023, 09:46
-1

Ronoath : jesně, jenže pečivo je lokální - závoz je třikrát denně z místní pekárny a nebo z okresní, ale ta dodávka objede všechny okolo a pak taky jen jedna komodita, zase by to nefungovalo u všeho. Ano razí se to reklamní - z lokálních zdrojů, ale ČR je tak mrňavá že lokální je vlastně všechno.
V tomto případě bych v tom nehledal ježka, mají to spočítané a efektivní způsob = ekologický, protože se zbytečně nejezdí, nestaví se zbytečně víc skladů, nevyrábí se zbytečně víc dodávek.
Jasně, šlo by to hodit na vlak atd, ale to přijde až časem, zatím ten kamion stojí stejně.
Změna by musela být v tom, že si nekoupíš jogurt z Olomouce v Nymburce, když v Poděbradech je mlékárna, jenže to je taky o těch lidech, když je poptávka, oni jim to přivezou.
Dřív se sem nevozil Mustang a taky jsme žili, celkem dobře, řekl bych. No ale poptávka byla, pár lidí si chce splnit sen, nebo jen pokrýt nereálnou potřebu vlastnit toto auto a tak to sem vozí. Všechno je to o uvědomělosti lidí jako jednotlivců, jeden nic sice nezmění, ale kolonie mravenců už něco odnese.
Aby bylo jasno, vím jak to myslíš, souhlasím a vlastně jen filozofuji nad tématem.

Sa
Sato
27. února 2023, 10:39
0

Ten povodný príspevok som myslel ako: Ak to máme s ekológiou "v osobnej doprave" skutočne mysliet vážne..
Fakt som sa nechcel púšťat do filozofovania o celkovej logistike, prípadne zbytočnej nadvýrobe atď. Len som chcel povedať názor, že auto ala trabant (s nejakým moderným pohonom, nie dvojtaktom :) ) je zo svojej podstaty viac ekologické, menšie CO2 na výrobu auta, menšie pribežné (gumy, brzdy atď), ale paradoxne takéto autá su dnes odsúvané do zabudnutia.
Samozrejme do toho vstupuje aj celkový výskyt na silnici, tiež by som nechcel aby moja žena vozila dieťa v malej 900kg krabičke zatial čo každý naokolo má obrovské suvčko, to je každý stret o hubu.

St
Staromil
28. února 2023, 16:39
0

Skipper :...má pravdu, předsedo...

Vencos
25. února 2023, 12:56
1

Jestli už to teda prošlo schválením a homologaví, tak podle toho půjdou přihlásit i ty čínský, ne? 🤔💸💸💸

reagovat
Trinom
26. února 2023, 08:53
1

Skoro bych se vsadil, že to není homologované jako osobní auto, ale jako těžká čtyřkolka, jak bývá u podobných miniaut zvykem.

Mechanik
25. února 2023, 13:27
1

Za mě je tam zbytečně moc výbavy, třeba ta kamera, k čemu jako? Udělat základ a pak volitelné k tomu.
Hafo lidí by asi zaujalo něco podobného ale s evropskou karoserií. Nebo třeba retro karoserie. Takže dovést mechaniku, technologie a dát to do své karosérie a úspěch zaručen.

reagovat
XT
XTad
25. února 2023, 18:39
4

Myslim, ze ta vybava je prave jediny zpusob, jak ospravedlnit vyssi cenu. Naklady na nejaky cinsky android s kamerou budou minimalni, ale v ocich zakaznika hodnotu auta zvysi.

jd
jdr
25. února 2023, 16:00
0

Hezké, hodilo by se mi, ale cena by musela být nižší. Nedalo by se to udělat bez toho "komfortu" - automatické klimatizace, navigace .... ? Chci občas dojet pár kilometrů na nákup, do hospody nebo k rybníku si zaplavat, tam zatím trefím i bez navigace a dojedu tam s otevřeným oknem

reagovat
bl
blohmmi
25. února 2023, 18:11
0

Máme i jiné levnější modely. Koukněte na www.elBlesk.cz

rr
rruzicka
25. února 2023, 19:32
0

A opravdu je záruka jen 2 roky / 15000 km?

reagovat
rr
rruzicka
25. února 2023, 19:34
-1

Odstranit autoklima, 360° kameru, mříž a jsme o 50 kKč níže.

reagovat
yellec
26. února 2023, 09:52
3

Tohle jsou položky co Číňan prodává za pár korun. Nejdražší je na autě tradičně akupack a tam s cenou nehnete. Takže vyndat je nedává cenově smysl.

rr
rruzicka
25. února 2023, 19:41
0

Proč nemá 4 sedadla jako např. FreZe Nikrob?

reagovat
rr
rruzicka
25. února 2023, 19:47
1

Mohl bych vozit obě děti do školy...

ja
jazet
25. února 2023, 20:47
1
reagovat
VD
VD
26. února 2023, 06:20
-4

Ač se zdá na první pohled cena vysoká, tak vzhledem k podílu ruční práce a finančnímu nakrmení úředního šimla (nutné úpravy dle předpisů EU a homologace) + prvotní náklady a nějaká marže, tak to asi ani jinak dopadnout nemohlo.
Otázkou ovšem je, kdo si taková autíčko na nákupy v době kdy nám naše chudá vláda stále předhazuje, že si na důchod máme ušetřit sami protože ho už rozfofrovala, bude moct dovolit.
Ale jste-li zemědělec, tak nevěšte hlavu - za 2 metráky paprik může být vaše! :-D

reagovat
Skipper
26. února 2023, 19:48
2

Politika sem opravdu nepatří. Tohle je tak na novinky.

MMM
28. února 2023, 17:34
0

Evropa skončila s Aliexpresem!

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem