načítám data...

ElBlesk: Když jdete na ekologii ekonomicky

Pošťuchovali jsme se v redakčním chatu a na světlo vyplavala klatovská firma prodávající na cenu orientované elektromobily. Nedalo mi to a jel jsem se podívat osobně.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Po tolika letech psaní o autech mě ty běžné vozy začínají trošku nudit. Vyhledávám obskurnosti, a tak jsem se jednoduše vetřel s tím, že chci prozkoumat, jak to celé s těmi malými elektromobily je. O víkendu jsem pak dorazil do Klatov k Autocentru Blohmann a byl přivítán mladým usměvavým pánem.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Onen pán je vzděláním silnoproudař a rodinná firma mu dala zázemí dlouholetého zastoupení Fordu a Kie. Zakecali jsme se trošku o tom, proč a jak, a pokud shrnu nosnou myšlenku: Má rád vše elektrické, a tak se holt pokusil najít způsob, jak to celé skloubit. Výsledkem bylo rozhodnutí začít prodávat, z velké části v Číně vyrobené elektromobily za co nejnižší cenu. Je zřejmé, že nešlo o nějaký investiční záměr opentlený barevnými powerpointy a financovaný poblázněnými fondy, ale na praktičnost zaměřenou akci. Ostatně i název firmy je tak trošku drze český.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nejde však o čistý přeprodej, v Klatovech vznikají i části návrhu a pohonný systém mají plně "v ruce". To, na čem si dávají záležet, je dlouhověkost baterie a pohonného ústrojí. Zásadní věci jsou předimenzované nebo přiškrcené softwarem tak, aby byla jistota, že vydrží. Momentálně se pracuje na navýšení rychlosti a dojezdu pro čtyřkolový stroj Tiger a integrace LiFePo baterií, které mají tu krásnou vlastnost, že nehoří.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Teorie je to hezká, ale pojďme na praxi. Jako první žebrám svezení v tříkolce, která se mi designově líbí, zezadu vypadá jako Bender z Futuramy a je to tříkolka, takže tím jet prostě musím. Hned po nasednutí je mi jasné, že tady se alcantary nedočkám, ale za tu cenu… Peru se chvíli s ovládáním, protože řídítka a páky na nich a absence pedálů v uzavřeném vozidle je pro můj mozek trošku přes čáru. Navíc na motorkách neumím. Nakonec si zvykám a trojkolku proháním po okolí. Celé to funguje, motor umístěný přímo na zadní tuhé nápravě je sice hodně slyšet, ale zvuk to není nepříjemný a dodává pocit rychlosti.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Tříkolka je omezena na pouhých 45 km/h, což samozřejmě zcela odpovídá zaměření, ale také ji to odsuzuje do role čistě místního postrkovadla. Na druhou stranu si můžete připlatit za vyjímatelnou a přenosnou lithiovou baterii místo nejlevnější olověné, a tu nabíjet třeba ve svém panelovém bytě. A i když si připlatíte za tu největší lithiovou baterii, která posune dojezd kus za 100 km, pořád jste na ceně elektrické Vespy. Ano, Vespa je hezčí a rychlejší, ale nemá střechu. Jedinou vadou na kráse celé věci je mizerný výhled šikmo vpřed díky silným sloupkům.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vylezl jsem z tříkolky a dostal plně nabitý firemní vůz se čtyřmi koly. Říkají mu Tiger a nedivil bych se, kdyby to byla trošku recese. Přiznám se, že jeho design je na mě trošku moc asijský a komixový, ale to je věc vkusu. Vozil jsem se firemním otloukánkem s polepy a byl předem upozorněn, že vůz už byl v lecjakých situacích. Až na jeden ozývající se čep to však skoro nebylo poznat.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Ani tady se člověk nemůže těšit z nějakého kůži potaženého interieru, ale spíše z toho, že neutrácel zbytečně. Co ale komické je, že auto má docela kvalitní couvací kameru a dotykové rádio s Carplay a Android auto. Je až skoro směšné, když si uvědomím, kolik si za podobnou výbavu leckteré automobilky nechají zaplatit – tady to vyřešilo rádio za pár korun. Auto má dokonce i klimatizaci, která s jeho malými rozměry fakt nemá žádný problém. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Vzal jsem tedy malého tygra na projížďku za město. Proplétat se relativně svižným elektromobilem po Klatovech by bylo trošku nosením dříví do lesa, je jasné, že mu to půjde. Výlet na přilehlý kopeček měl pak doručit komické příhody o nedostatku výkonu. Leč, nestalo se.

Oficiálně čtyřkolka má maximálku 80 km/h a dojede něco přes sto kilometrů. Díky pasivnímu chlazení baterií je také omezena doba maximálního výkonu. Bylo mi vysvětleno, že je lepší se nerozjíždět před kopcem, ale přidat až v kopci, což jsem zcela ignoroval a jel prostě všude plnej. Na okresce se auto drží osmdesátky, dokud nepřijde kopec, a pak rychlost klesne k sedmdesáti. Nestalo se mi, že bych nějak dramaticky přišel o výkon a opět trošku hlučnější motor mi k tomu zpíval píseň buzení. Nebylo mi to nepříjemné.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Když jsem se ale vydal na kopec, svět se přirozeně zpomalil. Auto má výkon pod deset kW, takže je jasné, že na Matterhorn nevyjede, na kopec se ale vysápalo se ctí, rychlostí ne nižší než 50 km/h. Tak jsem na oslavu své expedice na kopečku udělal fotografie.

Jízdní projev je trošku svébytný. Dvanáctipalcová kola nemají jinou možnost, než do větších výmolů prostě zapadnout, a díky krátkému rozvoru je pak auto nervózní. Řízení je ale lehké a celkem přesné a na silnici, pokud jej nedrásáte, se malý vozík chová velmi způsobně. A v tom městě je fakt hbitý.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jsem dalek vám tvrdit, že tyto vozy jsou budoucností individuální dopravy nebo že máte všichni začít žhavit dráty a hned kupovat, ale pro specifické využití může být Tygr dost rozumná volba. Je levný, dojede těch sto kilometrů, na okresce sice trošku zavazí, ale není to ani zdaleka taková tragédie, jako třeba padesátka skůtr. Navíc vám k tomu rádi dodají i solární přístřešek, který auto v létě za den nabije. A až to pojede devadesát, bude to i na to pražské postrkování stačit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A také dodávají nabíjecí stanice, které jsou už z výroby vybavené čtečkou karet! Takovou inovaci by leckterý korporát měl okopírovat. A v Klatovech, až se tam někdy ocitnete, si zajděte do Pavilonu Skla přezdívaného PASK. V létě tam najdete vystavené absolventské práce mladých sklářů a ty jsou vždy plné svěžích nápadů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MB
MBMB
20. června 2022, 22:21
0

Nejprodávanější EV v Číně je momentálně Wuling Hongguang Mini EV. Malé městské celkem dospěle působící auto, čtyři místa, 20 kW a 100 km/h maximálka. Prodává se se dvěma velikostmi baterie, s tou větší to dá ve městě 170 km a stojí v přepočtu nějakých 160 tisíc Kč.
Je určitě fajn mít taková auta na trhu, přeci jen u nás není úplně pohodlné jezdit celoročně třeba na tom skútru. Ale 270 tisíc za něco jako Tiger bych tedy nedal. V Číně taková vozítka stojí řádově desítky tisíc, a pak to má nějaký význam.

reagovat
Jan Machač
20. června 2022, 22:57
1

Jenže to je stejně relevantní jako srovnávat ceny aut v US a u nás...

HeavySmoker
20. června 2022, 23:19
3

Problém je v tom že ten Wuling stojí v Číne 3700 EUR a v EU ho dovozca posiela na trh za 9990 EUR. To sa s 10% clom na US autá nedá porovnať. Práve ten pekáč za dve priemerné mzdy so schopnosťou prejsť 150 km v zime a vyzerať ako normálne auto by som bral, na rozdiel od 2,5 tonových elektro krámov za dve mega alebo tej paródie na mestskú mobilitu z článku.

Jan Machač
21. června 2022, 07:39
0

Jenže to není jen o clech, že...

MB
MBMB
21. června 2022, 07:58
-1

V Evropě bohužel není v této kategorii žádná konkurence. Tady člověk koupí leda Citroen Ami, nebo Renault Twizy, které stojí nesmyslně moc. Pak i ten Wuling za 10 000 EUR vypadá jako super kup, i když je to násobek té čínské ceny.

Zajda
21. června 2022, 09:13
0

AMI stojí ve FR konfigurátoru od 7390 EUR. Ale taky jede jen 45 km/h.

bl
blohmmi
21. června 2022, 09:28
2

Trochu tady zapomínáte, že to nefunguje tak, že se koupí auto v Číně, přiveze a jezdí se. Homologační proces opravdu není ani jednoduchý, ani levný. Wuling za 160 tis. je utopie a nikdy se tu takhle prodávat nemůže.

MB
MBMB
21. června 2022, 09:31
0

Zajda: Ano, poloviční maximálka, poloviční dojezd, méně místa a ten nejjednodušší plastový interiér, jaký si lze představit. Wuling je oproti tomu úplně jinde.

HeavySmoker
21. června 2022, 09:40
2

Machač: Viem že tento prípad nie je len o clách. Ale nedokážem stráviť fakt, že Čína vyrobí OK elektrovozítko za 3700 Eur a Dacia s podobným dojazdom a výkonom stojí cez 20 000 Eur. Dacia nemusí robiť kusovú prerábku, robí to v sérií.

blohmmi: Jediné čo v Litve s tým Wulingom robia je že pridajú ESP, Airbag a iné kolesá. V malých sériách je to drahé a chápem to, ale ESP a Airbag stoja normálnu automobilku drobné. V nárazových skúškach to patrne neobstojí, ale to nie je právna prekážka predaja.

MB
MBMB
21. června 2022, 10:09
0

Je fér zmínit, že Dacia Spring je zas o další level dospělejší auto. A je to rozhodně nepoměr. Čínský Renault City K-ZE, na kterém je Spring koneckonců založen, stojí v Číně taky méně než polovinu.
Jinak ano, aby to mohlo být levné, tak se toho musí prodávat hromada. Je otázka, jestli to je v krátkodobém horizontu možné v Evropě, když tu taková auta nejsme moc zvyklí kupovat. I když jsem přesvědčen, že pro spoustu lidí by to bylo ideální druhé auto. Zatím žádný velký výrobce takovou poptávku neidentifikoval, a proto taky vznikají projekty jako ten přeznačkovaný Wuling nebo ElBlesk, které se snaží tuhle potenciální díru na trhu využít.
Zatím neblíž je ten Spring, který se prodává v nějakých rozumných počtech, ale je drahý. Ale když se na to stojí fronta a i za tuhle cenu to všechno prodají v západní Evropě ještě s dotací od státu, tak proč by zlevňovali, že?

Trinom
22. června 2022, 13:12
0

Smokere, přidat ESP do už existujícího auta nebude až taková prdel. Nejenže musíš změnit okruh brzd/ABS, ale i nějakým způsobem ovládat motor. Jasně, jsme v době CANové, takže se toho dá udělat hodně, ale zadarmo to rozhodně nebude. A to ani v případě, že automobilka dodá úpravcům podklady, jak na to.

Jan Machač
24. června 2022, 11:16
1

A certifikace - jakkoli je tento proces v EU už zparchantělý - nebude žádný med.

beastar
21. června 2022, 09:32
0

Srovnávat ceny na Čínském trhu a u nás může opravdu jen ekonomický ignorant. Vůbec srovnávat ceny napříč trhy je blbost. Situace v Číně nejen v motorismu je poměrně rozdílná. Samotná podstata těch malých městských elektromobilu je úplně jinde. Idea skútru který má střechu se tam asi určitě bude prodávat líp.

reagovat
ratan groch
21. června 2022, 11:55
2

Ja by som sa v tom vozit nechcel. A po pravde by som ani nechcel, aby ma v tom ludia videli. Nie som snob, ale zas si ani nedam na auto polep Penny market.
A k tej vyberacej baterii co sa da doma nabit. Spoluhrac ma golfovy vozik (nie auticko) na elektriku. A uz len vyberanie baterky, nosenie domov, nabijanie, nosenie naspat, namontovanie je otrava. Nie je to veda, ale je to otrava. Je to ako s vynasanim kosa, ziaden problem, ale nechce sa mi.
A preco by som mal vlastne jazdit v dopravnom prostriedku, ktory je zvnutra taky skaredy? Mam rovnako rad cas, ked sa presuvam ako cas, ked niekde som. Nevidim dovod, aby som sa pri presunoch mal citit ako obcan rozvojovej krajiny.

reagovat
Sa
Sato
21. června 2022, 23:10
0

Ako je to pri taketo srande s bezpecnostou? Nebude to vlastne hrosie ako na tom skutru? predsa len skuter je mensi takze je mensia sanca ho trafit, resp lepsie sa dokaze vyhnut kolizii. Pripadne skutristi sa vedia pri nehode sikovne odseparovat od skutru cim stratia hybnost a klzavym pohybom ladne za pomoci trenia a spalenej koze sa dostanu do bezpecia. Pri tomto to vyzera, ze dany chudak skonci po kulecinikovej akcii zakliesneny v zhluku plastov a bude dufat ze mu nic neprepichne slezinu.

reagovat
Csaba
22. června 2022, 08:03
0

Nechtělo se mi to studovat hlouběji, respektive, není to hodno času který bych tomu musel věnovat. Přesto jsem ale "někde na internetu" zahlédl info že tyhle věci jsou i v Číně registrovány jako "čtyřkolky" a neplatí pro ně tudíž nutnost (s)plnit bezpečnostní normy předepsané normálním automobilům. Neplní-li to čínské bezp. normy, nebude to plnit ani ty evropské, ergo, při jízdě na Tebe sice nebude pršet, ale jinak je to vlastně Tebou zmiňovaný skůtr včetně oné nadsázky spojené s pádem z něj. S trochu funkčním moto oblečením (tj ne žabky, trenky a triko) se ten skůtr opravdu dá "opustit a odklouzat" a nejspíš bych asi raději položil ten skůtr než boural v tomhle. Nicméně, jak jsem napsal, nestudoval jsem konstrukci té věci hlouběji, takže pouze teoretizuji.

Trinom
22. června 2022, 13:17
0

Tyhle malé vehlikly jsou skoro všude ve světě homologovány jako těžké čtyřkolky. Není to nic neobvyklého a neočekává se, že by to příliš často opouštělo ulice města. Něco mi říká, že nehodovost tady těch věcí taky nebude kdo ví jak vysoká.

ransom
23. června 2022, 17:37
1

Já bych naopak čekal nehodovost vysokou. Typický uživatel bude nejspíš odrostlý koloběžkář s pocitem, že může kdykoli kamkoli. A typickou obětí nejspíš chodec nebo cyklista.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem