načítám data...

Proč je Mustang levnější než M3 aneb o milionových Golfech a úskalích cenotvorby

06. června 2017, 20:03 43 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Musí auto za milion opravdu ‚vypadat na milion‘? Kde se vzala představa, že velikost vozu či kvalita jeho zpracování musí být přímo úměrná jeho cenovce?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

„To auto je fajn, ale nevypadá jako za milion (milion a půl, dva).”

„Je to výborné auto, má skvělou výbavu, ale dát tolik peněz za tak malé auto, když za jen o pár desítek (stovek) tisíc můžu mít větší?”

Tyhle dvě věty a jejich nejrůznější obměny jsou evergreenem hodnocení aut – jak profesionálního, tak amatérského. Slyšíme je pokaždé, když někdo narazí na VW Golf za milion nebo má srovnávat levné sportovní auto s prémiovým konkurentem. A vypadá to, že s rostoucí rozmanitostí automobilového trhu se stávají čím dál populárnějšími. Zároveň to však jsou věty, při kterých se mi se železnou pravidelností otevírá nůž v kapse. A protože bych se nerad pořezal, rád bych vám teď vysvětlil, proč je ve většině případů nemáte používat…

Oba pohledy jsou výsledkem staromódního pohledu na auta a jejich hierarchii. Tedy, abych byl přesný, staromódního evropského pohledu. Zatímco za oceánem se již těsně po druhé světové válce vytvořila hierarchie značek a ‚úrovní luxusu‘, nezávislá na velikosti či výkonu, Evropa dlouhá desetiletí žila v zajetí stereotypu, že hierarchie aut je víceméně jednorozměrná.

Je to pochopitelné. Většina Evropanů si dlouho musela kupovat ta nejmenší a nejslabší auta zkrátka proto, že si nic jiného nemohli dovolit – ať už kvůli ceně, nebo kvůli posedlosti starého kontinentu zdaněním velkých motorů a tím i velkých aut.

Měli jste tím pádem malá a slabá auta, která byla standardem. Ať už to bylo Mini, VW Brouk, nebo třeba původní Golf, byla to z dnešního pohledu opravdu kapesní vozítka. Logicky tedy tím prvním, po čem jste toužili, bylo pořídit si větší auto, protože do toho malého jste měli problém se pohodlně vejít.

Až v druhé řadě jste uvažovali nad tím, že by auto mohlo být výkonnější nebo nabízet bohatší výbavu. Ta navíc nebývala nijak opulentní a až zhruba do přelomu století u nás věci za oceánem běžné patřily k extravagantnímu luxusu. Mnohem dříve, než jste se rozhodli utrácet za elektrické sedačky, kožené čalounění nebo klimatizaci, jste se tak obvykle rozhodli pro koupi vozu luxusní značky slibující kvalitu a prestiž, jakou Evropan, zvažujcí automobil obvykle jako dlouhodobější investici než Američan, očekával.

Výjimky ze zavedené hierarchie samozřejmě existovaly, ale nikdy nevybočovaly ze zavedených pořádků příliš daleko. Mohli jste si pořídit třílitrový Ford Capri, který byl skoro stejně rychlý jako BMW či GT od Mercedesu. Ale jen skoro. Golf GTI se mohl rovnat  sportovním vozům – ale jen těm slabším. Velké Renaulty či Citroëny nabízely náznak luxusu Mercedesů, ale právě jen ten náznak. Velké Fordy a Opely se oněm Mercedesům blížily velikostí. Ale obvykle jen blížily.

Zkrátka všemu vládla jednorozměrná hierarchie. Chudý člověk si koupil malé auto, bohatší člověk větší auto, bohatý člověk auto luxusní značky (které bylo samozřejmě také velké), nejbohatší člověk si koupil velký Mercedes či Jaguar. Chudí si němeli co kupovat velká auta, protože by stejně neměli na benzín a zaplacení daní. A bohatí se nechtěli mačkat v autě malém, pokud to tedy náhodou nebylo dvoumístné kupé, které bylo beztak malé jen zevnitř.

Ale doba se změnila. Evropská auta se zvětšila a i ta malá dnes nabízejí tolik prostoru, že člověk nemusí vybírat primárně podle velikosti. Vlastně velká auta často působí až zbytečně a kontraproduktivně. Proč se trápit s parkováním pětimetrového sedanu, když pro vaše potřeby vlastně stačí čtyřmetrový hatchback? Pro leckterého obyvatele velkého města je onen metr naprosto kritickým rozdílem…

Zároveň se zmírnily drakonické daňové předpisy a navíc se stalo možným dostat spoustu výkonu i z malých motorů. Takže už není problém udělat téměř jakékoliv auto tak rychlé, jak jen můžete realisticky chtít.

Jako vedlejší efekt se pak objevilo to, že lidé, kteří už nemusí za každou cenu bažit po velkých autech a leckdy preferují ta malá, začali chtít od menších vozů výbavu srovnatelnou s těmi velkými. A od běžných výbavu, kterou znají z těch luxusních.

Dosud jednorozměrná hierarchie se tak rozčlenila a získala ne dva, ale dokonce tři rozměry. Nebo spíše čtyři.

Když si dnes vybíráte nové auto, můžete se téměř libovolně pohybovat po následujících osách:

  • od malého po velké
  • od pomalého po rychlé
  • od skromné výbavy po bohatou
  • od levné značky (a odpovídající kvality) po luxusní 

Jenomže obecné povědomí si na to ještě nezvyklo a tak nás některé věci pořád překvapují. Řekněte někomu, že právě testujete Volkswagen Golf 2.0 TDI DSG, který má ceníkovou cenu téměř milion, a bude na vás vrhat podivné pohledy. Posaďte někoho do Mustangu za milion a čtvrt, a většinou neopomene poznamenat, že jeho interiér není tak kvalitní jako u BMW nebo Mercedesu za stejné peníze. Co na tom, že dotyčný Golf má výbavu, za kterou by se před pěti lety nemusel stydět Mercedes třídy S a Mustang zase čtyřistakoňový osmiválec, který vám BMW sice nabídne, ale za dvojnásobné peníze.

 

Člověk je zkrátka zvyklý očekávat za hodně peněz velké věci. Nebo nablýskané věci. A situace, kdy za stejný milion korun můžete mít trojkové BMW v základní výbavě, slušně vybavené Mini, opulentně naspecifikovaného Golfa, osmiválcový Mustang, slušně vybavený neprémiový sedan nebo třeba obří SUV v základní výbavě, může být pro leckoho poněkud matoucí.

Přesto to zkusme nedělat.

Že je interiér Mustangu kvalitou spíše na úrovni Focusu za 400 tisíc? Ano, protože zbytek do onoho milionu zaplatíte za osmiválec a šviháckou karoserii kupé.

Že byste za cenu Golfu ‚f plný‘ mohli mít trojkové BMW? Jasně že mohli. Ale museli byste obětovat spoustu výbavy. Máte milion a chcete LED Matrix světla, kamery, digitální budíky, velkou navigaci, asistenty, prosklenou střechu, ergonomické sedačky, automatickou převodovku, silný turbodiesel, vychytávky a parádičky? Budete muset zůstat u Golfu.

Chcete za stejnou cenu prostor pro rodinu? Obětujte část výbavy a můžete mít Passat.

Chcete naopak prémiovou kvalitu a zároveň hodně výbavy? Dobrá, můžete si koupit Mini za milion. Zní to jako nesmysl? Podívejte se na to tak, že dostáváte výbavu trojkového BMW v balíčku vhodnějším do města.

A takhle bychom mohli pokračovat donekonečna. Můžete si pořídit rodinný hatchback nabitý technologiemi, auto do města s výkony sporťáku nebo naopak rodinný kolos v ceně subkompaktu. Můžete dělat, cokoliv chcete.

Žádná z těch možností není špatně – tak přestaňme očekávat, že malé hatchbacky budou vždycky levné, všechna auta za milion budou mít luxusně zpracovaný interiér a že všechno má jasnou hierarchii. Protože nemá.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
06. června 2017, 21:22
0

Tak obecne je asi dnes nabidka pestrejsi, nez byla pred 20 lety, o cenach se taky nema smysl bavit (napr. mi nikdo nevymluvi, ze koupit si na daily ojetinu je nesmysl). Ale presto mi pripada vtipne, kdyz naprosto plevelny Opel Mokka v jakesi podivne konfiguraci s rakovinometem stoji vic, jak sice taky plevelne, ale neskonale zajimavejsi Clio RS. Obe auta fautomatu btw. Tohle se da vzdycky smaznout tim, ze je to otazka priorit, ale osobne to proste nechapu.

reagovat
vi
vitek
07. června 2017, 00:34
0

Neměl byste nějakou kalkulaci nákladů na pořízení low-cost dacie? Jen tak pro zajímavost...já ještě nedávno považoval člověka, kupujícího MCV v ceně RHD M3 e46 za úchyla, nicméně preference se mění. :-D

bitner
07. června 2017, 08:09
0

Snad si na netu tykame, ne? :-)
Z hlavy:
Sandero ´11 1,6 8V 62 kW Arctica (klimatizace, dalkac, predni okna a zrcatka elektricke - zrcatka s vyhrevem, vyskove stavitelny volant a sedacka, tehdy bez radia): 216400,- s rezervou, po roce plynofikace 25000,-. Jezdim cca za 1,5 Kc/km, gumy 185/65 R15 stoji kolem 1000 Kc/kus, puvodni letni ted jeste dojizdim na Loganovi. Najeto 81000. Ted jsem delal rozvody a vymeny naplni + cisteni klimatizace za 13000,- Vymenil jsem jedno cidlo teploty chladici kapaliny za 300 a asi 4 zarovky H4 (nebo H7, ted nevim - proste ty vetsi).
Logan (sedan) 1,2 16V LPG z fabriky Arctica (to co v Sanderu + radio s modrym zubem a ovladanim pod volantem + denni sviceni): 225000,-
Za rok a 3/4 najeto 31000, phm cca 1,2 Kc/km. Nemeneno zatim nic.

V obou autech zvladame tuzemskou dovolenou ve 4 (2+2). Do Chorvatska bych jel Loganem.

bitner
07. června 2017, 08:13
0

Na tu dovolenou jedeme samozrejme vzdy jen jednim autem :-)

sumy
07. června 2017, 09:44
0

30tkm najedu za rok na 18 let starym, cca 20tkm manzelka na 8 let starym a ted uz jen tak do 10-12tkm na 20 let starym. Vse japonci. Tebou zminenych 13tKc za "bezny" servis jsou naprosto shodne naklady jako jsem ted mel s Pajerem. porizeni a vymena prevodovky, vcetne naplni a vymeny hlavni i pomocne paky rizeni, vnitrnich i vnejsich cepu a kosti stabiku. Vsechny dily od febi. Jo a ty dily rizeni tam jsou jeste z fabriky(370tkm) Kdyz nebudu jako ohetinu provozovat vuz, ktery byl od sameho zacatku uvazovan jako laciny vuz, je nanekvyse pravdepodobne, ze by me do cca 300-400tkm melo neco neprijemne prekvapit.
Ale stare vs nove tu uz bylo proprano tolikrat, ze to nema cenu.

sumy
07. června 2017, 09:45
0

Samozreme melo byt "nepravdepodobne" To smudlani na telefonu je v mem pripade tragedie :-/

bitner
07. června 2017, 10:02
0

Bez informace o kupni cene a cena za ponakupni servis je to o nicem. Kolik mas zustatkovou cenu?

kv
kvakosh nocnix
07. června 2017, 10:58
0

"napr. mi nikdo nevymluvi, ze koupit si na daily ojetinu je nesmysl" tohle je fakt exkluzivni ptakovina, a jeji velikost roste s pozadovanou kvalitou prepravy a je zcela jista uz u "stredostavovskyho auta" za coz povazujme neco jako 4,5metrovy kombik s dynamikou sub10sec +210kmh tj. cca 600 az 800tis CZK. Overeno vicekrat.

sumy
07. června 2017, 16:15
0

Nechci, aby to vyznelo jako pomerovani pindiku. Kazdopadne za 3auta jsem vcelku vysolil jako za jednu dacii(cca 200tKc) a zustatkova realna prodejni cena je cca 250tKc(ano, realna cena paja je nyni 120-140tKc). (1 honda 4leta byla za 100, pajo, tehdy 16let za 60 a posledni hondice 18 let 35) servisni naklady vcetne pneu a navijaku a kompletniho servisu cca 80tkc za poslednich 5 let a cca 220tkm.
Treba prvni hondici jsem jako 3 letou se 160tkm koupil za 178tKc, rok pojezdil-60tkm a veskere naklady byly 4xolej ā1500Kc a 14 dni pred totalkou kotouce a desky za 3tKc. Pojistovna za totalku zaplatila 170 tKc.
Kdo se boj(a nebo neresi penize), at si kupuje novy, rozhodne je vsak chybou lhat si do kapsi, ze je to lacinejsi.

sumy
07. června 2017, 16:20
0

KapsY-boze, boze... no jo no, dnes co prispevek, to perla. Uz tadeji koncim :-)

Franz Kafka
07. června 2017, 16:26
1

To máš pravdu. Ojeté versus nové to mám rád, protože mám zkušenosti s obojím a musím to kombinovat. To že nové rovná se výhodnější je jenom dobře odvedené práce PR našich milých kolegů (dobře placených) v odděleních ještě milejších koncernů. Mám doma jednoho takového "kolegu" z takového oddělení, i když ne z automobilky no a na některé lidi to prostě působí více :) ta jejich práce.

Ono to totiž závisí na nájezdu, potřebách na tom jak se to celé financuje. Jasně že 10 letá ojetina na úvěr asi není top idea. Na tom o jakých autech se bavíme ojeté Porsche, nebo S2000 je asi rozdíl oproti ojetému Loganu a vylítané A4 třeba. Jak často a jak daleko to bude jezdit. Mám třeba úplně nesmyslnou ojetinu to Ml55amg a nestojí to nic... Jen benzín a nemám pocit že bych to teď prodal za méně než se to kupovalo. Proč? Protože to jezdí málo a udělal se pořádný entry servis. Takže mám pocit, že tvrzení nové je lepší je taková berlička pro lidi co se bojí koupit si o třídu lepší dvouleté auto, protože "co kdyby'" to jim ale někdo musí říci, že to se stane i u nového vozu. Jasně nebudou to platit, ale taky je to opruz být třeba dva měsíce bez auta a tak dále. Osobně neznám nikoho kdo by se nějak do ojetiny vysypal, že by ho to zničilo. Asi protože znám jen lidi, co se o to zajímají a kupují normální věci. A v neposlední řadě koupím A6 za 1,5 a za měsíc je to auto za 900. Skvělá, bombastická investice, děkuji nechci.

Goldies
07. června 2017, 20:58
0

Celkem souhlasim. Pokud totiz pominu hracku v podobe mrchy tak jsem na tom:
Pathfinder - PC 250.000,- za rok v servisu cca 10tis (to ze jsem to rozstrelil a oprava vyjde na 60tis o tom nemluvim) najeto cca 30-35tis. Ted bych ho prodal bezpecne za to stejny a lidi by my rvaly ruce (koupil jsem mazane predface s poradnym motorem - dneska ho chce kazdej)
Manzelcina Honda Civic UFO - jen menime oleje jednou za rok jinak nic! Absolutne se to nesere (ma v tom 1,8 benzin a necojakoautomat) najede kolem 15-20tis za rok. PC 220.000,- dneska kolem 200.000,- v tom stavu co to mame :-)

Na kolik by me vysli stejna auta kdybych je bral nove? 1,5 mega? Diky, nechci :-)

bitner
07. června 2017, 21:24
0

Kluci ja vam uprimne gratuluju. Pred lety jsem ovsem svoje schopnosti vyhodnotil tak, jak sem je vyhodnotil a nez bych se trapil dalsi vrazdou, kterou bych s jistotou koupil (a nemusi to byt nic fatalniho - me na aute sere, kdyz do nej tece, smrdi klimatizace, nefunguje stahovani okna u ridice, nefunguje ventilator topeni, atd. atp.), tak radsi takto. U 15+ let stareho japonce bych cekal, ze bude zrezly na sracku.

Goldies
07. června 2017, 21:30
0

bitner: já chápu i tebe, táta byl to stejný co ty, taky si od chvíle kdy to šlo (cca 1996) kupoval jen nový auta :-D
Já jsem v podstatě to stejný co ty, taky nesnáším když něco nefunguje jak má! Právě proto jsem nakonec šel do japonce - po velmi špatné zkušenosti s Sharanem 2.generace do kterýho jsem za 3 roky narva skoro 150tis! (a pak ho za 60prodal).
Pathfinder je rok 2006, najeto 305tis a kromě zadných vrat pod nesmyslnou chromovou lištou nikde ani náznak rzy
Civic 2008 rok najeto neuvěřitelných 50tis (kupováno s reálnými 30tis) nikde ani puchýřek :-D ale já se teda o auta starám jak to jen jde :-)

kv
kvakosh nocnix
08. června 2017, 09:45
0

jak jsem psal vejs - zavisi to urcite na mire "luxusu" v jakym se chci vozit. Tzn. pokud jsem spokojenej s necim co proste jezdi, nejak chladi a vrcej tomu okynka zrcatka neskrabam skrabkou, tak do urcity miry chapu, ze volba mezi jetym za 80 a novym za 250 vyzni pro novy. Muj ucetni si ted koupil nejaky maly Suzuki, je to 4kolka, 3zadnice asisentu, tohle tamhle, stalo to 312 tisic a rikal jsem si herdek, to je kus auta za ty prachy. Jenze to ma malilinkej kufr a 70kW atmosferu.
Ve chvili kdy se mam rozhodovat jestli dam 600t za novou oktu tdi, nebo 250t za 3.0V6 v plynu nebo podobny reseni, tak fakt neni o cem. Ono se taky rado zapomina na ne nepodstatny veci, jako je napr. havarijni pojisteni, ktery u staryho auta je bud levny, nebo nad nim mavnes rukou, novy auto samozrejme pojistis

Vavris Vavrisovic
08. června 2017, 13:52
0

Že se vám tady do toho vmísím. Jak tady padlo, že nové a levnější = lhaní si do kapsy, tak zrovna v bitnerově případu bych to viděl přesně opačně. Pokud někdo chce velké / silné / sportovní / terénní auto, nebo střídá auto co dva roky, je pro něj samozřejmě výhodnější ojetina. Ale pokud je někdo nenáročná, stačí mu Sandero nebo jiný levný ekvivalent, dá si do něj ještě k tomu LPG a nechá si ho třeba 10 let / 200tkm, tak ho posléze může klidně hodit ze skály a celkové náklady na kilometr budou směšné.

Když Bitner jezdí za 1,20Kč/km a amortizace auta jej vyjde na zhruba 1Kč/km, tak po přičtení nějakých sranda servisů (za deset let normálního provozu by mělo jednoduché auto žádat jen pneu, olej a brzdy) vyjdou celkové náklady na km na cca 2,50... Ruku na srdce pánové, tolik utratíme u těch našich verglů jen za PHM. Pokud někomu stačí Sandero, Yaris, Fabia, nemusí být ani koupě nového auta nějak zásadně neekonomická

Vavris Vavrisovic
08. června 2017, 13:53
0

Resp. je ekonomičtější, než u auta, které třeba sice neztrácí na ceně, ale žere a vyžaduje nákladnější servis.

bitner
08. června 2017, 14:10
0

Vavris: diky za podporu. Vlastne jsem to sem chtel taky napsat: ta rozvaha nove vs ojete se smerem nahoru meni. U takove stredni tridy uz ta cisla asi budou mluvit jednoznacne pro nejakou triletou ojetinu. U delnika typu Sandero bez jinych ambici, nez je nahrada mhd, mi to nove proste vychazi nejlip.

M P
08. června 2017, 15:00
0

Děkuju ti náčelníku, že ses mě zastal... :D

Ale ne, já musím taky souhlasit, to si řekněme na rovinu. Zatímco ve vedlejší diskuzi pod Alfou mi někteří prorokují smrt v dluzích následkem marných pokusů o každodenní provoz laciné Alfy Romeo, co nebožáci nevědí je skutečnost, že provozuju relativně zánovní litránek, Toyotu Yaris. Spotřeba i ve městě nízká, pojistka za pár šušnů, spolehlivost legendární, hraničící až s nezničitelností, co bys chtěl víc. Jednoduché nové auto na denní ježdění, a pokud jsi fanoušek, tak si starou popelnici můžeš pořídit na to, aby ses v ní hrabal o víkendech. Jako jasně, asi to někoho může naštvat, že označím staré ojeté auto za popelnici, protože leckdo si nové dovolit nemůže, ale na druhou stranu, každý má možnost si svobodně vybrat a zařídit svoje štěstí :) Klidně i tím Loganem bych rajtoval, jen abych nemusel MHD. Rýmičky už prakticky nemám, pokud něco v autě smrdí, jsem to maximálně já, a když si lehce naplánuju trasu, tak ušetřím oproti cestováním MHD denně hodinu času minimálně. A to jezdíme se ženou jedním autem, takže si můžeme třeba po cestě povídat.

Ev
Evlo
06. června 2017, 21:47
0

No hlavne golf za mga tak bude nacenej kvuli leasingu, ne ze by to nekdo kupoval, stejne tak fabie a oktavky to tak maj.

reagovat
Pólin
07. června 2017, 09:26
1

a buďme rádi za to, že to tak dneska je. Myslím, že dneska prožíváme zlatý věk, co se týká rozmanitosti a vlastností aut... dneska si člověk může koupit opravdu cokoli. Chceš levné velké auto- no problem- Mazda 6. Chceš malé a drahé- ok, máme tu mini... fakt paráda:)

reagovat
Ju
Junior
08. června 2017, 17:31
0

Já si chci koupit Hyundai Genesis Coupe...

liška
07. června 2017, 09:47
0

Jenže on třeba ten zmiňovanej Golf za milion bude pořád jen Golf, kterej v davu splyne se stejným golfem za třetinovou cenu, interiér pořád bude odpovídat té třídě aut kolem 400t, akorát v něm bude víc hejblátek. Kdežto prémiovka v holobytě bude pořád působit líp jak zpracováním tak celkově. Aspoň takhle bych teda uvažoval já, resp. radši bych 5er v základu za 1,1 než maximálně vybavenýho golfa za stejnou cenu.

reagovat
XT
XTad
07. června 2017, 11:09
0

Podle me to neni tak jednoduche a pomer cena/vykon se hodne lisi. A to i u aut zminenych v clanku. Zatimco na cenu mustanga jsem jeste nikoho nadavat neslysel, tak naopak pri pohledu na golf za milion si klepe na celo vetsina lidi. Je sice pravda, ze asi bude lepe vybaveny, nez treba ten mustang, ale vyvazi tech par kabelu a cipu pul metru auta, ctyri (nebo pet) valcu a stovky koni navic? Co se interieru tyce, mustang sice nema na premiovky s dvounasobnou cenovkou, ale oproti golfu to neni zase takova tragedie. A vlastne i ta vybava je dost bohata. Proste golf za milion je "nevyhodna koupe", a sahne po nem ten, kdo ve sluzebakove hierarchii vys nemuze, a nebo by s passatem nezaparkoval. A tim se dostavam k dalsimu bodu, tedy ze neprijimani malych a drahych aut je evropska specialita, zatimco za oceanem je to jinak. Pokud je tim myslena amerika, tak mi to taky neprijde uplne presne. Pokud se nepletu, tak prave v USA platilo (a asi stale plati) vic, nez kdekoli jinde, ze male=levne (i kdyz i male a levne casto znamenalo skoro pet metru a sestivalec). A je to dano tim, ze tam nejsou takova omezeni co se mista a ceny paliva tyce. Proto tam treba Audi ani nezkousi prodavat model A1, protoze kdyz nekdo potrebuje takhle male auto, tak si koupi Mitsubishi Mirage, protoze na nic vetsiho nema a pokud si muze dovolit Audi, tak si prece nebude kupovat mrnavy hatchback.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
07. června 2017, 13:54
1

Já zase pozoruji, že větší a dražší není automaticky lepší a hodně lidí si koupí právě ten Golf za milion jednoduše proto, že větší auto je jim k ničemu a chtějí co nejlepší výbavu, která by je u BMW a spol. stála ještě dost peněz navíc. K tomu si můžeme přidat problémy s parkováním, fakt že většina aut jezdí víceméně prázdná a taky to, že ne každý má potřebu zvyšovat si ego před sousedy. Zvlášť ve velkých městech, kde žije většina zákazníků, dává malé, ale dobře vybavené a pohodlné auto smysl. A pak je tu design, kdy si spousta lidí nevybírá víceméně podle ničeho jiného.

XT
XTad
07. června 2017, 15:15
0

Ja ani netvrdim, ze vetsi je lepsi, spis jsem se pozastavil nad vyznenim clanku, ze to tak vnimame v Evrope, zatimco za oceanem je to jinak, coz podle me neni pravda. Nakonec i ten golf za milion se daleko lepe proda tady, nez tam. Nicmene o tridu vetsi auto bude takrka vzdy o tridu pohodlnejsi, bezpecnejsi a celkove proste lepsi. Golf za milion, jak uz tady padlo, bude porad jenom golf a presednuti treba do passatu bude znat.

Franz Kafka
07. června 2017, 16:08
0

Ono srovnávat trh v USA potažmo severoamerický s trhem v Evropě potažmo s trhem v rámci EU mi nepřijde příliš povedené. Je tam tolik faktorů a proměnných, že ani odborník nebo člověk co se o tohle zajímá nemá v jednom editorialu dost prostoru to obsáhnout. Mám pocit že jako záměr to Vojta asi myslel dobře nicméně souhlasím tady s XTadem v tom jeho prvním názoru. Ono je to vidět dobře i na ojetinách vždyť kolik Golfů původně za milion lze sehnat. Jsou to vyloženě kusové věci a většinou je zatím něco. Nějaký důvod který přímo nesouvisí s Golfem, Octavií, Astrou a tak dále. Průměrný podnikatel, soukromník sáhne vždy po poměru cena/výkon. Úspěšný velký podnikatel i firma nebude přece pro management kupovat Golfy za milion to raději koupí právě tu prémii s horší výbavou. Česká měřítka nebo obecně lokální jsou také trochu specifická. Základ Superbu je prostě pořád ta vyšší třída, než Octavia 1.8 voll. To znamená že v praxi a řeči jejich kmene "on si jezdí Superbem to je borec" i když je to základ. On má Oc jako já tak to asi nic moc. A může to být Golf/Octavia za ten milion. Prostě nemá to efekt a proto takhle skoro nikdo neuvažuje. Milion za Mustanga mi přijde naprosto v pořádku je jich málo na silnicích v Evropy, je to kupé, je to rychlé potom neřešíš jestli čudlík a lišta pod ovladačem klimy je z leštěného plastu nebo ne. A to do toho netaháme preference jednotlivých kupců a věkových kategorií a jejich priority. V USA malé a levné auto vypadá jinak, než u nás a třeba Dacia větší a levné auto u nás tam je pořád malé auto. Když jsem tam byl tak mi přišel provoz možná všednější a nudnější jak v Evropě vládne uniformita možná proto, že na prémii má sice hodně lidí, ale na tu nudnou šeď má 75% obyvatel. Malé auto asi primárně v US nechce nikdo taky proč při jejich provedení veřejných komunikací a ... No prostě je to jinde jak jsem psal už 1000x Kalifornie není a nebude západní Evropa.

Ča
Ča Snač Aj
07. června 2017, 16:52
0

Pravda, že v ČR to tak asi je. Svým příspěvkem se ani nějak nesnažím ten tvůj vyvracet jako spíš doplnit o jiný pohled na věc. Mám onen pohled asi trošku pokřivený tím, že žiju jinde a třeba zrovna těch Škodovek moc nepotkám. Jak píše Franz, holt to není západní Evropa.. a mě to nedochází :D

Franz Kafka
07. června 2017, 17:44
0

No ano úhel pohledu. To je to co tam píšu. Těch faktorů je hodně a potom samozřejmě může nastat situace, že ten milionový Golf bude lepší volba než třeba BMW z cenou od milionu. Jenom v praxi je takových příkladů málo. Jsou samozřejmě i lidé co celý život kupují řekněme Golfa a jak dosáhnou třeba kariérně během života vysoko tak si nakonfigurují něco za milion jako vrchol éry. Potom máš lidi a není jich málo, co auta vůbec neřeší. Hlavně že to má dveře, kola a kufr a ti kupují cena/výkon v Čr velikost kufru a místo na nohy vs. cena.... Já v Čr žiju jezdím pravidelně D, CH občas jinam a minimálně u našich sousedů taky není Škoda na ulicích neviditelná.Jasně že pokud si řekněme v Kanadě, nebo USA či někde v Omsku tak těch škodovek tam moc nebude ani za "mylyón".

Ča
Ča Snač Aj
07. června 2017, 18:22
0

Já jsem v Anglii, škodovky tu jsou vidět, zase ne že ne :) ale co tu tak koukám po autech tak vídám více BMW, Audi, Mercedes než škodovku. Třeba slavná Okta je vidět vidět většinou jako taxík a to řekl bych hlavně kvůli poměru cena/vnitřní prostor. Jinak já mám co povídat o autech.. Právě jsem doleštil desetiletou odřenou Fiestu a jakou z toho mám radost :D je to takový otloukánek, ale mám ji rád.. (a nemusím se bát zaparkovat kdekoliv :D)

Franz Kafka
07. června 2017, 21:32
0

No tak Anglie to je dáno větší kupní silou obyvatel ten výskyt Bmw a Audi a to asi nejspíš ve městech. Tak Octavia je jako taxi populární na hodně místech v Čr i Sup. Škoda ale nemá dle dostupných informací na ostrovech nejhorší prodeje. Lepší Fiesta v garáži, než Lambo na střeše;)

BobAsh
08. června 2017, 02:40
0

Ono nešlo ani tak o to, že by Američani měli rádi drahá levná auta, ale že u nich zdaleka tolik neexistuje korelace mezi velikostí a cenou. Vždycky tam existovala levná velká auta, levná silná auta, levná velká a silná auta (člověk si mohl koupit velkého Chevroleta bez výbavy se sedmilitrem a pořád to stálo míň než nejmenší Buick) a zároveň (na americké poměry) malá a drahá auta. Třeba cokoliv evropského tam až do cca 80. let bylo maličké - trojková BMW, nemluvě třeba o 2002, byla velikostně někde pod kategorií "kompakt", ale přesto stála víc než dvakrát tak velký Chevrolet... To v Evropě byla ta hierarchie poměrně jednoznačná a dražší bývalo větší.

Franz Kafka
08. června 2017, 14:08
0

Tak on zde panoval i trochu jiný přístup k výrobě a následně nabídce. Když koukneme, co bylo v 70.letech jako malé auto v Gb a potom třeba v Usa, když vynecháme Euro-import. Tak se to vyvíjí dlouhodobě jinak o náročnosti na to kolik bude spotřeba paliva ani nemluvě. Velká auta kdysi až na výjimky brala více. Potom vlastně auta z evropy byla malá, ale drahá protože nabízela luxus a jiný zážitek než ta domácí. A to bych řekl platí dodnes až na několik málo případů. To neznamená ,že by si nepsal pravdu jen je to složité to paušalizovat. Hlavně se to dost mění v čase Mini vs dnešní Mini atd. Několik lidí uvažuje po staru, ale to je jen otázkou času než přestanou. Dnešní optikou je Logan normální levné auto před 20 lety by to byl luxusní obr a ani v Usa by se vyloženě neztratil. Navíc z touhle cenou by to byl v Čr proti Feldě prodejní šlágr:)

JayK91
07. června 2017, 14:44
0

a pak tu určitě věětšina lidí má takového toho kamaráda, co se mu strašně libí Focus 1. gen ... ale "protože ten interier" je kentus tak jezdi v jedničkove Fabce :D

reagovat
SEMRY
08. června 2017, 10:14
0

Golfa za milion stejně nepochopim.....

reagovat
Raspby
08. června 2017, 17:19
0

Moc pěkná úvaha. Podobná se mi hlavou občas taky honí. Jen bych přidal ještě pátý rozměr - a sice styl. Protože krom zmíněných kriterií se dnes začíná hrát prave na styl. Třeba takový Cactus, C-HR, nebo třeba právě Mini. Tam člověk neplatí tolik za značku, výbavu nebo výkon...ale prave za styl. Jakožto svoji prezentaci pred okolim...některé ceny mi přijdou pri nejmenším nesmyslné, ale lide si to očividně kupují a to automobilky zajímá nejvíc.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
08. června 2017, 17:54
0

To je přesně ono. Většinu lidí nezajímá odezva řízení apod.. hodně z těch lidí dokonce ani nezajímá prostor a jemné rozdíly ve spotřebě a výkonu. Prostě chtějí jezdit, chtějí aby jejich přesouvadlo vypadalo dobře, cool a in a dobře se do něj nasedalo viz. všechny ty crossovery o kterých píšeš.

krab
08. června 2017, 18:06
0

Víte co, já si myslim, že je to ještě jinak. Ten styl lidi láká proto, protože se jim hůř a hůř daří s tím svým autem nějak identifikovat, nějak sladit. Hledají nějakou vlastnost kvůli které můžou říct, že jejich auto má něco jako duši. Proto vznikají Juky , C-HR, Mini i ve verzích které s Mini ideou už nemají nic společnýho atd. Třeba : Opel Corsa. Co tě na Corse zaujme, i očima běžnýho motoristy. Ale když máš Adam v nějaký dvoutónový barvě, hned se tomu autu dá dát v rodině nějaký přiblblý jméno, díváš se na něj jinak než na "věc". Ta technika ( ten jeden rozměr odlišností aut) totiž upadá, auta v jedné shodné třídě jezdí podobně, jsou podobně velká, mají podobný infotainment, podobnou výbavu jak standartní tak volitelnou, do malýho auta již jdou dnes prvky co dřív byly luxus a tak jak je mají ty výrobci odlišit? Tím stylem a designem. To mě ale přijde sympatický.

Jinak Golf za milon :) On má svoje jméno a image. A to už hodně dlouho. To funguje a prodává. V poměru ke kupní síle v západní Evropě tu je Golf ( za milion) už dvě desítky let. Vzpomeňte na Golf 3 VR6 a Golf 4 a 5 R32 ... ty stály na tehdejší kupní sílu asi i víc než současný Golf R

Franz Kafka
08. června 2017, 21:01
0

Těch pohledů na věc je opravdu hodně. Kde máš obdiv ke značce, nebo osobní sympatie a další aspekty. Pár krát už jsem to tady psal že je to taky o prioritách v danou dobu a celkové finanční situace. Tyhle věci zapříčiňují vznik modelů jako je Rapid. Stala se z toho Octavia pro chudší lid, co má rád škodovky, ale Oc je moc drahá a Fabia zase třeba malá.

Golf za milion si koupí zákonitě jen člověk co to auto nějak obdivuje stejně jako si takový koupí OCRS. To nejsou auta pro právníky a high society. Takový člověk dá zase přednost vždy BMW ať už nemá, nebo má výbavu. Přijet na golf Golfem se ještě do nedávna bralo skoro za urážku klubu i kdyby byl za ten milion. Přijedeš tvým "levným" 911 a vše je ok. Ty stylové deriváty Fiatu 500 a MIni jsou spíše snahou automobilek vytřískat hodně ze slavného jména. Dnešní Mini kupuje už zase jiná sorta lidí, než to původní remakové Mini. Mimochodem za poslední dvě dekády a krizi se i v USA změnil přístup k nákupu aut. Asi ne přimo lokálně Toyotu Prius si asi fakt rancher někde v Texasu nekoupí, ale v šedesátých letech by nic jako Toyota pomalu nemělo šanci.

Ju
Junior
13. června 2017, 11:20
0

Ono taky záleží, jak si definuješ high society :) Osobní zkušenost:
Jsem, stejně jako moji rodiče, vesničan. Oba podnikatelé, účetní závěrky jejich firem je imo do high society řadí. Matka jezdí Mazdou 3. Protože její jízdy jsou pouze barák-firma, případně barák-nejbližší město na nákup. Se starým autem najela za 10 let 98kkm. Pak ho škrábla při parkování a objednala si Mazdu. Na tý vesnici se tisícovkou obyvatel fakt není na koho dělat dojem.
Mám spolužáka, pražáka, jeho otec "Key account manager korporátu" jeho matka low level kancelářský krysy. Oba BMW. Oba ojetý. Otec roční vůz, matka seriozní jetinu. V chrochtu 20d. Protože před fitko/bar/do korporátních garáží prostě s autem nižší střední třídy nemůžou. Abych citoval "jak by to prosimtebe vypadalo".

Takže ano, zamindrákovanej Pražák upředností BMW fsocce před narvanou novotou. Nerozumím, nechápu :)

Franz Kafka
13. června 2017, 14:10
0

No co ti na to mám napsat;) Ten výraz má vlastní definice které jsem nevymyslel já. Tak určitě má tvá máma rozum stejně jakovta má, co jezdí malou Alfou. K vyšší společnosti patří nové luxusní auto změněné každé čtyři roky za nové nikoliv ojeté. Nejde přijet někam mezi ně ve starém autě. Nemám ten termín rád. Účetní uzávěrka je vtipná věc zejména v České Republice asi by mě taky někam řadila mezi kupce nových Bmw kdybyc chtěl, ale já nechci a takových lidí znám víc.

Takže nějaké resumé. Auto z tebe nedělá člena vyšší společnosti ani tě do této sorty nepovyšuje. Kasty už jsou jenom v Indii:) Ten původní obsah mého sdělení byl jinde. Když máš na auto připravený milion tak si nepůjdeš pro Golfa za mega. Pokud ho utratit nechceš je situace samozřejmě zcela jiná a koupíš si Mazdu třeba.

Ju
Junior
13. června 2017, 15:47
0

Resumé ok. :)
A máš recht, účetní uzávěrka je v čechách zajímavej pojem.

Ro
Roman
09. srpna 2017, 15:04
0

Tak Golf je opravdu předražené prditko. Nad tímto autem se vytvořila jistá aura, která jeho cenu stale nesmyslně navyšuje. V podstatě se v Německu na toto auto dívají jako mi na Fabii.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem