načítám data...

Jak se servisuje elektromobil?

26. března 2023, 11:26 71 komentářů Marek Brunner Technika

Že se elektromobil nemusí servisovat tak často jako spalovák, už jste slyšeli. Jak ale probíhá servis, když už je třeba?

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Škoda Auto

Můžeme si říkat, že elektromobilitu nechceme, ale čísla hovoří jasně. Za minulý rok se u nás prodalo 3892 elektromobilů, to už není jen o nadšencích a šetřílcích, co jezdí nabíjet k Lidlu zdarma. Ano, jsou to stále jen dvě procenta trhu, ale nárůst o 47 % oproti roku 2021 je přeci jen impozantní. Naše domácí automobilka Škoda také není pozadu. S třetinovým podílem na trhu se jedná o nejúspěšnějšího dodavatele BEV na našem trhu. Ambiciózní plány Škody a její aktuální ovládnutí trhu s elektromobily je třeba doplnit i poprodejními službami, aby mohl zákazník svůj vůz nechat kompletně oservisovat kdekoliv a nemusel jezdit jen do jednoho jediného autorizovaného servisu automobilky přes celou republiku a na servis čekat klidně týdny (třeba jako u Tesly).

Foto: Škoda

Každý autorizovaný servis Škoda má tedy svého technika, který je na elektromobily proškolen a je schopný je opravit. Pokud se jedná o opravu vyžadující rozebrání baterie či její opravu, je v každém kraji minimálně jeden autorizovaný servis schopný takové opravy. Zákazníka to však zajímat nemusí, i kdyby odvezl své auto do servisu, který tak proškoleného technika nemá, tentýž servis auto pouze předá onomu zkušenějšímu servisu.

Foto: Škoda 

Nejdůležitější je však bezpečnost celé opravy. Proto je třeba nejprve deaktivovat vysokonapěťový systém auta, neboť při pouhém vypnutí tlačítkem nemusí dojít k odpojení všech systémů. Tento proces, zahrnující diagnostiku a mnoho proměřování všech jednotek, trvá zhruba dvě hodiny. Pokud je ale vozidlo např. po nehodě, při které dojde k poškození akumulátoru, nebo vykazuje vyšší teploty či únik kapalin, je třeba vůz odstavit do karantény na bezpečné místo vzdálené personálu na tři dny a sledovat stabilitu celého vysokonapěťového systému. Celý proces deaktivace systému je monitorován a zaznamenáván online, dělá ho pouze jeden technik, který za něj zodpovídá. Po deaktivaci systému je odpojený konektor a uzamčen speciálním visacím zámkem a auto je označeno výstražnou tabulkou a protokolem o vytvoření tzv. beznapěťového stavu.

Foto: Škoda

Díky modulárnímu systému baterií není při poškození celé baterie či samotného článku třeba vyměnit celou baterii, ale stačí vyměnit pouze jednotlivou součástku, třeba jen onen ochranný obal bateriových modulů. Po deaktivaci vysokonapěťového systému se tak celý akumulátor vyndá zespod vozu a je přesunut na bezpečné pracoviště, kde se může s baterií pracovat. Sundat kryt baterie taky není úplně jednoduchá záležitost – celý proces se musí dělat ručně, aby se nestrhl žádný závit, a je třeba postupovat křížem, aby nedošlo k poškození těsnění. Jednotlivé moduly se mění pomocí zvedáku, přeci jen nejsou úplně lehké a ještě je drží teplovodivá pasta. Po očištění místa pod modulem je třeba ono místo pořádně očistit od zbytků staré pasty a nanést novou pomocí speciální šablony. Ona teplovodivá pasta je docela důležitá věc, neboť zajišťuje správné teploty v baterii, aby mohla stále podávat maximální možný výkon nejen při jízdě, ale i při nabíjení. Nový modul baterie je třeba před montáží vybalancovat s ostatními, neboť přijde nabitý pouze na 25 procent, a je důležité, aby byl přizpůsoben ostatním modulům v baterii pro správnou funkčnost a výdrž. Poté se může nový modul opět pomocí zvedáku uložit na své místo a baterie se znovu může uzavřít. 

Foto: Škoda

Elektromobily též vyžadují speciální dílenské přípravky pro své opravy. Základní vybavení, které musí mít každý servis, vyžaduje nejen speciální hydraulický stůl pro montáž a demontáž baterie, ale i modul s nástavci pro kontrolu akumulátoru. Servisy, které mohou samotné baterie opravovat, musí však investovat i do měřicích adaptérů a speciálního izolovaného nářadí, aby nedošlo ke zkratu na baterii. Technik, který může baterii opravovat, musí mít též speciální oblečení a ochranné pomůcky. Pokud však servis nemá některé potřebné vybavení, jako třeba plničku klimatizace pro CO2 (které jako médium využívá klimatizace Enyaqu) nebo výše zmiňovaný balancér vysokonapěťových modulů, může si jej od automobilky zapůjčit a následující den pomůcky přijedou rozvozem spolu s náhradními díly.  

Foto: Škoda

 

Shrnutí

Elektromobily jsou v základu velice jednoduchý stroj s málo pohyblivými částmi a jejich servis je sice průměrně rychlejší a méně často potřebný, ale baterie nejsou jednoduchá záležitost. Bezpečnostní postupy automobilky, jako přesné dílenské příručky pro sebemenší úkon, sledování stavu deaktivace vysokonapěťového systému online a další, sice mohou připadat občas až úsměvně zdlouhavé a zbytečné, ale pro klid na duši zákazníka i servisu to za to stojí. Věřím, že do budoucna se mnoho postupů zjednodušší, i když opatrnost při manipulaci s akumulátory bude vždy na místě. 



 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
26. března 2023, 17:05
4

Trochu mi to připomíná nástup počítačů - všude se chodilo v bílém plášti, sterilní prostředí a pozor na statickou elektřinu. Dnes se obyčejné písíčko servisuje v ušmudlaném koutě, kde na hromadě na stole leží dobré komponenty a pod stolem ve zmačkané škatuli ty vadné. Už aby to tak bylo i s elektromobily.

reagovat
Radim Nemec
26. března 2023, 21:06
12

Tyjo, nejsem si jisty jak moc ten vyvoj muze pokrocit v _manipulaci_ s akumulatory. Zacinal jsem v praci s “malymi” zaloznimi systemy v datacentrech (cca 400kW a vic) a ted se potkavam s baterkami kolem bezpecnosti pri zavodech a na nebezpecnosti urazu specialne stejnosmernym proudem se nezmenilo vubec nic. jedine ze ted vic lidi zna procedury a vi ze a na co si maji davat pozor. Opatrnost je naprosto na miste podle me. Ostatni veci “jsou relativne v pohode”, ale zrovna tohle ma proste inherentni rizika, ktere se (asi) eliminuji jenom velice tezko.

Trinom
26. března 2023, 22:19
4

Tak jasně, že jsou věci, co i do budoucna půjde šmudlat někde ve stodole, ale v případě toho vysokonapěťového akumulátoru je už dost reálných rizik, že když někam blbě sáhneš, tak tě to může spálit na uhel a baterka si toho (v lepším případě) ani nevšimne.

Irwinek
26. března 2023, 18:30
6

Myslím, že 7- mi článek 8,4V v mém RC plně uspokojuje moje požadavky na e-mobilitu.

reagovat
RBMK
26. března 2023, 20:44
1

Já mám jednu Ni-MH a dvojčlánek Li-Po 4000mAh 7,4V. Na expediční auto 1:10 je to ale celkem malá kapacita, nedojel jsem :-D Měřítko 1:10 je taky zhruba největší velikost, kde má elektromobilita ještě smysl. jak píšou "Elektromobily jsou v základu velice jednoduchý stroj s málo pohyblivými částmi... " tak dodám, že elektronika kolem toho je brutálně složitá a stačí selhání jedné součástky aby letěli hasiči.

Be
Beran
27. března 2023, 12:05
0

Neni elektronika po zahoreni prakticky "nesmrtelna" na rozdil od mechaniky, ktera se casem "opotrebuje"?

je
jenyk103
26. března 2023, 21:18
-1

Tyhle články velkoryse obchází fakt, že dnešní elektromobil je složitý pomalu jako malá jaderná elektrárna. Konkrétně se těším na to, jak někdo bude opravovat například termomanagement baterie nebo řídicí elektroniku. V pomínkách automobilů, takže v teplotních rozsazích od -30 do +60, ve vlhku, proudy a napětí jako kráva, no lahůdka.

reagovat
Trinom
26. března 2023, 22:22
5

Ale prd, velebnosti. Není o nic složitější, než moderní spalovák. Možná má jiné součásti, ale to ho nedělá složitějším.

beastar
26. března 2023, 23:00
5

Trinom: To se obávám že nemáš pravdu. Nejde totiž jen o nějaký řekněme teoretický informace. Vytvořit zázemí mít kvalifikovaný personál, postupy, nářadí a tak dále. Bavíme se tady o servisu aut za velmi nelidové ceny. To všechno je za ty roky postupného vývoje pro spalováky a to i ty moderní úplně jinde. Takový ty kecy jakože nebudeš dělat výměny oleje tomu snad dneska už nikdo nevěří ne. Zas budeš dělat 6x brzdy :))

VK
VK
27. března 2023, 08:39
-1

Dělat 6x brzdy? Proč to?

beastar
27. března 2023, 09:47
0

VK: Trochu sem to číslo nadsadil. Najdi si pokud chceš nějaký informace o opotřebení pneumatik a brzdné soustavy některých EV. Zejména těch moderních těžkých suv. Jasně že u Dachny Spring je ta jednoduchost o které mluví Trinom. Chceme v tom jezdit denně kilo? Asi ne. Takže srovnávám moderní dobrá auta se spalovacím motorem a dobré elektro. Ostatní moje vysvětlení sedí do puntíku. Však se zeptej u tebe local service týpka kolik už dělal elektromobilů a jak dobře..

Trinom
27. března 2023, 09:58
2

Beastare, tohle bude strašně individuální. Co znám majitele různých Tesel a dalších EV, tak pokud s tím jezdíš normálně a rekuperuješ, tak brzdy vydrží 100 a víc tisíc km. Problém to bude asi jen u sporťáků a lidí, co jezdí brzda - plyn.

Ad složitost - podívej se, kolik součástek obsahuje moderní spalovák. Ten motor má blíž k vesmírný lodi, než k původnímu spalovacímu motoru, co měl Benz ve své tříkolce. Za ty roky vývoje prostě zesložitěl brutálně. Elektromotor je furt elektromotor. Obyčejnej třífázovej motor, buď synchronní nebo asynchronní. Jasně, řeší a piplá se efektivita, ale funkčně to je furt ten sto let starej motor. A pak máš driver, co to řídí. Výkonová elektronika postoupila opravdu daleko, takže to už taky není nic kouzelného a brutálně složitého.

HeavySmoker
27. března 2023, 10:50
1

Priamy vstrek a preplňovanie turbom je v sérií už 60 rokov, nepríde mi že by sa spaľovací motor zas tak zmenil. Pokiaľ ide o zložitosť, pohonná jednotka je aj tak podružná vec. V aute je v priemere 100 riadiacich jednotiek a 4 kilometre káblov. A to len začíname, keďže čiastočne autonómne riadenie tomu dodá grády. Elektomotor je jednoduchý, ale najnespoľahlivejšia kategória áut v roku 2022 boli BEV a najčastejšia závada chyba v elektronike. Servisné náklady budú do budúcna žiaľ rásť a EV tomu žiaľ nijak nezabráni.

S.
S.h.I.t.
27. března 2023, 11:22
1

HeavySmoker: ale prave elektronika je kamen urazu i u spalovaku. Ze by odchazely primo na selhani spalovaciho motoru se moc nestava. Spis je phrbi nekde neco v elektrice okolo. Tam si s elektrakem nemaj co vycitat.

mariov8
27. března 2023, 11:32
5

Pokles servisních nákladů u EV je asi 30-35%... kupodivu to má také převodovku (a v ní je taky olej) a pro změnu chladících okruhů je zase v tom podstatně víc (mají svoji náplň a ta také není věčná). Na HV potřebuješ proškoleného technika a EV nemůžeš s jejich temperamentní baterii postavit doprostřed dílny... separé prostory vyžadující další investice. A praktické zkušenosti jsou žel také, že i přes masivní rekuperaci, zase pro změnu ty brzdy zreznou = i tak je měníš a dříve než bys chtěl. Ne není to zas o tolik levnější proti spalováku.

MB
MBMB
27. března 2023, 12:09
-5

Ano, reznutí může problém a brzdy u EV nejsou věčné. I tak se ale pochopitelně obvykle mění výrazně méně často než u spalovacích aut.
Jinak moderní spalovací jednotky jsou opravdu extrémně složité. Základní princip činnosti je sice pořád stejný, ale je tam milion různých věcí, co se musí řešit. To není o turbu a přímém vstřiku.

beastar
27. března 2023, 12:22
5

Obvykle výrazně méně často než u aut se spalovacím motorem. Tak určitě a nějaká skutečná data by výrazně více nebyla? :) To je tak formulované že už z toho je jasný že to je blbost. Ne není to jen o turbu a přímém vstřiku. Asi by bylo dobré výrazně nastudovat tabulky spolehlivosti. Poté v rámci třídy srovnat EV a auta se spalovacím motorem. Servisní náklady jsou minimálně stejné. A můžeme si vypichovat nějaké rádoby nevýhody i výhody.

Realita je daná. Teď nedávno opět proběhla krásná zpráva jak moc degradují baterie. Tesla to byla a nedopadlo to opět hezky. Ad.: Brzdy 100k vydrží i na Mercedesu s dieselem když se jezdí normálně ať už to je cokoliv. Problém je že s EV se mnohem častěji jezdí brzda, plyn bývá obvykle těžší a na části dnešních modelů jsou poddimenzované ... Protože přece rekuperace ne.
Kdo chce přesvědčeně hájit elektrické vozy vždycky si nějaký pohádky vymyslí. Čísla mluví zatím bohužel jinak.

VK
VK
27. března 2023, 12:48
0

Tak sem nějaká konkrétní čísla hoď, ne? Jinak skoro vzniká dojem, že jenom tak kecáš ;)

beastar
27. března 2023, 13:10
0

VK: Když si přečteš pořádně co píšu já. A s čím přispěchal tady pan Mbmb alias advokát elektromobility a ... No prostě.. Jinak to co píšu já si ověříš dvěma kliknutími do googlu. To co napsal on je prostě jenom whatabout blábol. Aby si potvrdil svojí vizi světa a dokonalost EV vozidel. A s tou Teslou jezdíš nebo si ji jen objednal?:D Uvidíš sám jak skvělý auto si koupil za úplně nesmyslný peníze.

VK
VK
27. března 2023, 13:30
1

Když na dvě kliknutím v googlu, tak se nestyď, nebuď slušnej, hoď sem konkrétní čísla. Zatím jediné co z tebe vypadlo, brzdy k měnění 6x častěji. Sáms uznal, žes napsal blbinu. Jinak konkrétního nic, takže to vypadá jako klasika bojovníků proti BEV. Všechno velký špatný, jak má dojít na konkrétní údaje, najednou velké ticho nebo vytáčky. ;)

M3 už mám, ale zatím takové seznamování. Při tom, jak málo jsem od toho čekal, je to překvapivě ucházející. Věci, u nichž mi bylo dopředu jasné, že mi budou vadit, vadí překvapivě málo. A jo, jezdit na elektriku je pořád dost punk, o tym žádná.

HeavySmoker
27. března 2023, 13:43
9

MBMB: Brzdy sú dosť podružná vec pokiaľ ide o vlastnícke náklady u luxusných áut za mega a pol. Iba oprava príhrevu prednej kamery ma stála viac než doživotný servis bŕzd. Servis vzduchového podvozku s prehľadom schová do vrecka všetky výmeny oleja čo som spravil. Ku podivu napriek "miliónom vecí čo treba riešiť s motorom", nejedná sa o nič hrozného a väčšina servisných claimov na motor súvisí s vecami čo sú v spaľovákoch dekády. Nová senzorika a emisné stratégie znejú zložito, ale obvykle ich reprezentuje združené ECU. Metalurgia spravila dosť, unifikácia, združovanie celkov, zámena mechanickej logiky za elektronickú a celkový počet závad súvisiacich s motorm za poslednú dekádu ehm... klesá. Viz Consumer Reports. Celkový počet závad na automobiloch ako takých ale stúpa. A s EV je viac problémov než s bežným spaľovákom. Osobne to nevyčítam EV, jedná sa o novú vec a časom sa to zlepší. Mne je EV fuk, iba som chcel povedať že servisná zložitosť bude stúpať bez ohľadu na pohon a servis 20 ročného dreku v stodole bude časom sci-fi a EV na tom nič nezmení, možno naopak, viz článok.

beastar
27. března 2023, 14:19
1

VK: No comment opravdu nemám čas ani náladu Další novopečený majitel Tesly, co si myslí že ví všechno. Kámo když si neuměl pořádně provozovat spalovací motor tak snad ti elektromotor pomůže ke štěstí. Jak sem psal. Chceš informace tak si je najdi uvidíš že mám z hlediska statistiky pravdu. Samozřejmě nejen. Mimochodem slušná demagogie hlavně že chceš data od názorových oponentů sám nemáš v ruce nic. Pocit a domněnku. Jako ostatně celá ta chátra kolem propagace EV. V politice i mimo ni. A na 6x častěji má stejnou vypovídací hodnotu jako Mbmb a jeho čistě subjektivní názor. Smutné že lidi kteří a absolutně nerozumí autům ani byznysu kolem nich. Mají pocit že koupí elektromobilu se z nich stávají znalci a vlastně průkopníci. Jste takové smutné stádo oveček. Až na lidi pro které to skutečně dává smysl ale těch tolik není. A nebudou chodit sem. Hodně štěstí v servisu ve Vídni.

HeavySmoker
27. března 2023, 14:41
1

VK: Neviem čo všetko obnáša údržba EVčka, ale zadarmo to nebude. "According to RepairPal, the average Tesla maintenance cost is $832 per year. That compares to an average of $652 per year for all car models sold in the United States. Depending on which services your Tesla needs, you may end up spending much more than the average car owner on yearly maintenance needs."

MB
MBMB
27. března 2023, 15:32
-2

To je možné u nějakých starších modelů S a X, což jsou obecně dost nadprůměrně drahá auta. Specificky pro modely 3 a Y rapairpal neuvádí nic pro nedostatek informací. To jsou auta, z nichž většina je ještě v záruce a jejich jediná údržba spočívá ve výměně kabinového filtru, doplňování kapaliny do ostřikovačů a podobných drobnostech.
Specificky u Tesly neexistují garanční prohlídky, což tenhle běžný provoz nového auta zlevňuje. U jiných značek si některé servisy mohou říct poměrně dost, už jsem na komunitních fórech četl zajímavé příběhy.

VK
VK
27. března 2023, 23:57
-1

HeavySmoker: Doporučený je servis s promazáním a rozhýbáním brzd každých 20 tisíc km, zároveň s tím geometrie, kabinový filtr, doplnění klimatizace. Co 60 tisíc olej v převodovce.

Woyta
29. března 2023, 22:41
0

Vzpominam si na reportáž, kde český EV nadšenec povídal jak se mu žijes Nissanem Leaf první generace. Jaké dělal úpravy a podobně. Zmiňoval, že brzdy prakticky nepoužíva a tak je musí každé 2-3 roky kompletně vyměnit. Co se týče oprav baterii, tak se začali objevovat lepené packy kde vyměníte leda prd. Jinak když už zmiňujeme statistiky, tak pro EV moc dobře nevypadá report ADAC.

Michal88
26. března 2023, 21:20
1

Souhlasím s klukama, bateriový auta max. ty RC v největší velikosti 1/8 a nebo pak elektromobilita v lomech a dolech, kdy za sebou korečkový rypadla a lanový bagry tahaj kabel na špulce...

reagovat
Jenda_K
26. března 2023, 22:57
2

S tím lomem jsi mi připoměl jednu aplikaci, kde auto na baterky má smysl. Někde v Evropě je lom, kde se těží na kopci, tam naloží náklaďák materiálem a ten maří polohovou energii cestou z kopce k drtiči nabíjením akumulátoru. Získaná energie stačí na to aby se prázdná sklápěčka vrátila nahoru do lomu. Takže ideál, auto které na jedno nabití na nabíječce už jezdí pořád.

beastar
26. března 2023, 23:04
1

Já teda nevím že by to někde už bylo v praxi. Podobný systém slibuje koncept hydropower EV truck.

Ča
Ča Snač Aj
27. března 2023, 10:14
1

Ten hydropower truck.. to je ale 3.14čovina s prominutím. Je vidět, že v ekonomice bylo moc levných peněz, když někdo přišel s tímhle. Buď mám dost vody a pak je prostě lepsi vodní mikroelektrarna - efektivnější a stabilnější zdroj. Nebo dost vody nemám a pak je i ten truck úplně na nic.

Ča
Ča Snač Aj
27. března 2023, 10:15
3

V tom lomu je to elegantní řešení existujícího problému.

Michal88
29. března 2023, 12:21
0

Jenda_K: Teoreticky by to mohlo fungovat, když se odladí velikost akumulátorů vůči síle regenerace a druhu provozu, ovšem co vidím jako hlavní problém, tak životnost akumulátorů při takovém provozu (velký přetoky proudů). To mám obavu, že po 5-10 letech jen za akumulátory dá provozovatel stejnou částku, jako za rebuilt (jinak řečeno repasi) 20-30 let starýho spalovacího stroje.

Ča
Ča Snač Aj
31. března 2023, 11:26
0

Ale ta (ne)efektivita..

martin_100
26. března 2023, 22:28
2

Elektromobil je skutečně velmi jednoduchej..... Teda ten z přelomu 19. a 20. století. Tam skutečně bylo pár baterií, motor a nějaký ty stykače.

reagovat
Fr
Frodo
27. března 2023, 06:52
-2

Škoda, že si autor článku nedá tu práci a místo psaní dalšího PR článku na téma EV jsou skvělé nedá tu práci a neponoří se do tématu hlouběji. Zjistil by totiž, jak se věci opravdu mají. Zjistil by, kolik stojí vybavení takové dílny, jak moc kvalifikovaný personál na to potřebuje a ve finále jak se to všechno zaplatí.
Vezmu příklad z poslední doby, kdy se řešila výměna oleje v SDG převodovkách. Do malého servisu přijel dealer plniček, která je na to nezbytná. Předvedl, ukázal vše potřebné, nacenil. Při předvádění správného postupu bylo na výměnu spotřebováno 17 litrů převodového oleje. Při počítání, kolik to všechno zákazníka bude stát při ceně materiálu, práce a pořizovacích nákladů a otázce na dealera plničky, že je to pro zákazníka sakra drahé přišla strohá odpověď. Nesmíte dělat proplach správně, aby se neúčtovaly plné ceny.
A stejné to bude i tady. Mobilita se stane výsadou bohatých a přijdeme tím o svobodu, nebo se ty práce nějak budou šidit.

reagovat
Marek Brunner
27. března 2023, 07:39
0

Já si nemyslím, že jsem to napsal jako PR článek. Cenu vybavení jsem nezmínil, to máš pravdu, jde o min. 300 tisíc. Je to hodně..? Možná.
Výměna oleje v DSG je úplně něco jiného, to bych sem netahal už vůbec.

VK
VK
27. března 2023, 09:06
4

Na tom je až dechberoucí upřímnost přiznání, že servisy s pracovními postupy na spalovácích standardně vydrbávají, za účelem snížení nákladů. A jedním dechem dodávat, že přesně kvůli tomu nemáme jít do elektra a zůstat pěkně u spalováků...asi aby nás servisáci mohli dál vydrbávat. A to se vyplatí.

Trinom
27. března 2023, 09:49
12

To je bohužel smutný fakt. Takže ve výsledku zjistíš, že nejlepší servis má týpek, co původně není ani vyučenej servisák, dílnu má ve staré stodole a jako jeden z mála to dělá opravdu poctivě. Že není ani zdaleka nejlevnější a že má půlroční čekací doby pak není žádné překvapení.

Fr
Frodo
27. března 2023, 10:16
4

Olej DSG je tu jako příklad pro to, aby se viděla i B strana příběhu. Pokud musíš nakoupit drahé vybavení, tak se to musí někde promítnout. S cenou 300 tis za vybavení dílny na možnost opravovat EV se nenech vysmát. Za to nepořídíš zdaleka ani samotné vybavení jako takové. Další super drahá položka je člověk, který bude kvalifikovaný tohle dělat. Další cena je budova, kde bude možnost s tímto pracovat. Hasiči, životní prostředí, bezpečnost práce. Ti všichni ti do toho budou házet vidle a navyšovat náklady na servis.
A protože se ojebává teď kvůli nákladům, tak pokud se přejde na EV a ty náklady budou mnohonásobně vyšší tak se přestane ojebávat? Možná, ale za cenu brutálního zdražení. Jestli jste s tím v pohodě, že už si základní servisní úkony lidi doma neudělají za pár stovek, tak kupředu levá.

Fr
Frodo
27. března 2023, 11:50
-2

Můžeme si říkat, že elektromobilitu nechceme, ale čísla hovoří jasně. Za minulý rok se u nás prodalo 3892 elektromobilů, to už není jen o nadšencích a šetřílcích, co jezdí nabíjet k Lidlu zdarma. Ano, jsou to stále jen dvě procenta trhu, ale nárůst o 47 % oproti roku 2021 je přeci jen impozantní.

A k tomu PR článku. Už jen tenhle úvod je jak z oslavné ódy na úspěšnou pětiletku v Rudém právu. Víc bych to nerozebíral.

mariov8
27. března 2023, 11:52
6

300 000,- žel nebude stačit ani v eurech.

Pohyblivých součástek sice ubylo, ale jiných přibylo.

Ale je dobře, že se píše o tom, že tohle už není pro Pepíka v dvojgaráži na vesnici. Pepa je dejme tomu i poctivý a učenlivý, stojí se na jeho práci fronta, ale pokud rozumí tomu co je riziko, tak chápe, že tohle už není sranda co by chtěl dělat vedle baráku, kde bydlí jeho rodina. O finančních rizicích nemluvě.

VK
VK
27. března 2023, 12:31
0

Pro mě byl bod zlomu a definitivního rozhodnutí pohled na poslední účet za obyčejný malý olejový servis plus brzdové desky někdy z února. Cca 30 tisíc našich peněz, to už mi přišlo, že jsou servisáci zapapaní přes moc. A objednal Teslu, sice proti původnímu přesvědčení, ale co dělat, když si normální automobilky hrají na škrcení výroby a šponování marží. Tak třeba jsem udělal nejhorší rozhodnutí života, servis mě sežere a budu rád, když vyváznu životem. Zatím překvapivě dobré ;)

martin_100
27. března 2023, 17:31
0

Kdybys nebyl línej tak si děláš oleje a brzdy sám. Pak bys nemusel plakat na webu že si musíš koupit teslu....

Fr
Frodo
28. března 2023, 07:11
12

Už jsem nechtěl nic psát, protože mít Teslu je evidentně diagnóza. Ale tak naposledy. Jsou lidé, kteří nejsou dostatečně bohatí na to, aby si koupily skvělou Teslu a přesto musí řešit svou mobilitu. Tak si koupili třeba Fábii v kombíku za 350 tis., odjeli s ní první tři roky servis po 6tis. a pak už si dělají blbosti jako brzdy, olej sami, nebo u Pepíka od vedle za pár tisíc. V těchto četných případech nevidím to šponování marží a podobně. A víš co je špatně? Ne to, že ty máš možnost koupit Teslu. Špatně je to, že oni nemají možnost koupit tu Fabii za 350tis.

Sa
Sato
28. března 2023, 09:02
5

Frodo: super napísané. Je až fascinujúce, že niektorý ludia čo si kupujú autá za 1.5M+ sú takí obmedzení a nevidia si ďalej ako na špičku nosa...

beastar
29. března 2023, 07:19
2

Frodo: Máš pravdu. Dále je špatně že EV se doslova protlačili do prodejů. To není přirozené. A to teď vážně nemyslím těch pár kusů co se prodá v ČR. Kde i tak je z mnoha objektivních příčin růst. Ono první kde se projevila ta hrůznost celé situace v kombinaci s Covid dobou jsou firemní vozové parky. A teď to zasáhlo i ty lidi, co by bývali měli novou tu Fabii. Bohužel i v rámci automobilek a automotive obecně sledujeme umlčování kritiků elektromobility. A stále více prostoru dostává právě tato diagnóza. Kde se ještě dozvídám že když to kritizuju tak je to špatně. Stává se nám z toho něco jako privilegovaná třída která lže a obrací fakta. Chce vidět čísla a data. Sama má ale odpověď na to ještě nejsou dostatečná data protože je málo takových EV a makových EV....

VK
VK
29. března 2023, 09:55
-2

Ale zas to berte z té pozitivní stránky, chlapci. Kdo se rozhodne pro elektro, snižuje přetlak na trhu se spalovacími modely. Takže vám ty spalováky zlevňuje, pořízení i servis.

Trinom
29. března 2023, 10:31
0

Tohle možná platí o ojetinách, ale o nových autech se to říct nedá. Pořád na většinu modelů čekáš, takže je převis poptávky nad nabídkou.

VK
VK
29. března 2023, 11:22
-2

No právě, no právě. Takže kdo uhne ze spalovací na elektro větev, ten převis poptávky snižuje.

Mechanik
27. března 2023, 09:08
4

Přesně jak píšou někteří hore, je to jak jaderná elektrárna, s nadsázkou, samozřejmě.
Já bych do takového auta svoje děti nikdy neposadil, a to mě tu mnozí kritizovali za to že vozím děti ve veteránech a jak je to nebezpečné. No, kam se na to hrabe EV.
Zajímavé jsou třeba předpisy na přepravu těchto akumulátorů, v podstatě je to jak s chemickým vybavením, výbušninami a radioaktivním materiálem. A pak se to dá do auta předpisy jsou fuč. Také se to tak obchází, samozřejmě nemají povolení na přepravu nebezpečného materiálu, tak se to dá do stroje, a to už se převážet může. No prostě EU kocourkov.

reagovat
MB
MBMB
27. března 2023, 09:53
-3

A přitom všichni jezdí auty s desítkami kilogramů hořlaviny se stovkami kWh uložené energie pod zadkem a nikoho to nevzrušuje. Je to jen o zvyku a získání důvěry.

Mechanik
27. března 2023, 10:50
6

Přeprava benzínu a přeprava baterií je ale úplně jinde, přečti si ty předpisy. To se nedá srovnávat.
Zeptej se hasičů, jak hoří spalovák a EVčko, se nenech vysmát, zase se to nedá srovnávat.
Ale lidi si strčí nabíjející se telefon klidně pod polštář. Mě přijde bezpečné skočit si padákem. Fór je ale v tom že mi to nikdo nepřikázal a udělal jsem to z vlastní vůle.

mariov8
27. března 2023, 11:37
3

Když 60L nafty shoří, a že není prdel ji zapálit, tak shoří. Na malém místě, s malou škodou. Ale když začne hořet trakční akumulátor moderního elektromobilu, létá to kolem a týdny poté se neví, zda to nezačne hořet opět. Přeprava akumulátoru z bouraného auta se rovná pomalu zásahu pyrotechniků. 3 20L kanystry nafty nebo benzínu s mnohonásobně větší energii totiž nejsou schopné nadělat takový "bordel" jako ten akumulátor. To jsou bohužel fakta. A že auta se spalovacím motorem hoří častěji? Ano, hoří, ale je jich o řád či řády dva více a najezdí o mnoho řádů více km!!! Na milion najetých km bude těch incidentů a hodnota škody úplně jinde!

MB
MBMB
27. března 2023, 11:56
-4

Každé má svá specifika. Není to jen o hořlavině v autě, ale i o tom, že se s ní manipuluje na čerpacích stanicích. A incidenty se občas stávají. Stejně tak u současných li-ion baterií (ale už třeba ne u LFP).
Časem podle mě už nikoho něco takového nenapadne, stejně jako dnes nikdo neřeší, že v autě s sebou vozí desítky kg paliva. Kdyby ten scénář byl opačný, tak by se toho lidé báli úplně stejně, ne-li ještě víc. Šlo mi o tento kontext.

Trinom
27. března 2023, 13:53
1

Mario, trošku ses střelil do vlastní nohy. Četnost požárů BEV je jak v přepočtu na 1M kusů, tak 1M ujetých km podstatně nižší, než v případě spalováků.

Mechanik
27. března 2023, 15:00
2

Trinom: A já četl data kde požár EV byl 6x častejší než u spalováků, čili nevěř všemu co kde napíšou. A je mi to i celkem fuk a tobě když uhoříš v aute to bude taky fuk, jak moc velká pravděpodobnost to byla, prostě se to stalo

Trinom
27. března 2023, 17:57
0

Co jsem viděl naposledy statistiky od amerických pojišťoven, tak tak ten poměr byl hrubě v neprospěch spalováků. A to nemluvím o tom, že většina EV, pokud už chytla, tak ne za jízdy, ale při nabíjení.

PepaSFI
27. března 2023, 19:03
2

troufám si nepochybovat že se s těma statistikama manipuluje jako vždycky. Trend zbožňování EV je tady, tak to přece neshodíme. Ale to je celkem fuk, fakt je že hoří oboje vozidla. Rozdíl je ovšem v tom jak hoří a co s tím. Kdysi dávno hořívaly škodovky 120. Příčin bylo víc, obvykle začal téct benzín z vypadlého přívodu karburátoru nebo se rozložila hadička která kupodivu nesnášela benzin. I baterie ve spalovacím autě umí krásně zapálit, já to viděl a fakt to není hezký. Ale taky je fakt že začínající požár jde uhasit i kapesním hasičákem za dvě stovky, nebo aspoň zkrotit do té míry aby od toho šlo utéct a volat pomoc. A hasiči to sice možná nezachrání ale taky se nestane žádná filmová katastrofa. Propláchnou to vysokotlakem a je hotovo. Jestli se něčeho opravdu bojím, tak je to něco co nastává u všech nových věcí, takzvané katování kostů, tedy náklady. Výrobci začnou šetřit a budou zkoušet kam až se dá jít. Pak přijde řada průserů a časem se to usadí. Vzpomínáte jak před lety bouchaly baterky telefonů? Jak úsporné žárovky vydržely tak desetinu toho co klasické? Hořící LED světlo jsem viděl na vlastní oči a všechny ostatní kolem co odešly na upečení kvůli ošizení. Koloběžky v plamenech jsou hitem teď. A na auta jistě dojde taky. Jen bych nerad byl nablízku až se to stane.

HeavySmoker
28. března 2023, 11:34
0

Trinom: Súhlasím, ICE horia častejšie a tie dáta nejde poprieť, ale je treba povedať aj to, že takáto škodová udalosť je u EV výrazne nákladnejšia na likvidáciu a celkové poistenie pre EV je spravidla drahšie (čiastočne aj kvôli výrazne drahším opravám nie len kvôli požiarom, nech nezavádzam pre zmenu ja).

Trinom
28. března 2023, 15:16
0

To je samozřejmě pravda. Zejména v případě požáru trakčního akumulátoru je to prakticky vždy totálka. V případě požáru čehokoliv jiného to je srovnatelné.

Mi
Michal Lenc
27. března 2023, 18:17
7

Ještě k těm servisům elektroaut. Tady je odkaz, jak může vypadat neautorizovaný servis. Když se nemění, ale opravuje.
Nabíječka:
https://twitter.com/diagon_swarm/status/1554071000786116608
https://twitter.com/diagon_swarm/status/1559086370043428865
Motor:
https://twitter.com/diagon_swarm/status/1605840358209753088
Převodovka:
https://twitter.com/diagon_swarm/status/1638850673784631296

reagovat
Fr
Frodo
27. března 2023, 20:47
-3

Jak se může u tak skvělých aut, která se skoro nemusí servisovat může pokazit motor?

Mi
Michal Lenc
27. března 2023, 21:56
7

Ve Wolfsburgu neumí po sto letech vývoje vyrobit rozvodový řetěz a ty se ptáš, jak si mohli Korejci, kteří ještě v 50. letech jezdili na oslech, dovolit udělat chybu ve vývoji elektrického motoru.

Co JE skandální, že odpověď autorizovaného servisu byla - "Potřebujete nový motor za 300 tis. Kč"

Fr
Frodo
27. března 2023, 22:09
-1

Jakou chybu? Doteď tu čtu, že je servis EV veliká pohoda. Jednoduchý stroj kde se mění jen kabinový filtr. A ty tu teď vytáhneš takové fatální závady.

Mi
Michal Lenc
27. března 2023, 22:42
4

Tady jsou technické detaily k problému u toho motoru. ( https://www.ioniqforum.com/threads/28-kwh-ioniq-motor-bearing-noise-and-failure-due-to-current-passage.44234/ ) Podle všeho neuzemnili hřídel toho elektrického motoru. To může vést k rychlejšímu opotřebení ložisek el. motoru. Jak je možné, že nenavrhli bezchybný výrobek na první dobrou? Ptáš se opravdu tady na autíčkáři?

Fr
Frodo
28. března 2023, 07:05
0

Jestli jsi to nepochopil, tak ještě speciálně pro tebe. Použil jsem ironii.
Vím že EV budou mít poruchy. Jako všechny výrobky, i EV budou díky různým vlivům poruchové. Byla to jen narážka na to, jak se tu někdo chvástá pohodovým servisem EV aut. A když to spojím s tím co jsem psal mnohem výše, tak toto s rozšířením EV přinese jediné. Zdražení servisu. Vznikne převis poptávky na servis nad nabídkou, začnou se rychle dovybavovat servisy, to zdraží cenu vybavení servisů, cenu práce....a v konečném důsledku to zaplatí zákazník. Chytrý pochopí, zaslepený fanoušek EV přehlídne, nebo je dostatečně bohatý že mu to je jednou a MBMB na to hodí bobek, protože jako správný teoretik jezdí MHD.

Mi
Michal Lenc
28. března 2023, 08:57
3

To s tím převisem poptávky nad nabídkou, to jsou takové teoretické spekulace. Ta penetrace aut bude cca furt stejná. Holt se změní CO ten servis opravuje. Půlka, možná 75% věcí je na elektromobilu a spalováku stejná. Podvozkové věci se budou řešit furt stejně. Klimatizace taky, možná o něco víc. Brzdy stejně ale méně často. Odpadnou časté výměny oleje v motoru. Odpadnou turba, vstřiky, DPF filtry, rozvody. Přibudou repasy baterek. Převíjení motorů, opravy kondíků ve výkonové elektronice. A kdo ví co všechno ještě. Těch opravdu starých elektromobilů ještě moc není. Plus ještě chvíli bude trvat, než se odhalí takové ty problémy které se projeví až po dlouhých letech provozu.

Co podle mě zůstane, je že někdo totálně podělá návrh nějaké technologie. Takže k THP/VTi,Prince, Twinspark, TSI řetezům, Mazda apex seals, přibydou typické bolesti určitých modelů elektromobilů. Ale s tím bohužel nikdo nic nenadělá, protože tak jako všechny FMEA a DFMEA to nevyřešili u spalováků tak to žádným zázrakem nevyřeší u elektromobilů.

Jestli ti někdo tvrdí, že elektromobily nebudou muset jezdit do servisů, tak lže.

Mechanik
28. března 2023, 09:28
2

převis poptávky bude a to výrazný, můžeme začít od začátku, učiliště nechrlí nové mechaniky, elektrikáře atd, servisy budou na vážkách jestli do toho všeho investovat, řada z nich ani nebude schopná a pak odpadnou všichni garažisti, kterí bych řekl dělají 25% trhu.
Ale ono to stejně ztroskotá na rozvodné síti, takže zbytečné řešit

Mi
Michal Lenc
28. března 2023, 11:08
5

Myslíš, že ten garážista nebude umět vytáhnout z auta pojistku. Dát to na zvedák, vyndat motor a odvézt to ke Karlovi, co dělá elektrický hyundaye? Už jsem přežili zavedení elektronických vstřikování, turba, DPF filtry, diagnostiky a já nevím kolik dalších "smrtí pro garážisty". Myslím si, že garážisti přežijí i elektrické vozy.

Rodiče prodávají náhradní díly na auta. Chvilku jsem to dělal s nima. Jestli v servisu elektromobilů budou takový peníze, jaký prorokujete tak kašlu na sezení v kanclu a kupuju do stodoly zvedák. Na špinavou práci můžu zaměstnat pár těch zkrachovalých garážistů.

beastar
29. března 2023, 07:13
0

Michal Lenc: Konečně rozumný a objektivní názor. V téhle snůšce polopravd a domněnek by si jinak jeden myslel jak to vlastně je u EV všechno skvělé. A jak přichází jen světlá budoucnost. Smrt garážistů už byla první řídicí jednotka. Pak složitá výbava a nakonec hybridní pohon. Pokud vím tak i třeba tady ve Švýcarsku je neustále na každé druhé vesnici malý servis který dělá mnohdy i luxusní auta. A překvapivě dobře to zvládají.
A navíc stará auta se spalovacími motory ani tak ještě dlouho v dobré polovině států EU nezmizí. Tak ti co do té garáže nebudou chtít příliš investovat. Pořád budou dělat to stejný akorát místo dnešní starý Fiesty sousedů se zaměří na dnešní "teď nový" auta jako Kia Rio, Fabia a Dacia a podobný. Ono se zázrakem nestane to že přes noc budou jezdit jen nový EV a zánovní hybridy. Stačí se podívat na průměrný věk vozového parku teď v celé EU nedávno sem o tom psal tady. Takže se klidně bavíme o roce 2043 cca. A jako co dál to nikdo neví. Každopádně teď je vidět trend, že o nějaké další normy a zákazy příliš zájem není.

A na závěr už dnes je evidentní že vlastnictví EV až na ty neustále okecávaná turba a vstřiky (jak kdyby se to dělalo 8x za rok) nás servisních rizik nikterak nezbavuje. Celá ta debata je stejně hloupá od některých lidí. Asi jako ta že EV kamiony jsou připraveny ale není o ně zájem a chybí infrastructure. Což je takový malý a milý detail ona totiž v některých státech chybí dodnes i solidní infrastruktura pro "běžné" kamiony. Podobné je to pořád zatím s auty. I když používat elektrický Hyundai už má větší smysl, než za časů kdy tenhle server vznikal. A podobná zaslepená individua jako Mbmb sem ani nepáchla. Teď se podle mě baví při cestě tramvají na Ministerstvo životního prostředí tím jak tady nějakou polopravdou a hovadinou rozvíří debaty.

briza
28. března 2023, 13:32
5

Čili abych to shrnul. Elektropíčoviny nejsou k hovnu jen v rámci provozu, ale i v případě servisu. Holt budoucnost aneb kam se hrabe fosil, to se nedá srovnat.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem