načítám data...

Nápady, se kterými by auta byla lepší, ale zapomnělo se na ně

Už jsme psali o vynálezech automobilek, které zmizely v zapomnění a nikomu nechybí. Jsou však i vychytávky, po kterých se slehla zem, přestože mi jako průšvihy rozhodně nepřipadají.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Automobilky se nás s každým novým modelem snaží zahltit novými nápady, které mají náš život s jejich výrobkem udělat ještě lepší, pohodlnější či více vzrušující. Někdy jsou to jen reklamní triky, jindy se jim opravdu podaří přijít s nápadem, který dává dokonalý smysl a časem se stane běžnou součástí většího počtu automobilů. Některé nápady se však objeví, aby zase zmizely v propasti dějin, přestože nám to může být i líto.

 

3+3=6

Toto uspořádání interiéru je druhou nejznámější věcí na Fiatu Multipla. Tou první je samozřejmě design. Ten však nyní ponechme stranou, stejně vás nepřesvědčím, jak skvostný a nadčasový je. Myšlenka usadit do první řady v autě hned tři osoby není vůbec nová, ostatně americké koráby let minulých měly třímístnou lavici vpředu naprosto běžně. Ani u dodávek nás tři místa vpředu nijak nepřekvapí. Auta v Evropě s každou generací rostou, takže ač si to možná neuvědomujeme, ony legendární americké koráby už naše vozidla dorostla. K tomu se přidává móda různých MPV coby mezistupně mezi osobním autem a dodávkou, zdálo se tedy logické, že uspořádání interiéru se třemi místy vpředu je jen otázkou času. A skutečně se tak stalo a jako myšlenka to mělo úspěch. Dodnes všichni majitelé Multiply vnitřní uspořádání kabiny vychvalují.

Není divu, krom toho, že se do auta o standardním půdorysu vejde jeden pasažér navíc, má toto uspořádání i velmi praktické důvody pro rodiny. Nejmladší potomek může být v sedačce uprostřed a tedy pod dohledem rodičů a ti přitom nemusí být v různých řadách za sebou. Stejnou koncepci použila později jen Honda u modelu FR-V a tím sláva celé myšlenky skončila. Těžko říct proč.

 

Sklopný nárazník

Výška nákladové hrany od země, rovná nakládací plocha – to jsou pojmy, které čeští chalupáři dobře znají z recenzí různých kombíků. Ať už je pro vás schopnost pojmout náklad pohodlně a snadno při výběru vozu důležitá či nikoli, nelze upřít, že tahat cokoli od nákupu po komodu přes vysokou hranu zavazadelníku není nic, co by člověka těšilo. Problémem je nárazník, který v nakládání překáží. Dáte-li ho ale níž, vylepšíte sice nakládku, zato s narážením do věcí už si tolik srandy neužijete. S chytrým řešením přišel Fiat u svého modelu Regata SW. Ten měl krom víka kufru, které se vyklápělo klasicky vzhůru, ještě sklopný nárazník pod ním.

Toto řešení přinášelo hned několik výhod. Krom té hlavní a evidentní, totiž nízké nákladové hrany, bylo totiž možné si na sklopený nárazník sednout, neboť výklopná část byla za jízdy uvnitř a tedy chráněna před ušpiněním. Dalším příjemným bonusem byla možnost převážet dlouhé předměty i se zavřeným víkem kufru prostrčené pod ním. Sklopný nárazník u Fiatu vydržel ještě u modelů Tempra a Marea, jiná automobilka však podobnou věc na svůj kombík nenainstalovala a s příchodem modelu Stilo skončil tento nápad i u rodné automobilky. Škoda.

 

Volant, co se neotáčí

Citroën je automobilka, která se novátorských řešení nebojí. Některé věci fungují lépe, jiné hůře, ale pozice firmy jako průkopníka nových přístupů je neochvějná. V roce 2004 vstoupila na trh nová řada modelů Citroënu v čele s hatchbackem C4. Krom velmi osobitého designu, který od Citroënu očekáváte, a parfémované ventilace, kterou nečekáte, přišla tato novinka s osobitým pojetím i toho nejdůležitějšího, co řidič v autě má – volantu. Lidé z vývojového oddělení si správně všimli dvou evidentních faktů – na volantu se soustředí stále větší množství ovladačů a volant se poměrně často otáčí.

To vedlo k závěru, že pokud by měly být ovladače nadále na těle volantu, což je ideální umístění vzhledem k tomu, že tam jsou i řidičovy ruce, bude dobré tyto ovladače učinit vůči otáčení imunní. Tím by se mělo dosáhnout bohulibého cíle, totiž že řidič bude více sledovat, kam ubíhá silnice, než kam ubíhá ovladač hlasitosti rádia. A tak se také stalo. Střed volantu modelu C4 zůstal pevný, otáčel se jen jeho věnec. A všechna tlačítka tak byla stále tam, kde být měla, což umožnilo jich na volant umístit o to více. Dalším argumentem pro volant, co se netočí, byla i pasivní bezpečnost, airbag umístěný v pevném středu nebyl ovlivněn polohou volantu a jeho tvar tak mohl být optimalizován. Přesto se ani tato myšlenka neuchytila.

 

Pryč s budíky!

Již jsem zmínil Fiat Tempra a Citroën C4. Pojďme se k těmto vozům ještě jednou vrátit. Dalším prvkem, který je odlišuje od automobilové většiny, je rešení přístrojové kapličky. Namísto klasického rychloměru a otáčkoměru s ručičkou a stupnicí ukazuje rychlost v těchto autech (u Fiatu na přání) digitální ukazatel a roli otáčkoměru převzal jakýsi světelný graf. Toto řešení není až tak unikátní a přežilo v některých vozech dodnes, přesto ho zařazuji do našeho přehledu. Očekával jsem totoiž, když jsem poprvé seděl právě v oné Tempře, že toto je budoucnost. Místo budíků jak z parní lokomitivy patří do moderního stroje displeje, o tom přeci není pochyb. A myslím si to i nadále, v dnešní době, kdy se rychlost tak úzkostlivě sleduje a díky všem těm tempomatům a limitérům si ji lze dopředu i nastavit, je přeci o to méně pochopitelné, že aktuální rychlost stále odečítáme z nedokonale ocejchované stupnice.

Absurditu situace podtrhuje nástup LCD panelů nahrazujících mechanické budíky. Někdo vymyslel, že nahradí konvenční přístroje obrazovkou s vysokým rozlišením, na kterou lze promítat cokoli. A nenapadlo ho nic lepšího, než vám tam promítat opět ten kulatý rychloměr a otáčkoměr, jaký měli v autě vaši dědové. Tomu říkám invenční přístup. Bravo…

 

Osobní MPV

I zapřisáhlí milovníci starých časů již přiznali, že co se rozmanitosti týče, nebyl na tom automobilový trh nikdy tak dobře, jako dnes. Zavedené kategorie jsou vyplněny po okraj nejrozmanitějšími modely a neustále vznikají jejich další deriváty ať už se jedná o velikost, počet míst či design. A když zavedené kategorie dojdou, začneme je křížit mezi sebou a vznikají crossovery, které jsou snad ještě populárnější, než výchozí modely. Asi největší úspěch slaví kříženec kombíku a terénního auta, tzv. SUV. Podobným šlechtěním vzniklo i MPV, velkoprostorový vůz pro rodiny připomínající dodávku, avšak s atributy osobního vozu. A právě u MPV bych se rád pozastavil. Mně totiž pořád připadají příliš jako dodávka a málo jako osobní auto. Touha po prostorném voze přeci nemusí nutně skončit takovou škatulí! Odborná i laická veřejnost pěje ódy na Ford, že jeho S-Max alespoň trochu přípomíná jízdními vlastnostmi osobák. Copak to nejde udělat lépe? Není možné dát do onoho mixu více vlastností osobního auta, ale zachovat velkorysejší vnitřní prostor? Když výměna části prostoru za lepší vlastnosti v terénu, které nikdo nepotřebuje, slaví u SUV takový úspěch, proč by na tom výměna části prostoru za lepší vlastnosti na silnici (to je to černé, po čem všichni s těmi svými SUV každý den jezdí) neměla být ještě lépe?

Nejsem první, koho to napadlo. Dokonce takové vozy i vznikly a není jich ani tak málo. Namátkou zmíním třeba Mercedes třídy R, Renault Vel Satis, Fiat Croma, Opel Signum či úchvatný Renault Avantime. Co však mají tato auta krom rozumné kombinace jízdních vlastností a vnitřního prostoru ještě společného? Ano, je to totální komerční neúspěch. Některé z těchto modelů nechaly automobilky alespoň dožít, například Avantime byl dokonce z výroby předčasně stažen. Nástupce se nedočkal ani jeden z nich.

 

Napadají vás další příklady promarněných šancí? Ocenili byste ve svém autě nějaký vynález, který už ale z trhu vymizel? Podělte se s námi v diskusi.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ro
Ronoath
21. února 2017, 08:01
2

Promarněnou šancí pohodlných aut je jednoznačně hydropneumatické pérování.

Dále loketní opěrka uchycená přímo na sedadle, a ne mezi nimi. I při změně výšky sedadla je pořád v ideální pozici pro podepření ruky držící volant.

A připadá mi, že ne všude se dnes klade důraz na noční provoz - aby všechny ty oslňující displeje se daly snadno jedním tlačítkem vypnout či snížit podsvícení na minimum. Viz Saaby.

reagovat
M P
21. února 2017, 10:16
1

mně dokonce připadá, že se dnes na noční provoz přímo sere. Všechny budíky září jak šilené, ovládání jasu mají jen některé, a třeba vypnout displej taky nelze všude jen jedním tlačítkem. A tak i přes to, že leckterá auta dnes svítí velice dobře, je kabina plná světýlek, diod, a blikajících věcí, a proč? Aby se tam nikdo po tmě nebál?

RCNP
21. února 2017, 10:52
0

Svata pravda. Vsechno musi svitit protoze co sviti tak to je cool, ale malokdo mysli na nejaky oslnovani. U BMW jsem mel rad, ze se dal ten displej vypnout, ale radio furt hralo a tak. Coz mi vadi ze moje soucasny aftermarket radio tohle neumi. A ted kdyz si rodice poridili novy bavo, tak se tam da vypnout i to "ambientni" osvetleni, coz me potesilo.

M P
21. února 2017, 11:50
0

ambientni osvetleni se vetsinou vypnout da, ale treba Pug 2008 bez stresniho okna ma takove hezke prouzky diod ve stropnici, a to neoslnuje nijak. Akorat chci videt, jak budou vypadat auta za par let, kdy na ojetinach tohle bude svitit tak z poloviny :)

No jo, saab a jejich nightmode, to uz proste dneska neni. Ono navic i to LCD kdyz se ztlumi a je z vetsiny cerne, furt trochu sviti.

Pa
Paul.Try
21. února 2017, 12:02
0
jc
21. února 2017, 12:15
0

RCNP co mas za radio? V konektoru je dim pin, treba to radio umi a jen to neni zapojene?

Pólin
21. února 2017, 14:18
0

Momentálně rajtuju na Impreze GX a tam je podsvětlení zelené a tlumené. Ve dne ty budíky vypadají, jako by ani nebyly osvětlené a v noci svítí tak akorát, že jsou jasně zřetelné, ale neoslňují...až to vypadá v porovnání s dnešním osvětlením v modernějších autech nepatřičně:)

RCNP
21. února 2017, 16:06
0

JC: Mam strasnej clarion nx504e a on se umi prepnout do nocniho rezimu. Automaticky stejne jako svetla, ale furt hrozne sviti i s tmavyma mapama a pozadim. Je to kram. Kdyby sel vypnout displej uplne to by bylo fajn, jezdim totiz casto pres noc a je to trochu otrava.

fr
frite
21. února 2017, 19:59
0

Tlačítko na zhasnutí všech budíků a displejů mám a doufám že příští auto to nabídne taky, protože v noci je s tím jízda daleko příjemnější. Zůstávají rozsvícené akorát tlačítka na volantu, kde je i ono zmíněné tlačítko zhasínání. (a onen střed volantu je pevný a hydru to má jako bonus taky).
Ale nemůžu si nerýpnout do novinářské chásky - zrovna ten pevný střed volantu skončí jen proto, že je kritizován v každém testu. Aniž by někdy někomu skutečně vadil či překážel. Dokonce když jsem svou C5 půjčoval někomu na projetí, tak pár lidí si toho všimlo až za pár minut a jeden člověk vůbec. Prostě člověk drží volant a ten se točí. Jenže zbytek světa to dělá jinak, my jsme zvyklí na něco jiného, tak je to prostě špatně a my to setřem. Jen ať je jedno auto jako druhé a invencím je třeba bránit do skonání světa...
To jsem se zas rozčílil, zas si budu muset dnes večer něco nalít...

M P
21. února 2017, 20:19
0

Přitom to máš uplně jasné. Pevný střed volantu je příliš novátorský, vybočuje to ze standardu ergonomie, který používá VW, a tím pádem jej většina novinářů považuje za etalon, a proto je to špatně. Všimni si, kolikrát jsou VW auta chválena za to, že jejich kabiny jsou ergonomické a všechno "je tam, kde by to člověk hledal", což je dáno hlavně zvykem z VAG aut.

Pólin
22. února 2017, 07:57
0

Přesně, zdá se mi, že lidi jsou dneska daleko zabedněnější, než tomu bylo dříve a hrozně se bojí odlišit. 90% všech lidí jezdí v posraných oktávkách, protože proč ne? Vždyť to jezdí za pár šupů, zátah to má jako supersport a odvezeš v tom celý barák. Ale vůbec nikoho netrkne, že je to uniforma jako kráva a za stejné peníze můžou mít hromadu daleko lepších aut...jen je třeba vybočit z řady...

Ji
JindraZ
26. února 2017, 07:53
0

S tím pevným středem je to až na pozici airbagu krok zpět. Když otáčím volantem, otáčí se i tlačítka, a tak je mám stále ve stejné pozici vůči rukám na volantu. I při otočení o 90° stačí jeden pohyb palce, žádné přehmatávání. (Pro jistotu dodám, že provozuji převážně Fordy a jedinou Octavii kterou mám vyrobili v roce 1969 :-)

Zvapi
21. února 2017, 08:50
2

Zmínil bych Citroën C2 (který máme doma) a jeho jak sklopná hrana třetích dveří a v ní úložný prostor, tak i digitální kaplička. Zajímavá je též variabilita zadních oddělených sedaček - lze je posouvat a tím měnit i velikost zavazadlového prostoru z "na igelitku" na "na dvě igelitky" - to se ale možná používá i dodnes :)

reagovat
martin_100
21. února 2017, 15:56
1

Jo ty zadní dveře u C2 mě hrozně baví ... mam ho doma necelej měsíc a dost mě baví ;-)

H_F
23. února 2017, 01:40
0

ono ty deleny zadni dvere sou vyhoda i nevyhoda
nevyhoda kdyz clovek ma neco hloubs v kufru, tak to zavazi, plus treba psovi se pres to nalejzalo tak blbe, ze jezdil pak uz jen vepredu
naopak velkou vyhodu to ma kdyz clovek potrebuje vezt delsi predmet na vetsi vzdalenost, proste necha sklopene spodni viko a horni zavre
odstehoval jsem diky toho sranda autickem vicicem eg6 spousta veci
a na sezeni to neni tez spatne

Xander_Cage
21. února 2017, 09:13
2

No s těmi budíky, u těch plně digitálních (jenom digitální číslice) je nevýhoda, že rychlost se musí "číst" přitom když má auto klasické budíky (i ty přes display) tak člověk si dokáže zapamatovat kde rafička je a na kterou rychlost ukazuje čili nemusí rychlost číst.

reagovat
OndrasI
21. února 2017, 09:22
0

S plně digitálními přístroji (těmi úplně bez rafičky) jsem najezdil dost přes 100k a nevidím problém. Prve jsem s tím trochu blbnul - vadilo mi mít tam rychlost, která nekončila na 0 nebo 5, ale po tejdnu jsem se na to vykašlal.

Xander_Cage
21. února 2017, 09:28
0

No já bych to přirovnal k hodinkám u klasických dokážete i bez ciferníku pomocí rafiček určit čas, u digitálních se musí čas přečíst, ono to není takový problém, ale v autě v provozu kdy člověk musí sledovat milion věcí jsou ty desetiny sekundy na čtení rychlost poměrně zásadní.

JLK
21. února 2017, 09:49
0

Je to o zvyku, mne to vadilo prvnich par minut jizdy, pak jsem si to ani nevnimal. Stejne tak pevny stred volantu. Prvni dve zatacky na nej cumis, pak uz nevsimas.

Ad
AdamSS
21. února 2017, 10:01
0

Souhlasím s Xanderem, rychlost na ručičkách odčítám z polohy. Když už digitál, tak jako doplněk, ne samotnej. U otáčkoměru je absence ručičky dle mého ještě horší. Zkoušeli to už ruznými více, či méně povedenými způsoby, ale nakonec se skoro všichni vrátili k ručíčkám a to včetně motorek, který mívaj rychlost často digitálně. Proč asi.. :)

RCNP
21. února 2017, 10:47
0

AdamSS: Souhlas, digitalni rychlost je jeste OK, ale otackomer mi vadi. Ted mam analogovy oboje, plus uvnitr otackomeru digitalni rychlost a na ten analogovej rychlomer vubec nekoukam. Proste se to cte lip. Ale na motorce mam digitalni otackomer a to je zlo. Ac je ta grafika gradujici a spektrum otacek rozdeleny asi na 25 dilu tak se to proste blbe cte. Ale asi i zavisi na konkretnich kouscich.

Woyta
21. února 2017, 10:56
0

Je to jen zpusob zobrazeni. Vsechny budikz jsou dnes digitalni. Rucicka je pridelana na servo motor a ukazuje pod dat co dostane. Popravde lcd panel je levnejsi nez klasicke budiky a dost automobilek je zacina pouzivat. Pak uz jen na nich jakou zvoli grafiku. Klasicke budiky, cislice, nebo treba sloupcovy graf. Rucicka ma ale velkou vyhodu, ze neodvadi pozornost a je mozne ji sledovat koutkem oka. Jeji pozice je jednoznacne vypovidajici.

RCNP
21. února 2017, 11:11
0

Tak jasne ze se bavime o typu zobrazeni, ne o typu mereni. U rychlosti je to prijemny mit jako rucicku, to je pravda, ale ani cislice nejsou extra odrazujici pozornost. Ac je pravda, ze je rozdil jestli musis cist cislice nebo koutkem oka "kontrolovat" pozici. Jak uz psali vyse. U otackomeru se ale ty cisla meni hodne rychle oproti rychlosti, tak to mi vadi ze to vyzaduje spoustu pozornosti.

Adam Forman
21. února 2017, 12:25
0

Rychlost se dá znázornit třeba tenkým proužkem, nebo prostě jen zabarvením čísel (pod 50 zelená, do 130 žlutá a pak rudá) ještě přehledněji než rafičkou. Nemluvě o tom, že co auto, to jinak dělená a umístěná stupnice. V něčem je padesátka vlevo dole, v něčem 'na třičtvrtě' a takové digitálky jsou pořád stejné. Hlvně nechápu, proč automobilky nenabízejí dodatečně stahovatelné budíky O_o Nebo aspoň nástroj na rychlou úpravu alespoň pozadí a barev, jako svého času témata na Nokie a Sony E.

Franz Kafka
21. února 2017, 12:53
1

Nezlobte se na mě, ale vy potřebujete číst otáčkoměr? To neslyšíte motor? Ok rychloměr pochopím i když mezi ručičku a digitální stavím rovnítko a je to o zvyku jako samotné libovolné auto. Ta setina co čtu 84 a nebo mrknu do prostoru rozhoduje vážně o málu pokud nejedu 300. Nečekal bych, že na webu kde se každý považuje za řidiče div ne se závodní ambicí budete řešit takovou věc pro lidi po autoškole. Digitální otáčky měla i některá auta treba pro DTM nebo GT a nemám pocit, že by se to někomu špatně četlo. Nesmíte mít za jízdy volume na 40 a v repracich sound track F&F.

sp
spooon
21. února 2017, 15:45
0

Adam -> přesně! Proč v éře LCD panelů nenechají plně na řidiči, ať si vybere, jaka grafika budíků mu je příjemnější.

BobAsh
21. února 2017, 16:20
2

Já vám teda nevím, ale mě zrovna rychlost přijde jako naprosto typická věc, kde člověk potřebuje digitální zobrazení a ne pitomý budík. U většiny moderních aut má budík nějaký kravský rozsah typu 0-250 a naučit se v tom odhadnout na pohled, jestli jedete 50 nebo 55 (což může být poměrně důležité) víceméně nejde.

RCNP
21. února 2017, 16:23
0

Kdyby nebyl otáčkoměr potřeba tak ho tam nadávaj :D Tak při normálním ježdění na otáčkoměr nepotřebuješ koukat, ale když jedeš pilu, tak se to celkem hodí. Nevim jak ty, ale já nerozeznám podle sluchu 7200 a 7500 otáček, takže se na půl vteřiny mrknu jestli už mám řadit nebo ne. Nebo naopak při podřazování jestli mi zbývá dost otáček abych si pak nebloknul kola, častej jev na okruhu. A to když auto vydává dalších sto zvuků, tak nevím proč bych se nepodíval.

VK
VK
21. února 2017, 18:27
0

Řazení...ten evropský anachronismus se do aut ještě montuje?

Trinom
21. února 2017, 19:38
0

A proto se otáčkoměr do spousty aut ani nemontuje, protože je to skoro zbytečnost. Pokud to chceš drtit v omezovači (což je blbost už samo o sobě), tak si kup shift light ;-)

Woyta
21. února 2017, 20:58
1

Franc: Rapid 1.2tsi. V rozsahu 4000ot huci a tahne naprosto stejne. Jinak otacky si hlidam, kdyz se musim, za nekym plazit, nebo splham do kopce. Snazim se netrapit motor pod 2000.

Franz Kafka
21. února 2017, 21:14
0

RCNP: Tak teď tě asi dost překvapím, ale nepoznám rozdíl mezi 7300 - 7500 rpm nicméně to fakt nepotřebuji. Slyším to a vím kdy potřebuji řadit. Možná to bude znít namachrovaně, ale mám něco málo za 14 let za volantem asi 50 různých aut něco naslyšeno:)) A jinak jak píše Tomáš pokud to řešíš až takhle zřetelně 200 rpm rozdílu pořiď si shift light jak z F1.... btw myslíš, že třeba na erzetě máš čas koukat na otáčky jestli tam je 7333 nebo už 7500...

Vojto jenomže zrovna tohle auto si myslím je na tom tak, že jestli to ukazuje číslo na digi nebo nějakou hodnotu na budíku nebude ten hlavní problém. Opět zcela vážně já na to občas samozřejmě kouknu, ale když jedu někde pomalu za auty tak je mi v tu chvíli jedno jestli mám "budík" nebo digitálky a to byl původní smysl a cíl debaty. Jinak některá městská auta ani otáčkoměr neměla a nemají a taky se s tím dá jezdit, nějak.

RCNP
21. února 2017, 23:03
0

TT: Psal jsem, že při normálním ježdění to není tak potřeba. Pokud teda to auto vydává aspoň nějaký zvuky a má nějakou zpětnou vazbu, tak se nedostáváš do extrému a nebudeš potřebovat ty extrémy sledovat. Sám jsem jezdil s defíkem, kterej neměl otáčkoměr a tak nějak nebyl potřeba. Částečně kvůli tomu, že ve vysokých otáčkách nic dobrého nečekalo a částečně kvůli exponenciálnímu nárůstu hlučnosti se zvyšujícíma otáčkama :D Což bývá ale dneska trochu problém u některých aut.

FK: Tomu rozumím. To je základní cit pro nějakou mechaniku, ale jak už jsem psal, tak jsou situace, kdy to nestačí a podíváš se jestli máš ještě prostor. Jako na tom okruhu. Často se stává, že váháš jestli bude výhodnější zařadit, nebo to vytočit k omezovači (opakuji: K omezovači, ne nechat mlátit NA omezovači) a ušetřit si dvě zařazení a nějakou ztrátu tím způsobenou - to je těch 300 otáček k dobru. To samý podřazovaní ve vysokých otáčkách s rezervou, nebo při rozvržení spektra výkonu při driftování, když si chceš podržet smyk a nemužeš si "vyčerpat" hned na začátku všechny otáčky. A tak dále a tak dále. U točivý atmosféry skoro denní chleba (berte s rezervou), nebo víc reálně u slabýho auta který chceš/musíš drtit aby s ním byla sranda. A v tu chvíli se mrkneš na ten otáčkoměr. To přece není nic nenormálního, když to vztáhnu na použití v horním spektru otáček. A stejně to funguje i opačně, třeba u malých dieselů, kde máš malý spektrum otáček mezi dušením a hučením, kde to nějak jede a chceš si třeba jenom naplánovat předjíždění. Taky se radši mrkneš jestli na to máš na daném kvaltu dost "místa". A na RZ asi nestíháš číst jednotlivý otáčky, ale očividně tam ten otáčkoměr k něčemu máš :)

Franz Kafka
21. února 2017, 23:39
0

Jo máš to je jasný, ale je ti celkem jedno jestli to je digitál nebo analog, protože koukneš vážně jenom koutkem oka:) Hale určitě to co píšeš o té jízdě na okruhu tak tam je to občas nutné nemám, ale pocit že by tě ta grafika toho přístroje nějak omezovala je to podle mě o zvyku hlavně vědět kde to je umístěné. Já když řeknu, že jedu třeba s naftou v automatu normálně po silnici tak tam je to úplně jedno a vlastně by to ani nic jako otáčkoměr nemuselo mít, ale to by bylo já o voze a ty koze.

Takže jasně, že má otáčkoměr opodstatnění nakonec i v těch speciálech si ho necháš je to nutnost nakonec i v tom extrému když se něco podělá tak je to jedna z variant jak to ověřit z kabiny. Jinak reálně si myslím že je dobré mít to auto trochu naposlouchané věřím že ten dvoulitr u tebe nahoře mění taky zvukový projev výrazně jasně nepoznáš 200 rpm, ale alespoň kde asi tak si.



Takhle nějak je to o tom citu všímej si kam kouká a jaký tam je pěkný seriový analog

Caddy
22. února 2017, 11:07
0

prave, ze digitlani udaje jsou daleko lepsi, prectu cislo a vim jej...z debilnich rucicek se to musi dekodovat, coz je orpuz...i ty hodinky mam radeji digitalni, jak nemaji aspon nejaky display, nechci je :) Rucicky maji smysl tam, kde je potreba videt tendenci a jeji rychlost (treba vyskomer u letadla), ale ne tam, kde potrebuji znat cislo...

Woyta
22. února 2017, 19:06
0

U zavodaku se pouziva jeden trik. natocis budiky tak aby optimalni hodnoty smerovali kolmo vzhuru. Problemovou hodnotu tak poznas velice rychle.

Franz Kafka
22. února 2017, 19:13
0

Specifikuj mi slovo závodní auto ono dost záleží jaké přístroje a v čem je máš a jaká má ta daná třída specifikace a předpisy, ale hodně obecně to tak asi jde. Podle mě bohatě stačí když se naučíš ty hodnoty dobře číst z čehokoliv ono i ty digitály když se řadí na konci a je tam shift light bohatě stačí.

H_F
23. února 2017, 01:50
0

jak se nekdo podivoval nad tim, ze je potreba cist otackomer, ze clovek nepozna jen dle zvuku motoru
osobne se pri rychle jizde se bez otackomeru neobejdu

a ejhle, jsem za ono "digitalni" znazorneni mnohem radeji, nez za budikove
rychlost mi tez vice vyhovuje velkymi cislicemi

ma
martin.filak
21. února 2017, 09:23
0

Italofil zdraví autora článku (očividně též Italofila a Multiplofila). Hlavně u 3+3=6 jako bych četl téměř vlastní řádky textu... :D Konečně web, který italské vozy a vlastně celkově žádné nezatracuje a naopak o nich píšete pěkně a čtivě, velice rád tyto stránky navštěvuji a vždy mne upoutá nějaký další a další článek. Klobouk dolů, jen tak dál!

reagovat
Honza Hamster Křeček
21. února 2017, 14:58
0

Já a Italofil? Ne, to jistě ne, já jsem nazaujatý a přistupuju ke všem autům stejně. I když jak se tak dívám na stolek s klíči od aut, co máme doma, možná na tom něco bude... :-) Ne, že jsem Alfista se o mě ví, to není žádné tajemství. I tak se ale opravdu snažím být objektivní, líbí se mi mnoho neitalských aut (a některá italská naopak vůbec).

reagovat
munilaw
21. února 2017, 12:41
0

Souhlas :-D a ještě aby šel minimálně do 7-8 tisíc :-D

jc
21. února 2017, 12:54
0

To prece nektery auta maji :)

munilaw
21. února 2017, 16:32
0

To jo, ale mohlo by jich být víc :-D

krab
21. února 2017, 16:35
0

přesně, takhle jsem to taky myslel. Prakticky kromě Porsche a nových Mc Larenů už nejajdeš klasický uspořádání budíků s hodně dominantním kulatým otáčkoměrem.

Na druhou stranu, v dieselovém Renaultu Scenic by to asi bylo tak trochu k smíchu ... I když z těchto aut vymizely postupně I teploměry vody a to se mi zrovna už moc taky nelíbí.

munilaw
22. února 2017, 01:57
0

Ještě nové Ferrari (někdy od F 360 cca) mají myslím centrální otáčkoměr a pak ToyoBaru, ale jak říkáš je jich pomálu :-D

Co se týče toho dieselu tak mě vždycky přišlo podivné dívat se třeba na centrální otáčkoměr nějakého dieselového Porsche ( tohle slovní spojení se psalo těžko :-D ), ale tak předělávat celé přístroje by bylo asi hloupé zas :-D

To postupné vyhlazování ukazatelů teploty náplní, tlaků, nebo voltáže je kapitola sama pro sebe :-( člověku by to někdy ušetřilo dost nervů s identifikováním závady a při jízdě by bylo uklidňující vědět, že je vše v normě, zvláště když se autu nakládá :-D

sp
spooon
23. února 2017, 16:32
0

jenže 90% lidí neví, co ty hodnoty znamenají, natož aby z toho rozpoznali stav auta či identifikovali příčinu poruchy.

jc
21. února 2017, 13:00
0

Pro mne digitalni rychlomer nahore jako to ma UFOn.

reagovat
vojtacz
21. února 2017, 13:43
1

Já bych jen tak podotkl, že u Stila sice není půlený nárazník, ale přesto má naprosto skvěle nákladovou hranu v rovině. A ještě k tomu celou rovnou podlahu, když se sklopí sedačky. Pozdější modely ale měly jakousi atrapu - vypadá to jako kdyby byl nárazník půlený, ale je to přidělaný na kufru a v podstatě je to k ničemu.

Ve výčtu super věcí mi chybí dělené okno kufru - buď otevřu celý kufr, nebo jenom sklo. Zrovna u Stila to používám poměrně často a je to super. Měla to ještě Laguna a tušímže i BMW. U jiných aut jsem to neviděl.

reagovat
Zvapi
21. února 2017, 13:49
0

Tohle Stilo Multiwagon má taky skvělou vychytávku v podobě madla nákupního košíku :D

vojtacz
21. února 2017, 13:54
1

No, madlo je dobrá šílenost. A to se mě ještě občas někdo ptá "a čím mám ten kufr otevřít?" :D

Ho
HonzaB
21. února 2017, 15:45
0

Samostatně otevíratelné okno kufru měl třeba i Citroën C5 Break, Peugeot 407 SW, myslím, že i 207 SW, Renault Scénic, asi i další... Každopádně se to někdy docela hodí.

whitenight
21. února 2017, 13:53
1

Osobní MPV hlavně neuspěly, protože všechny přišly v době, kdy se na spolehlivost úplně nekoukalo a byly to prostě jebky.

reagovat
Franz Kafka
21. února 2017, 14:27
1

:D Přesně tak, jako pojeb největší jmenujme Mercedes třídy R něco tak stupidně opulentního, velkého, poruchového s extra drahým servisem (kam se hrabe Jaguar) se jen tak nevidí. Nakonec se to ještě prodávalo s cenovkou rodinného domu 3+1 a tak o to nebyl zájem ani v Rusku.

martin_100
21. února 2017, 15:42
0

K tomu 6ti místnýmu uspořádání bych lěm takovou poznámku.
Sezení 3 lidí v první řadě rozhodně není nic příjemnýho a to ani u dodávky natož u malýho osobáku. Než jsem si předělal transportera na bydlíka měl jsem taky 3 místa vepředu. Hele je to otrava když se hned vedle tebe někdo mačká a ty máš řídit. Ono neni nic moc když mam vedle sebe mít dva lidi v iveku eurocargo a že to má přecijen širší kabinu než multipla/FR-V. Proto se od toho upustilo.

K budíkům ..... podívej se kolik lidí má na zápěstí digitálky a kolik ručičkový hodinky ..... podívej se kolik stojí digitálky a kolik analogový hodinky... hmmmm tak a je jasno proč se ručičky (v jakýkoli podobě) furt v autech drží.

reagovat
peca
21. února 2017, 17:23
0

S tema trema mistama plne souhlasim. Zazil jsem to v dodavce na brigade a pak v Dodge Ram (ktery je zhruba stejne siroky jako multipla dlouha :-D) a i tak mi na te prostredni sedacce lidi zavazeli.

Muzu ti s klidem rict, ze vyrobit digitalni hodinky dnes stoji tak 20% toho, co rucickove.

Honza Hamster Křeček
21. února 2017, 17:50
0

V dodávkách bývají ta místa vedle sebe (počítá se s tím, že za přední řadou sedadel kabina končí), Multipla má prostřední sedadlo posunutý vzad. Malý detail, velký efekt, lidi sou širocí v ramenou, ale relativně ploší, takže stačí pár cm a vejdou se v pohodě. Ten samý princip umožní i lidem mé postavy nasoukat se jako spolujezdec do Smartu.
K ručičkovým hodinkám můžu oponovat tím, kolik mobilů a počítačů ukazuje čas ručičkami - hodinky jsou spíše šperk, zobrazení času je bonus.

PepaSFI
21. února 2017, 19:49
0

tři místa v dodávce, o tom bych něco věděl. Máme v práci starý Tranzit, ve třech jsem s ním cestoval, docela dlouhé trasy, kolem 300 km jen se zastávkou na vychcání a tankování, naštěstí ne často. Ono to sice má tři sedadla ale uprostřed konstruktér nějak zapomněl že lidi mají nohy. Z podlahy trčí šaltpáka a ještě obrovská krabice která kryje zřejmě topení. Nějak si nedovedu představit jak by s tím cestoval někdo normální. Já měl tu výhodu že ikdyž zrovna neřídím tak pořád "řídím" , vnímám co se s autem děje. Takže jsem uhýbal nohama když řidič řadil naprosto bez problémů ale běžný cestující by měl asi nohy zlomený na tři půlky a omotaný kolem šaltpáky. A i jinak je to strašný auto, řízení bez posilovače, jednoduchý atmo diesel, plynový pedál má vlastně jen dva stavy, volnoběh a full thurst, přičemž se liší vlastně jen trošku jiným randálem. Už měl být pryč, jenže šéfové si nějak špatně nakonfigurovali nový auto a zjistilo se že po instalaci sklápěcí korby už nějak nezbývá tonáž na náklad :-) takže zatím se jezdí starou škatulí.

sp
spooon
22. února 2017, 12:53
0

tak starýho Tranďáka má brácha do práce a vepředu ve třech to je fakt opruz. BTW ten pedál si vystihl přesně, místo něj mohl být jen knoflík on/off a vyšlo by to na stejno...

vp
vpcz
21. února 2017, 17:48
0

U starších aut teploměr vody ukazoval poměrně přesně a poznal jsem 90 od 95 C. Ted tam stoji rucka uprostred jako pako v rozsahu 70-105 C, prestoze na diagnostice to meri presne. A to nemluvim o teplote oleje, to uz je ted uplny tabu...

reagovat
Letis
21. února 2017, 18:04
0

Buď v klidu, v Polu není teplota vody vůbec. Co mě ale překvapilo, tak ve Fabii a Yettim je jak teplota vody, tak i oleje (asi ve všech novejch Škodovkách).

Franz Kafka
21. února 2017, 18:41
0

To myslíš tak, že počítač to umí ukázat na info-displej ne(teplotu oleje)? Jinak v klasické kapličce je voda a palivo ne ?

Letis
22. února 2017, 15:54
0

Je to přesně jak říkáš, ale v Polu není ani budík na vodu ani na benzín a na displeji najdeš jen ten benzín (na olej můžeš zapomenout)... Je to trochu podraz, když je to stejnej koncern. :D

Franz Kafka
22. února 2017, 16:23
0

Jo, jo to souhlasím je to prasárna od nich navíc když vezmeme, že Polo by mělo být pomyslně v nabídce něco víc než třeba Citigo, nebo základ Fabie. Voda dobře to už dělají výrobci dlouho v těchto menších autech, ale benzín si hledat na počítači to je vážně úlet no šetří kde se dá. Polo GTi má, ale všechno nebo ne?

VK
VK
21. února 2017, 18:42
0

Po dlouhodobém ježdění s C5 musím říct, že mi číselné zobrazení rychlosti přijde přirozené, umožňující rychlejší orientaci a vjem, kolik jedu, než u ručičky na budíku. Kupodivu přesně opačně, než to mám s hodinkami. Navíc umožňuje dát volant níž, tam kde už stíní vršek rychloměru. Pevný střed volantu - pocity přesně neutrální, nijak nevadí, přínos ale rovněž žádný. Akorát si člověk musí zvyk na trochu jiné ovládání po hmatu.

reagovat
sw
swein
25. února 2017, 16:42
0

Mi pytel cementu přijde jako hrozný urban legend. Dejme tomu, že auto má 1600kg, je hrozně težké na předek (reálně to bude blíž k 50/50), že 1000kg jde na přední nápravu, a 600kg na zadní nápravu, to je 300kg na pneumatiku, když přidáš 60kg cementu nad nápravu, zvedneš zatížení nápravy o 10% - fakt by mě zajímalo kdo to reálně pozná.

sw
swein
25. února 2017, 16:46
0

Zajímalo by mě, proč se ten komentář přidal právě do tohodle vlákna?! :D

Sa
Safa
21. února 2017, 21:21
0

Nejlepší nápad, na který se zapomíná, je pytel cementu do kufru zadokolky v zimě. Vždycky, když nemůžu s Majdou vyjet od baráku na zledovatělých kostkách do mírného kopečku (prostě ne a ne a ne), tak si vzpomenu na dětství a sousedova Láďu 1600. Prostě pytel cementu v kufru zadokolky je základ! :o)

reagovat
PepaSFI
22. února 2017, 19:40
0

pytel cementu je takový oblíbený klišé, ovšem má to nedostatek. Stejný jako se kdysi stalo u nás v práci, v Ladě takhle v zimě vozili v kufru dílec dopažováku z vrtné soupravy, takovou železnou čelist. Pak pro něco jeli, chtěli to dát do kufru a tam.. kus železa velký jak půl psí boudy. Zkrátka, nemůžeš to zahodit. Od tý doby byl v kufru pytel s pískem. Můžeš si z toho podsypat kola a kdybys to potřeboval dát pryč tak to prostě někde vysypeš.

Sa
Safa
22. února 2017, 21:31
0

Písek je jednoznačně praktičtější, máš pravdu. ;o)
Spíš mě zaujalo, že ještě nějakou automobilku nenapadlo vymyslet na zimu do lehkých zadokolek nějakou skládací věcičku, která něco váží, dá se po kufru rozumně rozložit (něco jako leporelo) a přitom v kufru zůstane místo pro tašky s nákupem apod. Nebo to někdo vymyslel? Mně by se to do Miaty, kterou používám jako daily, fakt hodilo. Ono se to fakt nezdá, ale i blbých třicet kilo navíc nad zadní nápravou je na ledu do kopce fakt znát...

VK
VK
26. února 2017, 12:12
0

Talíře k činkám?

piwel
22. února 2017, 09:35
0

Budíky - digitál versus ručičky? Zvládnu jezdit se vším, ale určitě bych chtěl digitální zobrazení všeho jak to mělo třeba Tipo nebo S2000...líbí se mi to, není to obvyklé a vypadá to daleko "technicky pokročilejší" :)
Osvětlení - myslím že všech 5 aut co doma máme umí ztlumit budíky, obrazovku v autě nemám a rádio je nízko takže to mi nevadí...
Osobní MPV - vždyť ty auta jsou už od pohledu strašnééé, prostě nafouklý kombík, ani to ani ono...prostě kočkopes
Sklápěcí nárazník - krom Fiatů to mělo i pár SUV (Outlander rv2008 a jeho PSA sourozenci, XC90) tohle je škoda že se přestalo dělat.
3+3=6 - abyste mohli vozit hlavu své dcery na palubovce :D http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200704/2007-honda-fr-v-9_1280x0w.jpg

reagovat
Caddy
22. února 2017, 11:11
0

Vse super, jen moc nesouhlasim s temi ovladacimi prvky na neotacecim volantu. JE to u Citroenu samozrejme cool a odkaz na historii, ale z mych zkusenosti je lepsi, kdyz tlacitka putuji spolu s volantem, pak se nemeni jejich poloha vuci ruce, ktera ten volant drzi a jsou tak vuci ni stale sna stejnem miste a daji se ovladat po pameti... kdyz zustanou na miste, musim uz upravovat hledani podle natoceni volantu...

nemluve o tom, ze v 98,5 % tlacitka na ovlantu pouzivam, kdyz jsou kola rovne, pri zataceni ci odbocovani si radio nebo tempomat fakt neovladam :) Takze je to vlastne fuk :)

reagovat
Franz Kafka
22. února 2017, 12:58
0

Přesně tak já se občas přistihnu, že chci třeba změnit skladbu nebo rádio za jízdy, ale v zatáčce to je stejně docela gymnastika tak stačí počkat 1,333 sekundy až budou kola rovně. Ten pevný střed jsem neměl možnost nikdy vyzkoušet nicméně jako velká výhoda mě to taky nepřijde. Vypadá to jinak a asi když si na to zvykneš tak potom můžeš naschvál ladit rádio i v esíčku, ale vzhledem k tomu že v C4 v esíčku budeš mít jiné starosti než rádio tak je to asi jedno ...

Sk
Skoto
23. února 2017, 07:07
0

Nevím jestli to už tady bylo,ale další pěkná hloupost jsou budíky umístěné uprostřed palubky.A před řidičem nic.

reagovat
Ni
Nimra
25. února 2017, 07:33
0

Obdobně jako někteřým přede mnou mi chybí u nových aut teploměr vody a oleje. Soucítím s motorem a nerad ho vytáčím za studena. Ve svém autě mám aspoň teploměr vody, občas si ale půjčuji Volvo V 40, které teploměr nemá, zato má místo toho ručičkový ukazatel "ekologičnosti" jízdy.
Stejně tak hlasuji pro kruhové přístroje. Jsem asi stará konzerva, ale velký otáčkoměr, stejně velký rychloměr a menší ostatní budíky (teploměr, palivoměr, tlakoměr oleje, voltmetr, cokoliv...) jsou pro mne nepřekonatelným etalonem (ideálně uspořádané tak, jak je měla škoda 110 R, velké přístroje přímo před řidičem, ostatní vpravo od nich). Digitální rychloměr uvnitř budíku s ručičkovým ukazatelem rychlosti je jen příjemný bonus (mám to v citroënu C5).
A poslední, co mi chybí čím dál víc, jsou třídvéřová auta a kabriolety odvozené od masovek. Bývaly doby, kdy každé pětidvířko mělo svého třídvéřového bráchu. Mégane, Clio, P308, C4 - všichni to zařízli. Třídvéřový golf se vyrábí, ale nedováží do ČR. S ještě větší nostalgií vzpomínám na třídvéřové masovky připomínaly kupé (Xsara, první Mégane). No a kabriolety: se slzou v oku vzpomínám na Punto I. generace, Focus, P 306, 307 CC, 206 CC, Eos, R 19 cabrio, Mégane cabrio a později CC... Dneska z masovek v kabriu zbyl snad jen Opel Cascada odvozený od Astry. A pak taky Fiat 124 a jeho japonské dvojče, jehož jméno se nesmí vyslovit :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem