načítám data...

Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81kW DSG: Kombi se loučí se ctí

Poslední kombíková Fabie ve vrcholné výbavě nabídne poměrně slušné svezení, při pohledu do ceníku se ale neubráníte otázkám.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Škoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI 81kW DSG: Kombi se loučí se ctí

“Ještě je tu jedna Fabie v kombíku na konec listopadu. Kdo si ji vezme?” zeptala se Zlokočka v redakčním chatu. Nejprve jsem tomu nevěnoval pozornost, ale pak jsem se zamyslel. Nová Fabie v “novinářské” specifikaci je přeci jen trochu něco jiného, než nějaká služební “chudobka”. A navíc – s karoserií kombi se u další generace nepočítá. Dost možná tak otestuji poslední Fabii v kombíku. Zkusit se má vše, a tak jsem se o vůz přihlásil. Uplynulo pár týdnů a já sedím v červeno-černých sedadlech auta, které bez pár drobných stojí půl milionu. Naprosto bez očekávání – je to přeci “jen Fábka”.

Pro začátek si ujasníme, co je testovaný vůz zač. Pod kapotou přede nejsilnější benzínový tříválec s turbem dosahující výkonu sto osmi koní. Spřažen je se sedmistupňovým “déesgéčkem”, pohání samozřejmě přední kola. O tom, jak Fabie jezdí se popsaly už stohy papíru, budu tedy stručný. Agregát s autem hýbe celkem důstojně, ne snad, že by byl výkonu přebytek, ale vůz netrpí jeho akutním nedostatkem.

Automatická DSG převodovka je poměrně zdařilá, řadí chytře, jen situace, kdy je nutné přibrzdit v kopci a bez zastavení se znovu rozjet (například při dojíždění k přechodu atp.) se mu moc nelíbí a neumí si s ní poradit. Nabízí dokonce i “sportovní” mód, ve kterém dovolí řidiči vytočit motor až kamsi ke čtyřem tisícím otáčkám. Profi tip – pokud chcete, aby se motor opravdu vytočil a poskytl vám slušnou akceleraci, zvolte manuální režim. Tam vás převodovka pustí až na začátek červeného pole, poté ale přeřadí i v manuálním režimu. Každopádně právě DSG si rozhodně zaslouží pochvalu, nevidím žádný rozumný důvod, proč bych ve tříválcové kombíkové Fabii měl upřednostnit manuál. 

Pak je tu taky podvozek. Teda alespoň myslím, že Fabie nějaký má. Většinu času o něm moc nevíte, je takový…neutrální. Slušně filtruje díry, ale žádný “obláček” nečekejte. Tentokrát si dokonce odpustím i rýpání do příplatkových kol, černě lakované šestnáctky nijak na komfortu neubírají a po menších ráfcích a vyšším profilu pneumatiky se mi nikterak nestýskalo. V zatáčkách se celé auto dost naklání, dokonce o poznání více, než “obyčejná” verze Fabie, již občas řídím v práci. Chvíli jsem měl tendenci tento jev přičítat karoserii kombi, viník je ale jinde – může za to těžká prosklená střecha. Ta je sice na první pohled docela efektní, ale vlastně nadělá víc škody než užitku. A její krycí roletka jde ovládat jen manuálně. To by nevadilo, kdyby se tento úkon dal vykonat ze sedadla řidiče. Bohužel tomu ale tak není, zadní polovina rolety je ve vytaženém stavu dosažitelná jen ze zadních sedadel. Za to těch 16.000,- Kč příplatku fakt nestojí. 

Když už jsme nakousli příplatky, to je další vroubek “Karla”, jak jsem červené Monte Carlo překřtil. Třeba takový adaptivní tempomat. Ten funguje docela dobře, zvláště v kombinaci s DSG se hrdině prokusuje zácpami a zkrátka by byla škoda si ho do Fabie nepřihodit. Ve výbavě Style za něj připlatíte nějakých 4.800,- Kč. To je vcelku rozumná cena. Ve výbavě Monte Carlo ale vyjde na 13.800,- Kč. Co třeba taková loketní opěrka s dvěma USB nabíječkami pro zadní řadu? Opět užitěčná věc – ve “Stajlu” za tisícovku, v “Karlovi” za 4.200,-. A to chybějící bezklíčové odemykání? Style – 4.500 ,-, Monte Carlo – 9.000,-. Nemůžu se ubránit pocitu, že za “limitku” zákazník zaplatí dvakrát. Nejprve u základní ceny (rozdíl oproti výbavě style dělá nemalých 15.000 Kč) a poté v příplatcích. Je tedy otázkou, kolik zákazníků nakonec za plaketka Monte Carlo, černý strop a kola a “sportovní” sedadla takto zlákají.

“Sportovní sedadla s karbonovým designem”, jak je automobilka nazývá, vypadají na první pohled docela hezky. Je to něco jiného, pěkně se odlišují od “obyčejných” Fabií. Sice nejsou moc pohodlná, ale naštěstí ani příliš sportovní a tak se v nich dá bez nějakého zásadního bolení absolvovat i delší cesta. Dokonce ani vzadu nehrozí, alespoň při obsazení dvěma osobami, žádné klaustrofobické pocity. No a kufr – ten je prostě fajn. Tohle Škoda umí. Nejen, že je prostorný a má pravidelný tvar, ale navíc nabízí i množství sítí, schránek, ohrádek a dokonce i bordelář, jako já, v něm dokáže udržovat pořádek. A přitom je to jen pár jednoduchých řešení. Chytré.

OK, to byl dost slabý oslí můstek k dalšímu odstavci. Ano, budu psát o “Simply Clever” vychytávkách. Protože to je nakonec docela fajn věc. Zdaleka to není jen o škrabce ve víčku nádrže (i když ta se při ranních mrazících rozhodně hodila). Potěší i deštník pod sedadlem spolujezdce, odpadkový koš ve dveřích, vyndavací svítilna v kufru, nebo oboustranné koberečky. Jasně, jsou to drobnosti, které s trochou snahy můžete mít v každém autě. Škoda je ale dodá rovnou z továrny a to je zkrátka příjemný bonus. 

Verdikt

Poslední kombíková Fabie (u další generace se s “dlouhou” variantou nepočítá) nabídne slušný vnitřní prostor a poměrně důstojné svezení. Samotná edice “Monte Carlo” může postrádat ekonomický smysl, jedná se ale o svým způsobem exkluzivní edici, o koupi se tak pravděpodobně potenciální zákazník rozhoduje “srdcem”, nikoli s kalkulačkou v ruce. Nakolik dává tento postup zrovna u Škody Fabia smysl nechám na uvážení každého čtenáře. Potěšilo mě zdařilé hnací ústrojí s DSG a adaptivní tempomat, díky kterým je jízda ve Fabii snadná a rychle utíká. Ne snad, že by se za volantem “Karla” odehrávala nějaká enormní zábava, nebo to snad bylo místo neobyčejného pohodlí, ale to od Fabie snad nikdo nečeká. V rámci třídy má rozhodně co nabídnout a je příjemně univerzální.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,0 litru
Výkon: 81 kW (109 koní)
Převodovka: automatická sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce (v testu): 4,8l/100 km (5,6l/100km)
Cena testovaného vozu: 495.900,- Kč

Poznámka pod čarou

No…a tím bychom mohli skončit. Další normální test Fabie. Jenže to by tu zůstala spousta nezodpovězených otázek. Rozhodl jsem se tedy, že se s vámi ještě o pár dalších poznatků.

Na zadní sedadla Fabie Combi se bez obtíží vejde dvojice nafukovacích žraloků o délce dvou set dvaceti centimetrů. Tyto paryby zde netrpí nedostatkem místa ani v oblasti ocasu. Snad jen opěradlo zadní lavice není plně anatomicky kompatibilní s ikonickou “žraločí ploutví”. Stačí ale sklopit zadní lavici dělenou v poměru 2:1 a do vzniknuvšího nákladového prostoru se pohodlně vmáčkou hned tři plně nafouknutí žraloci. 

Množství odkladacích schránek ve voze poskytne dostatek místa na všechny cestovní nezbytnosti. Do loketní opěrky se pohodlně vejdou dva středně velké pomeranče, kapsa ve dveřích u spolujezdce pojme lahev kvalitní Whisky. U řidiče jsme toto samozřejmě nezkoušeli, jelikož alkohol, jak známo, za volant nepatří. Do “gloveboxu” pak není problém nacpat sedm párů rukavic a dvě silikonové kuchyňské chňapky. 

Instalovaný audiosystém se snadno spáruje s Bluetooth, radiomapa podporuje i systémy Android Auto a Apple CarPlay. Na základě empirického pozorování jsem však zjistil, že ani při nastavení nejvyšší hlasitosti nedokáže, jinak poměrně slušný audiosystém se šesti reproduktory, přehlušit zvuk “B” trubky vyrobené firmou Amati Kraslice. 

Půlkruhová ohrádka v  zavazadlovém prostoru byla po několikerém měření uznána jako akceptovatelný přepravní prostor pro jeden exemplář suchozemské želvy o maximální délce karapaxu 13,3 cm. Želva odpovídající těmto parametrům má v dedikovaném prostoru dostatek místa a její přeprava zde vyhovuje i nejpřísnějším bezpečnostním standardům. Níže je tato situace znázorněna s použitím zástupného exempláře odlitého z betonu.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

salamio
06. prosince 2018, 09:36
12

Poznámka pod čarou je boží :-)

reagovat
Pe
Pepin
06. prosince 2018, 20:24
1

Přesně. Tohle je pojetí, které odlišuje obyčejný test od zajímavého. Poklona!

ma
martinw
06. prosince 2018, 09:44
3

Od 2014 kdy udělali Rapida pro mě přestal existovat důvod za stejné peníze kupovat menší auto - Fábii, ale kdo chce vyloženě male auto na přepravu nafukovacích žraloků tak je to OK když Vám dají 100litrů slevu, půl mega za fábii jen ve zlém snu.

reagovat
Ha
Habakukk
06. prosince 2018, 09:57
1

Červený auta jsou fajn.

reagovat
speedfred
06. prosince 2018, 19:04
1

A zvlášť keď začínajú na F

Ha
Habakukk
07. prosince 2018, 07:46
0

Tak tak jsou z Itálie a mají motory FIRE :-)

ReVolte
07. prosince 2018, 08:11
1

A co takovej Ford a ještě s motorem FIRE to musí být nej! Hlavně když se vyrábí F Polsku :)

sk
skretik
07. prosince 2018, 12:57
2

Ford s motorem FIRE?

beastar
07. prosince 2018, 13:45
0

Fire frei Ford.

ReVolte
10. prosince 2018, 08:35
0

Myslel jsem Káčko, Ale tohle taky dobrý :D

KS
06. prosince 2018, 10:09
1

Kombíková Fabie je geniální auto, pro určitý lidi. Ač nejsem fanda Škody, zrovna minule jsem tohle doporučil známé.

Zastávám názor, že suchá dvouspojka do malých aut nepatří, vlastně nepatří nikam. U malých aut se předpokládá velký poměr městských jízd a kdo má potom platit takový randál (vzhledem k ceně vozu) za opravu... 1.0TSi mě tady neuráží a s 6°MT se jedná o solidní kombinaci, až na dlouhou jedničku, která taky ničí spojku. Vždycky se nějaká moucha najde. Komu stačí krátké auto a nechce řadit = Fiesta 1.0EB s HDM ideál.

reagovat
Bavoraczech
06. prosince 2018, 14:21
0

Co jsem měl možnost se svézt ve Fabii III 1.2 TSI 81 kW tak mě celkem mile překvapila. Charakter motoru je sice tak trochu jako TDI a výdrž takového motoru je spekulativní, ale vidím tam velký posun oproti předchozí generaci. Fabia tak nějak začala jezdit dospěle a působí uvnitř dojmem většího auta než je což o předchozí generaci zrovna moc tvrdit nelze.

Ny
Nyte
08. prosince 2018, 13:53
0

V té poslední větě bych úplně nesouhlasil, proti předchozí generaci mi právě přijde stísněnější. Jen je tam centimetr nebo dva navíc na šířku.

Safa
06. prosince 2018, 11:18
1

Seskupení slůvek "kombi", "1.0 TSI" a "Monte Carlo" v titulku mi kouzlí úsměv na rtu. :o)

reagovat
Standa
06. prosince 2018, 11:28
2

Škodovka má asi specifickou klientelu, že takovouhle věc může dělat. A ještě divnější cit pro označení výbavy. Navíc je otázka, kdo si takhle nakonfigurovanou Fábku koupí.

Adam Forman
06. prosince 2018, 13:39
3

Doteď se mezi Čechy najdou jedinci, kteří znají seznam příplatkové výbavy Felicie zpaměti a většinu života toužili po airbagu spolujezdce. I škodovky se kupují srdcem, jen to nám (většinovým) Autíčkářům nepřijde moc pochopitelné, stejně jako právě oni nechápou Miaty a osmiválce. Popravdě, kdybych jednoho takového člověka neznal, nevěřil bych sám :-)

briza
06. prosince 2018, 13:42
0

Mě spíš neustále tlačí do hlavy větu, kterou kdysi pronesl Kimi, konkrétně "I was definitely born in the wrong era.”
Dokonce jsem už měl na tohle téma rozepsanej svůj první blogísek, ale bylo to až děsivě negativní :D

Bavoraczech
06. prosince 2018, 14:24
0

Jo, dneska se dělá všechno agresivní, aby se to tvářilo sportovně i když není. Běžný spotřebitel nepotřebuje jezdit sportovně, potřebuje jen, aby to sportovně (a tedy dobře) vypadalo.

Adam Forman
07. prosince 2018, 06:19
1

Na tyhle stesky mě baví odpovídat, že jednou bude na vznášedlový posteli ležet holka s piercingem v oku, které se bude do mozku bezdrátově přenášet Kanye West a Lady Gaga. Opatrně odloží prastarý iPohone X a zavzpomíná na film pro pamětníky 'Star Wars Solo'. "Narodila jsem se ve špatný době" prohlásí zasmušile...

Pochtli
06. prosince 2018, 11:25
1

Testováno na zvířatech - žádné nebylo během testu zraněno či usmrceno :oD

reagovat
Pochtli
06. prosince 2018, 14:18
3

PS: Jet v garáži a vidět, jak se někdo v tomhle ročním období snaží nasoukat do fabky tři nafukovací žraloky - určitě pohled k nezaplacení :oD

Jakub Pospíšil
06. prosince 2018, 15:24
8

No, projel kolem mě třikrát chlapík v modré oktávce, pak zastavil opodál, chvíli telefonoval a asi o pět minut později přijela policie. Chvíli mě pozorovali a pak jeli zase pryč.

-
Komentář upraven 6. 12. 2018, 15:24:45

Ronoath
06. prosince 2018, 14:05
5

Kvůli "poznámce pod čarou" mohu říci, že se mi recenze líbila, byť si o autě myslím své...

reagovat
Paul.Try
06. prosince 2018, 17:48
0

Zajímalo by mě jak je to u panoramatických střech s bezpečností??
Střecha je součástí deformační zóny. Jak se to chová při nárazu? Vysype se? Co při převrácení? Projede pařez/větev posádce do hlav?? Tuto otázku jsem už několikrát položil pod testy jiných aut na více webech zabývajících se testem aut a nikdo mi nebyl schopen odpovědět :(. Co Vy bando na Autíčkaři, dohrabeme se něčeho? Je to bezpečné??

reagovat
Jan Machač
06. prosince 2018, 18:08
0

Deformacni zona tam neni ani u plechu a laminovqne vlepene sklo je pevnejsi nez plech, takze bych se nebal...

Jakub Pospíšil
06. prosince 2018, 19:29
0

Je to složitější problematika, které se věnuje nejedna studie. Pokud bereme jen pasivní bezpečnost při nárazu, je to tak 50:50. Jsou situace, kdy pevnější střecha pomůže tuhosti vozidla, jsou naopak zaevidovány případy, kdy se, při převrácení vozu ve vysoké rychlosti, střecha vysypala. V loňském roce proběhla internetem zpráva o tom, že Hyundai/Kia vyvíjí airbag střechy, který v případě havárie chrání posádku. Nevím, jak je to s reálnou implementací systému do aut.


Zkrátka - z hlediska bezpečnosti se o žádné zásadní riziko nejedná. Jsou tu ale další nešvary. Jednak se sporadicky stává (pozor, opravdu se to neděje běžně), že tabule skla neustojí změny teplot (po stání na přímém slunci začne pršet atp.) a praská (https://www.consumerreports.org/car-safety/exploding-sunroofs-danger-overhead/). No a pak je tu ona v článku zmiňovaná hmotnost (dle typu vozu na základě rychlého googlení od 20 do 80 kg) v nejvyšším místě karoserie.
Militantní nadávání na skleněnou střechu je celkem oblíbený nešvar některých nejmenovaných serverů, nicméně třeba u Volva V60 se mi moc líbila a nad jejím pořízením bych tam asi neváhal. U Fabie zamrzelo ovládání roletky, navíc je otázkou, zda do takového auta dává vůbec smysl.
-
Komentář upraven 6. 12. 2018, 19:33:15

Csaba
06. prosince 2018, 20:21
3

Kdyby to mělo normální střešní okno, tj, prosklený vyklápěcí a posouvatelný díl, kvitoval bych to jako doplněk výbavy který může mít pro někoho smysl a rád si za něj x tisíc připlatí.
Obrovská skleněná plocha která je neotevíratelná mi, obzvlášť ve Fabii, moc smysl nedává.
Ale má-li někdo děti které vozí denně do školy a všude možně a není mu líto těch peněz, tak ratolesti budou asi nadšené že nemusí čučet na šedou látku ale vidí nebe, ptáčky a jiné číčoviny :-)

sumy
06. prosince 2018, 20:57
0

Jj, když už, tak to musí jít otevřít. Děti milovaly Fiestu polokabrio. Stejne tak veky šíbr na spacewagonu N50 jsem si užíval. A už rok mám doma nachystanou komplet střechu s obřím sibrem na pajero. Bude se řezat :-)
Klasicky panoramaticky střechy mi v autech i překáží. Sedím vcelku vzprimene a narazím hlavou do snížené stropnice...

Standa
07. prosince 2018, 06:59
1

sumy: Moje řeč, proto máme v rodině čtyři auta s targou. Jak je aspoň trochu slušně, tak je střecha uklizená v kufru.

Ha
Hansoff
07. prosince 2018, 10:19
0

Místo nad hlavou vidím jako největší problém. Mám na Mondeu šíbr a dozadu se na výšku nevejdu. Kolega jezdí se Superbem a je tu úplně to stejné - Auto obrovské, ale sedět vzadu na delší trase je za trest...

beastar
07. prosince 2018, 13:44
2

Cestování s rodinou bíložravejch žraloků?
Splendid.
Cestování s kapelou irčanů a jejich frontmanem želvou?
Splendid...
Škoda Fabia Monaco kombi se silnými turbo motory z dílen slovutného VW!
Správná volba.

reagovat
Tomáš Čanda
07. prosince 2018, 15:14
1

Na věty typu: "Nechápu, kdo si tohle auto může koupit", bych odpověděl, že lidi, kteří si kupují Fábie by samozřejmě nepohrdli Mercedesem, ale hold jejich finanční možnosti nespadají do kategorie trojcípé hvězdy. A když už si koupit malé nudné auto, tak proč si nedopřát trochu té dětinské radosti a neodlišit se verzí MC (ne o Maserati teď fakt nemluvím). Ty dvojnásobné ceny příplatkové výbavy jsou ostuda, o tom žádná. Jestli by byla nějaká malá Mazda, Toyota .... a bůhví co byly lepší, to záleží na úhlu pohledu. Všichni v týhle třídě (snad kromě Corsy, tam se ještě dá nebo nedávno dal objednat N/A čtyřvál) dělají výhradně tříválce a nedělejme si iluze, že podvozky a řízení se nastavují ve fabrice tak, aby vyhovovaly automobilovým nadšencům. Ostatně, účelem těchto aut je, jak zní v článku, pohyb po městě a blízkém okolí. Zrovna teď jedné známé Fóbii MC v kombajnu doporučuji, pro její vzhled a simply clever uživatelskou přívětivost.

reagovat
beastar
07. prosince 2018, 16:11
0

Přesně tak. Já přesně vím kdo si to může nekoupit. Manažer ve středních letech schopnej platit leasing 15 měsíčně. Anebo mladej kluk s čerstvým řidičákem a dvackou od rodičů v kapse:) Je to auto do města ideální na střední přesuny. Jednoduše ovladatelné, málo napadné a docela nápadité. Rozhodně necílí na automobilové nadšence.

BubaaCZek
07. prosince 2018, 22:39
0

Ja kdyz si v SMaxu sednu dozadu doprostred tak je viditelnost total naprd. Dopredu pres zrcatko a box s cidly nevidim. Akorat tak par metru asfaltu primo pred autem. Kdyz je zatazena roleta prosklene strechy tak si pripadam jak v jeskyni a nemuzu tam vydrzet. Jakmile se roleta sroluje je to najednou prijemne misto k pobytu, takze ono to vyznam vazne ma.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8  1971
Pontiac Catalina Brougham 400ci 6,6L v8

1971 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw 1976
Chevrolet Camaro 1976 LT 400ci 6,6L v8 200kw

1976 rok výroby
270 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Camaro  1976
Chevrolet Camaro

1976 rok výroby
225 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Silverado 3500 LS  2001
Chevrolet Silverado 3500 LS

2001 rok výroby
335 koní výkon
6 600 ccm objem

Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance 2014
Škoda Octavia 2.0TDI DSG Elegance

2014 rok výroby
110 koní výkon
1 968 ccm objem