načítám data...

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi - Víc než jen dodávka

Citroën Berlingo, to je taková velká krabice na kolech. Dokáže ale nabídnout i něco víc než jen prostou praktičnost?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Citroën Berlingo není nutné nijak zvlášť představovat. Od roku 1996, kdy ho automobilka s velkou slávou představila, se stihlo dočkat už tří generací. Nicméně stále slouží jako univerzální volba lidem, kteří dokáží ocenit, že může v týdnu fungovat jako malý náklaďák a přes víkend jako větší rodinný kombík. Mě ale zajímalo, jestli dokáže být i něčím jiným, něčím víc. Zejména první Berlingo totiž bylo pouze takové. Bylo velmi šikovné, ale kromě své bezbřehé praktičnosti už toho moc nenabízelo. Interiér byl silně užitkový i v nejvyšších specifikacích a jízdně bylo poněkud nervózní. Přitom prázdné logicky nikdy netlumilo díry na silnici tolik jako podobně velké osobní citroëny. Platí to pořád?

Co se týká vnějšího vzhledu, navrhnout atraktivní dodávku je nesmírně náročné. Designéři jsou totiž velmi omezeni nutností zachování co možná nejpraktičtější krabicové karoserie. Je to znát i na Berlingu. V případě testované varianty XL je pak situace ještě dále zkomplikována prodlouženou zadní částí, která působí trochu bachratě. Jeho primární tvar je tedy silně účelový. Návrháři si mohli hrát víceméně jen s detaily. Nicméně právě díky jejich zapracování Berlingo působí mnohem přitažlivějším dojmem než dřív. Zejména se mi líbily rámečky okolo předních mlhovek a v plastových ochranách předních dveří. Jsou vyvedené v kontrastní barvě a celek oživují. Dojem také dělají pohledná litá kola s podstatně propracovanějším designem, než jaká byla v nabídce kdysi. Je fajn, že citroën i u tohoto modelu drží kontinuitu s osobní produkcí. Jinak ale auto zůstává na svém. Je praktické a účelné, ale hlavy úplně neotáčí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Naproti tomu v interiéru už je Berlingo něco víc než jen užitkáč. Celý vnitřek je totiž na danou třídu až neuvěřitelně útulný. Připadal jsem si vyloženě jako v od základu osobním autě. A to není všechno. Berlingo mě příjemně překvapilo provedením podle francouzské školy, která mi v posledních modelech někdy trochu schází. Víte, současné citroëny a zejména peugeoty (produkty jednoho koncernu) mají náramně povedené interiéry. Ale přijde mi, že se z nich trochu vytratila francouzskost. Jsou zajímavé, propracované, ale nějak méně útulné. Je to asi dáno tím, že jsou poslední dobou často velmi černé. Mají černé palubní desky i čalounění. Mnohdy už mají i černé stropy. U detailů často používají buď klavírní lak, který je černý, nebo hliník, který je pocitově studený. Nejnovější peugeoty přešly na karbonové (černé), látkové (tmavě šedé) nebo dřevěné (také tmavě šedé) dekory. U citroënů to není tak výrazné, ale i v jejich interiérech nejčastěji převládají tmavé odstíny. Samozřejmě se vnitřky dají trochu upravit specifikací. Třeba C5 Aircross má v nabídce kombinaci černá a světle šedá do bíla, včetně světlého pásu na palubní desce. Ale pořád to podle mne nějak není ono.

foto: Jan Machač, autickar.cz

A není to jenom o barvách, chybí mi ta typická francouzská velká okna, postrádám vzdušný pocit, často nenacházím ani zbytečně měkké sedačky. Prostě to, co známe třeba z 15 – 20 let starých modelů. A přesně tohle všechno se dá najít v Berlingu XL. Plast palubní desky není černý. Je zelený. Proč? Protože proč ne? Vypadá to velmi pěkně, interiér zelená oživuje a hlavně zútulňuje. Sedačky jsou jedny z nejměkčích v současné nabídce, z příjemné látky a mají veselou barevnou kombinaci zelené, šedé a oranžové. Okna jsou tak velká, že na výhled si nemůže stěžovat nikdo, a vzdušnost je v autě skoro nekonečná. Interiér je samozřejmě i nesmírně praktický. Sedaček je v něm až sedm a dají se všelijak překlápět. Dokonce je možno poskládat variantu dodávka, kdy řidič sedí sám a všechno ostatní je nákladový prostor. Jenže praktičností je Berlingo známé. Ale tím, že si v něm poprvé po dlouhé době budu připadat opravdu jako v autě ze země galského kohouta, mě velmi potěšilo.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Znamená to ale, že interiér Berlinga je dokonalý? Tak to určitě není. Našel jsem i mnohé chyby. Jednou z velmi výrazných je šířka středového tunelu. Ta je opravdu nesmyslná. Okolo řadicí páky jsou lány plastu, na kterých není prostě nic. Navíc jsou tvrdé a opravdu nepříjemně tlačí do řidičova kolena. Dalším problémem je tloušťka loketních opěrek zadních bočních dveří, které jsou pro změnu moc úzké, jen asi na dva a půl prstu. Cestujícím jsou tak úplně k ničemu. Musí si ruku odkládat na spodní hranu okna, která je opět obložena tvrdým plastem. Taky jsem dlouho hledal tlačítko vyhřívání předních sedaček. Až po nějaké chvíli jsem je našel dole, vedle páček pro nastavení jejich polohy, úplně mimo zorné pole řidiče. Ale mám dojem, že 15 – 20 let staré citroëny to tak měly taky. Takže to na rozdíl od předchozích dvou prohřešků považuji za určitou vzpomínkovou chybu. Patří to k francouzské škole.

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Zdaleka největší chybou je ale věc, která do té již zmíněné školy nezapadá. Je jí infotainment. Berlingo má nainstalovanou verzi, která je téměř výhradně dotyková. Spoléhá se jen na vrcholu palubní desky umístěnou osmipalcovou obrazovku s dnes už spíš nižším rozlišením a dotykovými ploškami pro různé sekce menu rozesetými okolo ní. To bych ale přešel, má to tak dnes kdekdo. Navíc to úplně nejdůležitější, tedy ovládání hlasitosti rádia, je vyřešeno mechanickým točítkem s bezproblémovým chodem. To samé platí i pro kompletní nastavení dvouzónové automatické klimatizace, které je dokonce řešeno panelem s fyzickými čudlíky zcela nezávislými na infotainmentu.

Co ale přejít nemohu, je svižnost daného systému. Ta je totiž opravdu zoufalá. Nejdéle se čeká na mapy a nastavení zdroje hudby. Apple CarPlay navíc systém umí jen drátově. Ale i třeba načítání základního nastavení včetně sekce pro vypínání stop start systému trvá i desítky sekund. Dotykové plošky vedoucí k rubrikám menu navíc ne vždy zareagují napoprvé a nemají žádnou haptickou či alespoň zvukovou odezvu. Řidič je tak nucen dlouho čekat, než zjistí, jestli se dotyk povedl a jen se načítá sekce, nebo se musí dotýkat znovu. Chápu, že v tomto případě nemůže výrobce stát na místě. I dodávky už dnes musí mít tolik bezpečnostních a komfortních funkcí, že se jejich ovládání bez dotykového displeje šetřícího množství čudlíků neobejde. Ale tohle prosím do čtvrtého vydání opravdu zlepšit.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Když už jsme u těch věcí, kde Berlingo nepřipomíná starší francouzskou školu, ale naopak se snaží být moderní, tak jsou to asistenti. Těch má totiž auto taky celou řadu. A musím říct, že některé fungují opravdu dobře, třeba aktivní tempomat. Spolehlivě udržuje zvolenou rychlost i odstup od překážky před autem. V testovaném voze byl omezen manuální převodovkou, která logicky neumožňuje jeho zcela automatický chod. V rámci jedné zařazené rychlosti ale funguje bez problému. Totéž se dá říct o hlídání mrtvého úhlu. Diody v zrcátkách jsou tak akorát jasné, aby byly vidět, ale neoslňovaly řidiče (což se u některých aut zvlášť v noci stává), a systém překážky detekuje opravdu bezchybně.

Na druhou stranu má tento citroën i systémy, které tak dobře nefungují. Třeba rozpoznávání dopravních značek je prakticky pořád mimo. Na 50 klidně zobrazuje 90 a naopak. Mnohdy hlásí omezení rychlosti, přestože jsem nikde nezahlédl jedinou takovou značku. Vůbec se tomu nedá věřit. A pak parkovací asistent. Ten taky potřebuje zlepšit. Někdy se aktivuje a zaparkuje bez problému, jindy to samé místo nenaskenuje a manévr neprovede. Občas se dokonce odmítne zapnout úplně, aniž by řekl proč. A když už do řady zajede, auto často nechá hodně daleko od obrubníku. U malého C3 by to tak nevadilo, jeho karoserie se parkuje snadno a na asistenta by si mnozí nejspíš ani nevzpomněli. Ale v případě Berlinga XL si myslím, že by na něm inženýři opravdu měli zapracovat. Existuje totiž šance, že u takto velkého auta by parkovací systém mnoho lidí rádo využívalo běžně.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nyní přichází na řadu motor. A tady je to zase vzpomínkové. Testované Berlingo totiž nepoháněl žádný elektromotor ani hybridní ústrojí. Dokonce ho nepoháněl ani žádný malý benzinový tříválec. Pod kapotou byla dieselová jednapětka BlueHDi o výkonu 96 kW a točivém momentu 300 Nm, která se projevuje úplně stejně jako všechna menší HDi, co si pamatuji. Jednotka zabírá už od 1500 otáček a má poměrně silné střední pásmo, takže není potřeba moc řadit. Je tedy pravda, že zvlášť na dálnici bych si dovedl představit dvoulitr, ale na daný objem motor táhne obstojně. Také má naprosto okouzlující spotřebu. Bez problémů jsem se i s takto velkým autem vešel pod šest litrů na sto kilometrů. V neposlední řadě je to příjemně tichý motor. Člověk si opravdu připadá, že řídí třeba starší Picasso.

Ruku v ruce s tím jde podvozek. Berlingo bylo vždycky na dírách cítit, hlavně když bylo prázdné. Ne snad že by bylo tvrdé, ale bylo prostě nějaké tužší. Jízda s ním byla jiná než s osobními citroëny. Což samozřejmě u malého náklaďáčku dávalo smysl. Čekal jsem, že to tak bude i nadále, pořád je to přece dodávka. Ale nestalo se tak. Naopak, podvozek je poměrně poddajný a měkký. Jistě, současné modely s hydraulickými dorazy tlumičů jsou pořád dál, ale třeba na dohled mé 15 let staré C4 už podvozek funguje. Auto samozřejmě není stavěné na řezání zatáček. Vysoká karoserie se naklání už v běžných rychlostech a nevypínatelná stabilizace zasahuje velmi brzy a velmi ostře. V jedné zatáčce mě dokonce zbrzdila tak prudce, až se mé tělo zavěsilo na předním pásu. Ale to není výtka. Berlingo dle tradic modelu není určené na sportování. Ostatně to člověku naznačí už řízení, které je prosté zpětné vazby a má poměrně pomalý převod. Zase je ale lehoučké a díky němu se s autem velmi příjemně manévruje ve městě.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Znalci popisované francouzské školy ale jistě ví, že s ní se také pojily dva asi nejtypičtější problémy celých výrobních řad, a sice otřesné řazení a neustále lomozící zadní náprava. Tak v tomto případě se výlet do minulosti naštěstí nekoná. Řazení šestistupňové převodovky pořád ještě není zcela ideální. Dráhy by mohly být ještě trochu kratší a chod řadicí páky by nemusel být tak tuhý. Ale důležité je, že rychlosti se dají pákou bez problému najít a jejich dorazy nepůsobí dojmem rosolu. A to je opravdu výrazné zlepšení. Zadní vlečená náprava s vinutými pružinami již tolik neoplývá zálibou v odskakování a přestala vydávat neustálé zvuky od cvakaní přes tlukot až po vyložené rány při přejezdu větších nerovností. Zde jsem si tedy nezavzpomínal. A nijak mi to nevadilo.

Takže je Berlingo krásně francouzské auto, jehož největším problémem je infotainment, někteří asistenti, široký středový tunel a jinak vlastně nic? Tak jednoduché to není. Tedy ta první část by i platila. Mně se to auto vážně líbilo. Ale jeho největší problém momentálně leží v úplně něčem jiném. Tkví v tom, že si ho takhle, jak stojí, nemůžete koupit. Už jste to možná na Autíčkáři četli. Koncern Stellantis se rozhodl, že nebude pokračovat v nabídce osobních verzí těchto dodávek (Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter) se spalovacím motorem a prodávat bude pouze jejich elektrické verze. I u nich platí většina z popisovaných výhod. Navíc ještě přibude kouzlo okamžitého nástupu síly a bezhlučný chod. Jenomže se k nim také pojí typické nevýhody elektřiny – omezený dojezd a vysoká cena. A to už bude jiné zamýšlení, jestli auto stojí za ten skoro milion, co za něj teď chtějí.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Nicméně, jiskra naděje ještě úplně nevyhasla. Dieselové osobní Berlingo se zatím stále dá koupit. Delší varianta už je k dispozici jen elektrická, ale pro kratší verzi se momentálně nabízí model s přídomkem Profi. Je zařazen do kategorie nákladních vozů N1, ale liší se jen přepážkou za prostřední řadou sedaček, jinak je navlas stejný. Dokonce má mírně vyšší užitečnou hmotnost. Dělá se proto, že u nákladních aut Evropská unie nehledí tolik na emise. Malé nákladní dodávky pro více než dva lidi tedy papírově nejsou takový problém u flotilových emisí jako ty samé, ale osobní. Asi nemá cenu řešit, jak hlubokou logiku tohle má. V rámci českého trhu navíc ještě auto prochází dodatečnou úpravou, kdy je původní pevná přepážka nahrazena lepším homologovaným řešením s kotevními oky a vyjímatelnou verzí dané přepážky. Pozitivní zprávou tedy je, že spalovací Berlingo ještě koupíte. Nicméně těžko říct, jak ještě dlouho, takže, pokud přemýšlíte, neváhal bych.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Verdikt

Na začátku jsem vyslovil otázku, je-li současné Berlingo víc než jen dodávka pro přepravu lidí. Na konci můžu říci, že ano. Kromě neuvěřitelné praktičnosti totiž nabízí i dojem z řízení osobního vozu a hlavně připomínku francouzské školy útulnosti, která se z osobních modelů dle mého názoru poslední dobou trochu vytrácí. Je to takový milý stroj času, který posádku vezme do dob rozpustile barevných interiérů, velikých oken, vzdušnosti, tichých a úsporných naftových pohonů a poddajných podvozků. Zároveň ale pořád bez problému zastane roli praktického auta pro převoz zboží v týdnu a rodiny o víkendu. Jistě, není to nejlepší auto na okreskové řádění. Není to ani nejhezčí auto na ulici. Ale práci, pro kterou bylo stvořeno, odvádí velmi dobře. A k tomu ještě nabízí svezení, ze kterého bude mít radost celé osazenstvo. A to je fajn.

 

Technické údaje

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi XTR

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1499 cm3
Výkon: 96 kW (130k) ve 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální

Pro nedostupnost informací k již nenabízené testované verzi dokládám technické údaje modelů v současnosti prodávaných, které se testovacímu kusu nejvíc blíží

Provozní hmotnost: 1571 kg (krátká verze Profi)
Provozní hmotnost: 1876 kg (elektrická dlouhá verze XL)
Maximální rychlost: 172 km/h (krátká verze Profi)
Maximální rychlost: 130 km/h (elektrická dlouhá verze XL)
0-100 Km/h: 10,3 s (krátká verze Profi, u elektrické verze XL výrobce zrychlení neudává)
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6 l/100 km (krátká verze Profi)
Spotřeba elektrické energie udávaná výrobcem: 18,3 kWh/100 km (elektrická dlouhá verze XL)
Spotřeba v testu: 5,8 l/100 km (dlouhá spalovací verze XL)
Základní cena modelu: 580 000 Kč (krátká verze Profi, 1.5 BlueHDi 100k Live Pack, 510 000 Kč po ceníkové slevě)
Cena základní verze s daným motorem: 652 000 Kč (krátká verze Profi, 1.5 BlueHDi 130k Feel, 572 000 Kč po ceníkové slevě)
Základní cena elektrického modelu XL: 1 012 000 Kč (Feel Pack, 880 000 Kč po ceníkové slevě)
Cena testovaného kusu: Již se nenabízí

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

fr
frite
20. února 2022, 10:12
2

Tohle auto je ideal. V podstatě jediné auto které potřebujete pokud k životu nepotřebujete ježdění na okruhu.
Odveze to rodinu, krámy bečku i chlaďák na chatu, míchačku a cement na stavbu, zaparkujete s tím na normalnim parkovacím stání, nikdo vám nebude závidět jaký jste burzoust, moc to nežere, frouncouzo tuto techniku umějí.... to prostě nemá chybu, jedno auto na furt.

reagovat
Ha
Habakukk
20. února 2022, 11:47
0

No ono to platí pro celou dříku těchto vozů bez ohledu na výrobce. Mě si více líbí dvojče od Peugeotu.

S.
S.h.I.t.
20. února 2022, 11:56
0

Jiz se nenabizi... EuroSajuz ho zabil se svym elektrokokotismem. Krasa, ne? :)

reagovat
fr
frite
20. února 2022, 12:12
-1

Prosím tě, maz nějaký odkaz jak EU zakázala stentisisu prodávat osobní dodávky? Rád bych se dovzdelal. Dík.

Zajda
20. února 2022, 12:31
5

Přímé zákazy jsou moc okaté. Stačí zdeformovat trh emisními podmínkami - Elektromobil = emise 0, započítávané v roce 2022 s koeficientem 1,33. Tedy - prodali jste 1,33 auta s emisemi 0 g CO2/100km. Do flotilového průměru automobilky je příhodné i že elektromobil je velmi těžký. Limity se korigují dle hmotnosti - v průměru těžší flotila může mít vyšší průměrné emise. Výchozí cílový limit pro automobilky činí 95 g CO2/km dle NEDC, což je cca 3,5 litru/100 km nafty nebo 4,1 litru benzinu. Za každý nadměrečný gram x počet prodaných vozů se platí 95 EUR.
https://ec.europa.eu/clima/eu-action/transport-emissions/road-transport-reducing-co2-emissions-vehicles/co2-emission-performance-standards-cars-and-vans_en

Wa
Wakantanka
20. února 2022, 12:37
3

Bože, budú ich predávať naďalej, akurát to schovajú pod nejakú divíziu alá Profesional od Fiatu, teda všetky verzie budú N1. A ako M1 budú predávať pod značkami Stellantisu len EV, lebo emisie. A keďže Toyota s emisiami problém nemá bude mať aj M1 so spaľovacím motorom.

fr
frite
20. února 2022, 12:47
-4

Jako.. mínusy jsou fajn, ale pořád bych prosil nějaký ten odkaz. Dík...

S.
S.h.I.t.
20. února 2022, 12:47
4

Jenze N1 ma spoustu omezeni a jako rodinny auto je do strasne na prd.

S.
S.h.I.t.
20. února 2022, 12:49
1

@frite: zajda ti to snad vysvetlil dostatecne. Jestli to nechapes, tvuj problem.

fr
frite
20. února 2022, 13:09
-1

Díky zajdo, ja tvůj argument beru a vnímám jako relevantni, evropskou legislativu sleduji a navíc pracují v oboru ještě více svázaný legislativou než je autoprůmysl.
Nicméně - to že Stelantis na českém (,nevím jestli i na evropském) trhu přestal nabízet osobní Berlingo je pouze manažerské rozhodnutoi jak si ulehčit práci.
To samé auto nadále nabizi toyota, podobné nabízí ve jako Caddy.
Takže ono to jde.
Jen to umět.

S.
S.h.I.t.
20. února 2022, 13:15
0

Toyota ho nabizi, protoze ho schova za svoje hybridy ve fleetovych limitech.
Caddy u nej ma nastrelenou takovou cenovku, ze je uz uplne mimo. A rozhodnuti je celoevropske. A je primo svazano s fleetovymi emisemi a nesmyslnou euroregulaci a tlacenim elektra.

Zajda
20. února 2022, 13:22
1

Toyota má k zachování takových aut pravděpodobně o dost lepší výchozí pozici. Je lídrem v hybridech, které jí stlačují průměr.

fr
frite
20. února 2022, 13:24
0

A co brani stalsntisu chovat se jako Toyota. Odpovím si rovnou. Nic. Jen někdy něco prodělali a nyni hasí. To jaké budou legislativní požadavky věděli několik let dopředu
Že je Caddy nastřelené souhlasím, ale evidentně to zákazníkům a vwq nevadí protože žijí a vyrábí.

VK
VK
20. února 2022, 13:34
0

Že se tak zeptám....co bránilo ostatním, najmě evropským, automobilkám místo nářků na nepřející EU úředníky a ničivé normy jednoduše dělat totéž, co Toyota? Obout se do vývoje a zasypat trh hybridy.

Zajda
20. února 2022, 14:19
2

Rozdíl je možná že asiaté se zaměřují na dlouhodobé cíle, proto se dosud nijak výrazně nehrnou do elektromobility:-) Naopak hybridy nabízí desitky let protože to považují za dobrý nápad, bez ohledu na regulace ze kterých benefitují až nyní. Jejich vývojový náskok je ohromný a než ho ostatní doženou, možná už budou hybridy neprodejné. Věřím že hlavní evropští hráči jako VAG a Stellantis si to regulatorní směřováni k elektromobilitě sami vydupali, těžko si představit že by to bylo jinak. Akorát se jim to trochu vymklo z rukou a neví teď z které do ktere. Bude zábavné to sledovat. Zatímco Toyota se může smát, vyrábí všechny druhy pohonů a je etablovaná na všech kontinentech.

beastar
20. února 2022, 21:39
2

Ono to do jisté doby totiž vypadalo, že je to v pohodě. Euro 3 atd. Nakonec VW lídr tehdejšího trhu EU. Světově se taktéž dařilo. A tak se dělala nafta. Tehdy taky tak ekologická jak dnes ev. Vymklo se to z rukou někdy před covidem. FCA následně Stellantis dokázalo zaspat i v jiných trendech u mnoha svých značek. A nedohlanalo to bohužel doteď. Bmw také není úplně dobře připravené. Až začne VW v Německu propouštět zábava teprve začne.

Jinak samozřejmě EU tabulky a penalizace jsou logicky blbost. Kdo v tom nevidí politickou tlačenku. Pro zejména elektrická auta už si z toho udělal asi náboženství. Nakonec i společnosti vyvíjející věci kolem vodíku, syntetických paliv apod už žasnou jaké blbosti se kážou ve jménu emisí a elektrických, baterkovych aut.

Že celá ta věc zabíjí nabídku automobilek je jasný. Citigo šlo taky do kopru z podobných důvodů. Možná se to schová zatím za přepážky, ale ne nadlouho. Spíš není to celé absurdní?

S těmi asiaty souhlas, že vyvíjí věci na jiném základě. A hlavně hybridní Toyoty se prosadili ve světě protože jsou prostě dobré. Nikdo to vyloženě nedotoval. Nakonec opět několik Asijských firem vyvíjí V8, které by mělo spalovat syntetický benzín. Spalovací motory určitě neřekli poslední slovo.

Vzpomeňte si na ekologický diesel z doby před 20 léty. Politici prohrávají volby, společnost se mění. Názory také.

Wa
Wakantanka
21. února 2022, 06:06
0

@S.h.I.t. : išli by sami proti sebe, keby z dnešného M1 nespravili N1 , aký potom bude zásadný rozdiel?

Ha
Habakukk
21. února 2022, 07:03
0

Vyšší dálniční známka v Maďarsku, omezení vjezdu do měst, nutnosti různých speciálních plaket. Tedy pro soukromníky je tam těch nevýhod poměrně dost. Pro někoho kdo nevytáhne paty z republiky je to reálně fuk.

S.
S.h.I.t.
21. února 2022, 13:42
0

@Wakantanka: N1 je nakladni auto. Vsude tam, kde je zakaz vjezdu nebo omezeni pro nakladni auta a neni tam doplneni tonaze, tak to plati u pro N1. S tim souvisi i dalnicni poplatky v zahranici, emisni plakety, zakazy vjezdu do mest mimo zasobovacky, zakazy vjezdu do obytnych zon mimo zasobovacky... Je toho formalne strasne moc. A to proste jako ridic rodinnyho auta proste nechces resit.

Wa
Wakantanka
21. února 2022, 23:00
1

Mám 7 miestne MPV ale N1, takže jediné mínus sú 2 sedadlá v kufri, na ktorých nemôžem legálne voziť ľudí a ktoré mám odložené v garáži, lebo mi ich nikdy nebolo treba. Takže toľko k obmedzeniam. :)

S.
S.h.I.t.
22. února 2022, 09:40
-1

To, ze ta omezeni neznas a porusujes je ale tvuj problem a omezenost.

Opelfahrt
22. února 2022, 11:01
2

Nechápu – a doufám, že nejsem sám – v čem je problém, když někdo porušuje omezení, která v jeho konkrétním případě nemají žádný význam. Neřídí přece naložený kamion 12 hodin v kuse nebo něco takového, ale má formálně nákladní auto, které spoustu věcí nesmí, akorát že se ničím neliší od osobních aut, která ty stejné věci smí. Ale nemusíte mi to vysvětlovat.

Spíš mně vadí způsob podání. On každý dokáže prohlásit o druhých, že jsou omezenci, na internetu to dokonce jde velice snadno, jak víme. Přesto já osobně zrovna na Autíčkáři neočekávám, že budu číst osobní invektivy, a zvlášť kvůli takové prkotině, že někdo odmítá řešit formální a v jeho případě zcela nesmyslné předpisy. Takže než bych zbytečně mínusoval, napíšu ti, že psát sem bezdůvodné osobní útoky fakt není potřeba.

S.
S.h.I.t.
22. února 2022, 16:32
-1

Ze je to jeho problem a omezenost neni "ze je omezenec", ale ze jeho pohled a znalost je omezena.
A sice ty predpisy nemaji nejakou extra logiku, ale presto plati. A garantuju ti, ze nejaka logika predpisu bude to posledni, co budes chtit v rakousku enbo v madarsku s policii resit, az si te stahnou na kontrolu a zjisti, ze nemas spravnou znamku na dalnici nebo ze ses v zakazu vjezdu pro tvuj typ vozidla. A garantuju ti, ze rakusak se s tebou crcat nebude a kdyz nebudes mit na miste na zaplaceni, klidne ti sunda zncky a sezen si...

Opelfahrt
22. února 2022, 17:01
3

Nebudem slovíčkařit, protože když někdo řekne „je to tvoje omezenost“, je to jasně konfrontační tón. Stejně tak mně nemusíš nic takzvaně garantovat, na tenhle tón ti já seru.
Já moc dobře vím, jaký rizika hrozí, a předpokládám, že to ví i Wakatanka, když N1 provozuje. Jenom nejsem zvědavej na to, když někdo silácky předvádí, že má pravdu. Takový to nepochopitelný libování si, jak jsem toho druhýho postrašil, že mu to státní moc natře... Fakt nejsme ve školní družině.

Csaba
22. února 2022, 17:24
0

Každý (ani každý "druhý") fakt nejezdí do toho Rakouska či Maďarska ani jednou za rok, natož častěji. Nestrašil bych tedy tak moc, stahování kalhot už x km před brodem není na pořadu dne.

Wa
Wakantanka
22. února 2022, 22:08
2

S.H.iT. a kto tvrdí že niečo porušujem? Jedine ty. Viem aké mám auto, viem aké diaľničné poplatky mám platiť a aj si ich platím. Tých pár krát do roka čo idem po diaľnici v Maďarsku či Rakúsku ma vyššia cena nezruinuje. V podstate som s tým počítal keď som to auto kupoval, veď aj cena bola trochu inde ako keby bolo M1 a zapísaných všetkých 7 sedadiel. Ale som rád že máš neobmedzený pohľad na vec. :)

Fr
Frodo
21. února 2022, 06:36
6

Sice už s úplně stejným autem mám najeto za rok 45tis., ale doteď jsem si nevšiml té opěrky ruky v zadních dveří. Hned po přečtení recenze jsem se musel jít podívat, jestli to tak fakt je :D palec nahoru autorovi, super práce.
K autu jen přidám pár postřehů. Ten široký středový tunel není všude, v nižších výbavách není. Proto jsem kupoval auto v druhé nejvyšší. K tomu se váže poznámka k ceně. Já kupoval úplně stejné auto jen s druhou nejvyšší výbavou za 515tis., skladovky se před rokem pohybovali od 370tis. za základní benzin, nejlevnější nafta začínala kolem 399tis. Současný ceník je masakr. Jinak auto i po těch kilometrech bez závady, stále jen dělá radost. Jediné co je vidět a trochu to člověka štve je lehce ošoupaná látka na sedadle řidiče. Je vidět, že není úplně kvalitní. U levného auta nakonec proč ne, ale u auta za milion by to štvalo o to víc.

Ohledně té Toyoty. Jedna věc jsou hybridy, ale trochu se zapomíná na možnost cenového navýšení. Jinak se dělá u ,,prémiové´´ značky, jinou možnost má ,,low cost´´ značka typu Citroen. A tím se dostávám k poslednímu bodu. To jste fakt tak slepí, že tu rozebíráte nějaké nařízení EU a připravenost značek? Vždyť kdo kupuje ty auta? Nejsou to náhodou zákazníci? A ty to takhle chtějí? Elektro Berlingo za mega se směšným dojezdem? Nebo extra drahou Toyotu?

reagovat
Picklenose
22. února 2022, 08:25
0

Pracuji v dealerství, kde máme zastoupení i značky Citroen, a posledních pár let je to velká tragédie. Ať už se to týká náhradních dílu, (které jdou mimochodem přes Slovensko, takže cesta Francie-Slovensko - ČR je otázka miminálně týdne, když už je to štěstí, že daný díl vůbec mají. Běžně se stává, že i na celkem frekventované díly se čeká v řádech měsíců), servisních služeb, garancí aj.. Kvalita zpracování je mnohdy až zoufalá, zvlášť u Berling, kde přední plastová maska u denního svícení/kapoty má jinou mezeru napravo než nalevo, slícování dveří, které mnohdy nedoléhají, a různovarné díly nejsou nic neobvyklého.
A co se týče jízdy, ten infotanment je tak zoufale neintuitivní, že mám pokaždé (když už tu nic jiného než Citroen nezbyde) chuť ho z toho auta vzteky vyrvat. O manuálních převodovkách, které podle mého názoru jsou spíš rosol a člověk spíš odhaduje, jestli tam daná rychlost je, či není ani nemluvím.
Výhodná koupě tohohle auta byla naposledy před dvěma lety, za tu dobu Citroen výbavy tak osekal, a zejména zdražil, že je tam člověk rázem o 100 jinde. Za příklad uvedu ten středový tunel, který dřív šel od prostřední výbavy přikoupit, ale nyní je až u té nejvyšší, kde už člověk má třeba i panoramatické okno, který málo kdo potřebuje, ale jiná cesta k tunelu zkrátka není.
O tom, že bude Berlingo už jen elektrika nemá cenu hovořit, takhle si zaříznout dojnou krávu dokáže opravdu jen Francouz.
Na druhou stranu, to auto je opravdu praktické a má nijak na něj nechci kydat špínu.
Sám dělám jinou značku, a kolegy obdivuji, že to auto dokáží prodat (cena ho v dnešní době už bohužel neprodává), já bych to nedokázal.

reagovat
beastar
22. února 2022, 09:49
0

Popis vozu mi přijde trefný. Myslím ale že u těch dodávek a mpv se často ta kvalita výroby tolik neřeší. Je to ale úlet. Dříve to bývalo skutečně levný zboží. To dnes moc neplatí.

Otázka. Jakou značku děláš že se prodává líp? Předpokládám že děláš v ČR.. Třeba ale ne. Marně přemýšlím, jestli neděláš VW, Škoda, nebo Ford. Možná Hyundai je prodávat to řehole i tak :)))

Jakub Pospíšil
22. února 2022, 10:41
0

Prodávat Kii/Hyundai si myslím, že je v současné době docela win. Ukazují to i celková čísla. Dobře šlape i Toyota, myslím, že ani takový Renault nebude úplně marný.

Picklenose
22. února 2022, 10:48
0

Dělám nové Škodovky a Škoda PLUS, v tuhle dobu tedy víc ty ojetiny.
Jako užitkový auto tomu nemám co vytknout, to auto obstojí velmi dobře, ale když se v poslední době prodávali hezky vybavené Berlinga za ceny 600 - 750 tisíc, pak bych už bych očekával jinou kvalitu.

Jinak jak píše Kuba, Kia/Hyundai, Toyota a Ford jsou teď asi jediné automobilky, které čipovou krizi vcelku dobře ustáli a mají auta. A prodávají se velmi dobře.

Mrkef
22. února 2022, 11:21
0

Jaký model u Fordu se prodává dobře? Toyotu a korejce, tam to je jasné.

Picklenose
22. února 2022, 11:29
0

Ford v našem městě má plnej sklad Fiest, Pum a Transitů a ty auta mu mizí docela rychle. Jestli je prodává do Čech a nebo za kopce, to už těžko říct.

Sa
Sato
22. února 2022, 12:40
0

Škoda len, že Ford tak nejako rezignoval a už neponúka nič obyčajné pre ľudí čo chcú klasickú karosériu. Focus okrem ST nemá použitelný motor a Mondeo pre istotu zarezali úplne. Kolegovi teraz núkali kugu, ale proste nechce SUV tak asi radsešj bude čakať 3x dlhšie na škodovku. Pritom by mal radšej Forda alebo Mazdu.

ro
rock
22. února 2022, 15:02
1

Mondeo žije a vypadá docela k světu. Akorát je na špatným konci kontinentu.

Sa
Sato
22. února 2022, 17:37
0

Sa snad dozijeme sedeho importu z ciny :(

Jakub Pospíšil
22. února 2022, 17:38
0

Focus okrem ST nemá použitelný motor?
No tak dobrá, kam jsem jen dal ty klíčenky...

Sa
Sato
22. února 2022, 17:48
0

Last time I checked bola len nafta 1.5 88kw a 1.0 ecoboost. Ok uznávam že "nepoužitelný" je možno zbytočne sílné slovo, auto samozrejme ako také bude schopné prevádzky, ale pre mňa to proste nie je akceptovatelné, 2l nafta a 1,5 ecoboost ale chýba. Keby tam boli tak by som zrušil objednávku na superba a objednal focus (vzhľadom k neschopnosti škodovky vyrobiť auto v normálnom čase).

Mrkef
22. února 2022, 19:45
0

Sato, jak se dostaneš od Focusu k Superbu?

Opelfahrt
22. února 2022, 21:08
0

Sato: Já bych tomu normálně nevěřil, ale Martin Vaculík nedávno v jednom videu hodně vychválil ve Focusu ten nejsilnější tříválec 1.0, co má myslím 114 kW, takže pokud to bude služební, třeba by se to dalo přežít.



Nejlepší jsou hlášky jako: „Když ten litr má mít 114 kilowattů, tak to turbo fakt není žádné koťátko, ... to má turbo jak rallyová Lancie.“
-
Komentář upraven 22. 2. 2022, 21:16:49

Jakub Pospíšil
22. února 2022, 21:58
0

První a druhá generace Focusu se motorama na tenhle výkon (a ano, uvažuji i hmotnost, ale ona nijak zásadně nenarostla) vůbec nechytá. Nemluvím samozřejmě o ST a RS. Ve třetí byl 1,5 EB s vyšším výkonem, ale měl jsem možnost ho vyzkoušet a v porovnání s přesně tím autem, jak má tady nahoře Vaculík ve videu mi přišlo, že ten MHEV je minimálně do kila mrštnější.
Ovšem chápu, že pro někoho může být psychicky nepřekousnutelné jezdit "litrem".
Jinak ale považuji současný 1,0EB MHEV za asi to nejlepší, co se kdy do běžného Focusu montovalo.
-
Komentář upraven 22. 2. 2022, 21:59:20

beastar
22. února 2022, 22:34
0

Cesta od Focusu k Superbu může být trnitá. To je jako se rozčilovat že Golf stojí za hovno a objednat si Camry...

Btw. K tomu nahoře ano, vyjma Škoda Auto. Tak v ČR Ford, Dacia, Renault, Toyota a samozřejmě VW, Hyundai, zbytek velmi tvrdý život. Ono nakonec teda šlape u Rolls, ale těm stačí prodat 5 aut za rok.

Sa
Sato
22. února 2022, 23:56
2

Od focusu k superbu sa dostanem velmi jednoducho, Uz som to tusim pisal. Mam budget ktory vychadzal tesne na zaklad strednej triedy a k tomu na vyber zopar znaciek, chcem kombi alebo liftback. Sup je liftback, netreba priplacat za kombi. Prekvapivo v zaklade s ambition plus packetom ani vybava nebola tragicka (acc tempomat, kyless, senzory dookola, vyhrievane sedacky) Ale hlavne to nema v zaklade line assisst! Plus nadrz ma normalny objem, dolezity parameter ked tankovacia karta neplati za hranicami.
Povodne som chcel mondeo (v zaklade) ale prestali ho vyrabat, tak ok, zoberiem focusa "v plnke", a ejhle not gona happend. Nie len, ze nebol vyber motorov, on sa focus vobec ani nedal objednat a nevedeli mi povedat kedy to bude mozne. Takze superb ostal vylucovacov metodou. Objednal som to cisto od stola, nikdy som v supe (v predu) nesedel. Vo vybere bol uz len golf variant, ktory mal slabu zlavu, nejaka social edition 1.5 tsi hybrid v manuale.
Keby vo Focuse po FL ostala 2.0 nafta alebo ten silnejsi ecoboost tak to asi preobjednam, ale takto.. mozno to je o jesitnosti.. uprimne som si ani nezistoval ako to s tym litrom jazdi, na pouzitie na rychlejsie dialnicne presuny som to rovno zavrhol. Mozno chybne. Pozrem to video, diky.

beastar
23. února 2022, 00:23
0

A co Talisman a Proceed?

beastar
23. února 2022, 00:26
0

Aha tak nic Talisman už nejsou ani poslední skladovky. Což tak sup je dobrá volba v tomto případě.

Sa
Sato
23. února 2022, 00:43
0

Talisman by som si vedel predstavit ale mame na vyber len vw skoda ford a mazda, 6ka mazda je uz draha (male zlavy)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem