načítám data...

Cadillac XT4 Turbo Diesel AWD: Dokáže sedět na dvou židlích?

Chce zůstat amerikou, a přitom prorazit na starém kontinentu. Vzhledem na sebe okamžitě strhne pozornost – a co dál?

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Zatímco v Americe měli plné ruce práce s naháněním rohatých šílenců, kteří na Tři krále otřásli posvátným Capitolem, my jsme měli možnost okusit Ameriku mírnou a civilizovanou. Cadillac XT4 je svým zaměřením vlastně velmi evropský, i když mnoho rysů klasických impozantních silničních korábů mu stále zůstalo, a právě v Evropě by se měl coby jedna z nejžádanějších kategorií uchytit. A já hned v úvodu přiznávám, že jsem dopředu vůbec netušila, co si o něm mám myslet. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Moje zkušenost se značkou Cadillac totiž končí léta páně 2006, což je ročník Jeníkova vyvoněného CTS. Cétéesko mělo těžký život (a pořád má), navíc od té doby uplynulo hodně vody a automobilismu udělal velký krok kupředu. Se značkou tedy nemám valně zkušeností, hojně je však kompenzuji předsudky – převážně pozitivní. Cadillac… To slovo má zvuk, jen si ho zkuste poválet na jazyku. Ztělesňuje americkou svobodu, ranče, colty, roličky bankovek po kapsách a benzín za babku, jakož i bublavé osmiválce, houpavé podvozky a hromady chromu. Nic z toho nevidělo zmíněné CTS ani z rychlíku, romantický dojem ale přetrvává. Koneckonců, auta se pořád vyrábějí v zemi neomezených možností a stále nesou mimořádně cool logo v podobě erbu dobrodruha a zakladatele Detroitu jménem Antoine Laumet de la Mothe Cadillac.      

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pokud něco dává XT4 instantní konkurenční výhodu, je to vzhled. Neokoukaný, moderní a zajímavý tak akorát, aby to nebylo moc. Tvar světel si s žádným jiným autem nespletete a celkový dojem je v oceánu koncernových standardů zcela jistě exkluzivní. Pozorné oko ocení milý detail v podobě zlomu na předním i zadním nárazníku – neklamné znamení příslušnosti ke značce Cadillac (kouknete-li se zblízka, uvidíte, že z malých ‚zobáčků‘ je vyveden i celý přední gril). Na okně se hrdě vyjímá nálepka „Made in America“. Mimochodem, značku u nás oficiálně zastupuje společnost United Cars, u které jsme si předváděcí vůz vyprosili. Auta, která zde dostanete, jsou připravena pro podmínky evropského trhu přímo z fabriky.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

V nabídce značky je XT4 nejmenším autem vůbec, v našich středoevropských podmínkách ale působí férovým dojmem. Zároveň se není třeba obávat, že by byl v centru města či těsných garážích problém s parkováním, na délku auto měří 4,6 metru. Navíc má tak povedené asistenty, že byste s ním zaparkovali i v bezvědomí. Na displeji radiomapy si můžete zobrazit pohled dopředu, dozadu i z ptačí perspektivy, příjemným bonusem jsou kamery u předních kol, což se u záludných obrubníků hodí. Módů je tolik, že si každý najde polohu, která mu vyhovuje, a pokud v tomhle autě podrápete disky, tak už fakt nevím. Skrz zadní okno sice není vidět nic moc, ale to zase vyřeší obraz ze zadní kamery promítaný do zpětného zrcátka, který oceníte i v případě po strop naloženého kufru.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Interiér se svým zpracováním nemusí ostýchat ani vedle německé či britsko-indické prémie, je tu spousta kůže (s opravdovým prošitím v kontrastní barvě), hliníku a kvalitních plastů, k tomu pár karbonových detailů. Kůže voní, plasty nevržou a poctivá tlačítka lupou jedna radost. Kabina má v sobě navíc právě tu okázalou pohodlnost, jakou máme na amerikách rádi. Hodně prostoru, hodně odkládacích ploch (kapsy po stranách středové konzole jsou geniální), příjemné povrchy, mimořádně komfortní sedačky s přifukováním, vyhříváním, ventilací i masáží… to všechno zkrátka počítá s lidmi, kteří tráví v autě hodně času a chtějí se tu cítit jako doma.  

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Samozřejmě si nelze nevšimnout několika povědomých rysů, které prozrazují příbuznost s nedávno testovanou Insignií. Většinou jsou to ale detaily, které mi dělaly radost. Třeba tři tlačítka nalevo od volantu, kterými se reguluje výška, jas a zobrazení head-up displeje. Tahle drobnost mě nadchla u Opelu a i teď posílám vděčný pozdrav tomu, koho napadlo, že lovit tuhle funkci z hlubin infotainmentu není to pravé. Radiomapa má u XT4 stejnou strukturu, jen je možné ji kromě dotykového displeje ovládat i otočným voličem vedle šaltpáky jako třeba u Mazdy a funguje to velmi dobře. Stejně jako u Insignie i tady někdo myslel na to, že ťukání do displeje je o dost jistější, když si u toho můžete opřít zápěstí. Z dalších příjemností jmenujme třeba přihrádku pro bezdrátové nabíjení pod středovou loketní opěrkou, výběr z konektorů USB i USC-C nebo ruční brzdu, která sice nemá starou dobrou tahací páku, ale aspoň férové americké tlačítko, nikoli kolíbku, která se nemůže rozhodnout, jestli chce mačkat, nebo tahat. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pokud stejně jako já hodnotíte současné Opely jako auta otravně ukecaná, potěší vás, že v kabině XT4 neuslyšíte jediné pípnutí. Tam, kde oplí asistenty mučí řidiče i posádku kakofonií elektronického ječení, používá Cadillac tichou vibraci řidičovy sedačky. Tohle je boží! 

Na Opel si zase vzpomenu ve chvíli, kdy zmáčknu tlačítko start. Jo jo, ten zvuk mám ještě v živé paměti. O naftovém čtyřválci, který vyvíjelo GM specificky pro Evropu a její normu Euro 6d, se dá napsat totéž, co zaznělo u Insignie. Je průměrně silný, trochu hlučný a nevyžívá se ve vysokých otáčkách. Na výkon si zas tak nestěžuju, připadal mi dostačující, i když v prémiových vodách bych si uměla představit i lepší hodnoty. Benzín by mi každopádně v Cadillacu připadal patřičnější. Ale možná je to jen další předsudek. V Evropě si diesel pořád ještě najde hromadu příznivců a v rodinném autě dává smysl. Já se budu těšit na dvoulitrový benzín, který by se měl v nabídce United Cars objevit co nevidět.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Ale vraťme se s Evropy zpátky do Ameriky, protože podvozek je přesně takový, jaký byste od Cadillacu očekávali, možná ještě o něco lepší. Přes nerovnosti se nese s nenucenou plavností, která dává posádce chvályhodný komfort a zároveň nebere řidiči jistotu ovládání. Poháněná je primárně přední náprava, v režimech 4x4, Sport a Offroad se pak připojují i zadní kola a celkový jízdní dojem je opravdu příjemný. Na testování jsem chytla teploty kolem nuly, sněžení i mrholení a po pár dnech s Cadillacem můžu říct, že mě nikdy nepřivedl do nejistoty. Náklony jsou vzhledem k výšce minimální a kola se i na výjezdech ze zatáčky pevně drží silnice. Vzhledem k tomu, že od auta tohoto typu čekám mnohem spíš pohodlí a bezpečí než rychlost a obratnost, byly mé pocity z jízdy veskrze pozitivní. Nakonec k nim přispělo i přeposilované řízení, které je pohodlně ovladatelné i pro holky – a ty budou myslím mezi zákazníky hojně zastoupeny. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

 

Verdikt

Upřímně by mne těšilo potkávat tenhle ‚baby‘ Cadillac na silnicích častěji – i kdyby to mělo být jen proto, že se na něj tak hezky kouká. To ale samozřejmě není jeho hlavní výhoda. Kromě jisté výjimečnosti nabízí i parádní komfort jízdy a taky bohatou výbavu se skvělými kamerami, adaptivním tempomatem, vyhříváním sedaček i vzadu a možnosti otevírat kufr ‚kopancem‘ u zadního nárazníku. A pak je tu spousta drobností, které více či méně zpříjemňují každodenní život – teď koukám, že jsem málem zapomněla zmínit funkci dálkového nastartování, díky níž si můžete v autě před jízdou přitopit (nebo přichladit). Benzínový tříapůllitr by mi do Cadillacu samozřejmě seděl líp, ale holt jsme v Evropě a s tím souvisí spousta pěkných, ale i otravných věcí. XT4 je z nabídky značky bezesporu nejevropštější, pořád si však drží něco z osobnosti pravých amerik.

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 995 cm3
Výkon: 174 koní (128 kW) 
Točivý moment: 381 Nm od 1500  ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická 
Pohotovostní hmotnost: 1 660 kg 
Maximální rychlost: 200 km/hod
Zrachlení 0-100 km/hod: 10,6 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba udávaná WLTP (AWD): 6,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,2 l/100 km
Cena od: 990 000 Kč
Testovaná verze (výbava Sport s příplatky): 1 449 900 Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
13. ledna 2021, 12:22
0

Myslí, že se Q3 nemá čeho bát :)

reagovat
beastar
13. ledna 2021, 13:01
5

Hmm jako nema, ale urcite ne proto, ze by tohle bylo spatne auto:)

beastar
13. ledna 2021, 13:00
0

Asi tak. Za me naprosto super. V tom sport cemsi bych do toho asi i sel. Interier. Ja jak videl tu fotku vlozenou v clanku.. rekl sem si a jeje. Vim ze to neni uplne fair, ale muzes to srovnat s Levante? Jako me to prijde levny a strohy z fotek. A ve finale mi prijde zajimavejsi i Ranger WT co sme ted objednavali.

reagovat
Viola Procházková
13. ledna 2021, 13:53
4

Eh... to opravdu neni fér. Levante jsem navíc měla benzínové, a to je třikrát výkonnější, dvakrát rychlejší a dvakrát dražší. Jízdně to srovnávat nejde vůbec. A pokud jde o ten interiér - Maserati ti dává luxus na první dobrou, Caddy se imho nechce tvářit luxusně, chce se tvářit maximálně komfortně, kvalitně a zároveň prakticky. Není to nic, z čeho by se ti podlomila kolena, ale uživatelsky to bude fungovat o něco líp. Radiomapa, byť vypadá primitivně, se taky používá líp.

Ale fakt si neumím představit, že by se někdo rozhodoval mezi Levante a XT4. Caddy bude pro člověka, kterej nechce německej mainstream a u Volva si nevybral.

beastar
13. ledna 2021, 19:13
0

Jasne muj point byl.. interier je stejne kvalitni jak v D premii. Coz mi na fotce neprijde ani nahodou. Proto nefer prirovnani k Levante, ktery je vetsi, drazsi, silnejsi. Je to Maserati.... Vime ze to cili primarne na luxus... Ja bych tady toho káďu pripodobnil od pohledu nekam k Renaultu Koleos:)) S tim trés vascos bych byl opatrny.

lu
lumix
13. ledna 2021, 13:22
1

Tak od Cadilacu bych čekal víc, soudě podle fotek to vypadá jak něco mezi Oplem a Hyundai / Kia, obzvlášť ty kola, volant a lišta tlačítek mi připomínají i30. Nevím no, na Cadíac je to za mě bída (soudím podle fotek). V reálu to možná bude jinak. Takový Lexus NX mě zaujme víc.

reagovat
Jenda_K
13. ledna 2021, 14:12
0

možná varianta místo Cherokee, který zmizel z nabídky, pro toho komu je Compass malý a Grand Cherokee velký.

reagovat
ro
rock
13. ledna 2021, 15:50
2

Asi bych do koženě-pohodlného interiéru necpal karbonové doplňky, ale jinak se mi to moc líbí - na poměry SUV. Škoda, že jich na silnici nebudu potkávat moc (pokud vůbec nějaký).

reagovat
briza
13. ledna 2021, 15:53
0

Nečekal bych, že tohle někdy napíšu, ale nemůžu si pomoct. Pokud se budu koukat na podobně veliká SUV, líbí se mi prostě nejvíc Korando. Navíc když vezmu v potaz, že proti tomuhle ho koupím fplný za necelou půlku, tak mě asi ani nebude vadit krapet nižší výkon. Nehledě na to, že třeba interiér na mě působí, alespoň vizuálně, minimálně o třídu líp. Kdyby tady byl ten miloš strop, tak budiž, ale tohle je fakt přestřel.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. ledna 2021, 17:15
3

Kde je jablko?

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
13. ledna 2021, 17:34
1

Jablko bylo nahrazeno kufříkem s kvérem? Hezky po americku? :D

reagovat
XT
XTad
13. ledna 2021, 20:18
-1

To auto presne vystihuje problem amerik. Jsou proste obrovsky. Je to velky skoro jako kodiaq, ale pusobi jako kamiq. Chrysler 200 mel clovek taky tendenci radit spis k rapidu nez k superbu. V interieru moc pridanou hodnotu oproti opelu atd. nevidim. Ceny premiove, ale premioveho na tom vlastne moc neni. Jedina vyhoda je neobvyklost. Ale ta mj. vychazi z toho, co jsem napsal vyse...

reagovat
Csaba
13. ledna 2021, 20:49
2

Koukám že tenhle Cadillac je o 9 cm KRATŠÍ než aktuální Octavia, takže zrovna tenhle obrovský vážně není.
V rychlosti jsem na netu našel pár opravdu velkých/dlouhých amerik co mají 5,5 m. délky i víc ať se můžeš pokochat něčím co je opravdu obrovské :-) A to jsem zdaleka nešel po těch nejdelších (sériových, bez úprav) modelech...

Csaba
13. ledna 2021, 20:56
1

A až jsem to odeslal uvědomil jsem si že na to nejlepší jsem úplně zapomněl. Když obrovský, tak teda obrovský, 1996 Fleetwood Brougham, auto dokonale "symetrické - 5.7 metru a 5.7 litru - prostě ideál :-)

XT
XTad
14. ledna 2021, 19:57
-1

Myslel jsem to tak, ze jsou vetsi nez vypadaji. XT4 meri 4,6 metru a vypada tak na 4,2. Kombik caprice se taky zda jako takovy americky mondeo, nez je clovek zaparkuje vedle sebe a zjisti, ze by ho do nej cely nalozil.

VK
VK
13. ledna 2021, 21:08
0

Úplná klasika

reagovat
liška
14. ledna 2021, 22:21
0

To se fakt jeste automobilce vyplati v dobe vzrustajici elektromobility a hybridu zkusit nacpat do americkyho auta naftu?

reagovat
Franz Kafka
14. ledna 2021, 23:06
0

To je velmi složitá rovnice na jejímž konci zjistíš patrně, že ano. U XT4 se od začátku mluví o tom, že bude atakovat zejména Evropu je to auto vyloženě specifikované pro Evropu, včetně motorizací. A ať je to jak chce středně silny diesel neřekl poslední slovo nejen v EU. Po prodeji Opelu toho GM v Evropě moc nezbylo. A když už tady mají alespoň z prestiže být přes Escalade V8 za 3,5 milionu cesta určitě nevede. Když si vezmeš obrovský příval evropské hybridní konkurence plus elektromobily. Co prodáš v Evropě líp malý Cadillac v dieselu, nebo hybrid?

Think different. Navíc tenhle motor byl vyvinut speciálně pro EU specifikaci XT4, která má jinak odladěný podvozek a jinak nastavenou převodovku. Plus plní Euro 6d čili není pochyb, že minimalně jeden výrobní cyklus udělá. Zamě je to dobře vymyšlené. Přestože v ČR se jich prodají maximálně jednotky kusů. Proti tradičnímu Kokojaku tdi a znáčky M olepeným Bmw to nemá šanci, jasně.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem