načítám data...

Autíčkářův hejt: Mechanikův očistec

Nadšenci do aut se ve svých plechových miláčcích rádi vrtají. Někdy se však auta veškerým zásahům úporně brání.

zobrazit celou galeriiAutíčkářův hejt: Autíčkářův hejt: Mechanikův očistec

Rovnou se přiznám, že nejsem žádný automechanik. Baví mě auta, rád si o sobě myslím, že mám schopnost uvažovat analyticky a technicky a tak se do drobného servisu pouštím sám. Do výbrusu válců se zrovna neženu, stejně tak do výměny rozvodů, zato seřízení hydrauliky na střeše, či výměna oleje a filtrů mě nijak neděsí. Jednak se tím docela hezky zabavím, ušetřím nějaké ty peníze a především nemusím pendlovat mezi prací, domovem a autoservisem. I pustil jsem se do zvelebení zimního povozu. Svíčky, cívky, chladicí kapalina, filtry… Prostě auto bylo po asi tříročním stání v garáži trochu zanedbané. První vůz, ve kterém jsem se kdy hrabal, byl Mazda 626 GE. Poté jsem svoji nešikovnost napřel vůči nebohému Chrysleru Stratus a nyní mým pokusům odolává Citroën Xsara. A že se tedy brání svědomitě.

Z mého civilního a v porovnání s psaním pro Autíčkáře o hodně nudnějšího povolání vím, že při návrhu jakéhokoliv stroje je nezbytně nutné myslet na servis. Pak vyrobit ověřovací kusy, projít návrhy na zlepšení a vypustit hotový, servisovatelný výrobek. Asi toto zjištění prodám i do Francie. Teda ne že by to bylo úplně hrozné, ale spousta věcí jde jednoduše vyřešit lépe. Třeba výměna palivového filtru připomíná vysvobozování Tleskačova ježka. Pak jsou potřeba upravené kleštičky a to se musíte modlit, že ten plast mezitím nezkřehl. Proč?! Vždyť by to mohlo být třeba v motorovém prostoru jako u starších aut, nebo prostě někde na podvozku, nebo kdekoliv jinde než schované v prahu před zadním kolem. Hadička, stahovací kovová páska a nazdar! Nebo předpružené spony, když už chceme šetřit výrobní náklady. Výměna startéru? Je třeba rozebrat ovládání plynu a celou sestavu autobaterie. Navíc startér samotný je pod sáním, nad tunelem klikovky a ještě mezi motorem a motorovou příčkou! Vrcholem je pak výměna oleje. Kolem olejového filtru (mimochodem filtr je kousek od výfukových svodů) není místo, takže se musí povolovat golou z vrchu za plastovou(!) čepičku. Zátka na olejové vaně pak má čtvercovou díru. Proč?! Vždyť by tam mohl být normální šroub s šestihrannou hlavou! Nebo když už mají ve Francii raději čtverečky, tak by to mohla být čtvercová hlava, kterou jde normálním klíčem také povolit. Po snaze o nejjednodušší servis jsem byl skutečně zmožený, přitom vím, že i u Chrysleru (přirovnání k americké obdobě Alfy není daleko) to umí o moc lépe a co teprve u příčetných výrobců. Uznávám, že je to takový trapný povzdych ale ven to prostě muselo.

A co vy, také vás servis vašeho plechového miláčka rozčílil? Podělte se o konstruktérské špeky v komentářích!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vonkreuz
30. března 2019, 13:07
0

Fiat Croma/Lancia Thema/AR 164 mají z výroby zadní příčná ramena k nápravnici uchycana dlouhými šrouby, které se vytahují směrem dozadu. Jenže je tam palivová nádrž. Stále přemýšlím jestli to byl bezpečnostní záměr a předpoklad že při zadním nárazu a zkroucení kastle udělá hlava šroubu na plastové nádrži méně škody než kónický začátek šroubu nebo pomsta konstruktéra nebo to vzešlo z polohy zadní nápravy jedoucí po pásu v továrně a natočení jednou stranou k dělníkům...

reagovat
Skipper
30. března 2019, 14:37
7


Tohle mi hned napadlo.

reagovat
PB
31. března 2019, 11:54
0

Lakatoš :D jojo

Moses
01. dubna 2019, 22:57
0

Len ak opravoval LKT, tak im tam nejako nesedi obrazok ;)

beastar
30. března 2019, 16:40
1

Práci na autech miluji. Vydržím se na ni dívat celé hodiny. Asi jako Adam jsem velmi zdatný teoretik, ale jen velmi chabý praktik.

K těm řešením a opravám doma. Ono je to tak, že v autorizáku máš manuál postupů a na něco i speciální nářadí s kterým jde vše o 100% rychleji. Ono se totiž už pár let nepočítá s tim, že by to prostě někdo opravoval doma. A že auto vydrží sloužit dále jak 5 let. A komu jo? Ten ať se klidně zapotí a zaplatí to časem.

reagovat
Irwinek
30. března 2019, 18:01
0

Teď honem nevím, zda je to pravý či levý přední světlomet u Volva 960, ale výměna žárovky u dálkového světla je na jedné straně otázkou 5 minut i s nasazením krytu, na druhé v podstatě neřešitelný problém - potřebujete dětskou ruku o třech kloubech. Když už jsem byl totálně v koncích, dojel jsem do servisu a oni žárovku vyměnili za necelých 10 minut - vyndali prostě celý světlomet :-(.

reagovat
St
StepanB
30. března 2019, 21:16
0

Levý ???? něco o tom vím...

St
StepanB
30. března 2019, 21:17
0

Ty otazníky, to byl před odesláním zprávy smajlík.

Sh
Shirako
31. března 2019, 08:50
0

To znám... U svého passatu, jsem si říkal, že si vyměním výbojku. Kulový. Zátka k žárovce jde sice povolit, ale otevřu jí o cca 1cm. Tak jsem začal googlit jak na to. Musí dolů nárazník ve kterém jsou senzory.... Takže už si u auta nevyměním ani žárovku.... Chjo

lu
lucnikonik
01. dubna 2019, 00:18
1

Irwinek - to je ještě v klidu, takový Mégane II je jinej oddíl - žárovka se mění skrz podběh - v podběhu je krytka, za níž je teprve deklík světlometu - celou operaci je nutné udělat dírou cca 10x15, možná 20cm - moje pazoura se skoro nevejde a držet jedním prstem H7ku v pozici a dalšíma prstama otočit a zajistit drátovou pružinu žárovky je docela vyšší dívčí (dvě ruce se fakt nevejdou) :-). Taky třeba výměna parkovačky u Imprezy 2003 je sundat nárazník a vyndat lampu :-(

sk
skodafil
07. dubna 2019, 20:31
0

Z jineho soudku. Stare Mondeo, vymena zarovky vyzaduje rozebrat cely cumak, ALE! Rozborka i sborka je hotova za pet minut. Tady soudruh konstrukter myslel hlavou.

PepaSFI
30. března 2019, 18:04
0

zrovna zítra se chystám udělat si autíčkářův den. Jindy není čas, furt se plahočím v lese, tak holt neděle. Chystám se vyměnit u Pandiska vodní pumpu, začala vydávat podezřelé zvuky. Čili odstrojit rozvody. Což je u těchhle jednoduchých taliánů poměrně snadná věc. Vlastně nejhorší je odstrojit všechno kolem, kolo, kryt v podběhu, alternátor, řemenici, spodní a horní kryt rozvodu, podepřít motor, odmontovat držák motoru a silentblok a hurá, jsme tam. Pak jen povolit napínák, sundat rozvoďák, vypustit chladič, vyměnit pumpu a zas všecko poskládat zpátky. A ano, ve staré Pandě kde byl prakticky totožný motor, v menším autě, bylo všude místa dost, dalo se dělat cokoliv zcela snadno. Dokonce i výměna žárovky. V tomhle je to citelně horší, ikdyž ve srovnání s jinými auty je to pořád ještě luxus a pohoda. Vpodstatě ke všemu se dá dostat bez demontáže nesouvisejících věcí. Jen na výměnu oleje musím sundat ochranný kryt pod motorem. Pod výpustným šroubem je sice díra ale co je to platný když se nedá dostat k filtru.

Jo a když mi vyjde čas a nálada, vyměním ještě olej v zadní nápravě. Už se na to chystám od podzimu.

A když jsme u těch olejů, ten čtyřhran v zátce, není to prostě čtyřhran jako na gola klíčích? Čtvrtpalec, tři osminy, půlpalec? Horší jsou různé šrouby s hvězdicovým, kdovíkolikazubým tvarováním, co se často ani nedá sehnat.

reagovat
Ho
Honza123
30. března 2019, 18:41
3

Do ctyrhranu na vypoustaku pasuje klika od dveri..

lu
lucnikonik
01. dubna 2019, 00:23
0

ty čtyřhrany jsou tuším 8mm, 10mm a 12mm velikosti - na Rencka je 8mm na olejovou zátku, ostatní nevím

bitner
30. března 2019, 20:37
-1

Konstrukteri jsou dementi.

reagovat
Ha
Hansoff
01. dubna 2019, 08:05
1

Jako konstruktér světlometů bych se k tomu rád vyjádřil... Opravdu zde máme speciální oddělení "kanadských žertů", kde se skupina lidí zabývá tím, jak výměnu žárovek co nejvíce zkomplikovat. Ale halogen už je minulost, jen si počkejte až přijde na výměny ventilátorů a LED modulů. To chci teprve slyšet ty ódy na konstruktéry! ;-)

Vojta Nekvapil
01. dubna 2019, 15:21
0

Co jsem dělal na světlech pro VW tak tam zadnej větrák nebyl. Jen kilo hliníku. Ona už teď je sranda s ledkama v zadních světlech. Já snad neviděl Golf V kterému by svítilo všechny segmenty.

Ha
Hansoff
02. dubna 2019, 06:46
0

Tady se pracuje na předních světlech a větráky se používají proto, aby se teplý vzduch od LEDek dostal dopředu ke sklu. Jinak by v zimě nerozmrzlo. V současné generaci světel bude i spousta hořčíku, takže nejenom baterie budou hořlavé...

Vojta Nekvapil
30. března 2019, 20:51
0

Mitsubishi FTO. Oficialni navod na demontaze alternatoru: Kompletne rozebrat sani a alternator vyndat prostorem za motorem. Neoficialni navod z interntu. Sundat prave kolo, povolit zadni ulozeni ramena, Prizvednout motor a vyndat vzniklym prostorem alternator. Nissan S13. Navod na demontaz turba: Povolte 4 souby na prirube svodu a sundejte turbo. Praxe: Srouby na prirube nelze povolit. Prekazi svody. Demontaz svodu, nelze provest. Prekazi turbo. Nakonec jsem nasel reseni jak povolit zbyvajici nedostupne dva stefty za turbem. Poslepu od zadni casti motoru na ne nasadim ockovy klic. Jinym klicem pak uzkym prostorem mezi motorem a firewallem na ten klic tlaci/ taham. Pak jde ven turbo i se svody.

reagovat
sumy
31. března 2019, 08:15
0

Mitsubishi vubec válí. Takový starter u pajera. Sundat cooler, vyndat baterku, vyndat palivovy filtr, sundat predni šusplech, sundat predni kardan, sundat ovládání spojky. A teď přichází čas pro Saxanu, jeden šroub povolit shora-jsou tam asi 2 cm místa proti motorový příčce a druhý zdola. Samozřejmě před tím poodpojivat elektriku, jo a nenechat si ho spadnout na hlavu. Sfini těžkou. Už to zvládám pod hodinu, ale...
Jenže ono je to stejná jedno, když se ty nezivy krámy rozhodnou, že mě zničí, tak je všechno problém, i blbý destičky. Ty mi během 1 týdne odešly na všech 4!!! autech. A k tomu 1x altik, 1x spojka, 2x tlumiče, prasklý celní okno, ložisko v kole, přídavná prevodovka... No nic nemám čas se vypisovat, už musím do dílny dodělat tu sfini žlutou :-) Abych s ní mohl příští týden na STK spolu s malou hodnou....Ale to bude rychlý, ta má jen lanovod rucky a zadní destičky :-D

sheogh
30. března 2019, 21:22
2

VW Phaeton... Servisni pandemonium na 4 kolech. 3.5h vymena akumulatoru, protoze je zakletej v zadnim blatniku. Vymena alternatoru = motor ven, totez lambda sondy...

reagovat
sheogh
30. března 2019, 21:24
1

Jo, vymena H1 u X-Type je taky lahudka - sice to ma celkem normalni kryt na spone, ale neexistuje zpusob, jak ho odklopit :-)) na jedne strane aku, na druhe jednotka ABS.... taky takovej britskej humor

riderhenry
30. března 2019, 22:12
1

Zpětně se docela hrdě dívám na svoje nadšení ze "samoservisování" auta, kdy jsem sebevědomě měnil oleje, brzdy (včetně dalších aut v rodině v rámci hesla "vždyť je to jednoduchý, tak nevyhazuj peníze..."), řešil lehčí závady... Ale to bylo ještě u rodičů s garáží, bez vlastních dětí a práce na (více než) plný úvazek. Musím říct, že i přes totální nezkušenost a nulovou průpravu od rodičů jsem všechno vždycky nějak zvládl a paradoxně jsem třeba i opravil brzdy, které v několika servisech nedokázaly zvládnout... Dost mi to dalo, co se fungování auta týče, ale taky mi to vzalo trochu ideály, protože už vím, že bez zvedáku a pořádného nářadí se může i výměna oleje protáhnout na celý víkend... Hlavní benefit je ale to, že jsem pochopil odlišnosti jednotlivých aut (značek) a už vím, že fakt asi neexistuje servisák, co by mi řekněme alespoň přijatelně zvládl udržovat a opravovat obě auta (Mazda a BMW). Když k tomu přidám zkušenosti se servisy, tak je to celé takové lehce depresivní a trochu mě zkušenosti fixují k autům, o kterých už něco technicky vím a i vím kam s nimi případně zajet (Volvo, BMW). V tomhle je koncern asi fakt výhoda...

reagovat
theGeno
30. března 2019, 22:52
1

Jak říkáš, dávno pryč jsou doby kdy byl největší problém s náhradními díly atd. Dnes jsou největší problém lidi a najít dobrého servisáka už je skoro nemožné, nikdo se nechce umazat a chybí srdcaři. Proto lidé kteří umí a hlavně chtějí by se měli platit zlatem a na rukou nosit, žel i tak asi zanedlouho vymřou...

Jimi
30. března 2019, 23:16
0

Jeden můj starší servisák měl rád starší bavoráky, sám měl E36 325tds. Říkával, že měnit na tom díly bylo, že rozzipuješ, vyndáš, dáš nový díl a zazipuješ.

reagovat
Le
Leo
31. března 2019, 01:44
5

Poté co jsem při výměně motorového oleje u favorita před 25 kety zahučel do montážní jámy jsem vzdal jakoukoliv údržbu aut svépomocí a omezil vlastní zásahy pouze na dopňování provozních kapalin a výměnu žárovek. Nicméně ani to není bez rizika. U dvojkovýho yarise pouhá výměna halogenový žárovky vyžaduje útlost prstů japonské gejši a vpravdě zenový klid samurajů. Naproti tomu stejný úkon u volva bez problémů provedete i v lyžeřských rukavicích.

reagovat
STANLI
31. března 2019, 08:12
0

Mě dnes čeká výměna zadních tlumičů na AR 166. A doufám, že to půjde i jinak, než že bude muset celá napravnice k zemi... Zatím to vypadá, že je to jediná možnost, protože tlumič je nasunuty v tehlici směrem do středu auta... A jako vždy chybí asi tak 2cm prostoru :D no ještě jsem chtěl vyměnit unibal v tehlici, ale to asi nechám na další víkend, taky příběh sám pro sebe :D

reagovat
vonkreuz
31. března 2019, 12:28
0

Když unibal nevylisuješ na autě, musí těhlice ven. Na těhlici je čidlo ABS chycene šroubem pětkou snad dokonce s vnitřní imbus hlavou. Šroub je za roky zarostlý v těhlici, takže buď omačkáš hlavu zevnitř nebo šroub zalomíš. Takže najít kde je ABS kabel napojený na hlavní svazek. Tapece pryč a hledat. Až budeš unibal lisovat zpátky, tak jen za vnější kroužek, lisováním za střed unibal zničíš.

Vojta
01. dubna 2019, 09:45
1

Ale prd. Tlumič jde v poho sundat jen s vyvěšením nápravnice - povolit čtyři šrouby toho hliníkového mostu, mít to podepřené třeba malým heverem a pomaličku spouštět dolů. Co se týče ABS čidla a těhlice... opět pohodová práce. Sundat brzdič a kotouč, postříkat šroub ABS čidla penetračním olejem aby se to trochu uvolnilo a pak ten imbus vzít ideálně úderovým šroubovákem. Potom gumovou paličkou vytlouct ABS čidlo ven a je vyhráno :) Případně jde unibal přelisovat i na autě... ale on se sám o sobě lisuje celkem blbě.

Bavoraczech
01. dubna 2019, 11:35
0

Na Bussu je strašná sranda měnit olejovej filtr. on je tam pěkně utopenej vedle zadních svodů. Takže si ppěkně vykloubíš zápěstí aby ses tam dostal a auuuu to pálí i přes rukavice :D. A až bude třeba měnit zadní lambáda tak to fakt nevim jak udělam aniž bych celej agregát spustil dolu... jinak ale relativně na pohodu.

Vojta
01. dubna 2019, 11:40
0

Zadní lambdy Busso nemá, to maj až 24V motory. Každopádně olejovej filtr je naprosto na pohodu - pokud máš klíč na filtry, tak není o čem. To bych ti přál zažít filtr třeba na Mondeu 2.2 TDCi pokud ti na V6 24V přijde špatně dostupnej :D Lambdy jsou jinak pohoda s klíčem na lambdy taky... je to jen o správném nářadí ;)

Bavoraczech
01. dubna 2019, 12:44
0

No já už mám 24V CF3, takže zadní lambady jsou. Myslím, že až budou potřeba dělat, tak to bude rovnou s cat off a přitom se navaří držák lambady tak, aby byla měnitelná.

Vojta
01. dubna 2019, 13:54
0

Tam dej svody z předchozích 24V a navař závit pro lambdu :) Běžnej tweak kterej z těch motorů vymáčkne o pěkných pár koní navrch. Sériově jsou dost přidušený v těch posledních emisních specifikacích.

Bavoraczech
01. dubna 2019, 13:58
0

No přidušený mi to nepřijde. Objektivně na sprintech jsem byl o fous rychlejší než ta samá 166 CF2, ale půjdu do toho, svody už mám připravené. Jen s tím bude strašná práce si myslím.

Vojta
01. dubna 2019, 14:31
0

Tam se to zase umí docela dost lišit kvaltama, třeba 2.5 V6 je totální lemra hlavně proto, že je těžce zabitá dlouhýma převodama. Krátká převodovka ze 156 z toho udělá úplně jiný auto :D Plus samozřejmě každej motor na tom je trochu jinak a zdaleka ne všechny jsou v ideálním stavu. Sériově to má mít nějakejch 223HP ale reálně maj na brzdách kolem 230 s tím že vykatění přidá i na těch 240... :)

sumy
31. března 2019, 19:36
2

Jsou věci, které mě vždy dostanou. Třeba jako kus a proč mám odpojovat brzdovka hadici, když chci vyměnit vodící čep :-/ Dneska me to opět "pobavilo"

reagovat
Vojta
01. dubna 2019, 09:57
0

Zatím kdykoliv jsem měl fakt hodně velkej problém a nadával jsem, tak to bylo na koncernových vozech. Spousta lidí mě přesvědčovala, že spojka na Alfě V6 je neřešitelný problém, zato na Fábii s Favoritím motorem je to záležitost na hodinku... opak je pravdou :D Při výměně jsem měl co dělat abych tu fábii nerozflexil :D

reagovat
Mo
Mooney
01. dubna 2019, 14:18
0

Ja jsem naopak u fiesty st180 docela prekvapenej jak snadno jde vymenit olej nebo kotouce. Zarovku menim vysroubovanim 3 sroubku odpojenim elektriky a vydanim svetlometu. Jde to docela dobre. Rozebirat motor ale vazne nehodlam. :-D

reagovat
ransom
01. dubna 2019, 19:58
5

Až teď jsem si vzpomněl na jeden kouzelný příběh, co mi někdy před pětadvaceti roky vyprávěl starší kolega. Předesílám, že je z té kategorie příběhů, které mají potenciál zlidovět a být k nepoznání přikrášleny. Stalo se to prý ale jeho stařičkému tchánovi. Jak moc přesné to vyprávění bylo, to nevím. Rovněž tak si nepamatuju, o jaká auta přesně šlo. Tak berte moje obsazení rolí opravovaného a dárcovského auta s rezervou. Ani jedno neznám tak, abych si byl jistý, že je to vůbec možné. Jde ale především o ten příběh:
Kolegův tchán, skoro devadesátiletý dědeček, pořád ještě občas jezdil svým prvním autem vyrobeným těsně po válce - snad Popularem. Když přišel po revoluci čas povinných STK, vyhodili ho kvůli obrovské vůli na řízení. Tak auto šoupli do dvora sousedovi - venkovskému automechanikovi samoukovi. Ten usoudil, že je převodka tak dorichtovaná, že se bude muset vyměnit. Chvíli to prohlížel a pak usoudil, že je podobná převodce z dvanáctsettrojky. Jedna taková hnila poblíž, tak z ní vyraboval převodku, převrtal nějaké montážní díry, našrouboval ji na místo, trošku pošteloval spojovačku, zahejbal volantem, usoudil že vůle už není a houknul přes plot, ať si s tím pán odjede.
Dědoušek se přišoural, pomalu otevřel dvířka, strčil dovnitř hůlku, pomalu se nasoukal za volant, nastartoval, pomalu se rozjel, otočil volantem doprava - a auto zahnulo doleva. Tak zastavil, chvilku to rozdejchával, pak se znovu opatrně rozjel, otočil volantem doleva - a auto jelo doprava.
Mechanikovi docvaklo: Já debil, dyť je ta převodka opačně! Rozběhnul se a mával na dědečka, ať stojí. Načež dědeček pootevřel dvířka a velmi smutným, třaslavým hláskem povídá: "No... snad si na to zvyknu."

reagovat
Asid
02. dubna 2019, 20:00
0

Zlatí japonci teda... výměna spojky na primeře GT za odpoledne takřka bez komplikací

reagovat
Tomigo
11. dubna 2019, 15:56
0

Alfa 156 1.9jtd, výměna termostatu je pomsta konstruktéra.
Termostat drží na dvou šroubech na bloku motoru, jenze hlavička spodního šroubu je schovaná pod úchytem chladiče egru, takže kvůli termostatu musí dolů chladič egru egr a aby šel ven chladič egru tak ještě baterka a její držák.
Zabralo to asi 4hodinky klidně práce. :D

reagovat
Fízl
23. dubna 2019, 12:32
0

Jsem student autotronik a sme na dílně kde jsou jako na jediné věci na dělání geometrie. A to sme tam měli Passata B5.5 a to bylo nadávání na ten víceprvek.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 2-door coupe 1969
Chevrolet Caprice 2-door coupe

1969 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem

BMW Řada 3 E30 325i 1986
BMW Řada 3 E30 325i

1986 rok výroby
170 koní výkon
2 494 ccm objem

Cadillac Escalade jen 110 000km 2007
Cadillac Escalade jen 110 000km

2007 rok výroby
410 koní výkon
6 199 ccm objem

Chevrolet Camaro  1975
Chevrolet Camaro

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 000 ccm objem

Honda Civic FD7 2006
Honda Civic FD7

2006 rok výroby
138 koní výkon
1 799 ccm objem