Svět aut jsem začal výrazněji vnímat na začátku nového milénia. A tím výrazněji vnímat mám na mysli fakt, že jsem u aut začal sledovat i jiné veličiny než maximální rychlost či nejvyšší výkon, které jsou dobré do karetní hry, ale v reálu zas tak důležité nejsou. Postupně jsem začal objevovat i jiné zajímavé aspekty automobilů a hádám, že někdy touto dobou jsem si začínal uvědomovat i onu bájnou uživatelskou přívětivost, která je svým způsobem jednou z nejdůležitějších věcí pro reálné zákazníky, kteří kupují auta. Teď nemám na mysli automobilové fanoušky, kterým nikdo moc nemusí radit, co si mají koupit za, protože obvykle znají své priority a vědí, která značka či model mohou uspokojit jejich potřeby. Mluvím o zcela běžných, automobilismem nepolíbených lidech, kteří by prostě chtěli nějaké auto, asi takhle velké, takhle drahé. Takových lidí je totiž většina. A právě tehdy, začátkem milénia, jsem si uvědomil, že existuje něco jako univerzální rada. Prostě a jednoduše existuje automobilka, která nabízí univerzální produkt v každé kategorii, jež se může bez obav doporučit prakticky komukoli. A všichni budou spokojeni. V mých očích tehdy tuhle roli zastával německý Volkswagen.
Pojďme si osvěžit paměť společně. V první dekádě nového tisíciletí nabízel Volkswagen opravdu velmi širokou modelovou řadu, která pokrývala snad úplně každičký možný segment. Bylo zde povedené Lupo (o nástupnickém modelu Fox taktně pomlčíme), velmi schopné Polo, kvalitně postavený čtyřkový Golf střídal dobře jezdící pětkový, stálice jménem Passat či technologiemi nabitá luxusní vlajková loď Phaeton. Opomenout nesmíme ani to, že VW zachytil i trend v podobě SUV a zvládnul během první dekády připravit dvě SUV, velký Touareg a kompaktní Tiguan. To vše v nabídce doplňovaly rodinné hity jako Touran či Sharan. No řekněte sami, nebyla snad tohle zcela univerzální nabídka, která se dala aplikovat prakticky na kohokoli? Snad jen nějaký ten sporťák, třeba nástupce Corrada, tomu chyběl. Sportovní šmrnc dodával snad možná trochu kabriolet Eos, ale to bylo málo. Nicméně pro běžného uživatele naprostý ideál. Jednotlivé modely navíc stále disponovaly oblíbenými motory (zlatá éra TDI). Dá se říct, že tento stav vydržel až někdy do poloviny minulé dekády.
Po aféře dieselgate se všechno začalo pomalu, ale jistě měnit. Nyní je kladen důraz na elektrifikaci a moderní trendy v podobě velkých infotainmentů. Ubývají jednotlivé modely, však to dobře vidíte sami. Už si nekoupíte nákupní tašku do města v podobě Up!. Osmičkový Golf se posunul svou uživatelskou přívětivostí někam, kde se to už tradičním zákazníkům příliš nezamlouvá. Passat je na pokraji vyhynutí a jeho příští generace bude přeznačkovaná škodovka. Končí rodinné modely jako Sharan. Zůstává tu plejáda crossoverů a SUV. Automobilka prochází jistou proměnou, což nemusí být do budoucna špatně. Nicméně to má jeden praktický dopad. Už si ani nepamatuji, kdy jsem někomu doporučil, aby si koupil nový VW. Od dřívější automatické odpovědi, kterou jsem nikdy nic nezkazil, jsem se přesunul do situace, kdy vůbec nevím, komu bych nějaký nový Volkswagen mohl doporučit. Inu časy se mění, přesto tu však je jedna automobilka, která převzala žezlo v podobě univerzální odpovědi na jakýkoli problém.
Mluvím o Toyotě. Její nabídka se totiž v aktuální generaci modelů neuvěřitelně posunula. Počítejte se mnou. Máme tu maličké a velmi povedené Aygo, skvělý Yaris, bestseller v podobě Corolly či skvělou Camry coby zástupce středního segmentu. Nechybí ani SUV všeho druhu, od malých až po ta skutečně velká. Nevídaně široká je i nabídka sportovních aut. Ostrý Yaris nadchne každého, lehkonohá GR86 všechny staromilce a vrcholná Supra i náročnější uživatele. Prostě a jednoduše je to velmi silná modelová ofenziva. Snad jen pro tu vlajkovou loď si musíte k Lexusu. Jinak ovšem musím říct, že Toyotu jsem v poslední době doporučil nejednou. Pár lidi na mé doporučení přímo dalo a teď si spokojeně užívají této japonské značky. Vysoká spolehlivost, efektivní hybridní motory, to vše zákazníky zajímá (zajímalo je to i před dvaceti lety, a hádám, že je to bude zajímat i budoucnu). V současné době pro mě funguje Toyota jako univerzální odpověď pro běžné uživatele.
Máte i vy nějakou univerzální odpověď, využitelnou v každé situaci? Jakou značku radíte svým známým nejčastěji? Podělte se v diskuzi o názor.
togi
21. 12. 2022, 07:50 2 reagovatJeště nedávno byla univerzální odpověď i Ford. Našlo se tam od všeho trochu a za míň peněz než to uměl VW. Teď mě napadá možná ještě mazda.
Ale souhlasím i s automobilkami v článku
Iskar
21. 12. 2022, 12:26 2Univerzálnou odpoveďou je jednoznačne Ford Prefect, ale asi skôr pre stopárov ako pre autičkárov.
Frankie
21. 12. 2022, 08:32 -1 reagovatParadoxně mi přijde, že tato šíře záběru se přesunula výš, k prémiovým značkám. Ty snad jediné co nemají, úplně malé auto se spalovacím motorem.
Z běžných možná ještě Peugeot?
Honda, ale bohužel ne v nabídce ocesane pro EU
esmo
21. 12. 2022, 09:15 -1Clio
rock
21. 12. 2022, 11:11 0Peugeot nemá nic sportovního. Navíc se teda těma cenama (308 od 620 t, 408 od 825 t, 508 1015 t) v prémii vidí taky.
Bernard L.
21. 12. 2022, 11:31 -1Peugeot nemá supermini od dob, co skončila 107/108 (žezlo zůstalo Aygu) a iOn. Zase na jeho straně je možnost vybrat si fakt veškerou motorizaci (benzin, diesel, hybrid, baterkáč) v tom je fakt silný. Jen to dělá tak nějak "po francouzsku" (ale to neznamená špatně, pro mne naopak).
A Mazda za mne není univerzál, ta je pro gurmány (chybí jí např. diesel, kombi nižší střední třídy, ...).
A tak mne napadá, může být někde univerzál, když už nejsou malá kombi?
Co univerzální Dacia? :-D
Bernard L.
21. 12. 2022, 11:36 0ještě reakce na rocka: Peugeot má svoje 508 PSE. Ti co s tím jezdili to dost chválí. Ale jinak souhlas, 206RC či 407 Coupé. I jejich Coupé-Cabriolety taky chybí (i když ty do sporťáků častokrát měli daleko).
S.h.I.t.
21. 12. 2022, 13:30 2508 PSE neni zadny sportak. Je to mozna GTcko, ale sportak ani nahodou. Ke sportaku ma nejbliz asi 308GT, ale j to porad maximalne hothatch.
rock
21. 12. 2022, 14:07 0Koukám, jak se v kolektivní paměti vůbec nezachytil RCZ a přitom je to kolik? Teprve 7 let, co se nedělá?
afro-r1
21. 12. 2022, 10:03 0 reagovatCo BMW doplneme Vitem/V-Klasse od Mercedesu?
Je tam vse od Mini one po Phantom
Frankie
21. 12. 2022, 16:58 1Jo, ale to máš celou skupinu. Tak bys mohl nahlížet na celou skupinu kolem VW, Stelantis, a jak bylo psáno i Toyota Lexus.
Mi přijde více na zamyšlení, že nám automobilky musí v EU omezovat nabídku jen kvůli restrikcím. Že jinde na světě je jejich nabídka pestřejší a byla by taková i v EU nebýt těch omezení. Neříkám, že to je ve všem, něco skončilo v EU i kvůli nezájmu zákazníků.
MBMB
21. 12. 2022, 19:26 2Každý region má nějaké specifické regulace a homologační procesy. Například v USA mají jiné (v průměru přísnější) emisní limity než EURO normy a takových rozdílů jsou spousty.
A je na uvážení výrobce, jestli se mu při očekávaném objemu prodejů vyplatí na daný trh daný model zavádět, což samo o sobě stojí spoustu peněz, i kdyby se na tom autě nemuselo nic měnit. Existuje spousta modelů, které se nedají koupit v EU a stejně tak je spousta modelů prodávaných v EU, které nejsou v dostání v jiných regionech. Je to zcela běžné.
afro-r1
22. 12. 2022, 08:11 1Uznavam. Ale 114i az 760iL je take slusny rozptyl. Navic k tomu motorky 310-1800ccm, coz take moc vyrobcu aut nema.
: o )
Frankie
22. 12. 2022, 10:30 0Jj, jak jsem psal výše, ta šíře nabídky je u prémii velká, měl jsem na mysli hlavně BMW. Ale ani Mercedes se musí stydět. I Audi ji má velmi širokou.
krab
21. 12. 2022, 10:08 2 reagovatJá si myslim, že se to mění a je to trošku jako paralela s elektronikou, bílým zbožím atd.. Technika aut se stává víc generická, sdílí se ty samé kompoenty a na poli běžných aut existuje určitej standard toho jak se ta auta chovají na silnici. Zákazník si pak vybírá značku jen podle toho jak se mu líbí design (obal) a jak má automobilka vyřešenou nabídku výbav, ti náročnější si ještě všímají ergonomie uvnitř. A celé to završí cena za kterou to jde zrovna koupit. Ta většinou rozhodne.
Takže univerzální rada : Kup si Golfa, kup si Oktávku, kup si Mondeo už dneska asi moc neplatí. Spíš je potřeba hledat, porovnávat a zvolit si sobě nejsympatičtější nabídku. Dneska bohužel až na to spektrum těch pár sportovních aut anebo luxusních aut jezdí všechno plus mínus podobně .. A to včetně i tý prémie, já se obávám, že když by mi zavázali oči a posadili mě do auta, jelo se, tak nerozeznám jestli se vezu v Oktávce nebo v trojkovým bavoráku , dřív se to poznalo podle typickejch znaků co šlo i nahmatat a zvuků jaký ty auta dělaly, dneska už je to hrozně podobný jedno druhýmu
Vavris Vavrisovic
22. 12. 2022, 15:36 6Vsadím boty, že třeba z čtveřice Astra F, Megane I, P306, Xsara, bys taky poslepu nerozeznal, co je co... Obyčejná auta jezdí velmj podobně řekl bych třeba... 40 let...
krab
22. 12. 2022, 20:06 0Byl by to zajímavej test ... jako fandím si, že bych poznal první Mégane, tím jsem si najezdil dost a měl takový specifický čalounění, takový měkčí jakoby semišový , Astru F taky, to bylo takový brutálně strohý, 306 a Xsara, no Xsara a Mégane, byl by to oříšek.
Ale jako normálně, ne poslepu ty rozdíly mezi nima byly docela velký, ale možná je to fakt jen tím, jak to mám zažitý a naopak málo zažitý ty úplně nový auta. Tak mi to pak splývá jestli to byl zrovna Hyundai nebo já nevim Škodovka. Všechno to má dnes s elektrickým posilovačem extrémně lehký řízení a jízdní vlastnosti co by se daly popsat jednou a do jednotlivejch testů pomalu dělat copy/paste. Co se spíš hodnotí jsou ty infotainmenty a v tomhle já už se prd vyznám, protože jsem nějak zamrz v těch devadesátkách :)
Jakub Pospíšil
22. 12. 2022, 21:41 -1Přijde mi, že naopak poslední dobou zase auta nacházejí hodně vlastní feel. Rozhodně poznám, jestli sedím ve Focusu, nebo třeba v i30. Ano, ztrácí se rozdíly uvnitř jednotlivých koncernů, ale to je vcelku pochopitelný, ale jinak se ty nůžky mediokricity za posledních pět let dost rozevřely.
rock
23. 12. 2022, 17:16 0Z uvedených jsem neseděl jenom v Astře, nejvíc jsem najezdil v 306 a třeba ve srovnání s Xsarou měla jízdní vlastnosti i řazení z jiného světa. Megane na mne z těch tří působil nejhumpoláčtěji. Samotnýho by mne zajímalo, jestli bych je rozpoznal.
Chochin
21. 12. 2022, 10:18 10 reagovatA co Hyundai? maju od malickeho i10 az po to velke SUV grand SantaFe, ci jak sa to vola. Potom maly hatchback, rodinne kombi, elektro auta, hybridy, sportove N-ko, akurat teda nemaju asi kabrio a coupe... a podobne KIA. okrem ineho ponukaju aj tu lenivu atmosferu este. Inak suhlas s Toyotou, v poslednych rokoch robia dost odvazne dizajnovane auta, a k tomu ponukaju mnozstvo druhov pohonu
Vavris Vavrisovic
22. 12. 2022, 15:37 1Děkuji, že jsi to napsal za mě... Souhlasím s Toyotou v článku a Hyundai je taky dobrý tip...
rock
21. 12. 2022, 11:14 1 reagovatMercedes.
Asi jediný, co aktuálně nemají, je pick-up.
Beran
21. 12. 2022, 11:19 1 reagovatPred radou bych se zeptal co ma ted, kde to servisuje a jak je tam spokojeny. Ani autorizak neni zarukou kvalitne provedene prace. A i nove auto potrebuje nejakou udrzbu at vydrzi.
Po definovani kategorie auta je treba zohlednit pozadavky na motor (palivo, koncepce a vykonovy ramec) a na technologicke vychytavky (vybihajici nebo nove nabihajici generace vozu). Sice jsou ty auta cim dal tim vic na jedno brdo, ale rozdily stale existuji.
Takze univerzalni rada podle me neexistuje.
Ale prijde mi uzitecne poradit ke zvazeni i nejake ne obvious varianty, napr. zajemci o caddy poradit prohlidku BMW 2 gran tourer.
Vavris Vavrisovic
22. 12. 2022, 15:40 1No ale to je právě jádro myšlenky - bezpečné doporučení bez ohledu na typ motorizace, způsob užití a jiné požadavky = když někoho dneska pošleš k Toyotě, existuje vysoká pravděpodobnost, že vybere dobře, ať už budou požadavky jakékoli.
Beran
22. 12. 2022, 22:00 -2Nemuzu souhlasit. Corola combi se nabizi jenom jako 1,2 turbo benzin nebo 1,8 a 2,0 hybrid. Auto tehle kategorie by podle me melo mit 2l turbo naftu, protoze dalnice a tahani vleku. Turbo diesely maji svoje smysluplne vyuziti a to rikam jako spokojeny majitel maleho TSI, fanda hybridu po technicke strance a odpurce dieselu ve mestech.
Trida velkych kombiku sice vymira, ale pokud je corola kombi nejvetsi nabizene kombi tak toyota i tam vidim diru aby "meli vsechno".
martin_100
22. 12. 2022, 23:49 1Japonci nikdy naftu v osobákách neuměli. Nakladní a pracovní jo tam měli / mají naftu vychytanou. Ale osobák z japanu v ropě bych nechtěl ani zadarmo.
Frankie
23. 12. 2022, 07:38 3Přesně tak. Toyota zkoušela naftu, její D-4-D, ale moc slavné to nedopadlo a toto pole skoro úplně opustila. V těchto běžných autech sází hlavně na hybridy.
O Subaru a naftě škoda mluvit.
Honda naftu taky hodně opouští.
Drží se jí snad jen Mazda, i přes problémy co byly kdysi v první generaci 6ky.
Beran
23. 12. 2022, 08:25 -1Nevycitam toyote, ze nema naftu. Pouze rozporuju myslenku clanku, ze u Toyoty si vybere kazdy.
rock
23. 12. 2022, 17:20 2Zajímalo by mne procento lidí, který vůbec kdy měli za autem zapojenej vlek...
A ještě víc by mne zajímalo, kolik ho tam má tak často, že to nejde pořešit jinak (jakože když to bude mula na stavbu, nebude to tahat novou Corollou, ale koupí si za 20 litrů nějakej vrak, kterej po tom roce až dvou skopne do Macochy.
Beran
24. 12. 2022, 14:23 0Mozna mame kazdy jiny vzorek. Ale boomer z vesnice si nenecha privezt lednici, pracku, pisek, sterk, drevo...nic, co se mu vleze na vuzek a muze si to privezt sam. A az mu po 8 az 12 letech doslouzi naftova ovecka, tak sahnou do slamniku a jdou si objednat dalsiho naftoveho kombika tehle velikosti.
I kdyz pripoustim, ze se soucasnyma cenama energii tihle uz mozna nepujdou kupovat nova auta.
Jenda_K
24. 12. 2022, 22:19 2Na vesnici se na tahání vleku obvykle nepořizuje nové auto, neb nové auto s parametry tahače nebývá pro vesničana finančně dostupné a má jiné priority než nová auta.
Vyjímkou bývají majitelé i jiných koní než pod kapotou.
Je to také o tom, že když už má kde mít vozík nebo vlek, tak se ho prostě nezbavuje a používá ho.
I proto, že vlastnictví zahrady už vyžaduje častější přepravu většího množství hmot, mnohdy i špinavých, či nevonících.
beastar
25. 12. 2022, 00:29 0K tomu vleku. Procento lidí nevím. Každopádně kolem koní který závodí a potřebuješ je vozit. Tak to je nekonečné téma a asi úplně každý někdy tahá vlek. Už jen proto že kamion je pro soukromé malé stáje nesmysl a pro amatéry taktéž. Přestavba z dodávky zase nepraktická pro jednostranné použití. Takže ideál nové SUV, dodávka případně zvýšený cross kombík třeba. Samozřejmě že často se to řeší ojetinou v různém stádiu rozkladu. Typu starý RR, nebo BMW X5.... Který pak zastanou třeba i práci kolem stáje a statků.
My jsme tahali už Nissanem, Mercedesem v několika provedeních ale i Rangerem a teď jen GLC. SUV je na to většinou prostě ideál. Vládní zkušenost. Pravdou ale je že na tahání vleku s koňmi na amatérské úrovni si nový auto kupuje taky málokdo.
martin_100
25. 12. 2022, 13:45 1Tady na vsi křižujou auta s vlekama furt. Taky máme dva vkeky tři okoulený auta a zvažuju montaž tažnýho i na
to ctvrtý a pátý. Auto bez koule je auto k hovnu.
Moc se těšim a sdílenou elektrodebilitu jak si jí představujou zeleny eurokomouši. Svařim si univerzalní tažný a když budu potřebovat tahat tak servu ze sdílený paštiky zadní náraník. Přivrtam tažný a odvezu si co bude potřeba. Pak to zas odmontuju, nahodim nárazník a vrátim do koloběhu. Po čase už budu mít na vsech sdílených autech v okolí předvrtaný díry tak to bude plug and play :-)
rock
25. 12. 2022, 18:36 2No, já právě na té dědině žiju taky a vlek tady vídám za stroji typu Felda kombi, Megane I nebo Octavia I.
Za novým autem jsem tady vlek neviděl. I když teda obecně jediný nový auto, který se za poslední rok objevilo v naší ulici, je Sandero.
Ten zbytek, co si jednou za 15 let koupí tu novou ledničku, si to opravdu nechá poslat. Vzhledem k tomu, že třeba od nás by mne cesta do nejbližšího datartu stála 150-200 Kč, tak si to raději nechám za 4 kilo dovézt. A to tu kouli na autě mám.
rock
25. 12. 2022, 18:41 2...jinak je to teda úplně bezpředmětná debata, protože tažné zařízení na Corollu se běžně dodává. Obyčejnej vozík to čas od času odtáhne a koně za Corollou snad nikdo tahat nehodlá.
Opelfahrt
25. 12. 2022, 19:23 0Já taky nevím, proč bych si sám vozil ledničku, když má zabalená na výšku dva metry! A proč bych si sám vozil pračku, když váží 70 kg. To není jen benzín do toho datartu, ale taky čas. No a sám to neunesu, takže musím sehnat ještě dalšího člověka k tomu, kterej tím spolu se mnou zabije odpoledne. Jo a ještě stáhnout starou ledničku, odvézt do odpadu. No je to fakt super, ale vím o lepší náplni volnýho času.
martin_100
25. 12. 2022, 20:05 3Lednička..... Hm ale kdo vám odveze vlek suti do sběráku? Kfo vám sjede do lesa pro dřevo co ste si tam narubali? Kdo vám přiveze hnuj z jízdárny? Atd atd. Chápu že bytovkáři neřeší víc než tu lednici. Na vsi je to jinak. Ovšem těch nových aut tu zas tak moc neni.....
rock
26. 12. 2022, 06:08 1Hnůj z jízdárny? Dřevo z lesa? Tohle opravdu není denní báze života vesničanů.
U nás žije 1500 lidí, velká dědina. Koně mají tři. A všichni k tomu mají hospodářství, kde ten hnůj budou řešit ale úplně jiným způsobem než vlekem za osobním autem.
Dřevo v lese? Dtto, vlastními silami tady půjde těžit dřevo tak pět domácností ročně; víc obecní les na ten běžný údržbový prořez stejně neutáhne. No a ti si narubou 10-20 kubíků. To přece nikdo nebude tahat na vozíku. Navíc nám teda zrovna asfaltka do lesa nevede, s univerzálním (čti osobním) autem by sis napáchal víc škody než užitku... Zbytek lidí si dřevo nechá přivézt.
Z těch 1500 lidí, 400 domácností tady vozík za autem používá tak 20 lidí (a to je tady ještě klasická vesnice, nejsou tu nové "satelitní" ulice).
martin_100
26. 12. 2022, 07:06 0To jste holt nějaka zfajnovělá vesnice. Tady do lesů běžně hezdí fabie pro vlečku dříví. Pro hnuj k sousedům se jezdí s vlekama skoro na pořadník. Balíky sena vozíme za A4 aby měli koníci co žrát. Tady je vlek skoro ob barák ;-)
rock
26. 12. 2022, 08:48 0Zfajnovělá... tady v 50. letech všem sedlákům koně, dobytek a pole sebrali kolchozníci do JZD (máti mi občas vypráví, jak si k nim domů přišel pro koně tehdejší předseda JZD se svojí suitou z řad místní buňky KSČ, jezédák měl kulovnici v ruce). Za těch 40 let se pak zpřetrhaly vazby k půdě, lidi se zbavili mechanizace, pokud nějakou měli. Když pak došlo na restituce, vykrystalizovali se tři větší zemědělci a drtivá většinu těch ostatních už neměla zájem ani prostor hospodařit na nějakých pozemcích, tak ty svoje pozemky buď prodali nebo pronajali k hospodaření. Mimo těch tří tady má aspoň nějaký políčko tak 10-15 lidí, ale ti mají aspoň malý traktůrek. Jinak zahradu tady má asi každej, ale na to nepotřebuješ traktor ani vlek, na to potřebuješ motyku a rýč, případně sekačku na trávu. Tak to holt je, tak se to historicky vyvinulo. Buď jsou tu lidi s hospodářstvím, kde uživí aspoň malotraktor když už ne flotilu zemědělských strojů, nebo většina těch ostatních kde nemají ani slepice a pokud vysloveně nestaví nebo nerekonstruují, tak nemají moc co převážet.
Oris
21. 12. 2022, 11:51 5 reagovatVolvo Amazon má barvu slonová kost, která má číslo 42 - to je ta správná odpověď
Holofaust
21. 12. 2022, 12:57 -1 reagovatDědek jezdil spartakem, a když umřel, na krchov ho vezla dvanáctsettroska. Otec jezdil stodvácou a dvanáctsettroska ho zase vezla do porodnice. Tak nemudruj, a kup si taky šáde, koloušku... ;-D
martin_100
22. 12. 2022, 23:51 1Spartak už se nevyrábí, troska byla srajda a dneska boleslav nemá co nabídnout.
Mechanik
21. 12. 2022, 13:06 -1 reagovatPřesně jak píše Krab, kup si to co se ti líbí, v daném segmentu jsou minimální rozdíly, kvalita a jízdní vlastnosti jsou téměř stejné.
Ronin
21. 12. 2022, 19:20 0 reagovatAsi nieje moc co dodat. Toyota je skutocne prijemna univerzalna znacka. VW napriklad nikdy nebolo nieco kde by som uvazoval ze najdem vsetko, ich ponuka mu prisla moc uniformna.
Kedysi som vravel ze jedina znacka ktoru svet potrebuje je Ford, a to je bez debaty. To ale platilo do nedavna.
Ked sa ale nad tym zamyslime, tak vlastne odpoved ponuka dedecek automobil, Mercedes, ten ma vsetko. Ten ale nikomu neodporucam. Alebo ked nehladame uzitkove vozidlo tak aj BMW. A sucasne BMW je fajn.
togi
22. 12. 2022, 11:34 0Já bych u BMW nedal tu "image" co bohužel má. Auta to jsou výborná, ale z tohohle důvodu bych se koukal jinam.
beastar
22. 12. 2022, 07:55 1 reagovatTo je dost divná premisa. On reálně dokud existuje konkurence univerzální volbu nikdo nepotřebuje. A navíc každý má své horší a lepší modely, nebo kategorie. Například užitkové automobily Fiat bych klidně koupil. Současně osobní auto od nich už roky ne. A v dnešní době obřích koncernů a sdílení techniky je spíš těžké najít opak. Neuniformní, svébytnou techniku kde je ještě kus toho srdce. Toyota je velmi univerzální a nabídne opravdu vše. Co se ale setkávám tady v prostoru střední Evropy s názorem na ni. Rozhodně to není volba ani lidová. Řekneš kup si Toyotu. Lidi se zamýšlí a pak řeknou jooo no ta je spolehlivá... A pak. Jenže ten design je tak divný. Co servis to je na japonský auto drahý. Faktem je to, že design má Toyota zvláštní. Dnes se snaží být cool samá křivka a prolisy. Ještě nedávno to bývali divné a docela obyčejné krabice. Není tam kontinuita. Ono to na většině trhů nevadí. V Evropě podle mě pořád trochu ano.
Zaznívá tu i Mercedes jako univerzální. Do jisté míry tomu tak je. V užitkové rovině nejlepší auta určitě nedělá. A pro někoho u osobních aut může být problém cena a pak taky ceny servisu i pro lidovější modely. Lidová značka pro všechny více méně neexistuje. Dosud má slušnou nabídku VW a Renault respektive pokryjí vše a jsou to pořád relativně dostupná auta pro masy.
Muj obor je ovšem jinde. A tak si otázku pokládám naopak. Co je dnes ještě dostupné pro masy a originální. Kde končí stádnost... U Jaguaru? BMW? Přece jen možnosti se tenčí. Nemyslím jen nabídku modelů ale jejich svébytnost. To že u VW roky sdílí kusy interiéru a platforem pro xy modelů to jsme zvyklí. Pro mě je spíš problém jak díky téhle praxi vypadá potom spousta exkluzivních a svébytných modelů..
Michal Lenc
22. 12. 2022, 09:04 -1 reagovatChtěl jsem říct, že u Toyoty trochu chybí MPV. (Myslím, které není přestavěné z dodávky.) Ale on ho už vlastně nedělá nikdo, tak se to asi nedá vyčítat.
Slower
22. 12. 2022, 12:01 3Zrovna Toyota ho dela. A podle US recenzi neni vubec spatny. A myslim si, ze to, ze ho neprodavaji v Evrope je spis problem chybejici poptavky nez nejakych regulaci. Znam par lidi z okoli, kteri si stezuje na nedostatek MPV na trhu. Ale trochu blby je, ze nikdo z nich by na novy MPV stejne nemel. A tady se poustim na tenky led spekulaci, ale myslim si, ze to tak ma vetsina kupujicich - MPV by chteli, ale nemaji dost penez na nove auto obecne.
Preci jen mit 3 deti, manzelku na materske a platit hypoteku/najem v Praze a velmi nadprumerny plat je tak akorat na preziti. A jinde po republice to neni o moc lepsi.
Michal Lenc
22. 12. 2022, 12:49 1Tím to podle mě nebude. Ta deset, dvacet let stará MPV tenkrát taky kupovaly rodiny s dětmi. Vkus zákazníků se mění, holt si musíme počkat, až bude pro nás (mě) zase příznivější.
Jinak, ano četl jsem o spoustě hezkých MPV, které ty značky prodávají v Asii za 300-600 tis. Možná je ten náš trh (ve smyslu celé Evropy) na to příliš "vyspělý" a nechtějí si kazit prodeje SUV tím, že by prodali lidem auto které není na chůdách o 100 tis. levněji. Anebo to možná fakt nikdo nechce.
Jinak, v okolí mám několik rodin s dětmi, které bydlí v nových domech a jezdí v nových autech. Ale je pravda, že to není v Praze. Možná, že ta Praha není zase tak dobré místo k žití. Ale nevím, nikdy jsem tam nebydlel a ani mě to nelákalo.
Mechanik
22. 12. 2022, 13:36 2Taky tu pár takových mám, barák na hypotéku, auto na operak, tak dokud se nic neposere ok, ale když byli doma na 80% tak jak brečeli. A kdyby jeden z nich přišel o práci nebo byl dlouhodobě nemocný tak přijdou o všechno.
Stejně jak vyhynul neandrtálec, tak vyhyne i člověk konzumní
Vavris Vavrisovic
22. 12. 2022, 15:44 2A předpokládáš, že vyhyne přirozeným vývojem nebo v důsledku zhroucení premisy o nekonečném ekonomickém růstu?
Sato
22. 12. 2022, 17:27 0Trochu ot:
Mechanik: A ako inak ako na hypotéku by si si predstavoval že si majú ludia ten barák kúpiť? Lebo ak je odpoveď proste našetriť a potom kúpiť za cash tak je to velmi nerozumná stratégia. A nie len preto, že ceny rástli rýchlejšie než pracujúca trieda stíhala šetriť. Peniaze z nízko úročný hypo sú niečo ako peniaze čo dostane človek na začiatku hry Monopoly. Bez nejakého makroekonomického rozhladu to asi vyzerá ako toxický systém ale 1. nie je 2. neúčasť v tomto systéme sposobí akurát, že je človek v nevýhode oproti ostatným, tj škodí len sám sebe. Skús hrať monopoly ale na úvod si nezobrať tie peniaze
Auto na operák je už samozrejme trochu iný príbeh... To záleží aké auto, kto si to berie a čo robí. Samozrejme ak je to len z pohodlnosti a neschopnosti šetriť tak je to na úrovni spotrebáku na dovolenku v emirátoch alebo novú LV kabelku..
Mechanik
22. 12. 2022, 18:10 2V bankovním sektoru jsem se pohyboval 12 let, vím jak to funguje, proč to tak je atd. Problém je v lidech co si naberou všechno co jim systém dovolí a nepřipouští si jakékoliv klopitnuti, což je v horizontu 25 let vlastně tutová blbost
Jenda_K
22. 12. 2022, 22:00 -3Sato: Jak jinak koupit barák než na hypotéku?
Tam můj způsob byl 8 let šetřit, koupit parcelu, začít stavět průběžně vydělaný peníze do něj cpát a za čtyři roky barák stál. Tři roky po dostavění bylo cash i na to tříletý MPV, aby se do něj vešla celá rodina. Je ale pravda, že těch prvních 6 let to bylo o 6,5 denním pracovním týdnu s průměrně 12 hod směnou, kdy jsem nepracoval jen v neděli dopoledne. Potom už jsem měl neděli volnou celou, což zase po zahájení stavění padlo, dělal jsem i v neděli buď na baráku nebo vydělával.
Od 33 let mám vystaráno s bydlením, celá anabáze s pořízením a zaplacením bydlení trvala 12 let
Bylo to v devadesátkách, kdy byla podobná inflace jako dneska.
Jen nevím kolik lidí je tohle dneska ochotný dělat, i když jich pár znám, ale těch se třicetiletou hypo mnohem víc.
Hypoteku na třicet let teda považuji za totální nerozum, pokud už se to podaří někomu splatit, může si rovnou pořídit další hypoteku na rekonstrukci, životnost dnešních baráků víc jak třicet let není.
Jakub Pospíšil
22. 12. 2022, 22:05 1Zrovna u tý hypotéky je tenhle scénář samozřejmě možný, ale nemá i většina bank jako podmínku nějakou formu pojištění proti ztrátě schopnosti splácet? Jasně, asi se to dá nějak obcházet, typicky podstřelením pojistných limitů, ale to už je pak trochu "kdo chce kam" situace.
Sato
23. 12. 2022, 00:41 1Mechanik: aha takto, tak to potom s tebou plne suhlasim, ist na maximum dlh a nemat k tomu dostatok likvidity je blbost.
Jenda: ano chapem ze to takto ide, resp islo. Ten tvoj pribeh je super a to odhodlanie je urcite obivhodne. Skus si ale predstavit, ze by si po rych prvych 4 rokoch setrenia zobral hypo, za tri roky by bolo postavene. ziskal by si 5 rokov k dobru. Ano, stale by si po tych tvojich 12 rokoch mal este 22r splacat, ale vdaka inflacii by to uz bola nominalne suma na pousmiatie sa, resp daleko menej ako bezny najom, ziadny bolehlav. Banka ziska uroky, ty ziskas 5 rokov zivota. Podla mna win win. Ale v 90kach som bol este dieta, neviem presne ako vtedy fugovali hypo, mozno to nebolo takto mozne.
Jakub: pokial viem tak nema, je to propagovane, davaju sa zlavy na sadzbu atd... ale realne to je zbytocne drahy produkt. Ked som to posledne pocital tak napr. vychadzalo lacnejsie drzat z 10% hypo v cash na ucte. tj zobrat hypo o 10% naviac a tychto 10% je ta poistka. Samozrejeme to nie vzdy to ide a potom to chce mat nejaku sebakontrolu a neminut tie peniaze na blackjack&hookers
Michal Lenc
23. 12. 2022, 10:53 4Jenda_K: Když vidím, jak poctivě se staví dnešní baráky. (Když si to lidi staví sami.) A z jaké mizerné malty je postavený ten můj "poctivý" z roku 193x... Tak jsou to prostě kraviny.
Táta má shodou okolností 30 let starý dům. Teď se mnou opravuje ten můj, takže se o tom dost bavíme. Dneska postavit poctivej barák je brnkačka proti tomu, když ho on stavěl začátkem devadesátých let. A to, že ty baráky dneska stojí raketu je do velké míry dáno tím, že to lidi staví hezký a drahý. Všechny ty HS portály za 300tis, dveře, kuchyně a koupelny se někde promítnou musí.
Jinak, já třeba mám tu třicetiletou hypo. Nebral jsem si ji s tím, že bych ji plánoval 30 let splácet. Ale při úroku 1,87%? Zkrátka teď když rekonstruuji, tak se mi hodí platit menší splátku. I když bych mohl splácet dvojnásobek, tak výhodnější bude ty peníze investovat. A popravdě s tou stávající inflací, to klidně může dopadnout tak, že to při příštím refinancování prostě doplatím. Anebo ne, záleží jaký bude zrovna v té době úrok.
afro-r1
23. 12. 2022, 12:01 0Take bych mohl poslednich par let pujcku z ruky splatit. Ale proc bych to pri tom nizkem uroku delal?
rock
23. 12. 2022, 17:39 1Jenda_K
8 let šetřit před koupí... Asi tak od r. 2014 jdou ceny nemovitostí nahoru meziročně asi tak o 5-10%, během Covidu až do letošního léta to bylo podstatně víc (odhaduje mezorične tak 30 %). Kdyby ten model použil teď a začal šetřit v 2014 s tím, že 2022 jdeš nakupovat, hořce bys zaplakal.
Jenda_K
23. 12. 2022, 22:07 1Ono to v těch devadesátkách nebylo o moc jiné jak v posledních letech.
Od 90 roku jsem šetřil v 96 konečně koupil parcelu, která se mi líbila, s tím že cena parcel se za těch 6 let zvedla skoro desetkrát. Průběžně jí plnil materiálem, v 98 na podzim začal stavět v 2002 bydlel.
Inflace ve druhé polovině 90´ let byla podobná jako dnes a hypotéky byly s úrokem nad 10%,
Jediný klad byl v tom, že byly termínované vklady s úrokem až 16% narozdíl od dnešních bankovních zlodějů.
Dneska bych nemovitost kupovat nešel, počkal bych ještě tak dva roky, myslím že ta bublina kolem nemovitostí pěkně splaskne.
Hlavně bych nekupoval ale stavěl sám nebo systémem zadávání zakázek na konkrétní práce v žádném případě bych nekupoval nic nového, nebo si to nechal stavět na klíč.
V90 letech materiál tvořil 2/3 ceny stavby, dneska je to obráceně 2/3 dělá práce a inženýring, jen třetinu cena materiálu.
Michal Lenc
předpokládám, že v těch třicátých letech byl ten barák prostě stavěn z vápenné malty, která byla běžná a naprosto dostatečná. Narozdíl od dnešních cementových malt, je vápenná malta vzdušná, relativně pružná s mnohem lepšími tepelně izolačními vlastnostmi a průvzdušností a to včetně dalších hygienických vlastností v součinnosti s vápennou výmalbou, které byly schopné kladně aktivně zdravotně působit narozdíl od dnešních cementových malt a hlinkových barev.
H_F
23. 12. 2022, 11:52 -5 reagovatAž na malej drobnej detail
Pokud chce dnes člověk elektromobil (a to jakejkoliv)
Tak vysyflený bZ od Toyoty rozhodně není hodno doporučení
A soudruhům z Toyoty bude ještě nějakej pátek trvat, než celej svět BEV doženou, zaspali fakt dlouho a tvrdě
VD
02. 1. 2023, 05:29 0 reagovatAč jsem byl opravdu "zarytý forďák" (25 roků praxe u jedné značky), tak po změně majitele firmy před třemi lety k tomu přibyla i Toyota. Mám tedy možnost srovnání a musím konstatovat, že dnes, lidem kterým jsem dříve doporučoval Forda (byť jen s vybranou motorizací), tak dnes, v "době elektrifikované", jim doporučuji Toyotu. Protože ale stále ještě nejsem příznivcem elektromobilů (a není to kvůli samotnému pohonu ale spíše kvůli tomu co se na to nabaluje ostatního), tak dnes doporučuji hybridní techniku. A v tom případě samozřejmě Toyotu. A to hlavně z toho důvodu, že když Toyota začala sériově vyrábět a prodávat svůj 1. hybrid, tak ostatní výrobci teprve začínali uvažovat o vývoji svého vlastního systému nebo to braly jen jako okrajovou záležitost. Dnes má Toyota už pátou generaci hybridního systému a co víc, ještě stále má drtivou většinu nabízených motorů s rozvody poháněných řetězem a vystačí si i s nepřímým vstřikováním paliva. K tomu přičtěte velmi rozumné servisní intervaly (15000 km/ 1 rok), standardní záruku 3 roky (5 roků na hybridní systém a až 10 roků na trakční baterii) a po třech letech 15% slevu na servis vozu. Za mě tedy není co řešit ale takto to prostě vidím já.