načítám data...

Tak za kolik teda jezdí ty PHEV?

01. března 2021, 09:46 88 komentářů Luki.xy

Po přečtení testu Volvo XC40 T4 Recharge jsem se rozhodl napsat blog o spotřebě plug-in hybridu.

zobrazit celou galeriiLukáš Naske: Tak za kolik teda jezdí ty PHEV?

Řeší se to (dokonce i tady na Autičkář.cz, jinde ještě víc) pod skoro každým testem PHEV (plug-in hybridu). Sice se později v diskusi většinou najde majitel, který věci uvede na pravou míru, ale těch předsudků a neznalosti, které tam čtu od těch, kteří to reálně nezkusili …

Hned na začátek upozorňuji, že vím, že spotřeba není moc autíčkářské téma a nejsme tady na nějakém Škoda TDI klubu, ale je to prostě součást motoristického života a nevyhneme se tomu. Někdo ji řeší hodně, někdo skoro vůbec a je mu třeba i odporné o tom číst. Budu tady srovnávat a házet i nějaké výpočty od oka. Rozhodně tu nechci obhajovat či prosazovat hybridy nebo cokoli jiného! Berte to, že jsem chtěl pouze vyjádřit spotřebu pohonných hmot. Neuvažuji nad ekologií nebo pořizovací cenou, která by při reálném rozhodování možná měla ještě větší vliv než spotřeba. Takže prosím, koho to nezajímá, tak může blog rovnou zavřít a je to vyřešeno. Ale pro ty, které by to mohlo zajímat, pojďme na to.

Jsem majitel Volva V60 D6 PHEV, to znamená naftový pětiválec a k tomu elektromotor na zadní nápravě. Auto jsem si určitě nekoupil kvůli spotřebě, ale jen kvůli výkonu (208 kW). Šlo mi o to mít výkonné rodinné auto, které je něčím zajímavé a není moc obvyklé.

Určitě nejsem nějaký honič spotřeby, takže vždy klima na 22 stupňů a v zimě vyhřívání sedaček aspoň na jedničku. Od té doby co mám dítě, jezdím sice stále svižně a předjíždím, ale snažím se o plynulost a předvídám. I tak se občas rád (když jedu sám) svezu agresivněji, ale už to není tolik jako dřív. Spotřeba mě zajímá spíš ze zvědavosti, a ne z pohledu financí. Kdyby moje auto mělo dvojnásobnou spotřebu (jak nafty, tak elektřiny), tak to ani neřeším, protože by mi to stále přišlo fajn na dosahované výkony. Moje záliba v tabulkách pak způsobila, že o spotřebě mého auta (jak nafty, tak elektřiny) mám slušný přehled.

Po koupi Volva jsem zjistil, že auto vůbec nikde neukazuje spotřebu elektřiny, ale já bych ji tak rád znal… Zkusil jsem takové ty chytré wifi zásuvky, ale pro velkou nespolehlivost a nestabilitu spojení jsem nakonec zvolil mnohem spolehlivější, i když méně pohodlné řešení. Do pojistkové skříně jsem před zásuvku v garáži, ze které auto nabíjím, dal klasický certifikovaný elektroměr, ze kterého jednou za čas odečtu spotřebu a zapíšu si ji. Tím, že je elektroměr na zásuvce a neodečítám hodnoty z auta, mám celkové spotřeby včetně ztrát při nabíjení, které se někdy také řeší.

Spotřebu nafty i elektřiny eviduji na spritmonitor.de, který poskytuje asi nejvíce dat k porovnání s ostatními řidiči. Odkaz: spritmonitor.de/en/detail/1086834.html

Takže konečně – moje spotřeba za necelých 8.000 km je 2,56 litru nafty a k tomu 17,55 kWh na 100 km. Pokud to chci přepočítat na koruny, uvažuji cenu nafty 28 Kč (a později i stejnou cenu za benzín) za litr a 2,2 Kč za kWh elektřiny (mám tarif pro tepelné čerpadlo). Výsledek (2,56x28)+(17,55x2,2)=71,68+38,61=110,29. Takže kilometr jezdím za cca 1,1 Kč.

Srovnám spotřebu s Volvem V60 D5 158 kW. Je to ten samý motor, co mám vepředu já, ale bez elektromotoru navíc, a průměr na spritmonitoru ze 40 aut je 7,25 litru nafty za 100 km. Takže 7,25x28 a vychází to na 2 kč/km. Podobně je na tom třeba VW Passat biTDI 176 kW – průměr 7,84 nebo Audi A4 B8 s 3.0 TDI a 180 kW – průměr 8,1.

Mezi benzíny je hybridní D6 verze výkonově mezi T5 (180 kW, průměr 8,6 litru) a T6 (224-250 kW, průměr kolem 10 litrů), takže cca 2,4 – 2,8 Kč/km. Dále třeba BMW 330i E90 170-190 kW, průměr 10,16 litru nebo SuperB s 206 kW a shodnou, cca desetilitrovou spotřebou.

Pak je tu ale samozřejmě LPG – na spritmonitoru je jedno Volvo V60 XC60 T6, 210 kW, takže výkon srovnatelný. Spotřeba 13,88 litrů plynu, ale XC je o něco vyšší než klasická V60, tak předpokládejme spotřebu cca 12 litrů LPG. Průměrná cena LPG v době psaní je okolo 13,5 Kč, takže 12*13,5 = 1,62 Kč/km.

Na CNG jsem našel Volva V70, která se vyráběli ve verzi Bi-Fuel s výkonem 170-180 kW. Mají tedy možnost spalovat jak benzín, tak CNG. Průměrná spotřeba je kolem 5,7 kg na 100 km a při průměrné ceně 27,5 Kč na kg vycházejí náklady na 1,57 Kč/km.

A full hybrid? Nic přesně srovnatelného mě nenapadá, tak vyberu třeba novou Toyotu Camry s 2,5 benzínem a výkonem 160 kW, i když bude asi o něco větší. Z 18 aut je průměr 5,8 litru, takže 1,62 Kč/km.

Nakonec elektřina. Tady mě žádný kombík nenapadá a Tesla 3 je dynamicky hodně jinde (spotřeba cca 19 kWh). Vezmu rozšířenou Konu, která je sice menším autem, ale zase s o něco vyšší stavbou nebo na stejné konstrukci postavenou Kiu e-Soul. Spotřeba je cca 16,5 kWh a při mé ceně elektřiny pak vychází kilometr na 0,36 Kč. To je ale jen v případě, že bych dobíjel vždy doma (což bych stejně tak z 95 % dělal), protože při dobíjení na veřejné stanici bude vycházet 1 kWh minimálně na cca 6 Kč.

Cena za kilometr přehledně:

EV = 0,4 Kč
PHEV = 1,1 Kč
Hybrid = 1,6 Kč
CNG = 1,6 Kč
LPG = 1,6 Kč
Diesel = 2 Kč
Benzín = 2,5 Kč
 

Takže podle čísel má (za určitých podmínek) hybrid smysl, pokud se na čísla díváme čistě z hlediska spotřeby pohonných hmot. Otázkou je pak navýšení kupní ceny, které rozdíl ve spotřebě často smaže nebo výpočet dostane až do červených čísel, ale samozřejmě záleží na počtu najetých km majitelem.

A teď to hlavní!

Spočítat spotřebu PHEV je asi nejsložitější ze všech druhů pohonů. Výpočet u aut, která používají jen jedno palivo (benzín, nafta, elektromobil) je samozřejmě jednoduché. U LPG – auta většinou na benzín jen startují a většinu času se auto pohybuje na plyn. V zimních měsících je spotřeba benzínu o něco vyšší, ale stále v celkovém mixu (dejme tomu) zanedbatelná. Klasický full hybrid (třeba Prius/Auris, Camry, Honda Jazz, Ford Mondeo/Kuga, atd) sice při jízdě často střídají spalovací motor a elektromotor, ale elektřinu si sami vyrábějí, takže jediné, za co uživatel platí je benzín a spotřeba se dá spočítat jako u normálního benzínového auta.

Ale co s tím PHEV? Řidič doplňuje jak benzín/naftu, tak elektřinu, navíc každé z nich jinak často a v jiném množství (a taky za rozdílnou dobu). Takže zatímco u třeba benzínového auta se 90 % řidičů dokáže držet spotřeby mezi 6–7 litrů, u PHEV je ten rozptyl mnohem větší. Je možné jezdit za (teoretickou) nulu i třeba za vyšší spotřebu než verze bez elektromotoru. Prostě mnohem víc záleží na profilu tras jednotlivých majitelů. Já mám ideální podmínky a za týden v pracovní dny najedu skoro 200 km a prakticky nestartuji nafťák. Ale soused, který by pracoval třeba o 10 km dál, než já už by zas jezdil za jiné spotřeby. Taky je nutné poctivě nabíjet a mít kde. Ten, kdo bydlí v paneláku bez možnosti nabíjení, určitě nebude čekat skoro 4 hodiny na veřejné nabíječce, aby pak ujel jen 40 kilometrů. Tady je prostě mnohem více proměnných, a to že to vychází dobře mě ještě neznamená, že to tak bude vycházet všem. Diesel je třeba na dlouhé dálniční přesuny zatím nepřekonaný.

A v tuhle chvíli nám sem vstupují motorističtí novináři. S těmi to máte těžké. Auto mají půjčené na pár dní (a když mají smůlu, tak jen na den) a musí ho všemožně vyzkoušet. Jak agresivní jízdu, tak dálnici, pak si postát na focení, párkrát popojet atd atd. Redaktor chce zkrátka auto pořádně otestovat (a to je dobře), ale pro PHEV s dojezdem nejčastěji kolem 50 kilometrů to je zkrátka nevhodný režim. Druhá věc je nabíjení – někteří redaktoři ani nemají možnost auto nabít u sebe doma (což se jim samozřejmě nedá zazlívat) a zkrátka dobíjejí jen jízdou – jak u full hybridu.

Já tohle chápu, nejsou možnosti nebo čas. Redaktor musí během pár dnů otestovat auto komplexně, vše co jde a nechce nebo nemůže trávit hodiny u zásuvky. Zde je ale nutné v testu čtenáři alespoň lehce přiblížit, jak se k dané spotřebě (pokud už ji v testu musí uvádět) redaktor dostal. Já u většiny testů normálních aut na spotřebu ani nekoukám, a když tak spíš pro zajímavost. Že má pak redaktor spotřebu v testu vyšší o 40-60 % (a Jeník spíš o 80-100%) než spotřeba udávaná výrobcem mě ani nepřekvapuje (viz výše popsané důvody). Rozdíl je ale právě u hybridů – je to prostě auto stvořené přímo na tu spotřebu, a proto je potřeba se o tom zmínit. Je to stejné, jako kdybychom u testu nového sportovního modelu neuvedli výkon motoru nebo u dodávky objem nákladového prostoru.

Takže prosím redaktory. U testu PHEV stačí napsat jednu, dvě věty a tyto debaty budou vyřešeny. Třeba: během testu jsem najel 600 km, ale dobíjet jsem stihnul jen dvakrát. Nebo: každý večer jsem auto zapojil do zásuvky a ráno vyjížděl s plnou baterií, i přesto jsem každý den spustil spalovací motor. A další varianta: Auto jsem chtěl na plno využívat a neomezovat se nabíjením. Možností je spousta.

Děkuju

PS: příště si dáme zas něco čistě na benzín, ať to tu aspoň někoho trochu zaujme :D

A jak to máš se spotřebou ty? Jsi z těch, co ani nekoukají na doplněné litry nebo si někde vedeš podrobnější statistiku? Jak moc se ti spotřeba liší od hodnoty výrobce?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
01. března 2021, 10:55
4

Dobrý, zatraceně dobrý :-D
Konečně nějakém opravdu pořádné srovnání.

Většinou mne spotřeba zajímá jen z toho důvodu, abych věděl, že je vše tak nějak v pořádku. Nějakou statistiku si vedu, ale upřímně, porovnávat naměřené hodnoty s údaji výrobce u 26 let starého vozu s 400 kkm asi nemá cenu ( no, budete překvapeni, ale dlouhodobě to je i o maličko míň, než udávají papíry :-D )

reagovat
eLzyx
01. března 2021, 23:34
0

přesně, spotřebu sleduji jen když se mi na autě něco nezdá. Prostě si vyzkouším vyjet nádrž na stejné trase s co nejnižší spotřebou a pokud je diametrálně odlišná, tak začnu pátrat. Přirezlé brzdy? Špatné ložisko? Kdy naposledy jsem měnil vzduchový filtr, svíčky? Moment ... před 14 dny jsem trefil jámu, že se divím, že to disk přežil, asi budu muset zajet na geometrii.
Vždycky mě pobaví ty nekonečné diskuze kolegů, kdy "já jezdím za 4,76L/100km", druhý "já jsem na to dal gumy s nižším valivým odporem a dostal jsem se pod 4,5, jezídm za 4,48". A já? No někde kolem 12 litrů ...

Irwinek
02. března 2021, 06:49
0

Jsem lepší :-D dlouhodobě mezi 9 - 10 l, do 11 když má delší dobu auto mladej :-D

eLzyx
02. března 2021, 10:55
0

tak když se tak nějak hlídám, tak jsem taky na 9, ale ... protože to beru jako zábavné přesunovadlo, tak je to prostě za 12 :-)
Nejméně se dostanu lehounce pod 8, ale to už je odříkání, hromada přemýšlení, jestli si můžu dovolit do křižovatky doplachtit, abych někoho neomezoval, trpělivosti při vjíždění do křižovatek, kdy počítám s vlažnějším rozjezdem, takže musím tu a tam "propásnout více šancí se tam nacpat" atp.

Irwinek
03. března 2021, 07:54
0

Nějak se nehlídám, je tedy fakt, že se snažím jezdit spíš plynule, než brzda plyn, ale myslím, že to k charakteru limuzíny tak nějak patří. No a samozřejmě občas dostanu fotečku s rychlostí :-( Asi jako každej normální chlap :-D
jó, služební fobie, to je jiný kafe, tam se dokážu plachtit i pod 5, nebo naopak atakovat 10, ba i 11l/100km.

Jakub Pospíšil
01. března 2021, 11:20
0

Super článek, díky za ty exaktní čísla, to je radost číst. S tou spotřebou - V70 2,5 TDI (D5252T) 103kW, dlouhodobá za tři a půl roku 4,8 na sto, (za první rok a půl to byl 4,2, ale poslední dobou mi nějak ztěžkly nohy neboco) čili přes prst asi 1,36 Kč/km. Z hlediska spotřeby a dynamiky si myslím, že to je stále jedna z nejzajímavějších možností na trhu ojetin, ale samozřejmě to sebou nese kompromisy v oblasti údržby, moderních technologií, image, pazvuků a podobných radostí.
-
Komentář upraven 1. 3. 2021, 11:21:01

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 20:49
0

Díky za pochvalu. Od člena redakce (tebe a Honzy) potěší dvojnásob. :)

Jinak spotřeba Tvého Volva je skoro až neskutečná, na tak velké auto. Uplatňuješ nějaké ekotriky nebo jak je to možné?

Jakub Pospíšil
01. března 2021, 21:46
0

Vůbec ne. Ty petivalce žraly málo. Je to motor dimenzovaný na dodávku nacpany do osobaku. Smrdí jako avie, případně autobus Karosa, chrchla, trepe se v nízkých otáčkách, ale je efektivní.

MB
MBMB
01. března 2021, 11:24
0

Ohledně PHEV jsem zrovna dnes narazil na zajímavou studii: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_11_Plug-in_hybrids_report_final.pdf
Obecně na úvod pro někoho, kdo to nezná, je potřeba říct, že udávanou spotřebu PHEVů v EU určuje taky tzv. utility factor (UF), což je de facto procentuální podíl elektrických kilometrů během provozu. Ten je závislý na hodnotě elektrického dojezdu. Čím je větší, tím je přirozeně větší i ten UF.

Na té studii je zajímavé, že se odkazuje na data z reálného provozu, kdy porovnává UF, který předpokládá legislativa a jak to lidi skutečně používají. A jak všichni těšíme, ta regulace je velmi optimistická, ale bylo zajímavé vidět, jak to je přesně číselně.
Pokud by se ta závislost UF na elektrickém dojezdu upravila podle těch naměřených dat, tak v případě soukromých zákazníků by udávaná spotřeba vzrostla o cca 50% a kdyby se to posuzovalo podle firemních zákazníků, tak dokonce cca 2-3x.
Pak je tam řada doporučení, jak změnit posuzování PHEV, aby jejich udávaná spotřeba paliva odpovídala více běžnému uživateli. Což bych rozhodně podpořil, protože dnes jsou skoro rovnocenné s BEV, což moc nedává smysl.

reagovat
ro
rock
01. března 2021, 11:48
0

Ono to vyjádření spotřeby je vlastně docela jednoduchý. Jezdíš za 2,56 litru nafty (68 g CO2/km) + 17,55 kWh elektřiny (84 g CO2/km), celkem tedy za 152 g CO2 / km. Což je ekvivalent (podle těch přepočtů, se kterými pracuje spritmonitor) 6,54 l / 100 km benzínu nebo 5,72 l / 100 km nafty nebo 31,76 kWh / 100 km el.

reagovat
MB
MBMB
01. března 2021, 12:44
0

Je to tak. PHEVy bohužel trochu trpí na to, že to elektrické pohonné ústrojí není tak účinné jako u BEVu. Za těch 17,6 kWh/100 km by nějaký úspornější BEV dokázal jezdit sám o sobě bez kapky nafty.
PHEV k tomu potřebuje ještě těch 2,5 l nafty, což je 25 kWh v palivu, tedy nějaký 7-8 kWh na pohon.

Lukáš Naske
01. března 2021, 12:59
0

rock: jo máš pravdu. Ale jak jsem psal, chtěl jsem to pojmout jen z hlediska spotřeby a vynechat, jak moc je to ekologické. Ono totiž většinu běžných lidí zajímá jen kolik ve výsledku utratí za palivo, a jestli jim to během cesty vypustí 100 nebo 200 g CO2 je jim tak nějak jedno. A já přiznám, že na tom jsem podobně.

Teď je trochu blbý, že mám ty EL značky s limitem 50g na km a reálně tu vidíme trojnásobek co :D

ro
rock
01. března 2021, 13:08
0

Já tam ten uhlík nemíchal kvůli ekologii, ale jenom jako společnou platformu pro porovnání. V tomhle případě mi to dává smysl víc než přepočet na peníze, protože tam cena elektřiny může kolísat o stovky procent v závislosti na místě a způsobu nabíjení.

St
Staromil
01. března 2021, 14:39
1

Ale ono je dobře, že jsi to sem zamíchal pro dokreslení čísel, ač se v blogu neřeší ekologie (a správně). Ekologie se ale řeší u všech pohonů a všechny s nějakým podílem elektřiny se vydávají právě za ekologičtější, jediné vhodné pro budoucnost a všechny ty debilní až standardně nedosažitelné limity se tím obhajují. Pravda je však většinou trochu jiná. Takže rozhodující by mělo být, že je a bude mnoho různých alternativ pohonu, někdy je vhodný pro dané užívání a pro někoho ten, někdy jiný, někdy je ten který vyloženě nevhodný / nevýhodný. Něco smysl má, něco méně, něco pak vůbec. Není důvod tedy pokřivovat běžné ekonomické parametry rozhodování a volby obecným zvýhodňováním kteréhokoliv z nich. A co hůře, zvýhodňující zvolené "vyvolené" zejména v případech, kdy se k tomu účelu přizpůsobují data a metodiky, které, jak tu je již výše napsáno, nejsou skutečně vypovídající o konečném dopadu upřednostňovaných pohonů.
Takže ano, je to správně to zmínit, celé se to přeci dalo do pohybu především z důvodů ekologie a pod ekologickým praporem a ne přirozeným tlakem ekonomie a uživatelských priorit. Tu ekonomickou stránku řešily automobilky vždy a už dávno před tím i u "standardních" pohonů, Toyota navíc žádné dotace na propagaci a konstrukci hybridů, jako jeden průkopníků této formy využití elektropohonu nepotřebovala...

Bavoraczech
01. března 2021, 11:56
0

Pěknej článek! A s docela překvapujícím výsledkem! Možná mi tu chybí článek, kolik je dojezd Volva čistě na elektřinu /také mám tarif pro tepelné čerpadlo.
Jinak za mě:
Citroen Xsara Picasso 1.6i spotřeba asi 6,7 l/100km = 1,88 kč/km

reagovat
st
st. Padre
01. března 2021, 13:07
0

Mně to tak překvapující nepřijde. Na tabulkové údaje výrobců se dá dostat pokud se snažíš jet na spotřebu, nevoziš zbytečnou zátěž, máš správně nahuštěné gumy a předvídáš.
U celkových nákladů na provoz auta je spotřeba minoritní záležitostí. Největší je amortizace a ta je u elektromobilů mnohem vyšší než u aut se spalovacími motory.

Martin Mlčoch
01. března 2021, 13:02
0

Tesat do kamene.
Pecka že sis dal tu práci to takhle porovnat, popsat!
-
Komentář upraven 1. 3. 2021, 13:03:46

reagovat
MB
MBMB
01. března 2021, 13:05
1

Co se ještě těch novinářů týče, to mi připomnělo nedávný test Meziplynu, kde J. Koubek upřímně vzdychal nad tím, že pořád nepochopil, jak se měří spotřeba u PHEVů a jak neodpovídá jeho zkušenosti. Tak jsem měl sto chutí mu napsat, že když se tomu věnuje profesně, tak jestli ho za ty roky nenapadlo si otevřít google a nezjistit si to.
Z mého pohledu další z celé řady ukázek, že mnozí novináři jako nadšenci do aut sice umí krásně podívat a citu ve volantu a zásazích ESP, ale ostatní kolem jim nějak uniká. Což mě zaráží. Člověk by čekal, že když někdo něco takového dělá mnoho let na plný úvazek, tak se bude aktivně zajímat o automobilový svět jako celek na všech úrovních od techniky po legislativu, průběžně vzdělávat, ale vůbec. Jen týdenní rutina testovaček a vyhlíží, kdy zas dostane zadokolku s atmosférou a manuálem.

reagovat
ro
rock
01. března 2021, 13:17
0

Já ho částečně chápu. Aby se PHEV dostal na dohled deklarované spotřebě, je třeba ho používat opravdu úzce vymezeným způsobem. Kolega Luki.xy se svým životním režimem dokázal vtlačit právě do toho intervalu použitelnosti, takže mu spotřeba víceméně odpovídá. Já už bych byl nahranej, s tím samým V60 D6 PHEV bych jezdil za 7,5 / 100, protože nabíjení doma je pro mne sice asi možné, ale nepohodlné až otravné a dobití jednou za týden na parkovišti u Lídlu by to nevytrhlo.
Koubek to napsal možná neobratně, ale asi vím, co měl na mysli.

MB
MBMB
01. března 2021, 13:53
1

To já beru, že si někdo postěžuje, že je těžké se na to číslo dostat.
V případě Koubka to byl videotest, kdy on explicitně popisoval, že reálně neví, jak se k tomu číslu u PHEVů dojde. A že on reálně jezdil za 5 l/100 km. Tak to je pak těžké.

eLzyx
01. března 2021, 23:45
3

Koubek je divný motoristický novinář. Nemám ho rád. Nějak mě jeho recenze nebaví. Nějak v nich ani nenacházím žádnou informační hodnotu, žádné nadšení, nic, co by mne přinutilo byť jen na okamžik o recenzovaném autě přemýšlet.

krab
01. března 2021, 13:10
0

Tohle je náhodou zajímavý... v tom PHEV jsem nikdy ještě nejel, tak jsem z toho většinou taky volaký zmetený :-D
Nabíjet to mám kde, takže si schválně někdy nějaký půjčím. Rozrostlo se to mezi automobilkami jak houby po dešti, takže otestovat PHEV je menší problém než pořádnou V12 pod kapotou...

Na mě v minulých týdnech udělal fajn dojem ten Toyota 2.5 hybrid v Camry. To mi prostě přišlo chytře vymyšlený. Pořád nevidím žádnej jinej smysl v nákupu hybridu nebo plug in hybridu než spotřeba, ale nevím... občas čtu o tom, že ty plug in mají i velký výkon na tu elektriku a tím pádem ty auta jedou a někdo v tomhle spatřuje nějaký benefit. Zrovna včera bylo na harry's garage summary dlouhodobýho testu BMW X5 45e, zajímavý ... Harry to umí všechno krásně popsat.

Teď mi pořád možná něco ale uniká, ale furt mám dojem, že by vlastně samostatný diesel v tomhle Volvu fungoval v podstatě stejně efektivně. Když se ty spotřeby elektriky a nafty sečtou + si říkám, že chudák nafťák, když se třeba v nějaký situaci musí rozběhnout v podstatě studený, možná jen mírně předehřátý třeba při nutnosti předjíždění (to popisoval harry že se děje u toho BMW - tam je teda 3 litr benzín turbo) a to by mi jako milovníkovi motorů přišlo takový drsný k tomu spalováku, ale jak říkám, musím to tejden vyzkoušet aspoň abych viděl. Každopádně hmotnost leze kvůli baterii nahoru, nevím, možná jsem pořád trochu vedle, ale můj takovej předběžnej závěr je, že klasickej hybrid jako třeb byl v té Camry umí fungovat docela efektivně, nakonec jsem teda celej tejden skončil s 5.6 l spotřebou benzinu a nejnižší za jednotlivou jízdu jsem měl 4.1 a to auto po mě nechtělo nic dělat navíc... Mě by asi nejspíš vadila ta nutnost starat se o tu elektrickou část - připojovat to doma do zásuvky a starat se ještě o tu klasickou spalovací část jako o klasický diesel nebo benzin.

reagovat
Hu
Hugo666
01. března 2021, 13:23
0

Kdysi Toyota udělala průzkum a zjistila, že lidi nechtějí nabíjet a šaškovat kolem auta. A proto upustila od plaginů...

st
st. Padre
01. března 2021, 13:35
-1

No hlavně si kupuješ dražší auto, které vyžaduje mnohem více obsluhy a nabízí jen omezenou funkčnost oproti konvenčnímu.

Lukáš Naske
01. března 2021, 21:16
1

Krab: rozhodně doporučuju si PHEV vyzkoušet. Neříkám, že se to má každému líbit, ale měl by to nejdříve vyzkoušet a teprve pak dělat závěry. Klidně to může odsoudit, ale aspoň si to zkusil a bude vědět, jaké to pro něj má chyby. Každému navíc může vadit něco jiného.

Plug in hybrid je pro specifické zájemce, poměrně dost úzkou skupinu lidí. První podmínkou je zázemí – takže mít kde nabíjet, což (obzvlášť ve městech) rozhodně není samozřejmost. Druhou je pak profil tras. Denně by se majitel měl klasicky vejít do elektrického dojezdu. Pokud najíždí pravidelně více, tak už pro něj tato koncepce postrádá smysl a byl by asi vhodnější full hybrid.

Startování studeného motoru už jsem rozebíral v původním blogu o Volvu (tady). On je rozdíl, když to auto máš jako klasické daily – jezdíš tak nějak normálně, to zrychlování a startování motoru většinou nejsou na úplně plný plyn. Většinu času majitel jezdí na elektřinu a motor se do chodu dostane výjimečně. Pokud se jede dál, tak problém odpadá, protože motor má dost příležitostí se ohřát a startování řemenem od generátoru je citlivější než klasický startér. Problém by mohl být u požadavku agresivnější jízdy – na tohle jsem zvědavý u nového Mercedesu C AMG, který bude čtyřválcovým PHEV. Tahle koncepce pohonu se i přes vysoké výkony prostě na sportování nehodí. Určitě to budou řešit nějaký sportovním režimem (u Volva Power) u kterého zas PHEV ztrácí smysl.

Nabíjení – tady chybí ty zkušenosti. Když bys auto vlastnil, tak už se z toho stane takový automatický návyk, který si pak ani nebudeš uvědomovat. Po zastavení v garáži kolem toho víčka před dveřmi řidiče vždy odcházím a těch pět vteřin, které tomu věnuji, jsem ochotný obětovat.

Takže jestli hledáš zábavu za volantem (a my tady všichni víme, že ty jo), tak pro tebe tenhle systém asi optimální nebude. Pokud hledáš každodenního pracanta, spíš na větší množství kratších tras než delších, je to geniální auto.

krab
01. března 2021, 21:36
0

Luki, dík za info... já si dočtu i ty ostatní blogy ... mě totiž vrtalo hlavou jak moc nebo málo se přidává k tomu elektromotoru i ten diesel. Tak si to neumím úplně přesně představit. Já jsem měl na vyzkoušení na 14 dní elektrickýho Ioniqa, pak jednou na tejden Leaf a jinak hybridy - vždy Toyota. Jednou Yaris po druhý novou Corollu a teď nedávno Camry. Corolla mě zklamala, že jsme s tím ve třech jeli Itálii a zpět a na dálkový trase to spíš ukázalo nevýhody než výhody. A spotřeba byla spíš vyšší než jsem čekal, čili jakoby náhrada dieselu to nebyla. Teď po týdnu s Camry jsem trochu změnil názor, protože tady ten hybrid umí jezdit nesmírně úsporně a příjemně i na delší trasu a je to zkrátka celkově sladěný, jednoduchý, bezúdržbový, uživatelsky velmi přívětivý. Jak kdyby měl člověk pod kapotou třílitr V6, jen bez soundtracku V6 motoru, ale s jeho kultivovaností a linearitou projevu , ale s poloviční spotřebou, kterou bych ve velkým sedanu zvládnul jedině s dieselem. Ale ten by zas nebyl tak hezky tichej. Takže tohle mě přesvědčilo, že funguje a líbí se mi to.

U toho PHEV mám trošku pocit, zda už se věci nepřekombinovávají. Musíš mít silnej elektromotor, těžký baterky, ale současně i plnohodnotnotej benzin/naftu a tím pádem jsou ty auta dost těžký.

Asi jak říkáš, je to pro úzkou skupinu lidí. Legrační je, že já dneska nepotřebuju vlastně žádný auto ... práce z domu, cest je minimum, ale v týdnu jsou spíš kratší o víkend delší. kdybych si domů koupil nabíjecí wallbox a měl nějakou motivaci, peníze a chuť , tak můžu koupit plně elektrický daily auto a nejspíš by na 95% tras vyhovovalo. Jenže je to tak strašně drahý, že bych si neuměl před sebou vysvětlit na to co mít "bzučící herku" za peníze, za který bych pomalu mohl koupit nějakou krásnou historickou Alfu Romeo třeba a postavit si k ní ještě další garážový místo.

Vím, nejsem zkrátka člověk konzumního typu, co by nacházel smysl a důvod vlastnit jakékoli nové/zánovní auto, radši se vrtám ve starších křápech s normálními motory a budu to tak dělat nejspíš dokud to půjde.

Ale chápu to... když se změní situace a najednou přijde potřeba najíždět velké denní vzdálenosti anebo lítat věčně fyzicky po městě po nějakých schůzkách (což si dneska stejně nedovedu představit, že bude kdy v mojí profesi potřeba) tak už pak člověk na potřeby auta nahlíží taky úplně jinak. Už nesbírá jen hračky, ale kouká taky na něco praktickýho čím se dá jezdit.

Hu
Hugo666
01. března 2021, 13:19
1

Dojíždím do práce 200 km a tak je spotřeba pro mně celkem důležitá. Měl jsem nějaký auta na LPG a cestování vycházelo super. Jak pořízení auta, instalace plynu, tak i provoz. Teď mám atmosféru od Toyoty. Jezdím podle spritmonitoru 5.71 l/100 km. Cenově 1.8 Kč. Když jsem počítal jestli by se mi vyplatil hybrid, tak my návrat investice přišel až po ujetí cca 100000 km. Úspora hybridu na dálku není tak výrazná. Vycházel jsem z údajů od auta co máme v rodině.
Článek je parádní a pěkně ukazuje, že každá věc má svoje použití a ne všechno se hodí na všechno :)

reagovat
st
st. Padre
01. března 2021, 13:30
1

Tak hybrid ani čistá elektrika se zatím z finančního hlediska nevyplatí prakticky nikomu a to ani s dotacemi.

Lukáš Naske
01. března 2021, 21:30
2

Hugo666: Tak jen takový rychlý výpočet
Pokud jezdíš denně do práce a z práce cca 200 km a rok má cca 250 pracovních dnů, tak za rok musíš najet minimálně 50.000 km. Když k tomu pak připočteme ještě nějaké soukromé jízdy tak o něco víc. Pokud ti tedy návratnost vyšla na 100.000 km, tak se ti to vrátí dřív než za dva roky. To bych bral jako slušnou návratnost. Ale samozřejmě záleží na profilu trasy a na dálnici ten efekt hybridu nebude tak velký.

Poslední věta je ale perfektní a přesně ukazuje to, co jsem chtěl tímto blogem sdělit: každá věc má svoje použití a ne všechno se hodí na všechno.

Sa
Sato
01. března 2021, 13:30
0

Diky, tvrde data su vzdy fajn. Mozes sa este trochu rozpisat o tom sposobe pouzitia, bezny pracovny den spravis 200km ale stale na elektriku takze v kazdej destinacii nabijas alebo sa vzdy vratis k tej istej nabijacke? Cez vikend potom predpokladam dlha cesta na chalupu/dovolenku.
A ake mas tepelne cerpadlo? :)

reagovat
ro
rock
01. března 2021, 13:47
0

Jestli jsem dobře četl, tak těch 200 km najede za týden, takže bych tipl na noční dobíjení doma a pak 40 km denně. Podle tabulky má 8000 km za 7 měsíců, což by zhruba odpovídalo, když se připočte občasný víkendový výlet.

St
Staromil
01. března 2021, 14:06
1

Sato: ...malá technická " v pracovní dny ale ZA TÝDEN"...:-)))...tak se to posune trochu do jiného světla s tím nabíjením...

Sa
Sato
01. března 2021, 14:16
0

aha, sry moja chyba, potom to je jasne

beastar
01. března 2021, 13:45
-2

Původně sem to ani nechtěl číst. Čekal jsem další propagační blábol a argumentační fauly jako tady někteří předvádějí pod každým testem nějaké elektrické sračky. Nicméně je to dost dobrý a main page si to plně zaslouží. Velmi polopaticky a uživatelsky popsáno včetně toho režimu takže není moc o čem diskutovat. Kromě toho uživatelského rozhraní a potřeb jak to kdo bude dělat aby se mu to taky vyplatilo. Proti téhle kombinaci na rozdíl od protěžovaných a dementními příznivci takzvanými slepci protěžovaných elektromobilů. NIC NEMÁM. Volvo, MB kombinaci diesel, elektro plně chápu a pro jistý jízdní model mi přijde vhodná. Nakonec to dobře ukazuje ten screen toho sprintmonitoru.

Nabíjení samotné je prostě pro velkou část lidí pořád trochu dobrodružství a ztráta času. Pravdou je že až třeba velké podniky a všechny velké office a fabriky budou disponovat dostatečným počtem dostatečně výkonných nabíječek problém se zmenší. Průměrná dojezdová vzdálenost do zaměstnání je v ČR jednou z nejkratších v EU. Přestože se za prací nestěhujeme tolik jako třeba Němci. Je to kolem cca 32 km. Tam i zpět. Jasně někdo denně do práce ujede 100km+. Což taky ale nebude problém v momentě kdy viz. výše. Menší využitelnost tahle auta mají v rámci flotil firem, kde prostě musí jezdit. A to jsme zpátky u infrastruktury a pořizovací ceny a toho že čas jsou peníze.

Obecně PHEV vcelku fandím ať už se jedná o jakoukoliv značku. Nakonec i ten Outlander z obrázku je docela dobrá alternativa. Chce to zatím dnes mít vlastní dům, garáž a blízko práci. Protože když jedete s rodinou někam asi není hlavní v ten moment ani spotřeba ani čas, ale bezpečí a komfort a to už se dostáváme k jiným atributům cestování než je spotřeba paliva.
----

Já spotřebu neřeším moc, ale pravda je že když mi bralo auto 20+ už mi to vadilo a to byl benzín který natankujete kdekoliv za pár minut. Obecně benzín, nafta co je do deseti na sto beru jako únosnou spotřebu pokud nejsou nájezdy obrovský jako v některých firmách. Kde oktávky najedou za dva rok 140,000:D Tam opravdu potom každý ušetřený litr, kilo hraje roli. A pořizovací cena také. NIcméně třeba trojka oktávka si dokázala vyšší cenu CNG obhájit tehdejší nižší cenou CNG, než je průměr v článku. A se spotřebami kolem 4,5kg/100 se dostala v běžném režimu (mega nájezd denně) na 1,10 Kč taky. Plus odpuštěnou silniční daní. A pokud to mělo rozumného řidiče mělo to i dobrou spotřebu. A taky nějaké chyby to ano. Včetně toho méně dostupného tankování.

Tabulka spotřeb s různými palivy já osobně bych neměl problém jezdit na benzín za 2,50 Kč... ale je to prostě hodně individuální. Každopádně obsah článku je jasný a sdělení taky... Vcelku fajn.

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 22:44
2

No teda. Pozitivní komentář od Beastara na blogu s poloelektroautama? Nějaký erupce na slunci nebo co :D :D

Ale vážně. Je vidět, že se v tom pohybuješ a chápeš režim využití, který je pro PHEV vhodný. Pokud majiteli tento režim vyhovuje, je to výborné řešení. Stačí ale malá odchylka a výhodnost rapidně klesá – nemožnost dobíjení doma, část pravidelné jízdy po dálnici a podobně prostě pro tyhle malobaterkáče nejsou.

Moc dík za fajn komentář

St
Staromil
01. března 2021, 14:12
0

Perfektní, zase jsem se dozvěděl něco více z problematiky, pro mne výborné srovnání bez práce (mojí samozřejmě), navíc s velmi seriózním a dosažitelně objektivním přístupem. Tak to má být, tak to má smysl. Díky!

reagovat
kotzitzaq
01. března 2021, 15:00
0

Jezdím necelé 3 měsíce PHEV Superbem a mám něco okolo 7.000 km zimních zkušeností. U PHEV je samozřejmě spotřeba závislá na způsobu použití více, než u jiných variant pohonu. Pokud někdo bude (s poctivým dobíjením) denně jezdit 20 km do práce a zpět a o víkendu 100 km na chatu, tak budou čísla statistik spotřeby benzínu/nafty kouzelná. Já mám cestu do práce/ z práce skoro 90 km a z toho 50 km po dálnici , takže motor mi vrčí denně a ještě k tomu 1-2x týdně nějaká ta služební cesta z 80-90% po dálnici (ikdyž díky aktuální situaci ve světě těch cest výrazně ubylo). Z hlediska PHEV tedy nejsem ani zdaleka ideální uživatel. A výsledek?
Prozatím 4,92 l/100 km a 6,67 kWh/100 km (také již u několikátého auta poctivě zadávám na spritmonitor), ale s ohledem na celkovou najetou vzdálenost je to jen taková prvotní informace.

Bohužel nemám tak úplně srovnání s klasikou, jelikož před Superbem jsem sice jezdil kombinaci 2,0 TDI + DSG, ale v Octáviích (těch co si občas umí hrábnout i zadníma) a tam jsem se držel se okolo 6,5 l/100 km (jelikož jsou to data na zhruba 250.000 km, tak už to nějakou statistickou hodnotu má).

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 21:40
0

Jsem rád, že jsi rozšířil naše počty majitelů pluginů, ale nepřipadá mi, že pro tebe byl tento pohon vhodný. Nemyslím to nějak zle. Pokud je člověk třeba fanda systému, tak ani není důležité, jestli to ekonomicky vychází.

Teď tipnu od boku, ale řekl bych, že jsi auto dostal přidělené v práci, nebo se pletu? Na tvůj režim používání mi mnohem víc sedí ta nafta a náklady by asi byli velmi podobné. Dálnice prostě není místo, kde by plug-in exceloval. Pokud jsi si auto ale vybral sám a baví tě, tak jsem moc rád. :)

kotzitzaq
02. března 2021, 10:02
0

Samozřejmě je to služebák, osobně bych si vybral něco jiného a zajímavějšího (myšleno celkově, ne koncepcí pohonu). Ale i přes ne zrovna ideální způsob používání je spotřeba stále akceptovatelná.

Sc
Sch
01. března 2021, 15:04
0

Dělal jsem si nedávno porovnání Toyoty Corolla hybrid a Octavia iV. Aby to šlo počítat musí člověk vědět, kde bude nabíjet a kolik ujede v které typické dny. Já mohu nabíjet jen v práci a ujedu 30km ve všední den, zbytek o víkendu kdy ale nemohu nabíjet. takže mi vyšlo, že v EV režimu bych s Octavií ujel menší polovinu kilometrů a vzhledem k vyšší spotřebě v hybridním režimu po vybití baterie než má Toyota v hybridním režimu mi vyšla úspora 0

reagovat
Sc
Sch
01. března 2021, 15:07
0

0,5 litru. K tomu ale Octavia potřebuje tu elektřinu. Takže pro mě PHEV nedává smysl. Omlouvám se za přerušení komentáře, ujela mi na mobilu ruka.

JZ
Jan Zavrtálek
01. března 2021, 16:09
0

hezky sepsáno, jediné co bych tomu vytkl z hlediska objektivity je cena za elektřinu, vzhledem k tomu, že máš extrémě úsporný tarif, tak to srovnání pro tvůj případ vychází velice dobře, ale u zbytku výpočtů počítáš s průměrnými cenami, což není úplně objektivní... průměrná cena kWh za elektřinu v roce 2020 byla 4,76Kč/kWh, když to dosadím do tvého vzorce, tak mi provoz vyjde na 1,55 Kč/km, což je skro na úrovni LPG... k ceně si dovolím ještě jednu poznámku, protože cenu za kWh jsem nedávno řešil kvůli těžbě kryptoměn a já ani nikdo z mých kamarádů, co jsme do těžby chtěli jít jsme se v Praze nedostali pod 6Kč/kWh, na chatě mám kvůli silnějším jističům cenu skoro 9Kč/kWh (i s nočním spínáním) a v práci byla cena asi 5,4 Kč/kWh (taky se řešila kvůli nabíjení aut)... nevím jaký cenový rozdíl je mezi hybridní variantou a benzinem u tvého auta, ale pro zjednodušení budu předpokládat dejme tomu 300 000Kč (klidně mě opravte, tady si fakt nejsem jistý, ale přijde mi to jako reálná hodnota), tak při rozdílu 1Kč/km se ti hybrid začne ekonomicky vyplácet až po 300 000km a to opravdu není žádná výhra... otázka jsou náklady na servis, tam si netroufám odhadovat rozdíly, ale pro hybrid je nutné pořídit buď nabíječku na 230V v ceně desítek tisíc (opět nevím jestli ji tvůj model nemá integrovanou nebo není v ceně auta) nebo nabíjecí stanici a tam už se pohybuje ve stovkách tisíc na pořízení, nemluvě o tom, že "silnější" jističe pro nabíjení třífázovým proudem se ti promítnou do ceny elektřiny v podobě distribučních poplatků a poplatku ze rezervovaný příkon... tu pohádku o nižších emisích se mi tady rozvracet nechce, na internetu je toho dost... a teď do mě jakej sem zpátečnickej ocas, co tomu nerozumí

reagovat
MB
MBMB
01. března 2021, 16:40
0

Majitel elektromobilu i PHEVu má nárok na sazbu D27d, čili tím pádem každý může mít přes noc levnou elektřinu. Je to velký spotřebič podobně jako to tepelné čerpadlo, čili je poskytována výhodnější cena.
Nabíječka je zabudovaná přímo v autě, na 230V stačí kabel, který se běžně alespoň u BEVů dodává v ceně vozu. U tohoto PHEV Volva netuším, to ať řekne majitel. ;)

By
Byv
01. března 2021, 20:53
0

Jen k té ceně za kwh, ta sazba d27d u ČEZ je za 2,66, PRE ji má za 2,3, ale ke všem cenám za silovou el. náleží platba za příkon neboli cena za jistič a výpalné na obnovitelné zdroje. Ještě je to operativní řízení tarifu, asi tedy pouští max 6 hodin levného tarifu v kuse a zbytek v průběhu dne.
U mého tarifu pro TČ vycházelo 0,80kč za stálé poplatky k ceně za kwh. Ta cena 3-3,5 je všude stejná, oni chtějí jen vydělávat.

JZ
Jan Zavrtálek
01. března 2021, 23:33
0

je pravda, že mé výpočty sazby za kWh jsou včetně sazeb za rozvod (v podstatě počítám cenu co jsem za rok zaplatil dělenou spotřebou energie), což při tomto výpočtu není úplně správně a měl bych brát v úvahu pouze navýšení o nabíjení elektromobilu, takže skutečnou cenu za kWh...zajímavá informace pro mě byla, že k lepší sazbě člověku stačí pouze vlastnictví elektromobilu, myslel jsem, že bude podmíněna existencí nějakého nabíjecího místa, to mi přijde super... tak když upravím výpočet pro sazbu 2,3 Kč a budu počítat se ztrátami nabíječky na 230V 10% (což je špičková hodnota opravdu kvalitní nabíječky, Nissan Leaf měl v nějakých výzkumech účinnost nabíječky třeba jen 72%), tak to vychází cena na km 1,16Kč což je výrazně lepší, ale pořád je ekonomická návratnost přes 220 000 km... ale vzbudilo to mou zvědavost, nemáte někdo tip na vozidlo, které se vyrábí v co nejpodobnější konfiguraci jako PHEV a benzin v nějaké střední třídě ? Zajímalo by mě to spočítat z pohledu skutečného spotřebitele :D

MB
MBMB
02. března 2021, 00:17
0

Jak to je s podmínkou odběrného místa, nevím. Člověku, který bydlí v pátém patře paneláku a de facto nemá možnost z domova nabít, by to možná nedali. Každopádně odběrné místo je kterákoliv obyčejná zásuvka a speciálně PHEV ani nemá moc význam nabíjet nějak jinak.

Auto, která si vyrábí jako čistý benzín i PHEV, je dnes spousta. Třeba i Octavia. Dále namátkově BMW 330e, Audi A3, Passat, GLC, Hyundai Kona, Porsche Panamera, Toyota RAV4... Každopádně každý výrobce k nacenění PHEV přistupuje trochu jinak, čili je dobré výpočet zkusit na více autech.

JZ
Jan Zavrtálek
02. března 2021, 09:10
1

Když sem pročítal podmínky té sazby, tak se dá uplatnit v bytovém domě jako tarif pro společné prostory, každopádně v paneláku je to pořád utopie... U firem se pro využití tohoto tarifu musí zbudovat přímo odběrné místo s vlastníma hodinama. Asi zkusím udělat nějakou tabulku v excellu a zjistit jestli je na trhu auto, která by skutečně dávalo ekonomicky smysl...

Lukáš Naske
01. března 2021, 16:45
0

Možná by někoho více zajímalo samotné Volvo V60 D6 PHEV. Odkaz na můj více než rok starý blog ohledně tohoto auta: https://www.autickar.cz/blog/clanek/volvo-v60-d6-awd-plug-in-hybrid-2014/1006/

Mám tam o autě víc podrobností, ale upozorňuji, že je to dlouhé čtení : )

reagovat
eLzyx
01. března 2021, 23:52
0

diesely nemám rád, ale o téhle D6 občas tu a tam přemýšlím. Jen mě štve, že se zatím nenašel nikdo, kdo by zkusil upgrade baterie na řekněme 22kWh. Vždyť od té doby, co tuhle V60 vyrobili, se energetická hustota baterií minimálně zdvojnásobila. Pak by to byla teprve pecka. Bych nemusel 95% jízd vůbec zapínat motor. I když ... asi jo, bych si užíval dynamiky auta.

ransom
01. března 2021, 17:39
4

Krásně napsáno a četl jsem s chutí, i když mě spotřeba vlastně nikdy nijak zvlášť nezajímala.
V podstatě by pro mě byl PHEV ideál - do práce a po městě na elektriku, v práci nabíjení grátis, na delší cesty natankovat. Ale na těch mých 7 tisíc do roka?
Prostě mám radost, že je někdo spokojený.

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 23:11
0

Jen 7.000 km ročně? Pro tebe je ideální osmiválec do V a musíš si užít každý kilometr, když jich najíždíš tak málo. :D

eLzyx
01. března 2021, 23:28
0

no, já v době covidové taky najezdím prd. Svoje auto jsem ani nepřezul. Jezdím rezervním, co má celoročky. Takže na jednom budu mít tak 5500km/rok a na rezervním tak 4000km/rok. A další dvě auta 0km/rok.
Ještěže povinné ručení je skoro zadarmo (v porovnání se světem)

ransom
02. března 2021, 07:05
0

Jo, nějaký Suburban nebo něco podobného by mě rozhodně bavilo. Ale za jedno - jsem chudej. Za druhý - k ničemu ještě větší a ještě silnější auto nepotřebuju, na Oktávky můžu machrovat i s tou hajtrou co máme. A venkoncem za třetí - když už mi nějaká kačka zbude,

ransom
02. března 2021, 07:16
1

Hele, to je dobrý, štrejchnout si při pití kafe malíčkem o touchpad a odeslat příspěvek v půli věty...
Když už mi nějaká kačka zbude, dovedu o ni spolehlivě přijít na deset jiných způsobů.
Jsem možná divnej, ale netoužím mít víc a víc. Dělám na stavbách druhým lidem, těší mě, že to budou mít pěkný, poradím jak zařídit, co vylepšit a přeju jim to. Sám nic takovýho nepotřebuju a jsem spokojený ve skromně zařízeném low-cost minibytě na hlavním průtahu městem. Koníčkářům pomáhám sestavit si dobře hrající audio, sám hraju na nikdy nedodělané prototypy. Jezdím s řemeslem po kraji, raduju se, že je všude spousta hezkých domů, zahrad, že lidi jezdí v pěkných autech. Prostě se mi v takovém světě dobře žije. Možná je to fungující návod na spokojenost?

Honza Hamster Křeček
01. března 2021, 19:40
1

Skvělý blog, díky za něj!
Je pravda, že spotřebě se ve svých testech příliš nevěnuju, protože mě osobně nepřijde až tak zajímavá a Autíčkáře beru spíše jako web pro milovníky aut. Říkám si, že klasické spotřebitelské recenze se všemi čísly jsou doménou jiných webů a my se spíš snažíme předat dojmy a nálady, jaké v nás to které auto vyvolává.
Ale z diskuzí pod články jsem vycítil, že spotřeba pravidelné návštěvníky Autíčkáře zajímá mnohem víc, než jsem si myslel, tak se to pro příště pokusím zlepšit a i tu spotřebu aspoň rámcově zmínit.
-
Komentář upraven 1. 3. 2021, 22:37:35

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 20:39
1

Ahoj Honzo, díky za pochvalu.

Myslím, že je to o tom co jsem psal v blogu. Až budete testovat nové BMW M3, jakékoli Porsche nebo třeba prohánět po polygonu Mercedes třídy G, tak se se spotřebou vůbec v testu obtěžovat nemusíte a rozhodně se tu všichni více těšíme na jízdní zážitky.

Pokud se testuje nějaké běžné auto, jako třeba cokoli od Škodovky či Dacie, většina produkce VW nebo Korejců, Francouzů a tak, prostě takový ten mainstream co má možnost si normální člověk koupit, tak bych spotřebu v testu jednou větou zmínil. Možná by stačil i jen údaj na konci v tabulce, jako to děláte do teď. Všichni víme, že ty auta třeba s dvoulitrovou naftou budou jezdit kolem 6 litrů a v případě klasického 1.4 turbobenzínu za 6,5-7.

Když ale dojde na hybridy, člověk je na tu spotřebu prostě zvědavý. Většina čtenářů to stále nemá vyzkoušené a pak nechápou, proč to jezdí za spotřebu 4x větší než udává výrobce. Ti, kteří mají hybridy jako to „nutné zlo z EU“ pak mají jen další příležitost si kopnout. A přitom určitě oba víme, že hybridy nemusí být špatné a třeba s BMW 330e (které jsi mimochodem recenzoval) bych cestoval velmi rád. Záleží u nich ale víc na tom, jak chci auto používat.

Ale jak jsem psal, stačí nastínit. Dobře jsi poznamenal, že Autíčkář není o litrech v kuftu a měření spotřeby na tři desetinná místa. Těšíme se tu na ty zážitky, a proto sem chodíme.

St
Staromil
01. března 2021, 23:29
1

Já jsem zatím spíše z mnoha takových diskusí nabyl dojmu, že když se spotřeba řeší, nebo diskutéry zajímá (i mne...), tak je to v podstatě vždy, když je to v souvislosti s auty, u kterých to má být, nebo se to vydává za ekonomickou výhodu nebo za ekologický přístup k automobilitě. Tam by to tedy měla být jedna z rozhodujících vlastností, která obhájí zvýšenou cenu, případně více, či méně snížený komfort a užitkovost, zejména při nevhodné volbě pro zákazníka. Spotřeba rovná se v důsledku emise, prodražené technické a materiálové řešení by se pak mělo kompenzovat úspornějším provozem, spíše tedy levnějším oproti "klasice". Jenže to tak častěji nevypadá a je z toho spíše pocit určitého nefér boje proti spalovacím motorům ( nebo standardním palivům) s ideologickým a politickým podtextem, který je také patřičně zlobován, jako každý směr, ze kterého lze vytřískat nějaké dotace a jiné výhody. Byl to přeci i případ biopaliv... Pokud se to seriózně posoudí a ohodnotí, tak to prostě zatím není tak skvělé, jak se to prezentuje a je to potřeba stále znova a znova ve světle dalšího vývoje a rozvoje posuzovat a seznamovat lidi s fakty a skutečností bez překrucování a přizpůsobování reality ideologicky vytýčeným cílům.
Každý takový blog, každý článek nezaujatého a znalého novináře nebo kohokoliv přemýšlejícího, kohokoliv, kdo má skutečně praktické zkušenosti a dokáže formulovat a počítat, má tak svůj význam a pomůže mnoha lidem, kteří si to vyzkoušet nemohou a zkušenosti nemají, v reálném rozhodování. Někdo pak zvolí správně elektromobil, někdo nějakou formu hybridu, někdo klasické spalováky na benzín, naftu, plyn a bude vědět, že udělal dobře pro svou kapsu a vlastně možní i pro tu ekologii, když jeho volba podle skutečných potřeb a preferencí ve výsledku nakonec není takové globální zlo, za jaké se vydává v případě čehokoliv, co nejezdí na elektriku. Fyzika je jen jedna, primární energie se prostě vložit někde musí, globálně je jedno, kde. Lokálně je to otázka jiná a v tom případě se priority přizpůsobit dle situace mohou a není to nic neakceptovatelného. Obnovitelné zdroje nám zcela jistě plnou nebo převažující elektromobilitu nezajistí.
No a u autíčkářských aut spotřebu asi opravdu řešit netřeba, a to asi ani u těch moderních. Tady ať to pak je o těch dojmech, pocitech, zkušenostech. Není to rozhodovací a posuzovací kritérium, určitě tedy ne hlavní. Tedy pokud nás v tomto ohledu nezajímá vývoj a pokrok v motorech. Za kolik jsou dnes o mnoho těžší a výkonnější vozy jezdit ve srovnání s minulostí je skvělé ( pokud se tak nějak pamatuji, se Š110L s váhou kolem 900kg a 42k jsme jezdili za 7-8/100, dnes jezdím se 150k i 170k auty o váze bezmála 1500kg v benzínu za totéž, a to jsou mnozí i o hodně lepší a nemluvím o moderních nafťácích). V BRZ například se asi spíše nikdy nesvezu, ale rád si o tom od zasvěceného přečtu a rozhodně nebudu očekávat údaj o spotřebě...:-))..


-
Komentář upraven 1. 3. 2021, 23:32:33

Honza Hamster Křeček
02. března 2021, 07:40
1

To taky záleží, jak kdo které auto vnímá. Pro mnoho lidí (často těch, kdo nemají osobní zkušenost a vychází jen z nějakých předpokladů) je hybrid nebo plug-in hybrid jen auto upravené pro ekologii a nízkou spotřebu, což ale takle často vůbec není, resp. zapomíná se na tu druhou půlku příběhu. Protože jsou baterie pořád nákladné a protože je to vždycky přidávání věcí do auta, tak základní modely automobilek hybridy nebývají, naopak ty vrcholné často ano (Volvo, McLaren, Škoda, Lexus, ....). Hybrid v takovém případě představuje nikoli primárně nižší spotřebu, ale naopak vyšší výkon. Beru to spíš jako další turbo nebo kompresor, prostě další způsob, jak vylepšit charakteristiku motoru a přidat mu nějaké ty koně. Výhodou toho řešení samozřejmě je, že zatímco dodáním kompresoru k přeplňovanému motoru sice vyhladím křivku výkonu, zvednu točivý moment, ale zároveň zvýším spotřebu, hybrid mi udělá stejnou službu, dokonce lépe (neexistují minimální otáčky, plný boost mám od volnoběhu) a nadto sníží spotřebu (ať už kvůli emisním pokutám nebo kvůli peněžence majitele - obojí je plus). EV mode v případě PHEV je potom takový příjemný bonus.
Zkrátka a dobře - Vím, že diskuse pod hybridy vždycky sklouzne ke spotřebě a pokusím se o ní napsat vždycky aspoň něco, ale když dostanu na test 300hp BMW řady 3 nebo 400hp Volvo, nějak se neumím přepnout do módu 'je to hybrid, zpomal a řeš hlavně spotřebu' - nějak nevím, proč bych to dělal? To by nebyla žádná sranda, ani vás tady by to nebavilo...... ;-)

St
Staromil
02. března 2021, 09:36
0

Naprostý souhlas, takhle to je a svým způsobem to také tak cítím a někde výše uvádím...vývojáři potřebovali výkonnější motory pro lepší, rychlejší a nebo také těžší auta, vznikly turbomotory nebo motory s kompresory, aby nemusely mít všechny 3 a více litrů a vešly s také do normálních aut. Tyto motory mají pak své nevýhody, tak je řešili dál a řeší a výsledkem je např. to, co zmiňuješ, tedy různé formy hybridů. A ano, dokonce je "vedlejším efektem", že jsou úspornější, tím vlastně ekologičtější. Není to jediná možná cesta, jinou jde např. ta Mazda, která si dala jiné priority. Současně si ale také myslím, že někdy se zejména nutnost "mít dobrou nebo vysokou dynamiku" trochu přeceňuje a pro běžné ježdění nemá zase takovou prioritu, alespoň ne pro většinu běžných řidičů a řidiček.
Jenže toto vše by probíhalo i bez té ekomasáže a přirozeným vývojem, nemuselo by se to nikomu drtit do hlavy s jiným podtextem a neznamenalo by to omezování či v budoucnu až úplné zrušení svobodné volby. Různé snahy o dotace a poskytování v určitém smyslu nespravedlivých výhod to dále pokřivují a dokonce mohou způsobovat část nedůvěry k vývoji a averze. Proč se tedy třeba nezvýhodní auto se spotřebou (reálnou) třeba 3-4 litry, a výhody čerpá auto s mnohdy reálnou spotřebou i okolo 7. Třeba by to lidi motivovalo si např. nekupovat velká těžká SUV, když je nepotřebují a ušetřilo by se ovzduší na více frontách. Jenže to by zase nebyl ten správný byznys...Mimochodem, včera jsem zaregistroval článek, že celoevropsky roste průměrné stáří vozového parku v Evropě. A teď se můžeme jen dohadovat, jaké všechny příčiny k tomu vedou ( a to i u té bohaté části Evropy). Může to být další zajímavé téma?

Jo, u toho BMW nebo Volva to rozhodně za mne a pro mne neřeš, tam to opravdu je o něčem jiném, rád se svezu alespoň takto virtuálně, neb v reálu je to jen málo pravděpodobné...:-)))...

Ju
Junior
02. března 2021, 11:33
0

to napsal křeček hezky. Mě by zajímalo, jak to vypadá v alternativním vesmíru.

Kde se hybrid nezačal propagovat jako "eko věc" ale jako volba znalců, kteří prostě potřebují mít precizní reakce na plyn všude, zvýšená hmotnost je vzhledem ke zvýšenému výkonu netrápí a vyšší náklady na spotřebák neřeší, protože opice a banány.
V tom vesmíru totiž každej silniční pirát v BMW už dávno svojí R6 nebo V8 vyměnil za R4+hybrid, protože ten lehčí předek jednoznačně poznáš a navíc čím větší pilu jedeš, tím víc vlastně šetříš. Hybrid se totiž lidem, co jezdí jak s platem vajec nevyplatí bráško, musíš jet řežbu, abys hodně brzdil a nabral tu energi zpátky. Chápeš, woe?

Pajinex
01. března 2021, 20:13
0

Moc pěkně a přehledně popsané! Mé daily auto žere míň než moje jednostopé, italské milenky. Dukna 8-9 litrů, Guzzi pod šest ani náhodou. U kombi segmentu C při nájezdu cca 35000km za rok jsem sáhnul po tovární LPG verzi. Čtrnáctistovka turbo. Na okreskách na plyn v pohodě kolem sedmi, na dálnici cca 9 při tempomatových 140km/h. Při ceně cca 11,5 kaček za litr se na okreskách dostanu pod korunu na kilometr. Nadšení tak panuje ze spotřeby, zproštění silniční daně, dosavadní spolehlivosti a nízkých servisních nákladů. S vědomím, že si ride nijak zvlášť neužiju, jsem to auto konečně kupoval.

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 23:09
0

Je vidět, že jsi nad výběrem auto přemýšlel a chápeš jaké výhody a nevýhody mají jednotlivá řešení. Pokud jsi se zaměřil na nízké provozní náklady, což je při tvém nájezdu pochopitelné a byl jsi smíření s nezajímavým jízdním projevem, pak je to skvělá volba. :)

Ju
Junior
02. března 2021, 11:34
-1

já bych se o LPG moc nevyjadřoval, nebo nám to zakážou. teda, zdaní.

Ho
Honza123
01. března 2021, 21:24
0

Jak je u PHEV reseno ohrivani spalovaciho motoru? Kdyz jede auto jen na elektrinu, tak motor nenastartuje klidne desitky km od vyjeti. Pokud je potreba plny vykon (treba pri predjizdeni), tak studeny motor posle rovnou do plnych otacek? Nebo je spalovaci motor nejak sw zablokovany a auto jede nucene jen na elektrinu (a plny vykon je nedostupny)?

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 23:05
1

Ohřívání motoru má každý výrobce řešené po svém. Myslím, že právě Outlander z úvodní fotky spalovací motor neohřívá vůbec a je prostě do nastartování stále studený. Volvo (a většina ostatních výrobců) pak ohřívá kapalinu na určité stupně. Moje auto ohřívá na 40 stupňů (tohle jsem někde četl a teď už to nemůžu dohledat, tak snad si to pamatuju dobře), takže motor sice není zahřátý úplně, ale je tak nějak předehřátý a s touto teplotou už se pracovat dá.

Žádný z hybridů pak nemá nějak zablokovaný motor, aby se nemohl spustit studený. Posouvá se ti třeba moment spuštění, ale pokud plyn prošlápneš úplně naplno, tak vždy nastartuje. Výkon elektromotoru u těchto aut není extrémní a pokud dáš plný plyn, můžeš být v krizové situaci a systém ti v tu chvíli prostě dá všechno co může.

Na začátku jsem se tohohle taky bál, ale jak už jsem psal nahoře Krabovi – u daily auta prostě jezdím tak nějak rozumně. Fakt málokdy se ti stane, abys musel takovou krizovku řešit. Pokud předem víš, že předjíždění bude natěsno, můžeš si předtím zvolit režim Power (každé auto takový má, ale asi jinak pojmenovaný), který ti dá plný výkon a hlavně nechá stále běžet spalovací motor. Takže auto bude na razantní zrychlení připraveno.

st
st. Padre
01. března 2021, 21:55
-1

Ta spotřeba je jedna věc a u každého dost rozdílná (každý nemá doma tarif na tepelné čerpadlo).
Další věc je uživatelský komfort a tam elektromobil i hybrid prohrávají.
A pokud se berou celkové provozní náklady, tak problém je vyšší pořizovací cena, která se v drtivé většině případů nikdy ani nevrátí.
Prostě spalovací motor je pořád nejvýhodnější řešení a to i z hlediska ekologie.

reagovat
Lukáš Naske
01. března 2021, 22:55
1

Ve většině komentáře s tebou souhlasím. Pro pravidelné dobíjení je prostě potřeba mít ideálně garáž u domu, nebo alespoň neveřejné parkovací místo s elektřinou (aby kolemjdoucí nelákaly kabely) a to samozřejmě každý nemá, obzvlášť ve městě.

Tarif na čerpadlo není nutně potřeba, stačí si vyřídit tarif na elektromobil (mám za to, že se vztahuje i na PHEV) a v noci máš 8H nepřetržitě levný proud. Dobití Volva (a podobných aut) zabere cca 3,5 hodiny, takže času dostatek.

Zásadně nesouhlasím s uživatelským komfortem, ale tohle jsem si neuměl představit do té doby, než jsem auto měl. Jízda na elektřinu mě fakt baví, obzvlášť po městě. Když někdo řekne, že reakce atmosférického motoru jsou okamžité, tak je jasné, že žádnou elektriku nikdy neřídil. Na takové to každodenní ježdění je to perfektní. Na zážitky z řízení je to ale nuda – především kvůli absenci zvuku a řazení. Zátah je takový nudně monotonní.

S problémem pořizovací ceny plně souhlasím a uváděl jsem to i v článku. Já kupoval auto ojeté a ten cenový rozdíl tam pak už není výrazný. U nového auta jsou ty rozdíly zatím většinou příliš vysoké, i když i tady se to občas lepší – třeba SuperB iV je nastavený překvapivě rozumně, stejně jako BMW 330e.

No a poslední věta – tak jak je napsaná s ní nejde souhlasit. Ano, pro některé je stále spalovací motor nejvhodnější, stejně tak ale pro druhé může být elektrické auto tím správným řešením.

eLzyx
01. března 2021, 23:24
2

že hybridy a elektromobily v oblasti komfortu prohrávají? To je otázka co máš na mysli tím komfortem. Pro mne je to rychle topí, dobře jede, nevibruje, nehlučí ... a to elektro, nebo hybridy splňují lépe než v podstatě jakýkoliv spalovák. Když k tomu připočteme benefit v podobě vyhřáto/vychlazeno na určitý čas, minimalizace zastávek na čerpacích stanicích, protože můžu "tankovat" doma ...
Samozřejmě chápu, že pro někoho je rozhodujícím parametrem komfortu, že na plnou nádrž ujede 1000km a nevadí mu dunivý hluk dieselu atp.

Irwinek
02. března 2021, 07:09
0

Mám jen takový dotaz - kde berete ten " levný " proud? Při posledním vyúčtování jsem měl poprvé za x let nedoplatek, na faktuře bylo napsáno, že je to tím, že mám malé zálohy. Spotřeba kW mi nevzrostla, tak jsem prolezl řádek po řádku, a ejhle, od října 2019 je cena za noční a denní proud stejná. Na dotaz mi ČEZ sdělila, že v rámci ………. ceny srovnala. Takže mám přímotopnou sazbu ( přesné označení si teď nepamatuji ),t.j.20 hodin denně bych měl mít levný a 4 hodiny ( v tu dobu mi nejdou přímotopy, bojler, nenabíjí se akumulačky, nejde pračka, myčka,..... ) drahý proud. Ve výsledku mám cenu furt stejnou a jen mi proud vypínají a zapínají.

st
st. Padre
02. března 2021, 09:10
0

Když máš nějaký tarif na elektromobil, tak máš sice levnější kW, ale zase dražší paušál.
Uživatelský komfort když musíš pořád hybrid zapojovat do zásuvky aby fungoval v optimálním režimu stojí za prd. Pořád zapojuješ a odpojuješ kabel. Elektromobily mají 3x vyšší spotřebu pneumatik než běžná auta (vysoký točivý moment motoru a vysoká hmotnost).

eLzyx
02. března 2021, 10:50
0

chápu, u mne by ten diskomfort podtrhovalo ještě to, že na svém dvorku můžu auto obejít jen z jedné strany, tedy z té, kde bude nabíjecí konektor. Kabel mi tak bude vždycky překážet. Na druhou stranu - jsem zhýčkaný, takže mít tu možnost mít auto vyhřáté/vychlazené, tak mi to s tím omezeným prostorem a zapojováním kabelu až tak nevadí.
Je to asi jako u mobilu. Mohl bych používat "novou" 3310, který prý vydrží měsíc bez nabíječky, ale raději používám iPhone, byť musím každý den nabíjet.

Frankie
02. března 2021, 12:24
0

Ahoj, moc fajn článek, hezký popsáno. A že člověk musí vědět na co auto chce a podle toho vybírat vč. pohonu je prostý fakt.
Mě na této problematice zajímá, jak to bude s firemními auty pro soukromé použití. U čistého naftaka apod. to je jednoduché. Máš spotřebu dle TP, průměrnou cenu nafty, tankujes u pumpy nosis účtenky k proplacení a pak ti strhnou z výplaty dle počtu soukromých km a ceny za km, u mě aktuálně 1,43 Kč za km. Ale co s plug in hybridům? Z které spotřeby? Jaká cena za km, co s nabíjením? Omezí se to jen na nabíjení na firmě a komerčních stanicích? Co když budeš nabíjet doma?
Jsem na toto zvědav jak to pojme účetní legislativa.

reagovat
st
st. Padre
02. března 2021, 12:45
1

Tam je podstatné to, že používání toho auta je zdaněno ve výplatě (1% pořizovací ceny měsíčně). U dieselu za 500 tis. Je to 5 tis., Ale u elektromobilu za milion už je to 10 tis. Dále platí, že čas jsou peníze a tak se mnoho manažerů co mají PHEV ani neobtěžuje nabíjením a podle toho ta spotřeba pak vypadá když stále vozí několik set kg baterií.

Frankie
02. března 2021, 14:01
0

Ano, to je pevná daň. Ale pokud to dělá firma poctivě, tak ti účtuje i kilometrovne dle papírové spotřeby a průměrné ceny paliv. Tankování paliv jde přes různé faktury a účty. A to je to co mě zajímá.

st
st. Padre
02. března 2021, 14:59
0

To bude u každé firmy jinak. Záleží jestli máš v práci možnost nabíjeni, doma možnost nabijení a pak podíl soukromých a pracovních cest. Když pojedeš k moři nebo do Alp, tak je to něco jiného než kdyz jezdíš jen po městě. Myslím že se to bude dál řešit podle účtenek z benzínky, protože s PHEV nikdo k veřejným rychlonabijeckam jezdit nebude.

ho
honziss
02. března 2021, 15:19
-1

Ja mel skoro 5 let jako rodinny auto Lexus NX300h, alias takova lepsi RAV4.

Prumerna spotreba za celou dobu byla 7,5 litru, bez nejakych omezovani nebo snahy o nizkou spotrebu. Pri snaze o nizkou spotrebu to slo sundat k 5ti litrum, pri dalnich 170km/h s kolema na strese to vystoupalo klidne na 15l. 80% casu v Praze poloprazdny auto, ale 80% kilometru mimo mesto plny auto.

Dalsi rodinny auto jsem chtel vetsi. Sondoval jsem mezi PHEV velmi poctive, ale u zadneho auta mi nevyslo min jak 150tkm, ktery bych s nim musel najet, abych lepsi spotrebou vyrovnal aspon kupni cenu.

reagovat
ho
honziss
02. března 2021, 15:35
-1

Tim jsem chtel rict, ze provoz phev musi byt velmi specificky pro to, aby se na spotrebe vyplatilo. Obecna hlaska, ze dojizdeni pres tyden do prace “zadarmo” funguje jen v pripade relativne uzkeho pasma dojizdenych km a tech par delsich cest co pojedu na benzin je sice pomerem casu skoro nic, ale na kilometry to byva leckdy vic nez 2 tydeni poskakovani na kratkych trasach po praze. A moje zkusenost s vybitym phev (F30 330e) v hybridnim rezimu je takova, ze nezere vubec malo.

Dalsi zaporne body jsou:

- hybrid brzdi rekuperaci a nebudu menit brzdy - ty ve skutecnosti dostanou naloz tezsiho auta a budou rychlejc hnit pri setrne jizde
- mene casty servis - dokud neuvidite na fakture polozku test hybridniho systemu, ktery je podminkou zaruky
- vyssi pojistka odpovidajici vyssi kupni cene
- driv sjete gumy
- omezeni zatizeni tazneho zarizeni

st
st. Padre
02. března 2021, 15:48
-1

To je přesně to co jsem říkal, ten hybrid se prakticky nikdy nezaplatí, protože náklady spojené s vlastnictvím a provozem přesahují případnou úsporu.
U elektromobilů je zase problém rychlá ztráta hodnoty. Koupíš to za milion, časem zavedou na nové dotace a ty ten ojetý s baterkou třeba v polovině životností budeš mít problém s prodejem. A novou baterku do ojeteho elektromobilu nikdo kupovat nebude, protože převyšuje cenu celého auta. Viz Hyundai Kona. Auto stojí asi 1.3 mio nové a je v něm 5 sad baterií co se dají menit isamostatně a každá stojí přes 300 tis.

SamGenZ
02. března 2021, 16:07
1

Tak podobně je to i u ICE, když se člověk podívá na cenu motoru jako náhradního dílu...

ho
honziss
02. března 2021, 16:09
0

Jeste doplnim zkusenost s prodejem hybridu - tady je to hop nebo trop, ten prvni mel dealer prodany jeste nez jsem ho vyluxovat a privezt, ten druhy uz hnije u dealera pul roku. Pritom, obe auta nova v CR, servis jen u dealera, 2-5l stare, bez uprav, mechanicky i vizualne perfektni, cena rozumna.

Prodavat stejny auto s TDI, tak mi lidi urvou ruce - to jsem slysel z x stran.

st
st. Padre
02. března 2021, 16:18
0

Myslím, že i u těch elektromobilů se časem najdou firmy, co budou měnit jen jednotlivé články v těch bateriích. Ale kromě ztráty záruky to nebude tak jednoduché, protože to není běžně přístupné (zalisované) a pak je potřeba formátování, protože všechny články by měly mít stejné parametry. Není možné vyměnit u použité baterie několik vadných článků za nové, ale zase jen stejně použité jako ostatní v baterií. Nebude to rozhodně levné a dá se očekávat, že se elektromobily budou kvůli bateriím hodně krást, což se zase projeví na ceně pojistky.

Ju
Junior
04. března 2021, 09:29
0

honziss - imo je to tím, že ten tvůj druhej hybrid je fakt hooodně specifický auto pro specifickou cílovku. Jakože lidí, co si to koupí místo 530d bude fakt málo. Kdežto tvůj první hybrid si dovedu představit, že koupí kdekdo. Jako "baby-mobil" ideálka. A takový auta většinou moc nenajedou, tak nedává takovej smysl kupovat to nový :)

Mi
Michal Lenc
03. března 2021, 20:34
0

Když se ptáš na tu spotřebu, tak jsem vytáhnul data z banky a propočítal to. Můj vůz je Focus 2.0 2009 před smrtí, jezdící na LPG.
Za posledních 12 měsíců jsem najel 12,5 tis Km a za všechny PHM jsem zaplatil 14,5tis Kč. To je cca 1,16 Kč/km. Ale ten plyn v tom autě je zvláštní, takže se velmi brzy přepíná z benzínu. To znamená, že v zimě je dobré tomu příliš nešlapat na krk, než rafička teploměru přeleze do čtvrtky. (Anebo se tlačítkem přepnout zpět na benzín.) Šetřím, takže neřeším. (Benzín by měl dělat cca 2 tisíce z ročních nákladů na PHM)

Pak jsem se ještě podíval na celkové náklady od pořízení vozu v srpnu 2019. Ty jsou následující
km 16641 kč/km
Paliva kč 28094 1,688239889
celkem kč 93084 5,593654228
Celkem bez ceny vozu 46084 2,769304729

Pár měsíců trvalo, než jsem LPG zprovoznil, proto vyšší cena za Km. Auto stálo 47kkč, prvotní servis kolem osmičky.

Fun fact, zjistil jsem, že povinné ručení mě vyjde na třetinu toho co PHM. To je dost, ne?
Fun fact 2, v tabulce není cena za vlakový lístek, když jsem poprvé praktikoval Fordem tam, vlakem zpátky.

reagovat
BubaaCZek
03. března 2021, 22:28
0

Moc hezky blog.
Mi to zere 150 zlotych na jednu nadrz. Vazne netusim, kolik to je na sto km :)
To nabijeni doma z kabelu u mne ma jeden zadrhel. Jak se znam, tak bych urcite jednoho krasneho rana vycouval z brany i s tim kabelem a vyrval tu zasuvku ven.

reagovat
MB
MBMB
03. března 2021, 23:29
2

To myslím ani nejde, auto se zapojeným kabelem nerozjede.

BubaaCZek
03. března 2021, 23:51
0

Tak to jim chvalim :)

Lukáš Naske
04. března 2021, 07:36
0

Jak píše MBMB, se zapojeným kabelem se auto nepohne.

Další možnost ale je, že kabel odpojíš, pěkně ho odložíš ke stěně, kam patří a zapomeneš zavřít krytku a víčko nabíjecího konektoru. Jóóó, už jsem s tím takhle pár kilometrů najezdil :D