načítám data...

Zajímavé naftové motory minulosti

26. ledna 2021, 23:30 40 komentářů Daniel Borský TopX

Diesel se v osobních autech blíží nevyhnutelnému konci. Má se nám začít stýskat?

zobrazit celou galeriiTopX: Zajímavé naftové motory minulosti

Žijeme v poněkud turbulentní době. Automobilový svět se nám mění před očima. Co bylo dobré včera, je problém dneska a zakážeme to ideálně už zítra. Ano, pochopili jste správně, narážím tím na problematiku spalovacích motorů. Vypadá to, že čistě spalovací motor, jak jej známe dnes a jak nám slouží již asi 130 let, to má spočítané. Jednotlivé země se předhánějí v prohlášení a trumfují se v tom, kdo zakáže spalovací motory jako první. Kam tím však mířím? Jsem člověk, který vyrůstal v devadesátých letech a dospíval na začátku nového milénia. Zažil jsem tedy jakousi zlatou éru dieselu. Byl jsem u toho, když se začal prosazovat common-rail, když se tvrdilo, jak vznětový motor znamená budoucnost, jak je naftový agregát čistý a šetrný k životnímu prostředí, jak vznětové závodní speciály vyhrávaly legendární 24h Le Mans.

Připadá mi skoro až neuvěřitelné, že tento typ motoru upadl tak rychle v nelibost a bude to patrně právě naftový motor, se kterým se svět osobních automobilů rozloučí jako první. Osobně jsem, navzdory silné mediální masáži na přelomu devadesátek a milénia, kouzlu dieselu nikdy zcela nepropadl a vždy měl raději benzínový motor (to, že mi před barákem parkují aktuálně dva dieselové kombíky, které mi říkají pane, je jen taková zvláštní souhra okolností). Diesely jsou pomalu, ale jistě nahrazovány čím dál efektivnějšími hybridy, které umí nabídnout podobné provozní náklady a výrazně lepší akustický komfort. Samozřejmě, pořád jsou situace, kdy je diesel k nezaplacení, ale klesající podíl prodaných nafťáků jasně naznačuje současný trend. Musím se přiznat, že až jednou diesel úplně skončí, věnuji mu nostalgickou vzpomínku. A tohle je seznam vznětových agregátů, na které budu vzpomínat nejraději. Dopředu upozorňuji, že tohle není seznam nejlepších (a už vůbec ne nejspolehlivějších) dieselů historie. Je to obyčejný přehled naftových motorů, ke kterým mě váže osobní zážitek, a které z nějakého důvodu uvízly v mé paměti.

Mercedes-Benz C30 AMG CDI

Foto: Mercedes-Benz

Původně jsem chtěl vybrat jednoho zástupce mezi čtyřválci, jednoho mezi šestiválci a jednoho mezi „vé osmičkami“. Ať jsem se však snažil sebevíc, nedokázal jsem najít jediný naftový čtyřválec, který by mi něčím speciálním imponoval. Je to pro mě symbol nudy a obyčejnosti. Jasně, i mezi čtyřhrnky je několik oslavovaných motorů, na které nedá naftová komunita dopustit, ale já si k legendární 1.9 TDi, která podle některých bájí palivo nespotřebovává, ale rovnou vyrábí, nikdy nenašel cestu. Ten motor mě nebaví. Naftový boxer od Subaru je též zajímavý, ale ani on mě neokouzlil. Fakt jsem se snažil něco vymyslet, ale marně. A proto jsem musel přidat jeden válec a začít o level výš.

Foto: Mercedes-Benz

Jistě dobře znáte fantastické pohonné jednotky z Affalterbachu. Obvykle mají čtyři až dvanáct válců a patří mezi vůbec to nejlepší, co v osobních autech můžete mít. A spalují výhradně benzín. Tedy, až na jednu malou výjimku. Tou byl pětiválec s označením OM612, což byl původně motor o objemu 2.7 l a výkonu 170 koní. V AMG si jej vzali do parády, zvětšili objem o tři deci a přidali 60 koní a spoustu newtonmetrů navíc. Výsledkem byl vcelku pozoruhodný stroj, který zaujal svým výbušným projevem a potěšil velice zajímavým zvukem. Výkonově překonával i tehdejší naftové šestiválce. 540 Nm dokázalo s nevelkým céčkem pořádně zacvičit a skoro bych si tipnul, že v reálném provozu nebylo benzínové C32 AMG o mnoho rychlejší. Jestli vůbec. Navzdory velkým očekáváním se z tohoto modelu nestal prodejní trhák a ve výrobě vydržel pouhé dva roky. AMG se od té doby nikdy o další diesel nepokusilo.

BMW 335d

Foto: BMW

Naftový čtyřválec mi nepřijde přitažlivý prakticky žádný. Zato mezi šestiválci se ideálních adeptů najde hned několik. Dodnes vzpomínám na třílitr VM Motori v Maserati Levante. Příkladně kultivovaný, silný a důstojně znějící. Dřív jsem si myslel, že diesel v Maserati je svatokrádež. Stačilo jedno svezení s tímto třílitrem a veškeré pochyby byly zapomenuty. Stejně tak si dobře pamatuji na Audi A6 a jeho BiTDI. To byl panečku motor. Ohromoval drtivou silou a zvukem benzínového osmiválce. Moc příjemná vzpomínka. Pro svůj nejoblíbenější vznětový šestiválec však musím do Mnichova.

Foto: wheelsage.org

BMW E90 se dodnes těší poměrně velké popularitě. Jeho kombinace každodenní použitelnosti a radostných jízdních vlastností okouzlí automobilové nadšence i dnešní době. Většina lidí však touží po skvělých benzinových šestiválcích. Já osobně bych však v tomto případě dal přednost naftě. 335d mi přišlo jako téměř dokonalé auto pro každý den. 285 koní je víc než dostatečná porce na běžné použití a těch 580 Nm se taky hodí. A když budete pospíchat, málokdo vám bude na silnici stačit. Příkladná kultivovanost a nepochopitelně nízká spotřeba už jsou jen takové třešničky na pomyslném dortu. Tohle je vynikající motor a docela dobře si umím představit, že by mi jednoho dne mohl říkat pane. Jen tak, z nostalgie.

Range Rover SDV8

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Naftových osmiválců nikdy nebylo mnoho. Nejsou až o tolik úspornější než jejich benzínové ekvivalenty. Servisní náročnost bývá poměrně značná a reálně nepřinášejí žádné výrazné výhody. Setkat se s nimi můžeme prakticky výlučně v nejvyšších patrech automobilového světa (myšleno v Evropě, v Americe jsou oblíbené jako pracovní stroje). Přesto všechno mají i vznětové V8 něco do sebe. První naftový osmiválec, který jsem okusil, byl v sedmičkovém BMW. A zcela jsem mu propadl. Nenucená síla, zlověstný zvuk, to vše mě okouzlilo. Cestovat každý týden napříč Evropou, pak bych chtěl mít pod kapotou tuhle strojovnu.

Kde jsem však vábení naftového osmiválce dokonale podlehl, to bylo za volantem velkého Range Roveru. Tohle bylo naprosto výjimečné sladění auta a motoru. Osmiválec byl tichý, dostatečně silný, aby rozhýbal i takovou stodolu na kolech, jakou Range Rover je. A v tomto případě i mnohem úspornější než jeho benzínový sourozenec. Tento motor dával perfektní smysl. Škoda jen, že jej už nepořídíte jako nový.

Audi Q7 V12 TDI

Foto: wheelsage.org

Pokud je osmiválec málo, nezbývá mezi naftovými motory příliš možností. Tou první může být lákavý desetiválec s mamutí silou (313 koní a 750 Nm) z dílen VW. Volkswagen jím osadil Phaeton a první Touareg. Prvotní zájem zákazníků byl skoro až nad očekávání velký. Jenže se brzy začaly projevovat jistě problémy se spolehlivostí a zájem poněkud ochladl. Naftová V10 byla extrémně složitým motorem a pokud není ve 100 % stavu, asi bych se toho trochu bál. Ale tichou vzpomínku jistě zaslouží. Budeme si jej pamatovat jako jeden z nejsilnějších dieselových motorů, které si našly cestu osobních aut. Ten vůbec největší diesel však vzniknul jen o kousek vedle.

Foto: wheelsage.org

Audi jednu dobu koketovalo s diesely opravdu hodně. Dokázali s nimi pokrýt celou modelovou řadu. Od malých vznětových tříválců v A2, přes typické čtyřválce, oblíbené šestiválce, majestátní osmiválec až naprostý vrchol. Vidlicový dvanáctiválec. Je to jediný naftový dvanáctiválec, který si našel cestu do osobního vozu. Audi využilo poznatky ze závodních okruhů (úspěšné Audi R10 TDI) a postavilo ohromující motor. 500 koní a rovných 1000 Nm z něj dělá nejsilnější diesel, který si můžete koupit. Audi Q7 není žádný drobek a váží poměrně masivních 2 700 kg a přesto s ním tahle strojovna cloumala, jak kdyby se nechumelilo. Z nuly na sto za zhruba 5 sekund je poměrně úctyhodný výkon v něčem, co vypadá jako malý autobus. Audi dokonce jednu dobu zvažovalo, jestli naftovou dvanáctku nenacpat i do supersportovního R8. To se nakonec nestalo a jediným endemitem s touto fascinující pohonnou jednotkou zůstala Q7. Čest její památce, je to perfektní představitel zlaté éry naftového motoru. Té éry, která už se nikdy nevrátí.

Máte vy svůj oblíbený naftový motor? Který to je? Budou vám chybět diesely, anebo jste rádi, že zmizí z cest? Diskuze je vaše.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
27. ledna 2021, 09:05
0

První zkušenost s naftou byla asi tak před 30 lety- E30 324d. Žádný výkon, zajímavý zvuk, nic se tomu nepodobalo.
Následně 5-válec 2.0D v doutníku zanechal spolu s autem zajímavý dojem. Ale doma byl vždy jenom benzín, bylo to jednodušší a víc to vyhovovalo (R6,V8). Zimní ranní startovací pojízdní masáž vždy odrazovala. Teď už je to v pohodě, G20 330d bych klidně vzal. Ale nafta chybět nebude.

reagovat
Le
LennyLeonard
27. ledna 2021, 09:31
1

Jako mladsi jsem si zasadne vybiral naftova auta. Zajímavý nafta byla 2.4 jtd v alfe romeo 156. Melo to na naftu krasny zvuk a s autem to taky pekne hazelo. Skoda ze pod vahou motoru ostatni komponenty na predni naprave na nasich silnicich sly do kopru. Pak jeste hezke svezeni opet alfa ale tentokrate 1.9jtd 110kw. S GTckem a 147 taky hezky tento motor cvici. Slavne 1.9 v octavkach bylo k smichu uz tehda, pak se mi libil mercedes v 124 300d. Moc to nejelo ale jelo to na vsechno. Kazdopadne nejvice naftovy motor ocenuju v pracovnich strojich/autech viz. Zetor a nissan terrano a jeho 2.7tdi. Delnici nadevse. Jinak s vekem(a to jsem jeste hodne mlad) se vracim opet k benzinu.

reagovat
bitner
27. ledna 2021, 09:40
0

Diesely z duse nenavidim, do konce zivota nezapomenu na ranni vymrzly Ikarus, kde to smrdelo naftou a me z toho bylo na zvraceni. To se fakt tezko prekonava, i kdyz ty soucasne diesely v osobacich vlastne prdi duhu.
Presto je spatne, ze uz byly "zakazany." Protoze velice rychle po nich prijde zakaz benzinu, pak LPG, pak CNG, pak hybridu bez zasuvky, potom hybridu se zasuvkou a pak uz nepojede nikdo nikam, protoze povolena budou jen cista elektroauta.

reagovat
Náhodný Kolemjdoucí
28. ledna 2021, 14:46
0

3.0dCi taky údajně nebyla vrcholem spolehlivosti, spíš naopak. Nikdy jsem s ní nejel, papírově mi vedle 2.0dCi nedává smysl, ale možná je ve skutečnosti lepší. Nakonec jsem měl benzín 3.5, ale dojem bych popsal stejně. Asi to bude vlastnost VS.

Náhodný Kolemjdoucí
28. ledna 2021, 14:47
0

Komentář k příspěvku pod..

JZ
Jan Zavrtálek
27. ledna 2021, 09:54
0

Upřímně diesely mi vůbec chybět nebudou a to hlavně kvůli tomu, co člověk potkává na ulicích. Pravidelně potkávám Touarega V10 TDi, který ze sebe valí saze jako parník Dittrich, protože týpek měl na auto, ale už nemá prachy na údržbu. Slavná 1.9 TDi je taky kapitola, nejvíc ji obhajoval jeden kamarád, lepšího auta podle něj nebylo, jen olej do toho lil po litrech, což se mu pak vymstilo, když všechen ten olej z turba začal ve velkém prosakovat do sání a následně se z toho stal nezastavitelný stacionární motor s 6000 otáčkami, který čekal až vysaje olejovou vanu, aby se následně zadřel...
ale kdybych měl vyzdvihnout nějaký diesel, tak by to byly dva motory z francouzské produkce (trochu mě mrzí, že ve výběru není žádný francouzský motor). první by byl 1,9 dCi v jednom z mých prvních aut, což byl první megane po faceliftu, nespolehlivost tohoto motoru je tak známá, že už je to skoro urban legend a já ji musim bohužel potvrdit, nejdříve se posralo napínání drážkovaného řemene což vedlo k jeho destrukci a namotání na kliku, roztržení rozvodového řemenu a následné přátelské poplácání vršku pístů od ventilů, to se stalo asi v 80 000 km, no a ve 90k odešlo turbo a chvíli předtím začala odcházet váha vzduchu... pár věci na tom bylo reltivně pozitivních, za prvé jsem po této zkušenosti dospěl a řekl si, že na diesely se**, za druhé cena těch oprav nebyla nijak astronomická (všeho všudy cca 40k a to před 10ti lety), za třetí jsem ale taky zjistil, že diesel nemusí být jen zvukem a vibracemi otravný kus závaží na přední nápravě, o kultivovanosti a neotravném zvuku toho motoru se může jakémukoliv 1,9 TDi jen zdát a strčí do kapsy i "moderní" 1,4 TDi...
Mé nejlepší zážitky z dieselu jsou ale s motorem 3,0 dCi ve VelSatisu, nevím jestli to bylo tak vysokou úrovní odhlučnění VelSatisu, ale o tom motoru člověk vůbec nevěděl, nikde vibrace, nikde hluk, nástup výkonu tak akorát co se slušelo tomu autu, pro mě jako pro člověka, co do té doby poznal jen diesely z koncernu, bylo jako zjevení...tenkrát sem píchal buchtu co řídila ibizu TDi (s červeným i, což ani nevim, co znamená, ale fandové koncernu se vyžívají v tom, aby to zdůraznili) a z toho auta mě bolela hlava po pár kilometrech, až sem pojal podezření, že dovnitř někudy lezou spaliny, ale nikdy sem nic nenašel, takže to přisuzuji "komfortu"

reagovat
Sa
Sato
27. ledna 2021, 10:42
0

"nezastavitelný stacionární motor" sa zastavuje ako V3Ska, spojka, brzda, jednička a prudko pustit spojku. Ešte som nemal tú česť to skúšať naštastie :) Ale počul som pár príbehov.

Autíčkový Jelen
27. ledna 2021, 11:25
0

Není někdy nutný vyšší převod, nebo stačí to zkusit "chcípnout" na jedničce?

Sa
Sato
27. ledna 2021, 11:32
1

Ja to poznám s jedničkou, ale vyšší prevod tomu určite neuškodí, predpokladám že 1.9tdi chcipne na 5ku aj bez brzd

JZ
Jan Zavrtálek
27. ledna 2021, 22:20
0

Dobrý vědět, nebyl jsem u toho když se to stalo, jen sem to táhnul na laně až když bylo po všem... je to skoro 8 let zpátky, tenkrát jsem ani nevěděl, že je něco takového možné, až internet prozradil, že je to poměrně známá záležitost

Schreieris99
27. ledna 2021, 10:16
1

Já s přibývajícím věkem a změnou práce zjistil, že diesel je vlastně ideální cesta.
Do práce to mám 80 km jedna štreka s tím, že 80% trasy je buď rychlostka nebo dálnice.
S benzínem jsem se nikdy pod 9l na sto nedostal a bylo jedno jestli to byla 2.3 v Mazdě 6 nebo 1.4 T-JET v Bravu.

A jelikož nejsem tak bohatý na to abych si mohl koupit Hybrid musel jsem cestou Dieslu.
Hledal jsem něco kolem roku 2010.
Chtěl jsem mocné TDI, ale ty v těchto letech neoplyvaly spolehlivostí, nakonec jsem zavítal do země Galského kohouta.
Vzešlo s toho 508 GT s 2.2 HDi a automatem Aisin.

Autor psal o zajímavých dieslových motorech, které měly charakter.
Je pravda, že dieslový 4 válec toho charakteru moc nemá, ale zato v některých svých podobách (2.0 - 2.2 HDi, 2.0 DCi, 1.9 TDI atd.) oplývá poměrně slušnou spolehlivostí a kilometrovým nájezd.
Za mě osobně i když diesel vymře v nových autech bude nabídka ojetin stále dost pestrá, takže do určitého roku to vlastně ani moc poznat nepůjde, že je diesel off.

reagovat
Kuře
27. ledna 2021, 11:16
0

No, když se nad tím zamýšlím, tak dieselů sem v životě řídil strašně málo... Zvláštní...
Ale za suveréně nejlepší považuji Range Roveráckou TDV8, s tím autem sem se svezl párkrát na jeho domácí půdě na Britském venkově, a jak ten motor, tak auto jako celek bylo prostě senzační...;)

reagovat
Sedrik
27. ledna 2021, 11:17
1

Dieslové auto nemám a nikdy jsem neměl, ale kdybych kupoval něco velkého, s čím budu jezdit delší trasy, určitě by to adept byl.

Pro mě býval diesel vždycky fuj-fuj, protože pravý Autíčkář jedině benzín. Naštěstí jsem z toho vyrostl.

Nejlepším zážitkem s dieslem bylo, když mi kamarád půjčil Alfu 156 2.4 (nevím, jakou variantu motoru tam má). Měl jsem v té době Focus ST 225 a musím říct, že i tak mě těch pár Km za volantem Alfy fakt bavilo. Zátah motoru je návykovej a i zvuk není rozhodně špatnej - takové temné vrčení :p Tenhle motor hodně změnil můj pohled na to, jaký může být diesel motor a v podstatě pro mě pohřbil koncernové PD diesely. Pokud může diesel v Italském autě znít a jet takto, pak pro charakter 1,9 TDi PD není omluva.

reagovat
Vojta
27. ledna 2021, 11:27
0

Jo jo, ty 2.4ky jsou super. Staré 10V jsou nezničitelné navíc k tomu, ale i 20V jsou spolehlivé, pokud se o to člověk aspoň trochu rozumně stará.

theGeno
27. ledna 2021, 16:27
0

Asi 3 měsíce jsem vlastnil 159 SW 2.4 20V 154kW a taky mě to nijak neuráželo. Ten pětiválec zněl celkem (na poměry dieselu) dobře a překvapil mě, že se chová podobně jak benzín. Každopádně to JTDm je velice zajímavá protiváha k TDI, které se chová úplně odlišně.

Sedrik
27. ledna 2021, 11:18
0

Mimochodem, ty V12 Q7 občas bývají v inzerci i za méně jak 500tis. By mě zajímalo, jak je ten motor spolehlivej a co stojí údržba - předpokládám, že moc ne a hodně.

reagovat
Radim Nemec
28. ledna 2021, 10:11
1

Pokud vim, tak ani zadne super tragicke problemy, ono staci fakt, ze je tam toho vseho dvakrat vic nez na V6 a ke vsemu je pristup jak k penezum tzn. z drobneho zasahu se stava demontaz&montaz motoru. Tudiz servis, ktery se jeste da ospravedlnit na V6 se stava financnim nesmyslem. Mam v rodine BMK V6 a zadne katastroficke scenare s ni zatim nemame, nicmene je to vykoupene tim, ze veci resim spis driv nez pozdeji (e.g. vstriky, zhavice, agresivnejsi interval u oleju, etc). Kdyz to chvili vlastni nejaky floutek, lije to toho repkovy olej a obecne se chova jak hovado bez mechanicke sympatie, tak snazit se dovest takovou vec zpatky do nejakeho ok stavu... to se pak prodrazi.
To same ty VW - ono staci vymenit 10 vstrikovacu a mas dostatecny budget aby sis to rozmyslel.
-
Komentář upraven 28. 1. 2021, 10:13:11

Vojta
27. ledna 2021, 11:24
2

Už nějakých deset let jezdím s pětiválcovou 2.4JTDm a vlastně mě asi nenapadá moc důvodů, proč by mi to vadilo. Sehnat benzínový motor s podobným výkonem a spotřebou víceméně nejde a servisně byl zatím hodně spolehlivý. Štve mě jen to pomalé zimní zahřívání a tím pádem absence rychlého topení. Takový diesel mě neuráží a tím lokomotivním zátahem, spolehlivostí, nízkou spotřebou a po zahřátí v otáčkách i zvukem je i zajímavý.
Určitý čas jsem jezdil s bájnou 1.9TDi (66 a 76kW). Chápu, proč lidi ten motor mají rádi, protože fakt moc nežere a dává člověku pocit, že je rychlý. Jenže on vůbec není. Na začátku ze sebe vysype všechno co má a pak už se nic neděje. Pro městské a i meziměstské přesuny dobrý, na dálnici už fakt nic moc. Navíc jsem zatím neměl to štěstí na vyloženě spolehlivý kus. Ne že by se dělo něco strašlivého, ale rozhodně to nebylo zase tak skvělé, jak všichni vypráví a to ani ve starém Ventu.
Nemůžu taky nevzpomenout na Astru G 1.7DTi. To je asi nejpomalejší věc, jakou jsem kdy řídil a její maximálka 135km/h se zdála být elektronicky limitovaná, protože tam prostě ten motor přestal víc jet. To by samo o sobě nevadilo, horší bylo že on byl zoufale pomalý vždy a přítomnost turba mu nikdo nevěřil, dokud se nepodíval pod kapotu že tam skutečně je. Nebyl jinak ani spolehlivý, taky se pomalu ohříval, byl strašlivě hlučný ale spotřebu měl vždy naprosto zanedbatelnou. Dostat se přes reálných 4L/100km prakticky nešlo.

reagovat
Jenda_K
27. ledna 2021, 12:01
-1

K tomu motoru 1.9 TDI a to jak varianta s rotačkou tak PD, nepovažuji ho za špatný motor. Bohužel charakteristika tohodle motoru byla poplatná daňové politice v Německu, takže výrobce se snažil zákazníkovi poskytnout hodně muziky za málo peněz (na daních). Motory 1.9 PD byly na trhu ve výkonovém rozpětí 66, 74, 85, 96 a 110 kW. u všech byl maximální moment (možná kromě 66 kW nepamatuji se) 310 Nm a protoze výkon je moment krát otáčky byla momentová charakteristika naladěna úměrně deklarovanému výkonu. Takže všichni dostali od nízkých otáček slušný moment, který ale vydržel jen do určitých otáček, kdy začal klesat. Takže 66 kW zvadlo ve 2500 ot. ale 110 kW táhla až přes 4000 ot a byl to moc příjemný motor. Záleželo na tom jaké daně zákazník v Německu byl ochoten platit. Bohužel těch 96 kW a 110 kW na trhu ojetin moc nebylo.

Opelfahrt
27. ledna 2021, 22:57
0

Jojo, stačí srovnat Superb I v základní verzi TDI PD se 74 kW a pětikvaltem a pak 96 kW se šestikvaltem. S tím slabším je to fakt dost zoufalá věc. Ten silnější už se dá normálně provozovat.

vojtacz
29. ledna 2021, 08:14
0

Astru G 1.7 DTi jsme kdysi měli. Doteď si pamatuju když se nám při cestě z Rakouska odporoučela váha vzduchu, motor padl do nouzáku a my se plazili do kopců na dvojku. A za náma taková pěkná kolona.

Jinak sám jsem vlastnil naftové Punto, 1.7 D. Mělo to asi 52 koní, jezdilo by to snad i na fritovací olej a předjíždět s ním byla akce na dva dny. Tím že to bylo první auto, tak na něj vzpomínám celkem s nostalgií. Pak jsem měl ještě naftovou Fiestu Mk 4, tu jsem měl moc rád, protože na jednu nádrž jsem jezdil skoro dva týdny do práce, což bylo nějakých 80km každý den. Navíc i s tou celkem slabou naftou mi přišla oproti Puntu živá a měla fajn podvozek.

Na druhou stranu, teď mám už druhé benzínové auto po sobě a kromě nižší spotřeby mi nafta nijak nechybí. Tím spíš, že většinou jezdím jenom po městě, což by zrovna nějaké turbonaftě asi moc neprospělo.

Jo
Josephus
01. února 2021, 15:17
0

Jenda: Ne že by to bylo podstatné, ale 1.9TDI 66kW mělo rotačku(stejně jako 81kW). Ty ostatní byly PD.

Jenda_K
01. února 2021, 20:39
0

66 kW se vyráběla v obou variantách, jak jako rotačka, kód motoru 1Z, AGR, AHU,ALE... s momentem 202- 210 Nm ... tak i minimálně rozšířená verze PD, kód motoru ANU, montovala se do VW Sharan II v letech 2000 až 2003 a moment měl jen 240 Nm.

Jo
Josephus
02. února 2021, 22:42
0

Klobouk dolů. S tímhle motorem jsem se nikdy nesetkal, ani o něm neslyšel (při psaní komentu jsem si ale jeho existenci připustil, u FV jsem už viděl lecjaké psí kusy;-) ).

HandyMan
27. ledna 2021, 12:02
0

Mě osobně diesely chybět nebudou, ale chápu, že jsou dva typy lidí, pro které nikdo lepší motor nevymyslel: 1. dálniční jezdec s vysokým km nálezdem (od 20.000km / rok výš) 2. Tahoun přívěsů. Já osobně jsem vloni po 15 letech a 4 dieselech vyměnil naftu za benzín (2.0 TDI 177k/380Nm za 1,6 TCe 205k/280Nm) a nemohu si přechod zpět k benzínu vynachválit. Vleky netahám a tak jediná nevýhoda benzínu je vyšší spotřeba na dálnici. V ostatních režimech to žere prakticky stejně, ale je to výrazně tišší a lépe to jede, když potřebuju.

reagovat
va
vasek87
27. ledna 2021, 12:14
0

Ač jsem nikdy žádný diesel nevlastnil a i s půjčeným jsem toho mnoho nenajel, je jeden motor ke kterému mám vztah. Je jím Mercedes 300D (aspoň myslím, že šlo o 300D) z modelu W123, který se zde hojně vyskytoval na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Ten klapot motoru spolu s klasickou maskou chladiče, kterou jsem v té době měl tak v úrovni hlavy, je pro mě ztělesněním Mercedesu. A že v té době byl pro mé dětské já Mercedes tím nejlepším autem. (což v porovnání s tehdejším vozovým parkem nebyl až takový úspěch :) ) A jaký pro mě bylo zklamání, když jsem po letech zjistil, že ten legendární zvuk Mercedesu vydává jeden ze základních a ještě k tomu naftových motorů... :)

reagovat
Skipper
27. ledna 2021, 14:50
1

Pro mně byl diesel vždy jen krám pro šetřílky, kteří nemají na palivo... A proto teď provozujeme hned tři.
1,9 TDi v jedničkové Oktávce je snad nezničitelný nechce vlastně vůbec nic, žere své 4 litry nafty na 100, dynamika je slušná, co víc si přát?

2.5 TDS v mém Range Roveru je už zase poměrně kultivovaný, má jenom třetí hlavu za 170 000 km a papá to cca 10l. Taky je pravda, že 100 kW je poměrně skromná porce výkonu.

3,6 TDV8 v nocějším Range Roveru je naprosto fenomenální. Dvojnásobný výkon, dostupný kdykoliv a stejná spotřeba jako TDS.

reagovat
Ronoath
27. ledna 2021, 18:12
3

Asi mi v osobácích nafťáky chybět nebudou. Nikdy jsem takové auto neměl, a díky určitému akustickému diskomfortu jsem o něj ani neusiloval.

Doufám, že ještě dlouho ale budu moci někde poslouchat jiný diesel. K6S310DR, kdyby se někdo ptal:-)

reagovat
BigBen
27. ledna 2021, 21:13
0

Tohle jsem dlouho neslyšel. Nádhera!

Opelfahrt
27. ledna 2021, 23:52
0

Zamračená je klasika. Ale pěkně zní i osmiválec v Pomeranči a nakonec ani ten dvanáctiválec v M262 nebyl špatnej.

liška
27. ledna 2021, 20:06
0

Asi takhle, jsem rád za zkoušenosti jak s VM traktori v Giuliettě 2.0 TD a 164 2.5TD, skvělá byla i pětiválcová 2.4 jtd co jsem měl v Thesisu a Lybře a před 15 lety byla dobrá ještě koncernová pokladnička 2.5 TDI 110 kw (pokud zrovna jela). Nicméně k naftě už se vracet nebudu a chybět mi vůbec nebude.

reagovat
ev
evermod
27. ledna 2021, 20:10
0

Ze všech dieslů, které jsem osobně vyzkoušel se mi nejvíce stýská a taky mi asi bude nejvíce chybět 240D od MB (W115) a 1,6 od VW (Golf II), oba klasické atmosféry... Jsem halt staromilec.

reagovat
BigBen
27. ledna 2021, 21:21
2

Hlasuju za vzduchem chlazený motor TATRA.

;t

reagovat
Jenda_K
28. ledna 2021, 12:27
1

Stačilo mi že jsem v tom seděl, sice to byla jenom v 6x6 ale ani tam rádio nepotřebuješ, telefonem ti nikdo nezavolá a se spolujezdcem si nepopovídáš.

JZ
Jan Zavrtálek
28. ledna 2021, 20:40
0

Dnešní zážitky se služební caddy a motorem 2.0 TDi mě utvrdili, že tudy cesta nevede, 2 hodiny pro přejetí D1 mě ještě pořád bolí uši...btw stala se mi zajímavá věc, zrychloval sem s tím krámem do kopce, plyn až na podlaze, ale sotva to drželo rychlost, tak sem zapnul tempomat a ten werk začal zrychlovat? zkusil sem to ještě jednou v jiném úseku a to samé, může mi někdo vysvětlit, co je to za funkci ?

reagovat
ransom
29. ledna 2021, 17:31
0

Moje oblíbené nafťáky jsou T2-928-1E (V8, 813Nm, 200hp) z Tatry 148.
Nebo třeba dvoutakt 14 D 40 (V12, 150 litrů objem, 1950 hp) z lokomotivy 781.
No a totální úlet - Junkers Jumo 205.

reagovat
sc
screepy
29. ledna 2021, 19:12
0

Já si úplně přesně pamatuju, jaký diesel na mě udělal největší dojem, bylo to 30d v e90, zde je psáno o 335d, to musel už být totální masakr, protože dodnes si pamatuju, kamarádovo 330x, tehdy mi to přišel totální výkonový vesmír, protože v kombinaci se 4kolkou a podvozkem, který ještě u e90 byl lecčeho schopný to bylo auto, se kterým se daly jezdit opravdu neslušný průměry. A musím přiznat, že ani 2.0 TDI v Passatu B8 v kombinaci s DSG mě neirituje, odhlučnění auta je moc dobré, když člověk nemusí pořád kvedlat, tak se s tím dá žít příjemný život, byť ten motor ničím zásadním nevybočuje.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem