načítám data...

Tesla Model 3 Dual Motor: Amerika na baterky

Každá debata o elektromobilitě se dřív nebo později stočí k Tesle, symbolu bateriového auta. Jaká ale vlastně ta Tesla je?

zobrazit celou galeriiFoto:   Honza Hamster Křeček

Na úvod je třeba říci, že tohle nebude úplně standardní Autíčkářův test. Auto jsme dostali do rukou tak nějak mimoděk a jen na jeden den, takže na nějaké odborné soudy stran každodenního života s Teslou jsme neměli mnoho času. Jenže vy, kdo už nás znáte, víte, že nějaké hodnotné spotřebitelské rady nejsou obecně naší specialitou, takže to snad až tolik vadit nebude.

Proč jsme se rozhodli i v takto omezených podmínkách Teslu zkusit? Protože se zdá, že je to opravdu důležité auto. Svět motoristů se za poslední roky rozdělil, tradicionalisté a zastánci pokroku nacházejí společnou řeč jen velmi obtížně. Zatímco však milovníci spalovacích motorů mají různé hrdiny od malých nových hot hatchů až po staré americké koráby, vlajková loď elektromobility je jen jedna. Tesla. Nová hvězda zrozená z ničeho, která zcela zastínila všechno ostatní, co se ve světě bezemisních aut děje.

Je to pozoruhodné i proto, že jedním z argumentů elektroskeptiků je právě nezkušenost nově vznikajících značek a obecně chybějící desetiletí pokusů, omylů a inovací, které přivedly spalovací motory tam, kde jsou dnes. A přesto paradoxně hrdý prápor elektromobility nese v současnosti firma, která vznikla relativně nedávno. A dokonce se zdá, že i když tradiční výrobci automobilů investují do vývoje elektroaut závratné částky, Tesla má stále obří náskok.

Foto: Autíčkář.cz

Tolik asi úvodem k důvodům, proč jsme se vrhli testovat Teslu. Konkrétně Teslu Model 3. Pokud ve výrobním programu Tesly neorientujete, potom vězte, že momentálně nabízí Tesla čtyři základní modely označené S, 3, X a Y, což má dohromady dávat slovo SEXY. Dětinské, praštěné. A věřte mi, tohle není poprvé, co se tu setkáme s nápadem pocházejícím očividně z hlavy dvanáctiletého kluka.

Model 3 je z této řady nejmenší; je to kompaktní sedan odpovídající velikostí autům jako BMW řady 3. A ano, je to sedan, ačkoli kapkovitý tvar karoserie by naznačoval spíše liftback. Tvar auta není úplně bláznivý. Vychází z tvarosloví většího (a staršího) Modelu S, který přišel na trh jako vůbec první skutečně použitelný plnohodnotný vůz s pohonem na elektřinu. A s ohledem na to bylo velmi rozumné rozhodnutí (na Teslu až překvapivé) postavit auto, co nebude vypadat jako šílená kosmická loď, ale spíše jako takové větší trochu rozšlápnuté Mondeo. 

Foto: Tesla

Model 3 je menší, což jeho proporcím logicky příliš neprospívá – na menším půdorysu je třeba postavit stejně vysoký automobil. Z určitých úhlů tak Tesla vypadá trochu jako žaba. Celkově je ale auto docela atraktivní, linie jsou čisté, vůz působí dynamicky a dojmu pomáhá i bohaté prosklení. Prémiový feeling přináší i bezrámové dveře. Prosklení souvisí i se samotnou koncepcí karoserie. Zadní sklo totiž plynule přechází v prosklenou střechu, je to skutečně jedno obří okno. Nevýhody? Chybí tu roletka, která by skleněnou střechu mohla zakrýt (ačkoli sklo je tónované a žádný dojem skleníku tady rozhodně nepozoruji) a především – auto je sedan s malým vstupním otvorem do jinak rozměrného zavazadelníku. Výhody? Více místa pro hlavy cestujících vzadu a nakonec i tuhost karoserie daná příčkou za sedadly.

Uvnitř je místa s ohledem na velikost auta víc než dost. Celkově je interiér designově dokonale čistý, to je ostatně jedna z kontroverzí a zároveň jedno z poznávacích znamení Tesly. Uprostřed jinak úplně čisté přístrojové desky sedí obří obrazovka. V jejím levém horním rohu je stabilně umístěn rychloměr – tohle je právě ono jblko sváru v Modelu 3, místo přístrojové kapličky jsou tu i základní údaje součástí velké obrazovky. V praxi to není nic, na co by se nedalo zvyknout, přesto stále nechápu, proč Tesla pro Model 3 nenabízí head-up displej, který by věc vyřešil jednou provždy.

Foto: Tesla

Vítězství designu nad praktičností je tu ostatně víc. Displej obsahuje i funkce, které by za mne mohly mít své ovladače – to je například směrování vzduchu z výdechů (ano, v Tesle i toto ovládáte přes menu radiomapy) či nastavování vnějších zpětných zrcátek. Čím ale radiomapa jednoznačně boduje, je odladěnost a rychlost. Tady nejsou žádné prodlevy, žádné sekání, žádné čekání na naběhnutí systému.

Radiomapa tu vládne všemu. Radiomapa všem káže. Obsahuje veškeré nastavení vozu od základních funkcí přes webový prohlížeč či různé hry až po prdící pytlík. Jako fakt, přímo v menu auta je funkce, která umožňuje nastavit, kdy a ze kterého místa se ozve prd. Já vám říkal, že zásahů dvanáctiletého kluka je tu víc než dost. Hry využívají volant a pedály auta, což je docela vtipné. Ale nejsou tu jen kraviny, i samotná výbava auta je docela bohatá. Jsou tu vyhřívaná sedadla (všech pět!), automatické dálkové LED světlomety, asistenční systémy včetně velmi schopného AutoPilota, prostě slušná výbava.

Foto: Autíčkář.cz

A teď už pojďme jezdit. Teslu odemykáme i startujeme kartou, ale kdyby byla naše, postačí nám aplikace v mobilu. Řazení (resp. uvedení vozu v chod) probíhá páčkou pod volantem, stejná páčka ovládá i AutoPilota. Rozjezd je hladký stejně jako zpomalování. Jako každý slušně vychovaný elektromobil lze i Teslu řídit pouze jedním pedálem a brzdu si ponechat jen pro stav nouze. Auto je tiché, zrychlení dechberoucí. Překvapí relativně malý volant a tužší řízení, Model 3 zastává ve výrobním programu Tesly pozici malého dravého auta, má být sportovnější než jeho sourozenci. A přesně to taky je. Naladění podvozku a řízení vůbec není špatné a díky nízkému těžišti umí tahle Tesla předvádět docela ostré kousky. Ostatně se zrychlením z nuly na sto za 4,4 vteřiny se Tesla řadí mezi seriózní sportovní vozy a maximální rychlost 233 km/h je solidní obecně, ve světě elektromobilů s omezovači většinou hluboko pod 200 km/h potom doslova září.

Foto: Autíčkář.cz

To všechno je pěkné, ale samo o sobě by to nestačilo k tomu, aby se z Tesly stala ikona elektromobility. V čem je teda její kouzlo? V efektivitě. Konstruktéři Tesly jsou možná na poměry zavedených značek začátečníci, rozhodně ale mají talent. Model 3 se chlubí dojezdem až 600 kilometrů. Reálné číslo bude sice o něco nižší, přesto už tady mluvíme o hodnotě, která přestává být pro uživatele jakkoli limitující. Jak to v Tesle udělali? Asi první vás napadne obří baterie. Ale chyba lávky, v útrobách Tesly najdete baterii o kapacitě 75 kWh, což lze mezi dnešními elektromobily označit za standard. Větší baterie totiž sice přinese více energie, ale také se o to déle dobíjí a přidává i nežádoucí hmotnost.

Foto: Autíčkář.cz

V Tesle se proto vydali opačnou cestou. Když nejde navýšit kapacitu baterie, je třeba snížit spotřebu. A tohle Tesla umí dokonale. Během našeho testování, které bych rozhodně neoznačil za klidné a rozvážné, se spotřeba pohybovala od 14 do 19 kWh/100 km, což je o dobrých deset méně, než u srovnatelných konkurentů. I hmotnost lehce přes 1800 kilogramů patří mezi elektromobily mezi ty nižší. Díky tomu se můžete zcela oprostit od snah udržovat baterii nabitou nebo ji vůbec sledovat, protože většinu potíží s dojezdem vyřeší deset minut na nabíječce. Tesla dokáže do baterií cpát energii nabíjecím výkonem až 250 kW, takže žádný problém.

 

Jeník

Za volant mě pustili až poté, co jsem si odseděl na zadních sedadlech cestu skrz město. Zadní sedačky jsou vyloženě nejslabší místo auta. Ano, jsem hrbatý a neumím sedět, ale tady jsem se prostě nebyl schopný vůbec najít. To se mi běžně nestává.

Foto: Autíčkář.cz

Vpředu vlevo je to ale zcela jiná písnička. Sedačka je skvělá, volant tak akorát do ruky, i na ten rychloměr vpravo vedle něj se dá zvyknout. Nejsem fanda ovládání, na které se musí člověk dívat, takže ódu na tu dotykovou věc ode mne nečekejte. Je ale fakt, že pokud vám obrázkové ovládání nevadí, tady alespoň krásně funguje a je plné těch maličkatých hovadinek, které vám rozjasní den.

Největším překvapením pak ale byl pocit z řízení. Tesla Model S je oproti tomuhle autu neohrabaný pomalý parník. Trojka je pocitově maličká, prosklení navozuje dojem lehkosti a až na naprosto bezcitné ale přesné řízení jde skutečně o sportovní sedan. Sportovní sedan zaměřený na efektivitu. Čtyřkolka a podvozek obecně jsou naladěny neutrálně, auto mile čichá čenichem dovnitř zatáčky, kdykoli chcete, a utrhnout to do smyku snad nejde. 

A přesto to nežere. Skutečně zajímavé. Nerad to říkám, ale musím opakovat, že ostatní automobilky také mají lithiové baterie a elektromotory nejnovějších konstrukcí, ale vyladění celé věci, v tom je Tesla pořád tak nějak napřed. A v trojce dodala i velmi sebevědomé jízdní vlastnosti. Klobouček…

 

Foto: Autíčkář.cz

Neverdikt

Test tentokrát ponechám bez verdiktu, nebylo by to fér ani k Tesle, ani k vám, našim čtenářům. Nějaké základní zhodnocení tu ale napsat musím. Takže… Všechno, co jste o Tesle slyšeli, je pravda. Kvalita zpracování je stále taková americká, u testovaného kusu se mlžilo jedno zadní světlo, stropní panel nelícoval dokonale s obložením sloupků, zkrátka dokonalost zpracování tu nehledejte. Auto ale nevrzalo a všechno fungovalo, takže žádné drama se nekoná. Zároveň je tu stále vidět obrovský technologický náskok Tesly v oblasti techniky elektromobilu. A třetím kouskem do skládačky je spousta praštěných až dětinských detailů, ve kterých nad rozumem vítězí čistota designu a dvanáctileté já tvůrců.

Technické údaje

Pohon: elektrický 4x4
Výkon: 258 kW (370 koní)
Točivý moment: 510 Nm 
Kapacita baterie: 75 kWh
Maximální rychlost: 233 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,4 s 
Provozní hmotnost: 1844 kg 
Spotřeba v testu: 16,5 kWh/100 km
Dojezd: 614 km (WLTP)
Cena: 1 486 990 Kč


 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
19. března 2022, 08:46
6

Nechci bejt zase za toho hejtra co nadává aniž se v tom svezl ... Model 3 jsem si ale důkladně prohlížel, zevnitř i zvenčí. Ta kvalita zpracování není "americká" ta je špatná. Náhodou americká auta mají v dnešní době dobrou kvalitu zpracování. Za poslední rok jsem strávil dvakrát celej tejden ve dvou různých autech od Dodge a obojí velice hezky zpracovaný. Dejme tomu, že Mustang Shelby, protože je to speciálka má trochu ledabylý spáry třeba kde dosedá kufr k zadním blatníkům, ale tam je to je jedno. Tesla není bohužel hezky udělaná ani uvnitř, ani zvenčí.

A pak co mě teda přimělo dát komentář : nepište prosím vás "bezemisní" u těch aut, vždyť je to blbost. Záleží odkud se bere ta elektřina. Možná se přechod na elektřinu dneska jeví jako lepčí nápad než před 24. únorem, protože možná pomůže řešit nezávislost na ruský ropě a plynu, ale i tak je to celý složitější. A pak jsou tu ty Tesla - superchargers, podle stránek značky je jich v ČR sedm: https://www.tesla.com/cs_CZ/findus/list/superchargers/Czech+Republic

To není moc... A jistý valašský automobilový novinář (ne Vavris), ale Ondra Ch. psal relativně nedávno v nějaký diskuzi pod postem na facebooku co na mě vyskočil, že zrovna s modelem 3 nedojel z Prahy ani do Rožnova, musel si to po cestě dobít.

No nic, zkrátka pro toho, kdo Tesle fandí je to určitě fajn, pro ostatní asi si myslím můžem bejt v klidu, že o nic zázračnýho nepřicházíme

reagovat
Kuře
19. března 2022, 09:07
6

Přesně to mě taky napadlo. Ještě nedávno sem bral jako pokrok že se začal používat výraz "lokálně bezemisní" a najednou jsme zpátky...
Jen už sem nechtěl přidávat další rejpavej komentář pod elektromobilem... už si přijdu trapně;D

riderhenry
19. března 2022, 09:44
5

krab: Přesně jak píšeš. Měl jsem trochu divokou představu o nákupu Duranga, ale na fotkách to auto působilo strašně plastově a bral jsem to jako mínus. Pak jsem v Áčkách na jedno narazil a tak jsem si říkal, že se s rodinou podíváme, jak to je uvnitř řešené, a teda musím říct totální šok. Interiér nefotogenický, ale když v tom člověk sedí, tak je to prostě evropská prémie a z hlediska materiálů jsem tomu nemohl vytknout naprosto nic. Jen to není tak uhlazené. Tesla dělá prostě faily a vlastně dává ostentativně najevo, že všechny ty staromilské automobilky to dělají špatně, protože zákazník je přeci blbec. A někteří jí to fakt jsou ochotni ještě potvrdit... Praštěné a dětinské detaily = za každou cenu něco udělat jinak, aby geek mohl mít pocit, že má něco víc cool, než ostatní. Jestli je pravda, že byli schopni dodat zákazníkům auta s různým typem pneumatik na jednom autě, tak dost možná i dále posouvají svoje hranice.

Jinak naopak myslím, že situace na východě jednoznačně ukázala, že v nouzi je opravdu lepší nespoléhat se na nabíjení elektromobilu. Kolik je teď aktuálně asi Ukrajinců bez proudu? Palivo se dá sehnat předpokládám stále více nebo méně snadno na většině místech. Problém, na který jsi narážel, bych viděl spíš s plynem. Ropa se dá nahradit daleko snadněji z jiného zdroje (ale to jsou spíš politické otázky, ne logistické).

Jakub Pospíšil
19. března 2022, 10:16
-3

Ty jsi stejně masochista, Krabe. Vždycky tě tu akorát rozohníme a přesto jsi tu každou chvíli...
-
Komentář upraven 19. 3. 2022, 10:17:16

Honza Hamster Křeček
19. března 2022, 10:25
-7

Koukam, ze to slovo vzbudilo vasne, tak ja se teda omlouvam vsem mistnim ochrancum zivotniho prostredi, ja se v tehle problematice neangazuju a ani me moc nezajima, tak pardon, ze nepouzivam stran emisi politicky korektni terminologii.. Me zajmaj spis auta no… :-)
-
Komentář upraven 19. 3. 2022, 10:37:42

Avex
19. března 2022, 11:24
1

Jestli něco situace na východě potvrdila, tak to že nenažraný pumpaři nepromarněj ani v krizi příležitost namastit si kapsy. Akorát mě to utvrdilo v tom, že můj další daily driver bude hybrid nebo nějaký levný EV.

beastar
19. března 2022, 16:39
9

Jenom krátce. To auto je strašná bída za ty peníze. A ano osobní velmi relativně čerstvá zkušenost. Pár týdnů sem to měl půjčené. Pro geeky a new wave drsňáky z barber shopů super hračka. Auto moc ne. Nevím co je špatný na tom že Krab napsal co si myslí? Další pokračování Křeček vs Krab?

Avex: No jo ti zlý pumpaři. Ono ty elektrozavody to s námi mysli upřímně a dobře. A nabíjet je přece zadarmo. Hybrid to by mohlo trochu pomoci. Hlavně ale nic neplánuj. Vše může být 3x jinak. Včera sem jel z Prg domu a koukám. Na Barrandově roste plnící stanice vodíku...

Pólin
19. března 2022, 19:35
7

Nikdo by na slovo "bezemisni" nebyl háklivý, kdyby nám všem EV nebylo do budoucna cpane jako jediná možná, a hlavně nejekologictejsi alternativa osobní přepravy a to vse navíc bez jakýchkoliv silných a na faktech založených argumentů. Jinak auto se mi designové vyloženě líbí...toho zpracování je škoda...ovšem bylo by bláhové si myslet, že třeba ten 100lety náskok mercedesu oproti Tesle nikde nepůjde vidět...

MB
MBMB
19. března 2022, 19:47
-11

Nikdo nikomu nic necpe. Jsou tu EURO emisní normy na škodlivé látky a nějaký limit na CO2, nad který se platí pokuty a v rámci toho si každý může dělat, co chce. A technicky největší smysl z těch bezemisních dává BEV, tak holt skoro všichni dělají BEVy.

VK
VK
19. března 2022, 21:07
-1

Ridehenry: se zásobováním je to překvapivě právě naopak, přinejmenším u nás. Pakliže bychom zastavili Družbu, přestali brát ropu od Ruska, do pár měsíců jsme s nádržemi na suchu. Ze západu nedostaneme dost ropy, aby to pokrylo spotřebu republiky, trubkami se to jednoduše neprotlačí. Rafinerie mají zásoby na cca 3 měsíce. Přičemž už dlouho předtím, než paliva fyzicky dojdou, cena vystřelí na násobky.
Proti tomu elektřinu vyrábí republika z vlastních zdrojů. I ten uran stačí dovézt jednou ročně a dá se kupovat i od Westinghouse.

krab
19. března 2022, 22:01
1

S tou ropou je to zajímavý téma (tedy poněkud mimo Teslu model 3, ale to snad čtenáři v těchto diskuzích prominou, prostě je to takovej mix vždycky témat pod článkama) . Já když googlil, protože profesně se v tomhle nevyznám, tak mi vyšlo, že nějaký mix ropy z Družby a IKL je půl napůl cca... statistiku co jsem našel je jen do roku 2019, je tam vidět, že se trochu víc ropy začíná brát z IKL, teda ropa z předního východu dopravovaná tankery do Terstu. Posílám odkazy: Když vidím kolik je v ČR celková spotřeba a kolik je kapacita ropovodu IKL, tak je cca o 30% vyšší než spotřeba, takže de-fakto by se ČR bez ropy z Družby v klidu obešlo. Ale možná, kdo v tom petrochemickým businessu dělá by uměl vysvětlit, proč to v reálu takhle nejde ... nevim https://www.mpo.cz/cz/energetika/statistika/ropa-ropne-produkty/statistika-dovozu-ropy-do-cr--259953/ , https://mero.cz/provoz/ropovod-ikl/technicke-udaje/

Každopádně s tou Teslou a "hádkou" s panem Křečkem, Bíste to už asi neuvidíš, já už toho tady komentuju spíš míň a tady mě fakt nějak nedalo to "bezemisní" protože on přeci jen i ten Temelín něco vyprodukuje a uhelný elektrárny tuplem. Ale to by nebylo co bych kritizoval, svým způsobem si to dovedu i jako budoucnost představit, efektivní atomové elektrárny, co vyrábí dostatek energie pro masovou spotřebu i u elektroaut. To všechno je asi OK, ale když není ta infrastruktura, když víme, že vyrobit baterie je zdrojově náročné, kapacita je pořád u jakýhokoli EV nedostatečná k bezstarostnýmu užívání. A pak je tu přiznám se, fakt moje antipatie ke značce Tesla. Nemyslím si, že je šikovný vyrábět auto, který má všechno ovládaný přes tablet. To není dlouhodobě spolehlivý a bezproblémový řešení. A jak říká Beastar, tahle trojka co jste zkoušeli by v ceníku Tesly vyšla na cca 1,8 milionu a za takový peníze už jde koupit leccos. No, prostě mi z toho vychází, že Tesla je čistě produkt pro fanoušky Tesly, v něčem jsou určitě lepší než ostatní EV's, ale v jiných zas horší. Mě se třeba naposledy líbilo týden fungovat s BMW i3. Když použiju "kdyby" tak kdyby ale ta i3 dokázala při stejně nízký hmotnosti dojet cca 3x tak daleko na jedno nabití baterie, který by trvalo vždycky do půl hodiny na rychlonabíječce a jako nový nestálo přes milion, tak bych tomu jako autu na běžný užívání docela i fandil, ale tak jak je to dneska, tak ne, mě přijde, že EV auta jsou dodnes pořád jen takový prototypy, pořád tomu chybí další roky vývoje, aby mohla ta efektivita být jinde

beastar
19. března 2022, 23:07
4

Jenom teda k té ropě. Bohužel je nejen v ČR, ale i v okolních zemích trochu problém. Jedna věc je si ropu dopravit. To ČR umí i tak, že nebude brát tu Ruskou. Ano, trochu by zdražení paliva nastalo. Problém je rafinace, zpracování. To totiž ČR neumí. Takže čistě čísla mluví pozitivně. Bohužel praxe je jiná. Situace by byla lepší kdyby okolí umělo fungovat lépe. Jenže za situace že budou vystaveni tlaku všichni je tu krize. Kdo vám pak ta hotová paliva prodá za dobré ceny?

Jinak zásoby a kapacita jsou v ČR na dobré úrovni. Vše jde jen to musí být dlouhodobá strategie. Mimochodem ta ropa v ropovodu proudí asi rychlostí chůze. Takže bylo spíše teď komické to nejen České zdražení. A o tom se dá dlouze polemizovat. Říct pumpaři... To je celý dodavatelský řetězec. Ta pumpa je až poslední článek. To je složité téma obecně. Šlo by se tady dlouho dohadovat, co se mělo udělat lépe. Mohlo. To je teď jedno těch scénářů je několik. Ani jeden není zase až taková hrůza. Daleko větší problém je plyn.

Tesla je taková ta firma, co většina lidí od aut nemůže brát moc vážně. I když se mezi ty velký kluky snaží tlačit. Pořád umí poskládat elektromobil. Nejjednodušší auto ever. Žádný kouzla ani zázraky. Kdo nemá problém že výsledek dražší, než by měl být. Proč ne. Mbmb a jeho příspěvek to nemá smysl komentovat. S tímto názorem se můžeš prezentovat v Německu, kde jim dle všeho už definitivně mrdá. Jinak všichni víme, že euro normy tak jak jsou dnes jsou hloupost. Cesta k nezaměstnanosti a tak dále. Však až se to uvidí bude pozdě. Auta jsou jenom třešnička na dortu téhle pyramidy. Ostudné EU ve vleku Německých levicových idejí. Znovu. Tedy je to v rukou pár lidí. Které nikdo nevolil. To už sem taky nepatří.

Jak sem psal asi dobrý elektromobil. Nikoliv však auto.

VK
VK
19. března 2022, 23:43
1

Malé upřesnění: paliva si vyrábíme sami, lépe řečeno, na benzín a naftu pro prodej na pumpách v rámci republiky se ropa zpracovává v našich rafinériích, resp. v rafinériích na území republiky. Ve zpracování ropy republika soběstačná je. Long story short, veškeré palivové suroviny stoprocentně (vrty u Hodonína nelze počítat) dovážíme, jsme závislí na stabilitě v zahraničí a tak to má víceméně celá kontinentální Evropa. Zatímco elektřinu vyrábíme doma a přinejmenším z poloviny z domácích zdrojů.

beastar
20. března 2022, 00:29
0

VK: Máš bohužel mylné informace. Není to tak jednoduché. Jen se mi o tom tady fakt nechce diskutovat. Litvínov, Kralupy. Tím to začína teda končí. Elektřina:) To jo no ta se dokonce vyváží. Pro tu je největší problém EU a její stupidní politika G.d.

eLzyx
20. března 2022, 03:28
-3

riderhenry - jsi vedle jak ta jedle. Čerpačky byly v obležení lidí pokoušejících se o útěk ze země. Případně byly na suchu, protože je už nezaváží - nechtějí podporovat invazní Rusáky, kteří jsou na suchu.
Ale elektrika tam funguje.
A teď si představ, že máš v kapse jen hřivny, dostal jsi se přes hranice a došel ti benzín. Platební karty nefungují. Za co natankuješ? Za hřivny? Ty nikde neberou.
Ale elektromobil si můžeš v Polsku, Slovensku a Maďarsku na Tesla superchargerech a Ionity nabít zadarmo. Případně každý EVčkář má mapovou aplikaci se "socka" nabíječkama, co jsou zadarmo ...

riderhenry
20. března 2022, 09:18
2

eLzyx: Vidíš to, já zase četl opak, včetně smutného příběhu majitele Tesly, který jako jediný ze širokého okolí zůstal "doma", zatímco všichni sousedi vesele jeli na západ... Asi si každý z nás najde to, co se mu zrovna více hodí. Že jsou pumpy v obležení je logické, to by byly všude, ale pořád jde o to natankovat jednu nádrž paliva, které můžeš k autu klidně v něčem přinést a můžou ti ho i rozdávat na hranicích, na rozdíl od možnosti asi 2 - 3x několik hodin dobíjet a doufat, že zrovna někdo nevypne šťávu. O možnosti "odsát" si z odstavených a poškozených v okolí ani nemluvím, to už je dost extrém.

krab
20. března 2022, 11:04
4

Shodou náhod jsem viděl asi dvě Tesly na DE značkách předminulý víkend na SK/UA hranicích, kam jsem se přidal jet s kamarády pomoct odvézt lidi do ČR. Ale to je spíš rarita. Slováci mají 4 funkční, jeden supercharger je v Košicích, jinak by po cestě musel nabíjet z jiný dostupný sítě, hledat, řešit. V tý zimě bych to nikomu nepřál ještě po celým tom martyriu se dostat přes hranice trávit čas hledáním, kde dobít auto a pak čekat než se to nabije, aby se dal spolehlivě udělat nějakej další přejezd dál...

Já to nikomu neberu. Někdo si to propočítá, že se mu takový auto vyplatí, jinej zase zjistí, že se mu to nevyplatí. Na dlouhou cestu jsem bral 9 místnou dodávku s dCi motorem , dojezd 1300 km spolehlivě na plnou nádrž nafty, ta vyšla na 3 tisíce korun.. Představa ujet 1300 km elektromobilem znamená cca 5x někde stát, dobíjet, řešit, hledat nabíječku atd.

Náhrada ropy řešení má, další věcí čemu pomalu začínám fandit je výroba syntetických paliv, viděl jsem o tom pěkný video teď na Harry's garage, minulou neděli a přišlo mi to zajímavý.

Avex
20. března 2022, 11:56
1

Syntetický paliva jsou fajn, do běžných aut se ale moc nehodí. To má budoucnost třeba v letadlech, lodích, nákladní dopravě atd.

beastar
20. března 2022, 12:08
2

Motory upravíš. A zatím, neznamená na pořád. Do toho vývoje tečou miliardy. Porsche na tom dělá. Petrobras, další a další. V USA spousty firem i lidí sází na vodík. Prostě jen tupá část Evropské rádoby zelené společnosti kdaká pořád dokola blbosti o spáse elektromobilem a elektřinou. Navíc z obnovitelných zdrojů. Což je totální utopie. Tahat do toho válku je směšné Elzyx. To nabíjení je problém v míru natož za války.

je
jerry
21. března 2022, 11:09
1

Elzyx mě i v této blbé době rozesmál. Představě kolon Ukrajinců v teslách, to je tedy sci-fi non plus ultra. Já si je vždy představoval spíše v žigulech. Ale samozřejmě pokud by to byla pravda, tak bych jich tu byla polovina, někteří by ještě teď nabíjeli:-)))

eLzyx
29. března 2022, 09:19
2

jerry - byls někdy na Ukrajině? V žigulech tam jezdí možná jen staří dědci. Produktivní lidé tam mají leckdy lepší káry jak my.

beastar
29. března 2022, 10:37
0

Elzyx: Zase neprehanej byl sem tam mockrát posledních 15 let. Je fakt že minimálně ve městech je vozový park dost podobný jak v ČR. Nebo třeba v Rumunsku, Řecku atd. Ziguli byli dávno vyvezeny na západ :)) Jinak sem tam ale viděl dost Volhy atd... Vic jak v EU, ale to je z logiky věci.

VK
VK
19. března 2022, 21:10
-1

Jak jsem začal o elektru uvažovat, zrovna T3 nepadá v úvahu. Že si výrobce neumí pomoct a prostě ze zákazníka - ze mě - musí udělat debila, nedovedu překousnout. Scházející HUD a obyčejný blbý digitální rychloměr před řidičem, bez alespoň roletky pod panoramatickou střechou atd. atp. Přitom škoda, ta efektivita je zatím nepřekonaná.

reagovat
eLzyx
20. března 2022, 03:20
-8

a nenapadlo tě, že všechny tyhle kraviny tam nedává kvůli snížení hmotnosti? Displej navíc - 2kg, roleta na panoramu - 5 kg navíc. Téměř vše ovládané displejem = méně tlačítek, méně kabelů = úspora hmotnosti.

Jakub Pospíšil
20. března 2022, 09:04
15

To se obávám, že není weight reduction, ale typická muskovina. Kdyby byla tvoje hypotéza správná, tak by to nemělo tu skleněnou střechu, která je oproti plechové těžší o desítky kilogramů.

VK
VK
20. března 2022, 09:12
-1

To jednak. Jednak, k čemu úspora hmotnosti o dvě kila, když hodně?

riderhenry
20. března 2022, 09:21
10

Display namísto tlačítek je levnější, proto je to současný trend. Vesměs jsou za to automobilky kritizovány, málokomu to vyhovuje... Jen u Tesly je to samozřejmě super věc, protože je to dovedeno do největšího extrému. Logicky.

MB
MBMB
20. března 2022, 09:27
-5

Tesla S standardní display před řidičem má i teď po posledním facelifu, čili to zřejmě nebude nějakým obecným přesvědčením. Zároveň centrálně umístěný ukazatel rychlosti bez budíků před řidičem měli v nedávné době minimálně i nějaké Toyoty a Citroeny, čili to není nějaká novinka od Tesly.
Hledal bych za tím zkrátka úsporu nákladů, na druhou stranu to podle mě ničemu zásadně nevadí, je to hlavně o zvyku.

beastar
20. března 2022, 16:04
2

Jasný no Tesla je takový novodobý Renault. Část řešení úplně na piči, ale hlavně že jsme jakože inovativní. Zatímco v Renaultu se daří věci dělat, tak jak to Evropský a blízkovychodni zákazník chce. Tesla to dělá levně, fušersky a ještě to dokáže prodat jako inovace pro vizionáře. To jim neberu to je byznys. Když jsou lidi mdleho rozumu proč jim to nedat. Fakt je ten že Tesla hype opadá. A hodně záleží co nabídne dál.

Jakub Pospíšil
20. března 2022, 16:25
3

Oni mají fakt efektivní drivetrain, to se jim musí nechat. A zrovna mně se i moc líbí ty blbinky jako hry v infotainmentu, i když samozřejmě jde jen o věc na efekt. Jenže to je jen část mixu a nakonec i já bych šel v téhle cenové relaci raději pro (elektrický) mercedes.

MB
MBMB
20. března 2022, 17:05
-2

Není mi úplně jasné, který mercedes je na mysli, protože ten žádnou přímou konkurenci k Tesle 3 nedělá. Ve stejné cenové relaci jsou EQA a EQB s mnohem horšími parametry, kde podle mě není moc o co stát. EQE je pak sice fajn, ale i v úplném základu, kde chybí výbava oproti 3 LR, pohon všech kol a 100 kW výkonu, je celkem přirozeně o půl milionu dražší. Je to koneckonců o třídu větší auto v luxusnějším segmentu, ale tomu už bych právě neříkal stejná cenová relace.

Jakub Pospíšil
20. března 2022, 17:23
3

Klidně bych vzal raději EQA v plný. Jo, parametry pohonu jsou horší, ale vše ostatní o vagon lépe udělané.

beastar
20. března 2022, 18:22
2

Mercedes, BMW a Tesla to jsou dva různé světy. Asi jako srovnávat Sheriff Tiraspol a FC Barcelona. A je jedno v jakém segmentu.

S tím že část jejich aut je zvlasnutá dobře souhlasím. Ta trojka umí být zábavné auto. Myšleno že se to umí položit do zatáček, má to jako všechny EV to zrychlení. Zbytek mě jako auto za tu cenu zklamal. Je jasný že nejsem a nebudu cílovkou Muskovych výrobků.

MB
MBMB
20. března 2022, 19:10
-1

Jakub: Jasné, to už pak sklouzává k typickému porovnávání prémie a mainstreamu a můžu s tím různě laborovat. Za stejné peníze větší/menší auto, více/méně výbavy, silnější/slabší motor atd. Záleží na prioritách a použití. Kdo nepotřebuje takový dojezd, může si koupit Teslu 3 SR+ místo LR (která má pořád lepší parametry dojezdu a nabíjení než nejvyšší verze EQA) a zase ušetří a bude mít pořád znatelně větší auto. Jak říkám, klasicky mainsteam versus prémie.

Jakub Pospíšil
20. března 2022, 19:13
2

To je právě ono - větší...jak se to vezme. Na zadních sedačkách se v obojím dospělák moc pohodlně nesveze, ale kam bys raději dával velký kočárek? Do EQA to jde vcelku s grácií, do sedanu o dost hůř - tipuju, že Tesla bude s kufrem dost podobná Mercedesu C a tam se cpal dost blbě.

MB
MBMB
20. března 2022, 19:22
-2

Pochopitelně, to už je potíž srovnání sedanu a SUV. Přímo srovnat by se dalo spíš EQB a Tesla Y. Nebo až Mercedes vydá EQC sedan (ne to už existující SUV, to jejich značení jsem nepochopil...).

je
jerry
21. března 2022, 11:16
0

To je auto na baterky. To můj táta říkával, když nějaké auto nestálo za nic. Dnes by asi říkal, to je Tesla. Význam by to mělo stejný, jen by výrok inovoval. Přiznám se, že si vůbec nedovedu představit mít tohle auto za takové peníze. Protože já si totiž ty peníze musím vydělat, nevysedím si je v Bruselu.

reagovat
fortress
21. března 2022, 16:46
2

Můj problém s Teslou by začal už u konfigurátoru, kterému chybí náležitosti důležité pro spotřební elektroniku natož pro koupi automobilu. Nakliknu Model S a vůbec nevím co obsahuje a kolik za to chtěj. Individualizace bídná.

reagovat
MB
MBMB
21. března 2022, 17:50
-2

Tesla S se v Evropě momentálně neprodává a nemá českou cenu. Dá se jen rezervovat. U 3 a Y pochopitelně cena normálně je. Stejně jako seznam výbavy.
Individualizace spočívá v zásadě jen v baterii, pohonu, barvě, kolech a úrovni autopilota. Z hlediska HW jsou všechna auta vyrobená v daném období stejná, a výbavu mají tedy všichni stejnou. Když se nějaká výbava v nějaký moment přidá, tak plošně všem autům. Tesla nestíhá vyrábět, čili prodává všechna auta v kompletní výbavě. Nemá moc důvod dělat nějaké levnější osekané modely a komplikovat si tím výrobu.

beastar
22. března 2022, 10:11
4

To je tak když zvládneš prodat celosvětově za rok 900 000 aut a nestíháš vyrábět. Lol. Nemáš potom důvod dělat verze již od... Ustupují od toho i větší výrobci. To že neumí individualizace je prostě to, že je to mizerná firma. Vystavěná na chiméře a umělých změnách v automotive. V tom je ta jejich vize. Plus mají gluck, že celosvětově roste cena všeho. A tak ceny jejich mrdek nevypadají tak neuvěřitelně.

Toyota rostla o 10% prodala přes 10 milionů aut. Zatímco za stejné období jen v EU prodal Opel 498 000 vozidel. Tesla překoná v prodejích možná tak Mazdu. Kia rostla o 6% a prodala 2,777,000 aut totálně. Tolik asi k významu super automobilky Tesla. Ať dělá raději výlety do vesmíru a Starlink to je aspoň fajn. Auta stojí zatím za hovno určitě ne za miliony.

fortress
22. března 2022, 12:34
0

Já ale nechci žádnou verzi "už od" ale informaci kolik vůbec ta Tesla Model S stojí - jestli dva miliony nebo tři. Stejně tak by se mohlo ukázat že "tento model v Evropě nenabízíme". Co se týče výbavy chci vědět zda jsou tam odvětrávaný sedačky, matrix led nebo ekvivalent, 360 kamera atp. To že si jí nemůžu na showroomu prohlídnout to ani nezmiňuju.

MB
MBMB
22. března 2022, 13:00
-3

Jak říkám, seznam výbavy tam normálně je. Dokládám screenshotem.

Na orientační cenu se člověk musí podívat na US stránky. Na CZ stránkách je první odstavec, když člověk vleze do konfigurátoru, toto: "Ceny a doplňkové vybavení se dořeší, jakmile se bude blížit dodání. Jakmile budou zveřejněny konečné ceny a doplňkové vybavení, obdržíte oznámení, že máte dokončit objednávku. Do té doby bude vaše objednávka považována za předobjednávku, kterou můžete zrušit a požadovat vrácení peněz." Podle mě je to z toho jasné.

Showroom Tesly je v ČR sice jen jeden, ale prohlédnout is tam auto samozřejmě člověk může. Případně se dá do Rakouska či Německa za hranicemi, pokud to člověk má blíž.

Fr
Frodo
22. března 2022, 13:41
1

Takže si jako objednáš auto, dáš za něj x miliónů a až se bude blížit dodání se teprve dozvíš, co to bude mít za výbavu? To je tedy luxus. Něco jako ve stylu HUD tam nedají, protože šetří hmotnost. Já si doteď myslel, že výbavu co tam nemám je znamení toho, že jsem na ni neměl. A přitom je to naopak. Škoda že jsem to nevěděl dřív. Necítil bych se u svého prvního auta bez klimy jako socka, ale jako ten chytrý, který díky tomu bude šetřit palivo a rychleji projíždět zatáčky. Lol.

MB
MBMB
22. března 2022, 14:31
0

Ne. Teslu S lze dnes v ČR jen předobjednat, respektive se zapsat do pořadníku. Stojí to 2500 Kč. Tyto peníze člověk při zrušení dostane zpět. Žádné miliony člověk neplatí, když vůbec neexistuje cenovka.
Když se dokončuje objednávka, tak se ještě dají přímo v konfigurátoru doobjednat zimní kola, tažné zařízení, případně jiné drobnosti. To je myšleno tím doplňkovým vybavením.

Toho, že by třeba z aut vyndavali automatické klimatizace a pak v infotaimentu schovávali nastavování teploty interiéru, jen aby si mohli říct o příplatek za úplně základní funkci, se podle mě člověk speciálně u Tesly právě nedočká. Na rozdíl od jiných automobilek. Všechny Tesly, co jezdí po silnici, zkrátka mají všechny deklarované funkce, o kterých se například člověk dočte v testech, a každý zákazník si je tedy může zažít. Což je dost odlišné od přístupu jiných výrobců. Vzhledem k tomu, že na těch svých specifických funkcích a word of mouth mají do značné míry postavený marketing, tak by byli proti sobě, kdyby to do těch aut nedávali.

je
jenda200
23. března 2022, 16:33
0

Toho, že by třeba z aut vyndavali automatické klimatizace a pak v infotaimentu schovávali nastavování teploty interiéru, jen aby si mohli říct o příplatek za úplně základní funkci, se podle mě člověk speciálně u Tesly právě nedočká.

Prosím o relevantní odkaz, kde se dozvím , kteří výrobci a jak to dělají, viz to co si napsal....

MB
MBMB
23. března 2022, 18:20
0

Seznam i ne úplně levných aut, která se dají koupit bez automatické klimatizace, a pak kvůli tomu musí být extra předělané ovládací prvky v interiéru, je snad dlouhý dost.
Snad je evidentní, že jsem tím nemyslel doslova, že by někdo do auta fyzicky namontoval klimatizaci, a pak jí vyndaval... Řeč je o tom, že značná část automobilek je schopná prodávat auta bez základních funkcí a chtít za ně příplatky a já jsem jen v reakci uvedl, že zrovna tohle Tesla nedělá. Dobře, není tam HUD ani jako možnost a můžeme se nad tím pohoršovat.

Mbnb
22. března 2022, 10:24
-1

Fuj 3

reagovat
st
stirling
23. března 2022, 10:24
0

Neskutocné aké vášne dokaže Tesla sposobit. Ale Beastare co ti konkretne na modely 3 vadilo lebo nic konkretne si nenapisal. Cez tyzden som bol s chlapikom co vymenil Giuliu za Model X denne jazdi 240 km a bol velmi spokojny. Predpokladam ze nabija doma v rodinnom dome, pripadne v praci.

reagovat
beastar
23. března 2022, 12:16
0

Těch věcí je celá řada. Psát o tom nehodlám. Zaslepená menšina fandů už to má. To nemá cenu jim cokoliv psát. Pro nás ostatní jde o to si to prostě zkusit sám. Giulia má spoustu podobných nedostatků. Když to někomu nevadí ok. Jsou lidi kterým vyhovuje i Dacia Logan. Samozřejmě v tom hraje trochu roli že si myslím o Muskovy, že je nebezpečný psychopat. Jeho způsob budování byznysu mi je odporný. Jeho vozidla zatím nikdy nedostali jeho slibům. Kdyby nedělal ev v době kdy to půlka světa tlačí politicky už by dávno nebyli. Úroveň zpracování těch aut je děsná a skandálů měli víc, než dost. Sériovou výrobu prostě nezvládli. Podporovat to třebaže negativními články nebudu.



Poslední komentáře