načítám data...

Škoda Enyaq iV Coupé RS: Nejvýkonnější Škoda v historii... aspoň občas

Nejsilnější Škodovka má elektrický motor a říká si Coupé, i když to kupé není. Jaká tedy je?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Musím se vám k něčemu přiznat, co se týká elektromobility. Jsem z toho unavený a nebaví mě to. A teď nemám na mysli auta, ta mne ve skutečnosti stále baví, s tím problém není. Ten se nachází jinde. Nebaví mě neustálé diskuze a dohady o tom samém. Část lidí brání elektromobilitu do roztrhání těla. Používají při tom irelevantní argumenty, otáčejí si statistiky a čísla podle toho, jak se jim zrovna hodí, prostě si jedou pořád dokola to samé. Druhá část lidi zase naopak elektromobilitu kritizuje všude, kudy chodí. Využívají při tom nesmyslné argumenty a klišé, otáčejí si čísla, jak se zrovna hodí a je to pořád stejná písnička. Vězte, že je docela otravné vlézt do diskuze snad pod každým elektro autem a číst tam stále ty kraviny z obou táboru, které nevyhnutelně vedou k tomu, že se čtenáři zhádají mezi sebou. Že bych měl mít radost, protože tím rostou prokliky článku? Ale kdeže, to je mi fuk. Mně vadí ta nesmyslně hustá atmosféra, která se kolem toho vytváří. Vždyť jde přece jen o „pitomý“ auta, vážně je nutné u toho proklít rodinu diskuzního oponenta, jen proto, že se mu líbí (nebo nelíbí, nehodící se škrtněte) něco, co vám zrovna v tuhle chvíli, ne? Ono to totiž není všechno jen černobílé, vše má své stinné stránky a všechno má i světlé stránky. Pravda je, jako ostatně vždycky, někde mezi. Proto vás zkusím pro dnešek požádat o jedno. Pojďme se vykašlat na všeobecné teorie o ničem a místo toho zkusme řešit jen konkrétní auto a jeho problémy či přednosti. Zapomeňme pro jednou na ideologické války a zkusme brát zřetel na tohle dané auto. Myslím, že diskuzní munice nabízí víc než dost. Co myslíte, šlo by to?

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

O čem vlastně bude řeč? Tentokrát jsme si vzali na paškál nejnovější přírůstek domácí automobilky, elektromobil Škoda Enyaq iV Coupé RS. Na škodovce si mi vždycky líbilo, že uměla svým vozům dát srozumitelná a jednoduchá jména. Tenhle model to tak úplně nesplňuje, že? Nemohu si pomoct, ale obvykle mne tohle názvosloví nechává v klidu, ale tady opravdu nejsem schopen určit, co má přesně znamenat to označení Coupé. Jasně, nejsem debil, chápu, že je to marketingový jazyk. Nicméně ať se snažím sebevíc, opravdu tu žádné coupé nevidím ani náznakem. Liftback? Dost možná. Fastback? Velmi pravděpodobně. Ale coupé? To bohužel nevidím. Na druhou, nejsem tu od toho, abych hodnotil jméno vozu. Pojďme se raději podívat na jeho kvality.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Loni na podzim jsem napsal, že se mi obyčejný Enyaq vlastně docela líbí. Měl jsem jej půjčený v černé barvě s tmavými doplňky a vypadalo to opravdu docela fajn. Líbí se mi na tom základní tvar, který osciluje někde mezi velkým kombíkem a MPV. Líbí se mi ostře řezané tvary, prostě celkem fajn věc. Varianta Coupé na mě už tak dobře nepůsobí. Nevím, jestli za to může příliš výrazná barva, která nedokáže ukrýt jisté partie. Dost možná ano. Nicméně mi tato sportovnější verze přijde paradoxně zavalitější než ta výchozí Enyaq. Zepředu je to fajn, tam problém nevidím (asi bych si odpustil svítící masku – u RS standard). Z profilu taky dobrý, dá se říct, že vypadá relativně elegantně. Největším problémem je zadoboční pohled, kdy se k autu příchází na úrovni C sloupku. Tam je prostě příliš mnoho masy a vypadá to těžkopádně. Zatím jsem bohužel neviděl Coupé v tmavé barvě, která by třeba trochu pomohla. Všechny jezdí kupodivu jen v této zelené, či zlaté. Rozhodně bych si však uměl představit o něco rafinovanější ztvárnění.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Popisem interiéru vás tentokrát nebudu zatěžovat, je shodný s běžnou verzí, takže vás spíš odkáži na loňský test. Pokud máte rádi minimalistický design, tady budete na správné adrese. Co se týče místa nad hlavou na zadních sedačkách, tak zde jsem neměl problém ani já, při svých 184 cm. Prostoru je tu dostatek. Když už jsme v interiéru, zastavím se u jedné bolístky. Myslím tím infotainment. Nevadí mi, že se v podstatě veškeré ovládací prvky nastěhovaly do dotykové obrazovky, na to už jsem si zvyknul a naučil se s tím žít. Problém však nastává, když ta dotyková obrazovka nefunguje. S Enyaqem RS jsem najezdil 1415 km a z této porce v celých 990 km na mě svítila jen a pouze černá obrazovka. Drtivou většinu cesta jsem tak absolvoval s velkou obrazovkou na vrcholu palubní desky, která se dala využít tak akorát na přilepení papírové automapy, či jako úkolovník, kdy jsem si tam mohl lepit žluté papírové čtverečky. Jako držák na mobil taky posloužila obstojně. Díky bohu, že šla ovládat aspoň klimatizace (až asi na dva případy, ve kterých jsem nemohl nastavit ani toto), v letních teplotách by to bylo opravdu nemilé. Ale ostatní funkcionality? Škoda mluvit. Chtěli jste si vybrat zdroj hudby? Smůla. Podívat se na jízdní data, či využít vestavěnou navigaci? Hmm, někdy jindy, teď se totiž „Načítají nastavení“. Jako já chápu, že se SW mohou být občas problémy, ale tohle trvá opravdu dlouho a je to vážně otravné. Asi by se nad tím měl někdo zamyslet. Nicméně je fér dodat, že v mezidobí od zápůjčky po vydání testu, došlo k opravdu velké aktualizaci systému, takže by to snad již mělo celé fungovat lépe. Uvidíme, rád se při některé příležitosti přesvědčím na vlastní oči.

Možná jste to již někde viděli nebo četli jinde. Škoda Enyaq iV Coupé RS je tou nejvýkonnější škodovkou v celé její dlouhé historii. A u toho se na chvilku zastavíme. Tahle křiklavě zelená žabička má sice nějakých 300 koní, což z ní oficiálně dělá nejvýkonnější Škodu, akorát to má pár háčků. Maximální výkon je dostupný maximálně po dobu 30 vteřin. Dobrá, je to sice omezení, ale na běžné silnici stejně není mnoho míst, kde byste mohli držet pedál plynu třísetkoňového vozu na podlaze déle, než půl minuty. Může být. Druhou podmínkou je teplota akumulátoru, ta se totiž pro dostupnost celého výkonu musí pohybovat mezi 23 a 50 stupni Celsia. Dobře, byť se mi to nelíbí, tak asi jistou ochranu baterie umím pochopit. Absolutně však nerozumím podmínce číslo 3. Ta totiž říká, že nejvyšší výkon máte dostupný pouze v případě, že máte nabitý akumulátor na více než 88%. To může být maličko problém, neboť sama automobilka velmi doporučuje nabíjet v rámci zachování životnosti baterie na 80%. Takže výsledek je takový, že si za 1,75 milionu pořídíte nejvýkonnější model značky a pak se dozvíte, že byste ten výkon správně neměli mít prakticky nikdy dostupný? To je trochu zvláštní, nemyslíte? Když však nebudete dbát těmto varováním a nabijete vůz naplno, pak skutečně dostanete všech 220 kW. Elektromotory zvládnou rozpohybovat Enyaq na stovku asi za 6,5 sekundy a maximální rychlost se posunula na 180 km/h. To jsou čísla, se kterými se dá žít, byť se někomu mohou zdát nezajímavá na nejsportovnější verzi modelu. Musím podotknout, že reálně na silnici prakticky není poznat výkonový odstup mezi variantou 80x a tímhle RS. Oba jedou velmi podobně.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Při samotné jízde pak Enyaq rozhodně nezklame. Stále zůstává pohodovým a především komfortním společníkem na cestách. I na velkých 21 palcových kolech dokáže podvozek odfiltrovat většinu nerovností a posádka na palubě si může užívat ničím nerušené chvíle pohody. Jízdní projev je tak velmi přijemný, byť nevím, jestli by zájemci o RS neuvítali spíš pocitově tužší nastavení. Mně však vyhovovalo ideálně. Co se nějaké sportovnější jízdy týče, mějte na paměti, že se pořád jedná o rozměrné SUV, které váží asi dvě a čvrt tuny. Jasně, Enyaq těží z nízko uložených baterek, umí projet některé typy zatáček velmi svižně a vzbuzuje v řidiči větší dávku jistotu, než bych asi tipoval, ale sportovní auto to vážně není. Má své limity a jsou dosažitelné i na běžné silnici. Především zásahy stabilizace vám budou ztrpčovat život, při snaze o rychlejší jízdu. Stabilizace je totiž velmi přísná a zasahuje mnohem dřív, než by bylo potřeba, takže se pak zkušenější řidič s autem trochu nepřirozeně pere. Je to velká škoda, protože samotný charakter Enyaqu je až nezvykle zadodolkový, kdy opravdu cítíte práci zadní nápravy, jak by vám chtěla v zatáčce pomoct, trochu postrčit správným směrem, ale nemůže, protože jí to elektronika nedovolí. Slabým místem jsou pak brzdy (vzadu bubny), které jsou nedostatečné a špatně dávkovatelné, ty by zasloužily vylepšit.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Možná vás překvapilo, že jsem se v celém testu nezmínil o velikosti akumulátoru, spotřebě, dojezdu a podobných věcí, které se v tématu elektromobility řeší stále dokola. Nezmínil jsem se o tom úmyslně, protože mi to přijde jako stálé omílání těch samých věci dokola. Dojezd jsem neřešil, protože jsem pokaždé dojel bez problémů tam, kam jsem potřeboval. Za týden jsem ujel přes 1400 km, což není málo (teoreticky to odpovídá 73 tisícům km ročně) a nestrádal jsem. Spotřebu jsem neřešil, protože je logicky stejná, jako u všech elektromobilů. Ve městě a na okreskách příjemně nízká, na dálnicích zcela očekávatelně dost vysoká. Ano, stále stejná písnička. Jaký tedy Enyaq RS ve skutečnosti je? Asi bych s ním uměl žít, kdybych jej dostal jako služební auto a nijak zvlášť by mě to neomezovalo. A to najezdím ročně výrazně nadprůměrnou porci kilometrů. Za svoje bych ho však nekoupil a to hned z několika důvodů. Vadí, mi že se nenabíjí dost rychle. 135 kW dneska už nikoho neohromíte. Vadí mi, že stále neumí funkci „One pedal“, pořád se prostě musí šlapat na brzdový pedál, což je zbytečné. Je tam spousta drobností, co by zasloužily vylepšit a které shazují celkový dojem z auta. Soužití s Enyaqem Coupé tak sice nebude zcela bezproblémové, ale ani to nebude utrpení. A tím bych to pro dnešek uzavřel.

Technické údaje

Motor: zadní – synchronní s perm. magnety / přední – asynchronní
Výkon: 220 kW (299 koní)
Točivý moment: 460 Nm 
Kapacita baterie: 82 kWh (využitelná 77 kWh)
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Provozní hmotnost: 2255 – 2367 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 17,2 – 18,1 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 18,2 kWh
Dojezd (WLTP): 504 km
Dojezd v testu: 350 – 450 km
Základní cena testované verze (Enyaq iV Coupé RS): 1 644 900 Kč

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jaromír
28. září 2022, 08:41
0

Vzadu bubny u auta s dva a ctvrt tuny? To sel jejich vyvoj tak dopredu, nebo proc?

reagovat
HeavySmoker
28. září 2022, 13:07
6

U elektra je problém že kotúče korodujú (brzdí sa prevažne regeneráciou), predčasne odchádzajú a zákazníci to patrične dávajú najavo keďže to musia platiť (záruka sa nevzťahuje na opotrebiteľné časti). Toto ten problém rieši, zároveň je to lacnejšie. Za bežných okolností je to jedno. Niečo podobné ako iné zloženie OEM bŕzd v US aby prach z brzdenia nezašpinil disky, aj keď na úkor dlhšej brzdnej dráhy. Ľudia sa na to sťažovali, ale na riziko nehody už nie. Vybavené a všetci sú spokojní.

Vespista
28. září 2022, 13:18
3

Elektromobily sú všeobecne na brzdy totálne nenáročné, pri bežnom používaní. Drvivú vačšinu spomalovania zabezpečuje rekuperácia. A bubnové brzdy sú menej náchylné k reznutí keď sa nepoužívajú. A pri núdzovom brzdení aj tak vačšinu práce kvoli prenosu hmotnosti spravia predné brzdy.

Vespista
28. září 2022, 13:19
4

Vitajte pri ďalšom diele seriálu Slováci vysvetlujú veci :-D :-D

MB
MBMB
28. září 2022, 16:18
0

Zadní kola brzdí rekuperace ve všech variantách, čili na zadní brzdy nejsou kladeny tak vysoké nároky. Bubny jsou pak výhodnější.

Zajda
28. září 2022, 16:27
3

O bubnech byl pěkný článek v technické rubrice Světa Motorů. Vývoj bubnovývh brzd pro koncern má na starosti konkrétně Škodovka.
Kdysi jí to svěřili s tím že jde stejně o skomírající technologii. Ale s elmobily zažívá renesanci.
V určité době se zadní kotouče široce rozšířily i na městské minivozy s >65% hmotnostii na předku, kde to vždy bylo objektivně horší řešení. Levné kotoučové systémy často zarezávají i vepředu, natož vzadu. Byla to čistě záležitost marketingu a reputace, přece ani Polo nemůže dělat ostudu s bubny.
Účinnost bubnových brzd je dokonce v poměru ovládací síly (stlačení pedálu) lepší než u kotoučů vzhledem k vnitřním převodovým mechanismům. V době bez posilovačů by s kotouči brzdit ani nešlo. Nevýhoda bubnů je pouze při opakovaném brždění, kdy se nedokáží efektivně chladit. S tím se dá bojovat přidáním materiálu aby tepelná kapacita byla větší. Ale pak roste neodpružená hmotnost.

MB
MBMB
28. září 2022, 17:34
0

V zásadě je to tak, kotouče mají výhodu v lepším chlazení, jinak moc dalších důvodů není. Naopak mně je sympatické, že to vzali pragmaticky a necpali tam za každou cenu kotouče jenom kvůli tomu, že pro určitou skupinu to vypadá blbě.

Jaromír
28. září 2022, 18:09
0

Díky chlapi! Zas jsem o něco chytřejší.

Woyta
28. září 2022, 18:10
1

Vespista: Pleteš se EV jsou na brzdy náročné protože to jsou těžké krámy a musí splnit stejné bezpečnostní předpisy. Jen je méně využívají kvůli rekuperaci. A jakmile se moc nepoužívají tak mají tendenci zatuhnout a zareznout. Majitel leafa zmiňoval, že zadní třmeny mění průměrně, jednou za dva roky. Bubny na tohle trpí méně, protože jsou chráněny před vnějšími vlivy.

af
afro-r1
29. září 2022, 09:39
-1

Ted bude jen otazka, zda ty bubny zvenku vyrobce poradne povrchove osetri (penize navic), nebo to vyrobce necha jak ted a po dvou zimach z bubnu bude zvenku rezava hrouda.
Osobne si davam vsechny trmeny, pistky, pripadne bubny do komaxitu a pak je do konce zivotnosti auta klid.

VK
VK
29. září 2022, 12:07
0

Ještě je jedna nevýhoda bubnů, nedobře se regulují při brzdění v ABS módu, zejména opakované.

Zajda
29. září 2022, 13:50
0

A pak ještě jedna výhoda - jdou snadno zaseknout ruční brzdou :-)

Woyta
29. září 2022, 23:08
0

Bubny co jsou navrženy jako brzda a ne jen jako parkovací brzda, ručkou nezasekneš.

Zajda
30. září 2022, 09:13
0

Mám jiné zkušenosti. Clio Mk4, Mazda 2 Mk2, Swift Mk3, u všech to jde lehce urvat i na asfaltu když je ručka seřízená. Naopak u staré A3 8L jsem musel tahat tak až jsem si vyrval lanovod ze třmenu:-)

Woyta
30. září 2022, 16:04
0

Evidentně máme na mysli oba jiné zaseknutí. U aut co mají bubny jen jako ručku je riziko, že se při blbnutí zasekne a už neuvolní. Proto se u driftu používá hydraulická ruční brzda.

beastar
28. září 2022, 09:22
7

Ok. Ano diskuse jsou otravné. A nikdy nikdo nevyhraje. K věci. Je to hnusný zejména potom v téhle pouťové barvě. Včera sem viděl dva zasebou. Interiér neohromí typický VW. Brzdy raději bez komentáře. A trouble s plným výkonem to je velmi funny. Infotainment to už je ohraná písnička a jistě. Někdo by se nad tím měl konečně zamyslet. Mimochodem ve většině VW už to funguje uspokojivě. Ty obří kola to je neštěstí. Jestli se někdo snažil napodobit GLE tak jako dobrý. Bohužel škodovka má cílovou skupinu asi pořád jinde. Než opulentní názvokupé od MB. V zásadě cena mi nepřijde tak hrozná. Svoje prachy bych za to nedal ..

reagovat
je
jerry
01. října 2022, 11:48
0

Až na tu cenu souhlas. I při tempu inflace mně přijde vysoká. Ale pokud to trh akceptuje a najdou se kupci, proč ne. Já si svých peněz vážím víc, asi jsem se na ně moc nadřel:-)))

beastar
02. října 2022, 09:11
0

Jasně. Tak je to dost. Jenže očekávat že v době kdy slušně vybavená dieselová Astra stojí 600. Že vlastně velká, elektrická Škoda bude stát řekněme milion. To prostě nejde. Obecně samozřejmě jsou ceny vysoké a někdy neoprávněně. Zase když se podíváš na konkurenty i ty vzdálené... Jsou to podobná a vyšší čísla.

Tommas
28. září 2022, 09:31
0

Nebyl ten infotainment jen problém konkrétního kusu? Protože tohle už je extrém a docela se divím, že zrovna takové auto Škodovka pustí novináři.
Dostala vlastně Škoda po vzoru Volkswagenu už taky ten posilněný hardware nebo auta z Boleslavi pořád jedou na tom původním z doby představení? Jezdím totiž už 3 týdny novým Golfem (každodenně), který už lepší hardware má a za celou dobu nebyl jediný výpadek, černá obrazovka nic takového.

Jinak k Enyaqu, mi se naopak verze "Coupe" líbí víc než originál, ten mi přijde právě naopak strašně těžkopádný na zadek, pořád bych ale řekl, že exterierem je např. ID5 hezčí (interiérem už ne). RS motorizace je každopádně zbytečná a klasická 80 nebo 80x je podle mě dostačující. V tomto je to trochu ostuda Škodovky, že se to rozhodla takto nazývat a ještě se chlubit "nejsilnějším" autem, které kdy vyráběla.

reagovat
Irwinek
28. září 2022, 09:32
0

Někde jsem četl, že budou bubny dávat i dopředu. Prý je už někde jinde účinnost, materiály a u elektra většinou brzdí rekuperace, na zbytek to stačí. Nebudou tak orezat nevyužívané kotouče a bude úspora na údržbě a prostě tak :-(

reagovat
Trinom
29. září 2022, 12:25
1

Ono to ničemu nevadí. Krizové brzdění to zvládne a na běžný provoz si EV téměř vystačí s rekuperací.

Zdeny
28. září 2022, 09:47
0

Měl jsem ho půjčený výměnou za RS Octu a mě to vlastně mile překvapilo a uklidnilo od paniky z elektroau - líbí se mi naladění kdy to prostě jede jako silnej diesel a nechová se jako teleport co člověku dá pecku do zad když se podívá na plyn, libil se mi interier i chování auta, byť ta váha je tam prostě znát a měl jsem pocit že se to dost hrne pryč. Tuhost mi teda rozhodně nechyběla - šly ti přepnout režimy auta když nefungovala obrazovka ? Protože to DCC na sport mi přijde tuhé až až i na RS.

Co se týče toho plného výkonu - mě to bylo řečené taky trochu jinak - 30s s baterkou nad 88% a pak klesá čas po který je to auto schopný dávat ten plný výkon. Což jak říkáš není úplně problém, protože pak to už stejně jede těch 180.

Cena mi přišla za takto velký a 300hp auto poměrně slušná, než jsem vyzkoušel BMW I4 M50 s 540 co má cenu od 1.8 - ten rozdíl mi prostě příjde malej ikdyž jasně, nakonfiguruješ ho klidně za 2.5 a na tudle cenu si u škodovky budem muset počkat na to 7místné SUV.

reagovat
Woyta
28. září 2022, 18:25
2

Občas jde potkat názor, že elektro auta jsou pro lidi, kteří auto vlastně nepotřebují. Častečně s tím jde souhlasit. Pokud jezdíš jen krátké trasy tak tě omezovat nebude. Jakmile jezdíš každý týden pracovně do německa tak podle kalkulátorů bych každý týden strávil 8h na nabíječkách. Elektro mi nevadí ale ty baterky jsou stále problém limitující použitelnost a životnost.

MB
MBMB
28. září 2022, 18:54
2

Záleží, čemu člověk říká krátké trasy. S moderním elektromobilem se dá jezdit klidně třeba 300 km denně, tj. roční nájezd řekněme 75 000 km a čas strávený na veřejných nabíječkách je nula, pokud má člověk nabíjení doma. Záleží na skladbě tras. Logiku za tím, proč by měl být elektromobil pro lidi, co auto nepotřebují, nevidím žádnou. Funguje to úplně normálně jako jakékoliv jiné auto. Jen se to holt dvakrát nehodí na tisícikilometrové výlety jako ty týdenní cesty do Německa. Ale to se týká jen malého zlomku populace.

Woyta
29. září 2022, 02:36
0

A už jsme zase u spotřeby. :) Chceš jet rychle po dálnici, topit, klimatizovat nebo táhnout přívěs? Tak reálný dojezd dokáže klesnout hodně rychle. Němci teď nedávno měli na tohle rozsáhlý test. Co se týče dojíždění tak lidi každý den jezdí do práce i poměrně dlouhé trasy. Jako externisti jsme třeba každý den v plném obsazení ujeli 160km. To je třeba trasa pro některá Ev hraniční, hlavně v zimě. Pro mě je EV auto na 80% tras. U zbytku představuje velké nepohodlí, nebo je rovnou nepoužitelný. A to mám možnost dobíjet doma. Spousta lidí ale tuhle možnost mít nebude takže budou muset trávit čas někde u nabíječek. Vím o obchodním zastupci co místo naftové Octavie dostal Enyak. Teoreticky pro něj mělo být vyhovující. Prakticky to dopadlo ale jinak. Plánovat trasy moc nejde, jede se kam je potřeba. Začal nestihat schůzky a jejich počet musel zkrátit na polovinu. Dost času trávil u nabíječek. Ve finále raději změnil zaměstnání. Ta myšlenka o smyslu auta pro krátké trasy jistou logiku má. Provoz takového auta vychází dráze a levnější může být i třeba taxi. Tím získáš i funkční autonomní řízení. :)

MB
MBMB
29. září 2022, 06:55
0

Asi nechci úplně reagovat. To je pořád dokola to samé, jak zaznělo v článku. Reagoval jsem primárně na tu prezentovanou ideu, že elektromobil by měl být pro někoho, kdo nepotřebuje auto.
Pokud například potřebuji pravidelně dojíždět 30 km mezi dvěma vesnicemi či menšími městy, kde není dobré spojení hromadnou dopravou, tak prostě potřebuji auto. To je to, co definuje potřebu auta - daná situace. A jestli na to pak mám spalovací auto, nebo elektromobil, je přeci separátní věc. Přičemž zrovna takovýhle případ zvládne i 10 let starý ojetý elektromobil, který ujede sotva 100 km.

Woyta
29. září 2022, 08:20
0

A já zase znova píšu, že to bereš moc doslova a s tou myšlenkou lze souhlasit částečně. Na ježdění kolem komína stačí auto na stlačený vzduch. Desetiletý elektromobil bude spíše sázka do loterie než spolehlivé auto na dojíždění. Zase ty prokleté baterky. A trasu jakou popisuješ jezdím každý den s dvacetiletým autem. Donedávna s ještě starším. A pořád mám dojezd 700-800km. Takže případná otočka do Prahy (240km) není problém. Se starým EV abych scháněl jiné auto co tu trasu dá. V případě dojezdu co zmiňuješ by byl problém i trasa co jezdím celkem pravidelně. Do práce, do HK a domu (100km).

MB
MBMB
29. září 2022, 09:49
0

Já jsem to slovo “částečně” zaregistroval. Já zastávám názor, že to neplatí vůbec. To, jestli si někdo pro svoje využití vybral z jakýchkoliv důvodu auto, které pohání elektromotor, nebo spalovací motor, nevypovídá nijak o tom, jestli potřebuje, nebo nepotřebuje auto. Za mě tam není žádná logická spojitost.
Ale pokud má někdo dojem, že elektromobily ujedou tak málo, že vlastnit elektromobil je to samé, jako nemít žádné auto, tak naprosto chápu, že může dojít k takovému závěru. Ten je s tím zcela logicky konzistentní.

Trinom
29. září 2022, 12:36
1

S touhle logikou by auto nepotřeboval skoro nikdo. Na tom se shodneme, že je to kravina. No ne?
V průměru lidi denně najezdí kolem 30 km v Evropě a asi 80 km ve Státech. Pro tyhle lidi může EV dávat za určitých podmínek bez problémů smysl a nebude je nijak omezovat.
Osobně vidím spíš morální problém v tom, že na tyhle účely můžu provozovat pekáč za desítku a nebo EV za mega. Kupovat kvůli tomu Leaf nebo jinou parodii na EV nemá IMHO moc smysl, protože to by se člověk za chvilku vzteknul. Alternativou by mohl být libovolný PHEV, ale tam moc taky výběr není, protože je nikdo nikdy moc nekupoval (což je škoda).

Woyta
29. září 2022, 23:33
-2

Prima je i koncept motor jako generátor u Chevy Volt (Opel Ampera). Ale skončilo to průserem kdy je levnější všechna auta vykoupit než opravit. Ano zase baterky. Škoda, že někde v histori skončil koncept s elektrolitem. Člověk přijel na pumpu, odčerpal vybitý, načerpal nový a hned se pokračovalo. Elektrolit by se pak pomalu dobíjel v čerpací stanici. Myšlenka to byla pěkná. Použitelnost normálního auta a dobíjení neznamenalo ohromný odběr v síti. Asi se schodneme na tom, že elektromotor je celkem prima ale ty uložiště energie jsou na pytel. Hodně se mluví o vodíku a palivových článcích ale vodík neumíme rozumně získat.

Trinom
30. září 2022, 13:12
1

Vojto, zrovna Ampera/Volt/ELR na žádný průser netrpí. Dokonce ani baterky jim nijak extrémně nestárnou, protože jsou to hybridy. Nejspíš si to pleteš s Ampera-e/Bolt, což jsou čisté elektromobily.
Pokud se ještě vrátím k Ampeře a jejím klonům, tak to je sériově-parelelní hybrid, čili asi to nejlepší, co kdo vymyslel, protože to umí fungovat jako generátor i jako přímý pohon na kola (závisí na jízdním režimu).

Woyta
30. září 2022, 16:12
-1
je
jerry
01. října 2022, 11:58
-1

MBMB: Píšeš, pokud může člověk nabíjet doma, tak OK? A co ta zbývající populace, která barák nechce nebo na něj nemá? Budou platit nehorázné ceny za auto a pak trávit plno času na nabíjčkách? A doufat, že nabíječka bude volná a v provozu? Je to pořád stejná písnička, ale pořád platí. Bateriák neskýtá stejný komfort všem uživatelům jako spalovák.

Trinom
02. října 2022, 20:29
1

Zajímavé. O Voltech se mimo tu stránku, co odkazuješ, tak nikde nedočteš. Vzhledem k tomu, že mě to auto zajímá, tak jsem dlouhodobě na několika diskuzních skupinách a absolutně nikdo tam nic takového neřeší.

Blix
03. října 2022, 10:03
0

Ten článek má být o Boltu, ten dojezd tam nesedí na Volta.

ransom
28. září 2022, 10:17
2

Ad infotainment:
Že na něj sprostě nadával můj příbuzný, technik z MB, to už jsem tu zmiňoval.
Aktuálně poslední info z první ruky: Šéfovi při servisu aktualizovali v Eňákovi firmware. Že pak to musel celý procházet a ručně nabouchat nazpátek veškeré osobní nastavení, to je prostě jen ostuda. I ten nejblbější telefon dnes zvládne po aktualizaci návrat všech nastavení se ctí. ALE: Od aktualizace se po každé aktivaci (to jest: po úplně každém vystoupení z auta, i když vylezete ven jenom pro něco do kufru) objeví uvítací obrazovka a musíte ručně potvrdit, že jste to opravdu vy. Jinak to nezmizí. Dřív to zmizelo za pět sekund.
Pár lidí z Enyaq fóra psalo do Škodovky. Proč, když s tím jezdí sami, a proč, když je systém pozná kurva podle klíče, musejí furt potvrzovat: jsem to já, není to manželka. Odpověď ze Škodovky zněla, že kdo nejezdí s autem sám, tak to uvítá...

reagovat
Sc
Sch
28. září 2022, 10:54
0

K tomu komfortu by mě zajímalo, jestli to mělo DCC a na jaké nastavení jste testoval. Mám asi měsíc Enyaq iV80 (služební...) se standartním podvozkem a je takové jankovité. Třeba na betonových úsecích D1 jsou vlny, které nepříjemně cloumají autem, to jsem v Octavii před tím nikdy necítil. Zase když přejedu rychle zpomalovací prahy je to ukázkové pohodové SUV. Takže standartní podvozek jsem čekal komfortnější.

reagovat
bitner
28. září 2022, 12:44
3

Vzhledem k tomu, ze na to v zivote nebudu mit (ani na ojete), tak je muj nazor uplne zbytecny.
Ovsem kdyz vidim ty tisice Kodiaqu, Superbu, Karoqu a dalsich Skodovek (kolik je tam Enyaqu nevim) stat v kaluzich u nas na letistu, tak je mi docela lito tech lidi, kteri si pak tyhle "funglovky" za rok za dva koupi.

reagovat
PB
28. září 2022, 12:46
8

Vyzneni recenze: nuda nuda nuda. Skoda slov a nuda. Prepravni kapsle v poutove barve. Pohon nepodstatny, vykon nepodstatny, dojezd nepodstatny. Emoce nula. Hodnota jakasi, asi tak prumerna.

reagovat
Fr
Frodo
28. září 2022, 12:55
7

Když jsem to četl, tak jsem měl stejné myšlenky. A pak to člověk porovná s Krabem a jeho staré Alpine, kde ty emoce máš jen pozitivní.....No byl zákaz hanit novodobé přepravní kapsle, tak radši nic dalšího psát nebudu.

HeavySmoker
28. září 2022, 12:58
16

Diskusia o elektromobilite je zbytočná, to auto je tak škaredé že by ho nezachránilo ani 1.9TDI s červeným íčkom.

reagovat
dz
dzonnek
28. září 2022, 23:46
0

Naprostý souhlas:-)

beastar
29. září 2022, 18:58
4

Zase s V12, 666 kW a 777 N.m. 4x4 a akrapovičem pořádně otevřeným. By dávali smysl ty velký kola. A taky to RS.

Ondřej Tyleček
28. září 2022, 23:52
3

Nedokážu pochopit, proč si někdo koupí Enyaq Coupé a nedá přednost BMW i4. To je ta Škodovka o tolik prostornější?

reagovat
af
afro-r1
29. září 2022, 09:46
1

Odpoved byla v blogu o dominanci skodovky na trhu sluzebnich aut.
Soukrome si pro nej nikdo nepujde. Coz skodovku trapit nemusi.

Trinom
29. září 2022, 12:46
0

Úplně nebyla. Verze Coupe nedává ve firemním vozovém parku žádný velký smysl, o provedení RS ani nemluvě.

Sa
Sato
29. září 2022, 13:49
2

Trinom: tam to skorej bude o už existujucich zmluvách, reps roznych car policies, ktoré povolujú len isté značky atď. Firmené auto neznamená nutne, že to je auto slúžiace firemnému účelu, skorej to je taká daňová optimalizácia.

Trinom
29. září 2022, 14:10
0

Pokud to vezmeme takhle, tak máš asi pravdu. Já jsem narážel na klasické firemní fleety, kde se tahle provedení moc neukazují.

beastar
29. září 2022, 18:56
0

Dělal sem kdysi do fleetu i Audi RS6. A jinak RS škodovek jsou fleety docela plný, Sportline a taky občas bývali i Scouty. Firemní nákupy skryjí často i Q7 atd. Jasně půjčovna si to nekoupí. Jinak bych se nebál že se to na manažersky a boss pozice neprotlačí. Jen to nebude klasický fleety auto pro korporace.

Berzelius
29. září 2022, 17:07
2

No co se vzhledu týče, tak za mě pěknej humus, ty tvary a celkový vzezření mi to připománá zvětšeninu těch no name levnejch čínskejch plastovejch autíček na hraní.Ale musím se přiznat že co se vzhledu týče tak celkově u mě nepochodí většina SUV. Čest vyjímkám.

reagovat
fortress
30. září 2022, 09:08
2

Za tuhle cenu je to vtip. Jediný co mi přišlo ok jsou sedačky.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro SS 1LE 2019
Chevrolet Camaro SS 1LE

2019 rok výroby
435 koní výkon
6 162 ccm objem

Ford Econoline  E-150 5.8 V8 | Tiara 1990
Ford Econoline E-150 5.8 V8 | Tiara

1990 rok výroby
212 koní výkon
5 735 ccm objem

Chevrolet Blazer S-10 1999
Chevrolet Blazer S-10

1999 rok výroby
190 koní výkon
4 300 ccm objem