I když se to možná nezdá, jsou to už čtyři roky od našeho prvního společného PlechCup projektu – tenkrát nám světle zelená Toyota Corolla ukázala, že opravdu není potřeba o moc víc než čtyři kola, volant a jednoduché auto na to, aby si člověk užil spousty srandy – a to jak při ježdění po okruhu, tak také při opravách a přípravách. Po Koloře následovala Toyota Previa zvaná Panda, jejíž příběh byl ještě punkovější – bohužel nás smutný konec s explodujícím diferenciálem od PlechCupu na dva roky „odstřihnul“.
Letos do toho jdeme znovu, přestože nápad vznikl tak nějak náhodou a ne tak prvoplánově, jako to bylo v případě obou Toyot. Stalo se, že se v Mělníku objevila na prodej Mazda RX-7 FC, která byla sice bez motoru, ale za to za krásných 5 tisíc korun. A pak se stalo, že byla tato karoserie na tyči za Felicií za občasného doprovodu Policie dovezena celých 250 kilometrů až do jihomoravské metropole. V Brně několik let dřímala před vysokoškolskými kolejemi až do loňského léta. To se totiž stala další věc, v Olomouci se objevil na prodej motor M40B18 z BMW E30 a vzhledem k tomu, že za něj majitel chtěl pouze jeden fialový papírek a motor byl kompletní, s převodovkou a veškerým příslušenstvím, tak slovo rychle dalo slovo a PlechCup projekt byl na světě.
Můžete si klepat na čelo. Dávat slabou jedna-osmičku, která je navíc známá pro své problémy s opotřebením vačky a následnou ztrátou už tak nevelkého výkonu, do ikonického auta v podobě RX-7 je nesmysl a svatokrádež v jednom. Je to přirozeně to první, co kohokoli napadne, když se o tomhle projektu dozví. Jenže ne na všechno se dá dívat střízlivým pohledem. Tak zaprvé, kastle téhle RX-7 je daleko za zenitem, na některých místech včetně střechy je víc než centimetrová vrstva kytu, což naznačuje, že svatokrádež by se nekonala ani kdyby kastle zamířila rovnou do šrotu. Za druhé, BMW M40B18 má sice pár nemalých nedostatků, naproti tomu je to ale motor, který jen opravdu zřídka fatálně selže, zároveň je velmi dostupný, má kompaktní rozměry a super jednoduchý motormanegement ve stylu „připoj + a – a jedem“. A za třetí – koupit levný hothatch umí každý a nás štve, že v PlechCupu soutěží povětšinou obyčejná, prakticky sériová auta, která jsou maximálně tak odlehčená vyházením interiéru.
A tak v pozdním podzimu loňského roku začal v řadové garáži za nedostatku výbavy, prostoru, času, tepla a světla vznikat tento skvost. Plán byl jasný, nejprve zkusit jestli motor má vůbec tendenci startovat – stačí spojit správné drátky a namísto benzínu použít kontaktol nastříkaný do sání a první zážeh byl na světě. Následovalo zapozicování motoru do motorového prostoru, přehození olejové vany za vanu z E36, tvorba držáků motoru a převodovky a pak asi největší investice celého projektu – za téměř trojnásobek ceny celého motoru a převodovky si nechat vyrobit kardan na míru – z kardanu z E30 a z RX-7 udělat jeden o správné délce. A pak už zbývaly jen všechny ty „drobnosti“, které ale ve výsledku byly časově daleko nejnáročnější – udělat držák chladiče, airboxu, baterky, zapojit plyn, brzdový posilovač, topení, rozchodit elektriku, posvařovat nějaký výfuk a taky zprovoznit spojkovou hydrauliku. Konkrétně z tohohle kroku jsme měli velké obavy, ale praxe byla nakonec mnohem jednodušší. Kdo by to byl řekl, že původní RX-7 hlavní spojkový válec bude dodávat právě potřebné množství kapaliny do pomocného spojkového válce z E30. A tak prakticky stačilo jen spojit okruh a pořádně odvzdušnit a voilà, spojka spojkuje.
Výsledkem je auto, které druhé takové na světě neexistuje :) Start tlačítkem, místo kontrolky mazání žárovka jako od blinkru, akcelerace asi jako Felicie a zvukový projev Moskviče. K tomu ale skvělý podvozek Mazdy RX-7, ostré řízení, překvapivě přesné řazení a především – zadní náhon.
A co dál? PlechCup! 17. března ve Vysokém Mýtě zažije RX-E30 křest ohněm. Ne, nečekáme, že bychom snad měli skončit na bodované pozici, důležité bude se zúčastnit, zpestřit startovní pole, pobavit se, pobavit také diváky a snad po ose odjet zase zpátky domů. Tak držte palce anebo se na nás rovnou přijďte podívat a zajezdit si také.
Na více detailů o projektu se můžete těšit v serii blogů, které pro vás chystáme.












BubaaCZek
6. 3. 2018, 08:28Parada. Jak jste to dostali na znacky?
LuckyK.
6. 3. 2018, 08:48no to mě taky zajímá :D
Wanix
6. 3. 2018, 13:19ono to na značkách je i není, je to takový speciál :D
beastar
6. 3. 2018, 14:17Se vzali značky z jiný mazdy a spoléhá se na neznalost příslušníků;)
GanGreen
6. 3. 2018, 15:31je na motoru napsáno mazda? JE, takže co jako...??
beastar
6. 3. 2018, 15:50No samozřejmě běžný příslušník Grosstapa nepozná ani Mazdu vod škodofky. Btw jednou sem jel v pětce (stříbrná e39 528i) a omylem sem si vzal doklady od e60 černá 520d. Na Plzeňský mě stavěli no a kdyby ty auta měli stejnou barvu tak nepoznaj ani bž. Spztky... neřeším prostě si to vemu do ruky a dělám že do toho koukám :D Jejich postup... dneska bejt v noci tak by jim to možná došlo až když by jim ten počítač vyplivnul "přívěsné vozidlo" nebo něco podobnýho...
Rien
10. 3. 2018, 20:44wanix: to znam:D
LuckyK.
6. 3. 2018, 08:52I když FC je jedno z mých nejoblíbenějších aut "ever", tak nejde jinak než že musím tenhle počin pochválit :-D ....paráda....to muselo bejt práce
Jakub Pospíšil
6. 3. 2018, 09:30Tohle je super. Skoro bych se bál, že to někdo z redakce koupí za dvaciáše.
M P
6. 3. 2018, 10:09A to je zrovna ten případ, o kterém Greeny posledně mluvil. Finanční investice ještě v mezích pravidel PC, ale těch hodin na tom strávených. Nám bude stačit, když nám to pučí :)
Jan Machač
6. 3. 2018, 11:26Mě trošku mrzí, že nás všichni považujou za blbce a nesoudné jedince... Ale to už je dnes takový trend...
M P
6. 3. 2018, 12:35To je normální, cokoli děláš, špatně děláš, dřív bylo líp, za vším je nějaká konspirace, a my tu existujeme defacto jen abychom toho původního autíčkáře totálně zkurvili :) oh wait....
Konec uraženého fňuku.
František Čáslavský
6. 3. 2018, 12:54Mozek se přeceňuje, no.
M P
6. 3. 2018, 12:58To jsou ale pravidla holt. Asi desetkrát se na různých místech vysvětlovalo, že ta možnost odkupu je jen pro případy, kdy by někdo extrémně nechtěl spolupracovat. A konec konců jak bychom ho asi donutili to prodat, že :)
Jednoduchý, když se mi nelíbí pravidla, neúčastním se. To samé s tím posledním pubquizem...
Wanix
6. 3. 2018, 13:23děkujeme redakci za pozitivní ohlasy :) naším cílem je zpestřit startovní pole a namotivovat ostatní k podobným nesmyslům. Celé poselství je aby se lidé přišli na Plechcup dobře bavit, ne se jen snažit vyhrávat
Jakub Pospíšil
6. 3. 2018, 13:26Ale no tak, pánové. Já se tady snažil pochválit pěkný projekt a vy z toho uděláte, že o vás mám ošklivé mínění.
Samozřejmě je mi jasný, že reálně by to nikdo z vás v rámci onoho pravidla nekoupil, ale uznejte sami, že po tom autě budete alespoň mlsně pokukovat.
M P
6. 3. 2018, 13:27Ne, mi bude stačit se svézt. Ukazuje se, že jakékoli auto v mém držení začně podezřele rychle chátrat :D
beastar
6. 3. 2018, 14:01Protože si měl jenom samí klenoty Nilu;) To chce něco epesního. Třeba zase Alfu...
M P
6. 3. 2018, 14:45beastar
6. 3. 2018, 15:38Design 9/10
X-Factor 7/10
Spolehlivost 5/10
Painfactor 10/10 (zatížení peněženky v závislosti na velikosti a praktičnosti hodnoceného vozu)
Expert Pepa doporučuje! Až tě potkám v záplavě korejců a škodovek když to zrovna pojede tak ti zavolám a domluvíme se po teléfoně a domluvíme kam pojedem na sraz (dokud nám to jede víš jak)
GanGreen
6. 3. 2018, 17:11Pěknej stroj!!
-
Komentář upraven 6. 3. 2018, 17:34:58
FraHor
6. 3. 2018, 11:35Boží! :-))) Tohle by si zasloužilo YT kanál.
beastar
6. 3. 2018, 14:09No jako ta práce na tom by si zasloužila obrazové zpracování..
Wanix
6. 3. 2018, 14:23něco málo bude ;)
Greeny
6. 3. 2018, 14:26No, ano i ne. Dílo vznikalo v komplikovaných podmínkách a tak lepší dojem udělá, když se o některých věcech jen píše :D
beastar
6. 3. 2018, 18:14Jak kulantně napsáno :D Skoro mi to zní bastlili jsme to po večerech v hangáru bejvalího jzd a zalejvali to trochu plzínkou a pak to nějak vždycky dopadlo...
Spooker
6. 3. 2018, 18:39Argusem - na Plzeň sme moc chudí... :))
sumy
7. 3. 2018, 15:25to beastar: A co, já takhle před lety stavel XR2i na rally. Teda nebylo to v hale JZD, ale truhlárna :-) A těch večerů nebylo moc, jen 3 dny non-stop.
Jan Machač
6. 3. 2018, 11:37Na tohle se těším a jsem rád, že se do toho někdo takhle obul! Náš pokus s přenosným automobilem typu Kitroe AX měl být roznětkou pro více podobných hovadin a vidím, že alespoň jedno semínko se ujalo!
Wanix
6. 3. 2018, 13:13Z toho máme radost a taky doufáme že k podobným blbostem nainspirujeme více lidí :)
beastar
6. 3. 2018, 12:16Super. Škoda že nebyl nějaký rozumnější motor, ale i tak koukám. Tak snad vydrží ten stroj funkční a pohromadě:)
Raspby
6. 3. 2018, 12:32Že by tam swaply V12 ze Zondy za 10k? :-D
beastar
6. 3. 2018, 12:38Za 10K Euro;) Tak jasné. Jedině v12 ale asi by se musela trochu navýšit plechkapová cena. Ne myslel sem třeba 1.2 htp.
Nezn.uživatel
6. 3. 2018, 13:10Nechápu. Já fakt nechápu, jak jste dokázali tyhle dvě věci složit dohromady tak, že to jako celek skutečně jede a dost možná i řadí, brzdí, zatáčí a....a takový ty blbiny kolem. Klobouk dolů. Mně by zbylo jen o hromádku šrotu navíc. :-D
P.S. To auto má vážně pěkný ostrý tvary. Taky bych se v tom na tom plech cupu svezl, ale bohužel mám povinnosti, takže nebudu moct přijet ani jako divák. :-( Tak popřeju, ať to po svých dojede i domů. :-)
Wanix
6. 3. 2018, 13:17s tím řazením nám nejdřív šly jen liché kvalty :D ale o tom se rozepíšu až v chystaném blogu o stavbě :) díky a škoda že nemůžeš dojet, na zapůjčení by určitě bylo možné se domluvit :)
Nezn.uživatel
6. 3. 2018, 15:13Bohužel, těch povinností je mnohem víc, než bych sám chtěl. Tak třeba jindy. Blog o týhle šílený stavbě si ale rád přečtu. :-)
zimbic
6. 3. 2018, 13:44Tak na tohle jsem hrozně zvědavý od doby kdy to ještě nemělo světla.:D Kdyby zapršelo mohlo by se to umístit i celkem na vysokých pozicích v Plechcupu.
David Střítežský
6. 3. 2018, 14:07Strop stropů ! Je vidět, že se autoři inspirovali původníma emerickýma Lemons (stejně jako organizátoři). Držím palce, ať to aspoň trochu funguje a dojede co nejdál - ty "značky" znamenají, že to pojede z Brna po vlastní ose ? a nepotřebujete doprovodný vozidlo ? :D
beastar
6. 3. 2018, 14:08Podle mě to je registrovaný jako zahradní malotraktor.
David Střítežský
6. 3. 2018, 14:32však to je fuk ... nová doba, dneska už se můžem klidně registrovat aji my dva spolu beastare
beastar
6. 3. 2018, 15:26To je fakt jako lesbický pár se zálibou v tulipánech a v tulení (maso tuleních mláďat)
Breakthru
6. 3. 2018, 21:47je to paskvil, ale proč ne.Lepší než se kopat de perdele a psát voloviny na net:)
Přemýšlím jak by tam šel napasovat KL nebo KF z Xedose...má to 4 držáky, tak by problém nebyl s uchycením, je i docela nízkej a není moc širokej.Chlazení by šlo předělat taky...jen sání by byl problém kvůli klapce, protože by asi narážela do posilovače brzd:D...ale vzhledem ke složitosti elektroniky na tom motoru a variabilnímu sání a milardě hadiček je to BMW asi lepší volba.Jedině tam narvat karbec/y :)....
Wanix
8. 3. 2018, 10:01jak říkáš, tohle by bylo příliš složité, aktuální stavba má kouzlo úžasné jednoduchosti
Aleš
7. 3. 2018, 11:30Při čtení tohle článku jsem si vzpomněl na Krastyho Magdu,ve které má M50B25 (RX-7 FC). Krásná práce. Ať slouží.
Wanix
8. 3. 2018, 10:04byla by to krásná motorizace, ale Krasty se nevejde do Plechcup limitu ani pořizovací cenou samotného auta bez motoru :D
VoFi
7. 3. 2018, 18:13Nádhera :)
Již nějaký ten pátek cítím potřebu vlastnit FC, ale Wankel bych bohužel aktuálně neuživil. :/
No něco takovéhleho by se ale už dalo..
Předpokládám ale, že značky budou sloužit akorát k usnadněnému přesunu na PlechCup a jinak s tím (pro jistotu) po silnici moc nenajezdíte, že?
P.S. nápis Mazda na motoru pro maximum stealth je boží :D
beastar
7. 3. 2018, 20:08Já myslel na tohle. Uznáte mi to pro Plech Cup.... Já bych hrozně chtěl vyhrávat,)
GanGreen
8. 3. 2018, 08:56To je ta anglická VR6ka? Nedávno jsem o tom zas někde četl...
beastar
8. 3. 2018, 13:31Tohle prej neni originál jen nějaká stavba. Takže obyč felda za 15.000 jablíček. Šestiválec tam bude náhodou:))
GanGreen
8. 3. 2018, 16:20No tak hurá na trať :D
Bufik
7. 3. 2018, 23:30Škoda že jste nepošetřili alespoň na m42 jinak dobrý :) Krasty nedávno vyrobil něco podobnýho jenom s m50.
Wanix
9. 3. 2018, 08:05jaká je největší výhoda M40? že jde velmi snadno vyměnit za ISo :D a tomu turbu co mám navíc je na stole taky trochu smutno...
Bufik
20. 3. 2018, 21:44ISo turbo by bylo fest cool :) Takový CA po evropsku :D
Wanix
21. 3. 2018, 21:22dost trefné! a třeba by bylo i spolehlivější :D
blog o swapu vychází právě teď! https://www.autickar.cz/blog/clanek/jak-se-stavi-plechcup-special---swap-motoru/474/
Wanix
11. 3. 2018, 08:57jak bylo slíbeno, právě vychází první blog o naší stavbě ;)
Wanix
22. 4. 2018, 22:49nový díl blogu právě vypuštěn!
https://www.autickar.cz/blog/clanek/jak-se-stavi-plechcup-special---prvni-start/515/