načítám data...

PlechCup závodní speciál: Toyota Panda Previa

Kdo sleduje naše fórum, tak už jistě zahlédnul, že na PlechCup 2015 je náš Kolora team vybaven novou zbraní. A od loňska se vlastně zas tak moc věcí nezměnilo, opět se od šestičlenného týmu vybrala částka 12 tisíc korun, opět jsme koupili automobil od toho nejnudnějšího výrobce - Toyotu, opět čtyřválcovou a opět s prasklým těsněním pod hlavou, teda údajně.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Autíčkářovy projekty, Recenze & testy, Trackday: PlechCup závodní speciál: Toyota Panda Previa

Všechno začalo podobně jako loni, jednoduše jsme měli chuť na levnou zábavu za volantem a chuť kupovat auta, které vůbec nepotřebujeme. Jen jsme si řekli, že letos se chceme především bavit a že vítězství už není to nejdůležitější. Jako první se objevila bíla 205 s karburátorovou 1.4 za 4000kč a zaplaceným ekem. Ta lehounká francouzská krabička, kterou jsem vždycky chtěl vlastnit, vypadala, že slibuje vzhledem k ceně až přehnaně moc zábavy, škoda, že se na inzerát nedalo dovolat. Pak následovala Kia Sephia. Jo, vážně jsme nad tím peklostrojem uvažovali, ono to má totiž „BéPéčko“ od Mazdy, což je docela výkonný a víc než spolehlivý motor a navíc by nám na ni padly slicky, co zbyly po Koloře. Jenže pak se všechno změnilo, protože se v Českém Krumlově objevila na prodej Toyota Previa. Pojízdná, zaplacené eko, nějaké ty kosmetické vady, prý prasklé těsnění pod hlavou, najeto 318 tisíc, při rychlém jednání cena 6000 Kč. S myšlenkou, že výměnu těsnění pod hlavou jsme na jedné Toyotě už dělali, takže to zvládneme i tentokrát, jsme se shodli, že Previi musíme mít. A dle slov majitele i s fouklým těsněním cestu do Brna hravě přežije a tak se šlo na věc.

Od majitele jsme si vyslechli několik příběhů, například, že popelník chybí, protože mu vypadl z ruky, když ho na dálnici vyklepával z okna, nebo taky  o tom, že Previi používal na převoz potkanů, kterých se tam prý vleze až 1200. A že je tento příběh pravdivý můžeme podle smradu v autě s jistotou potvrdit. Krátká projížďka nepoukazovala na nic zásadně špatného a s přihlédnutím k tomu, že se tyhle auta prodávají i za více než desetinásobek jsme se ani nepokoušeli s cenou ještě něco dělat. Takže jsme si plácli a hurá směr Brno. Teprve při cestě do Brna zjišťujeme, že počítadlo kilometrů sice ukazuje 318 tisíc, ale že na něm taky nepřibývají žádné další kilometry, takže reálný stav může být vlastně úplně jiný.

Možná si ale pořád říkáte, co nás to vlastně napadlo, však PlechCup je závod a na závodění se MPV obvykle příliš nehodí. A ano, to nelze zpochybnit. Jenže uznejte, nebude docela zábava sledovat snažící se MPV na okruhu? A pak hlavně – Previa není úplně obyčejné MPV. Dle mého názoru je to po technické stránce jedno z nejunikátnějších aut, co se kdy dostalo do sériové výroby. Takže o co vlastně jde? Uprostřed prostorné kabiny, pod první řadou sedaček je uložen řadový DOHC čtyřválec s objemem 2.4 litrů a výkonem 100 kW, je skloněn pod velmi velkým úhlem, takže prakticky leží a především pohání nezávisle zavěšená zadní kola. Pro nedostatek místa pod sedačkami a také pohodlnější servis jsou alternátor, viskospojka, klima kompresor a servočerpadlo umístěno pod malou přední kapotou a celý tento systém je poháněn druhým kardanem od předního konce klikovky. Ve výsledku má tak Previa nízké těžiště a výborné rozložení váhy. Snad jen škoda, že váhy je opravdu požehnaně – okolo 1700 kg. Vlastně se vůbec nechce věřit, že technicky tak unikátní stroj vznikl pod taktovkou Toyoty a ne třeba Lancie.

Kromě nepochybně zajímavé technické stránky Previe je tady i její design. Hyundai Veloster s velkým halo přišel s dvojicí dveří na straně spolujezdce a polovičním počtem na straně řidiče, pche, Toyota použila stejné řešení už před dvaceti lety. Ve skutečnosti se sice nejedná o nic praktického, zajímavé to ale jistě je. Obdobně zvláštní řešení najdeme i jinde, například tvar palubky, tvar otevřených dveří, negativně zalomený B sloupek, futuristické opěrky hlavy na předních sedačkách nebo třeba ruční brzda na levé straně řidičovy sedačky.

zvuk při přejetí berušky připomíná zvuk, který se u normálního auta ozve když přeskočíte železniční přejezd

Takže jaká je vlastně realita tohohle Toyotího supersportu za 6 tisíc? Po dovezení do jihomoravské metropole následovala první trochu agresivnější projížďka, která odhalila několik faktů. Za prvé, že těsnění pod hlavou je s určitou pravděpodobností v pořádku, protože pěna, která byla v expanzce a dle slov majitele byla důsledkem onoho fouklého těsnění, prostě zmizela. Aneb, já to říkám pořád, citlivý hooning autům prospívá. Za druhé, že přední náprava je na tom opravdu zle. Zvuk při přejetí berušky připomíná spíš zvuk, který se u normálních aut obvykle ozve, když ve stotřiceti přeskočíte železniční přejezd. Mlátí v tom snad každý jeden čep nebo uložení, avšak díky měkkému odpružení to na samotné jízdě není až tak znát. A za třetí několik dalších drobností, například, že při vytočení motoru nad 3000 začne pískat řemen, že servo občas během zatáčení přestane posilovat, že na jedné ze zadních gum je podezřele velká boule nebo taky, že jedno ze zadních kol má stržený šteft. No co, pořád drží na čtyřech dalších a sázení na předimenzovanost Toyot nám zatím vychází.

Samotná jízdní dynamika není žádná velká sláva, 100 kW se na papíře zdá být docela dost, je to téměř dvojnásobek toho, co nám loni stačilo na vítězství v Sosnové, vše ale rychle krotí velmi vysoká hmotnost a také fakt, že motor, ačkoli je poměrně objemný, nemá nijak zvlášť vysoký krouťák a ani žádnou velkou výkonovou špičku. Obzvlášť v kopcích je nedostatek výkonu patrný nejvíc. Na druhou stranu, motoru nemůžu upřít houževnatost a mám k němu úctu, obzvlášť s přihlédnutím k jeho dlouhé minulosti a všeobecně pochybnému servisu, který mu nejspíš (ne)byl dopřán.

Pokud jste zvyklí na normální auta, tak vás jízdní vlastnosti Previe nijak zvlášť nepřekvapí, pravděpodobně jsou lepší ve srovnání se soudobými MPV standardní konstrukce, vzhledem k výšce se naklání poměrně málo, avšak značná váha se jednoduše vymazat nedá a celé auto působí trochu neohrabaně a neochotně jet rychleji než svižně. Zároveň se přiznám, že jsem i díky stavu přední nápravy nedokázal posbírat dostatek odvahy, abych našel skutečný limit. Z toho mála, co se mi podařilo zjistit, můžu říct, že Previa je bezpečně naladěná na nedotáčivost a do nějaké přetáčivosti se jí příliš nechce ani pod plynem. Tedy na asfaltu, na sněhu se situace značně obrací a Panda se nechá krásně vodit dveřmi napřed, přetáčí se na povel a díky dlouhému rozvoru a skvělé reakci na plyn je nějaké to bokování velmi jednoduché a nic na tom nemění ani měkké odpružení nebo absence samosvoru.

Ve skutečnosti vlastnictví Pandy dává kromě nesmyslu v podobě možnosti závodění v PlechCupu i docela smysl. Panda je totiž dokonalým partycarem a dokonalým autem na roadtripy. Nejen že se dovnitř pohodlně usadí 7 lidí, ale hlavně je interiér úžasně prostorný a díky dvěma střešním oknům i skvěle prosvětlený. A navíc, zadní střešní okno se dá zcela odsunout, což při zvlášť vydařené párty poněkud svádí k vystrčení půlky těla ven, chycení se hagusů a nachytání pár mušek mezi zuby. Zároveň se dá interiér velmi rychle přeskládat do úplně jiné podoby. I při rozložené třetí řadě sedaček zbývá dostatek prostoru pro dvě basy piv a pár spacáků, třetí řada se však dá velmi jednoduše sklopit, zvednout do boku, pověsit za madla ke stropu a vznikne tak úložný prostor pro oněch 1200 potkanů. Opěradla druhé i třetí řady sedaček se dají také sklopit a vznikne tak poměrně rozlehlý prostor pro pohodlné spaní dvou nebo poněkud stísněné spaní tří osob. A multifunkčnost nekončí vnitřním prostorem, Panda má totiž tažné zařízení na 1600 kg, takže stačí půjčit podvál a může se jet nakupovat.

Osobně si od společného vlastnictví tohohle stroje slibuju docela dost zážitků, jen si to představte, na trackday dojedete o den dříve, večer vyhodíte gril, nějaké to pivko a rozbalíte stany, ráno vyhodíte ven stěží střízlivé kolegy, na okruhu pobavíte sebe i přihlížející vaší bláznivou jízdou v zadohnaném MPV a večer zase všechno posbíráte a odjedete domů. Není to vlastně dokonalé auto? Tedy, taková je alespoň vize, v praxi může být všechno jinak, to se teprve ukáže.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Re
Redguy
13. února 2015, 10:09
1

Autak zajimavej, ale bez hazmat obleku by me do nej nikdo nedostal :)))

reagovat
An
Andre
13. února 2015, 11:51
0

Koukám, že už nějaká party byla. Podle prázdných flašek na jedné fotce. :)

reagovat
Ma
Martin
13. února 2015, 14:03
0

Hmm, docela se těším, co s tím předvedete :-D Po svých zkušenostech s Kia Pregia si myslím, že to bude ucházející zážitek :-d
Ovšem poznámku o počtu dveří - 1 levá strana, 2 pravá strana a Toyota před 20 lety nelze nechat bez povšimnutí. Tohle už tady jezdilo třeba v r. 1967 - Škoda 1202 STW :-D a jistě by se našli další, a třeba i starší :-D

reagovat
spajda77
13. února 2015, 14:30
0

Škoda 1202 bylo první auto mojich rodičů. Jezdili s ní oba. Táta ji dokonce otočil přes střechu. Dodnes nechápu jak tohle auto mohla řídit moje mamča, když se bojí zaparkovat kombík.

Vo
VoFi
13. února 2015, 16:04
0

Když vidím, s čím hodláte jezdit,tak mi už nepřijde tak nereálné přijet s VW Passatem B4 v kombíku :D ..škoda že je v tom opotřebovaný 1.8 benzín..Navíc problémem je, že posledního února končí STK a s prorezlou zadní nápravou a prahy asi další neproleze,tak
že netuším jak ho dostat na okruh, když nikdo ze známých nemá auto s koulí,natož podval..
Jinak, kde se vlastně letos pojede? Tajně doufám v CzechRing v HK..

reagovat
BobAsh
13. února 2015, 16:09
0

První závod bude v Sosnové a nějaké další taky. Jestli bude i CzechRing, to ještě uvidíme.

Picklenose
14. února 2015, 11:53
0

Co okruh v Píseku, bude? :)

BobAsh
14. února 2015, 13:17
0

Je to varianta, ale ještě uvidíme.

David Marek
13. února 2015, 16:35
0

ta přístrojovka vypadá fakt cool a moderně

reagovat
Ne
Nedy
13. února 2015, 17:53
0

S tímhle autem na mě dýchnou vždycky vzpomínky. Naši ji měli jako funglovku. Tehdy to bylo celkem něco...

reagovat
Vo
VoFi
13. února 2015, 19:15
0

Aha, to je na podval trochu daleko :/ ...každopádně díky za informace :)

reagovat
Sh
Shackall
14. února 2015, 20:27
0

No, přiznám se, že něco takového bych asi neměl varlata dlouhodoběji provozovat na pozemních komunikacích. Za zvlášť pekelnou kombinaci považuji stržený šteft a jedno kolo s boulí (doufám alespoň, že nikoliv pohromadě :-))... Ale mě si nevšímejte, já jse divnej :-D

reagovat
František Čáslavský
15. února 2015, 11:59
0

Sice jsem dlouhodobě provozoval auto s upadlým šteftem (schovaným pod pokličkou), nebo prasklým sklem odzhora dolů, přičemž jsem od toho auta ani neměl papíry, ale už z toho mám taky takovej pocit, že by se mi s tím dlouhodobě jezdit nechtělo. Nadruhou stranu se Previa zatím těšila nezájmu policie, takže... dobrý :)

Ma
Martin
14. února 2015, 23:45
0

To bylo auto ještě z dob, kdy Škoda vyráběla auta a ne pekáče. Nízkoobrátkový podčtvercový motor, dokonalá vyváženost - znám člověka, co s tím ujel přes 50 km po 3 kolech :-d, obrovská ložná plocha, přídavné vyhřívání skel ( i bočních ! ). A po skončení životního cyklu další život jako traktory atd

reagovat
Ma
Martin
14. února 2015, 23:46
0

To patří k té Š 1202 STW, nějak se z PDA netrefím :-D

VoFi
15. února 2015, 01:15
0

Když už je tu tak nadhozená Š 1202..to bylo vůbec super auto..mimo jiné i dost pevné. Znal jsem pána, který na ní postavil dvě patra vysoké lešení :D

BobAsh
15. února 2015, 01:37
0

S jednou Š1202 STW jsem se na podzim svezl a mám rozepsaný její test... Ale na svoji dobu výroby (60. léta) mi v porovnání s čímkoliv nesocialistickým přišla značně tragická. Nicméně kouzlo má, to zase jo.

Ma
Martin
15. února 2015, 10:06
0

Tragická? Netvrdím, že to byl superauťák, ale tak špatný nebyl. Obvzláště, porovnáme-li ho s nástupcem 1203. Prodával se i přes Tuzex, a docela se i vyvážel.
Táta jich vystřídal několik, a mě se tenkrát nejvíc líbily vkládací rámečky pro vyhřívání skel. Získal je z nějaké sanitky, protože běžně se neprodávaly. Jsem zvědavý na Tvůj článek

BobAsh
15. února 2015, 10:18
0

Byl. V tý době už se běžně dělaly auta (na západ on nás, ovšem), který byly schopný:
- akcelerovat
- zatáčet
- brzdit
Tahle věc nedokázala ani jedno z toho.

spajda77
15. února 2015, 16:13
0

Když táta pustil za volant mého dědu (svého tchána), tak děda s ní neujel ani kilometr a vystoupil zní. Byl zvyklý z motorky, že kam to poslal, tam to jelo, zatímco u tohoto auta, byla vůle v řízení, takže to musel člověk korigovat. :-D

spajda77
15. února 2015, 17:30
0

Ještě jsem si vzpomněl, že naši tam normálně měli kočárek s nejstarší sestrou, kočárek se krásně houpal a ségra chrupkala, nebo, když se jelo na dovolenou, tak tam spal bratranec se sestřenící (za jízdy samozřejmě), vše to vypadalo jako idylka, dokud se to auto neotočilo přes střechu...

Ma
Martin
15. února 2015, 19:45
0

BobAsh - začni taky trošku přemejšlet. Kolik ti bylo v 68 roce a co jsi v té době řídil ? Posuzuješ s dnešníma zkušenostma auta z jiné éry. Odsuzuješ tady auto, se kterým jsi se svezl v době, kdy mu bylo přes 40 let. Kdyby bylo tak špatné , neakcelerovalo, nezatáčelo a nebrzdilo, jen horko těžko by si ho kupovali v Rakousku, Německu atd. Jezdilo tady jako sanitka, což samo o sobě svědčí o tom, že nemohlo být úplně k ničemu. Svezl jsi se podobným autem z té doby? Ve stejném stavu a ne nějakým udržovaným veteránem? Budeš překvapenej, ale ta auta se chovala všechna + - stejně. Byla to užitková auta, měly vůle v řízení, zrychlovala během století, ale dokázala se poprat s tehdejšíma silnicema, tedy spíš polníma cestama, s nekvalitním benzínem, mizernými mazivy ....... a vydržela to až do teď. Už proto by si zasloužily, aby jsi na ně jen nevrhal špínu. Co v té době vyráběli Japonci? V Německu teprva začínala W 114, ve Francii přícházejí první 504. V té době jsme ještě vyráběli auta, která jim stačila, teprve pak se to začlo výrazně kazit. A dnes už dokonce nevyrábíme žádná svá auta. Tatra skončila, škodovka je Německá, kolínská trojčata jsou podivným odpadem, Hyundai a Kia žluté, o Gordonu jsem dlouho neslyšel a Vratislavká kopie Sevenu to nevytrhne.

reagovat
BobAsh
15. února 2015, 21:43
0

V roce 1968 bylo tátovi 10 a zbejvalo ještě 16 let, než se narodím :)

Ale vlastnil a řídil jsem docela dost aut z té doby, ať už z Evropy nebo z USA. Dodnes si pamatuju, na dobu, kdy jsem měl svoje první auto ('59 Škoda Octavia) a kamarád si pořídil Cortinu Mk1 - podobnou jako byla u nás nedávno v testu. Ta Cortina byla jako auto z jiný galaxie. A podobně to je s rozdílem mezi stejšnou a čímkoliv ze 60. let, co jsem měl nebo řídil. Dokonce i americkej pickup z 50. let, v socka verzi bez posilovačů brzd i řízení, s manuálem a chcíplým šestiválcem, je proti tomu něco mezi Rollsem a formulí.

A to mluvím o začátku výroby 1202. Konec výroby na začátku 70. let? I Transit, což byla normální dodávka a ne "větší kombík" jako 1202, byl proti ní super auto. Ostatně hodně vystihuje ta zmínka o W114, která se už v té době vyráběla. W114 je auto, které se dá používat jako auto. Řízení 1202 je blíž řízení Jeepu Willys než čehokoliv západního ze 70. let...

A ad Škodovka - je sice německá, ale pořád se česky jmenuje a především, má u nás vývoj a design. Jsme zdaleka nejmenší země na světě, která má automobilku, která se dá považovat alespoň částečně za vlastní. Což je dobrý vysvědčení toho, co se v Boleslavi podařilo navzdory politickým podmínkám dosáhnout. Nemůže to ale smazat fakt, že politický podmínky nám cca od poloviny 60. let zabránily vyrábět téměř cokoliv konkurenceschopného (až do příchodu Favoritu v 80s).

Ma
Martin
22. února 2015, 13:16
0

Tak nějak jsem to předpokládal :-D
Nejsem univerzální řidič, abych okamžitě dokázal posoudit auto, kterým jedu. Musím si na auto trochu zvykat, jsem schopen během 20 km 4x zastavit a seřizovat sedačku a pod. Auta , se kterými jsem přišel do styku dělím na ta, která jsem řídil - ujel jsem s nimi alespoň 800 km - těch je cca 50, pak ta, kterými jsem jezdil - nad 300 km - těch je cca 100, a ta, kterými jsem se svezl - do těch 300 km - ta už asi nespočítám, ale bylo jich přes 300.
Věř tomu, že jsem se svezl spoustou " západních " aut, a že to kolikrát byly katastrofy, navzdory tomu, že měla ujeto třeba jen 5 - 10 000 km. a 1202 rozhodně nepatřila mezi ty nejhorší. A to ta, kterou jsem řídil měla za sebou karieru sanitky nejdříve v Praze, a pak v západních čechách. Naložilo se do ní půl tuny štěrku a ono to jelo. Ano, rychlost nebyla závratná, ale stejně bych s takovou váhou ve 30 let starém autě víc než 50 nejel :-D
Ty tady teď hodnotíš auta ze začátku 70 let. Auta, která přežila do dnešního dne jsou buď totální vraky, nebo udržované veterány, ale rozhodně ne průměrný stav, a je jedno, jestli je to východní či západní auto.
Svezl jsem se 5 let starým Hindustanem Ambassador - k čemu to chceš přirovnat? Je to v podstatě " nové " auto s vlastnostmi a provedením veterána starého skoro půl století. Původ je z Anglie ( originálem jsem se nesvezl ), ale traktorová ( no spíš sloní :-D ) vůle v řízení odradí každého , kdo si někdy sedl za volant. A to jsi ještě neviděl cesty, po kterých se s tím jezdí. Vezmi tohle indobritské auto, pořásně se s tím svez, a pak si znovu projdi to, s čím jsi se svezl. Opravíš si své názory.
A srovnáváš-li 1202 s W 114, pak věz, že medvěd stál v německu v r. 1971 skoro 3,5 násobek té škůdky, pomineme-li skutečnost, že STW u nás bylo od začátku vyvíjeno a vyráběno jako užitkový vůz, zatímco užitkové verze W 114 vznikly ze sedanu ( střední třidy?). Nemluvím tady o politice, dostupnosti materiálů, a samozřejmě ani finančních nákladech vývoje a výroby.
To, že se škodovka česky jmenuje nic neznamená. Gordon není české jméno, a přesto jsou jeho auta česká, a v jistém smyslu úžasná.

reagovat
mi
michal
22. února 2015, 16:59
0

Dobrá pecka. Těším se. My jsme auto přivezli včera, Pažout 306 XSi. Původní cena 15tis padla po tom, kdy majiteli vyskočila tyčka řazení a už se s tím nechtěl pachtit, a skončili jsme na 7500,- a eko je zaplacené. Takže s plaťákem hurá z Prahy do Přerova. Motor běží, auto vypadá celkem slušně, jen nebyla možná projížďka, takže trochu risk. Něco hučí úměrně s otáčkami, ale uvidíme. Vzhledem k ceně nám zbývá ještě rozpočet na nějakou tu opravu. Už v rámci srandy a hecu se prostě chceme udržet v limitu. Btw, překvapilo mě, co se za 15tisíc dá sehnat. Byl jsem zkusit Pumu 1.7, motoricky ok, převodovka ok, ale spojka před smrtí a bylo potřeba udělat komplet brzdy. Jelikož byla za 15tisíc, nebylo zaplacené eko a pán měl domluveného ještě jednoho zájemce, do přeplácení jsem se nepouštěl. Ale řekněme za 25tis. už by byla Puma jezditelná a ten motor je fakt dobrý.

reagovat
Vojtěch Kubiš
22. února 2015, 18:32
0

Paráda, tak na tu 306 se taky těším. Myslím si že by se mohla ukázat jako dost dobrý stroj na plečkap, bude to jak rychlé, tak i zábavné. Taky jsme o nějaké uvažovali, ale nic co by nás uchvátilo jsme nenašli :)

mi
michal
22. února 2015, 19:21
0

No musím říct, že ta Puma mě mrzí. Pak byla ještě jedna na Kladně, ale blbá komunikace. Chtěl jsem jí chvíli vlastnit a za ty prachy to bylo hodně lákavé.
Byla nějaká Saxa i 106 s rozumným výkonem, pak se objevil a ta XS. Už je to těžší, chtěl jsem se držet co nejníž, ale co. Teď už na inzeráty koukat nesmím, stopro se objeví nějaká zajímavá zadokolka, kterou jsem chtěl.
Do slicků asi nepůjdeme, tak hrotit to nechceme. Doufám, že bude rozumná účast a bude sranda.

MG
MGRR
10. listopadu 2015, 11:55
0

Mám tedy AWD verzi a ještě jsem s ní neslušně nejel :)
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/m/mgrover/e086eed60739e87b5c0c275578b7a204_print

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio na dojetí 2001
Renault Clio na dojetí

2001 rok výroby
48 koní výkon
1 461 ccm objem

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem