načítám data...

PlechCup závodní speciál: Toyota Corolla E100

PlechCup 2014 se kvapem blíží, co takhle se na něj dobře připravit? Že je to moc drahé a zbytečné? Ale kdepak. Existují i způsoby, jak se s tím vypořádat levně a neobrat se o zábavu.

zobrazit celou galeriiFoto:   Michal Šenkyřík

Kupujete rádi auta? Ať už jste si odpověděli jakkoli, jedno je jasné. Pro nákup čehokoli, co má čtyři kola a spaluje ropný produkt, nebyla nikdy lepší doba. A z této minulé věty je asi tak nějak patrné, že mě nákup auta baví.

Jenže na nákup auta potřebujete především dvě věci. První z nich je alespoň nějaký finanční obnos a druhá je prostor pro využití auta. A vzhledem k tomu, že jsem majitelem dvou čtvrtstoletí starých zadokolek, tak je zřejmé že nemám ani jedno z toho. Jenže mám skupinu podobně nadšených přátel kolem sebe a zároveň mám i důvod proč jen tak koupit levné auto – PlechCup 2014.

slovo dalo slovo a začalo projíždění bazoše a obvolávání pochybných povozů

Takže slovo dalo slovo, od celkem šestičlenného „závodního týmu“ se vybrala částka 10 tisíc korun a šlo se na to. Projíždění bazoše, obvolávání pochybných povozů zapadlých v kopřivách a další podobně příjemné činnosti spojené s nákupem levného auta se staly naší každodenní zábavou. Myšlenka byla jasná, mělo by to být něco, co bude mít zaplacenou ekodaň, legální papíry s STK, bude to lehké, klidně nepříliš výkonné (vzhledem k rozpočtu to ani moc jinak nešlo), zábavné auto s potenciálem přežít letošní Plečkapovou sezonu a navrátit majitelům alespoň část investovaných peněz svým prodejem. Od fantastického AX GT, které nás nakoplo a zároveň zmizelo rychleji, než jsme stačili zareagovat, přes množství francouzských a italských předokolek s mizivou šancí na úspěšný dovoz do místa bydliště, natož na úspěšné absolvování plečkapu, až po vrakoidní Ford Sierra. Slova jako „2.0 DOHC“ a „samosvor“ se zdály být natolik lákavé, že cesta na optické obhlédnutí se stala nevyhnutnou. Zcela chybějící zadní brzdy, úplně sjeté letní gumy, chybějící interiér, pochybné papíry, chybějící zelená karta, příslušníky přitahující válečné polepy na autě a 200 km dlouhá cesta zpět. Ne, tak až takoví rednecks fakt nejsme.

A pak to přišlo, kousek z Brna, za 8 tisíc, zaplacené eko, STK ještě na rok, na fotkách rozumně vypadající použitelné auto. Obhlídka a krátká projížďka ukázala, že fotky nelhaly a tak po stránce rozumu nic nebránilo v koupi. Jenže pak je tu otázka, zda nás zrovna Toyota Corolla nějak oslovuje. Jenže vlastně docela jo. Je to milé, lehké a jednoduché auto známé pro svoji značnou trvanlivost, což je ve výsledku docela přesně to co chceme, jen se to jmenuje tím nejobyčejnějším jménem, co kdy automobilní svět potkal. Ve výsledku neodolatelný kompromis mezi cenou, použitelností, potenciálem, spolehlivostí, zábavou za volantem a nutným servisem. Takže padlo rozhodnutí, za 7 to bereme. Majitelka souhlasí a podpisem stvrzuje ortel nad nebohým světle zeleným vozítkem. Kdyby jen tušila.

interval výměny rozvodů přetažený o 50 tisíc je nesmysl. určitě. teda, doufejme…

Takže, co jsme to vlastně koupili? Toyota Corolla sedmé generace známá také pod označením E100 s 1,3 litrovým motorem, papírovým výkonem 55 kW a váhou 1060 kg. Najeto 324 tisíc km, rozvody naposled měněny při 170ti tisících, alespoň to tvrdí nálepka z víka ventilů. Takže asi o 50 tisíc přetažený interval výměny. Rychle nám dochází, že je to s největší pravděpodobností nesmysl a od té doby už rozvody určitě dělány byly. Určitě. Možná. Snad. Plečkap ukáže. Obdobná situace panovala i okolo brzd, pedál má velmi dlouhou dráhu než začne brzdit a při brzdění se ozývaly ťukavé zvuky. Až dokud se problém sám neopravil a ťukání nezmizelo. No co, zregenerovala. Vyměníme brzdovku a tím servis a příprava na plečkap končí, aspoň po technické stránce.

A dojmy z jízdy? Odhlédneme-li od ohavně plastového, nudného a spartánsky zařízeného interiéru, byly dojmy překvapivě dobré. Motor jede pocitově alespoň o 10 kW lépe než by údaj v papírech naznačoval, hladce se vytáčí a dobře táhne už ve středních otáčkách, ve vysokých však žádná velká gradace nenastává. No, alespoň že má příjemný jadrný zvuk. Motoru výborně sekunduje hladce a přesně jdoucí převodovka s úsměvnou autobusáckou harmonikou okolo řadicí páky. Řízení prosto posilovače podává víc než dostatek zpětné vazby pro zábavu a rychlé sžití se s autem, snad jen převod má poměrně tupý. A o podvozku se sluší říci, že si přední MacPherson a zadní víceprvek s nízkou váhou hravě poradí, náklon se drží na malé úrovni a celkově je podvozek orientovaný spíše do tuha, avšak nikoliv nepohodlný. Na nějaký detailnější popis jízdních vlastností a chování na limitu si zatím netroufám, 15. června se teprve ukáže.

Takže co z toho všeho plyne? Za 7 tisíc můžete mít vozidlo, kterému vlastně nechybí vůbec nic na to, aby mohlo jet PlechCup. Že je to moc peněz za málo zábavy? Nemyslím si. Jednak že PlechCupy budou jen v letošním roce s největší pravděpodobností rovnou dva (první z nich je už 15. června na Czechringu, druhý koncem srpna na Sosnové) a zároveň nikomu nic nebrání si založit „závodní tým“ podobně jako jsme to udělali my a náklady na osobu značně snížit při zachování podobného množství zábavy. Takže do toho! Doufám, že naše Kolora bude mít dostatek vyzyvatelů.


Fernieho pohled na věc:

Ač to tak dlouho nevypadalo, vážně jsme si koupili auto. Ačkoli, jak jeden z nás podotkl, se při nákupu auta chováme jako dvanáctiletí, zvládli jsme to. Jak Greeny zmínil, všichni jsme byli lákáni Sierrou ve válečných polepech s nápisy jako „NYPD“ a „Kontrolovaná Jízda Bokem“, ale stav nás přecejenom dosti znejistěl. No, alespoň jsme si udělali výlet a Sierra zhynula na nedávném trackdayi na Czechringu.  A pak přišla Kolora a bylo jasno.

není corolla synonymem pro nudu? slyšeli jste snad někdy její majitele básnit o zábavné jízdě?

Jaká vlastně je? Není Toyota Corolla synonymum pro nudu? Slyšeli jste snad někdy majitele Toyoty Corolla nadšeně vyprávět, že je to strašlivě zábavné auto a fajn závoďák? Pomineme-li slavou AE86, tak asi ne, že? Za pár dnů, co jsem s ní jezdil, jsem zjistil, že Corolla je v běžném provozu doopravdy synonymum nudy. Všechno sice funguje jak očekáváte, motor běží hladce, že raději sleduju kontrolky, jestli jsem vůbec nastartoval. Pro přesun do školy, na nákup, domů je to vlastně ideální. Stačí sednout a jet. Ale na cestu jsem se nijak netěšil a nijak si ji neužil. Co se ale stane, když jí zkusíme maličko prohnat?

Nuda se maličko vytrácí. Motor stále běží hladce, převodovka je stále stejně přesná, řízení je ale vlastně lepší, než se zdálo během předchozí jízdy. V zatáčkách nejspíš po třech jezdit nebude, ale i tak to bude legrační. Bohužel mě od nějakého většího ježdění odradily zvuky jdoucí z brzd, které již zregenerovaly, ale i ta chvíle byla vlastně fajn. A bavilo mě to.

Za fotky děkujeme Spookerovi

co že je to ten PlechCup?

Amatérský závodní seriál levných vozů. Účelem je přinést zábavu ze závodění i těm, kteří nedisponují neomezeným rozpočtem. Proto není omezen výkon či objem účastnících se vozů, ale pouze jejich cena – a to na 15 000 Kč.

kdy a jak se můžu zúčastnit?

PlechCup se letos pojede ve dvou termínech – 15. 6. na okruhu CzechRing coby časovka, a 30. 8. na Sosnové coby standardní závod, v obou případech v rámci celodenního trackdaye.

Účastnící se auta musí být ve stavu způsobilém pro silniční provoz, nemusí ale nutně disponovat českými doklady. 

Do ceny vozu (max. 15 000 Kč) se počítá pořizovací cena i případné úpravy a opravy, naopak odečítá se cokoliv, co jste z vozu případně prodali. O důvěryhodnosti ceny rozhoduje naše (ne)úplatná porota.

Bližší pravidla zveřejníme v příštím týdnu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
30. dubna 2014, 18:48
0

neni to skoda na PlechCup

reagovat
Greeny
30. dubna 2014, 18:54
0

není :) škoda by to byla na demolition derby, já osobně počítám s tím, že to oba Plečkapy bez problémů přežije :)

Mi
Mikerc
30. dubna 2014, 22:43
0

Je na plechcup poviná helma a ještě něco ? Bude nejaky info o cenách vstupu atd ? Dekuju

reagovat
BobAsh
01. května 2014, 21:43
0

Helma na prvním PlechCupu (časovka) povinná nebude. Na druhém, kde bude normální závod, už samozřejmě ano.

Ceny zveřejníme začátkem příštího týdne.

An
Andre
01. května 2014, 00:07
0

Za 7 litrů dobrá koupě. :) Prahy už jsou asi po smrti a překližka pod držákem baterie je masakr, ale jinak hodně dobré.

Interiér vypadá i docela čistě.

reagovat
Ra
Rampa
01. května 2014, 00:49
0

Nejprve jsem nevěřil svým očím, co za opovrženíhodný stroj to tady vidím :-D, každopádně pár jich doma mám a v případě potřeby bych mohl poskytnout i nějaké díly.. Na plechkup bych si asi největší pozor dal na chlazení, bohužel většinou majitelé žiji s představami doživotních náplní a tyhle holobyt verze mají ještě navíc užší chladič. Jinak předfaceliftová 65kW jede mezi 5-6 tisicí lépe, neumírá jak tyto už po 5,5 krpm. A 1.6 s tím už hýbe celkem slušně. Mimochodem, kdysi jsme se potkali, když si kolegovi pomáhal řešit Primeru, která tu má někde i recenzi, ale už je to nějaký pátek. Good luck!

reagovat
bu
bucek
02. května 2014, 18:34
0

skoda ze na hradeckej asi nestihnu Pandu dodelat a prijedu Saabem ale na Sosnovou pojedu s Pandou.A propos co je prvni cena? Doufam ze automat plnej kulickojidnich zvykacek:-D

reagovat
BobAsh
02. května 2014, 18:42
0

To s Pandou je ale zásadní škoda!

Jinak jak to bude s hlavní cenou ještě nevíme, ale něco vymyslíme, aby to bylo cool.

bu
bucek
02. května 2014, 18:57
0

no ona jezdit nejspis bude ale nebudou udelany vsechny upravy co chci,tak snad 220 konovej saab bude jako naplast stacit.Ale zas na sosnovy bude panda stat za to nejspis se potrhate se smichy:-D

reagovat
BobAsh
02. května 2014, 20:31
0

Přijeď i s neupravenou, na PlechCup to bude stačit. Myslím, že i tak máš šanci vyhrát :)

bu
bucek
02. května 2014, 20:57
0

ja vim:-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem