načítám data...

O budoucnosti automobilismu a proč nic není tak horké, jak se může na první pohled zdát.

Se všemi zprávami o autonomním řízení, elektromobilech a sdílení aut se nám občas může zdát, že se blíží soumrak "autíčkářů"...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když jsem byl ještě malý Kubajs, chodil jsem ze školy kolem malého antikvariátu, před kterým se čas od času objevila bedna knížek zadarmo. Protože jsem byl náruživý čtenář, vždycky jsem si z pestré směsky odložených knížek nějakou vybral. Nezřídkakdy to byly výtisky vhodné leda tak na podkládání stolu, občas jsem si ale domů donesl i zajímavé kousky. Za nejzdařilejší úlovek jsem ale vždycky považoval knihu “Zelená, nasedat!” od Josefa Honse. Tlustá bichle z roku 1958 sama sebe tituluje “knihou pro dívky a hochy, které zajímají různé způsoby dopravy”. 

S odstupem času jsem si sice uvědomil, že do určité míry to byl spíš propagandistický pamflet o tom, jak se Sovětským Svazem vybudují Čechoslováci dokonalou infrastrukturu, která bude patřit všem a nebude nic stát, ale bylo by nespravedlivé se tvářit, že v knize nebylo nic dobrého. Naopak – čtivou formou vysvětlovala základní principy fungování motorů, řazení vlaků nebo dobývání vesmíru. Zkrátka od každého něco. No a právě tuhle starou ohmatanou knížku jsem si nedávno přivezl od rodičů a s nostalgií se znovu začetl. A dneska se s vámi chci podělit o pár postřehů.

Impulsem k napsání článku se mi stala dvanáctá kapitola knihy nazvaná “Doprava zítřka”. Autor se tam rozepisuje na téma budoucnosti dopravy, rozjímá nad tím, jak v tehdy tak vzdáleném roce 2000 budou vypadat auta…ale víte co, já vám to sem raději napíšu doslovně: 

Dnes se na 100 kilometrů jízdy osobního automobilu s výkonem 75 koní spotřebuje asi 10 litrů benzínu. V roce 2000 atomový motor téže výkonnosti spotřebuje pouze 60 gramů pohonné látky – uranu. Vůz budoucnosti je cenově přístupný, přitom pohodlný, rychlý a bezpečný. Konstrukce vozu je lehká, úsporná, prostých proudnicových tvarů s motorem umístěným vzadu a značným prostorem pro cestující. Sedadlo řidiče je samotné vysunuto vpřed nad přední kola, takže má řidič dobrý rozhled na jízdní dráhu. Vůz dosáhne vmžiku rychlosti 120 kilometrů za hodinu. Kola jsou malá s širokými pneumatikami, takže je vůz pohodlný a nízký. Pneumatiky budou takové, aby je řidič nemusel ani při píchnutí vyměnit. Podobají se dnešním plášťům, ale vnitřní povrch je pokryt vazkou látkou, která při propíchnutí pneumatiky vtéká do otvoru, ucpe jej a nedovolí, aby vzduch unikl. 
Vůz budoucnosti je zkrátka dokonalý tvarem i vybavením. Obsluha a řízení se omezí na snadné otáčení volantem a ovládání jediným pedálem. Jízdní dráhu bude řidič vidět ve dne v noci jako na dlani, nebude oslňován sluncem, ani protijednoucími automobily…

No…budoucnost se nám vybarvila trochu jinak. Ani osmnáct let po onom kouzelném roce dva tisíce nedávkujeme do nádrží po gramech obohacený uran, místo “malých kol se širokými pneumatikami” tu máme příplatkové dvaadvacítky s nízkoprofilovými gumami a při představě “sedadla řidiče vysunutého samostatně nad přední kola” se komisařům Euro NCAP asi ježí vlasy hrůzou.

Takový automobil budoucnosti ale samozřejmě potřeboval i dostupnou infrastrukturu. Síť autostrád umožňující cestování vysokými rychlostmi už v té době pomalu vznikala, její dokončení mělo být otázkou několika málo let, možná desetiletí. A zdaleka nezůstalo jen u klasických dálnic…

Berlín-Kapské Město bez přesedání! Vystavěním hráze mezi Atlantickým oceánem a Středozemním mořem u Gibraltaru, hladina Středozemího moře by klesla o sto metrů. V mělké úžině vznikne tak souš spojující Evropu s Afrikou, po které povede transkontinentální železnice a silnice. Jiné dopravní spojení obstará podmořský tunel mezi Španělskem a Afrikou. Povede v hloubce 350-400 metrů pod mořskou hladinou…
Moderní výstavbu silnice obstarají stroje budoucnosti, pojízdné automatické továrny. Stroje provedou veškeré práce a zhotoví kvalitní asfaltovou vozovku vysoké kvality v krátkém čase.

Tak…to taky nevyšlo. Do Afriky ze Španělska po souši stále nedojedeme a s tou výstavbou dálnic…no, raději pomlčme. Cestovní rychlost se od těch dob vlastně nějak dramaticky nezměnila, pořád sedláme z většiny auta poháněná spalovacím motorem a jezdíme po asfaltových cestách mnohdy nevalné kvality. Tak kde je ta zářná budoucnost?

Ne, nechci říct, že auta a doprava všeobecně neudělala od padesátých let pokrok, to by byl nesmysl. Jen se snažím nenápadně ukázat, že se vývoj nakonec vydal trochu jiným směrem. Jestli je to dobře, nebo špatně nechám na zvážení každého čtenáře. Rád bych ale v souvislosti těmito starými vizemi budoucnosti upozornil na jednu nenápadnou analogii.

Norské aerolinky se hodlají jako první na světě vzdát spalovacího motoru. Do roku 2040 chtějí nasazovat na všechny krátké lety elektrická letadla… 
Vlády Francie a Británie vyhlásí zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2050…
Do roku 2035 bude polovina všech vyrobených automobilů na elektřinu, tvrdí Volkswagen…

Není týdne, aby se na internetu neobjevil článek, kde se klasickým autům se spalovacím motorem prorokuje brzký a neslavný konec. Stejně jako v padesátých letech nikdo nepochyboval o tom, že budoucnost patří obohacenému uranu a dechberoucím cestovním rychlostem, zaznívá názor, že druhá polovina jedenadvacátého století se bude hýbat jen díky elektřině. Infrastrukturu postavíme, auta vyrobíme, budoucnost je zářná, bez zplodin a plně elektrizovaná.

Ano, vím, že na rozdíl od atomových vozidel už v dnešní době máme použitelné elektromobily, taky nechci zpochybňovat to, že za posledních deset let udělala auta na elektřinu obrovský pokrok. I tak si myslím, že na vynášení soudů, že do deseti/dvaceti/padesáti let se nadobro zbavíme všech vozidel se spalovacím motorem je zkrátka ještě brzy. Dost možná to celé dopadne úplně jinak. Proč si teda zbytečně kazit den strachem z toho, že nám jednoho dne někdo sebere naše spalovací leštěnky a naordinuje nám autonomní elektrické škatule? Dost možná se nad takovými předpověďmi za pár let budeme usmívat stejně, jako nad představou vozu, který “spotřebuje jen 60 gramů obohaceného uranu”.

Budoucnost zkrátka předpovídat neumíme. Naštěstí.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojtáno
25. října 2018, 09:43
5

Obrázky z knihy "Zelená nasedat" mi dnes zlepšili den o 1000%. Děkuji autorovi..:)

reagovat
Vojtáno
25. října 2018, 09:46
0

Btw. knihu mám po tátovi a strávil v ní celé své dětství a nemůžu se dočkat, až jí předám svému synovi!

Jakub Pospíšil
25. října 2018, 09:47
0

Říkal jsem si, zda se najde někdo, kdo jí taky zná. Ta knížka je fajn, jen občas to tam táhne hoooodně doleva. To je ale poplatné době a vlastně celkem pochopitelné.

ma
martinw
25. října 2018, 09:58
10

Trochu si rýpnu - jaký pokrok jsme doopravdy udělali ?
do 19. století - pálíme dřevo a začínáme s uhlím
20. století - pálíme uhlí a začínáme s ropou
21. století - zatím pořád pálíme ropu a pořád ještě to zatracený uhlí

Jestli má být elektřina 'čistá' (jak si lidi rádi představují) tak pojďme stavět jaderný elektrárny jak o závod - nic lepšího nemáme. Vítr/slunce budou vždycky jen doplňkový zdroje energie.

reagovat
Vojtáno
25. října 2018, 10:11
0

Amen...

beastar
25. října 2018, 10:27
5

A dalších 50 let pálit budeme. Ty předpovědi vyjdou možná lokálně. Tzn. Norsko atp. Globálně sotva. Max pokročíme k pálení náhražek benzínu v podobě cng/lpg což se mimochodem také již částečně děje. Lokálně.

Jimi
25. října 2018, 11:29
-2

proč ropa a uhlí...? protože rozděluj a panuj...protože úzká skupinka lidí, co to řídí, na tom pořád dobře vydělává. Umíte si představit ten dopad na všechny, kdyby se pustila do oběhu nová technologie získávání energie bez drancování přírodních zdrojů... jak to udělat bezbolestně...

tazzz
25. října 2018, 14:47
0

Nemá cenu sem tahat konspirační teorie, ale fakt, že rodina Rockefellerů má pod palcem celý petroprůmysl USA a Evropy a jejich jmění ve výši asi 11 000 mld dolarů (Bill Gates s 50 mld dolarů je uváděn jako 2. ve Forbesové seznamu nejbohatších lidí za nějakým mexickým mobilním magnátem, což je evidentně fabulace) jim dává obrovskou moc, hodně napovídá o pravdivosti úzké skupiny lidí, kteří rozhodují o světovém dění. Je asi rozumnější nemyslet na něco, s čím se prostě nedá nic moc dělat.

ro
rock
25. října 2018, 15:15
6

Trošku paradoxní až tragikomický mi připadá, že zrovna to Norsko si experimenty s alternativními zdroji může dovolit jenom proto, že ostatním prodává ropu (aby ji mohli spalovat), takže pseudoekologie vykoupená zase jenom spalováním

ro
rock
25. října 2018, 15:17
1

"proč ropa a uhlí...? protože rozděluj a panuj...protože úzká skupinka lidí, co to řídí, na tom pořád dobře vydělává."

Pokud by ta úzká skupina lidí měla ošéfovaný ututlání nějaké nové technologie, znamenalo by to, že tu technologii mají pod palcem. Z toho mi ovšem vyplývá, že v případě jejího zveřejnění by na ni měli monopol a vydělávali by ještě o řády víc než teď.

Pochtli
25. října 2018, 15:59
0

Ta technologie asi nebude levnější než nynější spalováky, jinak už by to bylo na trhu. A nebo jen ždímají z ropy co to jde..

beastar
25. října 2018, 16:29
0

Tazz:)) Ten mexičan kterej je podle tebe konspirace a chudák. Je tuším Carlos Slim Helu. Otec rozvoje mobilů na celym kontinentu JA. Ano v Eu ho moc neznáme. Je to ale borec. Ne žádnej bankéř žijící z ciziho neštěstí.

Jimi
25. října 2018, 18:32
2

proč pořád hledat za vším konspirace, ty informace jsou normálně dohledatelné... akorát si tu mozaiku informací musíte umět poskládat, aby vám dávala smysl... ale to je na dlouho... každá "dobrá" věc přináší většinou velké oběti...

beastar
25. října 2018, 19:00
1

Dneska je konspirací minimum. Většinu z nich vytvoří fanatici kterým neni nic svatý a takový hovna pro život potřebujou. To tady nebudu rozvádět raději. Nejsme tady na politickym grémiu.

tazzz
25. října 2018, 19:36
0

Vím kdo je Carlos Slim Hela, který je uváděn jako nejbohatší muž světa a netvrdil jsem, že je chudák, ale byl to pouze příklad síly skupin, které na ropě vydělávají.Ale to sem fakticky nepatří.

ma
martinw
25. října 2018, 19:57
0

Moziaku ti Jimi doplnim, podivej se jaky zázrak je ropa - co bys musel jinak udělat abys nahradil 1 krychlovou míli ropy, je to docela výstižné. Kromě jádra nemáš šanci tak koncentrovanou energii z ničeho dostat v takovém měřítku aby to sytilo potřeby celého světa.

ma
martinw
25. října 2018, 19:59
0

...

Jimi
25. října 2018, 20:45
0

martinw: pěkné srovnání, ale netvrdil bych s jistotou, že neexistují další způsoby získávání energie...

Breakthru
26. října 2018, 00:25
0

rock:zrovna Norsko je příklad toho, že se dá elektřina vyrábět čistě právě díky Hydroelektrárnám.Protože to není placka, ale samá hora, tak de facto veškerou elektřinu vyrábijou díky vodě...

Vo
Vorlosup
26. října 2018, 00:48
2

Sakra... nezabloudil jsem na Novinky.cz???

ro
rock
26. října 2018, 07:15
1

to Breakthru
A když je málo vody, jako třeba letos, tak jim cena elektriky poskočí na dvojnásobek (u obchodníků, ale ti se na zákaznících dřív nebo později samozřejmě zahojí). A protože suchých roků má přibývat a protože ledovce, které ty elektrárny napájejí, jim začínají odtávat, tak mám pocit, že tenhle zdroj bude mít problémy s udržitelností dokonce i v tom Norsku.

Ha
Habakukk
26. října 2018, 08:37
0

Norský trh z energii z vody umřel cca. před 8 lety odstranili dotace pro tento druh energie a výstavba se tam zastavila. Druhá věc energie z vody může být doplňkovým zdrojem nikoliv hlavním nosným kamenem systému. Výhoda vodní elektrárny je náběh výroby v řádu minut a odstavení zdroje stejně tak.

Kl
Klon
25. října 2018, 10:15
0

Mají tam trochu chybu. Pokud je 1kg uranu 1,7 mil benzínu. Tak vychází spotřeba 60g na něco přes 100 tis litrů na 100 km. :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
25. října 2018, 10:16
0

Taky mi to přišlo nesmyslné, ale říkal jsem si, že tu citaci schválně zachovám tak, jak je.

bitner
25. října 2018, 10:17
4

Tak ta fau cvaj s napisem Ceskoslovenske aerolinie je bozi :-)
Ale jeden rozdil by tu byl. V roce 1958 se jednalo o propagandistickou fantasmagorii, dnes jsou ekvivalentni pohledy do budoucnosti predkladany ve vsi vaznosti vrchnimi spravci naseho kontinentu.
Az nakonec dojde k apokalypse, tak to nejaky prezivsi Junckeruv vnuk okomentuje tim, ze je potreba k tomu vydat evropske Narizeni.

reagovat
beastar
25. října 2018, 10:34
1

A ty si neviděl jaký Čsa maj supr francouzský faučka:)) A hlavně jak skvěle jsou na tom. Jinak souhlas. Takový bláboli jsou dneska vydávány za seriozní studie. Páč na to nějakej jouda dostal grant a dotace. Musí dodat závěry. Není den kdy bych nečetl... Vědci zjistili. Komise došla k závěru. Jednou jsou vejce zdravý podruhy ne. Vyber si. Tvrdí studie v odborném časopise Mens health and medicine 2018... A podobný věci. Lidi jako Evžen Mlask a další vizionáři (rádoby) to umí využít. Strach a naivitu lidí. Jobs byl stejnej a jeho firma dodneška staví na stejnych principech. Možná nejsem rádoby slavnej vizionář jak oni a jsem jenom neznamej Pepa, ale nejsem idiot.

MartinCoupe
25. října 2018, 12:42
0

Rádio Jerevan jede i dnes, jen se teď jmenuje Američtí vědci :-) Jinak na Mlaska a Jobse mi nesahej :-)))

Kl
Klon
25. října 2018, 10:17
0

Tam bylo asi spíš myšleno 60g na celou životnost auta

reagovat
Jakub Pospíšil
25. října 2018, 10:25
0

To je dost možný, to mě nenapadlo, ale dávalo by to smysl.

Va
Vasek7
25. října 2018, 10:40
0

Výborný článek po ránu. Mám dotaz - kdysi strašně dávno jsem viděl podobný futuristický článek, titulek byl něco jako "V atomovém autobusu napříč Afrikou" a na obrázku byl velmi zvláštní autobus s obrovským přívěsem který jede přes duny. Nicméně nedaří se mi to nikde vygooglit, nevíte někdo z čeho by to mohlo být?

reagovat
Jakub Pospíšil
25. října 2018, 10:42
0

Tipoval bych ABC, to bylo svého času futuristických článků docela plné.

ratan groch
27. října 2018, 17:00
0

ad Vasek7:
atomovy neviem, ale mozno ta potesi aspon rusky turbinovy autobus co chodil 160kmh uz na konci 50. rokov.
Najvacsi vykon mal pri 17000 otackach - 350 koni.
https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/433246-turbo-nami-053-rusky-turbinovy-autobus-jazdil-160-km-h-uz-v-roku-1959/

krab
25. října 2018, 10:44
4

Kubo, tuhle knížku jsem měl u dědy a babičky taky. Asi to byla ta stejná a děsně rád jsem v ní listoval. Tenkrát někdy na prahu revoluce jako malej kluk samozřejmě ty propagandistický věci nevidíš.

Jak tu někdo psal: tehdy to byla fantasmagorie a asi i autor to věděl. Dneska tyhle fantasmagorický prohlášení vychází z úst představitelů EU nebo různých států EU docela s vážnou tváří :-D No, možná to je podobná fantasmagorie dnes i tenkrát, prostě vize budoucnosti tak jak zaručeně být nemůže je v každý době krásná pomůcka politiky se zalíbit... Slibem neurazíš, že? :)

Stroj na výrobu dálnic je úžasnej. Proč ho sakra ještě nemáme? Asi protože by na ředitelství silnic a dálnic neměli co žrát!

reagovat
Jakub Pospíšil
25. října 2018, 10:53
2

Já jako děcko taky tu propagandu nevnímal, jen mě trochu mrzelo, že byl už rok 1998 a uranová auta pořád nikde. Jak to chtějí za dva roky stihnout? :)
A stroj na výrobu dálnic tankovanej "on the go" vrtulníkama, to byl jeden z mých nejoblíbenějších obrázků.

Pólin
25. října 2018, 11:11
0

Tak já myslím, že tohle je realitě asi nejblíže...ty mašiny co dneska pokládají vrchní vrstvu dálnic... tam by se už nějaká analogie s tou fantasmagorií z knížky dala najít:)

BubaaCZek
25. října 2018, 10:54
0

Ja chci auto s atomovym pohonem a uz nikdy neresit tankovani :)

Tyto dve vety zas treba trefili moc dobre:
Vůz budoucnosti je cenově přístupný, přitom pohodlný, rychlý a bezpečný. Konstrukce vozu je lehká, úsporná, prostých proudnicových tvarů s motorem umístěným vzadu a značným prostorem pro cestující.

Jo a dobre je zpozdeni vlaku v polovinach sekund psanych kridou na tabuli :D

reagovat
Ha
Habakukk
25. října 2018, 11:28
0

Komanči měli výpočetní techniku jako pavědu, proto i propaganda pracovala s klasikou.

BonfireCZ
25. října 2018, 12:13
1

Mě tady teda hlavně zaujala opačná věc - a to, do čeho všeho se tehdy kniha trefila :) Uznejte sami - cituji jen z toho jednoho odstavce:

Vůz budoucnosti je cenově přístupný, přitom pohodlný, rychlý a bezpečný. Konstrukce vozu je lehká, úsporná, prostých proudnicových tvarů s motorem umístěným vzadu a značným prostorem pro cestující.
(až na ten motor, ten je většinou vpředu)

Pneumatiky budou takové, aby je řidič nemusel ani při píchnutí vyměnit.

Obsluha a řízení se omezí na snadné otáčení volantem a ovládání jediným pedálem. (S tím jedním pedálem jsou sice jen nějaké experimenty, ale víceméně dneska kromě točení volantu a šlapání na pedály nic dělat nemusíte, řídit automat umí i tupá blondýna)

Jízdní dráhu bude řidič vidět ve dne v noci jako na dlani, nebude oslňován sluncem, ani protijednoucími automobily…


Ale dost mě to zaujalo, budu si tu knížku muset sehnat :)

reagovat
BigBen
25. října 2018, 14:39
0

To jsem se zase od srdce zasmál ! Stroj na stavbu dálnic nemá chybu :-)

reagovat
briza
25. října 2018, 18:24
4

Jak jako, že se toho moc nezměnilo? Já například dneska potkal tohle na Čerňáku! #fjůčryzhýr

reagovat
Ha
Habakukk
25. října 2018, 20:14
0

Dark side hadra

Ča
Ča Snač Aj
25. října 2018, 20:19
0

Kolik uranu to žere?

ma
martinw
25. října 2018, 20:19
0

jezdí na krev

briza
25. října 2018, 20:33
8

Tohle bude jezdit na chemtrails a Ortel...

ToMyx
26. října 2018, 13:03
0

Ještě by tomu hi-tec looku slušel ostřik světel s malými stěrači jako to měly volva :-)
A ještě navíc v kombajnu!! To bude mít ještě lepší ajrodynamiku:-D

Ča
Ča Snač Aj
26. října 2018, 15:43
0

Takže vlastně na obnovitelné zdroje

Breakthru
25. října 2018, 21:46
2

znám pošťáýka, kterej když si v Brně vykouří 2 gramy čehosi,tak je za minutu v Praze....dle jeho slov....

reagovat
Woyta
26. října 2018, 01:29
0

Existujici auta se nam pokousi zlikvidovat palivem. Nove predpisama zakladajicima se na nesmyslech. A pokud dopadnou silene vize, vse na elektriku, tak individualni doprava bude zase jen pro bohate. Uz ted vyrabime malo baterii a vyroba se omezuje. O tom, ze nemame zdroje elektriny, nemluve. Rad bych byl optimista ale preci jen diky praci ve vyvoji vidim par let dopredu a vubec se mi to nelibi.

reagovat
Ha
Habakukk
26. října 2018, 08:54
0

Energie by byla, ale přenosová soustava není totálně nachystána na příchod elektromobilů a ani se žádné změny nechystají. Tedy ČEPS potažmo místní distributor při rekonstrukcích výrazně neposiluje stávající rozvody.

ma
martinw
26. října 2018, 09:00
0

proto se mi libi pristup Toyoty ktera tvrdi ze lepe je vyrobit 50 hybridu nez 1 full elektro vuz, protoze zivotnimu prostredi to pomuze vic a jak pises surovin ze kterych bychom potrebovali delat ty baterie - tech neni mnoho.

A je jasny ze za ekologii zaplatime v prvni rade my konzumenti, firmy si budou chranit svy prachy - v nemecku se to pekne zameta pod koberec s VW - posledni co sem slysel ze Merkelova zvazuje ze by zakonem zakazala aby se nedaly zakazovat ve mestech ty naftovy vozy... aby si to kazdy mesto nezavedlo samo.

gramo
26. října 2018, 11:02
-1

Mě přijde naprosto nesmyslné, jak se v boji za snížení produkce CO2 takhle drasticky překopává celé fungující odvětví, řeší se infrastruktura na dobíjení, baterie, lithium, měď... A přitom se ta elektrika furt vyrábí spalováním uhlí a zemního plynu! Samotné spalovací elektrárny produkují mnohem větší kvanta CO2 kvůli elektřině pro všechno možné, co už na rozvodnou síť připojeno je. Ale jaderné elektrárny se nestaví. Elektrifikovat individuální dopravu je snad ten nejkomplikovanější a nejmíň účinný způsob, jak něčeho v tomhle směru dosáhnout, přesto se na to vynakládají obrovské prostředky. Když už elektrifikovat dopravu, dává smysl začít u MHD, lokálního zásobování apod., kde je jasný režim jízdy, zrovna na takové popojíždění po městě ty elektromobily opravdu dávají smysl. A není třeba pokrývat nějakou infrastrukturou celou Evropu, stačí pár dobíjecích stanic v depech.

beastar
26. října 2018, 11:35
3

Do aut už se snažili propašovat ledacos. I to jádro. Povětšinou šlo o bludy. Paradoxně se přes 30 let pracovalo na dieselu který pojede. A dnes je začíná x měst zakazovat. Logika? Zakážu u sebe na zahradě nudismus. Sousedka hned za plotem bude chodit stejně na ádu. Děti to přes plot uvidí. Efekt 0. Tak je to s těmi zákazy.

Někdo tady psal jak je postup Norska efektivní. Ten člověk bude velký snílek. Dotlačit do každé rodiny elektromobil pomocí obří dotace. Mít problémy ve městech kvůli nedostatku nabíječek a permanentně přetíženou elektrosoustavu je efektní. Ach ano. A na to všechno mít díky prodeji ropy a další těžbě. Ekologie na druhou jestli je všechno kolem těch plošin taky elektrifikovaný a genderově vyvážený. Asi by se na to měl podívat ten jejich Barneverner alias Lebensborn. Zaslepený kreténismus je stále kreténismus.

O tom kolik stojí úsilí a zdrojů vyrobit pro ty křápy baterky všichni mlčí. Kapacitu mají stále nízkou. Pro mhd a rozvoz lokálně to částečně řešení být může. Jistým malým přínosem pro přírodu to bude. Je ale důležité si uvědomit... Je to celá planeta sakra. Kdy to bude v Lagosu? Šanghaji? Riu? Fakt prťavá Evropa a pár bezvýznamných pidi státu typu Norsko na světě nic nezmění.

Jak tady bylo nastíněno. Málokdo vidí za oponu. Opec už 20let tvrdí jak ropa za 20 let dojde. Ano ten problém tady bude někdy. Je to však už nyní? To ví jen pár lidí. Vzhledem k tomu že se ze spalovacími tanky, otéčky a další technikou vesele válčí po světě a rozváží nákupy a sklízí kukuřice. Tak to nevypadá že kromě jisté lobby by elektrokřápy někoho inspirovali.

Ta myšlenka je možná dobrá. Ale to je i komunismus. Toho co máme dneska to si ani největší komrejd v roce 58 nedovedl představit. Že je komunismus utopie došlo lidem asi po 50 letech a muselo protéct hodně krve. Doufejme že ekofašismus podobné škody nenapáchá.

Ev
Evlo
26. října 2018, 14:56
-3

ono vojto individualni doprava k socialnimu bydleni nepatri no, kdo nema vlastni dum nebo alespon novy byt s nabijeckama pro elektromobily, tak by mel k tomu socialnimu bydleni mit i socialni dopravu

Ev
Evlo
26. října 2018, 14:59
-4

Pokud vim, tak v shangahaji ti nedovoli si koupit auto na benzin nebo naftu, nechapu proc zas pises takove sracky, moc jsem to teda necetl, protoze narozdil od tve obecne sracky to ani neni dost zabavne.

beastar
26. října 2018, 16:01
0

Evlo fakt se na ty drogy už vyser:)) A nevim co víš. Každopádně o Shanghaii ještě větší nic, než já. Auta na benzín tam samozřejmě jezdí a i si je normálně koupíš.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui 1972
Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui

1972 rok výroby
225 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Charger vyměním za můj H-D 2020
Dodge Charger vyměním za můj H-D

2020 rok výroby
87 koní výkon
1 745 ccm objem

Ford E150 Econoline E150 5.8L V8 1976
Ford E150 Econoline E150 5.8L V8

1976 rok výroby
209 koní výkon
5 800 ccm objem