načítám data...

Mazda Power Eco Race 2021: Přišla jsem, viděla jsem a projela to na celé čáře

Rychlost, spálené gumy a drahocenné setinky? Na to rovnou zapoměňte. V hlavních rolích tohoto závodu se představily decilitry, plachtění a podtočený motor.

zobrazit celou galeriiAutíčkář si hraje: Mazda Power Eco Race 2021: Přišla jsem, viděla jsem a projela to na celé čáře

Přemýšlela jsem, jestli následující řádky nejsou spíš blogový materiál, neboť jejich informační hodnota bude nízká (ještě nižší než obvykle). Jenže to by mohlo vypadat, že se snažím skrýt ostudu před zraky veřejnosti. Kdepak. I k neúspěchu je třeba se postavit čelem. 

Mazda Power Eco Race je trochu netradiční závod, v němž nejde o nejlepší čas, ale o nejnižší spotřebu paliva. Ze strany automobilky jde samozřejmě o fikaný způsob, jak světu prezentovat atraktivní čísla (fakt budete čučet). Z mého pohledu pak šlo hlavně o zvědavost, jak taková disciplína vlastně vypadá. Na spotřebu jsem se snažila jet přesně jednou v životě, když jsem testovala naftový Golf, tato jízda se ovšem vyznačovala v zásadě tím, že jsem neporušovala předpisy a snažila se pohybovat co nejvíc konstantní rychlostí. Jelikož jsem s Golfem dosáhla kombinované spotřeby 4,6 litrů nafty, což je bezpochyby životní rekord, určitě si poradím i s benzínovou Mazdou, jejíž motory e-SkyActiv X na úspornosti postavily celou svou slávu. Navíc před dvěma lety se Mazda Eco Race účastnil František a skončil druhý (sic!). How hard can it be?

Nejprve pár faktů. Každý závodník musel odjet tři zhruba patnáctikilometrová kola v okolí obce Ratboř poblíž Kolína, pokaždé v jiném autě. V nabídce je CX-30 s automatem, CX-30 s manuálem a Mazda3 s manuálem, všechny se stejným motorem e-SkyActiv X o výkonu 186 koní. Časový limit na trasu činí 20 minut. Pak jsou tu samozřejmě penalizace – za překročení rychlosti, za nedodržení časového limitu a za nezastavení na stopce. Venku je krásný slunečný den, profil trasy mírný a rovinatý, tak jdeme na to!

První kolo

Startuju v CX-30 s automatem a naivním optimismem. Prostě pojedu normálne podle předpisů, nebudu na to moc hamtat a půjde to samo. Automat má vždycky tendenci motor podtáčet, takže to mám bez starostí. To ještě netuším, že výraz podtočený motor dnes dostane zcela nový rozměr… 

Optimismus mírně polevil, když jsem před sebou spatřila šedou trojku. Hned v první vesnici. Vzhledem k tomu, že jsme ze startu vyjížděli s minutovými odstupy, to není dobré znamení. Očividně jedu moc rychle. Ukazatel spotřeby, na startu vynulovaný, ukazuje něco přes sedm litrů. Tak jo – změna taktiky. Kolega přede mnou se táhne jako nitě z medu, to bude nějaký zkušený harcovník. Pustím si autopilota, hezky se na něj zavěsím a pohodlně okopčím jeho tempo. Docela to funguje, jen jsem trochu nervózní z toho, že nás předjíždějí žebřiňáky a v nepřehledných úsecích se za námi tvoří dlouhá kolona. Aspoň že se s bratislavskou značkou můžu tvářit jako ztracený turista. Druhá polovina trasy přináší více klesání a spokojeně sleduju, jak klesá i číslo spotřeby. V závěrečné rovince hypnotizuju hodnotu 6,1 celou svou vůlí a těsně před cílem padne rovných 6. Třikrát hurá! Pokud si dobře vzpomínám, týdenní test jsem s úplně stejným autem odjezdila za 8,5. S hlavou vztyčenou očekávám pochvalu od chlapíka, který mi v cíli odečítá výsledek, ale tváří se zcela neproniknutelně. Cestou na wecko prohodím slovo s kolegou Markem: 
„Za koliks to dal?” 
„Nic moc, 4,8.” 
Hmm…

Druhé kolo

Usedám do CX-30 s manuálem. Protože nulování probíhá vždycky na startu, můžu se pokochat výkonem soupeře, který jel s autem přede mnou. 4,6. Sakra, jak je to možné? Ale hned přichází logická odpověď. Za všechno může ten podělaný automat, to je jasná věc. I malý harant ví, že automat nikdy nedosáhne tak dobré spotřeby jako zkušený řidič! 

Znovu tedy vyrážím s vidinou světlých zítřků. Nenechám se otrávit ani smalltalkem na startu, z nějž vyplynulo, že jsem v předchozím kole obsadila první místo od konce. Teď mám situaci pevně v rukách a ukážu, co ve mně je. A taky že jo. Mazdu před sebou jsem dohnala jen o pár stovek metrů dál než v prvním kole. Takhle by to, holka, nešlo. Odhodlaně zpomaluju a mnu si ruce, že se kolega přede mnou postupně vzdaluje. Kdepak autopilot, strojům se nedá věřit. Plížit se pangejtem sedmdesát je sice vysoce nekomfortní, ale člověk se musí umět zapřít. Vzorně plním rozkazy palubního systému, který mi radí řadit šestku snad už v padesáti, a nic nedbám na podrážděné brumlání podtočeného motoru. V druhé půlce okruhu díky klesání opět zaznamenávám ubývání spotřeby a v cíli se dmu pýchou –  na počítadle mám hodnotu 4,8. 

Třetí kolo

Je tu poslední kolo a krásná, nízká, aerodynamická Mazda3 s manuálem. Teď jde o všechno. Vypínám rádio i ventilaci, žádné zbytečné funkce mi nebudou lemtat drahocenný benzín. Jelikož startuju jako první, nemůžu nikoho dohnat, žádná korekce zvenčí nepřijde. Rozjíždím se rychlostí litosférické desky, odřazuju naopak tak rychle, že mi systém ani nestihne poradit. Otáčky udržuju těsně nad hranicí chcípnutí. Už jsem říkala, že nesnáším podtočený motor? Nesnáším ho strašně, strašně moc, je to až fyzická bolest. Jenže dnes je to jediná cesta k úspěchu. Krajina za oknem neubíhá, ale plyne jako sibiřský veletok. Jedu tak pomalu, že cítím, jak stárnu. Už teď ale vím, že ani všechno tohle utrpení nebude stačit. Předchozí závodník dosáhl s trojkou spotřeby 4,1 a já se pořád pohybuju kolem pěti. Ani na závěrečné rovince se mi nepodaří dostat níž než na 4,6. Na jednu stranu skvělý výsledek, jenže…V cíli se ptám na nejlepší hodnotu, která tu dnes padla, a odpověď je nemilosrdná – 3,8.

Na výsledky si počkám do večera, protože závod ještě pokračuje a nastupují další účastníci. Jdu si spravit náladu na střelnici se vzduchovkami a mám neblahé tušení, že růžový jednorožec je jediná trofej, kterou si z dnešní akce odnesu…

Závěr a poučení 

Nebudeme to protahovat – dopadlo to tragicky. Štěstí začátečníka jsem očividně spotřebovala na svém prvním a posledním závodě v životě, kterým byl kdysi dávno Blind race v Gastownu. Ráda bych řekla, že mám úspornost u zadele a ani Eco Race mě nedonutí k tak přízemnímu počínání, jako je jízda na spotřebu. Jenomže já se fakt snažila! Tady vidíte výsledek:

Plyne z něj několik věcí. Zaprvé, na olympiádě v téhle disciplíně asi závodit nebudu. Zadruhé, příště pojede Kubajs, a to by v tom byl čert, abychom si neodnesli zlato! (Pokud tedy na střelnici nebudou plyšová koťátka, to bych se musela hecnout znovu.) Zatřetí, úsporná jízda vezme řízení úplně všechno, co na něm mám ráda. Na mou duši, je to horší, než bych si pomyslela. 

Úplně jinak samozřejmě vyznívají výsledky pro Mazdu. Celková průměrná spotřeba všech účastníků bez započtení penalizací činí 4,4 litru. Ano, byli jsme suverénně nejpomalejšími účastníky silničního provozu v širokém okolí, snad s výjimkou chodců a dětí na odrážedlech, i tak je to ale na motor s 186 koňmi pozoruhodný výsledek. Klobouk dolů.

 

Jak jste na tom s jízdou na spotřebu vy? Patříte k beznadějným případům jako já, nebo se můžete pochlubit zajímavými rekordy?


 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
01. října 2021, 13:40
2

Brát to jenom jako soutěž OK. Ty výsledky jsou očekáváné, nic nového, pod 4-ku se to i tak nedostane. Bohužel takové "soutěžící" potkávat denně je očistec. A když jsem u servisáka viděl takhle jezdící rozebraný motor, tak radši pravidelně vyháním pavouky :) u přímovstřiků zvlášť ...

reagovat
Sa
Sato
01. října 2021, 14:56
5

Podobne ohladuplne ako nelegalna techno party vedla obytnej zony.

reagovat
Viola Procházková
01. října 2021, 16:52
1

Ano, širé okolí bylo poseto mrtvými řidiči, kterým praskla žilka.

fr
frite
03. října 2021, 16:59
-2

Hele, dělat si takové závody za během nichž dochází k porušování silničního zákona fakt není ohleduplné.

Viola Procházková
03. října 2021, 18:34
6

Můžeš napsat stížnost do Mazdy, tady s tím nic moc nenaděláme.

Jinak mě dost fascinuje, kolik je zde najednou obhájců pravidel silničního provozu. Myslela jsem, že je to tu samý pirát, a ono ne. Mám z vás radost!

sp
spooon
03. října 2021, 22:22
0

pirát, pirát, to záleží jakým směrem od limitů :-)

ale dneska sem jel asi poslední 2km za pirátem doochodového věku ve felicii, který opravdu dokázal jet i na asi kilometrový rovince max 60. to je fakt výkon. Běřžně se tam rozjedu i hodně přeš sto, ale on to opravdu držel celou dobu na šesti pětkách. To jel asi taky tak za čtyry na sto.

beastar
03. října 2021, 22:33
12

Milá Mazdo, vím že tam někde si. Slyšel jsem že pořádáš velmi kruté hry. Hry kde nutíš bohabojné poctivé řidiče cechu novinářského jezdit pomalu a na spotřebu paliva. Tím ohrožuješ české jak známo nejvíce disciplínou proslulé řidiče. Jsou to řidiči nejlepší v celé Evropě. Svědomitě dodržují pravidla a bezdůvodně pomalá jízda je bezprostředně ohrožuje. Nejen za volanty tvých skvělých vozidel, ale i ty jejichž vozy nejsou tak skvělé a mají spotřebu paliva vyšší. Příště si takto nebezpečím a arogancí překypující akci provozujte na závodním okruhu nejlépe na Severní smyčce. Ne na pozemních komunikacích druhé třídy. Ty jsou jak známo v České Republice brány jako páteřní komunikace strategického významu.

Máme dokonce svědky celého klání. Kdy vaši účastníci ohrožovali jiné řidiče. Například paní Květoslava z Břidličné dojela k zubaři o dvě minuty později. A to jen protože se táhla z kopce plavnou jízdou sedmdesát na místě kde je povoleno 90. Její Škoda Felicia byla nucena se podívat až do červeného pole když musela dotyčná zařadit třetí rychlostní stupeň a prudce akcelerovat na 80 km/h. A to v situaci, kdy předjížděla dotyčnou redaktorku významného českého automagazínu. Dotyčná nebude požadovat náhradu škody jen proto, že my jsme ji uklidnili že celou věc vyřešíme mimosoudní cestou. Pan Chrudoš z Kozodírek musel trpět celých osm minut v závěsu za vozem Mazda jedoucím celých 9 km/h pod předepsaný limit. Utrpěl tak nejméně šok a dokonce musel po čtvrté v životě ve svém zánovním embéčku předjíždět. Byl to pro něj traumatizující zážitek. Většinou předjíždí všichni ti piráti jen jeho. Více svědků tvé zrůdne aktivity samozřejmě máme v záloze. A nebudeme váhat je použít.

Doufáme tedy že celá věc skončí smírem. A že společnost Mazda udělá za tímto tečku. Stejně jako Babiš za koronavirem. Ještě na okraj dodám, že tohle by si Mazda na západě nikdy nedovolila. Tohle umožňuje jen český zákon a lidská netečnost.

Se soudružským pozdravem předseda iniciativy Autičkářovy pokrytci CZ

Ing. Marian Kundyrád

Viola Procházková
04. října 2021, 09:26
2

Už jsem ti říkala, že tě chci do týmu? :))))))))))))

beastar
04. října 2021, 09:54
0

Kdysi dávno když byli těžké časy v rámci Krab wars. Kdy jsem fungoval jako mediátor aby nastal smír mezi Krečkovými marauders a Korýši od Jinočan. Od té doby ne. Nicméně dojalo mě to moc:))

Jenda_K
01. října 2021, 17:52
0

Aut mám pět začnu od konce:
nedostal jsem se pod 17 benzínu, průměr asi 22l na sto
další: minimální průměrná spotřeba na jednu nádrž 13 l plynu, dlouhodobý průměr 19 l
minimální spopřeba na 600 km okruh 7,8 l nafty, dlouhodobý průměr 10,5
minimální průměrná spotřeba na nádrž 6,35 l LPG dlouhodobý průměr 7,4
minimální spotřeba na 400 km 2,7 l nafty dlouhodobá 3,6
vždy na 100km
Další stroje:
jezdící skoronová jednostopá fosilie o objemu 500cm 3,6 benzínu na sto (existují i varianty na naftu)
terénní stroj o objemu 900 ccm, průměr cca 1,2 l /h přepočet na 100 km dělá 30l/100km
chůze cca 1 kg sádla na 100 km

reagovat
Pochtli
01. října 2021, 20:30
4

K čemu je vlastně obecně to honění za spotřebou, když se tím brutálně kurví motor a šnečí jízdou se akorát vytáčejí okolojedoucí řidiči?
PS: Tyhle závody by měly být někde na okruhu, ne za normálního provozu, kde takové "ekozávodníky" potkávám při každé jízdě.

reagovat
bitner
01. října 2021, 21:37
1

8,21 LPG/100 km za prvnich 6 let a 115 000 km. K tomu 0,55 l benzinu/100 km. Logan 1,2 16V. Furt plnej...
Dalo by se s tim (asi) jezdit za 7 l plynu, ale nevim, proc bych mel srat lidi okolo i sebe vic, nez je to nutne.

reagovat
beastar
01. října 2021, 23:59
1

Já mám rekordy spíše z opačného spektra. Jakože dvacet a tak. Dneska sem tankoval za 37,90 benzín a asi si koupím elektromobil:)) Jednou sem jel s třílitrem e39 v gasolíně za bc 8l v kombinaci. To bylo z nouze a pro okolí sem byl podobný debil jako by v těch Mazdach.

reagovat
Kuře
02. října 2021, 00:16
0

Mondeo 2.0 107Kw asi deset nebo tak nějak... převážně město.
MG ZR160... no, tak to snad asi ani nechci vědět:))) na trackdayi si to možná spočítám, tam určitě padne dvacku...
Violy výsledky docela chápu;)))

reagovat
PB
02. října 2021, 02:42
1

Musis si dat za okno plato vajec, pak to pujde samo ????

reagovat
Le
LennyLeonard
02. října 2021, 10:27
0

A hucku na kebulu.

PepaSFI
02. října 2021, 14:29
1

taky skotačící psík bývá oblíben

S.
S.h.I.t.
02. října 2021, 10:33
0

To by bylo neco na me... se zplynovanou atmosferickou 1.6 jsem jezdil v prumery za 9.5l, s aktualni naftovou 1.6 dlouhodobe za 6.5 pri 50% dalnice a 50% okresky a mesto. :D

reagovat
eLzyx
02. října 2021, 12:22
0

já mám opačné rekordy, kdy jsem s Volvem C70 2.3T5 nedojel za 500Kč z okraje Prahy do Lovosic. Průměrná spotřeba vychází na víc jak 40L/100km
S aktuálním Volvem S60 jezdím za 13.
Jsem zvědav, jak se můj řidičský styl promění až si přivezu Teslu. Jestli budu honit kilowatty, nebo na to budu prdět úplně stejně.

reagovat
Ronoath
02. října 2021, 16:56
2

Suchá čísla nemají moc významu při porovnávání; chybí informace o typu krajiny a podobně, aby si člověk udělal obrázek. Celkem relevantní považuji sumarizaci konkrétní jízdy z ČR do Chorvatska a zpět, kterou jsem dokončil před několika dny.

Vůz: Fiat Tipo sedan 1.6 (atmo benzín HDM automat)
Průměrná spotřeba: 6,2 l/100 km
Průměrná rychlost: 94 km/h
Vzdálenost jízdy: 2297,3 km
Doba jízdy: 24:23

Jel jsem přes Slovensko, Maďary a Slovinsko. Auto naloženo třemi dospělými a kufr k prasknutí. Žádná ekorallye, ale v obavě z pronásledování cizinců jsem v cizině jezdil podle předpisů (skoro)

reagovat
ransom
02. října 2021, 22:40
1

Viola:
Ono nezáleží na tom, jestli je člověk poslední, ale jak moc je poslední.
Představ si třeba... maraton. Stádo běžců dobíhá po dvaačtyřiceti kilometrech a dvou a půl hodinách na stadion. První už má ruce nad hlavou, opírá se o kolena a funí, probíhají další... a tu máme posledního, s minutovou ztrátou. Poslední? Teda, já bejt takhle poslední, tak si spokojeně pískám.

reagovat
tomyks
04. října 2021, 12:17
2

Na delších trasách spotřebu celkem sleduji a docela mně baví pokořovat vlastní rekordy. Ale rozhodně ne na úkor radosti z jízdy. Jednoduše řečeno, stačí nejezdit jako kretén, předvídat, plachtit, nespěchat. Jezdím normálně svižně, +/- v rámci rychlostních limitů.
Například naposled trasa Těšín -> Brno a zpět. 4 lidi, CR-V 3G, 2,0 benzín. Do Brna řídil otec za 9,2l/100, rychlost různá, ale převážně kolem těch 140km/h podle tacha. Dlouho jsem s ním v autě nejel, ale už podle stylu jízdy mi bylo jasné, že se s tím dá jet za míň. Cestou zpět jsem řídil já, rychlost jsem držel spíše mezi 120-130, při předjíždění jsem na to normálně šlapal. Výsledek byl nějakých 7,6 co si pamatuju a to bylo prosím do kopce.

reagovat
Trinom
04. října 2021, 16:16
0

A pak jsou taky auta, kterým je úplně buřt, jak se s nima jezdí, protože rozdíl mezi jízdou na pantátu a letící dělovou koulí je asi půl litru na sto.

reagovat
Cu
Curdin
04. října 2021, 17:42
0

No když čtu jakym stylem se jezdilo a pak vidím ty výsledky, tak se asi žádná revoluce nekoná.....

reagovat
gramo
04. října 2021, 21:04
0

To poslední místo je správná reprezentace autíčkáře. Tady se na spotřebu nehraje.

reagovat
Sedrik
05. října 2021, 13:26
0

Poslední auto, které mělo spotřebu pod 10 byla Miata.
Od té doby se motám kolem 11-13.

Jízda na spotřebu mě baví, když jedu dálky a po nudných silnicích. Nikdy to ale nepraktikuji takto extrémně - spíš jde o to, že přepnu všechno do "eko friendly" režimu a snažím se stáhnout spotřebu během tripu dolů.

Ale souhlas - na 180 koní je spotřeba pod 5l super. Pokud budu brát, že při normálním provozu to bude těch 6,5, i tak to je skvělé.

reagovat
HandyMan
06. října 2021, 18:20
1

Jé to je legrační, dělat ze tří koleček na rovince soutěž ve spotřebě! Mazdo, Mazdo, budeš se muset poučit u Škodovky, aby to příště nebyla až taková trapárna. Když proti tomu postavím celodenní soutěž Škoda Economy Run, co se jede na 2 etapy, 330km celkem, v autě strávíte 6 hodin a šplháte s ním třeba do Pece pod Sněžkou, je to jiné kafe. S kamarádem Pavlem jsme letos sjeli nečekaně dobrý výsledek - 2. místo ve třídě B1000. Jak se to dělá, aby si i naše první dáma Viola příště šáhla na medaili, napíšu do (přes)příštího Blogu. Ale Violko, budeš muset napřed trošku potrénovat! :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Brougham  1988
Cadillac Brougham

1988 rok výroby
103 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Ranchero Ranchero  GT 1977
Ford Ranchero Ranchero GT

1977 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Chevrolet Apache  1957
Chevrolet Apache

1957 rok výroby
140 koní výkon
3 850 ccm objem

Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited 1990
Jeep Cherokee XJ 4.0 Limited

1990 rok výroby
169 koní výkon
3 956 ccm objem

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem