načítám data...

Mazda 323 V6 K8: Mámin sedan

Devadesátková Mazda 323 sedan byla typické auto opatrného motoristy. Dnešní testovaný kousek ale do téhle škatulky nějak nezapadá.

zobrazit celou galeriiFoto:   Marek Brunner

​Není to tak dávno, co si redakční kolega Matěj posteskl nad tím, že z našich silnic postupně mizí malé štíhlé a pohledné sedany. Ve snaze zavděčit se co nejširšímu okruhu uživatelů je nahrazují otylé hatchbacky a crossovery, které sice poskytují trochu více místa, ale tak trochu na úkor vzhledu a pohodlí cestujících.

I proto mě potěšilo, že se dneska svezu autem z doby, kdy spotřebitelé ještě uměli ocenit klasickou koncepci tříprostorového sedanu v kompatním provedení. Mazda 323 ve své třetí generaci, označované jako BG je takovým typickým devadesátkovým “uživatelským” vozem. Za rozumnou cenu nabídla slušné svezení, spolehlivé benzínové čtyřválce a konzervativní vzhled pro každého, kdo nepotřeboval za každou cenu udělat dojem, ale chtěl slušné a spolehlivé auto za nízkou cenu.

Dnes testovaná třidvatrojka je už od pohledu trochu jiná, než její sériové protějšky. Sedí podezřele nízko nad asfaltem, příplatkový bodykit, přední nárazník z ostré verze GTR a skořepinové sedačky dávají tušit, že s tímhle sedanem žádná máma svoje děti do školky nerozváží. Hlavní je ale ten zvuk. I netrénované ucho pozná, že pod kapotou přede šest válců.

Osazený motor s kódovým označením K8 překvapí objemem pouhých 1845 ccm. V době uvedení na trh šlo o nejmenší sériově vyráběný šestiválec na světě. O rok později ho, jen tak pro pořádek, předehnalo Mitsubishi s agregátem 6A10 (1,6 litru) známého z Lancerů, Coltů a kupé FTO. Důvodem pro vývoj takto malých šestiválců byly, jak jinak, vysoké silniční daně v Japonsku.

Příčně uložená V6 posílá na přední kola 130 koňských sil. Díky nízkému zdvihu (69,9mm) se její potenciál projevuje až od nějakých 4000 ot/min a poslušně táhne až do červeného pole. Omezovač zasáhne těsně před osmi tisíci otáček.

V testovaném autě je navíc podpořen náporovým sáním (ano, to je ta díra vlevo v předním nárazníku) a laděným výfukem. S lehoučkým, 820 kg těžkým autem dokáže pořádně zacvičit. To ale majiteli nestačilo a šel ještě dál. Mazda se dočkala výkonnějšího čerpadla ze silnějšího dvoulitrového šestiválce KF a vstřiků a zapalovacích kabelů z dvouapůllitru KL. Tomu všemu sekundují čtyřjiskrové svíčky a pečlivě vyleštěné sací kanály.

Maximální rychlost se oproti sériovým 200 km/h vyšplhala lehce nad 230 km/h, stovku zdolá modrý sedan pod osm vteřin. Ukočírovat tuhle porci výkonu v pomáhají brzdy Zimmermann s 256 mm kotouči, stavitelný podvozek TA Technix a 15´ kola původem z Miaty obuté do 195/50 pneumatik Kuhmo Estca. Přední nápravu si sedan vypůjčil, stejně jako motor, z mazdy MX-3.

Jenže to je všechno jen teorie, důležité je, jak se tahle modrá Mazda chová na silnici. Ještě před tím, než jsem stačil nastartovat, mě dostaly parádní skořepiny Bride. Jsou tak akorát těsné, nikde netlačí a výborně podrží v zatáčkách. Malý sportovní volant padne krásně do ruky a komunikativní řízení informuje o tom, co se děje pod přední nápravou. Plyn ovládaný, jak jinak než lanovodem, má skvělou odezvu, celý sedan působí pěkně mechanicky. Řadička s kulatou kovovou hlavicí a přesným chodem už je jen taková třešnička na dortu. Co na tom, že tahle třidvatrojka je zvenčí možná trochu ošoupaná a místy rezne. Koho zajímá, že přívod sání je vlastně zahradní květináč? Tohle není žádná leštěnka, se kterou raději vyjedete jen za hezkého počasí na krátkou a pomalou vyjížďku. Tady hraje prim účelnost a funkce.

A nadšení mě neopouští ani při jízdě. Do zatáček se vůz vrhá s dravostí, lepkavá Kuhma si sice občas písknou, ale drží. Případná ztráta adheze je cítit ve volantu a dává řidiči dost času zareagovat. Sice tu nemáte k dispozici armádu elektronických pomocníků, ale za to víte, co se s autem děje. A to je, alespoň u auta pro zábavu, mnohem lepší.

A ten motor – laděný výfuk a otevřené sání dodávají naprosto skvělý zvuk. Tohle si prostě říká o vytočení do červeného pole. A vzhledem k tomu, že motor ožívá až v horní polovině spektra otáček, omezovač se tu ozývá docela často. Ještě, že tu mám k dispozici manuální vypínač sahary. Při ubrání plynu nechybí důrazná salva ran z výfukového potrubí. Tohle se jen tak neomrzí. Žádná rovinka není moc krátká na to, aby nestála alespoň za krátké sešlápnutí plynu na podlahu. Řazení je tak mechnicky přesné a příjemné, že se občas přistihnu, jak měním kvalty trochu zbytečně, jen tak pro radost.

Pomalu přijíždím do obydlené oblasti. Maminky s kočárky mě z chodníků probodávají zlostnými pohledy, ctnostní pánové na přechodu kroutí hlavou. S “poladěnou” Mazdou zkrátka nemůžete být za slušňáka. Nemám důvod pochybovat o pravdivosti slov majitele, když mi po cestě vypráví, že modrý sedan zastaví téměř každá policejní hlídka. Pokud chcete “hodné” auto, se kterým můžete v neděli k babičce na svíčkovou a štrůdl, poohlédněte se někde jinde. Upravená třidvatrojka je uřvaná, neurvalá a provokuje.

Ze obydlené oblasti se tak raději stahujeme na opuštěné parkoviště. Co tam? No přece trochu té klukovské zábavy. Burnouty, tahání za ručku a otočky, motor v omezovači, spousta kouře a rámusu. Na “čistokrevné” petrolheady jdou asi právě mdloby, garážoví leštiči si možná mumlají cosi o trápení perspektivního youngtimeru, ale ruku na srdce – auta mají přece hlavně jezdit a dělat radost svým majitelům. A to tenhle malý sedan splňuje na jedničku.

Verdikt

Leckdo může namítat, že předokolka prostě není sporťák. Že správné auto má mít hnanou zadní nápravu se samosvorem a dokonale vyváženou karoserii. Že přední kola mají přece zatáčet a zadní zabírat. Mohou se ozvat tací, kterým se nebude líbit obouchaný vzhled a amatérské lakování. Puristé se zase možná budou čílit nad zástavbou neoriginálního agregátu a množstvím úprav.

Jenže víte co? Mně to je úplně jedno. Já se za volantem téhle parádní Mazdy bavil, jak už dlouho ne. Má své vady, není dokonalá a určitě existuje velké množství lepších sporťáků. Dost možná v ní budete vypadat jako floutek a chuligán. Ale stačí vytočit hravý šestiválec do červeného pole a za hutného zvukového doprovodu poslat tuhle třidvatrojku do lehkého lift-off oversteeru. Garantuju vám, že v tu chvíli budete mít všechny tyhle výhrady úplně na salámu.

Technické údaje

Motor: Šestiválec do V o objemu 1845 ccm
Výkon: 130 koní (97kW)
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,8 s 
Pohotovostní hmotnost: 830 kg 
Průměrná spotřeba (kombinovaná): 12 l/100 km
Současná cena: V testované konfiguraci nesehnatelná, čtyřválcová 323 sedan od 10.000,- Kč za středně zachovalé kusy.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
13. září 2018, 08:00
0

Když byla řeč o garážových leštičích... Vždycky mě lákalo postavit RAT rod z 1202 sedan. Naštěstí v době, kdy by už na podobnou stavbu byly prachy, přišla na řadu úplně jiná stavba. To jediné mě zachránilo před kamenováním vzbouřeným davem veteránistů.

reagovat
Jimi
13. září 2018, 08:36
0

Jo mazdy 90-tek, dobrý úlet, pěkný swap, sympatický počet válců, cajtům se ani nedivím... :D Jak se na tohle dělá STK? To musí technici vypadat jako tři moudré opice- Mizaru, Kikazaru a Iwazaru... :D

reagovat
BigBen
13. září 2018, 13:03
0

Co na to říkají na STK mě přesně taky napadlo. Tam prudili i mě se v zásadě seriovým autem... Copak já za to můžu, že technik nepozná dálkový světla od mlhovek a neumí otevřít kapotu protože nenajde páčku? :-D

Wanix
13. září 2018, 08:42
10

FCčko, teď BG sedánek.. konečně se tu zase píše o zajímavých autech!

reagovat
krab
13. září 2018, 09:17
3

taky jsem to chtěl říct! :-D Z Kubajze mám radost ...
-
Komentář upraven 13. 9. 2018, 09:17:23

M P
13. září 2018, 10:10
3

My z něj máme taky sakra velkou radost, to nám věřte!

Safa
13. září 2018, 11:33
2

Sportovní terminologií řečeno - poté, co klub Autíčkáře pustil na přestup (střídavý start???) jednu ze svých hvězd Kraba, našel v Kubajzovi více než solidní náhradu do základní sestavy. Kubajz jede! ;o)

M P
13. září 2018, 12:24
9

Noo tak určitě, ono je to taky částečně o tom štěstíčku, ale Kubajz do toho dává to srdíčko, ale znáš to, volant je kulatý, stát se může cokoli. Každopádně my tomu jdeme naproti

beastar
13. září 2018, 12:55
0

Tak tomu štěstíčku musíš jít ale naproti. Ivan Horník by ti mohl vyprávět jak se to dělá.

Safa
13. září 2018, 13:45
0

Počkej, to byly Ivanovy hrušky? Já myslel, že Jardovy. No tvl., vony se ty články jako samy nenapíšou...

beastar
13. září 2018, 13:51
1

Si myslej že se to udělá samo mrdky mediální no... Né ti říkám že v tom má prachy Jarda. Kluci unavený...jenom.

briza
13. září 2018, 14:21
0

Tak hlavně aby mu někdo nechtěl ve sprchách šáhnout na švába...

beastar
13. září 2018, 14:50
0

Ne rukou. Hasákem.

Safa
13. září 2018, 21:04
0

Kubajz vozí ve Volvu šváby? S hruškama???

briza
13. září 2018, 21:18
0

Kristovanoho :)

Marek Brunner
13. září 2018, 21:27
0

Safa: ne, jen rybu:)

Safa
13. září 2018, 22:33
2

No moment, jestli v tom jede s Jardovejma hruškama a Kubajzovými šváby i Kristova noha, pak tam někde musí být i voda. Takže akvárko. Já věděl, že to rozpletu...

BubaaCZek
13. září 2018, 09:02
5

Haha, auto podle meho gusta. Ne ze bych byl chuligan. 6 valec v 8 tisicich otackach pri 130 konich. Me to zni vyrazne zabavneji, nez kdyby to melo koni 300. Da se to drtit a zaroven to nebude daleko za limitem pudu sebezachovy normalniho cloveka.

reagovat
Fa
Fandatik
13. září 2018, 09:45
3

Skvělý článek o zajímavým autě. A s verdiktem: "Já se bavím a ostatní mám na salámu" 100% souhlas. A velká poklona majiteli za povedenou úpravu. Ten styl Ratrodů je v tom krásně vidět. Mechanický perfektní a ostatní mě nezajímá.

Už jsem to přečetl po třetí a úplně to zlepšuje náladu.

reagovat
Regular John
13. září 2018, 10:13
1

Super článek a velmi zajímavé auto, díky za něj! :)

reagovat
Raspby
13. září 2018, 10:20
0

Myslím, že jsem ji viděl na pár okruhových akcích. Počin je to zajímavý...ale neustlal si auto na nějakém retardéru nebo vyvýšeném kanálu? Je to dost nízké :) Nicméně práce je na ní uděláno hodně a hlavně jsou to účelné úpravy...to mám rád.

reagovat
Jakub Pospíšil
13. září 2018, 10:42
0

Pár retardérů jsme přejeli a v rozumné rychlosti to nebyl problém.

gramo
13. září 2018, 11:24
0

Jednu dobu mi pohled na tohle auto pravidelně zlepšoval náladu při ranním čekání na autobus.

reagovat
Pólin
13. září 2018, 12:39
0

Ten květináč mě pobavil:) nicméně úpravy parádní, účelné... trochu mi to připomnělo Burta Monroea a jeho krutě upraveného Indiana...taky se nebál takových úprav:) Třeba špunt od brandy na zacpání hrdla nádrže s tím, že ten původní se mu někde ztratil a tenhle nový korkový je ještě navíc lehčí :D

reagovat
beastar
13. září 2018, 12:46
0

Pěkný. Jen teda s tou 323 to nesouvisí už skoro vůbec. Stavba jako vyšitá. Vím že je to lehký a mechanický. Mě to přijde jakože málo výkonný že to musíš furt mačkat jak citrón. Aby to dělalo jakože tu zábavu;) Nebo ne?

reagovat
GanGreen
13. září 2018, 20:12
2

No a to je právě ta zábava ne? Že to můžeš drtit na limitu, a přitom víš že to máš pod kontrolou... Protože to prostě nemá nesmyslnej výkon a 2tuny váhy... Oblíbenou okresku pojedeš na 2 3 4 těsně pod omezovačem, a budeš se smát jak malej kluk ... Já sem z toho nadšenej a to jsem to ani neřídil :)))

beastar
13. září 2018, 21:14
0

Sorry, not in my name:)))

ToMyx
14. září 2018, 15:34
0

Já tam na váze vidím 830 kg a na výkonu 130 koní, to musí být sakra nářez!!! Pak se ani nedivím těm prťavým brzdám 256mm je taky maličkatý. Sakra, to musí být sranda to řídit!

beastar
14. září 2018, 15:41
0

Jo jo třeba takovejch 500 km po Německý dálnici bych v tom chtěl absolvovat.... To musí bejt švanda ,D

ToMyx
14. září 2018, 15:52
0

Zapomněl jsem dopsat...v Mýtě, Sosně, Písku, kousek od Hradce a na jinejch pidi okruzích, le pardóneček :-)

beastar
14. září 2018, 16:20
1

V cajku diť mě znáš, že do každýho rejpu :D Jako na ringu to bude supr.

Woyta
13. září 2018, 14:05
0

FTO mas na seznamu spatne. 1.8 byla 4G93 4valec. V6 byla 2.0 6A12. V6 FTO planuju ukazat v nedeli na plechcupu.

reagovat
ToMyx
14. září 2018, 15:34
0

Super, rád se mrknu jak to pojede!

Kuře
13. září 2018, 20:07
2

Tak nějak koukám, že sem ráno přečetl a nepochválil, moc pěkný čtení to bylo:)
Já sice na konkrétně takovýhle věci úplně moc nejsem, ale přesto zapláť pán bůh že vůbec existujou a že existují lidi co jim stojí za to se kvůli tomu srát například š tou policií a podobně..

Jenom teda, nakonci.... oversteeru? Fakt? Nevím, možná je to výchova matky korektory ale to mi je fakt jak hřebík do ucha...

reagovat
Jakub Pospíšil
13. září 2018, 21:45
0

Vono se to tak jako mezi těma petrolhédama tak ňák říká jsem vypozoroval... Je to takový víc jakože petrolhedský než "přetáčivý smyk".

Ha
Habakukk
13. září 2018, 20:13
2

Mě teda dostala vlajka japonského císařství a docela přemýšlím o nastřiku Union Jack na spodek kapoty mého Land Rovera.

reagovat
beastar
13. září 2018, 21:17
3

Já si celý auto nechám polepit vlajkama vatikánu a italskýho království. A čalounění hodim do česky trikolory. To bude taky supeer..Jinak to na te mazde se mi taky líbí právě proto že to nemá každej.

Ha
Habakukk
13. září 2018, 21:47
0

Vono to tam prostě sedí i s celkovým nedbalím provedením celýho auta. No vlajka Vatikánu na dveře a kapotu Trojzubca bude také slušivý tuning :-)

beastar
14. září 2018, 12:35
0

Normálně seriózně a trochu vkusně. Co sem tak koukal minimálně na světě budu první....

beastar
14. září 2018, 12:36
0

N1

GanGreen
14. září 2018, 13:21
0

Bíst-kchár :D :D

ToMyx
14. září 2018, 15:36
0

Tohle je další návrh na tričko ne?:-D

beastar
14. září 2018, 15:43
2

Beast Bíst. Tohle by si dal na triko jenom ten největČí fanda těhle supráckejch italskchejch kchár. Maserati voe 4ever, pjůr rejcink fílink, kchár pášn n lův.

ToMyx
14. září 2018, 16:01
0

Celej já:-D

Paul.Try
14. září 2018, 06:38
0

Auto super, článek taky. Akorát nevím k čemu je ten vypínač? "Ještě, že tu mám k dispozici manuální vypínač sahary". A muže mi někdo vysvětlit co to má za motor? "Přední nápravu si sedan vypůjčil, stejně jako motor, z mazdy MX-3" To se stejný dával do MX3. nebo je to SWAP?

reagovat
Jakub Pospíšil
14. září 2018, 09:50
0

Manuální vypínač sahary je na to, aby si řidič mohl při zatížení zapnout saharu (větrák před chladičem) dříve, než ji automaticky sepne teplotní čidlo.
A ano, motor K8 se montoval do Mazdy MX-3.

ToMyx
14. září 2018, 15:40
0

Při pohledu na první fotku jsem si řekl.....pěkný Toledo:-D
Skvělý článek nejen kvůli Mazdě! Fajn úpravy a zábava a nadšení z toho stříká. Asi bych neměl koule na to to provozovat na denní ježdění, ale jako stresskiller je to ideální stroj!

reagovat
Breakthru
14. září 2018, 19:17
0

super auto.Ale co třeba swap za KL?Jsou to stejný motory, akorát KL má o 30kw víc, je bytelnější a větší krouťák.Hmotnost motorů víceméně stejná....rozměry taky....ty motory se třeba odlišujou v sání a klapce podle toho jestli je to z Xedose nebo 323, ale jen tvarem...jinak tyhle motory jsou bomba a laděnej vejfuk udělá dost, pokud je teda už od hlav.Když si vybavím ty dva katíky....
Jinak super je, že ikdyž je tak kompaktní, ale přesto velkej v malým prostoru, tak je to ukázka inteligentně vymyšlenýho motoru, protože se na něm dá udělat úplně vše.Byť znám lidi, co brečeli nad svíčkama na odvrácený straně Véčka:)....a je nepotkávací...Ještě tak před pěti lety mi tahle pár Xedosů uteklo, protože lidi to dali do šmelcu jakmile jim praskl rozvoďák....:D...přitom oprava na 3 hodiny s prstem v prdeli....
Já svoji 9 s 2.0 KF přestavěl před lety na KL a kupodivu fungovala:)....

reagovat
Fa
Fandatik
15. září 2018, 13:03
0

Teď jsi mi připomněl krátkou éru s Gallantem, kamarád měl Xedose. Bylo to super svezení.

Breakthru
16. září 2018, 18:47
0

já měl devítku se zadní natáčecí nápravou a kupodivu to fungovalo...Tak pohodlný a osobitý auto jsem nikdy neměl a ani už mít nebudu....Na to, že byla rok 1994, tak fungovala líp než lecjaký moderní auto....taky se říkávalo, že Xedos je auto 21. století:)...
Galant měl myslím taky podobně řešenou zadní nápravu, ne?

Fa
Fandatik
17. září 2018, 05:29
0

Pár Gallantů to mělo (Dynamic4), ale běžnější to bylo u Sigmy. Byl tam samostatný hydraulický okruh. A ty motory V6 24V byl ševel kůzlátek. Tak klidně vyrovnaný běh, ticho, reakce a výkonová špička se už dnes nevidí. Myslím, že i vrtule s R6 měla strach.

Breakthru
17. září 2018, 18:27
0

na tom motoru na volnoběh stála postavená dvacetikačka:D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem