načítám data...

Lexus RX 450h L: Hlavně v klidu

Velké SUV jsou dnes vlajkovými loděmi prestižních značek. Co když je ale doteď všichni dělali špatně?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus RX 450h L: Hlavně v klidu

Ačkoliv obvykle usedám za  ploché volanty užitkových vozů, nebo l uštím návody k ovládání psané azbukou, za volant Lexusu si vždy sednu rád. Když se po mém testu modelu NX  objevilo v redakčním kalendáři i plnotučné RX, dokonce v prodloužené verzi, rozhodně jsem ho musel mít. A to prosím vůbec nechápu SUV a crossovery. Jenže u Lexusu umí udělat SUV tak, aby dávalo smysl i mému chápání automobilu. Zatímco konkurence se snaží být dynamická, sportovní, terénní nebo agresivně přísná, Lexus jde cestou pohodlí a uživatelské přívětivosti. Ostatní výrobci krotí dvoutunové krabice a nutí je sprintovat, brzdit a vypadat při tom majestátně. To je přeci naprostá zbytečnost a úplné nepochopení principu velkého auta!

Po svém si RX řeší už vzhled. Příď s optickým paradoxem místo chladičové masky je  sjednocená se svými sourozenci a zdálky jen stěží poznáte, jestli se k vám blíží velké RX, nebo menší NX. Co designérům musím pochválit je celkový dojem z vozu. Přesto že jde o 2,2 tuny těžký a pět metrů dlouhý vůz, auta v protisměru nemají tendenci vyděšeně utíkat do škarpy. Navíc ačkoliv model L vznikl prodloužením standardního RX, nevypadá auto, jako by jelo na školní výlet s baťůžkem. Vlastně se prodloužený převis podařilo zamaskovat tak dobře, že bez přímého srovnání konkrétní verzi neodhalíte.

Celkový dojem z vozu je vzhledem k jeho velikosti nenápadný, což se mi moc líbí, a to ani nepatřím k lidem, kteří chtějí být nenápadní. S Lexusem se to má totiž tak, že na vás nepůsobí svojí image. Kdybych testoval třeba takové stříbrné Audi Q5, po chvíli bych sháněl gel na vlasy. Za volantem BMW X6 s M-paketem bych nejspíš nutil přítelkyni přežít prosinec v minisukni a silonkách a v černém Mercedesu bych využil teoretické znalosti psychotropních látek a základů ruštiny. Každé z velkých SUV na řidiče nějak působí a jen co z něj vystoupíte, lidé si vás zařadí. Prý je to strašně důležité, jenže já mnohem spíš pochopím jak Tleskač udržel bicykl ve vzduchu než jakou značku mám mít natištěnou na tričku. Proto se mi líbí, že řízením Lexusu okolí nesdělím zhola nic.

Jen co nastoupíte na palubu, všimnete si odlišné ergonomie. Současný trend velí ovládat i klimatizaci z dotykové obrazovky, ale RX má stále ještě dedikovaná tlačítka. Tedy ona všechna ta nastavení jsou i někde v palubním systému, ale ten se primárně ovládá 'myšítkem'. Konstruktéři se nejspíš nemohli rozhodnout, zda k ovládání kurzoru zvolí trackpad, touchpad či klasickou myš a tak použili všechno naráz a výsledkem je ono 'myšítko'. V porovnání se současnými modely jde o generačně starší verzi, ale víte co? Mám ji raději než novější touchpad, který jsem si osahal v NX. Hlavním důvodem je přichytávání kurzoru na připravená softwarová tlačítka, které v tomto případě generuje haptickou odezvu. Něco jako kdyby vám myš zadrhla pokaždé, když se dá na něco kliknout. To u novějšího touchpadu samozřejmě nelze provést. Logika je vcelku přehledná, do složitějších nastavování se nedostanete dokud nezastavíte a obecně jde o systém odolný méně přemýšlivým povahám. Jenže pointa ovládání vězí někde úplně jinde. Jako by mi celý interiér říkal "o to se nemusíte starat, prosím". Při hrabání se v nabídkách jsem se cítil, jako bych svému komorníkovi radil, jak má žehlit košile. Nakonec je nejlepší klimatizaci, světla, převodovku i stěrače nastavit na režim AUTO, ve kterém všechno prostě funguje a vy nemusíte udělovat žádné hraběcí rady.

Příjemným překvapením pro mne byla audio-soustava Mark&Levinson. Možná je to částečně způsobené klidem v kabině ale lepší čistotu zvuku jsem ještě v žádném autě neslyšel. Podání oblíbené Ave Maria bylo tak věrné, že jsem raději zkontroloval jestli mi na zadní sedačce náhodou nehraje harfistka. A že by se tam paní i se svým nástrojem bez potíží vešla. Vpředu je místo královské, stejně jako ve druhé řadě, byť je lavice primárně dvoumístná. Její vykrojený prostředek dává najevo, že se počítá primárně s přepravou dvojice pohodlně rozvalených pasažérů. V zavazadelníku se pak se skrývá i elektricky výklopná třetí řada, ale ta skutečně není dimenzována na přepravu dospělých. Na kolena ani chodidla nezbývá prostor a především vysoko umístěný sedák zlomí komukoliv vyššímu vaz o střechu (z čehož vznikla i kompromitující fotka). Přesto i v sedmimístné konfiguraci je kam dát roletku, což dnes stále není samozřejmostí ani u vyloženě prakticky orientovaných vozů. Zbývající místo pak postačí třeba k přepravě týdenního nákupu.

Testovaný vůz hýčkal posádku kombinací karamelové kůže a čokoládově hnědých plastů. Samotné zpracování je však poplatné trhu, na který je velký Lexus primárně určen. Díly jsou ukázkově slícované ale zejména materiály jsou již o chlup 'američtější', než s jakými se může pochlubit evropská konkurence. Ergonomie je přitom příkladná. Páčky, tlačítka i odkládací schránky jsou vždy po ruce a ovládají se přesně tak jak čekáte a Lexus se rád chlubí tím, že jako první nabízí držák pití s nastavitelnou hloubkou dna. No každý máme své zvláštnosti, že? Jediná výtka pak nutně míří k panelu klimatizace pro zadní řadu sedadel. Ten je totiž umístěný za opěrákem druhé řady a tedy přístupný jen pro pasažéry na výklopných sedadlech. Jenže jak jsem již zmínil, tam se vejdou jen malé děti. Nevím, nevím, jestli bych zrovna jim svěřoval nastavení teploty v jejich zóně. Vůbec nejlépe jsem se však cítil na zadní sedačce. Při nočním výpadu pro pivo jsem se svým řidičem nechal dovézt do 30 km vzdáleného obchodu a zpět. Vzadu je ještě větší klid než vpředu a k celé povaze auta se vlastně ten řidič hodí nejlépe. Zaklonil jsem si pohodlnou sedačku, zatopil si pod pozadím a kochal se klidným a komfortním přesunem krajinou. Ono to vlastně celé dává smysl, když uvážíte, že v Asii je osobní šofér k této kategorii automobilu samozřejmostí.

Co jsem si na celém voze užíval nejvíce a co obecně činí Lexusy výjimečnými, je jejich pohon. Verze 450h má vpředu napříč umístěný šestiválec o výkonu 193kW, který pohání kola přední nápravy. Na motor navazuje variátor e-CVT, který umožňuje připojení předního elektromotoru. Ty jsou ve voze celkem dva, pro přední kola je k dispozici 123 kW a dalších 50 kW čeká na zadní nápravě. Kombinovaný výkon soustavy je pak 230 kW a přidaná zásoba kroutícího momentu (335 Nm vpředu a 139 Nm zadní) je v něm skutečně znát. Díky ní a průběhu křivek výkonu a krouticího momentu 'na plocho' jsou při běžném provozu otáčky udržovány v nízkých hodnotách. Nejen že je pak na palubě tolik kýžený klid, ale ke všemu je spotřeba udržována v překvapivě nízkých hodnotách. Můj osobní rekord při bloumání Prahou a hledání úniku z adventních trhů na Václavském náměstí činil 7,3 l/100 km. Dálniční provoz legálními rychlostmi pak tuto hodnotu vyhnal na 7,5 l/100 km. Nad spotřebou jsem žasnul jen do chvíle, než si za volant sedl nejdřív František a pak Dan, kteří průměrnou hodnotu za celý týden poslali k 9,6 l/100 km. I tak jde vzhledem k velikosti, váze a dynamice vozu o skvělý výsledek, stačí nejezdit jako… František a Dan.

Závěr

Lexus jde na recepturu velkého SUV po svém a musíte mít určitý pohled na svět, aby jste jej dokázali docenit. RX je osobní chrám klidu, který stejně dobře poslouží americké fotbalové mámě, jako úspěšnému majiteli, který neřeší, zda je potištěný těmi správnými značkami. Narozdíl od konkurence z něj nevystoupíte napumpovaní adrenalinem a arogancí z dálničního souboje. Vystoupíte odpočatí a s dobrou náladou a tím se mi moc zamlouvá.

 

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický šwstiválec 3 456 cm³, dva elektromotory
Výkon: 193 kW (263 koní) v 6 000 ot./min; kombinovaný výkon soustavy 230 kW (313 koní)

Točivý moment: 335 Nm v 4 600 ot./min

Převodovka: elektronicky řízená s plynule měnitelným převodem (eCVT)
Maximální rychlost: 180 km/h (elektornicky omezená)
Zrychlení 0–100 km/h: 8 s 
Průměrná spotřeba: 5,9/7,3 (udávaná/v testu) [l/100km]
Základní c ena testované motorizace: od 2 030 000 Kč

Cena testované verze: 2 470 000 Kč

 

 

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
23. prosince 2018, 18:18
1

Pro mě nejsympatičtější velké SUV, dal bych mu přednost před XC90.

reagovat
ro
rock
23. prosince 2018, 19:39
0

Asi máme s autorem silně odlišné estetické vnímán. Pro mne ten čumák řve do světa "Koukněte na mne, jak jsem ukrutně jinej a nemainstreamovej, zatímci vy jste všichni ovce ovládaný marketingem", o nenápadnosti tam nemůže být ani řeč.

Interiér a přístrojovka se mi líbí, s tím bych asi dokázal žít...

reagovat
M
23. prosince 2018, 20:19
0

Je tam sestuholnik?
Je.
:)

M
23. prosince 2018, 20:27
0

Dik za fajn clanok. Lexus vzdy chcel byt svojsky. Recept luxusnej divizie velkej znacky, pouzitim mnozstva koncenovych vyhod funguje.
Snaha o moderny dizajn a stale s vonou 90tok v interieri vzdbudzuje napriek vsetkemu asi lacnejsi dojem (v USA to tak asi nie je). Ale dodrbat bok chromovou "hokejkou" dokazu aj v europe.. . (astra kombi). Asi chceli zmiernit neproporcnost...

reagovat
Ha
Habakukk
24. prosince 2018, 19:54
0

Tak toto mě vůbec nic neříká a s cenovkou 2,5 míče. Bych volil Jeep Grand Cherokee SRT s plnotučnou 6,4. No nebo RR Sport.

reagovat
beastar
25. prosince 2018, 12:59
0

Lexus jako produkt právě cíleně použitého marketingu a umělé tvorby luxusu nemusím. Proto nemám rád jejich dnešní spaceship design. Co se fakt podařilo je interiér. Ten opravdu sedí k cenovce. Pohon je taky zajímavej včetně parametrů.

Jinak klasika asia suv ze vším co k tomu patří. Buď to chceš, nebo ne. Já bych šel do Levante s v6 či Stelvia snad i do Jeepu Srt raději, než do tohoto. Přední maska je prostě dneska poznávačka stejně jako ledvinky nebo hvězda. To X tam musí vidět každý;) leXus! A pozerska poznámka... Koupim auto za 2.5 pitcho. A nikdo to ani nepozná a půlka lidí myslí, že je to trapnej korejec a kopie MB. To zamrzí v Európě vela jedinců...

reagovat
Ju
Junior
26. prosince 2018, 15:19
0

No ale ono to fakt nasere. Když už se vyndáš 2,5 do naprostý spotřebky, tak aspoň ten status by to chtělo :/

Nimrod
26. prosince 2018, 15:43
0

doopravdy ti ty italové přijdou jako přímý konkurenti? ani v jenom z těch aut jsem nejel, ale naladění auta bude asi diametrálně odlišné u lexuse o proti alfe či maserati

beastar
26. prosince 2018, 22:50
0

Nimrod: Já to myslel hlavně subjektivně. A konkurenti no asi klidně jo. Stylová suv za neuvěřitelně vysokou cenu. Každé na to jde jinak a má trochu jinou filozofii pohonu. Ve výsledku je to podobně výsledkem. Levante je hodně o módu jízdy umí být i pohodlné.

A jak píše Junior. U toho Lexe je na mě taky pořád málo statutu. Věřím že na Us či Asia trhu to může být jinak. V Eu to furt úplně nefunguje. A úplně sem zapomněl na Volvo xc90.

VK
VK
26. prosince 2018, 09:59
0

Co se mi nejvíc líbí, 4x4 pomocí elektromotoru na zadní nápravě. Třeba to jednou dají do ES nebo Camry.

reagovat
Ju
Junior
26. prosince 2018, 15:18
0

Ten interiér je naprostý peklo. A to říkám jako opravdu nenáročný uživatel

reagovat
ratan groch
28. prosince 2018, 14:09
0

vcera rano som siel z kosic do bratislavy. pri vychode z mesta, siel som povedzme 55kmh sa z ostrej bocnej pripojil na dvojprudovke tento Lexus a chlapik musel sliapnut na plny plyn, lebo som bol dost prekvapeny ako rychlo sa odo mna vzdaloval. teraz vidim, ze ma 0-100 za 8 sekund, ale ta pruznost 50-100 co ma to auto velmi slusne. Necakal som to.

reagovat
ho
honziss
03. ledna 2019, 17:43
0

Protoze kdyz se zadupne podlaha, tak cvt posle motor do otacek s max vykonem + zaberou oba elektromotory a max vykon je tam do vteriny. U klasickeho pohonu pri kickdownu nejdriv podradi prevodovka, pak se ceka na tlak turba a pak lezou otacky nahoru k max vykonu, ten je tam chvili, pak to preradi a znova.

V 450h je ten pocit jako ve startujicim letadle.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW 2009
Škoda Yeti 4x4, 1.8 TSI, 118 kW

2009 rok výroby
158 koní výkon
1 798 ccm objem

Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley 1981
Chevrolet Monte Carlo 5.7 holley

1981 rok výroby
190 koní výkon
5 700 ccm objem

Lincoln MK 8  1993
Lincoln MK 8

1993 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Chevrolet Caprice  1991
Chevrolet Caprice

1991 rok výroby
170 koní výkon
5 000 ccm objem

Škoda Felicia Combi 1.6 1996
Škoda Felicia Combi 1.6

1996 rok výroby
75 koní výkon
1 598 ccm objem