načítám data...

BMW X4 30i Xdrive: Bavorský univerzál

SUV jsou populární. Lid si je oblíbil, protože slibují kombinaci dobrých jízdních vlastností, prostornosti rodinného vozu a schopnosti jízdy mimo pevné silnice. Není to ale jen nějaká kampaň?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

SUV válcují náš trh. Můžete je mít ve všech tvarech i velikostech, nabízí se jako malá třídveřová auta i jako sedmimístné obří rodinné přepravníky, koupit si můžete i kabriolet či kupé. Některé značky už dokonce z velké části rezignují na osobní auta a soustředí se jen na segment SUV. V minulosti to postihlo Nissan, dnes tím vyhrožuje Ford. Jak už ale za ta léta, co tu s námi SUV jsou, víme, ne všechno je tak růžové. Auto, které umí úplně všechno, je mnohdy ve skutečném světě jen strojem, který pořádně neumí vlastně nic.

Typickou ukázkou SUV, které je skutečně jen kompromisem bez vítězů, jsou velká rádoby-sportovní SUV s karoserií, jež má evokovat tvary kupé. Prvním modelem tohoto ražení, který se dočkal masové produkce, bylo BMW X6. A jaké bylo? No abych byl zcela upřímný, mně teda smysl nedávalo absolutně v žádné oblasti. Jistě, bylo rychlé, ale proti osobním BMW se stejným motorem nemělo šanci ani výkonově, ani co se jízdních vlastností týče. Terénní schopnosti jistě nějaké mělo, ale pohon všech kol nepatřil mezi nejpropracovanější, velké silniční pneumatiky také nepomáhaly a nakonec jste se s takovým autem do nějakých terénních dobrodružství nechtěli pouštět ani z obavy o drahý perleťový lak a křehké plastové ozdobné díly.

Co se prostoru týče, to byla úplná katastrofa. Původní BMW X6 bylo dokonce jen čtyřmístné a na zadních sedadlech jste i přes skutečně majestátní rozměry vozidla trpěli svíravými pocity klaustrofobie. A zavazadlový prostor? Bez žebříku a kladky prakticky nedostupný… A tohle všechno mělo být daní za vzhled. To všechno měl majitel akceptovat a nadto přihodit nemalý balík bankovek výměnou za to, že jeho velké SUV bude hezčí, než obyčejná X5. Design je věcí subjektivní a tady bych měl taktně poodstoupit a nechat si každého udělat svůj vlastní názor, ale znáte mě – já se stejně neudržím. BMW X6 mělo vypadat jako cool kupé. Hej! Takle kupé nevypadá! A cool kupé už vůbec ne!

A jak už jste si na stránkách Autíčkáře jistě všimli, jak mi nějaké auto připadá hodně nesmyslné, je tu jedna jistota – bude z něj prodejní trhák. A tak se X6 na trhu uchytila. Uchytila se dokonce tak dobře, že brzy s obdobným obludáriem přišel i Mercedes (kterému se ovšem šerednost do portfolia hodí přeci jen lépe).

No a dnes tu máme BMW X4, menší a dostupnější variantu X6. Nové BMW X4 je jedním z prvních vozů z modelové nabídky BMW, které dostalo nový design s úzkými zadními světly. A musím přiznat, že zrovna tomuto typu auta tento styl značně prospívá. Ne, stále nejsem ze vzhledu X4 nadšený, ale zdaleka to už není tak zlé. Příď zůstává prakticky stejná jako u modelu X3, to podstatné se odehrává od B-sloupku dozadu. Střecha plynule klesá, zadní okno tohoto terénního liftbacku je zkosené natolik, že X4 nepotřebuje ani zadní stěrač. Když se ale na vůz podíváte důkladněji, všimnete si, že ve skutečnosti není střecha zkosená tolik, jak se tváří. BMW toto umě maskuje dynamickými křivkami. Testovaný kus přijel v červené barvě a s výrazným stříbřitým oplastováním. To bych možná oželel, naopak pouze decentní počet ‘M’ znáčků na karoserii kvituji s povděkem.

Uvnitř potom nacházím BMW. Skoro by se chtělo říci ‘staré dobré BMW’. Neřekl bych, že je interiér X4 nějak extrémně krásný, ale rozhodně není ošklivý a především – je řemeslně dotažený k dokonalosti. Všechno tu má své logické místo. Já sám stále ještě trochu bojuji s radiomapou iDrive, ale to je věc zvyku. Jinak mě ale BMW každý den potěšilo nějakým chytrým řešením. Všechno tu působí solidně, logicky a nerušivě. Příjemný je head-up displej, který dokáže zobrazit úplně všechny informace, které potřebujete. Zkrátka ovládání BMW je i přes skutečně úctyhodný seznam funkcí a výbavy tak jednoduché, jak jen může být.

A teď to přijde. Prostor v interiéru. Prý kupé…. Jenže přichází překvapení – X4 se od X3 prakticky neliší. Tady se projevuje trik se zakulacenou střechou – místa nad hlavou je tu vážně dost. A sedačky v BMW jsou pohodlné. Ani měkké, ani tvrdé, vpředu si můžete volit i jejich šířku, zkrátka ideál. V rámci objektivity si do notýsku nadepisuji i sloupec ‘zápory’, ale nějak se mi nedaří najít nic, co bych sem přidal. Dokonce i přístup do zavazadlového prostoru a jeho velikost je naprosto dostačující. V autě je spousta odkládacích míst, uzavíratelných schránek, držáků na nápoje a je tu i bezdrátová nabíječka, která se kromě telefonu postará i o klíč od auta – ale k tomu se ještě dostaneme.

Jdeme jezdit. X4 je SUV, univerzál, je to velké těžké auto s pohonem všech kol a vyšší světlou výškou, přesto však s podvozkem nastaveným na silnice. Kompromis. Ale po letech vývoje se zdá, že už se podařilo kompromisní nastavení podvozku vyladit tak, že už skutečně funguje. Auto se zbytečně nenaklání, je jisté a stabilní. V zatáčkách se chová přísně neutrálně, není to italská čtyřkolka, netváří se jako zadokolka, ale to až tak nevadí. Auto se dokáže pohybovat skutečně svižně.

Pod označením 30i se v BMW X4 ukrývá přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o výkonu 252 koní. Zážehový motor s autem ladí perfektně. Zběsilý šestiválec M40i je samozřejmě výkonem i projevem na úplně jiné úrovni, ale pokud bych se měl na problematiku výběru motoru podívat střízlivýma očima, je právě toto motor pro X4. Přes schopný podvozek to žádný závoďák není a hlučný prskající šestiválec se možná snaží až trochu moc. 30i je ideál. Je kultivovaný, má příjemný zvuk, spotřeba je naprosto přiměřená a síly má tak akorát, aby se BMW řadilo v provozu mezi žraloky, kam patří. Automat je s motorem sladěný velmi dobře, snad jen na prudké sešlápnutí pedálu by mohl reagovat rychleji – ale to už jsem skutečně přehnaně kritický.

BMW X4 je ale SUV, nejen silnice je tedy jeho revírem. Teď konečně nachytám BMW na holičkách! Sjíždím z okresky na blátivou cestu s hodně hluboko vyjetými kolejemi a radši zastavuji – a jsem příjemně překvapen. Světlá výška je větší, než jsem si myslel, auto nemá nejmenší problém. Problém má ale řidič. Za deště se vydat nějakou cestou do polí neznámo kam a bez znalosti prostředí může jen…. no já. Cesta z ničeho nic končí, jsem v kaňonu, přede mnou neprostupný les, po stranách svah. Kus odcouvám, díky skvělým kamerám to není nejmenší problém. O kus dál už bych se mohl otočit. Svah je sice stále hodně příkrý a pokrytý mokrou travou, ale při troše snahy by to teoreticky mohlo vyjít. První pokus končí neúspěchem. Parkovací senzory vyhodnotily trs vysoké trávy jako překážku a auto stojí. Tohle je výborná věc. Jistě, v terénu si ji nevypne jen úplný… no já… ale v městském provozu je tato funkce skutečně brilantní – BMW nedovolí ani tomu nejnešikovnějšímu řidiči odřít na parkovišti nárazník, má vlastní pud sebezáchovy. Druhý pokus o zdolání svahu a vše jde překvapivě hladce. Jemně přidávám plyn a auto se šplhá po mokré trávě. Žádné protáčení kol, žádné zoufalství. Jen tak cvičně vyjíždím až na vrchol svahu, couvám zpět a otáčím se do správného směru. S SUV na silničních gumách. A teď mi někdo říkejte, že elektronika je metla automobilismu…

Krátká terénní vložka mě přesvědčila, s BMW X4 bych se po této zkušenosti nebál vjet do sněhové závěje či na libovolnou blátivou cestu, mám v pohon všech kol Xdrive plnou důvěru. A když už jsme se lehce dotkli tématu elektroniky na palubě, pojďme se na ni podívat. Základní věci asi netřeba příliš popisovat, je tu velká obrazovka radiomapy se skvělým rozlišením a ostrou grafikou, virtuální přístrojový štít a head-up displej. Ten zobrazuje mimo jiné i práci asistenčního systému pro udržování v pruhu a radarového tempomatu. V kolonách se BMW pohybuje už zcela samo, klidně byste si mohli číst Autíčkáře. Auto sleduje i dopravní značení a nabídne řidiči úpravu rychlosti podle aktuálního zákonného limitu. Inteligentní LED lampy si samy určí, kdy a kam svítit dálkovými světly – zkrátka BMW se skutečně usilovně snaží řidiče neobtěžovat činnostmi, které může dělat vůz za něj.

Co víc chtít? Třeba možnost na dálku přes mobilní aplikaci si zapnout topení nebo si zadat cíl do navigace? Nebo chcete vědět, proč se synáček tak dlouho nevrací, když přece říkal, že si auto půjčí jen na cestu do obchodu a zpět? Ale jistě! Chcete klíč s displejem, který zobrazí základní informace o autě, aniž byste k němu museli dojít? Máme! Chcete znát stav paliva v nádrži, abyste věděli, zda nebude třeba vyrazit kvůli tankování o pár minut dřív? Ale jistě! Chcete parfémovaný ionizovaný vzduch v kabině? Není problém!

 

Verdikt

S některými testy je trochu potíž. Snažíme se psát je objektivně, byť v Autíčkáři hodně dáme na pocity, jaké v nás to či ono auto vyvolá. Chceme najít všechna pozitiva i negativa a zakomponovat je do naší motoristické beletrie. Ale s BMW X4 30i Xdrive to není snadné. Já vážně nevím, co psát do kolonky záporných vlastností. Že se mi nelíbí? No to je sice pravda, ale na druhou stranu je mnohem hezčí než předchůdce a očividně se najde mnoho lidí, kterým se skutečně líbí. A dál? Já prostě nic špatně nevidím. Cena je vyšší, ale odpovídá kvalitám auta. Všechno v BMW funguje, všechno je promyšlené a citlivě zakomponované, nad každým tlačítkem a každou funkcí se očividně někdo zamyslel, než se dostala do výroby. A napsat, že to auto je na mě až příliš dokonalé a že mu chybí osobnost, to už by skutečně nebylo fér. BMW X4 i30 Xdrive prostě funguje. A funguje perfektně.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.998 m 3 
Výkon: 252 koní/ 185 kW při 5200 – 6500 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1450 – 4800 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová ZF 
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení  z 0 na 100 km/h: 6,3 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 7,3 l/100 km
Cena (X4 30i Xdrive): 1.521.000 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sedrik
07. prosince 2018, 14:07
2

osobní zkušenost s xDrive - byl jsem na škole smyku ve Vysokém Mýtě. kdo to tam zná, vybaví si vysoký "kopec", kde na prudší straně je kluzná plocha. V jeden moment nás instruktor navedl tak, že jsme vyjížděli nahoru po kluzné ploše - v nejprudší části svahu jsme zastavili a měli jsme si vyzkoušet rozjezd do "zledovatělého" svahu.
Chtěl jsem vědět, co to auto umí, takže jsem vypnul protiprokluz (úplně) + zachoval jsem se jako naprostý kretén = prostě jsem prošlápl plyn až za kick-down.
Výsledek: auto asi 2 vteřiny hrabalo a pak se prostě rozjelo vpřed (stále hrabajíc). Musím říct, že jsem byl hodně příjemně překvapen. Žádné ustřelování zádě do strany, žádné drama - prostě jedeme.
Nemyslím si, že 4x4 je do auta nutnost, ale moderní systémy jsou opravdu na vysoké úrovni a zrovna ten Mnichovský je vymazlený.

reagovat
beastar
07. prosince 2018, 18:30
2

Nutnost to není. Já to mám rád. A ani to nemusí být z Mnichova. Chápu že pro jistou skupinu řidičů je to asi nuda. Já naopak absurdní přilnavost a schopnost neřešit co je pod koly za povrch vítám. To je to co umí parádně Audi. A ano dnes i Bmw a tak dále. Budu jeden z mála kterej by bral 911 ideálně ve čtyřkolce.

K tomu autu z testu. Jsem na tom stejně jako autor. Nelíbí se mi. Tečka. Je to jedno, protože jeho kvality to nesnižuje. A cena mi přijde adekvátní i segmentu. A ano tady to bude i o penězích.

Standa
10. prosince 2018, 08:33
0

Ten kopec v Mejtě není tak náročný, aby s ním měla mít problém jakákoli čtyřkolka i v režimu debil. Tam je celkem zívačka se rozjet s manuálovým zadohrabem s motorem vepředu na čínských gumách. Osobně vyzkoušeno. Jinak čtyřkolky mám rád a měl jsem spoustu let jako DD Subaru a je to moc fajn i na silnici.

Sedrik
10. prosince 2018, 17:11
0

Nechtěl jsem tím říct, že xDrive je lepší, než jiné systémy - nemám s jiným 4x4 zkušenosti. Spíš jsem chtěl jen říct, že ten systém opravdu funguje, i když se člověk chová jako zvíře. Pokud má řidič alespoň základní ponětí o tom, jak funguje přilnavost, pak se s moderním systémem 4x4 na silnici nejspíš nemůže dostat do situace, že by neodjel (napadá mě pouze: letní gumy na sněholedu, nebo když napadne víc, než je světlá výška auta :))
Mám za sebou 3 zimy s MX-5 NB, takže si myslím, že s rozjížděním do zasněženého kopce mám dost zkušeností (já měl ale vždy kvalitní zimní obutí - přece jen to bylo moje daily).

beastar
11. prosince 2018, 17:31
0

Tak u nás přes zimu jsou pořád kvalitní zimní gumy základ ať už máš cokoliv. Snad jedině dodávky a skutečný offroady nepřezouvají:)) Já se párkrát ocitnul s quattrem na sněhu v kombinaci na letních pneu (nových) a co to dělalo vypadalo jako tango na ledě. Jinak xDrive už je dneska konečně dobrej. Když si vzpomenu na první pokusy BMW s tímto systémem.... respektive třeba 5iX (e34) tak mě jímá hrůza.

Sedrik
11. prosince 2018, 23:51
0

JJ, slyšel jsem, že prošel značným vývojem. Prý ještě první X5 nebyla co se pohonu všech kol žádná sláva.

A gumy jsou základ - klidně budu šetřit při koupi nového nárazniku, ale ne na pneu a brzdách :p

Raspby
07. prosince 2018, 21:03
1

Taky se mi nelíbí..zvenku to má sice působit jako elegantní kupé, ale mě to spíš připadá jako obtloustlý valach (o něco méně obtloustlý, než X6) :-D . Ale vnitřek je příjemný. V té světlé barvě vypadá hezky a útulně. Že by teda konečně nějaké SUV, kterému by okamžitě nenakopal "v terénu" kdejaký zvednutý kombík? Dobrý...

reagovat
FamArt
08. prosince 2018, 00:05
1

Fúha tak toto sa teda dizajnovo fakt nepodarilo

reagovat
MartinCoupe
08. prosince 2018, 10:17
0

Nádhera, BMW prostě umí jako vždy :-)

reagovat
VK
VK
08. prosince 2018, 14:24
0

Kolik jste naměřili reálné spotřeby?

reagovat
Honza Hamster Křeček
08. prosince 2018, 16:38
0

Průměr po týdenním testování byl lehce přes deset litrů.

VK
VK
08. prosince 2018, 18:54
0

Díky. Lepší, než jedenácti-třináctilitrová spotřeba atmo osmiválců, pořád na denní ježdění trochu priveľa.

Honza Hamster Křeček
08. prosince 2018, 19:04
0

Je to velké těžké auto s pohonem všech kol a zážehovým motorem o výkonu přes 250 koní, očekávat tady sedmilitrovou spotřebu by bylo bláhové. Osobně i těch 10+ litrů považuji za velmi dobrý výsledek, ani dvanáct litrů by mi u takového auta nepřipadalo mimo normu.

PeterLuk
09. prosince 2018, 00:53
1

Som prekvapený, že nie som sám, komu príde škaredé. BMW dizajnovo prešlapuje na mieste.

reagovat
ratan groch
09. prosince 2018, 13:12
1

Myslim, ze toto auto naserie velmi vela otcov rodin. Stelesnuje ich predstavu dokonaleho auta, ale nemaju na nej penize. A to sa potom aj liske v Ezopovej bajke zdalo hrozno kysle.
Myslim, ze 8,5/10 sa preda v diesli, lebo sme pridlho zili v dobe Octavia 1,9TDI a spotreba realnych 10 vyvolava dojem, ze kradnete jedlo detom.

reagovat
beastar
09. prosince 2018, 16:57
0

10 je na tak velký auto v pohodě. A 250 koní taky neni zadarmo. Jinak to že je to nepovedenej design, tak úplně jen o závisti nebude. Nejsem otec ani od rodiny:) A jako koupit bych si to teda velmi brzo mohl... Přirozeně na Homecredit... A? No nekoupím vypadá to ... Zvláštně až nepěkně. A vnitřní prostor pro rodinu moc nekope. Co z toho plyne... Už sem psal nahoře.

Ny
Nyte
09. prosince 2018, 17:31
0

No nevím, hezké není a pro rodinu se určitě dá vybrat lépe i v Mnichově.

ratan groch
09. prosince 2018, 18:43
3

Ad Beastar - Ked som si na jar kupil trojlitrovy Accord coupe, tak nikto neznaly ani netusil, co je to za auto.
Ale vsetci, prizvukujem vsetci "vedeli", ze to musi mat strasnu spotrebu. Hovorim im, ze ma krasne tvary, americku plnu vybavu so stresnym atd, 6 valec, ktory v nizkych otackach vobec nepocut. A este aj zeny, co zeny, mlade sliepky, co im tlacim kaleraby do hlavy, aby si ho sli so mnou na vikend vyskusat niekam do Alp vedia, ze to ma spotrebu jak blazon. Je to proste priznak doby. Ziadny z nich nevie, kolko zerie diesel prve styri kilometre, po kolkych kilometroch sa vyrovna cena za benzin cene za drahsi nakup diesla a ake auta mieria do servisu castejsie. Pokial o aute nerozhoduje vodic sam, tak tento argument musi prist na pretras a rozhodnutie tabulkovych 6 nafty proti 10 benzinovym vyhra vzdy.

Ad Nyte:
Kedze mam E92, tak samozrejme, nemozem tvrdit, ze toto je pekne. Ale ak sa ktorehokolvek uchadzaca o SUV opytas, preco nie kombi, tak prva odpoved je, ze kvoli bezpecnosti a aby mali lepsi vyhlad. Akoby kazda tretia rodina uz mala skusenost s havariou v dialnicnej rychlosti. Akoby vyjazd z garaze znamenal vstup do Grand Theft Auto, kde na teba ciha partia fetakov, ktori ti ho idu naburat.
A co sa tyka vyhladu, tak keby boli aj na zeriave (jerab), tak neklesne pocet obuchanych aut v podzemnych garazach. Toto je ta najstandardnejsia havaria dnesnych dni. A dovod je, ze si kupia tehotnu kravu a nie normalne auto.
Ziadna bezna rodina na svete si nemoze vybrat lepsie ako 530d. Ale rozmyslam, co by si vybral ty...

VK
VK
09. prosince 2018, 19:12
0

Co se spotřeby týče, při rozdílu 4 litry a ročním nájezdu 50 tisíc to činí nějakých 280 tisíc v korunách. Za to tam můžeš dát klidně nový motor. Mimo to benzíny rovněž nejsou bez potíží, kor s turbem a přímovstřikem.

ratan groch
09. prosince 2018, 19:28
0

Ale jisteeeeee,
co by to bylo za rodinu, kdyz nenajezdi 50.000 kilometru rocne. By znali tatu jenom z Whatsappu. Hezky 8,6 kilometru do prace a pres Lidl 9,2 spatky. V uteri jeste se Simonem na hip hop a na vikend do Rakovnika za rodici, tedy na chalupu. Stejne to bude jednou nase.
A sest tabulkovych, neni sest realnych a uz vubec na v ranni zacpe se studenym motorem. Z vlastnich skusenosti primovstrik problemy nedela, bohuzel na turbo penize nemam. A taky ho tehdá, kdyz jsem si kupoval moje jeste nedelali.
Pekne pisem cesky, sakze :)

VK
VK
09. prosince 2018, 19:41
0

Poskakuješ 10 kilometrů ráno do a odpoledne z práce, takže to tak mají všichni. Chápu, rozumím.

ratan groch
09. prosince 2018, 20:01
0

Ano VK. Si ma odhalil. Tu niet co viac riesit. Ale aby som uviedol veci do suladu s realitou, tak od 5.11. som bol v praci 3x. Vratane dneska. A to som stihol napisat maly blog. Ked teraz pridem domov, tak este pohladam fotky a dam ho sem. Do prace chodim na 11:00. To uz naozaj nie su zapchy v Bratislave. Ak suhlasis, budem ta pouzivat ako jednotku omylnosti. 1 VK.
Pan Jiri sel domu a trafil do prdele - 0,7 VK

Honza Hamster Křeček
11. prosince 2018, 15:16
0

VK: Nějak se nemůžu dopočítat - za kolik let je to těch 280.000,-?

Ny
Nyte
11. prosince 2018, 17:17
1

ratan groch: Jako jo, i já si byl po nehodě téměř jistý, že příštím autem bude něco ve stylu X7, ale přešlo to (skoro). Ale pointa byla, že když už musím mít rodinné SUV, tak si aspoň nevyberu to nejméně praktické a nejošklivější možné.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem