načítám data...

Jak na displeje?

Trend displejů nahrazujících klasické přístroje je nezadržitelný. Kde se ale výrobci dopouští největších chyb?

zobrazit celou galeriiFoto: Archiv Automobilky Mercedes

Už teď asi vím, co mi napíšete do komentářů pod článkem. Mezi petrolheady se displeje obecně netěší velké oblibě. Klasická přístrojová kaplička se dvěma hlavními a co největším počtem dalších ručičkových ukazatelů je něco, co ke klasickému spotrovnímu autu prostě patří. A dojem co nejpodobnější klasickému sportovnímu autu je zas ideálem auta nového.

Fiat Barchetta | Foto: Autíčkář.cz

Dobrá, o klasických ‘budících’ si můžeme popovídat někdy příště, koukneme se na ty nejikoničtější a možná najdeme i nějaké, které vás překvapí a potěší vaše oko. Dnes to ale bude o displejích. Ty totiž dnes už začínají v moderních vozech dominovat. Nechci zabředávat do zlých debat o tom, které řešení je levnější. Jsem totiž skálopevně přesvědčen o tom, že důvody, proč se výrobci uchylují k tomuto řešení, jsou jiné.

Auta jsou s postupujícím časem stále chytřejší a chytřejší. Výbava, která byla ještě nedávno tahákem luxusních limuzín, si rychle našla cestu i do obyčejných modelů. Všechny ty asistenční systémy, konektivita, jízdní režimy – to všechno v dnešním autě je a je třeba mít nějaké rozhraní, pomocí kterého by tohle všechno šlo ovládat. Navíc jsme si u nových aut zvykli na možnosti individualizace. Chceme si podle svého nastavit odstín ambientního osvětlení, vlastní domovskou obrazovku radiomapy a tak dále. 

Range Rover | Foto: Autíčkář.cz

Možnost konfigurovatelného přístrojového štítu, tedy toho, na co v interiéru řidič kouká asi ze všeho nejvíc, je v tu chvíli vlastně naprosto logickým krokem. Oproti pevným ‘analogovým’ (žádná lanka tu dávno nejsou, ale víte, jak to myslím) přístrojům má displej nepopiratelné výhody. Může zobrazit prakticky cokoli, ale především, nemusí zobrazovat všechno. Ne všichni výrobci však tuhle příležitost popadli za pačesy. K tomu se ale ještě vrátíme, začněme ale malým výletem do historie. 

Foto: Jaguar

Poprvé jsem digitální přístrojový štít, jak jej známe dnes, zaznamenal u Jaguaru XJ z roku 2010. Může to působit jako paradox, že se tato pro mnohé až kacířská myšlenka poprvé objevila v autě tak tradiční a konzervativní značky, ale o to vlastně tak trochu šlo. Jaguar se v tom v té době lidově řečeno tak trochu plácal. Jeho nové modely stále dokola opakovaly retro prvky těch starých a z Jaguarů se stávalo takové pojízdné muzeum. 

Jaguar XJ | Foto: Jaguar

A právě to se mělo změnit s novou generací aut. Nejprve přišel menší sedan XF a hned po něm i královské XJ se zcela novým designovým jazykem a novými technologiemi. Jaguar se opět měl stát výkladní skříní britského pokroku. A tohle zadání splnil Jaguar XJ na výbornou – mimo jiné právě i tím přístrojovým štítem. Tenkrát jsem Jaguaru za jeho rozhodnutí tleskal, jediné, co jsem maličko nechápal, byl design. Máte displej, kterým jste nahradili klasické přístroje, můžete na něj promítnout vlastně úplně cokoli – a vy na něj promítnete obrázek klasických přístrojů. Tohle musela moje hlava chvíli zpracovávat.

Jaguar XJ | Foto: Jaguar

Já totiž už tenkrát na ‘budících’ rozhodně nelpěl. Měl jsem rád různé alternativní zobrazovací metody už od dob, kdy můj táta koupil v devadesátých letech Fiat Tempra s digitální přístrojovou deskou. Ostatně ani Tempra nebyla v tomto ohledu průkopníkem. Z toho důvodu mi nebylo úplně jasné, proč Jaguar, když dostal do rukou technologii nabízející tolik možností, šel cestou nejmenšího odporu. Dnes, při zpětném pohledu, jsem ochotný uznat, že ona kombinace moderny a tradice v té správné míře byla asi optimálním řešením. 

Fiat Tempra | Foto: Fiat

A dnes, dvanáct let po představení velkého Jaguaru, se všechno změnilo. Velký Jaguar už není, zato displej v přístrojové kapličce už dnes najdeme i v docela obyčejných autech. Onu svobodu zobrazení, kterou displej nabízí, pojala každá automobilka jinak a máme tedy konečně možnost srovnávat. Pokud se mě ptáte, který z displejů je zpracován nejlépe, potom říkám jednoduše, že nevím. Mám pocit, že ať už se konstruktéři a programátoři snaží sebevíc, nakonec jim z toho vždycky vyleze obrázek klasických budíků. A to je promarněná příležitost. A i tam, kde se tvůrci dokázali odvázat, mám své výhrady. 

Audi A5 | Foto: Audi

Potíž současných přístrojových štítů totiž je, že se toho tady odehrává nějak moc. Přitom moderní auta dnes spoustu věcí provádí zcela automaticky a já si vůbec nejsem jistý, zda všechny ty informace, které na mě displej chrlí, opravdu potřebuji. Ba právě naopak, osobně bych ocenil spíše jednodušší a přehlednější obrazovku, kde si to, co opravdu chci vidět, nastavím sám. Rozdíl je i ve způsobu zobrazení. Například zvolený jízdní režim – místo nápisu SPORT, HYBRID či COMFORT by přece bohatě stačila decentní linka měnící barvu dle nastaveného módu – a zase by bylo o balast ve zobrazení méně.

BMW 330e | Foto: Autíčkář.cz

Většina výrobců umožňuje displej konfigurovat a alespoň v určité míře množství zobrazovaných informací redukovat. A tuhle možnost já většinou ihned využívám. Pořád mám ale pocit, že bychom mohli jít mnohem dál. Moderní hybridní vozy se předhání v tom, kdo zobrazí podrobněji míru využití elektrické energie či naopak míru rekuperace – proč? Stejně, jako je u automobilu s automatickou převodovkou nadbytečný otáčkoměr, i tento ukazatel naprosto postrádá smysl. Jistě, ať tu klidně je možnost si jej aktivovat, pokud to někoho opravdu zajímá, ale za sebe příliš nechápu, proč mi po displeji musí běhat grafy a barvičky. Když je tento proces plně automatický a já jako řidič na něj nemám žádný vliv, k čemu jej potřebuji sledovat?

Ford Puma | Foto: Autíčkář.cz

Abych jen nekritizoval, některá automobilky dokázaly přijít s řešením, které mám vlastně rád. Ne, asi žádné z nich není dokonalé, ale co je ve světě aut dokonalé? Třeba Peugeot a jeho originální pojetí přístrojové kapličky, kterou umístil nad volant a vytvořil z ní vlastně jakýsi head-up displej – tohle řešení skutečně funguje. Nadto se u Peugeotu zamysleli i nad designem a výsledkem je asi nejhezčí zobrazení rychloměru a otáčkoměru, jaké jsem v moderním autě viděl. Ano, zelená ikonka informující o aktivním systému nočního vidění mi na displeji, přes jehož celou šířku se táhne obraz onoho nočního vidění, připadá mírně řečeno pitomá. Těch kontrolek světel je tam taky nějak zbytečně moc a ukazatel neaktivního tempomatu bych asi taky oželel, ale tady mám pocit, že už jdeme správným směrem.

Peugeot 508 | Foto: Autíčkář.cz

V posledních týdnech mě potěšila Alfa Romeo. I ta již do svých modelů začala instalovat displej namísto klasických budíků. Nenabízí nic světoborného, čtyři základní zobrazení, z nichž všechna jsou nějakou interpretací na klasické téma, tedy nějakou formou zobrazení prachobyčejných ručičkových ukazatelů. Ale tady se to zkrátka povedlo. Čistý futuristický mód je mi hodně blízký, ovšem retro-zobrazení je v podání Alfy Romeo prostě famózní. 

Alfa Romeo Giulia | Foto: Alfa Romeo

Otázkou je, kam se bude zobrazení ubírat dál. Osobně bych si vsadil na to, že možností individualizace bude jen přibývat. Přibývat ale bude i funkcí. Postupně se objevují radiomapy, které jsou jen prodlouženou rukou komplexních systémů od Googlu či jiných společností. Přes radiomapy se tak brzy dostaneme i k funkcím s autem nesouvisejícím. Budeme si moci stahovat jednotlivé aplikace, řídit z auta kancelář či domácnost. Streamovat, sdílet, být naplno online. Uvidíme, jak se s tím auta poperou a především – zda se podaří navzdory narůstajícímu počtu funkcí vyčistit onen informační balast, který na nás dnešní auto hrne. Kontrolku nastavení pečící trouby na head-up displeji auta fakt nechci i kdyby mi to systémy chytré domácnosti stokrát nabízely.DS4 | Foto: Autíčkář.cz

Displej namísto klasického přístrojového štítu je totiž jeden z nejlepších nápadů v automobilovém průmyslu za poslední roky. Je škoda, že jeho plný potenciál zatím dle mého soudu zůstává nenaplněný. Ale co není, to může být.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
30. ledna 2023, 08:07
5

Dnes je to je to jako s hodinkama. Chytry barevny display je za par kacek, presto nekteri utraceji desetitisice za hloupe kovove rucicky, ktere ukazuji maximalne ten cas.

reagovat
Mechanik
30. ledna 2023, 20:21
3

Chytrý hodinky bych si nikdy nekoupil. Když má člověk na ruce poctivý mechanický strojek, slyší jak tiká a k tomu jsou krásné, vždycky mě potěší už jen pohled na ten porcelánový ciferník. Stejné je to s budíky v autě, čím jsou starší tím jsou hezčí a pohled na ně potěší. Holt nový auto si nikdy nekoupím, nemá mi co nabídnout.

PepaSFI
31. ledna 2023, 18:13
0

technická poznámka- porcelánové číselníky jsou už historická záležitost. Teda přesněji, není to porcelán ale smalt. Dnešní hodinky používají celou řadu technologií, od prostého tamponového tisku až po velmi složité klenotnické práce. Ale jinak souhlas, mechanický strojek žije a obzvlášť když hodinky mají průhled, je to velká paráda.
Ty přístroje ve starých autech jsou taky nádhera doporučuju navštívit Technické muzeum v Brně. Ještě pár týdnů tam bude výstava o automobilismu a je tam k vidění několik starých závoďáků. Dají se prohlížet opravdu zblízka a ty otevřené kokpity s nádherným vybavením jsou úžasné. Mimochodem, z opačné strany, na jaře tam bude výstava digitálních hodinek.

Mechanik
31. ledna 2023, 18:19
0

Měl jsem na mysli třeba takové to

PepaSFI
01. února 2023, 19:24
0

tak u takových ano, to je stará technika, smalt. Je to tavená křemičitá hmota, něco jako sklovina nebo glazura na porcelánu. Je to stejný materiál jako na starých reklamních cedulích nebo kuchyňském nádobí, jen mnohem precizněji zpracovaný. Používá se to i na šperky už velmi dávno, něco je i na korunovačních klenotech.

bkralik
30. ledna 2023, 08:48
1

Prosím prosím, okomentujte/otitulkujte z jakých aut jsou jednotlivé fotky displayů. Ti co v tom neseděli nemají šanci to poznat a je to akorát k vzteku, celý článek se pak mění na hru "o které fotce se v tomhle odstavci asi píše"?

reagovat
Honza Hamster Křeček
30. ledna 2023, 09:38
0

Dobrá poznámka, doplněno.

krab
30. ledna 2023, 09:30
1

S těma displejema je to v autech hrozná divočina poslední dobou. Jedinej, kdo skutečně chápe jak má vypadat přístrojový štít je Porsche. Prostě kruhový design, otáčkoměr uprostřed a pod ním v okně digitálně zobrazená rychlost. Mě tenhle typ designu vyhovuje maximálně už leta. Podobně to ještě mívalo Mini (R53) i když tady si aktuální rychlost ve výřezu otáčkoměru zobrazím v menším fontu než bych chtěl, ale aspoň to tam jde.. Mazda mívala jednu dobu pěkné kruhové přístroje s centrálním otáčkoměrem, to drží myslím dneska už jen u MX5. A jinak nevím, ještě Giulia má normální layout přístrojovky.. BMW šlo do úplnýho bizáru a mnoho dalších značek taky, člověk se v tom nějak nakonec zorientuje, ale vždycky si říkám : proboha proč....!

reagovat
ro
rock
30. ledna 2023, 10:19
2

Ten prostřední je OK. Teda pokud se v tom řadí manuálně.
Ale ty zbývající čtyři jsou tam úplně na nic. Snad s výjimkou palivoměru. I teploměr ja naprosto na houby. Stačila by oranžová kontrolka (je to studený, opovaž se prasit), žádná kontrolka (OK, jedeme), červená kontrolka (hořím, vole!). Úlet nade vše je ten budík vpravo s nápisem Hallo FAHRER 1. Raděj ani nechci vědět, k čemu je to dobrý, když to musí být stejně výrazný jak rychloměr vlevo.

HeavySmoker
30. ledna 2023, 10:27
0

rock: Tam kde je teraz len Hallo Fahrer si navolíš čo chceš, napr. sumár - teplota vody, teplota oleja, tlak oleja, tlak turba alebo mapu prípadne tam vidno jazdný režim. Viac od veci mi prišiel budík s časom a teplotou, pretože ho z pohľadu vodiča nie je vidieť. To isté platí aj pre palivo a teplotu.

krab
30. ledna 2023, 10:31
2

Hele já to beru ze zkušenosti s Poršákama co mají tohle ještě bez infotainmentu a přijde mi hezký, že i to nejnovější má prostě uprostřed otáčkoměr a v něm zobrazenou rychlost , takhle to má 996, 997 , 991 a teď i nová 992. Myslim, že digitálně zobrazená rychlost v tom otáčkoměru byla už u 993 ... ono ti to pomůže si hlídat 50 v obci a jinak pak vidíš periferně snadno, že je tam dvojciferný číslo anebo trojciferný, to tak nějak stačí. Náhodou mám rád otáčkoměr jako ústřední budík i u aut, kde je automat, prostě mě baví vědět otáčky motoru, ale samozřejmě chápu, že už je to podružný. S tím teploměrem chladící kapaliny / oleje je naopak fajn, když máš celou analogovou rafičku, tak prostě už dopředu trošku uvidíš, jestli se neblíží průser a auto se nepřehřívá. Navíc kontrolka třeba ta modrá co je v některejch autech zhasíná často brzo, v době, kdy je voda třeba jen 60° a olej prakticky studený ...

No, já prostě jen chtěl říct, že Porsche je snad jediná automobilka, kde když si sednu dovnitř, tak i u nejnovějšího auta mám pocit, že ho znám a vím co kde hledat, samozřejmě, že teď ty poslední typy už tam mají spousta infotainmentových krávovinek navíc, který bych určitě osobně nevyužíval, ale trh si to prostě žádá ...

esmo
30. ledna 2023, 12:09
0

Nechápu ty mínusy :D ... vždyť je to přesně to co petrolhead chce :D

sp
spooon
30. ledna 2023, 14:20
2

mám to podobně jako krab. Otáčky vidět musím i u automatu a taky samozřejmě chápu, že to drtivá většina lidí nepotřebuje. S kontrolkou na teplotu motoru taky souhlasím, mám k tomu jedno ale. Ani klasická ručička teploty chladicí kapaliny není v drtivý většině plně analogová. Tedy neukazuje přesnou teplotu ale je buď softwarově či jinak "naprogramovaná", že rychle vyleze do ideální teploty a tam drží velmi dlouho. Takže taky nedává přesnou odezvu o teplotě motoru. Řešil jsem to u MX-5 NB z roku 99, kde od asi 70°C do 120°C byla ručička téměř uprostřed...je to taky řešení, aby BFU například v kopci na dálnici neplašil, k´dyž se trošku zvedne teplota motoru. Takže pak jestli tam je kontrolka a nebo cinklá ručička je opravdu jedno...

kotzitzaq
30. ledna 2023, 14:34
0

No s tou softwarově umrtveným ukazatelem teploty mě vytrestalo třetí vydání "českého snu" (naftová Octavie). Začalo to na podzim, kdy necelý rok staré auto začalo mít problémy s regenerací dpf. Dokonce si zasloužilo i 2x odtah a servis tvrdil, že auto je dle diagnostiky OK, že nesmím jezdit pořád po městě (v té době jsem jezdil 65t km ročně a rozhodně nejsem taxikář, tedy 80% cest po dálnici). Až s příchodem zimy jsem si všiml, že ukazatel, který byl běžně stále sveřepě na devadesátce najednou na teplotu nedoleze. No...bylo zvláštní, když jsem si o výměnu vadného termostatu musel v autorizovaném servisu říct sám, jelikož to "profíkum" diagnostika neukázala. Auto pořád chladilo a jednoduše se v chladnějším počasí neohřálo do provozní teploty, aby spustilo regeneraci dpf, ale software umrtvil ukazatel na devadesátce, aby byl klid.

krab
30. ledna 2023, 18:10
0

Jo s těma teplotama vody je to fakt ... "hýbací" teploměr vody má z modernějších aut překvapivě 996tka , taky to není úplně reálná teplota, ale pohybuje se to tu v běžným režimu jízdy od 80° - 95°C , takže vlastně tady pokud by teplota šla nad 100° v nějaký extrémnější zátěži, tak to celkem rychle poznat půjde. Jinak jak říkáte, bývá to vystředěný většinou a v tom se schová kolikrát poměrně velkej rozsah. Třeba si vybavuju, že u starších MX5 takhle orientačně jen fungoval tlakoměr oleje, prostě zůstával při běhu motoru a bylo jedno více méně na jaký se jelo otáčky v jedný poloze, což mi trochu pak popíralo jeho smysl v tom autě

sp
spooon
30. ledna 2023, 20:46
0

U MX-5 NA a NB takhle právě funguje i ukazatel teploty vody. Sám sem to v NB předělával na reálný chod ručičky (měnily se tam nějaké odpory...)
A "ukazatel tlaku oleje" není vůbec budík ale jen komplikovaná kontrolka, která ukazuje jen on a off. Tedy tlak oleje buď je a nebo není a ještě to je zpomalený a ještě to není pořádně vidět jako červená ručička mazání...zvláště na okruhu. No co Vám budu podívat, kvůli tomu sem zadřel motor :-D jj, slavná MX-5...

Blix
30. ledna 2023, 23:09
0

První Miata NA6 měla skutečný budík tlaku oleje, bylo na něm hezky poznat kdy se ohřeje olej. Později to nahradili atrapou. Nelineární teploměr ale měly od začátku. Skutečně ukazující teploměr jsem měl na alfě 156 a nebylo to k ničemu, lítalo to nahoru dolů podle toho jak se otevíral termostat a tak.

HeavySmoker
30. ledna 2023, 09:46
1

Nie je nič lepšie než panoramatický displej s mizerným podaním čiernej, ktorý sa vypaľuje v noci do zreníc. To je za mňa najväčší problém. Tiež nechápem prečo to nejde všetko vypnúť keď mám HUD s rýchlosťou a navigáciou pred očami. Inak mi to príde všetko ploché, mizerne využité (BMW s iDrive 7) a sterilné. Mám rád riešenia kde sa kombinuje oboje (Porsche) alebo čisto analógový setup. Celkom ma zaujalo predstavenie verzie Apple Car Play ktorá nahradzuje aj displej pod volantom, a to práve preto že si tam človek nastaví čo chce (napr. rýchlosť, dojazd, teplotu oleja...), prenesie si to do každého auta a nebude musieť pozerať na tie žiarovo modré kreácie (však, Ford, Mercedes?) s vkusom Winamp Media player skinov z roku 98. Tiež nechápem módu ukazovať mi "percento vyťaženia motora" ako keby som nevedel kde mám ten plynový pedál aj sám, zato teplotu vody človek aby hrabal neviem kde (čo je dobrý ťah, lebo počítač nenahlási chybu keď je motor podchladený pri vade termostatu). Aktuálna implementácia displejov a celkovo unifikovaná architektúra interiérov (dva spojené displeje a nič) ma príliš nenapĺňa, o to viac si vážim automobilky ktoré to robia aspoň trochu dobre. Nosím ale hodinky zo 60tych rokov, takže ma neberte príliš vážne.

reagovat
Sa
Sato
30. ledna 2023, 10:02
0

Lol Winamp... presne toto kolega zahlasil ked prvy krat videl tu hrozu vo Focusu ked sme sli na obed :-D

M1chal
30. ledna 2023, 12:59
0

Ad Mercedes, @ HeavySmoker, vies, ze Mercedes ma asi najviac vysperkovany virtual cockip a vies si tam dat, co len chces? A modra je zakladna, farbicky a styly mozes menit podle libosti. (samozrejme aj obsah komplet oboch screenov).
Len to chce tie auta aj vlastnit a vediet si to nastavit.

HeavySmoker
30. ledna 2023, 14:01
0

M1chal: Plne súhlasím že je vyšperkovaný. Odlesky, animácie, plastické tvary, priehľadné elementy, farbičky, nízky kontrast. Bižutéria ako sa patrí :) Všetky designové trendy ktoré sú v rozhraní IT systémov neprípustné už 10 rokov, a to aj v prípade že sa predpokladá len vytrénovaný užívateľ ktorý má na rozhodnutia čas a plnú pozornosť. A MB spraví tieto prešľapy v rozhraní na ktorého obsluhu máš štvrť sekundy a nemá rozptyľovať od cesty. Vyzerá to efektne, ale rýchlo ma to omrzelo (S-Class 2022 s vertikálnou obrazovkou). Každému podľa chuti samozrejme, ak Ti to vyhovuje tak super a ticho závidím, lebo zvyšok auta bol fantastický.

M1chal
30. ledna 2023, 17:25
0

Ja som to ale nemyslel tak, ako ty. Vyšperkovaný z hľadiska kvality displayov + UX.

Sa
Sato
30. ledna 2023, 09:59
0

Superb ma 5 roznych konfiguracii, z toho 3 fucking useless, jeden klasicky (dva budiky vedla seba) kde ale hovno vidno a jeden "sportovy" otackomer, ktory je sice hnusny ale aspon v nom vidno otacky. Na tom pidi kolecku v dvojbudikovom rezime je to fakt nerozoznatelne, nejakeho "dizajnera" nenapadlo, ze ta oddelujuca palicka potrebuje kontrastnu farbu od svojho pozadia.. Navyse ten "sportovy" aj ukazuje teplotu oleja, co je fajn.

Btw neviete niekto ci sa da v nastaveni zakazat aby po nastaveni navigacie (google maps) neprepinalo automaticky do jedneho z tych useless displejov?

reagovat
ro
rock
30. ledna 2023, 10:14
0

Následující připomínky se vztahují k situaci, že to nejde navolit nějak jinak:

zhovadilost 1 - Jaguar z úvodu článku. Nahradit mechanické budíky úplně stejnými, ale namalovanými? To jsme jako u kolotoče a plastovými hodinkami za korunu, co jsem si tam před 40 lety koupil? V Jaguaru !!!?
zhovadilost 2 - plně podsvícený přístrojový štít z toho Fordu Puma

reagovat
Blix
30. ledna 2023, 23:17
0

Není zhovadilost 2 odkaz na původní Pumu? Pamatuju si že tehdejší fiesty neměly palubku podsvícenou, ale nasvícenou. Na bílé budíky svítila zepředu zelená žárovka a vypadalo to dost podobně :D

ro
rock
31. ledna 2023, 10:32
0

Ford to má snad ve všem, Fiestou počínaje. Podle mne je to plynulý vývoj od jejich prvních pokusů někdy v Mondeu Mk IV (Convers+), kdy vsadili na plošně zářící modrou plochu.
Nějakou (krátkou) dobu jsem si to tehdy v autě užil a povím ti, větší zvěrstvo jsem nezažil. Nedal se najít kompromis mezi tím, aby to v noci nezářilo do ksichtu a ve dne na to bylo vidět - a co nejhorší, informační hodnota byla víceméně nulová. Centrální pozici v přístrojovce zaujímalo velký logo zdroje zvuku a obrázek autíčka s rozsvícenýma světlama. Dokonce to vytlačilo otáčkoměr... No, v Mondeu Mk.III jsem dlouhý roky jezdil a byl jsem s ním nadmíru spokojenej. Když jsem pak hledal další auto, tak Convers+ a jeho nástupci byl pro mne důvod, proč Mondeo ne.

ro
rock
31. ledna 2023, 10:33
0

...ještě jsem zapomněl

Trinom
30. ledna 2023, 10:39
1

Osobně proti displejům nemám nic, obzvlášť, když jsou dobře vymyšlené. Ale když už se dělají, proč nemůžou umět evokovat i tyhle digitální přístrojovky, jako měly ameriky v 80's a 90's? To příjemně zelenkavé světlo je mnohem příjemnější, než všudepřítomné odstíny modré, které jsou dnes tak moc populární (a pro člověka v noci úplně nevhodné).

reagovat
Pólin
30. ledna 2023, 13:46
0

článek fajn a tleskám budíkům Barchetty- jsou moc fajn, když fungují :)
Nesouhlasím ale s tím ,že Jaguar je tradiční a konzervativní značka. Jaguar právě vždycky, vyjma let devadesátých a nultých byla značka velice moderní a progresivní. Vždycky měli velice výkonné motory a moderní technologie. Konec konců třeba po válce vyráběli nejrychlejší produkční auto na světě... Modelem XF se po cca 20 letech vrátili ke svému normálu a tedy na svoji dobu moderním autům.

reagovat
fortress
30. ledna 2023, 18:43
0

Digitální přístrojovej štít mi přijde spíš jako cost cut než něco navíc. Ok je to tam kde je dokázáno že to není z úsporných důvodů - LC500, Porsche, Ferrari. Appendix v podobě "Streamování, sdílení, appky" mi přijde jako takovej typickej buzzword bullshit. Stejně si všichni jedou max Spotify nebo Waze.

reagovat
af
afro-r1
30. ledna 2023, 19:53
0

Display je dnes samozrejme nejlevnejsi reseni, byt se zakaznikum prodava, jako neco drazsiho proti klasickym pristrojum se spoustou malych dilku.
Podobny byl prechod na palivomeru od stupnice v litrech na dnes nic nerikajici 1 - 1/2 - 0.
= univerzalni pristrojovka pro vice aut.

Jinak treba stahovani okenek klickou je v dnesni dobe drazsi, nez elektromotorkem a existuje v nabidce jen proto, aby se mohlo na elektrickem pohonu trochu vice vydelat.

M1chal
31. ledna 2023, 17:48
-1

klasicke rucicky nikdy nedokazu toto

fortress
01. února 2023, 08:59
0

Kdo to chce když máš z 99 % sekundární display? V R8 to chápu, ale ani tam to nepoužívám.

PepaSFI
04. února 2023, 09:40
1

no to je pravda, klasické ručky to nedokážou. Poněkud mi to připomíná dobu kdy přišlo video. Pro nepamětníky, to byly takový krabice připojený k televizi, co na nich šlo nahrávat televizní pořady do takových krabiček z umělý hmoty. Analogově a hrozně nekvalitně. U některých výrobců a uživatelů se projevila touha po mnoha funkcích a proto pohrdavě hleděli na moje video značky Mitsubischi co mělo na ovladači jen 16 tlačítek, zatímco jejich Panasonic měl těch tlačítek asi 40 a u některých modelů se dal ovládač otevřít a uvnitř bylo dalších 30. Reálně se používaly asi čtyři.
Stručně řečeno, opravdu někdo chce ten bordel používat?

Mechanik
04. února 2023, 09:50
0

Nechce, proto se to neprodává, hlavně že ušetřili, ale prodeje jsou v hajzlu

beastar
30. ledna 2023, 23:39
-2

Ten pohled na displej obecně jako na něco zlého a netradičního mě přijde úplně mimo. Článek spíše pouze konstatuje. A ano možná je to dnes levnější řešení, ale co? Těch levných řešení je i na drahých autech dnes dost a dost. Já mám názor že tak jak jsou špatné klasické "budíky" tak jsou i dobré displeje a naopak.

Ono kdysi populární VW modré budíky, nebo totálně špatně podsvícený Peugeot let devadesátých taky nebyla výhra. Každému sedí něco jiného. Mě osobně stačí rychloměr alespoň orientačně otáčkoměr a stav paliva. Uznávám že přehledně teplota vody je fajn. Upřímně nikdy sem nepoužil v ničem kde se to umožňuje nic jako dark cockpit. Přišlo mi to úplně zbytečný. Pokud nekdo má přehnaně citlivý oči na umělé světlo je lepší v noci nejezdit. Není nutný to svádět na špatný podsvícení:))

Obrázky dole dělí opravdu několik dekád. Co asi bude přehlednější ve vyšší rychlosti třeba v noci? Ano ten šedesátkový layout a rozvržení je z dnešního pohledu romantika. Fakticky to lepší než chladnokrevně působící displej není. Navíc to ukazuje opravdu spíše orientačně včetně rychlosti. Jak sem psal jsou dobrá i špatná řešení. Na obě strany.

Na závěr dodám že Mercedes je sice fajn. A ano auto skutečně vlastním aby tady bylo jasno v reakci na jeden příspěvek. A jo dělají to pěkně určitě to ale není pro každého. Za mě mám raději méně pouťového ztvárnění a více minimalismu. Ukazuje to ale spolehlivě a čitelně. Všechno.

reagovat
fortress
31. ledna 2023, 17:47
0

Zrovna Mercedes (EV) mě snad odpuzuje ze všeho nejvíc. Vevnitř asijský tv studio mixnutý bordelem v Dubí a z venku taky jak nějakej korejec.

M1chal
31. ledna 2023, 17:54
1

tak aby sme sa rozumeli, zrovna mbux si vies nakonfigurovat tak, ako sa ti zachce. Mozes mat z toho azijsky bordel, tak aj absolutny minimalizmus.
Dle libosti kazdeho soudruha :)

beastar
01. února 2023, 10:33
1

Tak nějak podle mě je to nejlepší současný řešení a celý to opravdu funguje. Když chceš mít z toho manga collection shit můžeš ale jak píše Michal...

beastar
30. ledna 2023, 23:41
0

Tady obrázky nějak stávkoval upload

reagovat
Ronoath
01. února 2023, 07:12
5

Ze všeho nejvíce bych ocenil vytvoření vlastního layoutu displeje. Představuji si to tak, jako kdysi byla schémata pro mobily (pamětníci SonyEricssonů T610, K750 a podobných budou vědět) třeba přes webovou aplikaci výrobce auta, a to mé nadefinované schéma by se mnou mohlo putovat z auta do auta přes vzdálený přístup.

reagovat
to
tomaass2
02. února 2023, 11:33
0

Měl jsem z XJ nový generace před lety úplně stejný pocit… inovace, že je to displej, a zobrazí to ty starý budíky. Zajímavé… :)

Přitom se stačí podívat do NFS Underground II, kolik různých variant zobrazení tam je. Když už teda displej, tak využít barevné kreace jako s podsvicenim, za který si evidentně mnoho lidí rádo připlatí.

S digitální kapličkou nemám problém, ta kombinace s navigací od Audi je skvělá (v R8 úplně boží).

reagovat
Ra
Ragnarok
03. února 2023, 15:05
2

Podle mě ještě nikdo nic lepšího nevymyslel.

reagovat
StreetPro
13. února 2023, 15:05
2

Ad Saab - nejak zapomneli vypnout i ostatni podsviceni... takze bylo hrozne efektni, ze padly rucicky dolu spolu s tmou na palubce, ale ze panelu ventilace dal svitilo zelene x blbosti uz nedoresili (9-5 brejle)... ale souhlas, vypnout palubku stiskem tlacitka ma svuj puvab...

Samo se dá i u jiných značek regulovat-omezit svit do obličeje, ale ne stisknutím jednoho tlacitka... např. Audi vypne displej mezi budiky a schovat navi displej, u Bmw ci MB můžu vypnout podsviceni displeje... na druhou stranu se najdou zájemci o retrofit podsvícení výdechů ventilace u MB, což mně třeba žádný smysl nedává...

Opelfahrt
13. února 2023, 16:20
0

Smysl toho retrofitu je asi v tom, že majitele bude o trošku míň srát, že nemá nejnovější model.
Jinak noční panel u Saabu by mně nevyhovoval, protože potřebuju neustále na všechno vidět :-) Ale pravý důvod je asi ten, aby člověk včas a co nejdřív zaregistroval toho losa na silnici.

Mechanik
13. února 2023, 18:48
0

V Citroenu C5 to šlo taky vypnout jedním tlačítkem na středu volantu.

Michal88
13. února 2023, 20:12
0

Jojo, C5 to měla jak u první, tak u druhé generace, C4 obou generací taky. Zůstane svítit jen tachometr, vypne to i ambientní osvětlení. Netuším, jak ty novější.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem

Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature 2003
Lincoln Town Car 4.6 V8 Signature

2003 rok výroby
239 koní výkon
4 601 ccm objem

Ford LTD Coupe 1971
Ford LTD Coupe

1971 rok výroby
260 koní výkon
6 590 ccm objem

Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW 2016
Ford S-MAX Ford S-MAX 2,0 TDCi, 110 kW

2016 rok výroby
150 koní výkon
1 997 ccm objem