načítám data...

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI: O velký pokrok tu nikdo nestojí

Zvenčí divočina, zevnitř konejšivé staré pořádky. Nejen majitelé dosluhujících ix20 si přijdou na své.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI: O velký pokrok tu nikdo nestojí

Posledních pár let Hyundai tvrdě pracuje na tom, aby se zbavil nálepky ‚automobilka pro starý‘. Celkem se mu to daří, to musím uznat. Nejjednodušší cesta k omlazení vede samozřejmě skrz design a právě v této oblasti Hyundai odhazuje zábrany až překvapivým způsobem. Aktuální Tucson nebo Ioniq 5 patří k vzhledově nejvýraznějším vozidlům, která byla za poslední rok představena. A teď tu máme další kousek – crossover s nepříliš výmluvným názvem Bayon. 

Přestože je design vysoce subjektivní, musím se u něj chvíli zastavit. Přední část zas tak překvapivá není, z tohoto pohledu vypadá Bayon podobně jako Kona, ale zadek, to je jiná. Co mi to jenom připomíná? Proč mi v mysli naskakují obrazy širých plání Nového Mexika a znepokojivé myšlenky na prozrazení dvojího života? No jasně – je to takový malý Pontiac Aztek, služební automobil pana Heisenberga! Vůz, který figuruje snad na každém žebříčku nejšerednějších aut historie, očividně v čase svého vzniku předběhl dobu. Přijít na trh dneska, možná by ho čekala úplně jiná kariéra než role propadáku, který pomohl poslat svou automobilku ke dnu… 

Foto: autickar.cz

Ale zpátky k Bayonu, který se rozhodně nehodlá stát hřebíčkem do rakve svého výrobce. Právě naopak. Má všechny předpoklady, aby se na trhu dobře uchytil, a na tom českém zejména. Prvním argumentem je fakt, že cena začíná na 350 tisících. Netvrdím, že jsou to drobné, ale co dneska koupíte za 350 tisíc? Nejbližší konkurenty v podobě Škody Kamiq, Peugeotu 2008 nebo VW T-Cross dost těžko. Navíc už základní verze Bayonu (pokud si připlatíte 20 tisíc za paket Plus) nabízí výbavu, se kterou se dá žít, a cenově tak začíná ohrožovat i etalon levných vozů Dacii Sandero. Nesmíme zapomenout ani na skutečnost, že Bayon je duchovním nástupcem českého národního miláčka Hyundaie ix20. Designově na něj sice neodkazuje (zaplať pánbůh za ty dary), ale v mnoha jiných ohledech ano, jak si hned povíme. 

Foto: autickar.cz

Například v interiéru zůstalo všechno víceméně při starém, alespoň v tomto středním výbavovém stupni Smart. Tady žádná revoluce neproběhla a osobně to kvituji s povděkem. V naší redakci holt patřím do tábora konzervativců a nejspíš to s věkem bude čím dál horší. Neuráží mě dokonce ani kolečkové ovládání ventilace – pro jiného zastaralé, pro mě mile přímočaré. Žádné ‚zahřát nohy‘ nebo ‚výhled ven‘, prostě kolečko s modrým a červeným polem, druhé kolečko s větrákem a třetí s postavičkami a šipkami foukání. Zrovna u klimatizace jsou trendové výstřelky často spíš na škodu. Ještě si vzpomínám, jak jsem bojovala s nastavením v Range Roveru, a pořád to nebylo ono, o nové Octavii ani nemluvím. Osobně budu radši jako za krále Klacka točit kolečkem, než se trefovat do obrazovky infotainmentu s mizernou odezvou. A pro cílovou skupinu tohoto typu auta bude důležité, že nějakou klimatizaci (v tomto případě manuální) má. O její chytré funkce se nejspíš zajímat nebudou. 

Foto: autickar.cz

Trendy nové doby se kabiny Bayonu dotkly například v podobě digitální přístrojové desky, podobné jako ve větším Tucsonu. Obraz z kamer při zapnutém blinkru samozřejmě chybí, ale zobrazení je příjemné a displejové budíky pěkné. A pak jsou tu asistenty jako kontrola jízdy v pruhu, nouzové brzdění, tempomat nebo rozpoznávání značek. Stahování oken je elektrické, sedačky i volant vyhřívané, radiomapa podporuje zrcadlení telefonu a s parkováním pomáhá kamera. Troufám si říct, že tato míra pokrokovosti je pro běžného uživatele dostupného automobilu naprosto optimální. A líbit se mu nejspíš budou i materiály, které nepůsobí ani trochu luxusně, zato bytelně a trvanlivě.

Foto: autickar.cz

Další věc, která nejspíš osloví dřívější milovníky ix20, je vnitřní prostor. Tato soutěžní disciplína je dneska pro výrobce jednou z největších výzev – auto musí být praktické do města, ale v případě potřeby musí odvézt rodinu do Chorvatska. No… když to bude skromná rodina, možná to Chorvatsko v Bayonu s rakví na střeše dá (ne že bych to snad někomu doporučovala). Čtyři lidi se do kabiny vejdou pohodlně a ve velikosti kufru Bayon nějakým kouzlem překonává i o chlup větší Konu.
Pohodlné bude i samotné cestování. Podvozek má auto naladěn překvapivě dobře a úspěšně kombinuje komfort s jistotou v zatáčkách. Na nerovnostech neposkakuje jako některá jiná menší auta a hezky drží stopu. Člověk by si skoro posteskl, že Bayon nedostal i nějaký našláplejší motor.

Foto: autickar.cz

A tím se dostávám k nejslabšímu článku zmenšeného Azteku. Bayon se nabízí se třemi benzinovými motory – nejslabším atmosférickým čtyřválcem, turbeným tříválcem a turbeným tříválcem s mild-hybridní dopomocí. Tohle je slabší tříválec s výkonem 99 koní. Auto je lehké a nedostatkem výkonu začne trpět až v dálničních rychlostech, kdy mu dochází pružnost. Přes co jsem se ale u motoru nedokázala přenést, je jeho projev. Ano, přesedla jsem do Bayonu z elektrického Upu, takže šok nemohl být větší, ale ani postupem času se dojem nevylepšil. Při akceleraci motor vydává hlasitý zvuk mixéru, do kterého spadla hrst hřebíků. Nezlobte se na mě, ale nemůžu to nazvat ani jadrným rykem tříválečku, je to prostě otravný kravál. Dan si při testu mild-hybridu nestěžoval, takže elektřina možná pomůže…

Foto: autickar.cz

Verdikt:

Hyundai opět ukazuje, že dokáže vyrobit dobré a dostupné auto. Když připustíme, že i spotřebič má právo na život, nemá tento konkrétní kousek příliš mnoho chyb. Lehce exotickým zjevem cílí asi spíš na mladé rodiny než na důchodce (i když ti se s progresivní vizáží nejspíš časem smíří) a myslím, že to bude fungovat. Ne že by se mi malý Aztek vysloveně líbil, ale nemůžu mu upřít originalitu a odvahu, takže má moje sympatie. Pod tím vším se navíc skrývá celkem obyčejná technika, což hází hezké světlo na případné servisní náklady. Sice nevím, k čemu svět potřebuje další malý crossover, ale zrovna tenhle nabízí slušnou muziku za slušný peníz, navíc s pětiletou zárukou bez omezení kilometrů. Jen bych asi dala šanci mild-hybridu nebo staré dobré atmosféře.     

 

Technické údaje:

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 998 ccm
Výkon: 73,6 kW (99 koní) v 4500-6000 ot./min
Točivý moment: 172 Nm v 1500-4000 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,7 s 
Provozní hmotnost: 1205 kg 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,7 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7 l/100 km
Cena od 349 990 Kč
Cena testovaného vozu s výbavou Smart a paketem Climate: 468 890 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
21. listopadu 2021, 19:09
0

Nehezkej vehikl. Hyundai fandím, ale z tohohle se mi udělalo trochu nevolno.

reagovat
Skipper
21. listopadu 2021, 19:32
2

Ta věc je tak neskutečně neproporční! To je nějaká verze LWB? Ale jo, ix20 mé asi pořád irituje víc.

reagovat
Frankie
21. listopadu 2021, 19:57
-1

Chtěl jsem to už napsat dříve. Máte s Hyundai nějakou těsnou spolupráci, že otestujete celou jejich modelovou řadu?

reagovat
PIPBoy
22. listopadu 2021, 09:46
0

Nebude to spíš tím, že celou modelovou paletu tu má otestována téměř každá značka?

Frankie
22. listopadu 2021, 10:07
1

Vše možné. Mě jen překvapilo prostě kolik jich tu je teď najednou v tak krátkém čase. A dotaz byl ze zvědavosti.

Trinom
24. listopadu 2021, 09:10
0

Spíš bych čekal, že se to teď nějak sešlo a přistálo jim na stole několik klíčků od novinek v jednu chvíli.

beastar
21. listopadu 2021, 21:57
4

Tuhle věc sem nedávno poprvé viděl naživo. A první co mě napadlo. Nová ix20 je tu. Lépe zapadá s novým názvem do modelové palety. A ano určitě vypadá líp(trochu)
Moje antipatie k výrobci tohoto stroje jsou známé. Tedy k věci. Interiér za ty peníze je solidně vymyšlený. Klima a kolečka parádní. Materiály i z fotek naprosto děsné, tvrdé a nekvalitní. Jenže za ty peníze? Dostali se s tím na zajímavou cenu. A to je to, co čekám od Hyundai. Doporučil bych to známému, co nerozumí autům a nebaví ho. Určitě ano. Tohle auto udělá práci a bohužel konkurenci moc nemá.

Osobně bych volil atmosféru. Protože k tomu autu půjde nejlépe. Do téhle třídy kdovíjak velké inovace nepatří. Trochu mě štve, že po Tipu se Fiat nepoučí u rejze a nesfoukne něco podobného. Akorát se snesitelnym designem euro střihu. Byl by to trhák. V téhle kategorii je volno VW a zbytek suX. Jediná ta Dacia drží furt jistý směr. Nevím jak je na tom Lada jako technicky, servis apod.

reagovat
Ha
Habakukk
22. listopadu 2021, 01:40
0

Fiat v této třídě slušné auto má 500L jen si jede na retro vlně i prodeje měl pěkné, ale prostě malá MPV netáhnou.

beastar
22. listopadu 2021, 08:10
0

500l je vedené jako mpv. Vypadá jako nafouklá 500, rozhodně není cool jakože tohle se alespoň snaží. A startovní cena 430,000 taky není úplně top. Protože ten jakoby základ cult, to fakt nechceš. 500x to stejné. Ano bývali slušné prodeje na retro vlně a popularitě 500. Teď by to chtělo malý suv, pro masy. Vzít Tipo zvýšit o 3cm předek dát trochu chic. Techniku, co mají v koncernu a mají auto. Kdo postaví první použitelný plugin do téhle třídy bude král.

ro
rock
22. listopadu 2021, 10:57
1

To už bych se snad vykašlal na deriváty 500, když Fiat nabízí svůj utajenej crossover v podobě Tipo ve verzi Cross, který je oplastovaný, zvedlý (takže má světlou výšku asi větší než ten Bayon) a trochu přivybavený proti běžným verzím od 425 t.

Ha
Habakukk
22. listopadu 2021, 11:00
0

Jasné 500L je MPV vlastně jsou velikostně stejné jako tato věc jen nemá takový ufo moderní vzhled. Možná kluci z Hjundé nabouchali požadavky zákazníků do exelu a vylezlo jim přesně to co vidíme. Fiat nemá malé auto pod Tipem (Uno, Punto) na základě čeho by takový crossover mohl stavět Tipo už je velké a svojí Cross verzi má (jo a je divná) ale je.

ro
rock
22. listopadu 2021, 12:16
-1

Tipo proti tomuhle vlastně ani tak velké není. Cca 18 cm na délku (což samo o sobě není moc) ale na rozvoru už je to jenom něco přes 5 cm.

Ča
Ča Snač Aj
22. listopadu 2021, 17:37
-1

Je nevím, ale proti 500L je tohle auto ještě elegantní. Jinak marně dumám co na tomhle má být jakože crossover, světlá výška stěží, je to vlastně upřímně obyčejný malý hatchback. A to se mi na něm vlastně líbí.

PB
21. listopadu 2021, 23:47
3

Design bych oznacil jedinym slovem: samoucelny.

reagovat
martin_100
22. listopadu 2021, 00:37
0

Podle fotky kufr nevypadá malej. Proč tedy na dovolenou v chorvatsku vozit rakev? Lyže si k moři asi moc lidí vozit nebude.
Když jsme byli v chorvatsku naposledy tak sme jeli citroenem c2. Ve dvou lidech jsme měli všechno v kufru a to včetně balíku vod. A kdo zná citroen c2 ten ví že bez posunutí zadních sedaček nenaložíte ani basu piv....
Tak si říkam jaký kokotiny sebou asi tak lidi musí vozit že na dovolenou potřebujou jezdit kamionem.

reagovat
El Gringo
22. listopadu 2021, 05:29
7

Jednou z mnoha kokotin je např. vozit balík vod do Chorvatska. Další kokotinou může být při cestě do Chorvatska např. české pivo, paštiky, chleba a okurky.

beastar
22. listopadu 2021, 08:13
0

:D Taky to nechápu. A při současný ceně potravin v ČR fakt nevím, co by mohlo Chorvatsku být dražší. Aby se vyplatilo se s tím vláčet. My projeli v Létě kus Evropy včetně návštěvy toho HR. Ve starším Maserati sedanu. Kufr defakto prázdný. Dvě sportovní tašky. Pravda jen dva dospělý lidé ale i tak..

ro
rock
22. listopadu 2021, 10:18
1

Taky jsem se pozastavil nad tím, proč kvůli plavkám, páru triček, šortek, botám na tůru / výlet a osušce s knížkou na pláž montovat na střechu rakev.

Viola Procházková
22. listopadu 2021, 11:18
10

Byla řeč o mladé rodině, ne? Pokud jste s malýma dětma jezdili /jezdíte vybaveni jen plavkami a knížkou, tak vás sice neskutečně obdivuju, ale vám podobných lidí asi v běžné populaci moc nebude :)

ro
rock
22. listopadu 2021, 12:06
1

Pokud je to nekočárkový dítě, tak oproti výše zmíněnýmu potřebuje navíc jenom nafukovací lehátko, ploutve s brýlema a wifi (nebo datovej tarif). Naopak mu odpadne ta knížka.

Kočárkový dítě (děti) je asi jiná liga, ale zase řešit kočárek (nedajbože dva) s Bayonem by se mi nechtělo rakev nerakev. Ale to už by zase byla blbost té hypotetické rodiny, řešila-li by svoji mobilitu takovým autem.

martin_100
22. listopadu 2021, 12:42
0

El gringo ten balík vod je oproti pivu užitečná věc. Vodu sme pili cestou. Nikdy nevíš jestli někde nezůstaneš v zácpě spousty hodin daleko od benzinky. To seš pak rád když máš v tom hicu dostatek vody. Taky jedeš autem do horka který u nás nepotkáš.. Když ti v tý koloně třeba vylítá fridex tak je takovej balík vod v kufru líp při ruce odtahovka. Taky asi vyjde poněkud levnějc.
To bys moh tvrdit že je blbost vozit pár zakladních kousků nářadí když se tam dá koupit. Taky bys nemusel vozit plavky a osušku ty tam prodávají na každym rohu....

Sa
Sato
22. listopadu 2021, 22:22
1

Mame rocne dieta a na tyzdenny vylet k babicke: kocarek, detska prikryvka a deka, tona oblecenia lebo sa grcne kazdu chvilu, velka plastova tatra, plysaky, rozkladacia podlozka na podlahu na hranie, plienky, jedlo, nejake zakladne lieky, dva notebooky s prislusenstvom, nejake oblecenie pre rodicov, dvoje pary extra topanok. Ano, vybaloval som to vcera. Bezdetny clovek neuveri.

martin_100
23. listopadu 2021, 18:48
-1

Bezdětnej člověk si pamatuje že měl hračky u babi a sebou vozil max jednoho oblíbenýho plyšáka. Ale to zas nepochopí člověk co nevyrůstal bez auta a co si neodnes v batohu to prostě nikam neodvez. Jen poukazuju na to jaký hovadiny dneska rodiny "musí" vozit. Prostě půl dětskýho pokojíku a všechno sportovní vybavení i na půldenní výlet na blízkej hrad. ;-)

Pochtli
22. listopadu 2021, 09:57
2

Design zadní části je vyloženě katastrofa (obdobně jako u volva xc40). A stejně jako u nové i20 jsou designově pohlednější předchůdci než současná generace.

reagovat
Jenda_K
22. listopadu 2021, 20:31
0

Nedávno jsem tohle auto dojížděl, bylo v bílé barvě a ten nárazník v černé s těmi světly mi z dálky evokoval pohled na otuněný model Škody 100 zezadu. Až blíže mi došlo, že to žádný zadní převis není, jen samoúčelná desingová kreace. Jak mi koncern Hyunday s Kiou vyrábějící 5 mio aut za rok, vůbec nevadí a dovedl bych si mít třeba světové auto ruku 2020 v garáži, tak pro tohle auto bych si nešel ani kdyby mi ho někdo dával za korunu.

ro
rock
22. listopadu 2021, 10:33
5

Netvrdím, že se mi to líbí, ale že by mne to nějak uráželo, to snad ani ne... Dycky si připomenu Ford EcoSport blahé paměti a hned mám smířlivější náladu.

reagovat
HeavySmoker
22. listopadu 2021, 10:55
6

Za mňa je to plytvanie materiálom a 4,2 metra dlhá ukážka všetkého čo nenávidím na súčasnom automobilovom priemysle. Nie to dostatočne škaredé a ani sa to neprevráti v zákrute, a preto ma rozčuľuje ešte viac, pretože ten krám ani nejde objektívne skritizovať. Lepšieho nástupcu ix20tky si nemožno priať, prekonáva ho vo všetkom.

reagovat
beastar
22. listopadu 2021, 15:35
1

No rozhodně to bude prodejní hit. Tak se dělá byznys. Jinak souhlasím:))

sheogh
22. listopadu 2021, 12:00
3

Oni to dokazali! Je to jeste hnusnejsi, nez ix20zzz to pujde na dracku :-D

reagovat
krab
22. listopadu 2021, 15:43
1

Je to přesně takovej ten typ auta, kdy si říkám, že už se vlastně nedivím proč stojí oblíbené ojetiny kvalitních a fajn aut v dnešní době tolik. Když toto může stát skoro půl míč, přitom typicky uživatel takovýho auta a zájemce o to udělá líp, když si se šťastnou rukou (a hlavně pečlivým výběrem) vezme místo toho dvou nebo tříletej Golf VII nebo Focus

reagovat
beastar
22. listopadu 2021, 17:30
1

To jo no. Úplně prvně když už bych bral v potaz i ojetiny. Tak si říkáš oč líp to odvede službu než slušná ojetá nejobycejnejsi typická ČR ojetina trojka Oktavka. Pravděpodobně je to ve všem o dost horší auto...

HeavySmoker
23. listopadu 2021, 08:58
4

Pre ľudí ktorých autá zaujímajú to určite platí, ale keď sa v okolí niekoho spýtam čo od auta chce tak hlavne aby to nežralo a bolo to spoľahlivé, ideálne s pár rokmi záruky. Pojmy ako riadenie alebo zavesenie kolies sú totálne mimo. Kvalita interiéru? Čo to je? Je to spotrebné auto pre spotrebiteľa. Bude to hit.

krab
23. listopadu 2021, 09:29
0

To máš naprosto pravdu, že většinová klientela a dokonce kupodivu i ta co si to auto skutečně kupuje, neobjednává si auto k pracovním účelům, ale soukromým neřeší věci jaký to auto má zavěšení náprav, brzdy, motor a jeho specifika ani při zkušební jízdě nevnímají jestli se jim volantem otáčí čitelně a vyváženě a brzda má příjemně tuhý chod, aby šla hezky progresivně dávkovat.

Mě o tom nedávno vyprávěl jeden kamarád, který začal nová auta prodávat, nejvíc značku Kia. A směje se vždycky, jak mu přijdou klienti s tím, že chtějí například Stonic, protože to má přeci vyšší posez a lepší světlou výšku namísto třeba Ceedu. A přitom mi říkal: vidíš, a my to schválně jednou na showroomu s kolegou měřili a zjistili jsme, že se v obou sedí v podstatě stejně vysoko a světlá výška je taky podobná. Čili tyhle pseudo SUV jsou vlastně jen optický klam, ale fantasticky funguje z hlediska marketingu na toho dnešního kupujícího jako lákadlo. Mají pocit, že dostávají něco lepšího než jen hatchback nižší střední třídy

ro
rock
23. listopadu 2021, 11:06
0

No, ona ta světlá výška je podobná, ale to je to klíčové slovo. Podobná, ne stejná. Ceed má podle provedení 135-140 mm, Stonic 165-183 mm.

Obrubníky se projektují vysoké 120 mm. Stačí kombinace Ceed + nepřesně osazený obrubník nebo blbě položená zatravňovací dlažba a auto si o ten obrubník škrtne. U Stonicu se to nestane. Znám hned několik lidí, pro které by to byla klíčová výhoda.

beastar
23. listopadu 2021, 14:07
1

Rock: Tak sorry... To jsou co za idioty? Škrtat obrubníky to je věc která fakt není nutná dělat. Já mám světlou výšku na autě níž než Ceed a o obrubník sem nic neorval X let. Podle mě takový argument je fakt bullshit. A stačí se podívat když ti stojí vedle sebe tyhle jakoby suv a obyčejný ekvivalent... A rázem vidíš že že pohledu řidiče šli na tom plus mínus pár cm stejně.

Oko totiz světla výška je fajn jenže neříká nic o sedadle, ukotvení sedadel, podlaze apod. Navíc každý jsme jinak vysoký že ano. Takže sorry ale looool.

ro
rock
23. listopadu 2021, 14:34
0

Divil by ses :-/

ro
rock
23. listopadu 2021, 14:40
1

...vím, že je to kravina. Jenom konstatuji, že jsem tenhle argument několikráte slyšel na vlastní nebohý uši. A pokud je někdo takovej expert, že pravidelně najíždí k obrubníku naslepo, až se o něj opřou pneumatiky, bez ohledu na to, jestli je tam místo, tak jsou pro něj ty 3 cm opravdu argument (a opravdu spása).

HeavySmoker
23. listopadu 2021, 14:50
1

rock: Znie to ako post-racionalizácia nákupného rozhodnutia. Hlavne v našich končinách sa odpoveď typu "Kúpil som si to lebo som chcel" nenosí. Priplatiť si za niečo nerozumné je úplne OK, ale ľudia sa oháňajú nastupovaním, bezpčnosťou atď., pretože to ide. SUV tohto razenia je móda a ľudia chcú byť in. Viac by som tam nehľadal.

Ch
Chochin
23. listopadu 2021, 07:49
1

Myslim si, ze je fajn, ze toto auto vyzeraprave tak, jak vyzera, lebo uz z dialky bude lahko identifikovatelne na cestach. Tym padom bude moznost psychicky sa pripravit na neocakavatelne... teda za predpokladu ze do toho presadnu byvali majitelia Thalii, Ix20, a Fordu Fusion.. teda ludia, ktori nemaju radi auta a soferovanie :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem