načítám data...

Design pro rok 2000 je s dvacetiletým zpožděním konečně tady

11. listopadu 2021, 22:22 23 komentářů Jakub Pospíšil Editorial

Také jste se v osmdesátkách hladově koukali po všech těch moderních konceptech pro rok 2000 a těšili se, kdy že se konečně objeví na silnicích?

zobrazit celou galeriiEditorial: Design pro rok 2000 je s dvacetiletým zpožděním konečně tady

Když jsem byl malý kluk, co ještě ani neuměl pořádně číst, listoval jsem si rád dlouhé hodiny různými prospekty a katalogy s auty. Dokonce jsem měl takové velké sešity, do kterých jsem si z novin a časopisů poctivě vystřihoval a lepil skoro každý obrázek auta, na který jsem narazil. Nejraději ze všeho jsem ale měl různé koncepty a studie. Vůbec nejlepší mi vždy připadaly koncepty “pro rok 2000” z osmdesátých let. Klínovité profily a ostře řezané čisté tvary zvenčí a hlavně pořádně retrofuturistické interiéry plné kontrolek, televizních obrazovek a tlačítek. Tak měla vypadat budoucnost.

zdroj: Wheelsage.org
Toyota FCX-80 (1980)

Jenže když přišel ten tolik vyhlížený přelom milenia, nedostali jsme žádné kosmické lodě na kolech, ale vlnu jakési podivné pseudomódní zakulacenosti a největší terno byla palubní deska, do jejíhož měkčeného plastu šlo dloubat prstem a on se trochu propadl. A to znamenalo luxus. No fakt dík, takhle jsem si tu budoucnost teda nepředstavoval. A i když časem ta divná móda buclatosti a falešného chromu opadla, stejně to pořád nebyly ty krásné futuristické koncepty plné čistých linií, barevných světel a obrazovek.

Naštěstí nakonec stačilo počkat dvacet let a budoucnost je konečně tady. Ono je to prostě tím, že děti osmdesátek dospěly do let, kdy vydělávají dost peněz na to, aby si kupovaly nová auta a nostalgicky vzpomínají na hrdiny z plakátů a vozy, kterými je vozili tátové a dědové. Výrobci tomu jdou samozřejmě naproti a výsledkem je nádherný retrofuturismus. Samozřejmě chápu, že to nemusí být po chuti každému, ale já osobně si myslím, že právě na dvacátá léta budeme časem vzpomínat jako na zlatý věk automobilového designu.

zdroj: Hyundai.cz
Hyundai Ioniq 5 (2020)

V onom zmiňovaném roce 2000 asi nikdo nečekal, že vůbec největším průkopníkem moderního designu se za dvacet let stane Hyundai, značka, která tehdy české silnice obohacovala klenoty jako Atos, čtyřoké Coupé, nebo plastem a lepidlem vonící Accent. Motivace pro koupi korejských vozů mohla být tehdy různá, ale nikdy neměla nic společného s estetikou, průkopnictvím, nebo futurismem. Podívejte se na jejich nabídku dneska. Ioniq 5, jehož test vydá Jeník pravděpodobně v neděli, nejen že vypadá skvostně, ale také obstojně funguje a nestojí majlant. Chtěli jsme ho poslat do přímého souboje s Audi EQ4 a čtyři kruhy z Ingostadtu z toho vyšly tak smutně, že ze srovnávacího testu nakonec raději nic není. 

Ale zpět k designu. Ostré linky, rovné plochy, oplastování v osmdesátkovém stylu a ta “pixelová” zadní světla jako třešnička na dostu. To auto je zkrátka skvost. V redakci mu říkáme Cyberhatch, což zní jako variace na Cybertruck od Tesly, ale ve skutečnosti je to spíš proto, že nám připomíná vůz, kterým by zfleku mohl/mohla jezdit V ve videohře Cyberpunk. A pohled na veletrhy a autosalony ukazuje, že to od Hyundaie zdaleka není konec. Na vlně retra se pravděpodobně ponese i reinkarnace modelu Grandeur a šušká se i cosi o kompaktním Pony. zdroj: Hyundai.com
Hyudai Grandeur Concept a Hyundai Pony Concept

Dobrá, to jsou přeci jen koncepty a dost pravděpodobně se na nich ještě něco změní. Ale už za pár týdnů se v prodeji objeví nové MPV Staria, které si i v produkční verzi zachovalo unikátní sci-fi vzhled. Jen se na to podívejte. Opět tu máme unikátní světlomety, souvislou linku denního svícení, hrany, velké plochy a jednoduché tvary. Nemohu si nevzpomenout na osmdesátkovou studii Pontiacu Trans Sport, nebo třeba na koncept Citroënu Xenia. 

zdroj: Hyundai.cz
Hyudai Staria (2021)

Nejsou to ale jen korejci, kdo nás v poslední době zásobuje skvělými retrofuturistickými vozy. Velkou radost mi vloni udělala Honda s malým stylovým elektromobilem Honda E . To auto sice mělo pár objektivních nedostatků, ale copak mu to mohl mít někdo za zlé? Stačilo se zaměřit na detaily. Neexistující zrcátka (mimochodem dost nepraktická), ledková kulatá světla, skryté kliky, dlouhatánský displej táhnoucí se přes celou palubní desku i před spolujezdce – přesně takhle nám před těmi třiceti lety slibovali, že bude vypadat budocnost. Konečně je tady. 

foto: David Marek, Autíčkář.cz
Honda E (2020)

Trochu méně se mi zamlouvá směr, kterým se ubírá většina evropských automobilek. Jako bychom se na starém kontinentu báli trochu odvázat. Jako vrchol moderny se často označuje Mercedes EQS, který je sice zajímavý, ale z opravdu odvážného konceptu se nakonec bohužel stal zas jen Mercedes, akorát kulatější a se svítící maskou. A to je tak trochu málo. Svěží vítr přinesl nedávno alespoň Renault se svojí studií nové “pětky”. Ta vypadá moc hezky a pokud se zadaří a dočká se v nezměněné podobě seriové výroby, mohla by to být ta pověstná první vlaštovka. Rozhodně v tom francouzům držím palce. 

foto: TZ Renault cz
Renault 5 concept (2020)

No a pak je tu samozřejmě Tesla a její Cybertruck, který se k futuristické estetice hlásí naprosto nepokrytě a veřejně. A já si vlastně pořád nejsem jistý, jestli už to není přehnané. Nechci tu bezdůvodně za každou cenu kopat do Tesly jako na jednom nejmenovaném webu (co začíná na Auto a končí na Forum), ale onen stříbrný jehlan mi přijde už jako přehnaná snaha o to šokovat. Srovnejme ho třeba s na začátku článku zmíněným Ioniqem 5. Vidíte, v čem je rozdíl? U Ioniqu stále design následuje funkci. To auto je dobře vymyšlené a jako bonus zabalené do podařeného vzhledu. Tesla je šokující tvar, kolem kterého se pak musel nějak postavit pickup. I tak jsem ale rád, že vznikla. Extravagance a odvážné nápady totiž do světa automobilů patří od nepaměti a nadávat na to, že je Cybertruck trochu divný by bylo jako zlobit se na Lamborghini Countach, že má malý kufr.

foto: Tesla
Tesla Cybertruck (2019)

Jsme na samém počátku dvacátých let a z několika automobilů rozhodně zatím nelze odvozovat, jakým směrem se v této dekádě vydají designové trendy. Pokud nás ale čeká retrofuturistický hodokvas, rozhodně se nebudu zlobit. A co vy? Líbí se vám výše uvedené vozy, nebo jste spíše na “klasiku”? 

A ne že se zas zhádáte v diskuzi kvůli tomu, že jsou v dnešním článku jen elektromobily. 

foto: Hyundai.com

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
12. listopadu 2021, 06:57
2

Já tam tedy vidím jeden klasický spalovací, navíc ve špinavé verzi diesel :D A vypadá super.

reagovat
sc
scadar
12. listopadu 2021, 09:37
2

Tak s tímhle naprosto souhlasím a nemůžu se dočkat, co všechno nám následující roky ještě z hlediska designu přinesou. Ta Honda E je naprosto mroží, tak má vypadat moderní nákupní taška na kolečkách. Za sebe ještě přidávám remake Lambo Countach 2021, spoustě lidem se to nelíbí, ale pro mě je to pecka - od vyosenýho nápisu vepředu až po ty outrunový zadní světla. A pak je taky škoda, že se do výroby asi nedostane Peugeot e-Legend.

Mohli bychom ale trochu ubrat na agresivitě. K některejm autům se to sice hodí, ale ne každý auto musí mít tlamu jako Audi A8 nebo rypák jako sedmičkový bávo. Kam se na to hrabe doba mračítek a "böser Blick"-u. Všichni, kdo chtějí vrátit snídani, můžou googlit "amg gt black series" :-)

reagovat
Avex
12. listopadu 2021, 10:00
0

Novej Countach vypada imo jak Aventador, samozrejme s osminasobnou cenovkou. Kdyby na nej dali aspon spoiler tak budiz, ale nezda se mi ze by to melo hodne spolecnyho s puvodnim modelem.

sc
scadar
12. listopadu 2021, 11:40
0

Tak je to bohuzel limitka pro lidi, co nevedi co s penezi, ale slo mi spis o design a ten se mi fakt libi... jinak pokud vim, puvodni Countach LP400 zadny spoiler nemel, minimalne zezacatku. :-)

Autíčkový Jelen
12. listopadu 2021, 14:15
3

Tady souhlasím s Avex, mohli udělat mnohem více pro takhle známé a renomované jméno. Ano, první verze měly čistý design bez křídla a rozšířených blatníků (a jsou podle mě pohlednější než ty další), jenže tyto čisté linie by asi nešlo tak dobře vykouzlit na základě Aventadoru bez velkých zásahů do techniky (což by se jim nechtělo). Takže když už na to šli takto tak měli jít aspoň "all out" a napodobit některou z pozdějších verzí a mohlo to vypadat třeba takto:

af
afro-r1
12. listopadu 2021, 10:45
3

Tak a ted i predstavte treba toho zluteho Renaulta v seriove podobe.
Predni spojler neni (chodci), velka skvira pred prednim sklem (sterace), velka vnejsi zrcatka, velke vystouple kliky (normy), nevyrazny prah (vyztuhy dveri), 3cm zapustena kola (spina), bez cervene linky (naklady), prolis pro RZ a nejake radary, normovane blinkry, tluste ramecky kolem dvernich oken, zadni dvere kvuji detem a nakupu a uz to opet vypada, jako obycejny hatchback, kterych jsou na ulicich mraky...

reagovat
Trinom
18. listopadu 2021, 23:02
0

S několika body si dovolím nesouhlasit. Přední spojler má šanci přežít - neční. Škvíra mezi kapotou a sklem stačí na 3 prsty, aby jí projelo ramínko stěrače. V klidové poloze můžou být schované pod kapotou, jako to má řada amerik. Vystouplé kliky nenařizuje vůbec nic. Práh bude beztak plastový na efekt. Bezrámové dveře taky nejsou žádné sci-fi. Netvrdím, že ty přežijou do série, ale není to utopie. A zadní dveře tam jsou, stačí se pozorně podívat. Jen nemají kliku ve žluté ploše.

liška
12. listopadu 2021, 10:53
2

Ona jedna vlaštovka jaro nedělá nebo jak se to říká. Ten článek vyzobal zajímavý věci, ale realita na silnicích je o dost smutnější. Sám jsi to naznačil v článku, Evropa se trošku bojí, takže nacistický trio už ani nevím jestli se koukám na 3 či 5, 5 či 7, Xka to stejný, meďoury, audiny jakbysmet. A i když ten Hjondé dělá poslední dobou zajímavý věci, tak tyhle vyumělkovaný fotky z prezentací stejně přidávají docela šmrnc. Pak to vidíš na silnici a skoro se ani neohlídneš, viz ten poslední Tucson třeba.

reagovat
beastar
12. listopadu 2021, 11:22
1

Yes. Ona totiž ani ta Honda e není nic extra když to nekde stojí či jede. Tady jich pár kolem nás je a ano je to zajímavý. Za nějaký klenot či evoluci bych to ale nevydával.

Autíčkový Jelen
12. listopadu 2021, 14:18
6

Neřekl bych, že uniformita designu Mercedesu je dílo posledních let :D

liška
12. listopadu 2021, 22:41
0

Ja tam rozdil docela vidim, ale mozna to casem budu videt stejne u soucasnejch generaci. Kdyz si ale vzpomenu treba na e36, e39, e38 - jakmile to kolem projelo, hned jsem vedel s kym mam tu cest. Dnes opravdu netusim, kor kdyz je to bez oznaceni, jak je casto ted v mode. Ale mozna jsem jen zaseklej v dobe "nyni minus 15 let", stejne jak muj vozovej park :)

Autíčkový Jelen
13. listopadu 2021, 18:21
1

Já ten rozdíl mezi W201, W124 a W126 taky vidím, nicméně to je dost dáno tím, že ta auta mám rád, zajímám se o ně atd. Pro normálního smrtelníka vypadají všechny 3 stejně na první pohled. A stejně tak je to s BMW, když se nezajímáš tak od sebe tu E39 a E46 taky moc dobře (hlavně zepředu) nerozeznáš, ale když víš, poznáš hned. Jinak s podivem, řekl bych, že současná produkce BMW se fakt poznat dá hned na první pohled. 7 má obrovský ledviny, 5 je ještě má takový klasický a 3 takový ty menší ale s jiným designem (podobně jak na 1 třeba). A 4 se pozná taky hned.

krab
13. listopadu 2021, 22:52
1

Koukám, že jsem na tom jako "Liška" ... taky trochu zaseklej 15-20 let zpátky v autech. Zcela čirou náhodou (anebo to není až taková náhoda) mám vlastně hned tři auta z roku 2005 a jedno z roku 2000. Samozřejmě, že část důvodu je v tom, že auta z těchto let jsou na nějaký svý spodní cenový hranici a jsou tím pádem dostupná. Ale současně se dá taky říct, že mi po jízdní stránce vyhovují v podstatě často daleko víc než modernější ekvivalenty

XT
XTad
12. listopadu 2021, 13:37
0

Reinkarnace modelu Pony uz existuje, jmenuje se Ioniq 5 a jeho test vyda Jenik nejspise v nedeli. Co se prukopnictvi tyce, retro moc prukopnicke neni. Spis znaci, ze designerum dosly napady. Nerikam, ze ty auta nevypadaji dobre a je hezke videt, ze osmdesatkova budoucnost je konecne tady, ale koncepty auta pro rok 2000 z osmdesatych let nebyly retrofuturisticke. Byly vyhradne futuristicke. Je sice dobre, ze jsou dnes "znovuobjevene" a nevyuzity potencial osmdedatkoveho designu je dale rozvijen, ale bylo by fajn, aby dnesni designeri hledeli do budoucnosti stejne jako designeri tehdejsi. Aby bylo co reinkarnovat i za dalsich 40 let.

reagovat
PeterLuk
12. listopadu 2021, 14:09
0

Nuž, v hudbe zažíva návrat k 80. rokom už niekoľko rokov veľký boom, a vznikol z toho celý podžáner – hľadajte synthwave. Z vlastnej bubliny už pomaly tento trend prechádza pomaly aj do mainstreamu. Do 80 rokov sa vracia mnoho filmov a seriálov, alebo sa inšpirujú ich estetikov a štylizáciou, v Amerike získava veľkú popularitu Radwood – stretnutia majiteľov áut z 80. rokov... Nebudem sa hnevať, a ani veľmi prekvapený, ak k niečomu podobnému príde aj v automobilovom dizajne.

reagovat
ro
rock
12. listopadu 2021, 14:22
-2

ad ta Toyota: takhle měla vypadat budoucnost. No tak to díky za to, že se nenaplnila a že to dopadla tak, jak to známe. Třeba ja kten Focus.
ad retro: retro je pro mne synonymem slova zoufalství, protože jak míní kolega XTad, je to především vykrádání nápadů a ideí minulosti, protože vizionářské nápady a ideje se nedostavují
ad "oplastování v osmdesátkovém stylu a ta “pixelová” zadní světla": to je vážně míněno jako pozitivum? Mně to zní jako designový ekvivalent elektronických bicích a synťáků v rockové hudbě v 80. letech.
btw to nikomu nevadí, že prolisy na oplastování podběhu na levé straně auta navazují na paprsky kol (potud dobrá, nechť), zatímco NA PRAVÉ NE?
ad Ioniq: Ono se mi to vlastně líbí. NAVZDORY těm cingrlátkům a plastíkům...

reagovat
af
afro-r1
12. listopadu 2021, 16:48
0

Ta turbinova kola jsou zkratka problem.
Bud se to udela poradne, jako tusim na SLR, pak mate ale ctyri rozdilna kola (pripadne dve, jsou-li vzadu stejna s prednimi), nebo to na jedne strane nefunguje.

Ev
Evlo
12. listopadu 2021, 17:03
0

Ta staria se mě zvenku hafo líbí, i ten ioniq, staria by mě přišla i jako auto co bych si reálně koupil, ale vevnitř je to fakt, pro mě (nikomu neberu jiný názor, omg), fuj, a plus je to hyundai a to už je taky značka co u mě skončila po zkušenosti se servisem. Ale rozhodně je to auto ce se mě jak vzhledem tak i zároveň tím, že reálně rozměry atd. respektuje realitu líbí. Škoda vnitřku. I bych možná uvažoval o Hyundai, když by to v ČR nabídli se slevou za to, že k tomu nebude žádná záruka.

reagovat
Ev
Evlo
12. listopadu 2021, 17:10
0

oni tam prostě dají matný display, což je dneska fakt prostě mega skvělý šok a pak to zabijou tím, že zbytek všeho jsou lesklé dotykové plošky
Když jsem to viděl poprvé, tak jsem si říkal, že to musí být maskovaná preprodukční verze.
No a teda dívám se na videa s produkční verzí na fotkách ty rozměry vypadaj líp, než v realitě, docela nízko se tam nakonec sedí. Taky asi bude zklamání.

Ev
Evlo
12. listopadu 2021, 17:13
0

Těžko říct s tou výškou, prej to má 1990, tak možná by šlo vzíž nějakou starii po záruce a ty černý plasty potunit smrikem.

Ev
Evlo
12. listopadu 2021, 17:43
1

Aha ted se divam na ten korejskej web a delaj to i s matnym plastem a pak to ma zas jinej volic automatu, no uvidime.

Michal88
12. listopadu 2021, 21:27
0

Ten Ioniq 5 mě velmi zaujal vzhledem, bohužel to má dvě zásadní vady... Hyundai a na baterky... Ne, že bych si myslel, že to je stále devadesátkovej šunt, ale spíš ty debilní reklamy, co kdysi běžely... Holt si hnůjdaj naběhnul sám... Renault 5 vypadá luxusně, ale koncept holt není produkční auto...
-
Komentář upraven 12. 11. 2021, 21:33:49

reagovat
PB
15. listopadu 2021, 00:52
0

Na Hjundaj me popravde nejvic odradilo, jak radostne podporoval mestsky fizly a podobnej povl. Napriklad v CB to bylo hodne signifikantni.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem