načítám data...

Honda E Advance: Upřímný automobil

Honda E sklízí pochvaly designérů, je to však všechno jen pozlátko? Není, je to chytré a osvěžující.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek   Radek Chlud

Když se objevila možnost si malý elektromobil od Hondy uzurpovat, neváhal jsem. Design mě uchvátil svou jednoduchostí a kamery místo zrcátek jsem chtěl vyzkoušet. A tím to pro mě tak nějak haslo.

Takže jsem nakvačil na Jarov, převzal klíčky, sedl dovnitř a zapnul to. Předně: Ano, černé součásti interieru jsou přiznaně plastové a ano, vůbec to nevadí. Do "fošničky" táhnoucí se celou palubní deskou jsem se zamiloval už na fotkách a ač je to dříví na omak skoro gumové (přecijen to musí být měkčený, že), funguje to super. 

Samozřejmě jsem hned i zapnul ty displeje a začal hledat akvárko. Po připojení telefonu, nasdílení internetu a stažení jediné dostupné aplikace z Honda Store jsem nakonec tedy měl akvárko. S potěšením jsem tedy vyrazil a zjistil, že akvárko nemůže být aktivní za jízdy. To je prosím závažná závada a měli by s tím v Hondě něco dělat!

První dojmy jednoduše vynikající, ale pojďme se podívat na to, proč taková Honda E vlastně existuje. Je to městské elektroauto s typickým dojezdem někde mezi 140 a 200 km dle nohy řidiče a jde tedy o přímou konkurenci autíček jako Mini E, nebo BMW i3. Narozdíl od Mini ale Honda nemá vyloženě sportovní a agilní podvozek a narozdíl od i3 má design, který pochopí i běžný spotřebitel.

Můžeme se nekonečně dlouho hádat nad tím, jestli takovýto dojezd vůbec stačí a nejde o vozík vhodný jen pro ježdění do korporátu a zpět. Jenže ono stačí zastavit na kafe, napojit auto na 20 minut na nabíječku a ono si těch dalších 100 km fakt stihne nasát. Dovedu si představit i normální používání na takové ty "cesty za babičkou". Jediné, co chybí je hustější síť nabíječek. Ale to bychom jen mlátili slámu…

Navíc Mini může být sportovnější a "tradičnější", ale jeho interier mne tedy za srdce nechytil. U i3 je to těžší, to auto mám skutečně rád a ani vizáž prasátka z hry o naštvaných prasátkách mne nedráždí. Honda navíc není až tak zaměřená na řidičské zážitky jako i3. Tam, kde je i3 rychlá, svěží a agilní je Honda pohodová, klidná a relaxační. I když přepnete auto do "režimu sport" zůstane celé sametové a sice se čile rozutíkává, ale nepůsobí jako metamfetaminem předávkovaný poník. Pořád je tu to akvárko, pohodička a nadhled.

Sice tu máme zadní náhon, ale nečekejte prosím drifterský ekospeciál. Čekejte spíš pořádnou trakci při výjezdu ze zatáčky. Ano, dá se s tím i pohodit. Ale je to trošku jako lejt vodku do akvárka, jde to, ale nemělo by se to. Na druhou stranu, proč vám nedát návod, že. Předně je potřeba vypnout protiprokluz, pak je dobré vypnout i snahu auta udržovat vás v pruhu, protože ten stejně netrefíte a pak je potřeba přepnout do sportu, nemít úplně nabitou baterii a aktivovat One pedal driving s tou nejsilnější rekuperací. Pak už jen stačí najet do zatáčky jako blbec, v půlce ubrat, ještě více zatočit a urvat to rekuperací, pak na to dusnout a modlit se, aby se to nechytlo příliš brzo. Je to o hubu, jde to, ale dělat to nechcete.

Co vás ale asi potěší, z vedlejší na hlavní můžete kdykoli vyjet s trošilinku se protáčejícími kolečky. Honda prostě zahne, během toho si hrábne a pak už jen efektivně zdrhne pryč. A jsou to právě efektivní výjezdy ze zatáček, které Vám zabrání ujet těch deklarovaných 200+ kilometrů. Proč si na to nedusnout, když to nekrade volant z ruky, že? 

Ve výsledku je podvozek střižený na civilizované cestování a onen zadní náhon a jeho benefity jsou tu asi jen proto, že to šlo, šlo to levně a tedy proč si to nedopřát. Nebojím se ani nějakých problémů na sněhu, těžiště auta není vepředu, ani vzadu, ale uprostřed, takže bych se nějakých trapných situací, kdy se ekologicky smýšlející majitel nevyhrabe z parkoviště, nebál.

Začal jsem ale celé tohle sdělení tím, že Honda je hlavně upřímná. Takže k té filosofii. Čekal jsem svěží design, ale nečekal jsem absenci zbytečností. Jediná věc, co se v Hondě dá popsat jako zbytečná je ten display před spolujezdcem, ten se obhajuje těžko jako něco praktického a ne jen jako hračka. Ale upřímně: Chcete raději display nebo nějaké pitomé logo automobilky? No, display…

Celý design auta se prostě dá popsat takto: Někdo probudil designéra roku 1989, dal mu současné technologie a řekl mu, ať vymyslí něco praktického. Ten pán se dal do práce, zjistil, že displaye jsou placaté, navrhl placatou palubní desku, k ní přidal nějaké to dříví tak, aby to celé "štymovalo" a pak se rozhodl dveře a celý zbytek potáhnout příjemnou látkou. Žádná kůže nebo imitace hliníku, či jiných karbonů. Jen prostě na dotyk příjemný materiál. 

Všechno je v tomle autě přímočaré. Máte tu jednoduchoučký a skvěle použitelný panel klimatizace, velké virtuální čudlíky, které si můžete nastavit jak chcete, display před řidičem, který si na nic nehraje a jen ukazuje to, co vás zajímá a dokonce zpátečnický, petrolheadský, kulatý volant. Ó děkuji, Hondo, za ty dary! Kulatý volant já dlouho neviděl…

A pokud mám poukázat jen na jeden detail, který auto přesně vystihuje, pak je to čudlík zapínající zadní osvětlení interieru. Je to o tom dotknout se světla? Nebo snad inovativně překlopný čudlík poblíž stahování okna? Nikoli. Velká jasně popsaná věc přímo před vámi na B sloupku. Jakýpak vymyšlenosti, chcete to zapínat a vypínat, tady máte vypínač, nashle. Vaše babička to ocení.

A kamery místo zrcátek? Proč to nedělá každý? Funguje to skvěle, nemusíte nikdy nic nastavovat, když auto naložíte po střechu, pořád vidíte dozadu a ve výsledku jde o takovou tu inovaci u které se drbu na hlavě, proč to tak nedělají všichni. Navíc: Víte jak příjemně se pak přebírají dobroty z drive thru? Můžete si zastavit tak, že je hrana vašeho okna jen asi 3 cm od hrany okna výdejního. 

Verdikt:

Honda předvedla, že umí vymyslet svěží, příjemný design, který není samoúčelný a nepraktický a za to samotné by si zasloužila pochvalu. Já doufám, že tento přístup použijí i u nového Civiku a mohu jen dodat, že Honda E je povedený elektromobil, se kterým neuděláte chybu. Pokud si tedy uvědomíte jeho limity. Ale to je společné všem vozům této kategorie.

Technické údaje

  • Motor: Asynchronní, 154 koní, max. rychlost 145 km/h
  • Délka: 3 894 cm
  • Průměr otáčení (stopový): 4,3 m (!)
  • Objem zavazadelníku “po okna”: 171 l
  • Provozní hmotnost: 1 537 kg 
  • Cena testovaného kusu: 996 450 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
27. září 2020, 20:48
4

To autíčko se mi líbí už od konceptu kdy jsem si říkal že to stejně nevyrobí.
Sympatická vizáž která nevypadá jako nějaký extrahnusný designový cvičení jenom proto že to je na baterky. A Naopak to neni nějakej normální model s plnym plastem tam kde má kastle kterou elektrifikovali masku chladiče.
Takže jo je to provní baterkáč kterej se mi fakt líbí.

Jen za ty "ukopnutý" zrcátka bych dal někomu pohlavek. Kdybych si to auto pořídil tak bych snad vyhrabal Beskyd sporty co mi kdysi zbyly po Trabantu a namontoval je tam. Pak by to snad nevypadalo jak po nájezdu vožralých fitalových fanoušků.

reagovat
martin_100
30. září 2020, 22:00
0

* ožralých fotbalových fanoušků.

BigBen
27. září 2020, 20:58
3

Tahle Honda je boží! Já ji chci!

reagovat
Csaba
27. září 2020, 21:07
4

A pětistovka právě přišla o svůj titul "nejvíc cool nákupní tašky" :-)

reagovat
MB
MBMB
28. září 2020, 02:54
1

Auto je to pěkné a láká řadou zajímavých vlastností.
Bohužel, a v testu to vůbec nezaznělo, celkem selhává v těch elektromobilních parametrech, protože má na poměry své kategorie vysokou spotřebu (na čemž se podílí opět na poměry kategorie i nebývale vysoká hmotnost) při malé baterii a pomalé nabíjení. Což je celkem vražedná kombinace, která z toho dělá jen velmi omezeně využitelné, téměř ryze městské auto.

V testu sice padlo, že člověk nabije 100 km za 20 minut, ale to se bavíme o městském dojezdu a to ještě jedině pokud člověk přijede s téměř vybitým autem. Honda e totiž už na nějakých 40% nabití zpomaluje nabíjení na zoufalých 30 kW a později ještě víc. Podobně drahý Peugeot e-208 nabije za 20 minut na ultra rychlé nabíječce 200 km městského dojezdu a navíc má o více než 100 km delší počáteční dojezd, čili mnohem větší část výletů zvládne úplně bez dobíjení po cestě. Celkově je to tedy z hlediska použitelnosti úplně jiná kategorie. Podobné je to u Mini a i3. Nesouhlasím tedy s tím závěrem "Pokud si tedy uvědomíte jeho limity. Ale to je společné všem vozům této kategorie." Honda e má výrazně větší limity než ostatní auta této kategorie.

Minimálně u té rychlosti nabíjení to vypadá jen na velmi konzervativní softwarové omezení, protože auto s kapalinovým chlazením baterie by mělo zvládat víc, tak snad se to časem podaří vylepšit skrze SW případně i HW updaty v průběhu životního cyklu, protože to je obrovská škoda.

reagovat
Jan Machač
28. září 2020, 08:25
0

To mohl být špatný kus, já to nabil z 15% na 100 za asi 45 minut, což mi přišlo zcela v normě. Je faktem, že se mi spotřeba pohybovala někdy až na 30kwh/100km, ale to je dáno mou olověnou nohou, když jsem se trošku snažil byli jsme na běžných 11-15kwh/100 km a to mi přijde v pohodě. Tož tak. 208 e jsem zatím v ruce neměl a může být dál, stejně jako třeba elektrická KOna on Hyundai, ale to pak zas nění to ťuťu autíčko no ;-)

PepaSFI
28. září 2020, 08:50
0

tak se mě zdá že se nás tady někdo snaží nasrat! Všecky elektromobily jsou drahé, těžké a mají malý dojezd. Některé jsou navíc ještě hnusné a plné blbostí. Některé víc, některé míň. To na věci moc nemění. Co když tomu to nabíjení omezili prostě proto že je to lepší? Že ta baterka za pár let neumře na skrčeninu, že to je ekologičtější než tam za cenu obrovských ztrát rvát proudy jak do menší fabriky.

beastar
28. září 2020, 10:27
1

Jo me to taky rozesmalo. Tyhle problemy jestli nabijim za 20 minut 100 km ci 150 to bych chtel mit. Bych si asi pustil akvarko a sel na kafe:D A presne tak tezky je to vsechno za cenu sportovni top verze Meganu ci nedavno testovane hybridni oktavky si to minimalne ve Stredni Evrope muzou stricit za klobouk. Ok tam kde jsou v Deutchlandu emisni zony, tak jako mestska uchylnost se to upotrebi... Me by zajimalo kam ten kram dojede po mem na dalnici. Tzn. Jezdim tak 160-170 jak provoz dovoli, klima, topeni 22. Radio, bthf. Myslim ze by me Honda ee vadila.

Jan Machač
28. září 2020, 10:29
0

No vmax je 145 a tak to ujede tech 120...

beastar
28. září 2020, 12:38
0

Já si nevšiml. Ok. Odstup satane...

MB
MBMB
28. září 2020, 14:21
0

Já už o takových špatných kusech četl několikrát. Možná že za úplně optimálních podmínek to není až tak strašné, aby to člověka praštilo do očí, ale nějaký problém zde zřejmě bude. Ten čas 45 minut z 15-100% je nějak podezřele dobrý s ohledem na to jak dlouho obvykle trvají ta poslední procenta a jaké lidi reportují nabíjecí rychlosti, ale třeba je to za určitých okolností možné.
Každopádně srovnávat časy mezi procenty je zavádějící. Každé auto má různé velkou baterku i těch 100% jinde. Z jednoho srovnání, co jsem našel, Honda e sice nabije 10-90% přesně za 45 minut, ale to je při velikosti její baterie jen 23 kWh. A při kombinované spotřebě minimálně někde na 17 kWh/100 km na to ujede jen nějakých 135 km. Peugeot e-208 za stejný čas dosáhne "jen" na 86%, ale u něj to je 38 kWh a to mu vystačí na cca 250 km, tedy skoro dvakrát tolik. Jet s tím někam na výlet je pak pochopitelně hned o něčem jiném.

Jinak e-208 je to samé co Corsa-e, takže to už tu jednou proběhlo. ;)

Jan Machač
29. září 2020, 14:04
0

S tou Corsou mi to nedošlo... Já se taky docela divil, jak rychle se to nabilo, čekal jsem, že odjedu s 80% nebo tak nějak, čekal jsem to zpomalení, ale normálně to svítilo zeleně...

Moses
28. září 2020, 09:38
0

Trochu mi tam chyba nejaky detailnejsi opis funkcii tych displejov - resp. na co vsetko sa daju vyuzit. Keby to bolo napriklad napojene na nejaku kameru vpredu, ze by clovek videl detailnejsie pred seba, ked parkuje, tak by to bolo velmi prakticke.

reagovat
Csaba
28. září 2020, 09:45
1

Aby to nebylo stejné jako když jsem byl před dvaceti lety přítomen prodeji autorádia u jednoho stánku v Brně, kdy usměvavý potomek vietnamských přistěhovalců říkal kupujícímu: "Pane to nehrát, to nebýt rádio, je to jen blikat a svítit, to být hračka pro děti!"
No, za dvě stovky člověk prostě nemůže chtít zázraky, že ano :-)

beastar
28. září 2020, 10:29
0

Za milion zase nemuzes chtit kaviar a krevety.

MB
MBMB
28. září 2020, 14:23
0

Například spolujezdec může u sebe nastavit navigaci a pak tam je tlačítko, kterým to okno navigace pošle na řidičův display. A obecně si tam může pustit cokoliv, ty funkce jsou společné, tedy i kameru.

PepaSFI
28. září 2020, 10:36
0

co se mi na tom nelíbí? Tím s dovolením začnu. Ty displeje, je jich fakt trošku moc a jak píšou kolegové výše, jestli to náhodou není jen pro efekt. Kliky u dveří. To je přesně to s čím budou mít netrénovaní cestující problém. Jak se to sakra.....kde to mám chytit? Trošku mám obavy z toho čalounění sedadel a dveří. Ty materiály jsou někdy zrada. Proto mám ve svý Pandě ohavný potahy z Pennymarketu ikdyž jinak ty sedadla vypadají skvěle. Ono totiž stačí kapka deště a na sedadle je obtížně odstranitelný flek jak kdyby to někdo pochcal. A stává se to i v lepších stájích, jak jsem nedávno viděl v ukrajinském testu Defendera, stěžovali si na to samé. Když pominu klasické slabiny elektromobilů, mám jisté výhrady k těm zásuvkám a to nejen u tohohle auta. Jakožto částečný elektrikář mám jisté znepokojení z toho že bych měl v lijáku otevřít tu zásuvku, strčit do ní kabel a pustit tam několik set voltů.

A co se mi líbí? Je to prostě autíčko. Dejte tříletému dítěti pastelku a nakreslí tohle. Autíčko s vykulenýma očičkama. Bezrámový boční okna. Normální dveře. Nikdy jsem nepochopil ty půldveře u BMW i3. Konstrukčně je to složitější než normální dveře a v praxi je to jen o velice málo lepší než třídveřák. No spíš ne, je tam riziko že je někdo křápne přes sebe naopak. Interier mi kdovíproč připomíná Škodu 100. To je sice ohavný auto ale ta palubka se mi vždycky líbila. Tlačítka, knoflíky tlačiče a kroutítka, i ty displejový vypadají čitelně a nekomplikovaně ikdyž bez osobního kontaktu těžko hodnotit. Zrcátkodispleje, proš ne. na ty parůžky si časem zvyknem a výrobně, když si vezmu kolik stojí zrcátko se všema těma hejblatama, to nejspíš vyjde na stejno. A při troše rozumu a možnostech elektroniky to může fungovat líp než zrcadlo.

reagovat
Ch
Chochin
28. září 2020, 11:15
0

Take iAuto, co sa tyka dizajnu :-) ale mne sa paci. A pravdepodobne v ziadnom inom teste auta nepadlo slovo akvarko tak casto, ako v tomto :-D pobavilo

reagovat
cP
cPetan
28. září 2020, 16:59
0

Čekal bych detailnější fotku akvárka ????

sumy
28. září 2020, 18:14
2

Tak Honda si na "akvárku" ujela už v roce 2005 na civicu 8.g :-)

peca
29. září 2020, 09:49
5

Tohle je prvni elektromobil, ktery opravdu chci. Skoda, ze na nej nemam :-D

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
29. září 2020, 10:14
12

Tak cute auto by bylo. Ted jeste udelat dvakrat levnejsi verzi se stejnym designem, ale s jedna petkou a turbem. Mohlo by to vazit kolem tuny a vsadim se, ze by se prodávalo jak housky na krámě.

reagovat
vojtacz
29. září 2020, 13:21
4

Měsíc zpátky jsme ji s manželkou okukovali v IKEA u nabíječky. To auto vypadá neskutečně pěkně, stylu má na rozdávání a chtěl bych ho, ačkoliv ho nepotřebuju. No a pak jsem se podíval na konfigurátor a zjistil, že je to prostě drahý. Kdyby bylo za polovic s nějakým malým benzínem, tak jsou asi na každým rohu.

reagovat
tomyks
29. září 2020, 16:17
0

Asi bychom si přáli, aby Honda s cenami postupem času zahýbala jako u tenkrát u CR-Z. Ale CR-Z byl průser, tohle je jiný příběh.

wdave_t
30. září 2020, 01:11
1

"Délka: 3 894 cm"

Impresivní
-
Komentář upraven 30. 9. 2020, 01:12:15

reagovat
PeterLuk
25. prosince 2020, 03:21
1

Veľmi sympatické auto! Krásny dizajn zvonku aj zvnútra, príjemná kombinácia retra a futurizmu, a veľmi sympatická koncepcia. Toto by som bral. Len tá cena... ale verím, že tá pri elektromobiloch pôjde postupne dole.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem