načítám data...

Hyundai Bayon 1.0 T-GDI MHEV: Čím méně, tím lépe

Hyundai Bayon dostal do vínku opravdu složitý úkol. Nahradit oblíbené MPV ix20. Může se mu to podařit?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Změny, které aktuálně probíhají na automobilovém trhu, mají na svědomí hned několik konkrétních procesů. Nástup elektrifikace, postupný konec naftových motorů, ale především poměrně rychlý ústup levných a cenově dostupných modelů. Což je pro běžného uživatele asi ta nejviditelnější a nejhorší zpráva. Doba jednoduchých a levných vozů pomalu, ale jistě končí. Přesto netřeba zoufat, ještě pořád se tu najdou automobilky, které dokáží nabídnout svému zákazníkovi cenově přijatelné auto. Jednou takovou automobilkou je i korejský Hyundai, který uvádí na trh cenově dostupný crossover Bayon. A tak jsme se mu podívali pořádně na zoubek.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Co vlastně znamená Bayon? Podle Googlu je to malé městečko v Nové Akvitánii na samotném jihu Francie. Těžko říct, proč se právě tahle obec stala předlohou názvu nového Hyundaie. Ale to nám může být asi dost jedno. Mnohem důležitější je pozice na trhu, kterou má Bayon zaujmout. Ano, mělo by se částečně jednat o náhradu MPV ix20. Tento kompaktní vůz si získal u českých zákazníků velkou oblibu, a když mateřská automobilka oznámila, že nepočítá s jeho přímým nástupcem, vyvolalo to v naší domácí kotlině vlnu pozdvižení. Ačkoli nepatřím zrovna mezi velké obdivovatele ix20 (z mnoha rozličných důvodů), nemohu mu upřít jisté kvality, díky kterým si získal takovou oblibu u českého zákazníka. Především, nebylo to nikterak složité auto. Provozní náklady se daly udržet v rozumných mezích. A vůbec největší devízou byla vnitřní variabilita. Hyundai postavil na malém půdorysu překvapivě prostorné auto, které mělo třeba posuvnou zadní lavici. No prostě ráj typického českého chalupáře. Otázkou zůstává, jestli módní crossover dokáže plně nahradit malé MPV, které si lidé oblíbili především díky jeho užitným vlastnostem.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Ještě než se pokusím odpovědět na předchozí otázku, musím se pozastavit u vzhledu auta. Já vím, že design je věc zcela subjektivní, a že má každý jiné oči a vkus. Za sebe však musím říct, že jsem absolutně nepochopil designovou myšlenku a Hyundai se mi tímto modelem vůbec netrefil do noty. Patrně nejsem ta správná cílovka. Sluší se však říct, že jsem během testovacího týdne potkal několik (ano, množné číslo) lidí, kterým se Bayon skutečně líbil a poměrně detailně se vyptávali, jak to jezdí a kolik to stojí. Takže problém s designem může být klidně pouze mou osobní záležitostí a tím bych tuto kapitolu raději ukončil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Uvnitř se Bayon prakticky neliší od sesterského modelu i20. A to vlastně dobře. Interiér je praktický, ergonomicky velmi slušný a nevypadá vůbec špatně. Jasně, nedokáže zamaskovat lacinější materiály, ale zrovna tady by to vadit nemuselo. Místa je uvnitř dostatek. Není to asi na čtrnáctidenní dovolenou v Chorvatsku se dvěma malými dětmi, ale na běžné cestování jistě postačí. Dokonce se dozadu zvládne poskládat i dospělý jedinec. Kufr má slušných 411 litrů a praktické dvojité dno. Potěší i pravidelným tvarem. Tohle se Korejcům povedlo, obestavěný prostor je maximálně využitý.

O něco větší trápení mi přinesla pohonná jednotka. Litrový tříválec produkuje 120 koní a s autem umí zacvičit celkem srdnatě. K tomu mu dopomáhá i mild hybridní systém, který vyhazuje turbodíru a přidává elán při rozjezdech. Potud tedy bez větších připomínek. Ve výchozím režimu Eco se jeví přidušeně, ale to řeší ostatní jízdní režimy. Větší problém jsem měl s převodovkou. V našem případě byla k dispozici sedmistupňová dvouspojka DCT. V jiných modelech značky mi nevadí a dokážu se s ní během chvíle sžít, tady se mi to nepovedlo za celý týden. Řazení probíhalo necitlivě, sem tam bylo cítit škubnutí a vůbec největší problémy tomu způsobovala rekuperace, kdy se občas stalo, že software převodovky nevěděl, co si má počít. Jestli podřadit, nechat zařazeno nebo plachtit. Celé to bylo takové zmatené a nepříliš sofistikované, a pokud se rozhodnete ušetřit 40 tisíc a spokojíte se s manuálem, možná uděláte lépe. Spotřeba se v mém případě pohybovala za hranicí sedmi litrů, což není málo, ale zase abych byl fér, tak jsem Bayon nikterak nešetřil.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Jestli mi však něco přichystalo příjemné překvapení, byl to podvozek. Ten je nastaven velmi příjemně a trefuje takový ten pomyslný střed mezi komfortem a agilitou. Navzdory sedmnáctipalcovým kolům si hravě poradí s drobnými nerovnostmi a ani ty velké nepropouští do kabiny tak, aby to posádce vadilo. Na točitých silnicích těží Bayon z nízké hmotnosti, kterou se podařilo udržet pod 1150 kg. Navzdory o chlup vyššímu těžišti se tento crossover velice ochotně stáčí do zákrut a negeneruje při tom žádné nadbytečné náklony. Nekoná se ani brzká nedotáčivost. Snad jen příliš lehký posilovač řízení, který bere veškerou zpětnou vazbu, tomu háže trochu klacky pod nohy. Ale jinak mám jen slova chvály. Celé je to tak pěkně naladěné, až si skoro říkám, jestli to cílová skupina ocení. Oproti starší ix20 je to opravdu výrazný posun k lepšímu.

Foto: Daniel Borský/www.autickar.cz

Verdikt

Hyundai Bayon je něco, čemu říkám kompromisní automobil. Tak akorát velký, tak akorát prostorný, tak akorát silný, tak akorát schopný. Nečekejte zde žádnou nadstavbu, nebo překvapivou vlastnost. To není v jeho repertoáru a ani být nemá. Najdete v něm společníka, který vám asi nebude ničím nesnesitelným pít krev. Pokud tedy překousnete jeho vzhled. A navíc jej dostanete za cenu „již od 350 tisíc.“ Musíte však dobře rozmýšlet, jakou specifikaci a jakou výbavu berete. Pokud tam naházíte všechno bez rozmyslu, jako bylo v tomhle konkrétním autě, dostanete se na poměrně nepěknou částku 655 tisíc. V tomto případě však jasně platí, že čím skromnější požadavky máte, tím smysluplnější auto dostanete.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
30. září 2021, 11:10
3

Je neuvěřitelný, že si někdo dovolí poslat mezi lidi auto s designem rozšlápnuté krabice na mlíko. Na to se opravdu nedá dívat a jako polehčující okolnost neberu ani ten odstín zelené, co se podobá zelené Fantasy (pistáciová fabia).

reagovat
vojtacz
30. září 2021, 13:22
3

Ten zlom vzadu nepochopím, celý to tam tak divně nesedí a čím déle na to koukám, tím víc odporností tam vidím.

bitner
30. září 2021, 13:57
0

Kliky dveri nejsou v ose te bocni hrany, to vypada taky extra hnusne. Hlavne vpredu.

riderhenry
30. září 2021, 17:52
1

Takový to když vyvineš naprosto strašně nudné auto "pro všechny a díky tomu vlastně pro nikoho", no tak ho alespoň ozvláštníš odporným designem. Must buy záležitost!

kotzitzaq
30. září 2021, 12:53
11

Zaráží mne, že všude (a dokonce i tady na Autíčkáři) označují tuhle obludu jako cenový trhák. Osobně mi designově nafouknutý malý auto v základu za 350 jako nějaká láce nepřipadá. Jasný auta teď všeobecně podražila, ale pokud se podíváme rovnou do stejné stáje, tak základní Hyundai i30 1,5 DPi 81 kw a tohle hrkadlo v základu s 1,2 MPi 62 kw stojí shodných 349.990 Čechokreditů. Výbava bude asi v zásadních věcech srovnatelná, takže tam tu cenovou bombu nějak nevidím.

reagovat
beastar
30. září 2021, 16:33
3

Chtěl sem to napsat. Doslova z toho dělají auto pro masy. Jasně dnes 350 opravdu nejsou nějaké obří peníze. Záleží za co. Kluci nahoře vystihli vytříbený design dokonale. Je to docela hnusný. Malý a vcelku drahý. Neoplývá to kdovijakou dynamikou. Prostě je to jako před lety oslavovat Daewoo Lanos jako skvělý hatchback pro masy se solidní výbavou. Kam jsme se dostali koukám. Chválil to i Koubek například. Přitom jako vážně není co. Za mě auto rovné do souboje levným Daciim, Ladě, levným Nissanum a Mitsubishi. Jinak strašidelné.

riderhenry
30. září 2021, 17:57
4

Vždyť je to jasné - i30 je obyčejný auto, ale tohle je prostě "skoro SUV ty vole mámo koukej!". Takže pro takový ty lidi, co se po sobotní svíčkové prostě nudí, a tak jdou do Hjundéé koukat na káry, tak to oslovit (cenovkou) fakt může a třeba si to odvezou. A věřím, že si nikdy ani neuvědomí, jak iracionální to všechno je. Před týdnem jsem kolem toho tlačil kočár a málem jsem ho pozvracel :(

ro
rock
01. října 2021, 10:51
2

No, i kdybych byl ten klasický pantáta "skoro SUV ty vole mámo koukej!", tak by mi asi ztuhl úsměv, kdybych zjistil, že ve výbavě "již od" si nepustím ani rádio, páč je za příplatek (a ne až tak úplně malej)...

Stojí proti tomu Crossland, C3 Aircross, možná Tivoli, samozřejmě Duster - a už asi nic dalšího, všechno ostatní je v základu o min. 20% dražší, což není málo...

krab
01. října 2021, 11:10
1

Jak tu píšete ... je to taková móda teď ... Vzhled hodnotit nebudu, ale moje oko tohle auto fakt nepotěší, jako ostatně nic z korejský produkce. Každopádně vždycky když si beru na recenzi nějaký auto, tak zjišťuju jak dobře nebo špatně se mi tam vejde dítě i kočárek. A tahle pseudo SUV třída aut typu "Kamiq" v tomhle testu typicky propadá a je daleko horší s využitelným prostorem proti normálnímu hatchbacku.

PS: jediný auto od Korejců, který fakt za něco stojí je pro mě i30N Performance, to auto je příjemný a mám ho rád. Ale ostatní teda fakt asi ne... ještě se teda hodně vychvaloval Stinger od Kia, to jsem ještě nevyzkoušel, tak nevím. To je takový vzhledově přeplácaný auto, ale jestli se řídí dobře, tak pak to bude asi numero duo z korejské produkce co asi stojí za úvahu, to je asi vše

je
jerry
01. října 2021, 12:37
1

Na druhou stranu většina lidí má auto jako dopravní prostředek pro sebe a věci. Nic jiného je nezajímá. Evropská auta už se k té Asii hodně přiblížily technikou, ale cenou úplně naopak. Jako fanda do aut a motorů si v současnosti také moc nemohu vybrat. Někdo má jiné koníčky a preference, potom ty korejce plně chápu. Třeba v Německu by si měli uvědomit, co znamená název Volkswagen a podle toho se řídit. Trh by to určitě ocenil.

beastar
01. října 2021, 23:39
-2

Dopravní prostředek pro sebe a věci. V tom případě jsou v tom Němci o dost dál, než korejská produkce a to tak posledních třicet let. Ceny vzrostli u všech a všeho a to je teprve začátek. Praktičnost těchto aut je malá, dynamika bídná, design podivný. Pohodlí a podobně pouze základní. To vše za 350 a to není málo. Mimochodem hezčí skladové Polo se slušnou výbavou jde koupit za 400. A takový T-Roc za 490... Což při dnešních cenách vůbec není hodně. Možná v chudší Evropě do které stále Česko spadá je to víc, než jinde. To pro VW asi není úplně cílovka. Nesnáším tyhle kecy jak jsou ty korejský popelnice levný přitom je to dávno lichý argument. Dostaneš akorát větší kopec nekvalitní otravné výbavy.

Značka která je teď skutečně drahá je Škoda. Následuje všechno z Itálie vyjma Tipa. Konče Volvem a Jaguarem, kde vzhledem k tomu co ta auta nabízí je často úlet o 100%.

beastar
01. října 2021, 23:49
0

Ještě Edit k těm cenám. Bayon za 350 je prostě moc. Kvůli tomu že je to Bayon. Pólo nebo TRoc od EU automobilky za 400 až 490 tam je rozdíl v leasingu skutečně málo. A VW tradice atd je úplně jinde. Minimálně v západní Evropě to tak bude a je. Čili Bayon doufá že osloví české a slovenské dáčijáře a maďarské důchodce a pro ty bude prostě třipade jakože po piči moc.

je
jerry
02. října 2021, 08:51
0

Akorát že těch dačijářů potkávám v Ostbayern víc než v Čechách. Dustery má dokonce ve výbavě správa Národního parku Bavorský les. A při nákupu je to před krámem kromě Dacií samé Suzuki. Taky víc než u nás. Proč asi nemají německá auta?

riderhenry
02. října 2021, 10:37
-1

Já bych z toho teda až tak ta Německá auta nevinil. Lidi si auta vybírají naprosto šíleným způsobem, nerespektujícím fakt, že to je stroj, a to poměrně složitý. Věnují tomu často méně času, než výběru dovolené, kterou ale pak nesplácí 5 let (teda, někteří možná taky...). Myslí si, že stejně velké auto od každého výrobce je prostě stejně dobré a stačí se podívat na cenu, možná pár tabulkových údajů (samozřejmě spotřeba, velikost kufru, větší "odborníci" se podívají třeba i na počet válců a výkon). Ale kolik lidí hodnotí třeba konstrukci náprav, kvalitu zpracování (nemyslím interiéru)? Ono když si zvednete nějaké BMW nebo Mercedes na zvedák a srovnáte antikorozní ochranu a celé řešení auta "ze spodu" třeba s nějakou Dacii, tak člověku určitě dojde, že si nepřiplatil jen za znáček a kůži na sedačkách...

Btw. nedávno jsem den strávil se Suzuki S‑Cross hybrid a když jsem pak viděl, kolik to stojí, naprosto jsem nechápal. Jestli tohle je odpověď na Německá auta, tak to jsme ještě víc v p*deli, než jsem si myslel... V podstatě jsem ztratil důvěru v cokoliv této značky, protože tak špatně fungující celek nemůže vypustit do světa normální automobilka.

Duster je řekl bych jedinou možnou volbou pro všechny státní instituce, které potřebují schopnější auto v terénu. U těchto zakázek má být zásadní především cena a nějaké základní parametry. Je zvrácené, aby Policie jezdila v BMW, ale to je zase jiná diskuze...

beastar
02. října 2021, 10:58
-1

Jerry: Aha :D Asi takhle podívej se na prodeje aut v Německu a na poměry značek v provozu. Nesmíš jezdit jenom do Passova a v Neděli do Aldi, ale i normálně po Německu. Ono to je jak dávat za příklad vozový park v ČR po jedné návštěvě Kauflandu v Ústí nad Labem. Mimochodem v Mnichově a okolí je situace zcela jiná. I škodovka je tu velmi výjimečný jev. Je to jen VW a zbytek koncernu v patách. Dacii sem snad v životě nepotkal. A když tak to bylo nějaký Sasko typicky. Mimochodem venkov alá bajernise wald tam asi jako, co by měli mít Touaregy do lesa?

beastar
02. října 2021, 11:02
-1

Riderhenry: Máš naprostou pravdu. Bohužel i sem chodí hromada odborníků. Mimochodem ona i ta spolehlivost v čase je u německých aut stále asi 3x vyšší, než u nějakého Suzuki případně Dacie. A cena už často 3x větší nebývá. A ano Duster je ve své kategorii pro určitý typ použití dobré auto. Pro zmiňované státní instituce asi taky. ČR policie koupila Kodiaqi no... Proč asi..

bitner
02. října 2021, 11:34
2

Videli ste nekdy Daciu zespodu? To je jedna z mala veci, ktera je na tom aute super. Vaculikovo video, kterak boda sroubovakem do 14 let stareho Logana zespodu uz zmizelo. Spodek je na Daciich zdravej jak repa. Brzdove trubky nerez, napravnice ciste. Podvozek z traktoru.
Takze asi tak: budu na tom menit kastle, motory, prevodovky, spojky, ale necham si to. Cubana style. Proste lizejte, nez to zakazou.

krab
02. října 2021, 12:01
0

Jak říkáte někteří tady.. je to asi 14 dní, jezdil jsem chvíli 6 let starým Sanderem , sice zachovalým, ale furt jsem nechápal, že někdo jde a koupí si to za 159 900... má to 4 kola volant a funguje to, ale za ty prachy můžeš mít sice starší, ale daleko lepší auta ve kterých se dá nějak důstojně jezdit. Ale cílovka to vnímá jinak.. to stejný všechny ty levnější korejský povozy. Ale klientela na to je.. fakt když si člověk uvědomí, že připlatí 20% a má daleko lepší auto. Na druhou stranu, fakt teda období relativně levnejch a kvalitních aut skončilo. To lepší z produkce už prostě dnes nový pod 7 kil moc nejde a to nejsou přitom ani žádný extra výkonný motorizace, je to třeba obycejnej Golf se 110 kW motorem a nějakou slušnou vybavou...

beastar
02. října 2021, 12:02
0

Bitner: Obávám se že si nepochopil zadání. Ono já nevím 20 let staré VW třeba Passat V je často taky velmi v pohodě. Mimochodem to 20 let staré Dacie asi nebudou. Co dělali v té době? Solenzu? :D Tam šlo o propracovanost toho podvozku, technologie atd. Ne o to jestli ti chytí rameno povrchovou korozi. Ještě jednou si přečti co tam riderhenry píše.

je
jerry
02. října 2021, 12:04
1

Aldi i jiné krámy v Německu jsou v neděli zavřené. To jen na upřesnění, abychom někoho nevyhecovali na nedělní nákupy:-) I do toho Mnichova občas zajedu. Nebo jezdí k nám do Bavorského lesa lidi z měst za přírodou. A máš pravdu složení aut je jiné než na venkově. Prostě lidi ve městě mají víc peněz. Ale to je i v Čechách. Akorát o řád níž. Proto budou ti méně majetní vždy koukat po levných autech, proto vlastně vznikla myšlenka Volkswagenu, že? Ale VW už tuhle lajnu moc nedrží, jeho parketu zabrali jiné značky. A že Škoda je předražená, to se shodneme. Taky je vidět i na venkovských bavorských silnicích rapidní úbytek a ve městě ji také moc nekupují, tam mají na lepší. Škoda měla právě v koncernu držet tu myšlenku lidového auta.

bitner
02. října 2021, 12:35
0

Ale asi jo, jenze tam se pise o te korozi, asi jsem to spatne vztahl na i na podvozek. Podvozek na Dacii je primitivni, o tom nic. Pred tema 10 resp. 6 lety jsem si mel koupit ojeteho Golfa, ted uz ale proste musim hrat s tim pexesem, ktere jsem si tehdy vybral.

ro
rock
02. října 2021, 14:13
2

riderhenry:

Ono se to asi nedá nějak jednoduše zjistit, ale v ČR může být 30-50 t automechaniků - a něco přes 8 000 000 lidí, co by si hypoteticky mohlo koupit auto. Z toho mi vyplývá, že v podstatě nikdo nemá reálnou schopnost a možnost zhodnotit kvalitu a stav kupovaného auta. Nicméně spousta lidí prostě auto koupit potřebuje. Jak to řešit? Když přijdu coby Pepa z ulice do autoservisu a řeknu jim, že bych potřeboval udělat analýzu konstrukce podvozkových prvků Bayona, Crosslandu, Dustera a porovnat to s Kamiqem, tak mne celkem logicky pošlou do háje, páč mají své práce dost. Spoléhat na časopisy nebo weby se nedá, protože ty se tomu buď nevěnují, nebo u nich nemůžu vědět, jestli nemají i nějakou vedlejší motivaci. Obcházet hospody a hledat tam automechaniky je taky dost o ničem. Tak co s tím?

btw když jsem kupoval svoje poslední auto (ojetinu), tak jsem ho poprvé uviděl až když bylo zaparkované před barákem a papíry byly napsaný na mě. Výběr, lustraci, zhodnocení na místě, koupi, vstupní servis, přepis a dopravu jsem nechal na firmě, co se tím živí. Protože jsem reálně zhodnotil svoje možnosti a schopnosti. Nelituju toho, všechno je k mé spokojenosti. Ale je tohle jediná správná cesta?

riderhenry
02. října 2021, 15:16
-1

rock: Chápu, máš pravdu, že vybrat opravdu dokonale je nereálné, když člověk není sám odborník. Nicméně je podezřelé, jak moc blbý auta u nás lidi kupují :) A z okolí mám tolik případů, kdy si člověk prostě blbě vybral, ale nikdy mu to nedojde, že by fakt stačilo tomu věnovat ten víkend a určitě by nějaká selekce byla pak lepší.

beastar
03. října 2021, 10:07
0

Jerry: Jasně že je zavřeno v Neděli :) Zase takový vliv na lidi určitě nemáme. Víc peněz určitě mají, ale to není jediný parametr. Každopádně to už je úplně jiná debata.

ransom
30. září 2021, 21:24
6

iX20 byl hnus, takže se myslím nástupce docela vydařil.
Pořád jsem nemohl přijít na to, co mi připomíná ta zadní část. Ale už to vím! Držku žraloka šotka.
A předek zase držku mořského ďasa. Takže auto pro rybáře.

reagovat
je
jerry
01. října 2021, 08:28
0

Před pár dny pěkný článek o Lanciích. Pohlazení na duši při pohledu na jejich design. A teď po ránu čtu tohle a žasnu, jaký hnus dnes designéři vyplodí. Fuj.

reagovat
bitner
02. října 2021, 09:46
1

Vcera jsem shledl toto:


Kdyz jsem slysel to zaverecne hodnoceni s vyctem vsech "modernich feature" toho motoru - tak ne, tohle fakt nechces. 81 kW vlastne pouze na papire, protoze realny max. vykon je nejakych 70kW. K tomu uplne zdechly projev mimo mesto...
Soucasny auto "prumysl" mi nema co nabidnout.

reagovat
beastar
02. října 2021, 12:05
0

Tak přesně takhle na mě působí všechna moderní Volva. Prostě něco obrovsky nudného s tunou otravných technologií k ničemu. Za nemalé peníze. Prostě auto pro neřidiče, maminky a nepetrolheady.

Opelfahrt
02. října 2021, 14:59
0

Vaculík o tom i30 1.5 točil ještě jedno video předtím a tam o tom mluvil jako o autě pro svou ženu, co jezdí do práce 3 km tam a 3 km zpátky, no a pak jednou ročně to naložit a doskákat v kolonách podle předpisů na dovču do Chorvatska.

Bavoraczech
30. listopadu 2021, 07:57
1

Myslím, že se tomu bude říkat "Bujón"

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro RS ZL1 look 2016
Chevrolet Camaro RS ZL1 look

2016 rok výroby
335 koní výkon
3 600 ccm objem

Ford Mustang S197 4.6 GT 2007
Ford Mustang S197 4.6 GT

2007 rok výroby
300 koní výkon
4 602 ccm objem

Ford F150 Raptor V6 2018
Ford F150 Raptor V6

2018 rok výroby
450 koní výkon
3 498 ccm objem

Dodge Challenger  2016
Dodge Challenger

2016 rok výroby
310 koní výkon
3 604 ccm objem