Kabina každého auta obsahuje nějaký ten prostor pro posádku a potom místo, odkud se celý stroj ovládá – a to je to místo, o kterém bych se dnes chtěl bavit. Zatímco internety plní stále fantastičtější obrázky futuristických aut, zásadní proměnou prochází i samotná kabina a pracoviště řidiče. Svůj vliv na to mají nejen módní trendy, ale i neustále narůstající počet funkcí a palubních systémů, o jejichž fungování by měl být řidič informován.
Dokud byla auta relativně jednoduché stroje a dokud byl motorismus úzce specifickým odvětvím, ve kterém se pohybovali vlastně jen profesionálové a nadšenci, design interiéru vozu nikdo moc neřešil. Jak se ale automobily začaly šířit, stále více pozornosti věnovali tvůrci i ztvárnění kabiny. Hezké materiály, krásná řemeslná práce všech budíkových ukazatelů, to jsou věci, které dodnes potěší oko nejen motoristického nadšence.
Co se ale přehlednosti týče, i tato krásně zpracovaná Tatra prostě počítá s tím, že řidič ví, co dělá. Ovládací prvky, různé páčky, táhla a klapky, jsou rozmístěny různě po palubní desce či skryté pod ní, na nějaké označení, co které kontrolní světlo znamená, rovnou zapomeňte. Takové auto nemohl řídit úplně každý. Tento stav vydržel překvapivě dlouho (pokud se budeme bavit o situaci v Evropě, Spojené Státy si odehrály trochu jiný příběh). I v kabině Citroënu 2CV, jednoho z nejjednodušších aut, jaké si člověk vůbec umí představit, se řidič musí nejprve trochu rozkoukat.
Přestože z výbavy, jakou dnes považujeme za samozřejmou, toho tu věru mnoho nenajdeme, i ovládání malé ‘kachny’ vyžadovalo nějaké znalosti, co které táhlo či přepínač dělá. Bez základní průpravy by ani zkušený dnešní řidič zkrátka nedokázal ani takto jednoduchý stroj ovládat. To vše se ale mělo brzy změnit. Právě auta jako Citroën 2CV či jeho obdoby v jiných zemích (Fiat 500, Volkswagen ‘Brouk’ nebo třeba u nás Škoda 1000MB) se stala základem mnohem rozšířenějšího motorismu, motorismu pro každého.
Pokud však má být automobil věcí víceméně pro každého, měl by jej také každý být schopen ovládat. Dnes nám to připadá přirozené, ale věřím tehdejší kovaní motoristé nad tím, že jednou i technický antitalent prostě jen sedne do auta, které předtím dost možná ani nikdy neviděl, nastartuje a zcela samozřejmě vyrazí k cíli své cesty, jen nevěřícně kroutili hlavou.
Ale podařilo se. Auta z let osmdesátých a devadesátých jsou z tohoto pohledu asi zlatým středem. Jasně, valná většina z nich měla kabinu vyvedenou v tom nejobyčejnějším plastu, ale začaly se objevovat i snahy o zajímavé barevnější ztvárnění. Především je tu ale všechno přehledné, jednoduché a snadno ovladatelné.
S přibývajícími roky ale přibývá i věcí na palubě. Každý nový model přichází s novou výbavou, objevují se složitější ventilační a klimatizační jednotky, audioaparatury, první navigační systémy a spousta další komfortní výbavy. Tvůrci odmítají ustoupit z požadavků na design, ten se ale často střetává s požadavky na množství tlačítek a přepínačů. Někde se podaří přes množství komfortní výbavy udržet i sportovní strohost kabiny, jako třeba v případě Alfy Romeo 156, jinde ale tlačítka začínají tahat za delší konec provazu.
Designérům se ještě jakž takž daří dostat všechna ta tlačítka a přepínače do jim dedikovaných zón, ale je jasné, že má-li si kabina auta zachovat přehlednost, eleganci a vzdušnost, musí se něco změnit. Někteří se rozhodnou pro jednoduché řešení – tlačítka prostě zakrýt. Čistota kabiny Renaultu Avantime není dána tím, že by tu žádná tlačítka nebyla, ona jsou jen ukrytá za různými dvířky. Ano, vypadá to skvěle, po funkční stránce se ale vracíme zpět na začátek příběhu, tady zkrátka musíte vědět, kde co hledat.
S vlastním řešením problému přišla mnichovská značka BMW. Velkou část funkcí své nové (a už tak velmi kontroverzní) řady 7 umístila do palubního systému, ovládaného jediným sdruženým ovladačem. Ne, nebylo to zdaleka poprvé, co se někdo pokusil přemístit ovládací prvky na displej, ale právě tady se zrodil systém, který někteří nehezky nazývají infotainment, ale my jej známe především pod názvem radiomapa.
Systém iDrive byl naprostou katastrofou. Nepamatuji se snad na jedinou recenzi, kde by někdo nový způsob ovládání komfortních funkcí chválil. Dovedu si představit, že tvůrci zařízení si v Mnichově museli v prvních letech prodejů zažít perné chvilky. V BMW ale přesto tušili, že jdou správnou cestou. A historie jim ostatně dala za pravdu. Zásadním posunem bylo zavedení dotykových displejů, čímž odpadlo mnohdy zdlouhavé proklikávání se ke kýžené funkci, ale podstata radiomapy je dodnes stejná.
Zdálo by se, že tedy máme vyhráno. Záplava nepřehledných tlačítek je ta tam, funkce auta jsou více či méně přehledně uspořádané v útrobách radiomapy, všechno je skvělé. Akorát, že vůbec. Počty funkcí stále rostou a ke komfortním systémům přibývají další, tentokrát systémy asistenční. A to je problém. Zatímco nastavení abmientního osvětlení nebo masážní funkce sedadel může zůstat ukrytá v menu palubního systému, dokud ji skutečně nebudete potřebovat, o práci asistentů byste měli být informováni neustále. Jenže jak? Přístrojový štít má svou kapacitu a víc kontrolek už zkrátka nesnese, máme-li zachovat alespoň nějakou přehlednost.
Jaguar na to šel při představení svého zatím posledního velkého sedanu XJ jednoduše. Když velký displej pomohl vyčistit středovou konzoli od tlačítek, proč by nevyčistil i samotný přístrojový štít? Místo klasických budíků proto konstruktéři umístili za volant druhý displej. Lišácky zachovali grafiku ručičkových ukazatelů, což značně mírnilo vášně, nová technologie ale umožnila, aby v případě, kdy to bylo žádoucí, grafika prostě ustoupila nějakému sdělení. No a to je situace, ve které jsme vlastně dodnes. Máme tedy vyřešeno?
Obávám se, že nikoliv. Před dvaceti lety nás začaly trápit nepřehledné lány tlačítek, ty jsme sice nahradili displeji, ale i ty už se nám podařilo za ta léta naplnit. Informací je zkrátka příliš. Při pohledu na dnešní přístrojový štít se tak trochu vracíme zpět k oné Tatře. Ano, každý, kdo je držitelem řidičského oprávnění a má zkušenosti s alespoň trochu moderním vozem by i s fungl novým Mercedesem (nebo libovolným jiným špičkově vybaveným vozem) dokázal dojet do cíle své trasy, polovině zobrazovaných informací ale dost pravděpodobně nebude rozumět. Grafika systému je skvělá, množství informací ale sráží přehlednost a začíná se opět prát s estetickým ztvárněním celé věci.
V příštím kroku tedy očekávám opět zjednodušení. Mnohé systémy jsou plně automatické a tedy pár kontrolek z přístrojového štítu bychom mohli oželet už dnes. Věřím ale, že to zdaleka nebude konec, že se podaří najít sofistikovanější řešení, jak udělat prostředí řidiče opět čisté, vzdušné a přehledné.
Kam tohle celé směřuji a proč je článek zařazený v rubrice Autíčkář se ptá? Protože se vás, našich čtenářů, chci na něco zeptat. Pro mě je ideálem kombinace designové čistoty kabiny při zachování (soudobé) moderní komfortní výbavy již zmíněná Alfa Romeo 156. Jak to vidíte vy? Ve kterém autě se cítíte nejvíce jako doma? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem!
man1k
04. 3. 2023, 09:10 0 reagovatIDrive sice není dokonalej, ale když ho srovnám se soudobým mercedesem (měl jsem GL), kde se část auta nastavovala v navigaci a druhá část pomocí několikaúrovňového menu na miniaturním displeji mezi budíkama tlačítkama na volantu, tak Idrive vede na celý čáře. V Mercedesu jsem nebyl schopnej přijít na to co se jak nastavuje ani po dvou letech soužití.
rock
04. 3. 2023, 09:28 2 reagovatJo, líp už bylo. V devadesátých (čímž nepřímo souhlasím s tou Alfou, ale dobře navržených interiérů bylo v té době spousta).
A k současnosti a k zahlcování údaji: neexistuje žádný důvod, proč by se někde na displeji mělo zobrazovat třeba proudění energie z motoru do akumulátoru a z akumulátoru do motoru, jak se dá najít v některých hybridech. To je úplně, ale úplně na nic. Pohon má fungovat a řidič se nemá co starat, odkud zrovna bere energii. Není žádný rozumný důvod, proč by automat měl mát na displeji otáčkoměr. Není žádný rozumný důvod, proč by se měl někde na displeji zobrazovat název hrající skladby, jméno inerpreta nebo dokonce grafika alba, případně grekvence a jméno stanice rádia. Nechť je to vidět v okamžiku, kdy aktivně vybírám skladbu, ale pak ať to zmizí. Jsou to pro řízení naprosto zbytečné údaje. Není žádný důvod, proč by na přístrojové desce měla být silueta autíčka naznačující rozsvícená světla nebo nedovřené dveře.
Našel bych ještě spoustu dalších věcí, který jsou pro jízdu úplně na nic a mají jediný smysl: přesvědčit majitele, že svoje peníze utratil za něco viditelného.
A když už tam něco je, mělo by to být účelné. Koukněte na fotku toho Mercedesu (EQE ?): mapa navigace půl metru na půl metru, plynulý přechody barev, ale mapový podklad je jak z r. 1995. To jako vážně?
Trubec
04. 3. 2023, 12:40 1Jasně, tak jako se z běžných aut vytratily ukazatele teploty a tlaku oleje, vody, palubního napětí, nebo tlaku turba. Pro většinu uživatelů zbytečnosti. Na druhou stranu, když už displej, tak s možností si tyto informace zobrazit.
afro-r1
04. 3. 2023, 13:24 0Legracni je take zobrazovani nijak nedefinovanych cisilek pri zesilovani audia. Komu jak pomuze, kdyz se graficky dozvi, ze zesilil z 10 na 11?
rock
04. 3. 2023, 17:26 0K tomuhle se přidávám. V mém současném autě není žádná indikace hlasitosti audia - teda mimo samotné hlasitosti tak, jak ji slyším.
Překvapivě intenzivně mne zarazilo, že to tam není a překvapivě rychle mi došlo, že je to vlastně údaj navíc a nijak mi nechybí.
yellec
07. 3. 2023, 11:26 0To mě by to chybělo. Pouštím si v autě krom hudby, třeba podcasty. Ty často nahrávají amatéři a mají to dost potichu, takže musím hodně zesilovat. Takže sednu do auta nepamatuju si jestli ten včerejší podcast byl potichu nebo normálně nahlas a teď mám náladu na hudbu. Ale pustit ji rovnou může taky být rachot, že by to ''vysklilo'' okna a já se bych se po ránu fest lekl a zbytek dne strávil s bolehlavem. Proto se napřed přesvědším jak moc nahlas to bude hrát a pak teprv hudbu pustím .
Jyrki
04. 3. 2023, 09:59 0 reagovatono záleží co je to za auto, jiný požadavek bude mít na auto rodinné a jiný na auto pro radost. Osobně se nejlépe cítím v interiéru Alfy Spider 916. Ano, materiály by mohly být třeba kvalitnější, mám rád dřevo a tohle to nenabízí, ale stejně, usedám do ní nejraději.
Obecně nemám rád displeje, nemám rád, když mám některé informace, například o spotřebě, dojezdu, průměrné rychlosti apod. pak mám tendenci se hlídat, zvyšovat dojezd a snižovat spotřebu, nebo naopak u objemnějšího šestiválce zkoušet jaké nové maximum spotřeby a maximálky se dá dosahnout. A ve finále jsem z cestování jen víc unavený. "Hloupé" auto bez palubního PC je pro mě nejlepší a jízdu si víc užiju.
Nemám rád vestavěné navigace, většinou jsou k ničemu, špatně se aktualizují a zastarají. Když potřebuji navigaci, zapnu ji na mobilu.
Co v mnoha autech postrádám a rád sleduju, je tlak a teplota oleje. To je ostuda, že to v autech není a týká se to bohužel i mnou chválené Alfy 916.
Co mi vadí extrémně, to je nelogické ovládání mlhovek. Už jsem to tu psal a zopakuju to i nyní. Přední mlhovky řidič použít může, zadní musí. Někteří výrobci, a není jich málo, neumožňují zapnout zadní mlhovky bez toho, aby přední člověk neměl zapnuté taky. Já třeba přední nepoužívám vůbec, nevyhovují mi. Upřímně, raději pak poruším předpisy a nezapnu zadní, než bych rožnul ty přední, které mi vadí.
A při tom technologickém skoku který se udál, by se mohl některý výrobce zamyslet nad užitečnými funkcemi, například když mě někdo dojede zezadu nebo vjedu do města, aby zadní mlhovku automaticky vypnul, ať to nemusím dělat manuálně a neosplňuju řidiče za mnou.
afro-r1
04. 3. 2023, 13:14 1Ona informace "teplota oleje" bez definovani mista mereni ma relativne malou vypovidaci hodnotu. Pokud je senzor v olejove vane, muze ukazovat treba o 15°C vyssi teploty nez senzor v hlavnim kanalu ke klikovce.
Staromil
04. 3. 2023, 10:39 3 reagovatExistuje ideální kokpit?...neexistuje, protože neexistuje univerzální řidič, který má vždy shodné představy a požadavky. Existuje ideální kokpit?....existuje (nebo by mohl jen s pár mouchami), ale je pro každého řidiče jný...:-))...
No, a jelikož jsem "staromil", tak v ohledu "techniky" preferuji, že když chci něco zapnout, "cvak", zapnu (i po paměti nebo s krátkým mrknutím), vypnout, "cvak", vypnu, něco měnit (po paměti) otočím, změněno...a navíc to zůstává zapnuto, vypnuto, nastaveno, dokud nezměním požadavek. A taky je jedno, jestli je ostré sluníčko (třeba z blbého směru), normální den a nebo noc. Co chci, potřebuji, vidím, k ovládání auta mám informace, které jsou potřeba a jinak koukám ven a co je možné sledovat na "televizi", je dost jedno.
A materiály? Prostě asi hlavně účelné a příjemné, což nemusí být vždy jako ideál jen kůže a dřevo a nebo karbon a jiné supermateriály (ač je to většinou velmi dobře vypadající a nic proti, jen teréňák v kůži a s chlupatými koberečky mi smysl nedává)..., a tedy úměrné, odpovídající druhu a účelu auta.
Woyta
04. 3. 2023, 10:46 0 reagovatTaky preferují 90 a milénium kdy se vše nehnulo na displej a palubky byla občas i tvarovaná směrem k řidiči. Ovládací prvky šlo najít i poslepu a analogové budíky šlo pozorovat i za silného slunce. Dnes je nutné spoustu věcí zdlouhavě hledat v displeji což jen zdržuje a odvádí pozornost. Nemluvě o tom, že až odejde panel tak bude auto nepoužitelné.
fortress
04. 3. 2023, 10:48 0 reagovatInterierove LC500, Infotainment iDrive / Audi MMI s kolečkem a tlačítky pro nejdůležitější funkce a otočná obrazovka jako je v Bentley.
beastar
04. 3. 2023, 11:13 0 reagovatIdeální ve smyslu jako pro všechny není nic. Nejen kokpit. Takže řekněme že jeden čas dělalo skvělé interiéry Audi. Intuitivní velmi odolné a zároveň luxusní. Také BMW z devadesátých let mi přijde dobrý. Materiály jsou skvělé, útulné prostory a na tehdejší dobu kvalitní a fungující výbava. Z levnějších značek bych asi zmínil Škodu. Přece jen OC2 byla na svou dobu velmi slušné auto s dobře poskládanými funkcemi. Stejně tak mě vcelku zaujala 308 od Peugeot. Záleží co to je za auto a na co bude. Taky se mi líbí interiéry a kokpit starších Ferrari ten ale objektivně právě až tak dobrý nebývá.
Jinak jako já osobně mám rád takovou tu mezidobu. Kdy displej ještě nebyl přes půl auta. Budíky jsou analogové ale info uprostřed už barevné a čitelné. Uznávám že kokpity Maserati dostávají bídu často oprávněně. Každopádně QP přineslo v té evoluci řekněme z milénia do druhé dekády zajímavá řešení. Zároveň auto nebuzeruje řidiče (Volvo) případně nesvítí kolem jak lunapark (Mercedes, ano mám pátý vím že se to dá vypnout:)) Takže pro mě ideální taky se do toho do jisté doby moc nesáhlo. Z logiky věci. Jinak zajímavá a hodně technologicky a kvalitně pojatá řešení nabízí roky Lexus. Mě osobně prostě jen neoslovuje zbytek auta nehistorie značky..
PepaSFI
04. 3. 2023, 14:34 2 reagovatŠkoda 1000 MB už byla co do ovládání moderní auto. Na spínačích už byly obrázky, ikdyž na ně nebylo moc vidět protože byly na krytu sloupku volantu, kontrolky taky označené. Na levé páčce blinkry a houkačka, na pravé světla. Převodovka synchronizovaná. Dnešního řidiče by zaskočil snad jen sytič, vlastně ani ten ne, byl automatický, ruční se vrátil později, ovládání topení na podlaze a táhlo zaclonění chladiče.
Irwinek
04. 3. 2023, 15:50 0Jo, to táhlo bylo úžasné, snad každému jsem to musel ukazovat z obou stran. A ještě jim vysvětlit, že při jízdě e musela vymáčknout spojka, jinak tam to zaclonění zůstalo, táhlo netáhlo. Ale fungovalo to dokonale, motor byl teplej za chvilku a topilo to taky dřív, běž stovky, které už tu záclonu neměly.
PepaSFI
04. 3. 2023, 16:06 1stovky tu záclonu měly taky, jen uživatelský komfort se jaksi vytratil. Tahátko na podlaze zmizelo, ovládalo se to řetízkem v motorovém prostoru přímo na krytu chladiče.
Irwinek
04. 3. 2023, 17:37 0No, já nevím, děda si koupil 100S v roce 1971 a nepamatuji se, že by tam byla. Sice mi v tu dobu byly 3, ale na druhou stranu, ještě v 18-ti děda tu stovku měl, pak mi jí dokonce dal za maturitu a tohle by mi ukázal. Táta a strejda měli 110, taky tam nebyla. Takže buď byla jen u těch z let 69 - 70, nebo jsi narazil na nějakou předělávku .
PepaSFI
05. 3. 2023, 11:00 0on se ten řetízek obvykle utrhl a nikdo to neopravil, případně ani nevěděl že to tam je. Zbyla po něm jen dírka v krytu chladiče. https://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_2020_11/4757953_.jpg.c57081b75305a3d77d8fe4eaa2f54a08.jpg
Irwinek
05. 3. 2023, 14:22 0Na to byl děda příliš pedant, aby mu něco nechodilo, natož na novém autě, mimochodem sedmém :-)
Když někam dojel, podal si se všemi ruku, pak ošetřil auto a teprve pak se šel bavit, na zimu byl kryt motoru zakryt dekou, aby při otevření vrat garáže neutrpěl lak šok. Kdepak, záclona tam nebyla.
PepaSFI
05. 3. 2023, 14:55 0jo je možný že to bylo jen v určitém období. Myslím že tím jak to ovládání přesunuli z kabiny, lidi to prostě nepoužívali a návody jak známo nikdo nečte. Když bylo to tahátko na podlaze, tak se to prostě v zimě zašouplo a pak během jízdy kdykoliv až se motor ohřál, zas otevřelo. Akorát se teda muselo ubrat na volnoběh aby přestal tah ventilátoru a dečka povolila. Jenže u stovky se muselo zastavit, otevřít motor, spustit řetízek.....možná to tam pak přestali montovat. Lidi si prostě do mřížky strčili kus krabice. Zrovna tak si myslím, že moc lidí asi na zimu neměnilo otáčky vrtule, možná ani nevěděli že to jde.
Irwinek
05. 3. 2023, 15:50 0Jo, to je pravděpodobný :-) prostě lidová tvořivost a selský rozum překonali vývojová oddělení a jejich pětiletky a socialistické závazky
Mechanik
06. 3. 2023, 13:31 0Já jí tam teda mám, rok 1970.
Volha to má krásně vyřešené, jsou tam žaluzie, na táhlo, zavřeš kdykoliv, i bez ubrání plynu.
A nebo třeba Tatra 603, tam se odvětrání motoru otevře samo přes termostat, blbý když to přestane fungovat.
Irwinek
06. 3. 2023, 15:13 0Tak to by odpovídalo, 69 70 ano, 71 ne, tam už taky někdy zmizelo to otvírání nádrže ze znaků a objevil se čtverec, později pak kliky " bomoro " atd atd
U rollsů to tajy šlo automaticky :-)
Sau
04. 3. 2023, 17:55 1 reagovatJe mi jasné že to od velké část místního osazenstva schytám ale dle mne je dokonalý kokpit ten v současném Céčku od M-B. To je pro mě první kokpit auta z 21.století, jak si ho já osobně představuju.
Jakub Pospíšil
04. 3. 2023, 18:12 3Velice souhlasím. Funguje to skvěle, technologicky je to na výši, robustní hardware a svkěle odladěný systém. Plus porce zdravého kýče ve formě barevných světýlek.
Sau
04. 3. 2023, 18:22 0Barevné světýlka? Kde? :)
Jakub Pospíšil
04. 3. 2023, 18:25 0Tak nějak všude. Líbilo se mi to, ale já jsem chronický kýčař.
Sau
04. 3. 2023, 18:34 1Jo tak, podsvětlení interieru :) Jo, krapet kolotoče ale není problém to zcela vypnout, komu se to nelíbí. A samo se to znovu nezapne :)
beastar
04. 3. 2023, 19:18 1V Glc je to podobný. Jezdím v tom rád. Světýlka zásadně off. Jinak jak píše Kuba. Ono to platí pro všechny dnešní Mercedesy. Až na ty úplně low end. A na S klasse to je ještě trochu jiné a jinde.
Skipper
04. 3. 2023, 19:31 0 reagovatJá jsem doma tady a nic mi nechybí. Ze současné pridukce se mi líbí interiéry nových Range Roverů, jak kombinují displeje a točítka.
geralt
05. 3. 2023, 08:54 1 reagovatVolvo V70 či S60 na platformě P2 (2000-2008), nebo nějaký SAABy.. prostě tlačítka na všechno, nightpanel jako bonus
Janus
05. 3. 2023, 18:05 3 reagovatNejprve obligátní, politicky korektní: “Once there is a woman pilot, should not she be flying in the cuntpit?”.
Teď k věci, pořád letadla - Lítal jsem dávno, ale pořád si pamatuju pár pravidel, zvyklostí, jak se dělal “interiér”:
- Když je vše v pohodě, ručičky přístrojů ukazují 12h (jasně, příčný sklonoměr ne:)
- Když jsou páky od dvou různých funkcí nebezpečně blízko sebe, má každá rukojeť jiný tvar a jinou barvu.
Rationale za tím bylo jednoduché:
- Ani poslepu nesáhnu na špatný ovladač, neztratím ani zlomek vteřiny… haló, dotykové displeje, posloucháte?
- Budíků mám sice v zorném poli mnohem víc, než má auto, ale stačí mi pořád jeden pohled, abych věděl, jestli je vše OK. Samozřejmě, ručičky jsou kontrastní, písmo čitelné, důležitá čísla větší, než ta ostatní, jasně označená červená pole…
- Podobně ty páky: Když vím, že při normálním letu mají být ta žlutá hranatá s modrou kulatou vedle sebe veprostřed, tak nepotřebuju k funkcím, které ovládají, ukazatel… protože v nestandardní situaci taky vidím kulisu, jak daleko je ještě lze posouvat… a když se blížím ke konci, tak to poznám i po hmatu, klade to větší odpor - je to mechanické…
…osobní shrnutí:
- jakákoli funkce, která může být vitální, by měla být dostupná hned a mít svůj mechanický ovladač s jasnou haptickou odezvou a indikací. Klidně i to staré, mechanické, ještě pořád mám Volgu 21, kde (jak tu někdo psal o té záclonce chladiče u MB, byly žaluzie - na konci dráhy lanko kladlo odpor, jak už se o sebe opíraly, tak se ani nebylo třeba dívat, člověk jejich polohu cítil… kam se hrabe displej, ukazatel….
- vitální přístroje by měly mít ručičky a kalibraci na “pohoda je 12h”
- vše ostatní, co se používá málo, není zásadní… může být schováno v dotykovém infotainmentu… když už to musí být… dotykovou obrazovku nikdy nebudu sto ovládat jen po hmatu, takže mne to vždy bude stát pohled, co v tu chvíli nemíří na vozovku…
Můj pohled je samozřejmě velmi zaujatý, nejmladší vůz, co doma v garáži máme, může být tak 2005, řidičsky jsem vyrostl na tom, co je dnes veterán a když musím řídit současné auto, tak se mi jeho funkce ani nechce poznávat. Haptické tlačítko ESP + dedikovaná kontrolka jeho aktivace, manuální přepínač sport/normal na automatu…to je OK. Měl jsem moto od BMW: Dva analogové budíky, mezi nimi displej s nepodstatnostmi… taky OK.
Uznávám, tohle je už trochu OT, ale nemohu si pomoct: Dokud auto dělalo věci mechanicky, tak “samo o sobě vědělo”. Mohla se pokazit jen ta mechanika a ta se nejdřív viviklá a signalizuje odchod. Dnes tam, kde dřív bylo lanko či soustava táhel, máme řídící jednotku, servo a čidlo polohy toho, co to servo ovládá. Víc věcí, co se mohou rozbít. Mj. máme Chevrolet Express 1998 - nezničitelná dodávka, předimenzováním mechanických částí mi připomíná tu Volgu… a sypou se přesně jen tahleta čidla polohy, aušusové potenciometry… důvod, proč to tu píšu je, že vidím podobnost: úsporně, mechanicky udělaný kokpit větroně eliminoval prostor pro lidskou chybu. Jasně, něco by asi mohlo být pohodlnější… ale za jakou cenu? Zatím jsme se nebavili o tom, že čím komplikovanější infotainment (pardon, radiomapa to opravdu není:), tím větší riziko jeho intrinsic poruch - někde je bod rovnováhy, kde se všechny ty vrcholy uživatelskost x kvalita x rychlost x cena x výkon protínají… za mne ten okamžik už byl, teď jen čekáme, až si to uvědomíme.
BTW: Třeba MS Word - dřív šel interface upravovat, pak udělali ribbon, jakože super, půl obrazovky zaberou ikony, z nichž jste většinu nechtěli nikdy vidět… teď velký announcement: interface zas půjde upravit, přišli jsme na to, že uživatel sám nejlíp ví, co potřebuje používat a zbytkem nechce být rušen. OK, mohli jste se zeptat…
Moses
05. 3. 2023, 18:37 1 reagovat:D
J.O.
05. 3. 2023, 20:27 -1 reagovatJá preferuji jednoduchý interiér a ovládání, mými oblíbenými jsou Octavia I z roku 1999 (soukromá) a VW Caddy III 2009 (v práci)... jejich nové nástupce Octavii 4 a Nový Caddy bych jako řidič nechtěl ani za nic, všechno na dispeji, přitom přehlednost mizerná, spousta nepotřebných rušivých informací zdlouhavý přístup i k jednoduchým věcem...
Peťas
06. 3. 2023, 09:03 0 reagovatIdealni asi neexistuje nebo jsem v nem zatim nesedel. Zalezi taky na mnozstvi vybavy ve voze a to jak pozadovane tak nedulezite samozrejme jak pro koho. U hodne vybavy se idealu se hodne blizi Skoda octavia 3 superb 3. Jedine co bych premistnil je ovladani tempomatu na volant a nulovani denniho pocitadla kamkoliv jinam nez mezi budiky. Pri malo vybavy mi pripada idealni Honda S2000.
Trinom
06. 3. 2023, 10:20 2 reagovatKdyž nad tím tak přemýšlím, tak zatím nejlepší kokpit jsem potkal v Century. Na to, že je to auto konstrukčně z 90's, tak má normální (rozuměj moderní) infotainment s dotykovou obrazovkou. Různá detailní nastavení jsou schovaná tam a zbytek, co člověk používá častěji, tak je na fyzických tlačítkách různě po kabině.
Mechanik
06. 3. 2023, 13:27 0 reagovatZa mě je to samozřejmě E46, ale je spousta kvalitních interiérů, bohužel už je to minulost.
martin_100
06. 3. 2023, 16:32 0 reagovatNejlíp se cejtim za volantem svojí T3. Tam nic nechybí ani neobtěžuje. A vlastně ani ve fabii junior kterou mam na běžný ježdění se necejtim o nic hůř.
Habakukk
06. 3. 2023, 21:33 1 reagovatZa mě asi vede asi interier Range Rover v generaci L405 no a docela povedený je i nový Defender.
12MM
10. 3. 2023, 08:33 4 reagovatZa mne je vrcholem průnik analogové doby a přiměřené digitalizace v podobě A6-A7 4G (2012-2018). Doslova nádherné analogové budíky se snoubí s velkým plně grafickým displejem mezi nimi schopným zobrazovat navigaci, velká zasouvací nedotyková obrazovka kombinovaná s dedikovanými tlačítky pro všechno, touchpad, centrální ovladač, všechno na očích a po ruce. Precizní zpracování a chod všech tlačítek, spousta možností dekorů pro individualizaci. Harmonie tvarů a materiálů kam se podíváš, každá jízda je svátek.
tomaass2
10. 3. 2023, 19:42 0Úplný souhlas. Akorát ta CD mechanika je hrozná :D
12MM
11. 3. 2023, 11:04 0:-) to CD umí i DVD např. s koncerty a filmy, což je proti Android Auto se zablokovaným pohyblivým obsahem docela jiný level. Kromě toho se mi zpracování opravdu dost líbí. ;-)
tomaass2
10. 3. 2023, 19:50 0 reagovatJá mám moc rad design šedesátek obecně, a pak Ferrari devadesátek (355, 456). Lexus LS po faceliftu nebo předchozí Třídu S. A3 a TT kolem roku 2015 byly taky moc hezký s těmi kulatými výdechy.
Dnes se mi líbí Hondy a Mazdy, a kupodivu končící Sup. Ty široký displeje nových BMW mi přijdou hrozně ošklivý… Mě se jen tak někdo nezavděčí :)
Staromil
11. 3. 2023, 08:45 0 reagovatPodívejte se na interiér Nissanu Cima zde v novějším článku...to je krása a elegance...neni-liž pravda... Já bych se skoro nebál říci, že to je umělecké dílo. Devadesátky...