Janus
Jméno | Rostislav Říha |
---|---|
Bydliště | Praha 1 |
Registrace | před 2.4 rok. |
Poslední aktivita | před 2.3 dny |
Příspěvků ve fóru | 1 |
Komentářů u článků | 18 |
Pozitivních komentářů u článků | 8 |
Negativních komentářů u článků | 1 |
Možnosti | napsat zprávu |
Posledních 50 komentářů
mám stejnou zkušenost. Ta elektronika je navíc specifická. Dávám to do servisu, který se profiluje, že amerikám rozumí a zdá se, že opravdu ano, ale průběh některých oprav je pro mne těžko k uvěření, že to fakt takhle muselo a mělo být. A k tomu řeším blbosti typu že nikdo není schopen pořádně udělat geometrii. Express má relativně komplikovanou přední nápravu, po anabázi výměn všeho možného bych potřeboval, aby se geometrii pověnoval někdo, pro koho to nekončí srovnáním volantu (“který u tak starého auta stejně nejde”) a nastavením sbíhavosti. Drzost některých, kteří mi ukazují protokol se zjevně špatnými hodnotami a bez uzardění tvrdí buď “takhle je to v pořádku” nebo “líp to nejde” a přitom je jasné, že se jim do anabáze s excentry prostě jen nechce… a to by si jeden myslel, že nechat si udělat geometrii by neměl být problém:(
Souhlas s @JP: s komentáři i s vyzněním článku. Mám jen dotaz: vejde se mezi zadní sedadla nočník a je obsluhovatelný za jízdy, když už se zmínily děti? Já to mám:) Jinak samozřejmě ano, Amerika je klidná, sama definuje styl jízdy, který předchází nehodám, takže se tím (určitě aspoň trochu, ne-li naopak mnohokrát) vyrovnává rozdíl unibody vs. rám - když už k havárce dojde, jaká bude a s jakou pravděpodobností se stane. Je to právě o pravděpodobnostech a jejich vahách. Pořád si pamatuju, jak jsem si kdysi nekoupil KTM 690 Duke, protože: při testovačce se na výjezdu z jednoho kruháče v těch vesnicích za Uhříněvsí (pozdrav do tamního KTM) přední zvedlo a na zem dopadlo před druhým kruháčem... a já si vlastně nestihl uvědomit, že to celé proběhlo. Ta motorka prostě jezdila rychleji, než já umím řídit. A když to sotva stíhám já, tak co důchodce na vedlejší, který ani není vtažen do děje... mít a ocenit ameriku je hodně věc přístupu a očekávání. Na H-D taky nevyrazíte do Mýta drtit zlomky setin na supermoto okruhu. H-D bych si zatím nekoupil, ale ve dvou stopách na ameriky dopustit nedám. Znovu, prosím: Za kým, ideálně kolem Prahy, mohu s autem zajet, aby se na něj podíval a řekl mi něco, co nebude jeho sebestředné vystoupení?
@JP: při městském provozu se dotýkám 27, těch 22 je za dobrých podmínek = lehká noha+kvalitní silnice 1tř a rychlost kolem 100... teď mi odešla ŘJ - může to souviset? ** Víte o někom, kdo tu umí staré ŘJ amerik? Prý se na nich musí vypalovat data do EPROM a to prý nikdo nedělá/neumí... ** @Beran díky za tip: jsou to profíci, kteří nestranně řeknou, nebo mistři světa, kteří tlačí své jediné správné řešení? Klidně mohou mít pravdu a mistři světa být, já ale teď potřebuju hlavně poradit... a co si o plynu čtu, tak je to kosmos, kterému - sebekriticky - ztrácím ambice rozumět...
mám Chevrolet Express 1998 Van se zvýšenou střechou, taky 5,7l V8... a pod 22l plynu se nedostanu, spíš je to tak 24...: Blbě udělaný plyn? Velký odpor? Staré auto? Těžkou nohu myslím nemám... na koho se s plynem obrátit?
Jak se tu zmiňuje Sebring - podle mechaniků je prý špatně, kvalita se prý už příliš přechýlila na čínskou stranu zpracování. Svůj “Poslední kabriolet” (je i stejnojmenný román, co zachycuje étos, o kterém mluví autor článku výše) jsem chtěl z ameriky, protože.. viz samostatný post o Baronu níže - prostornost a americký pocit z opulentního mixu hnusného s kvalitním… Sebring prý selhává.
Každý má svůj osobní bias, samozřejmě… čtyři lidé pohodlně? Nefouká tam i bez windschottu? Má to “neco navíc” (konkrétně mrkačky, digitální přístrojovka a hlasové instrukce jako ze StarTreku)? Je to Chrysler LeBaron - dá se koupit kolem 100tis, všichni se tomu posmívají, protože to na ameriku má jen poloviční počet válců, ale ty základní pohodlnostní věci tam jsou: je tam místo, střecha je na elektriku, topení topí hned, řízení je bez zpětné vazby, kastle se kroutí, přejezd dlaždic je utrpení, jízdní vlastnosti to ve smyslu “vlastnost=charakteristika, která je neměnná” ten vůz nemá, pokaždé se chová jinak a po svém, sedíte sice v pěkné kůži, ale ovladače mají china-feeling, jak se na pravou ameriku sluší… přístrojovka je z opravdové plastické hmoty, co vypadá jako dřevo… vůz jako celek má nádherné devadesátkové charisma, spolkne do 11l - mám tříkvalt 2,5l, u jiných motorizací a převodovek je to prý lepší, ale už zas nemají mrkačky atd. … děti to milují, chodci se otáčejí (auto má opravdu plavnou siluetu), v motorovém prostoru je místo, vůz je uchopitelný a opravitelný - pořád mne trochu s*re, chtěl jsem MB 124 nebo Jag XJ, ale nakonec si tohle nechám - value for money je neuvěřitelná. Mohu si koupit ještě tak čtyři tahle auta, abych dorovnal cenu třeba té 124ky, která stejně bude “haluz” Nebo spíš říkejme “zážitek for money”. Je to můj pátý “daily” kabriolet a je nejvíc. Že se všichni vejdou a cítí se dobře jsem už zmínil. To je o té “partě” z článku (pod jehož étos se mimochodem podepisuji, kabriolet si člověk nekupuje pro sebe). Pak je pohled řidiče: Pomohu si srovnánním s motorkami: Baron není silnička, kde brousíte slidery a drtíte zlomky vteřin na každém apexu. Baron je spíš supermoto, které jste právě vytáhli z terénní vložky a skládáte do prvního vinglu a nevíte, kolik bahna zůstalo na kolech a jak to bude na asfaltu držet. Prostě nikdy nepojedete tak rychle, jako s opravdovým autem, ale koeficientu dobrodružství si užijete naplno.
sem to tematicky patří: nevěděl jsem, že Atkinson je vzděláním elektrikář, ale podle wiki fakt degree má. A tenhle jeho text o elektroautech se mi líbí, pokud neznáte: https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/jun/03/electric-vehicles-early-adopter-petrol-car-ev-environment-rowan-atkinson
Jak autor psal, že v autě nechce spát, tak jsem to zprvu nechtěl zmiňovat, ale diskuse se k tomu sune, takže:
SSangYong Rodius: Uveze v pohodě 7 dospělých a má i kufr. Drivetrain M-B je v pohodě, zbytek je takový… že se s tím dá žít. Žiju s tím už cca 15 let.
Chevrolet Express Van se zvýšenou střechou: O cca 0,5m delší, než SS, vevnitř mnohem víc místa, větší kufr, v plynu je cena za km hratelná… a v autě se člověk postaví. Zvažoval jsem tehdy i Astru, jak zmiňuje autor, ale ta je prostě malá.
Jako mentálním pokračováním švédské krabice by šla nějaká z ameriky: Jeep Cherokee, Grand Cherokee, Suburban… taky jsem měl Volvo 850, to už teď rozumně koupit nejde a navíc ta stejná řeka… tak koukám a třeba ty hranaté Cherokee zpřed 2000 se dají koupit zdá se celkem slušně…
začal_i_ … a líto je mi na tom, jak se potlačuje imaginace dítěte ve jménu pohodlí rodiče. na moravě se, jak praví urban legend, máčely cumly do slivovice, děti pak líp spaly.
člověk, co v Legu dělá, mi nedávno vyprávěl, jak firma změnila strategii: Dřív dělali stavebnice s “defaultními” díly, ze kterých se dalo stavět cokoli (sice hrubě), ale nekonečně dlouho. Pak pochopili, že rodič nechce být odsouzen k celovečernímu stavění a začaly dělat konkrétněji mířené sety, namířené na: “teď budeme spolu půl hodiny stavět a budeme mít věc jako je na fotce na krabici”. Bylo mi líto to poslouchat. Další signál, kam spěje svět - Lego se asi nerozhoduje náhodně a ten trend ke konkrétním výrobkům je zjevný, takže ten člověk nekecal…
Jak už tu psal třeba @krab, základní problém/chyba zadání mi přijde požadavek na nové auto: takové V70 (AWD nebo nedejbože CrossCountry) zastane, co má: ve městě, na polňačce, na dovolené… bude stát polovic a bude to seriózně postavená věc, narozdíl od toho, co se teď nabízí jako nové. Nebo staré Subaru. Nebo SSangYong (Rodius, Rexton - má to vevnitř místo, pohon na 4, uzávěrky… Audi Allroad, kdyby se někdo nad SS ofrňoval… Nebo cokoli tak 10y staré… ze všech ohledů lepší, než nová kára.
-
Komentář upraven 30. 8. 2023, 23:59:57
Nejprve obligátní, politicky korektní: “Once there is a woman pilot, should not she be flying in the cuntpit?”.
Teď k věci, pořád letadla - Lítal jsem dávno, ale pořád si pamatuju pár pravidel, zvyklostí, jak se dělal “interiér”:
- Když je vše v pohodě, ručičky přístrojů ukazují 12h (jasně, příčný sklonoměr ne:)
- Když jsou páky od dvou různých funkcí nebezpečně blízko sebe, má každá rukojeť jiný tvar a jinou barvu.
Rationale za tím bylo jednoduché:
- Ani poslepu nesáhnu na špatný ovladač, neztratím ani zlomek vteřiny… haló, dotykové displeje, posloucháte?
- Budíků mám sice v zorném poli mnohem víc, než má auto, ale stačí mi pořád jeden pohled, abych věděl, jestli je vše OK. Samozřejmě, ručičky jsou kontrastní, písmo čitelné, důležitá čísla větší, než ta ostatní, jasně označená červená pole…
- Podobně ty páky: Když vím, že při normálním letu mají být ta žlutá hranatá s modrou kulatou vedle sebe veprostřed, tak nepotřebuju k funkcím, které ovládají, ukazatel… protože v nestandardní situaci taky vidím kulisu, jak daleko je ještě lze posouvat… a když se blížím ke konci, tak to poznám i po hmatu, klade to větší odpor - je to mechanické…
…osobní shrnutí:
- jakákoli funkce, která může být vitální, by měla být dostupná hned a mít svůj mechanický ovladač s jasnou haptickou odezvou a indikací. Klidně i to staré, mechanické, ještě pořád mám Volgu 21, kde (jak tu někdo psal o té záclonce chladiče u MB, byly žaluzie - na konci dráhy lanko kladlo odpor, jak už se o sebe opíraly, tak se ani nebylo třeba dívat, člověk jejich polohu cítil… kam se hrabe displej, ukazatel….
- vitální přístroje by měly mít ručičky a kalibraci na “pohoda je 12h”
- vše ostatní, co se používá málo, není zásadní… může být schováno v dotykovém infotainmentu… když už to musí být… dotykovou obrazovku nikdy nebudu sto ovládat jen po hmatu, takže mne to vždy bude stát pohled, co v tu chvíli nemíří na vozovku…
Můj pohled je samozřejmě velmi zaujatý, nejmladší vůz, co doma v garáži máme, může být tak 2005, řidičsky jsem vyrostl na tom, co je dnes veterán a když musím řídit současné auto, tak se mi jeho funkce ani nechce poznávat. Haptické tlačítko ESP + dedikovaná kontrolka jeho aktivace, manuální přepínač sport/normal na automatu…to je OK. Měl jsem moto od BMW: Dva analogové budíky, mezi nimi displej s nepodstatnostmi… taky OK.
Uznávám, tohle je už trochu OT, ale nemohu si pomoct: Dokud auto dělalo věci mechanicky, tak “samo o sobě vědělo”. Mohla se pokazit jen ta mechanika a ta se nejdřív viviklá a signalizuje odchod. Dnes tam, kde dřív bylo lanko či soustava táhel, máme řídící jednotku, servo a čidlo polohy toho, co to servo ovládá. Víc věcí, co se mohou rozbít. Mj. máme Chevrolet Express 1998 - nezničitelná dodávka, předimenzováním mechanických částí mi připomíná tu Volgu… a sypou se přesně jen tahleta čidla polohy, aušusové potenciometry… důvod, proč to tu píšu je, že vidím podobnost: úsporně, mechanicky udělaný kokpit větroně eliminoval prostor pro lidskou chybu. Jasně, něco by asi mohlo být pohodlnější… ale za jakou cenu? Zatím jsme se nebavili o tom, že čím komplikovanější infotainment (pardon, radiomapa to opravdu není:), tím větší riziko jeho intrinsic poruch - někde je bod rovnováhy, kde se všechny ty vrcholy uživatelskost x kvalita x rychlost x cena x výkon protínají… za mne ten okamžik už byl, teď jen čekáme, až si to uvědomíme.
BTW: Třeba MS Word - dřív šel interface upravovat, pak udělali ribbon, jakože super, půl obrazovky zaberou ikony, z nichž jste většinu nechtěli nikdy vidět… teď velký announcement: interface zas půjde upravit, přišli jsme na to, že uživatel sám nejlíp ví, co potřebuje používat a zbytkem nechce být rušen. OK, mohli jste se zeptat…
…hned pro mne mají Bose repráče v naší oprašovaná Audi A2 další přidanou hodnotu…
úžasné, nechápu, jak to, že se o tomhle vůbec neví - má to všechny parametry urban legend. Dík za rozšíření obzorů!
SSangYong Rodius mám už přes 10 let, nic to tehdy nestálo, nejošklivější auto na světě, přece… motor od MB, skvělý automat (nechápu, proč to tak nemají všechna auta: v poloze D pohybem ruky doleva podřadím, manuální mód k dispozici pořád, bez nutnosti někam přendavat páku), 4WD primárně na zadek, v palubce dírka na vázičku s živou kytkou, originální měnič na CD = vystrkovací štelář, kam si lze zandat CDčka, aby je pak člověk mohl měnit… z plastu, co se tváří jako chrom, se ten chrom loupe, míst je plnohodnotně 7, interiér pln dalších obskurností… na začátku jsem se cítil trochu guilty, jak jsem do toho přesedl z MB a Volva, teď na to nedám dopustit…
Tak to jsem asi měl štěstí, koupil jsem Rodius I. se 70k, teď má najeto přes 200 a… ano, hnije, ano, zadní náprava odešla, ano, hlavně vpravo - MMM je nějak zná:), ano, u klimy se musely vyměnit snad všechny rozvody, co tam jsou (někdo ten zadní výměník rovnou odpojuje), ale motor/automat úplně v pohodě. Ještě by se u toho pomlouvání nemělo zapomenout na totál nevariabilní interiér (vyndat sedačky je klíč 17ka u prostředních, 19ka u zadní lavice) odcházející a mizerné plasty… ale zas je to certifikované nejošklivější auto na světě, na interiéru nemají děti co poničit a za ty peníze…
Conversion Van se mi osvědčil. Stejná situace s hodně dětmi a hodně věcmi - nejdříve to byl SSangYong Rodius (neošklíbejte se, je to vlastně fajn auto s technikou MB a v poměru cena/výkon nedostižné, 7 plnohodnotných míst a i kufr zbude, dá se používat i na normální ježdění po městě), teď je to Chevrolet Express 1998 se zvýšenou střechou a ano - jako family auto funguje skvěle. Ale do města to fakt není. Jen kdybyste o tom někdo vážně uvažovali, tak pár zkušeností: nádrž na plyn co největší, vezme si to cca 24l/100, takže ať to má aspoň 100l - tu poslední stovku km k dispozici reálně nemáte, protože to už se rozhlížíte po pumpě... chcete provedení se samosvorem nebo dokoupit - má to podvozek z náklaďáku, na bahně/sněhu/trávě to strašně klouže a snadno se zahrabe. Je to dodávka, takže to vevnitř je dost hlučné. Na dlouhé cesty počítat s nižší stabilní rychlostí na dálnici - jak to má velkou boční plochu, tak se to pořád kymácí a držet stabílně 140+ je nepříjemné, reálně jedete 120-130. Ale všechno to stojí zato a Vaše děti si tohle auto a zážitky, které zprostředkuje, budou pamatovat pořád. A když jsou malé, tak se za jízdy dá na podlahu nočník a manželka to dozadu dojde vyřešit, aniž by se u toho musela krčit...
Poslední komentáře
- Volvista_Volvař, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Jinak Myrryne,nevím jak to myslíš s tou skrytou inzercí.Inzerci... - Volvista_Volvař, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
se polepším - Volvista_Volvař, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Dám ti vědět během pár dní ,jak bude prodaný a pošleme... - VK, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Technická poznámka, bez mezer za čárkami se to skoro nedá... - myrryn, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Je to tak. Zoufalý pokus o prodej v podstatě neprodejného... - Irwinek, Tato auta zrají jako víno: Modely...
:-) - Volvista_Volvař, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Nazdárek,Tak všechno fakt z rodiny nemám,ale třeba půl roku... - Jakub Pospíšil, u blogu Jsem nejférovější autíčkář,jaký...
Hele já na to právě koukám a už je to třetí auto během... - briza, Volvo XC90 T8 Recharge: Konec dieselů...
Ale je, respektive je třeba oplakávat Volvo jako celek. - XTad, Škoda vstupuje do hry Gran Turismo...
To jo, ale prave myslim, ze vic lidi by ocenilo treba octavku... - Habakukk, Tato auta zrají jako víno: Modely...
20 let starý Land rover co jezdí do těžby opravdu polepy... - Irwinek, Tato auta zrají jako víno: Modely...
No, jasně, ale tohle jsou většinou jiní lidé - starší... - Habakukk, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Lidé se otáčejí protože jsou to držky zvědavé. Jezdím... - Habakukk, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Hrozná pixla, na parkovišti se neztratí protože tam nic divnějšího... - jerry, Tato auta zrají jako víno: Modely...
Oprava. Měl jsem na mysli O2 RS. Ta se mi dodnes líbí nejvíc...
Poslední inzeráty
2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem
2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem
1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem
1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem
Rušné diskuse
- Autíčkář se ptá: U jakých aut si budeme za pár let říkat "že já to tehdy nekoupil..."?
39 komentářů - Jazykové okénko Jaromíra Soukupa: Jak různé země vyslovují jména aut
36 komentářů - Tato auta zrají jako víno: Modely s nadčasovým designem, který vypadá skvěle i po letech
36 komentářů - Autíčkář se ptá: Chceme v Česku takeovers?
33 komentářů - Bazarový snílek: S nebem nad hlavou a kamarády za zády
32 komentářů - Volvo EX30 Twin Motor: Malé auto, velké plány
29 komentářů - Ford Expedition: Řešení občasné rodinné dopravy?
24 komentářů - Řídit odbor dopravy jako firmu
23 komentářů